Mitä elitistit lukevat?

Shocky 10.2.2005 00:27
Disco Studd (9.2.2005 18:05)
Onko kukaan lukenut "kohukirjaa" Helsinki 12.

Kansi on tässä.





Mulla on se nyt kesken (sivu 107/314). Duunimatkoilla lueskelen eteenpäin ja parhaimmillaan se on todella huvittavaa cocaine attitude sikailua (mikä on vaarallista, töissä iskee yhtäkkiä uusmediafiilis ja tulee sitten piirrettyä yks ikoni ja otettua loppupäivä vapaata tms), huonoimmillaan säälittävää nörttifantasiaa. Enivei tämä on eka kirja mikä mitenkään tuntuu liittyvän omaan elämääni ja siksi tuosta saa välillä ihan tajuttomat kicksit "hei, mä tiedän tän tyypin! mä oon ollut noilla mestoilla! mä tajuan mitä nää termit ja slangisanat tarkoittaa vaikka 97% suomalaisista ei! tää juttu menee niinku just näin!". Tämä kaikki saa kaipaamaan noita aikoja ja harmittaa ettei älynnyt itse ottaa enempää irti uusmedian kuumista vuosista. Onhan tämä tietty köyhän miehen American Psycho, mutta silti aika kutkuttavaa lukea eteenpäin ja kelailla mitkä kohdat on fabrikaatiota ja mitkä ei.



pari samplea:



"Paita oli varmaan Henkasta ja Maukasta, ja mitä sen läpi pystyin päättelemään kisun muodoista, ei enteillyt hyvää mimmin uralle meidän lafkassa." (työhaastattelu..)



"Kuuntelin Samin raakaa saagaa vähän aikaa, kunnes päätin lähteä tapaamaan Sikalaan Hannaa, kissaa jonka skorasin syyskuussa Rakkautta & Anarkiaa ‑festareilta John Holmes ‑dokkarin näytöksestä."



"Loppuhuipentumana näytin sitten itse leiskat. No, nehän lämpesivät ihan kybällä. Olin tahallani laittanut logon aika pienellä, sillä jokaisen asiakkaan sisällä smyygasi snadi AD ja ne halusi aina huomauttaa jostain. Jos mitään fiksattavaa ei ollut, ne keksi sellaista. Se toinen kundi joka oli koko ajan istunut hiljaa, kysyi ujosti että voisikos logon saada hieman isommaksi. Rypistin otsaani ja näytin vaivautuneelta. Lopulta huokaisin, että eiköhän se ole teknisesti mahdollista. Katsotaan. Jätkä oli itseensä tyytyväisen näköinen ja piti läpensä ummessa loppukokouksen ajan."
dodo 16.2.2005 20:13

Onko kukaan lukenut tämän:



https://securehost2.zen.co.uk/headpress/sho...info.asp?ID=110



Mikael Soviärvi aka Mikko Sovijärvi on entinen Kuopiolainen.
Jarno Miettinen 18.2.2005 13:50

Faulknerin Ääni ja vimma kahlattu läpi. Varmaan vaikein kirja lukemani kirja. Ensimmäisen puoliskon ajassa hyppivässä tajunnanvirrassa oli vaikea pysyä kärryillä. Pakollista luettavaa silti kaikille elitisteille. Pidin kuitenkin enemmän Faulknerin Kun tein kuolemaa-teoksesta. Se oli selkeämpi ja kirkkaampi.

JariM 21.2.2005 15:05

Sarjakuvaa:





Kazuo Koike ja Goseki Kojima:





Samurai Executioner Vol.1

Samurai Executioner Vol.2

Samurai Executioner Vol.3





Hieno edeltäjä Lone Wolf and Cub-sarjalle.
Lauri Lehtinen 23.3.2005 10:58

Veikko Ennala: Kyttyrä





Tämä Psyko-sarjassa 60-luvulla ilmestynyt kostonhimoisen kääpiön näkökulmasta kerrottu SF-pulpklassikko on tullut ennenkin luettua (kokoelmassa Kolme kummallista romaania), mutta nyt sain uskomattoman hyväkuntoisen ensipainoksen (mukana mm. Ennalan esipuhe ja potretti takakannessa sekä tyylikäs kansikuva) kaverilta joka löysi sen tamperelaisesta divarista 15 eurolla! wacko.gif wacko.gif wacko.gif Aika hyvin kirjasta jonka about koko painos meni legendan mukaan kaatopaikalle kustantajan konkattua. Ennalan toiseksi paras romaani, sisältää giallomaisen murhatarinan mausteena mm. super-päräyttävän portsarien ammattikunnan dissauksen. Em. kaverini lainasi myös vanhoja Nyrkkiposteja joissa on kokonainen juttusarja Ennalan ällistyttävää avioliittotilitystä. Pääsiäisen lukuonni on turvattu.
Bad Rain 23.3.2005 11:22
Lauri Lehtinen (23.3.2005 10:59)
Ennalan toiseksi paras romaani


Olisiko Vaimo jonka minulle annoit se paras? Nyt tuntuu ainakin siltä. "Entin naimitiin".
Lauri Lehtinen 23.3.2005 12:10

Olen tätä mieltä,

Vaimoa jaksaa lukea uudestaan ja uudestaan ja aivosähkökäyrissä tapahtuu aina rajua liikettä. Kolmas (ilmestymisjärjestyksessä toinen) Veljeni herrassa on uskovaisille vittuileva dekkari jonka etsiväsankari on aika kiehtova nihilistinen seksiaddikti, mutta tarinan käänteet ovat niin ennalta-arvattavia, että se vähän heikentää iskevyyttä.



Lisäksi on novellikokoelma Linna meren rannalla, trillereihin verrattuna kesyä kamaa, mutta sisältää muutamia mainioita ideoita ja tragikoomisia fiiliksiä.
Martin 23.3.2005 12:47

Pakko oli hoitaa samantien tuo Kolme Kummallista Romaania kun kuulosti niin päräyttävältä (vaikkakaan ei ollut saatavilla kuin kansipaperittomana).





Mulla on kesken tällä hetkellä Jeff Longin Vuosi Nolla, joka on ainakin puoleenväliin asti ollut helvetin mielenkiintoinen vaikka en yleensä scifistä erikoisemmin diggaakaan. Kaverin mukaan eka (suomennos) Helvetin Piirit on vielä parempi, joten senkin hoidin hyllyyn. Kukaan ei ole varmaan sitä uusinta kerennyt vielä lukea?



Vuosi Nollaa ennen sain väkisin luettua lahjaksi saamani Glen David Goldin kirjan Carter Peittoaa Paholaisen. Olipahan helvetin tylsä.
Lauri Lehtinen 23.3.2005 13:06
Martin (23.3.2005 13:48)
Pakko oli hoitaa samantien tuo Kolme Kummallista Romaania kun kuulosti niin päräyttävältä (vaikkakaan ei ollut saatavilla kuin kansipaperittomana).







Onnittelut... Missään mun näkemässäni kappaleessa ei ole ollut kansipapereita, vaan takakansiteksti yms. on painettu suoraan kanteen. Ulkoisesti aika luotaantyöntävän näköinen opus, mutta teksti on tietysti pääasia.



"Sisältönsä puolesta ei yksikään näistä kirjoista ollut eikä ole ala-arvoista roskaa, vaikka sen itse sanonkin." ‑Veikko Ennala
Martin 23.3.2005 13:24
Lauri Lehtinen (23.3.2005 13:07)
Martin (23.3.2005 13:48)
Pakko oli hoitaa samantien tuo Kolme Kummallista Romaania kun kuulosti niin päräyttävältä (vaikkakaan ei ollut saatavilla kuin kansipaperittomana).







Onnittelut... Missään mun näkemässäni kappaleessa ei ole ollut kansipapereita, vaan takakansiteksti yms. on painettu suoraan kanteen. Ulkoisesti aika luotaantyöntävän näköinen opus, mutta teksti on tietysti pääasia.



"Sisältönsä puolesta ei yksikään näistä kirjoista ollut eikä ole ala-arvoista roskaa, vaikka sen itse sanonkin." ‑Veikko Ennala





Tää oli hyvä tietää. Ehkä sitä ei ole ikinä julkaistukaan kansipaperilla. Yleensä en hyllyyni huoli "puutteellisia" julkaisuita, joten vitutti snadisti etukäteen, mutta eipä vituta enää.
Bad Rain 23.3.2005 15:40

Joo, eipä ollut Tampereen kaupunginkirjaston laitoksessakaan muistaakseni kansipapereita kun sen joskus sieltä lainasin.



Tästä tulikin mieleen, että asuin kakarana Hervannassa ja Ennalan tytär Anu oli samassa koulussa vuotta ylemmällä luokalla. Jotain ala-asteen ekoja luokkia tuolloin mentiin ja mieleen on jäänyt noilta ajoilta Anun mutsin hyppääminen ikkunasta (tai parvekkeelta, en enää muista) naapurikorttelissa. Tää oli kai jotain 70-luvun loppupuolta. Myöhemmin Anua näki Tulliklubin baaritiskin takana duunissa, mutta nyt ei ole havaintoja vuosiin.

Jump & dive-meininkiä tapahtui tuolloin Herwoodissa enemmänkin. Luokkatoverin mummo hyppäsi kahdeksannen kerroksen parvekkeelta. Naapuritalosta tapahtumaa todistanut ja mummon touhuja seurannut koulukaveri kertoi mummon hakeneen ensimmäisen kiipeämisyrityksen jälkeen jakkaran avuksi, kun ei parvekkeen kaiteen yli muutoin päässyt kipuamaan.

Pläts.
Lauri Lehtinen 25.3.2005 17:03

Kuulin eräältä Ennala-gurulta, että Kolmesta kummallisesta romaanista liikkuu hieman erilaisia versioita, mutta missään ei ole kansipapereita kuten threadissa jo pääteltiinkin. Keräilyarvoltaan kovin versio on ennakkoon myyty numeroitujen kappaleiden satsi. Etusivulle on liitetty sarjanumeroitu ja kirjailijan allekirjoituksella varustettu lappu jossa Ennala toivottaa lukijalle "unettomia öitä".





Kirjaa on ollut liikkeellä myös Urpo Lahtisen saatekirjeellä varustetussa pakkauksessa, jota on jaettu Lehtimiehet Oy:n työntekijöille joululahjaksi. wacko.gif
sic. 28.3.2005 05:56

Työn alla Pasi Klemettisen Mellastavat pirut, tutkimus suomalaisissa kansanperinteissä / ‑tarinoissa elävistä piruista, noidista ja räyhähengistä. Ihan jänskää luettavaa, herättää pöydällä lojuessaan yllättävän paljon mielenkiintoa ihmisissä, joita ei luulisi aihepiirin heti nappaavan. Lovecraftin In the Mountains of Madness on myös vaiheessa.





Lukemista odottaa Michael Burleighin Kolmas valtakunta.
Amadeus 28.3.2005 11:21

Viimeksi on tullut luettua Leon Goldensohnin toimittama Nürnbergin haastattelut, jossa on julkaistu toisen maailmansodan jälkeisen Nürnbergin sotarikosoikeudenkäynnin syytettyjen haastattelut. Ihan mielenkiintoinen teos, joka antaa syytetyistä moninaisen kuvan; osa vaikuttaa melko tavallisille ihmisille kun toiset taas ovat selvemmin natsi-ideologiaan taipuvaisia. Yhteistä kaikille syytetyille on kuitenkin oman syyllisyytensä kieltäminen ja vastuun siirtäminen ylempien, lähinnä Hitlerin, Himmlerin jne., vastuulle.





Tällä hetkellä olen lukemassa Jean Genet´n Querellea. Genet´n tyyli on erittäin rikasta mitä tulee verbaaliseen ilmaisuun. Hänen henkilönsä ovat normaaleista moraalikäsityksistä poikkeavia ja he näkevät houkuttelevana ja kauniina yhteiskunnan varjopuolet: rikokset, erilaisen seksuaalikäyttäytymisen jne. Pidin myös Genet´n Varkaan päiväkirjasta kovasti.
Korson Antti 1.4.2005 21:56
Elmore Leonard:Be Cool



piti lukea kun se oli ollut hyllyssä pari vuotta:huonoin Leonard jonka olen lukenut. ei yhtään uskottava ja kaikki henkilöt oli totaalisen vastenmielisiä. tykkäsin Leonardista alunperin siksi että sen sankarit oli raksaduunareita ja poliiseja ja melooninviljelijöitä ja autovarkaita ja mitä kaikkea, aina se pienempi kaveri oli loppupelissä fiksumpi kuin ne isot öykkärit. ikä ei ole huonontanut Leonardia, esim. Cuba Librestä tykkäsin aivan älyttömästi. se ei vaan ole uskottava rokkitouhuissa.



vihasin muuten Be cool – filmin traileria enemmän kuin mitään aikoihin. vittu mitä kuraa