Mitä elitistit lukevat?

Korson Antti 17.2.2006 21:49
Jim Thompson:Nothing more than Murder



Luin kun tästä oli puhetta toisaalla. Thompsonin ensimmäinen eikä äijän oman mittapuun mukaan kummoinen Muilla mittareilla huipputavaraa, taas kerran vittumaisia ja ilkeitä ihmisiä inhoaa toisiaan saatanan ahdistavassa tuppukylässä. Se elokuvapuoli ei ollut järin kiinnostavaa (ehkä joku Herra Eriksson saisi kiksejä), mutta jos pitää Thompsonista niin eipä tämä petä
Korson Antti 13.3.2006 20:38

Yksi parhaita kirjoja mitä olen koskaan lukenut on Ballardin Auringon valtakunta. Spielbergin elokuva on minusta ihan ok mutta ei vastannut omia mielikuvia





http://books.guardian.co.uk/review/story/0,,1721926,00.html
SuperNinja 14.3.2006 10:12

Jack Kerouacin

Desolationin enkelit tuli luettua ja nyt aloitin William S. Burroughsin Nistin lukemisen. Beat- kirjallisuutta siis.
Lauri Lehtinen 14.3.2006 21:41

Egon Theiner: Matti Nykänen – huipulla ja montussa (Otava 2004)





Hyvää oheismateriaalia Aleksi Mäkelän elokuvalle ja toistaiseksi paras Nykäskirja, vaikka antaa liian kesyn kuvan Masan sleazoid-kaudesta Järvenpään Kasinolla. Matin sanoin: "Tähän on kirjoitettu minun totuuteni. Kannattaa lukea. Tämä kirja kuuluu joka kotiin, heti Raamatun viereen."
Antti Tohka 15.3.2006 09:19

Onko joku elitisteistä yrittänyt lukea Dan Brownin Da Vinci koodia? Olen nyt kahteen otteeseen yrittänyt pinnistellä sen parissa, koska kiinnostaa sen salaseura/okkultisti/vapaamuurari/opusdei- kuviot. Ainakin ekat 100 sivua ovat aivan järjettömän huonosti kirjoitettua, tylsää soopaa. Kannattaako luovuttaa, vai tuleeko meininkiin olennainen parannus jossain vaiheessa? Elokuva tulee olemaan varmasti täydellinen fiasko.

psilocybianth 15.3.2006 09:44
Antti Tohka ( 15.3.2006 09:20)
Onko joku elitisteistä yrittänyt lukea Dan Brownin Da Vinci koodia? Olen nyt kahteen otteeseen yrittänyt pinnistellä sen parissa, koska kiinnostaa sen salaseura/okkultisti/vapaamuurari/opusdei- kuviot. Ainakin ekat 100 sivua ovat aivan järjettömän huonosti kirjoitettua, tylsää soopaa. Kannattaako luovuttaa, vai tuleeko meininkiin olennainen parannus jossain vaiheessa? Elokuva tulee olemaan varmasti täydellinen fiasko.




Onhan tuosta kinasteltu jo monessa topicissa.. Loppu on tosiaankin melko tavanomainen, ei kannata odottaa mitään erikoisen päräyttävää. Ihan mielenkiintoista asiaa kuitenkin taidehistorian kannalta, jonka takia itse sen jaksoin loppuun lukea.
Lauri Lehtinen 15.3.2006 09:47
Lauri Lehtinen ( 25.5.2005 16:12)
Alive (23.5.2005 10:17)
Da Vinci-koodin sain viimein tuskien kautta loppuun, vaikka alkuun vaikutti hyvältä, lopulta tää oli ihan perusdekkari, eikä edes kovin hyvä sellainen.





Joo, lukukokemus toisti itseään ja meni ulkonaisesta kulturelliudestaan huolimatta jonnekin Tom Clancy ‑osastolle, vaikka hypen hämäämänä olin naiivisti odottanut Dan Brownilta syntyjä syviä. Usko kiehtoviinkin salaliittoteorioihin joutuu koetukselle, kun todisteiksi aletaan tarjota Disney-piirretyissä olevia subliminaalisia viestejä.
Sahhmi 15.3.2006 12:33
Lauri Lehtinen ( 15.3.2006 09:48)
Joo, lukukokemus toisti itseään ja meni ulkonaisesta kulturelliudestaan huolimatta jonnekin Tom Clancy ‑osastolle, vaikka hypen hämäämänä olin naiivisti odottanut Dan Brownilta syntyjä syviä. Usko kiehtoviinkin salaliittoteorioihin joutuu koetukselle, kun todisteiksi aletaan tarjota Disney-piirretyissä olevia subliminaalisia viestejä.




Ei sattumoisin ole kyse tästä?
Shocky 15.3.2006 13:07
Antti Tohka ( 15.3.2006 09:20)
Onko joku elitisteistä yrittänyt lukea Dan Brownin Da Vinci koodia? Olen nyt kahteen otteeseen yrittänyt pinnistellä sen parissa, koska kiinnostaa sen salaseura/okkultisti/vapaamuurari/opusdei- kuviot. Ainakin ekat 100 sivua ovat aivan järjettömän huonosti kirjoitettua, tylsää soopaa. Kannattaako luovuttaa, vai tuleeko meininkiin olennainen parannus jossain vaiheessa? Elokuva tulee olemaan varmasti täydellinen fiasko.




Kirjoita itse parempi sitten. Nojoo, lupaavan ja toimivan alun jälkeen Brownin metodi kävi turhankin selväksi, luvut toistivat itseään ja cliffhangerit muuttuivat aina vaan typerämmiksi. Itse aloin tosin kokea tuskaa vasta puolen välin paikkeilla, ja siitä loppuun kirja huononi böllistyttävällä tavalla. Vikan sivun jälkeen tunsin myötähäpeää Brownin puolesta. Välillä myös haittasi se, että Brown ilmeisesti välillä muisti että hei, kohdelukijani ovat jenkkejä. Näin eurooppalaista lukijaa loukkasi turha lässyttäminen, rautalankavääntö, ja etenkin naurettavat luentokuvaukset. Toisaalta kun muistelee elitisti-foorumin viime aikaista kultainen leikkaus ‑keskustelua, niin ehkä tällaisista kirjoista pitäisi kirjoittaa kaksi versiota, toinen ihmisille ja toinen junteille.



Hyviä puolia olivat kiistämättä mielenkiintoinen aihepiiri ja yksityiskohdat, ja mahdollisuus ajoittain omaan koodinratkomiseen. Sääli vain miten Brownin itsekritiikki petti loppupuolella. En odota elokuvaa juurikaan, mutta haluan silti nähdä sen albiinon, ja tietää kuinka monta kertaa leffassa sanotaan "pyhä naiseus"...



Ainiin, vastaus Antin kysymykseen: Kannattaa luovuttaa jo.
Lauri Lehtinen 15.3.2006 13:25

Parasta oli City-lehden pääkirjoitus jossa oltiin tohkeissaan kuinka Hesarin kriitikko oli voinut moittia Da Vinci ‑koodia, vaikka kirja on niin suosittu. Näkemys on mielestäni aivan loistava ja taidan saman tien antaa Da Vinci ‑elokuvalle viisi tähteä näkemättä sitä, kyllä se varmasti vetää hyvin katsojia.

Disco Studd 15.3.2006 15:31

Päätoimittajaheebon perustelu taisi olla muistaakseni se, että kaikki hänen kuulemansa kommentit kirjasta olivat positiivisia. Jos kommentit tulivat Cityn toimittajilta, avustajilta ja perskärpäsiltä, niin sehän on aika ymmärrettävää. Itse kun en ole kuullut yhtään posiitivista kommenttia yhtään mistään suunnasta, ja kirja onkin ihan perseestä.





Danin edellinen romaani Enkelit ja demonit on taas lukijasta riippuen paljon paskempi tai paljon parempi. Itse saattaisin kallistua jälkimmäisen kannalle. Kirja on uskonnollisten ja kulttuurillisten salaliittojen osalta Da Vinci ‑koodiakin idioottimaisempi, mutta tarina kulkee älyttömästä juonenkäänteestä toiseen paljon nopeammin ja viihdyttävämmin. Tästä voisi oikeasti tehdä toimivan elokuvan.
Lauri Lehtinen 15.3.2006 15:47
Shocky ( 15.3.2006 15:08)
Antti Tohka ( 15.3.2006 09:20)
Onko joku elitisteistä yrittänyt lukea Dan Brownin Da Vinci koodia? Olen nyt kahteen otteeseen yrittänyt pinnistellä sen parissa, koska kiinnostaa sen salaseura/okkultisti/vapaamuurari/opusdei- kuviot. Ainakin ekat 100 sivua ovat aivan järjettömän huonosti kirjoitettua, tylsää soopaa. Kannattaako luovuttaa, vai tuleeko meininkiin olennainen parannus jossain vaiheessa? Elokuva tulee olemaan varmasti täydellinen fiasko.




Kirjoita itse parempi sitten. Nojoo, lupaavan




No onhan joku Tätäkään ei Kepu salli kirjallisena tuotoksena selvästi kovempaa luokkaa kuin Da Vinci ‑koodi.



Tämä ei tietenkään ole Dan Brownin vika, mutta lukukokemuksessa rasittavinta oli omat mielikuvat Tom Hanksista ja Améliesta esittämästä über-viisaita kommentteja milloin mistäkin länsimaisen kulttuurin merkkipaalusta.
Antti Tohka 15.3.2006 16:03
Shocky ( 15.3.2006 12:08)
Antti Tohka ( 15.3.2006 09:20)
Onko joku elitisteistä yrittänyt lukea Dan Brownin Da Vinci koodia? Olen nyt kahteen otteeseen yrittänyt pinnistellä sen parissa, koska kiinnostaa sen salaseura/okkultisti/vapaamuurari/opusdei- kuviot. Ainakin ekat 100 sivua ovat aivan järjettömän huonosti kirjoitettua, tylsää soopaa. Kannattaako luovuttaa, vai tuleeko meininkiin olennainen parannus jossain vaiheessa? Elokuva tulee olemaan varmasti täydellinen fiasko.




Nojoo, lupaavan ja toimivan alun jälkeen Brownin metodi kävi turhankin selväksi, luvut toistivat itseään ja cliffhangerit muuttuivat aina vaan typerämmiksi.




Apuu-va. Musta jo toi alku oli paskinta lukemaani kirjallisuutta sitten yläasteen Remo- aikakauteni. Onneksi messissä on uusin Kanava, jossa ei ole yhtään tylsää paskanjauhamista.

TJEU: Heikki Länsisalo: Norman Finkelstein – sionistisen "holokaustiteollisuuden" kriitikko, Jukka Paarma: Uskonnonvapaus ja kulttuurien kohtaaminen, jne...
Murasami 15.3.2006 16:05

Max Allan Collins & Richard Piers Rayner – Road To Perdition



Virkistävää luettavaa, hyvä käsikirjoitus ja kuvitus. Juoni pysyy jatkuvasti liikkeellä ja toimintakohtaukset ovat yllättävän brutaaleja. Tämä tuli luettua valitettavasti vasta elokuvan näkemisen jälkeen mutta ompahan taas yksi aukko sivistyksessä paikattu.
Shocky 15.3.2006 17:27
Lauri Lehtinen ( 15.3.2006 15:48)
No onhan joku Tätäkään ei Kepu salli kirjallisena tuotoksena selvästi kovempaa luokkaa kuin Da Vinci ‑koodi.




Heh, aivan, koska se on 518 sivua lyhyempi. Suosikkikohtani: "Päräyttävimmät rytmimusastyget, niskat nyrjäyttävät hevirallit ja valtaisan circle-pitin aikaansaavat punk-klassikot vuorottelevat luontevasti". Tulee mieleen ne Vartiotorni (?) lehden takakannen paratiisi-maalaukset, jos joku sattuu tietämään mitä tarkoitan. Artikkelin nimi on toki klassikko.