Marie Cachet & Varg Vikernes: Forebears (2013) ****1/2
On jokseenkin yksoikoista, jopa typerää, sivuuttaa kaikki Varg Vikernesiin liittyvä vain sen varjolla, että hän on saanut "uusnatsin" leiman otsaansa. Vaikka miehen jutut ovat parhaimmillaankin loogisuudesta ja ns. "common sensestä" aika kaukana, täytyy myöntää, että artistista ja jopa ihan oikeasti syvällistä otetta miehestä tuntuu silti löytyvän, vaikka 40 vuotta (päänhakkaamista) onkin jo tauluissa.
Forebears on enemmänkin 1,5 h pitkä Burzumin musiikkivideo tai jopa installaatio kuin niinkään kerronnallinen elokuva. Se on jopa ennemminkin visuaalinen egyptiläisten Kuoleman Kirjan referaatti ja tulkinta.
Jos Burzumin musiikki ja pakanalliset ajatukset ja ylipäätään tällainen ajattelu ja sielunelämä kiehtoo, kannattaa Forebears tsekata. Itse pidin kuin hullu puurosta ja ainoat miinukset joudunkin antamaan siitä, että joissain pimeämmissä kohdissa tekniikka on sen verran pettänyt, että kuva pikselöi ja kohisee ikävähkösti.
Kenji Misumi: Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance (1972) ****
Hitto, että tämä on kovaa matskua. Shogun Assassin on tsekattu jo aikoja sitten, mutta nyt vasta onnistuin olemaan niin toimelias, että Leffakaupasta tämän boksin kävin hinaamassa kotiin ja herkuttelin oitis tällä ekalla osalla. Olen itse aika huono arvioimaan tämän tyylistä kamaa, sillä tämän lisäksi en ole oikeastaan nähnyt muita kuin Lady Snowbloodin, joka sekin on suurta neroutta. Kerronnallisesti, tunnelmaltaan ja ylipäätään kokonaisuutena rautaista kamaa, joka mielestäni kuuluisi kaikkien yleissivistykseen. En malta odottaa, että pääsen diggaileemaan seuraavia osia, jotka toivon mukaan ovat yhtä kovia. Suosituksia tältä saralta otetaan vastaan!