Mitä elitistit lukevat?

Marienbad 13.6.2006 14:22

Viimeisimmät luetut:





Tapio Tamminen: "Pahan viehätys – natsismin ja terrorin lähteillä"



Luin nyt toistamiseen ja edelleen pidän kirjasta enkä löydä siitä niin paljon puolueellisuutta ja latteuksia kuin eräs elitisti (Alien Sunin lisäksi) muutama vuosi sitten väitti. On totta että Tamminen letkauttaa muutaman nazzin ajatukset Hitleristä Antarktiksen jään alla "älyvapaiksi" tai "jutuiksi joita voisi kuulla hullujenhuoneella", mutta nuo jäävät vain muutamaan esimerkkitapaukseen. Muilta osin Tamminen pysyy neutraalina kertoessaan niin natsihirmujen tekosista kuin surullisista historian tapauksista, joissa uskonnon nimissä on tapettu joko itsensä tai toiset. Parasta antia kirjassa ovat kauas historiaan vievät kuvaukset myyttien synnystä, merkityksestä ja pelottavasta manipulaatiovoimasta ihmisyhteisöissä. Tästä natsismi arjalaismyytteineen on vain yksi esimerkki, mutta meille ajallisesti läheisimpänä kirja keskittyy painokkaimmin juuri Saksan tapahtumiin 1900-luvun alussa kertoen myös nuoren Hitlerin vaiheet Itävallan taidekoulujen pääsykokeista takaisin Saksaan ja politiikkaan. Paraguayhin uutta arjalaista siirtokuntaa perustamaan matkanneiden Berhard Försterin ja Nietzschen Elizabeth-sisaren edesottamukset jäivät mieleen jo ensimmäisellä lukemisella; vuoden 1886 rasistinen ja utopistinen hanke on kylmäävä esimerkki niistä myyteistä, joita kirja käsittelee.



Kari Enqvist: "Suhteellisuusteoriaa runoilijoille"



Erittäin helppolukuinen arkijärjelle usein liian hankalaksi pidetyn Einsteinin suhteellisuusteorian kiteytys humoristisella asenteella. Kirja sisältää parisensataa sivua ja jokainen aukeama on otsikoitu, ideana siis tiivistää kunkin otsikon sisältö max. yhteen aukeamaan. Tämä jättää muutamia kiinnostavimpia asioita hieman vajaiksi, kun kaikkia fysiikan tapahtumia ei "ehdi" aukeamassa selittää, ainoastaan todeta. Valon nopeuteen liittyviin suhteellisuuksiin ja aikadilataatioon syvennytään tarkimmin, ja koko teosta kantaa aito innostus ja kutsumus tehdä hankala tieteellinen teoria ymmärrettävämmäksi ilman pitkiä matematiikan luentoja.



Kari Enqvist: "Kosmoksen hahmo"



Hieno ja laajahko kuvaus tieteenä melko nuoren kosmologian syntyvaiheista ja jalostumisesta tähtitieteestä erilleen ja siitä hiukkasfysiikkaan ja alkuräjähdyksen kunnianhimoiseen tutkimiseen. Kosmologi Enqvistin järkälemäinen ja varma kirjoitustyyli on vakuuttava olematta kuitenkaan kuiva tai itsetarkoituksellinen. Pelissä ovat vain kylmät faktat äärimmäisen kiehtovasti esitettyinä. Puolenvälin jälkeen syvennytään kvanttifysiikkaan ja alkeishiukkasiin, sekä niiden oleelliseen merkitykseen singulariteettiteoriassa ja liki 14 miljardia vuotta vanhassa kosmoksessa. Lopussa Enqvist kuvailee pitkähkösti tieteen ja uskonnon suhdetta ja näiden täysin vastakkaisia lähtökohtia ajattelulle ja luonnon kunnioitukselle.



Friedrich Nietzsche: "Ecce homo"



Filosofi käy läpi oman elämänsä ja uransa kirja kirjalta. Tässä teoksessa Nietzschen salamoiva ja maita järisyttävä ajattelu on kiteytettynä äärimmilleen; Nietzschen suurenmoinen kyky luoda aforismeja, tiiviitä päätelmiä ja toteamuksia on tässä aivan huipussaan etenkin kirjan lopussa, jolloin hän vielä viimeisen kerran kuvaa yli-ihmisen ja dekadenssin. Saksalaisiin kohdistuva pilkkaava huumori ja irvailu ovat myös riemastuttavasti esillä. Jälleen kerran näkyy mikä erottaa hyvän vittuilun huonosta. On myös totta mitä Unio Mystica ‑painoksen takakannessa kirjoitetaan liittyen Nietzschen epäilyihin ymmärretyksi tulemisestaan. Kautta uransahan Nietzsche kirjoitti ja painotti olevansa epäajankohtainen ja elävänsä kauan ennen lukijoitaan, mutta Ecce homossa välittyy tuntu siitä että hyvin pian henkisesti romahtavaa filosofia vaivasi aavistus siitä, tullaanko hänen näkemyksensä tulkitsemaan oikein. Muutamat Ecce homon sivut avautuvat täten jopa ahdistavina suhteessa siihen kuinka paljon Nietzscheä pitää arvossa.
THaavisto 13.6.2006 16:04
Marienbad ( 13.6.2006 14:23)
Tapio Tamminen: "Pahan viehätys – natsismin ja terrorin lähteillä"



Luin nyt toistamiseen ja edelleen pidän kirjasta enkä löydä siitä niin paljon puolueellisuutta ja latteuksia kuin eräs elitisti (Alien Sunin lisäksi) muutama vuosi sitten väitti. On totta että Tamminen letkauttaa muutaman nazzin ajatukset Hitleristä Antarktiksen jään alla "älyvapaiksi" tai "jutuiksi joita voisi kuulla hullujenhuoneella", mutta nuo jäävät vain muutamaan esimerkkitapaukseen. Muilta osin Tamminen pysyy neutraalina kertoessaan niin natsihirmujen tekosista kuin surullisista historian tapauksista, joissa uskonnon nimissä on tapettu joko itsensä tai toiset. Parasta antia kirjassa ovat kauas historiaan vievät kuvaukset myyttien synnystä, merkityksestä ja pelottavasta manipulaatiovoimasta ihmisyhteisöissä. Tästä natsismi arjalaismyytteineen on vain yksi esimerkki, mutta meille ajallisesti läheisimpänä kirja keskittyy painokkaimmin juuri Saksan tapahtumiin 1900-luvun alussa kertoen myös nuoren Hitlerin vaiheet Itävallan taidekoulujen pääsykokeista takaisin Saksaan ja politiikkaan. Paraguayhin uutta arjalaista siirtokuntaa perustamaan matkanneiden Berhard Försterin ja Nietzschen Elizabeth-sisaren edesottamukset jäivät mieleen jo ensimmäisellä lukemisella; vuoden 1886 rasistinen ja utopistinen hanke on kylmäävä esimerkki niistä myyteistä, joita kirja käsittelee.


Jep, hyvä kirja, sain viikonloppuna luettua loppuun. Kiitettävän puolueeton muutamista epäkohdista huolimatta. Hyvä vertailukohta puolueettomuudessa on se Isänmaallisuudesta Äärioikeistoon, jossa tutkija tunkee omia kommenttejaan jatkuvasti haastateltavien kommenttien väliin. Ainoa häiritsemään jäävä asia oli tuo otsikossa mainittu sana "terrori", jonka ansiosta oletin kirjan käsittelevän myös terrorismia. Siihen ei kuitenkaan kuin viitattu (WTC-iskujen ja McMaailmaan käsittelevän luvun yhteydessä), mikäli ei sitten laske Intian kastijakoa tai natsismia terrorismiksi. En tiedä sanan tarkaa määritelmää (nykyään kaikki ikävä tuntuu olevan "terroria" tai "terrorismia"), mutta hieman turhaan tuo oli otettu mukaan. Kirja oli nimenomaan natsismin ja rotuoppien historiaa. Lopussa tietysti otettiin mukaan myyttien hyödyntäminen Irakin miehityksen oikeuttamisessa, mutta se nyt ei ollut kovin kummoinen oivallus.
Marienbad 15.6.2006 20:09

John Taylor: "Black Holes: The End of the Universe"





Kun kirjaa alkaa lukea n. sivulta 40, alkaa se täyttää nimensä mukaisia lupauksia. Alussa tähtitieteilijä Taylor jauhaa uskomattoman ärsyttävästi uskonnollissävytteisiä pohdintojaan olemisesta ja universumin alusta Raamattu-lainausten muodossa. Mooses puhuu lähes jokaisella sivulla eikä mustista aukoista tai singulariteeteista ole tietoakaan. En pystynyt lukemaan kaikkea alusta, vasta kolmas kappale "Optimistit" sivulta 39 lähtien alkaa pureutua itse asiaan. Taylor ei ole yhtä taitava kirjoittaja kuin esim. Hawking tai hyvinkin taitava suomalainen Enqvist, mutta vauhtiin päästyään hänkin saa kaivettua hyviä pointteja esille niin suhteellisuudesta kuin mustien aukkojen pyörimisestä tai pyörimättömyydestä. Lisäksi käydään läpi teoreettisia mahdollisuuksia valmistaa Maan päällä musta aukko, joka vapautuessaan tai karatessaan merkitsisi väistämätöntä loppua luonnonvoimien edessä, järjestysluvuissa Maalle ensimmäisenä. Loppupuolella ei onneksi palata "loppusanoina" Genesiksen laineille, vaan vannotaan ihmisen olemattoman merkityksen ja vain kuvitellun erityisaseman nimeen universumin mittakaavassa.
Matti Erholtz 15.6.2006 22:31
Marienbad ( 15.6.2006 20:10)
hyvinkin taitava suomalainen Enqvist


shock.gif



”Olemisen porteilla” on oman huonoimmat-kirjat-jotka-olen-melkein-jaksanut-lukea-loppuun listani kärjessä.

Enqvist saattaa tietää jotain fysiikasta mutta kyllä sen teksti on tyylillisesti ja ajatuksellisesti aika karseaa.



Paul Auster : Book of Illusions **



Vanhan toistoa. Auster sanoi tämän kaiken paremmin ja ytimekkäämmin jo alkupään romaaneissaan.



Francis Wheen : Kuinka humpuuki valloitti maailman **



Politiikkaa ja taloutta käsittelevissä osuuksissa oli ihan mielenkiintoistakin juttua, mutta muuten aika kyseenalainen opus. Kun valistuksen rationaalisen perinteen horjuttamisesta syyllistetään mm. Salaiset kansiot-sarja, niin onhan se jo naurettavaa. Samoin ranskalaista postmodernia filosofiaa käsittelevä luku oli tosi junttimainen. Wheen ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi lahjakas vittuilija tai terävä ajattelija tämmöisen projektin läpiviemiseen. Se Marx-elämänkertakin oli ihan paska.



Fred Vargas : Painu tiehesi ja pysy poissa ***1/2



Ei tule paljon dekkareita luettua mutta tämä oli löytö. Vargasin lause kulkee upeasti ja juoni ja henkilöt imaisivat mukaansa heti alkusivuilta. Tätä pitää saada lisää!



Yann Martel : The Facts behind the Helsinki Roccamatios ****



Nerokkaan “Piin elämän” tekijän neljä varhaista novellia, loistavia kaikki. Tästä ei paljon kirjoittaminen parane.
Jon Soldehed 15.6.2006 23:14

Robert McKee:

STORY – Substance, structure, style, and the principles of screenwriting



Kattava ja kaikin puolin mielenkiintoinen teos, joskin kaikesta ei herra McKeen kanssa voi olla ihan samaa mieltä. Paljon tästäkin voi silti oppia, kunhan ei vaan rekisteröi ihan joka väitettä ehdottomana totuutena.
Marienbad 16.6.2006 02:21
Evil Lips Robber ( 15.6.2006 20:32)
Marienbad ( 15.6.2006 20:10)
hyvinkin taitava suomalainen Enqvist




”Olemisen porteilla” on oman huonoimmat-kirjat-jotka-olen-melkein-jaksanut-lukea-loppuun listani kärjessä.

Enqvist saattaa tietää jotain fysiikasta mutta kyllä sen teksti on tyylillisesti ja ajatuksellisesti aika karseaa.




Olemisen porteilla on seuraavana vuorossa, aihepiiriiltään tuntuu kiinnostavimmalta E:n tuotannosta. Okei, Suht. teoriaa runoilijoille toimii ainakin siinä mitä se yrittää, vetää Einsteinin teorian mahdollisimman yksinkertaiseksi ja täten "ymmärrettävämmäksi" huumorin voimin. Kuten sanoin, ei noin tiivistetty muoto aina toimi, sillä asiat jäävät pakostakin vajaasti esitetyiksi. Kosmoksen hahmossa en havainnut mitään tyylillisesti tai ajatuksellisesti karseaa, vaan pikemminkin siinä puhutaan samoista fysiikan asioista vakavammin ja siis laajemmin kuin runoilijakiteytyksessä. Pidin myös siitä kuinka hän laajensi aihetta teoreettisen fysiikan ulkopuolelle kaikkiin niihin myytteihin ja uskoihin, mitä ihmiskunta on aikojen myötä turvakseen kehittänyt empiirisen tieteen rinnalle.
Bad Rain 16.6.2006 08:41
Marienbad ( 16.6.2006 00:22)
Evil Lips Robber ( 15.6.2006 20:32)
Marienbad ( 15.6.2006 20:10)
hyvinkin taitava suomalainen Enqvist


”Olemisen porteilla” on oman huonoimmat-kirjat-jotka-olen-melkein-jaksanut-lukea-loppuun listani kärjessä.

Enqvist saattaa tietää jotain fysiikasta mutta kyllä sen teksti on tyylillisesti ja ajatuksellisesti aika karseaa.


Eikö Enqvistin ajatus mielestäsi ns. luista, vai miten niin karseaa? Näkökulmia ja sen sellaista ei tietenkään tarvitse allekirjoittaa, mutta kyllähän Olemisen porteilla on pohdittua tekstiä ja kirjoitettukin ihan riittävän kulkevasti. Tsekatkaa seuraavaksi KV Laurikainen, eri tyyppistä pohdintaa ja runsaasti kritisoitavaakin tavaraa. Silti mielenkiintoista.

Hawkingin ja tyttärensä tuleva lasten kirja kuulostaa hyvältä idealta.
Yotsuya 16.6.2006 12:42

Paavo Rintala: Sissiluutnantti



Todella hyvä, realistinen sotakirja, tuli Rautaristi mieleen, Niskasen leffaa katsoessa ei juttua jostain syystä tullut ajatelleeksi. Suomalisia kaukopartiokirjoja on ilmeisesti kirjoitettu pilvin pimein mutta löytyykö muita klassikoita tai muuten vaan lukemisen arvoisia? Entä ovatko suomennetut kersantti Steiner ‑kirjat hyviä?
Matti Erholtz 16.6.2006 15:52
Bad Rain ( 16.6.2006 08:42)
Marienbad ( 16.6.2006 00:22)
Evil Lips Robber ( 15.6.2006 20:32)
Marienbad ( 15.6.2006 20:10)
hyvinkin taitava suomalainen Enqvist


”Olemisen porteilla” on oman huonoimmat-kirjat-jotka-olen-melkein-jaksanut-lukea-loppuun listani kärjessä.

Enqvist saattaa tietää jotain fysiikasta mutta kyllä sen teksti on tyylillisesti ja ajatuksellisesti aika karseaa.


Eikö Enqvistin ajatus mielestäsi ns. luista, vai miten niin karseaa?




Tyylin puolella ärsyttää se jatkuva kehnotasoinen vitsailu, ikäänkuin ihmiset eivät jaksaisi lukea tavallista asiaproosaa ilman välikevennyksiä. Asiapuolella tympii ne metafyysiset spekulaatiot ("Olemassaoloon ei sisälly mitään syvällistä filosofiaa jne"), joilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa. Raimo Lehden kirjassa Tieteen rannalla on asiallisesti kritisoitu Enqvistin höpötyksiä.
Bad Rain 16.6.2006 17:55
Evil Lips Robber ( 16.6.2006 13:53)
Tyylin puolella ärsyttää se jatkuva kehnotasoinen vitsailu, ikäänkuin ihmiset eivät jaksaisi lukea tavallista asiaproosaa ilman välikevennyksiä.


Ehkä Enqvist on sitten mokannut ja sortunut ajattelemaan noin, mutta kosmologiaa edes sivuavia kirjoja on suomalaisittain tehty niin vähän että Enqvistin kiihkoiluvapaa näkemys on kyllä ihan mielenkiintoista ja luettavaa tekstiä, vaikka ei edes olemassaolon filosofiasta olisikaan samoilla linjoilla.
Dotcom 20.6.2006 22:20

Onko kukaan lukenut Thomas Wolfen God's Lonely Mania? Olen yrittänyt etsiskellä sitä mutta ei oikein mistään tunnu löytyvän.

Spaddu 26.6.2006 16:37

Neil Straussin toimittama Marilyn Manson ‑kirja. Selitykset lapsuusajan perversioista (ks. kohdat isoisän kellarista) ja fundamentaalikristittykoulun paskamaisuudesta = plussaa. Mansonin omiin alistamis- ja seksijuttuihin sekä yleiseen turmeltuneisuuteen sen sijaan turtuu vähän ajan päästä. Tilanne on täysin eri kuin Straussin paremmassa toimitustyössä, Mötley Cruen Törkytehtaassa, jossa vähän väliä lukijan silmille räjähtää jotain uutta ja ällistyttävää. Asiaa ei auta, että Mansonin musiikki ei ole koskaan kolahtanut suuresti, joten Church of Satanin papista muodostuu kuva lähinnä shokeeraamaan pyrkivänä viihdyttäjänä, jonka musta ironia ei näytä koskaan menevän jenkeille perille.

amato 2.7.2006 16:17

Raimo Toivonen: Vaara Uhkaa Marsista



Osmo Ilmari: Uhka Avaruudesta



Aivan mahtavaa, loistavaa campia! Ainakin näin terassilukemiseksi. Ensimmäisessä teoksessa marsilaiset kuvataan lyhyiksi lylleröiksi joilla on meikäläisenmalliset luukkuhousuasut päällään ja he osaavat jo lapsina marsin kieltä?!!? Aika edistyksellistä porukkaa ovat, täytyy myöntää...



Jälkimmäisessä luennoidaan pitkään esimerkiksi siitä että kyllä auto on paljon parempi kulkuneuvo kuin helikopteri(!) eikä kopteri tule koskaan autoa syrjäyttämään, sillä autossa ei tarvitse miettiä kuin oikealle ja vasemmalle kääntymistä ja jos autossa tulee vika, se ei tipu korkealta, niinkuin kopterin kanssa käy. Aivan mainiota tarinointia!
Bitnik 2.7.2006 17:24

Olin perjantaina ensimmäistä kertaa Vammalan vanhan kirjallisuuden päivillä, aina olen tuonne halunnut ja nyt vihdoin astuin junaan ja kävin tsekkaamassa. Tapahtuma alkoi kymmeneltä, olin paikalla kahdentoista maissa ja väkeä oli jo tuhansia. Monen myyjän pöydät oli niin täynnä porukkaa että teki tiukkaa päästä edes selaamaan. Myöhemmin iltapäivällä kahden jälkeen oli jo todella hiljaista, vaikka myyntipöydät meni kiinni jo kuudelta. Giovanni Guareschin Toveri Don Camillo tarttui mukaan ja uutena löytönä Paul Therouxin Suuri junamatka, joka vaikuttaa hemmetin mielenkiintoiselta. Woody Allenin elämäkerta jäi ostamatta vaikka pitkään mietin, selailu ei vain antanut ihan parasta kuvaa. Teinkö virheen?





Ens vuonna uudestaan, suosittelen ehdottomasti käymistä. Pienenä miinuksena käsiohjelma ei pitänyt aina paikkaansa ja esimerkiksi antikvariaatilta jonka piti olla erikoistunut urheilukirjoihin en löytänyt ainuttakaan alan opusta. Sotakirjoja ja dekkareita oli kaikkien pöydät täynnä, toki kaikkea muutakin (tosin ei urheilua..). Metrilakukojuja ja vastaavia ei ollut ainuttakaan, ainoastaan kahvila/ravintolateltta joka sekin oli täynnä antikvariaatteja, hieno linjaus.



Hinnoissa tuntui olevan selvää tapahtumalisää, kaikki 2-4 kertaisia normaaleihin divarihintoihin verrattuna mutta toki valikoimaa oli kerralla enemmän kuin missään.



Vammala oli muuten todella kaunis kaupunki, tuolta pitäisi ostaa joku huvila.
Young Hova 4.7.2006 01:29
Bitnik ( 2.7.2006 17:25)
Woody Allenin elämäkerta jäi ostamatta vaikka pitkään mietin, selailu ei vain antanut ihan parasta kuvaa. Teinkö virheen?




Useita satoja sivuja selitystä siitä kun on pieni muna.