10.6.2009 22:22
Sidney Lumet :
Guilty as Sin (1993) **½Lumetin ohjaama, Larry Cohenin käsikirjoittama ja Don Johnsonin, sekä Rebecca De Mornay tähdittämä "eroottinen" trilleri. Pääasiassa kuitenkin oikeussalissa tapahtuva draama. Johnson esittää naisten elättinä kiertävää playboyta jota epäillään vaimonsa murhasta. Tosin playboy itse väittää vaimonsa olleen sen verran mielisairas, että tämä itse hyppäsi kuolemaan lavastaakseen miehensä murhasta. Tämän lisäksi mieheltä löytyy jonkin asteinen alibi. Lisäksi tarjoillaan suhteen poikanen jossa tämä rikas playboy on iskenyt silmänsä kauniiseen ja urakiidossa olevaan asianajajaan, jonka haluaa hoitamaan juttuaan.
Ihmeellisen kliininen ja tasapaksu ohjaus Lumetilta ja sijouttuu miehen elokuvien häntäpäähän. Aivan loppu on jopa hieman kalkkunan makuinen. Johnson on ihan ok Miami Vicen Sonny Crockettina, mutta hänen elokuvaroolit noin yleensä eivät ole hirveästi itseäni koskaan vakuuttaneet.
Joel Gallen : Comedy Central Roast of William Shatner (2006) ***½
William Shatnerin julkkiskaverit ja kourallinen koomikoita "hiillostaa" illan kunniavierasta ja toisiaan eritasoisilla (mutta pääosin alatyylisillä) jutuilla. Välissä nähdään hauskoja inserttejä Shatnerin elokuvista ja tv-rooleista (mm. White Comanche vilahtaa välissä) sekä tietenkin musiikillisesta tuotannosta (mr. tambourine manin loppuhuuto on hieno). Pääosin hauskaa menoa ja tämän jälkeen tekisi heti mieli katsoa joku Shatnerin 60-70-luvun halpistuotantoelokuva. Muita huomioita roastista vielä sen verran, että Farrah Fawcett oli aika heikossa hapessa ja George Takei sai kuulla paljon homovitsejä ja pääsi niitä toki myös itse kertomaan.
Neil Jordan : Brave One (2007) **
Juuri niin vaivaannuttavaa menoa kuin täällä oli aikaisemmin sanottukin. Jodie Foster ryhtyy vigilanteksi sen jälkeen kun tämän miesystävä on kuollut väkivaltaisessa ja sattumanvaraisessa katunujakassa. Vaikka visuaalinen ilme ja jopa tunnelma ovat elokuvassa pääosin kunnossa, on tarina ja käänteet sen verran vaivaannuttavaa seurattavaa monessakin mielessä, että katsominen muuttuu jossain vaiheessa varsin tuskaiseksi.