Mitä elitistit lukevat?

Jamais 22.6.2004 15:02

Eipä paljon jää aikaan lukemiseen vaikka kirjastossa olen töissä. Viime aikoina olen lähinnä naureskellut Sakain Usagi Yojimboille.





Elokuva-alan lehdistä tulee luettua lähinnä nämä tutut ja turvalliset Sight & Sound sekä Filmihullu.



Tuo Paloheimon kirja seksistä, väkivallasta sun muusta tuli myös lukaistua. Ihan mielenkiintoista faktaa oli joukossa vaikka todellisuudessahan tuo kirja oli vain valistava opus jokaiselle huolestuneelle vanhemmalle. Sanoma oli selvä: "Älkää yniskö elokuvatarkastajille, sulkekaa ite se telkkari."
sorsimus 22.6.2004 15:58

Margaret Atwood: Kivettyneet leikit





Tulevan nobelistin upea 70's keskiluokkapahoinvointikuvaus. Hieno. Aika angstinen.
danzu 22.6.2004 17:00

Bukowski: Naisia



Kerouac: Maanalaiset



Tässä kuussa luettuja. Ei kummankaan parhaita tuotoksia, ihan hyviä kuitenkin.



Nyt aloitan John Densmoren elämänkerran Riders on the Storm.
Jumbu 22.6.2004 17:13

Theodore Roszak: Flicker



Bukowski: Hollywood

Almodovar: Kuumetta nivusissa ja Pornotähti

Agejev: Kokaiiniromaani



Järjestyksessä parhaimmasta huonoimpaan. Huonoinkin oli ihan hyvä ja parhain aivan loistava.



Edit: Vessalukemistona Kinosaurusta. Liian iso kirja luettavaksi vessassa ja liian paska luettavaksi muualla.



Edit2: Grouchon elämäkerta.
Jon Soldehed 29.6.2004 21:36

Onkos kukaan muuten lukenut Richard Mathesonin kirjaa "I Am Legend", josta myös tehtiin vuonna 1971 Charlton Hestonin tähdittämä leffa "The Omega Man"?

Alien Sun 15.7.2004 09:30

Tapio Tamminen: Pahan viehätys : natsismin ja terrorin lähteillä





Sinänsä mielenkiintoinen kirja, mutta pari pahaa rimanalitusta kertoo taas surullisen totuuden mikä kirjoittaja on miehiään, mm. suomalaisen ydinvoimakeskustelun vertaaminen juutalaisvainoihin ja sekaan heitetyt kommentit tyyliin "tällaisia kommentteja olisi uskonut kuulevansa vain hullujen huoneella". Muutenkin hommasta paistaa läpi selvä puolueellisuus ja kirjan lopullinen tehtävä onkin kristittyjen ja hindujen sekä länsimaalaisen elämäntavan suruton moukarointi. Lienee tarpeetonta sanoa ketä ne hyvät kaveirt taas ovat...





Noam Chomsky: Valta ja terrori



"Lähes kaiken rikollisuuden kaduilla tapahtuvan, sodan, minkä tahansa – taustalta voidaan löytää jonkinlainen oikeutus, ja se tulee ottaa huomioon, olipa kyseessä sitten katurikolisuus tai aggressiivisen valtion suorittamat rikokset"



Voiko tuon ylläolevan ja kaikkien järjettömien salaliittoteorioiden jälkeen enään puhua selväjärkisestä ihmisestä? Rahaa hän ainankin osaa horinoillaan tehdä, onneksi olkoon siitä.
Antti Tohka 15.7.2004 09:54
Alien Sun (15.7.2004 07:31)
Noam Chomsky: Valta ja terrori



"Lähes kaiken rikollisuuden kaduilla tapahtuvan, sodan, minkä tahansa – taustalta voidaan löytää jonkinlainen oikeutus, ja se tulee ottaa huomioon, olipa kyseessä sitten katurikolisuus tai aggressiivisen valtion suorittamat rikokset"



Voiko tuon ylläolevan ja kaikkien järjettömien salaliittoteorioiden jälkeen enään puhua selväjärkisestä ihmisestä? Rahaa hän ainankin osaa horinoillaan tehdä, onneksi olkoon siitä.


He-he, ala vahingossakaan lue mitaan Carmichelin, Brownin, Cleaverin tms. mustien panttereiden kirjoja, jos tuo Chomskyn mielipide tuntuu sinusta "hassulta".
Alien Sun 15.7.2004 11:26

Itse asiassa Chomskyn kirjassa oli viihdearvot niin maksimissa että piti laittaa lisää varaukseen.





"tästäkään asiasta ei tiedä USA:ssa kuin kymmenen akateemista älykköä" thumbsup.gif



Onkos kukaan lukenut Clintonin pilin uutta kirjaa?
tinman 15.7.2004 12:55

Eipä hirveesti Clintonin pilit kiinnosta ei. Itse olen löytänyt Paasilinnan, ja äijjän kirjat meinaavat koukuttaa pahemman kerran. Viikonloppuna meni alkukotona melkein yhdellä istumalla 'Maailman paras kylä' ja nyt on loppusuoralla 'Rovasti Huuskosen petomainen miespalvelija'.

Jamais 15.7.2004 18:31

Unettomuus on vaivannut onneksi viimeaikoina. Saa vihdoin ja viimein lyhennettyä yli sadan lainan listaa.



Muutamia poimintoja:



Traudl Junge: Viimeiseen saakka ; Hitlerin sihteerin muistelmat

Syyllisyyden käsittelyä. Yhden nuoren naisen kokemus toisesta maailmansodasta, ei liikaa sensaatiohakuisuutta.



Sid Smith: In the Court of King Crimson

Suositeltava kirja kaikille jotka haluavat päästä vielä syvemmälle sisälle Frippin, Gilesin ja kumppaneiden uraauurtavaan musiikilliseen maailmaan. Perinpohjainen selostus jokaisesta KC:n levystä. Kokeileva musiikinteko ja bändin evoluutio on kirjan mielenkiintoisinta antia.



J. M. Coetzee: koko tuotanto

Otan tässä nyt esille nobelistin ehdottomasti parhaan kirjan Barbaarit tulevat. Samoja teemoja kuin muissakin miehen kirjoissa, nuoremman naisen ja vanhemman miehen (seksuaalinen) yhteenkuuluvuus ja omien periaatteiden puolustus hinnalla millä hyvänsä. Raastava kirja todellisista barbaareista. Intertekstuaalisia viitteitä vilisee pilvinpimein, postmodernistisen kirjallisuuden klassikko. Jopa Foe jää kakkoseksi.



Anu Juva: Valkokangas soi! ; kirja elokuvamusiikista

Kirjastopalvelun kustantama tiivis kokoelma ulkomaisista ja suomalaisista elokuvasäveltäjistä. Edustajia löytyy joka musiikinlajista ja monelta eri aikakaudelta. Mukavaa iltalukemista.



Ja tietenkin on tullut koluttua läpi myös sellaisia klassikkoja kuten "Filling empty space : a treatise on semiotic structures in information retrieval, in documentation, and in related research", "Indeksointituloksen riippuvuus indeksointiympäristöstä", "Dokumentaarisen viestinnän semiologiaa : käsitteellinen luonnos"... Fasettianalyysi on uskontomme.
KCrimso 15.7.2004 18:36
Kalevi Heino- Yes: Jatkuvan muutoksen portaat



Kohtuullinen kirja Yesistä ( ja ensimmäinen suomen kielellä). 70-luvun klassiset vuodet käydään yllättävänkin ylimalkaisesti ohi kun taas uudemmista levyistä riittää enemmän juttua. Sinänsä ok juttu koska muissa teoksissa nuo vanhat hyvät ajat on käsiteltykin jo perinpohjaisesti. Jonkin verran tekstistä löytyy virheitä ja Heinon omissa mielipiteissä on välillä ihmeellisiä ristiriitaisuuksia.







Frederic Raphael – Eyes Wide Open




Erittäin mielenkiintoinen kirja Eyes Wide Shutin käsikirjoitus-prosessiin itsensä kirjoittajan näkökulmasta. Kubrick oli kyllä kiehtova persoona vaikkakin tämä kirja tavallaan käsittelee enemmän Raphalia itseään kuin ohjaaja-neroa.
Jamais 15.7.2004 18:46
KCrimso (15.7.2004 17:37)
Kalevi Heino- Yes: Jatkuvan muutoksen portaat



Kohtuullinen kirja Yesistä ( ja ensimmäinen suomen kielellä). 70-luvun klassiset vuodet käydään yllättävänkin ylimalkaisesti ohi kun taas uudemmista levyistä riittää enemmän juttua. Sinänsä ok juttu koska muissa teoksissa nuo vanhat hyvät ajat on käsiteltykin jo perinpohjaisesti. Jonkin verran tekstistä löytyy virheitä ja Heinon omissa mielipiteissä on välillä ihmeellisiä ristiriitaisuuksia.


Olikos tämä niitä Pop-lehden minikirjoja? Muut sarjan kirjat ovat kyllä ihan mukavia teoksia useista muusikoista joiden urasta ei ole paljon kirjoiteltu Suomessa.
KCrimso 15.7.2004 18:51
Jamais (15.7.2004 18:47)
Olikos tämä niitä Pop-lehden minikirjoja? Muut sarjan kirjat ovat kyllä ihan mukavia teoksia useista muusikoista joiden urasta ei ole paljon kirjoiteltu Suomessa.


Jep, niitähän tämä. Kirja on ihan äskettäin ilmestynyt.



Tuo mainitsemasi Crimson kirja on varsin hyvä. Oletkos lukenut Eric Tammin kirjan Robert Fripp: From King Crimson to Guitar Craft ? Jos et, niin se on luettavissa nykyisin sähköisessäkin muodossa ilmaiseksi: http://www.progressiveears.com/frippbook/contents.htm
Jamais 15.7.2004 18:57
KCrimso (15.7.2004 17:52)
Tuo mainitsemasi Crimson kirja on varsin hyvä. Oletkos lukenut Eric Tammin kirjan ROBERT FRIPP – FROM CRIMSON KING TO CRAFTY MASTER? Jos et, niin se on luettavissa nykyisin sähköisessäkin muodossa ilmaiseksi: http://www.progressiveears.com/frippbook/contents.htm


Kiitos vinkistä! Tammin kirja on vielä aukko sivistyksessä, laitoin linkin heti suosikkeihin. Kaikki KC-legenda kiinnostaa.
Bad Rain 15.7.2004 20:42

Veikko Ennala:



Veljeni Herrassa

Vaimo jonka minulle annoit

Ennalan aika paljon toisiaan muistuttavat pienoisromaanit 60-luvun puolivälistä ja 60-luvun lopulta. Mustanhauskaa, synkkää ja yhteiskuntakriittistä murha/rikos/mielisairaala/vankilaromaania mutta diggaan kuitenkin Veikon lehtijutuista enemmän.

Katja Hyry & Juha Pentikäinen:

Uskonnot maailmassa

Perin kattava, asiantunteva ja mielenkiintoinen katsaus aiheeseen.