5.11.2009 13:27
Michel Tournierin Meteorit (1975) – not exactly Paasilinna. Tuskin on mieleen myöskään tiiviyden ja lakonisuuden nimeen vannovan juhaseppälä-koulukunnan jäsenille. Sanoisin, että teksti on ranskalaisen jaarittelevaa, puolifilosofista pohdiskelua. Jotenkin tulee mieleen, että Sartre olisi kertonut tämän sukutarinan lyhyemmin – ja paremminkin.
Mistä sitten on kyse? Vaihtuvista kertojahahmoista, erilaisuudesta, asioiden perimmäisestä dualismista, kaksosuudesta, homoudesta, normaaliudesta. Tapahtumat ulottuvat 1900-luvun alusta vuoteen 1961 saakka, jolloin tapahtuu Euroopassa The Kahtiajako, eli Berliinin muurin rakentaminen.
Mm. jätteiden estetiikkaan painottuva, ällöttämäänkin onnistuva alkupuolisko on kerrassaan erinomaista mietintää, mutta loppusuoralla Tournierin rönsyilevä saaga hylkää kantavat henkilönsä ja taantuu matkakertomukseksi, mihin petyin kovasti.
Ei tämän kertalukeminen toki harmita, ja suomennettu teksti on silmiinpistävän rikasta, mietittyä. Onneksi Tournier ei hämmennä lukijaansa jättämällä ilmoittamatta, kuka on tällä hetkellä kertojana. Kertojan arvaileminen on mielestäni turhaa lukuenergian hukkaamista. Siinä mielessä "Meteorit" on miellyttävä maailman normien kyseenalaistus. Suosittelen varauksin.
Mistä sitten on kyse? Vaihtuvista kertojahahmoista, erilaisuudesta, asioiden perimmäisestä dualismista, kaksosuudesta, homoudesta, normaaliudesta. Tapahtumat ulottuvat 1900-luvun alusta vuoteen 1961 saakka, jolloin tapahtuu Euroopassa The Kahtiajako, eli Berliinin muurin rakentaminen.
Mm. jätteiden estetiikkaan painottuva, ällöttämäänkin onnistuva alkupuolisko on kerrassaan erinomaista mietintää, mutta loppusuoralla Tournierin rönsyilevä saaga hylkää kantavat henkilönsä ja taantuu matkakertomukseksi, mihin petyin kovasti.
Ei tämän kertalukeminen toki harmita, ja suomennettu teksti on silmiinpistävän rikasta, mietittyä. Onneksi Tournier ei hämmennä lukijaansa jättämällä ilmoittamatta, kuka on tällä hetkellä kertojana. Kertojan arvaileminen on mielestäni turhaa lukuenergian hukkaamista. Siinä mielessä "Meteorit" on miellyttävä maailman normien kyseenalaistus. Suosittelen varauksin.