Mitä elitistit pelaavat?
Gamecuben ohjain = paras ohjain. Napit ovat eri muotoisia, värisiä ja kokoisia. Niillä on omat identiteetit. Pelin refleksi-kohdissa tajuaa heti mitä pitää painaa, toisin kuin jollain ps2:lla jossa kaikki napit ovat samanlaisia eikä hetken pausettamisen jälkeen enää muista mikä teki mitä.
Joo, nuo kohtaukset olivat PS2-versiossa ainoita joissa meno tyssäili omalla kohdallani jatkuvasti vaikkei paineluun käytettäviä nappeja olekaan kuin muutama. Fahrenheitin pelkillä tateilla hoidettavat refleksikohdat toimivat paljon paremmin vaikkeivät nekään mitenkään mieltäylentävä ratkaisu ollut.
No niin, vihdoinkin Gradius V pelattuna läpi. Välittömänä reaktiona tuntuu siltä että kyseessä olisi parin viime konsolisukupolven paras peli mutta tämä voi tietenkin johtua omasta vuosien 2D-räiskintäselibaatista. Nyt tekisi kyllä mieli hankkia kotiin PC pelikoneeksi että pääsisi emulaattorien avulla klassikoihin kunnolla käsiksi. Gradius I-IV ilmestyvät tänä vuonna PSP:lle, toivottavasti myös PS kakkoselle jossain vaiheessa.
Saattaa kohta vapautua sen verran ylimääräistä, että voisi ostaa käytetyn konsolin, lähinnä PS2 tai vanha Xbox. Mikä näistä mättöpeleistä on paras, Mortal Kombat, Tekken, Dead Or Alive vai Street Fighter ja mikä yleensä sopii mihinkin koneeseen. Yritin PC:llä pelata Mortalia mutta se nyt oli ihan hanurista kun komenneot eivät oikein menneet perille. Löytyykö muuten NHL XBoxilla?
Dead or Aliveen olen itse tykästynyt. DoA 2 on sekin aika pelattava, mutta kolmosessa ja 'nelosessa' meininki vain paranee. Unohtaa ei sovi myöskään Dead or Alive Beach Volleybalia, jossa ei kyllä tapella mutta pääsee zoomailemaan naispuolisten taistelijoiden kroppia. Pohjienottopelien aatelia, vaikka selvinpäin ei kyseistä peliä pysty pelaamaan. Nämä siis Xboxille. Mortal Combatteja löytyy kanssa Boxille useitakin, mutta en ole ikinä pelannut.
Dead or Aliveen olen itse tykästynyt. DoA 2 on sekin aika pelattava, mutta kolmosessa ja 'nelosessa' meininki vain paranee...
....Nämä siis Xboxille. Mortal Combatteja löytyy kanssa Boxille useitakin, mutta en ole ikinä pelannut.
Kompataan, DoAt ovat kelpo viihdettä, mutta ykkönen jota sitäkin vielä jostain alekoreista saattaa saada (ainakin kimpassa kakkosen kanssa, nimellä DoA Ultimate) on jo niin rujo, että ei kannata sijoittaa rahojaan kuin Dead or Alive kolmoseen (samat korit, ainakin Prismoissa 20e). DoA:ssa on siistiä se, että pelkällä rämpyttämisellä harvoin voittaa sellaista joka vähän osaa pelin vastahyökkäysmekaniikkaa. Kontrollit ovat kolmosessa myöskin täyttä timangia, vaikka xboxin padi hieman "lepsu" onkin.
Tekken on sitten vastaavasti parasta pleikkarille, vaikkakin viimeaikoina olen mieluummin piessyt räppäreitä Def Jam Fight for NY:ssä.
Mortal Kombatit jäivät multa väliin MK2:n jälkeen koska kontrollit olivat valovuoden jäljessä johonkin Super Hyper Street Fighter 2 Turboon verrattuna, eivätkä ne veritehosteetkaan niin hienoja olleet. Jotain 3D Mortal Kombatia yritin pelata pc:llä muutama vuosi sitten, mutta eipä ollut tilanne parantunut. Uusimpiin en ole rahaa laittanut, enkä näillä näkymin aio laittakaan.
NHL:iä löytyy XBoxille vaikka ja kuinka. Itse ostin juuri 15 eurolla Segan ESPN NHL 2K5:n, jossa koin rokkipasille kommuunissa karvaan tappion, mutta itse peli potki kympillä. Siinä oli kasa uusia jippoja ja enemmän oikean lätkän fiilistä, EA:n vuotuisten grafiikkapäivitysten sijasta. Kiekko oli näin hauskaa viimeksi Wayne Gretzky Hockey 3:n aikoihin. NHL2K6:seen ei välttis kannata sijoittaa, koska Sega hukkasi lisenssin ja työsulun purku sotki muutenkin kaikkien pelien rosterit täysin, eikä muita uudistuksiakaan lukemani mukaan ole hirveästi.
No niin, vihdoinkin Gradius V pelattuna läpi. Välittömänä reaktiona tuntuu siltä että kyseessä olisi parin viime konsolisukupolven paras peli mutta tämä voi tietenkin johtua omasta vuosien 2D-räiskintäselibaatista. Nyt tekisi kyllä mieli hankkia kotiin PC pelikoneeksi että pääsisi emulaattorien avulla klassikoihin kunnolla käsiksi. Gradius I-IV ilmestyvät tänä vuonna PSP:lle, toivottavasti myös PS kakkoselle jossain vaiheessa.
Congrats. Sitten vaan alat takomaan pisteitä Score Attack ‑modessa. Jotkut epäterveet yksilöt vetävät tällaisia scoreja G5 internet rankingissa.
Gradius Gaiden kannattaa myös kalastaa jostain PS1:lle jos näkyy, on hyvä. Gradius 5 on kyllä käsittämätön kehitysaskel nelosesta, ei uskoisi että ovat kummatkin suunniteltu samalle laitteelle. Pelinä tietty nelonen on myös mahtava... tuo vitonen vaan lisäksi häikäisee teknisesti

Mikä näistä mättöpeleistä on paras, Mortal Kombat, Tekken, Dead Or Alive vai Street Fighter ja mikä yleensä sopii mihinkin koneeseen. Yritin PC:llä pelata Mortalia mutta se nyt oli ihan hanurista kun komenneot eivät oikein menneet perille.
Mortal Kombat(it) tietenkin. Vai ei komennot menneet perille? Outoa. PC-versiot on mun mielestä parhaita, ja näppis rulaa, sillä voi helposti painaa monta tarvittavaa näppäintä samaan aikaan mikä konsolipädeillä on usein hankalaa, ellei käytä jotain arcade-tyyppistä ratkaisua, esim. X-Arcade..
Street Fighterit on hieman rajoittuneita. Tekken ja DOA.. en osaa sanoa. Oon paska Tekken-pelaaja ja DOA:aa olen vain katsellut vierestä. En oikein fanita 3D-kamaa, paitsi tietty DOA:n katsomista ansiokkaan fyysisen mallinnuksen takia *bounce*
Jos haluaa hyviä mättöpelejä niin:
Ultimate Mortal Kombat 3 (tarpeeksi hahmoja ja liikkeitä)
Capcom vs. SNK 2 (huima klassikkohahmokavalkadi, Street Fighter, KOF, Samurai Shodown..)
King of the Fightersit 1994-2003 + Maximum Impact
Guilty Gear XX (todella nätit ja hullut hi-res hahmot, se väärinpäin kävelevä riivattu on häiriintyneimpiä ikinä. Heaven or Hell!)
Soul Calibur 3 (aika nätti revitys väistyvän sukupolven konsoleille)
Killer Instinct 1-2 (guilty pleasure.. kombosysteemi on varsin palkitseva, kuten myös grafiikat)
Mortal Kombatit jäivät multa väliin MK2:n jälkeen koska kontrollit olivat valovuoden jäljessä johonkin Super Hyper Street Fighter 2 Turboon verrattuna, eivätkä ne veritehosteetkaan niin hienoja olleet. Jotain 3D Mortal Kombatia yritin pelata pc:llä muutama vuosi sitten, mutta eipä ollut tilanne parantunut. Uusimpiin en ole rahaa laittanut, enkä näillä näkymin aio laittakaan.
Hui.. siis millä tavoin kontrollit ovat jäljessä? Mä väittäisin että asia on toisinpäin. Street Fightereissä heavy kick on liian kätevä suhteessa muihin nappeihin, peli on epätasapainossa, ja muutenkin jotenkin rajoittunut pelattavuudeltaan, matsit on hieman borettavia lopulta. Kombateissa on enemmän epäsovinnaisilla tavoilla toimivia erikoisliikkeitä, jotka katkaisevat tehokkaasti perus hyppypotku-turtling-spesiaali-kaavaa. Onhan Street Fighterit tietty klassikoita ja liikkeet tulee osata jo yleissivistyksen vuoksi, ja sitäpaitsi niitä taitoja tarttee cross-over peleissä kuten tässä on-line Street Fighter vs. X-menissä. Olin joskus rankingissa kakkosena koko maailmasta, mutta en ikinä voittanut yhtäkään erää sitä ykköstä vastaan, se on varmasti myynyt sielunsa Saatanalle tai jotain (ja kyllä, pelaajia oli yli 2).
Kombatien veritehosteet on mun mielestä juhlallisia, ja muutenkin niissä on tonneittain mukavia pikku featureita, salaisuuksia ja haasteita. Nelosen 3d-viritelmä ei kyllä toiminut vanhoihin verrattuna, vaikka olikin hauska (ja tod. nopea) pelata. Näihin uusimpiin en o perehtynyt :/
Fudista ja sählyä, nörttipelit on perseestä enkä oo harrastanut muuta kuin fantasylätkää yläasteen jälkeen
Ollaan me Flashin kaa oltu aina seksikkäitä, ennen suihkua, suihkussa ja sen jälkeenkin. Ainoa laji mihin sen saa mukaan kun se on liian cool muuten.
Vittu tätä tietsikkapelaamista. Warning Foreveriä yritän tässä pelata mutta aina ennemmin tai myöhemmin joku nappuloista hirttää kiinni. Onko vika näppiksessä vai missä? Ei tee samaa muuten kuin pelatessa. Ja ekaa Gradiusta pelailin vielä eilen game-oldies.comissa mutta tänään yksikään sivuston peleistä ei suostu latautumaan. Fug!
Tuolla ajantappolinkeissä olleen c-64 pelisivun innoittamana latasin c-64 emulatorin ja kasan pelejä netistä. Ah, tätä nostalgian tunnetta kun pääsee taas räiskimään Barbariania, Exploding Fistiä, International Karatea, Wizard of Woria, Deathwish 3:sta ym.
Tuolla ajantappolinkeissä olleen c-64 pelisivun innoittamana latasin c-64 emulatorin ja kasan pelejä netistä. Ah, tätä nostalgian tunnetta kun pääsee taas räiskimään Barbariania, Exploding Fistiä, International Karatea, Wizard of Woria, Deathwish 3:sta ym.
Ja tästä innostuneena itsekin latailin kasan C64:n pelejä, Pole position, Bozo's night out ja commando huvittavat tuovat lämpimiä muistoja mieleen...
Vittu tätä tietsikkapelaamista. Warning Foreveriä yritän tässä pelata mutta aina ennemmin tai myöhemmin joku nappuloista hirttää kiinni. Onko vika näppiksessä vai missä? Ei tee samaa muuten kuin pelatessa. Ja ekaa Gradiusta pelailin vielä eilen game-oldies.comissa mutta tänään yksikään sivuston peleistä ei suostu latautumaan. Fug!
Mulla WF toimi aina hienosti ilman näppisjumituksia sen 5-6 mins mitä pelit kesti, tosin en sitten ikinä saanut 12. bossia tuhottua, pitääkin palata asiaan..
Hah, toi game-oldieshan on ihan loistava! Ja toimii ainakin nyt. On alkanut kypsyttää kun joutuu instaamaan emulaattorit aina uudestaan ja uudestaan kun käytettävä kone vaihtuu, mutta nyt pääsee pelaamaan ainakin joitain oleellisimpia pelejä (Golden Axe, Thunderforce 4, Mortal Kombat II..) missä vaan kätevästi \o/
Ainiin, Resident Evil 4:stä unohtui sanoa että mitähän helvettiä ne on ajatelleet laittaessaan sen koomisen typerältä kuulostavan "resident evil.. four!" mörähdyksen pelin alkuun