Luin itekin Da Vincin jonkin aikaa sitten. Brownin esikoinen Angels & Demons on kuin köyhän miehen versio Da Vincista. Sama päähenkilö, joku nero on murhattu, päähenkilö kutsutaan tutkimaan neron murhaa, johon liittyy outo kuvio, murhatun tytär saapuu paikalle... Ei helvetti, luettuani 100+ sivua Angelsista, tulee mieleen, että Brown jalosti esikoisestaan keksimänsä ideat täydellisemmäksi Da Vincissa. Da Vincin paremmuutta auttaa sekin, ettei se sisällä Angelsille tyypillistä teknologiaselittelyä, jonka kuvailussa Brown ei ehkä ole parhaimmillaan...pysyköön taiteissa ja kristinuskon historiassa. Aika röyhkeä veto kirjailijalta pistää kirjansa etusivulle, kuinka kaikki esitetty on 100% faktaa ja oikein, vaikka virheitä luulis löytyvän...
Mitä elitistit lukevat?
22.7.2005 11:48
22.7.2005 12:28
psilocybianth (22.7.2005 11:05)Olisi mukava tietää minkä verran noista väitteistä on jonkinlaista faktaa ja minkä verran Brown on vetänyt hatusta. Kirjassakin mainittu Holy Blood, Holy Grail näytti olevan hiljattain käännetty suomeksi, onkohan tuota joku lukenut?
Tuli luettua englanninkielisenä pokkarina muutama vuosi sitten. Täyttä humpuukiahan se on mutta jos tämmöiset salaliittoteoriat kiinnostaa niin kannattaa tietysti tsekata. Mulla on se käsitys että Da Vinci koodin "faktat" on lähes kaikki poimittu tästä kirjasta.
22.7.2005 12:39
Voi jeesus mikä tsägä kävi eilen.
Tultiin avon kanssa Salvesta syömästä ja siinä sitten tsekattiin että mitä hittoa ihmiset dyykkaavat tuolla paperiroskiksilla, siinä hietsun torin kupeessa. No, sporapysäkillä sitten kuultiin että Punavuoren kirjasto on heittänyt rokeen kirjoja lopettamisen takia. Sinne sekaan vaan sitten tonkimaan ja kotiin viemisenä oli kolme kassillista kirjoja!
Meikälle tarttui mukaan laatua Ross MacDonaldista Mirkka Rekolaan ja Chester Himesista Moliereen. Parempi puolisko oli astetta kreisimpi ja noukki messiin dekkareiden ja laaturomaaneiden lomassa mm. Punaisen suomen historian, osat I-II sekä Lonely Planet Switzerlandin vuosimallia ‑97.
Eli kandee käydä tonkimassa, jos ne vaikka heittävät lisää kirjoja veke.
22.7.2005 12:56
Amadeus (22.7.2005 09:39)Hunter S. Thompson: Suuri hainmetsästys
Tämä on vielä kesken, mutta kirjoitetaan nyt jotain tästäkin. Hainmetsästyksen tarinat ovat parhaimmillaan sitä samaa, mitä ne ovat kirjassa Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa. Mukana on myös Thompsonin journalistisia töitä (joita itse asiassa kirjan kaikki tarinat taitavat olla) hieman tavanomaisemmistakin aiheista sekä aavistuksen perinteikkäämmillä näkökulmilla. Mutta koska kyseessä on Hunter S. Thompson, niin eivätpä nekään kovin perinteikkäitä ole.
Suosittele jotain hyviä tarinoita, en ole oikein päässyt alkuun kirjassa kun heti ekaksi ruvetaan tilittämään jotain jenkkien 70-luvun presidenttikuvioita.
22.7.2005 12:57
Elokuva-aiheista kirjallisuutta tulee minunkin luettua jonkseenkin paljon. Viimeksi olen kuitenkin lukenut Risto Erosen
Työn rakastajan. Naseva pikku kirja, jonka työhulluutta koskeva huumori saattaa aika ajoin mennä kuitenkin yli. Tarttui mukaan lähinnä hauskan kantensa vuoksi: klik.Tällä hetkellä on kesken Juhani Pallasmaan The architecture of image : existential space in cinema.
22.7.2005 13:13
Yotsuya (22.7.2005 11:57)Amadeus (22.7.2005 09:39)Hunter S. Thompson: Suuri hainmetsästys
Tämä on vielä kesken, mutta kirjoitetaan nyt jotain tästäkin. Hainmetsästyksen tarinat ovat parhaimmillaan sitä samaa, mitä ne ovat kirjassa Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa. Mukana on myös Thompsonin journalistisia töitä (joita itse asiassa kirjan kaikki tarinat taitavat olla) hieman tavanomaisemmistakin aiheista sekä aavistuksen perinteikkäämmillä näkökulmilla. Mutta koska kyseessä on Hunter S. Thompson, niin eivätpä nekään kovin perinteikkäitä ole.
Suosittele jotain hyviä tarinoita, en ole oikein päässyt alkuun kirjassa kun heti ekaksi ruvetaan tilittämään jotain jenkkien 70-luvun presidenttikuvioita.
Pitää katsoa, jos saan huomenna kotiin päästyäni tai viimeistään alkuviikosta kirjoiteltua jotain suosituksia. Näin ulkoa en oikein muista noita tarinoiden nimiä ja toisaalta itsellänikin kirja on vielä aika pahasti kesken, joten suositukset tulevat keskittymään alkupuoliskolle, mutta kyllä niidenkin joukosta löytyy saman tyylisiä urheilumaailmaan (tosin urheilun ympärille, esim. toimitsijoiden ilmaisiin viinatarjoiluihin jne.) keskittyviä juttuja, kuten Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa se kilpa-ajokohtaus autiomaassa.
22.7.2005 20:20
Yotsuya (22.7.2005 11:57)Amadeus (22.7.2005 09:39)Hunter S. Thompson: Suuri hainmetsästys
Tämä on vielä kesken, mutta kirjoitetaan nyt jotain tästäkin. Hainmetsästyksen tarinat ovat parhaimmillaan sitä samaa, mitä ne ovat kirjassa Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa. Mukana on myös Thompsonin journalistisia töitä (joita itse asiassa kirjan kaikki tarinat taitavat olla) hieman tavanomaisemmistakin aiheista sekä aavistuksen perinteikkäämmillä näkökulmilla. Mutta koska kyseessä on Hunter S. Thompson, niin eivätpä nekään kovin perinteikkäitä ole.
Suosittele jotain hyviä tarinoita, en ole oikein päässyt alkuun kirjassa kun heti ekaksi ruvetaan tilittämään jotain jenkkien 70-luvun presidenttikuvioita.
Muistaakseni kahden ensimmäisen jutun jälkeen muuttuu gonzoiluksi.
25.7.2005 13:48
Jarno Miettinen (22.7.2005 19:21)Yotsuya (22.7.2005 11:57)Amadeus (22.7.2005 09:39)Hunter S. Thompson: Suuri hainmetsästys
Tämä on vielä kesken, mutta kirjoitetaan nyt jotain tästäkin. Hainmetsästyksen tarinat ovat parhaimmillaan sitä samaa, mitä ne ovat kirjassa Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa. Mukana on myös Thompsonin journalistisia töitä (joita itse asiassa kirjan kaikki tarinat taitavat olla) hieman tavanomaisemmistakin aiheista sekä aavistuksen perinteikkäämmillä näkökulmilla. Mutta koska kyseessä on Hunter S. Thompson, niin eivätpä nekään kovin perinteikkäitä ole.
Suosittele jotain hyviä tarinoita, en ole oikein päässyt alkuun kirjassa kun heti ekaksi ruvetaan tilittämään jotain jenkkien 70-luvun presidenttikuvioita.
Muistaakseni kahden ensimmäisen jutun jälkeen muuttuu gonzoiluksi.
Jep, kuten tuossa mainitaankin, niin aika moni noista jutuista sisältää ihan viihdyttävää lukemista gonzotyyliin, mutta voin nyt jonkun verran vielä eritellä tarinoita nimen mukaan:
– Kentucky Derby on mätä ja turmeltunut
– Pelkoa ja inhoa jalkapallon loppuottelussa
(- Jean-Claude Killyn houkutukset)
– Maailman kaikki nerot seisovat...
– Takakannen teksti Fear & Loathing... (ainakin jos olet lukenut kyseisen kirjan)
– Keskustelu Ralph Steadmanista... (ainakin jos luit Kentucky Derbyn)
– Kummia katutappeluja Aztlanissa
Voi siis päätellä, että varmaan 3/4:aan jutuista kannattaa tutustua. Tosin noistakin osa saattaa sisältää kohtuullisen pitkiä pätkiä Nixonin parjausta / muuta politiikan kommentointia, mutta kyllä niistäkin löytyy myös paljon muuta.
25.7.2005 14:23
Mulla on tuosta vain englanninkielinen pokkariversio joka voi olla vähän erilainen kuin suomalainen. Se on jaettu neljään osaan joista tuo kolmas on gonzoa mutta Suuri hainmetsästys esim. on oikein hyvä paikka aloittaa. Kentucky Derby ei ole hullumpi, siitä alkoi Thompsonin ja Steadmanin yhteistyö
25.7.2005 14:53
Oliko tuo Suuri Hainmetsästys muuten Juho Juntusen käännös?
25.7.2005 15:22
Janne Timonen (25.7.2005 14:54)Oliko tuo Suuri Hainmetsästys muuten Juho Juntusen käännös?
Ei, vaan Soundiin tuolloin kirjoittaneen Pekka Markkulan. Suuri hainmetsästyshän oli Soundi-kirjojen sarjaa.
25.7.2005 15:34
Bad Rain (25.7.2005 15:23)Ei, vaan Soundiin tuolloin kirjoittaneen Pekka Markkulan. Suuri hainmetsästyshän oli Soundi-kirjojen sarjaa.
Jep, Soundi-kytkyn muistin.
29.7.2005 20:26
Töttöröö.
Ryhdyin viime viikolla lukemaan Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Ajattelin että tämä on hyvä ajatus. Hieman on raskasta ja kovin hidasta, mutta kieltämättä palkitsevaa. Jos saan nämä joskus loppuun, juon pullon sampanjaa, yksin. Pullo on jo odottamassa (Taittinger).
29.7.2005 23:10
Kalle Kinnunen (29.7.2005 20:27)Töttöröö.
Ryhdyin viime viikolla lukemaan Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Ajattelin että tämä on hyvä ajatus. Hieman on raskasta ja kovin hidasta, mutta kieltämättä palkitsevaa. Jos saan nämä joskus loppuun, juon pullon sampanjaa, yksin. Pullo on jo odottamassa (Taittinger).
Onpa urakkaa. Montako kirjaa tossa onkaan, lähemmäs kymmenen vai kuinka? Tekisi kanssa mieli joskus lukea noi, mutta pelkäänpä että jäisi yhtä kesken kuin Anaïs Nin:in päiväkirjojen lukeminen.
30.7.2005 02:32
charlottesometimes (29.7.2005 23:11)Kalle Kinnunen (29.7.2005 20:27)Töttöröö.
Ryhdyin viime viikolla lukemaan Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Ajattelin että tämä on hyvä ajatus. Hieman on raskasta ja kovin hidasta, mutta kieltämättä palkitsevaa. Jos saan nämä joskus loppuun, juon pullon sampanjaa, yksin. Pullo on jo odottamassa (Taittinger).
Onpa urakkaa. Montako kirjaa tossa onkaan, lähemmäs kymmenen vai kuinka? Tekisi kanssa mieli joskus lukea noi, mutta pelkäänpä että jäisi yhtä kesken kuin Anaïs Nin:in päiväkirjojen lukeminen.
10 kirjaa, yksi vielä suomentamatta. Tämä on yksi niitä kirjoja/kirjasarjoja jotka todella kannattaa lukea ennen kuolemaansa. Palkitsee varmasti. Lukemisen voi hyvin aloittaa kakkososastakin (Swannin rakkaus), joka on vähän niinkuin oma itsenäinen kokonaisuutensa ja "vauhdikkaampi" kuin ykkösosa, ja jatkaa sitten eteenpäin jos jää koukkuun. Ei joku Anais Nin oo mitään Proustin rinnalla.