Mitä elitistit lukevat?

Martin 10.1.2007 16:19
Galipula ( 10.1.2007 16:13)
Hermann Hesse – Siddharta

Tämä kirja muutti maailmankuvaani tavalla, johon aiemmin on pystynyt vain Nietzschen – Näin puhui Zarathustra. Tuntuu lähes mahdottomalta yrittää kirjasta selittää, kun sen kautta onnistuin kokemaan kaikkeuden. Sanat tuntuvat riittämättömiltä ja vääriltä. Huikea kokemus.

Heh. Minulle taas Siddharta ei antanut yhtään mitään johtuen varmaan siitä, että olin lukenut juuri sitä ennen Hessen Narkissos ja Kustasuun, joka räjäytti tajunnan. Vois tietty lukea ton uudelleenkin vaikka jollain nirvanan tavoittelu fiiliksellä jos toimis paremmin. Tai sit luen vaan taas kerran ton Narkissoksen.
kongon oskari 10.1.2007 21:03
Martin ( 10.1.2007 16:20)
[Heh. Minulle taas Siddharta ei antanut yhtään mitään johtuen varmaan siitä, että olin lukenut juuri sitä ennen Hessen Narkissos ja Kustasuun, joka räjäytti tajunnan.

Tää typo oli vaan pakko ottaa talteen...
Dremez 10.1.2007 22:12
kongon oskari ( 10.1.2007 21:04)
...Kustasuun...

...typo...

Tai sitten ihan vaan freudilainen lipsahdus.
Martin 11.1.2007 06:34
Dremez ( 10.1.2007 22:13)
kongon oskari ( 10.1.2007 21:04)
...Kustasuun...

...typo...

Tai sitten ihan vaan freudilainen lipsahdus.

Hups.

Pelottavaa että S ja L ovat aivan eri puolilla näppistä shock.gif .
Griffin 20.1.2007 17:42

Päivän paskamaisin uutinen kirjamaailmasta,

Loki-Kirjat lopettaa. Minkäs teet kun uutisen mukaan kauppa ei käy. Toivottavasti saavat vielä tälle keväälle siirtyneen Algebraistin julkaistua ennen lapun lyömistä luukulle
Dotcom 23.1.2007 23:46

Mullakin on toi Narkissus ja "Kultasuu" alla ja siis se todellakin vaikuttaa aivan helvetin hienolta. Olin viikonloppuna porukoilla kyläilemässä ja sain niiltä Karamazovin Veljekset ja löysin kirja-alesta Timo K. Mukan mustakantisen kokoelman (mulla on jo valkonen) viidellä eurolla!!! Löysin myös Dostojevskin Idiootin seitsemällä eurolla. Ahdistaa kun on niin paljon luettavaa ja niin vähän aikaa...

Dani 24.1.2007 04:38

Mullekin Siddhartha oli hauraan teiniyden ehkä päräyttävin kirja. Narkissos ja Kultasuu on lukematta ja Idioottikin odottaa vielä vuoroaan. Muistelmia Kuolleesta Talosta oli Dostojevskin kirjoista se mikä pärisi kovaa ku luin sen joku 3 vuotta sitten, aivan mieletön kirja.

Ilmari Susiluodon – Suuruuden Laskuoppi:Venäläisen Tietoyhteiskunnan Synty ja Kehitys, oli viimeinen kirja jonka sain just päätökseen. Helvetin laaja ja hieno kirja, joka käytännössä käy systemaattisesti ja yksityiskohtaisesti läpi mikä venäjällä oli, ja on aina ollut ja Neukkusekoilujen aikana meni vituilleen. Mitä kaikki tämä sekoilu vaikutti muihin itä-euroopan maihin, IVY-maihin, Eurooppaan, Sumeen ja Jenkkilään – miten kaikki feedback-luupit pyöri pyörimistään. Tarkimmin kirjassa keskitytään tieteellisen ajattelun ja tekniseen kehitykseen maassa jossa toimii ilkeä ajatuskontrolli ja massiivinen pelon sekä vainon byrokratiakoneisto, jossa kaikki ovat epäiltyjä. Monien isojen kihojen persoonallisuuksia katsotaan hyvin tarkkaan heidän päiväkirjojensa ja kotikirjastojen kautta esim. Stalinista paljastui että se oli erinoimainen piirtää ja piirisi ideologisista vastustajistaan kuvia joissa ne hirtettiin munista, Nietzschen kirjat oli kovassa käytössä ja täynnä sivuhuomautuksia, Iivana Julma varsinkin ja myös Pietari Suuri olivat suuria idoleita. Eisensteinin Iivana Julman jatko-osa taisi hieman vituttaa Stalinia ku siinä ei ollut tarpeeksi väkivaltaa.

Kirja antaa hienon yleiskatsauksen viimeisestä 100 vuodesta venäjällä, ja jonkinlaisen kuvan todella monista tekijöistä sekä venäjän sotkuihin ja onnistumisiin kytkeytyneistä yksilöistä.
Maldoror 24.1.2007 22:55

Aloitin juuri Julius Evolan opuksen

Revolt Against the Modern World. Kovaa kamaa.
Dotcom 26.1.2007 18:43

Oisko jollain suositella jotain kattavaa opusta Kreikan mytologiasta? Saamelainen mytologia myös kiinnostaa, joten onko kukaa lukenut Juha Pentikäisen kirjoittamaa Saamelaiset: pohjoisen kansan mytologia- kirjaa?

Red Right Hand 28.1.2007 15:59
Dotcom ( 26.1.2007 18:44)
Oisko jollain suositella jotain kattavaa opusta Kreikan mytologiasta? Saamelainen mytologia myös kiinnostaa, joten onko kukaa lukenut Juha Pentikäisen kirjoittamaa Saamelaiset: pohjoisen kansan mytologia- kirjaa?

En tiedä mitä tarkoitat kattavalla, mutta joka hyllyyn kuuluva hakuteos on Alf Henriksonin tiiliskivi, Antiikin Tarinoita 1-2
Dotcom 28.1.2007 23:27

No siis just jotain tälläistä. Tsekkaan tän kun kerkiän. Kiitokset taas.

Jakel 10.2.2007 22:01
Murasami ( 4.7.2006 16:22)
Yotsuya ( 16.6.2006 11:43)
Entä ovatko suomennetut kersantti Steiner ‑kirjat hyviä?

Nuo Steiner kirjat kiinostaisivat minuakin, Kubanin sillanpää johon Rautaristi perustuu on kuulemma hyvä.

Kubanin sillanpään löysin kirpparilta, olen tosin tämän 10+ vuotta sitten lukenutkin (muistin tosin, että kirjankin nimi oli rautaristi). Mitä muita Steiner kirjoja on suomennettu? Helmet haulla löytyi seuraavat kirjat Kubanin lisäksi : Luojan lapsipuoli, näkemiin archie, partisaanit ja perhoset eivät itke. Tuolta ei kuitenkaan selviä, että mitä kirjoja nuo ovat.
theremin 11.2.2007 03:39

Rossell Hope Robbins:

The Ensyclopedia of Witchcraft and Demonology

Kirja ajasta, jolloin sivistys heitettiin Euroopassa mäkeen ja taannuttiin jonnekin debiiliyden tasolle. Masentava mutta mielenkiintoinen opus ja olen vasta esipuheen lukenut (+ alustavasti selaillut sieltä täältä) mellow.gif
Korson Antti 22.2.2007 09:47
Harri Nykänen & Tom Sjöberg:Rööperi

En muista onko tästä ollut juttua mutta suosittelen, on meinaan erinomaisen viihdyttävä teos
Goldberg 22.2.2007 15:19
Korson Antti ( 22.2.2007 09:48)
Harri Nykänen & Tom Sjöberg:Rööperi

En muista onko tästä ollut juttua mutta suosittelen, on meinaan erinomaisen viihdyttävä teos

Bändikaverin taittama ja minulla on vieläpä vedoskappale. Hävettää kun en ole vieläkään lukenut. Kiitos että muistutit tästä.

Viimeisimipiä on ollut jo kahden kuukauden kestoselailussa Brysselistä löytämäni Les Danielsin Comix. Ehdotonta luettavaa (länsimaisen) sarjakuvan historiasta kiinnostuneelle. Tässä kun ei nuolla kenenkään pyllyä ja perustellen käsitellään monen sarjakuvan merkittävyys ja vielä oivallisin esimerkein. Tokkopa helposti löytyy mutta lainaan kyllä mielelläni ja jos eteen tulee niin ESSENTIAL-DON'T MISS !

Iain Banksin Ampiaistehdas