Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Milano calibro 9 (Milano kaliberi 9, 1972)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Fernando Di Leo niin sanotusti räjäytti pankin mafia-aiheisella trilogiallaan 1970‑luvun alkupuolella. Kolmikon ensimmäinen osa oli Milano kaliberi 9, jatko-osia seuraavina vuosina valmistuneet Ajojahti (La mala ordina, 1972) ja Mafiapomo (Il boss, 1973). Milano kaliberi 9 ei ollut genrensä ensimmäisiä elokuvia, mutta sen vaikutus moniin myöhempiin vastaavantyylisiin crimeihin on selvästi nähtävissä. Di Leo kirjoitti itse elokuvan käsikirjoituksen käyttäen inspiraation lähteenä Giorgio Scerbanencon samannimistä novellia ja muita hänen kirjoituksiaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Milano kaliberi 9 alkaa hienosti kuvatulla jaksolla, jonka alussa sanomalehtipaperilla päällystetyn paketin sisään laitetaan tukuttain seteleitä. Paketti kiertää ympäri kaupunkia vaihtuen omistajalta toiselle. Lopulta se päätyy mafian käskyläiselle, Rocco Muscolle (Mario Adorf), ja hänen apureilleen. Heidän suureksi yllätyksekseen paketti onkin täynnä paperia, eikä rahoista ole tietoakaan. Suuttunut Rocco ei jää tapahtuneen tiimoilta mököttämään, vaan tarjoilee kostonsa välittömästi iskuja säästelemättä vieraillessaan kaikkien paketin kuljettamiseen osallistuneiden luona. Kukaan ei selviä Roccon käsittelystä, mutta kadonneita kolmeasataatuhatta dollaria ei löydy mistään. Elokuva pyörähtää siis käyntiin todella intensiivisesti ja brutaalilla tavalla ja vaikka vauhti laantuukin alun jälkeen, etenee se kuitenkin eteenpäin erittäin sujuvasti koko kestonsa ajan. Kun savu Roccon jäljiltä on hälvennyt, päästään itse tarinan kimppuun.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ugo Piazza (Gastone Moschin) on kivestä veistetty taparikollinen, joka vapauduttuaan vankilasta kolmen vuoden kakun jälkeen joutuu välittömästi sekä mafian että poliisien riepoteltavaksi. Hänen entinen työnantajansa mafiapomo "Amerikkalainen" (Lionel Stander), poliisikomisario (Frank Wolff), etsivä Mercuri (Luigi Pistilli) ja jopa tyttöystävä Nelly (Barbara Bouchet) tuntuvat kaikki olevan vakuuttuneita siitä, että Ugo varasti rahat ja piilotti ne ennen vankilaan joutumistaan. Jonnekin rahat ovat kadonneet ja tarinan edetessä tätä asiaa pohtii niin katsoja kuin oikeastaan lähes kaikki päähenkilötkin. Ugo suunnittelee pakoa tyttöystävänsä kanssa, mutta se ei ole hänelle realistinen vaihtoehto, ei ennen kuin "Amerikkalainen" ja hänen oikea kätensä Rocco on saatu lepytettyä. Ugo Piazza joutuu siis vastoin tahtoaan palaamaan takaisin mafian palvelukseen. Oikeastaan on väärin puhua mafiasta tässä tapauksessa, kuten entinen rikollispomo, Ugo Piazzan ystävä Don Vincenzo (Ivo Garrani) elokuvassa kiteyttää: "Heitä kutsutaan mafiaksi, mutta oikeasti he ovat vain jengejä. Jengejä taistelemassa toistensa kanssa. Oikeaa mafiaa ei enää ole olemassa."

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mikä tekee Milano kaliberi 9:stä yhden genrensä parhaista? Fernando Di Leon Scerbanencon romaanin pohjalta kirjoittama, erittäin henkilövetoinen ja yllättäviä käänteitä pursuileva käsikirjoitus toimii loistavasti eikä minkäänlaisia suvantokohtia ole havaittavissa. Jonkinlaisena pääteemana elokuvassa voidaan pitää lojaalisuuden ja petturuuden merkitystä ammattirikollisten keskuudessa. Elokuvassa on mukana kohtaus, jossa fasistinen komisario keskustelee kommunistisen etsivän Mercurin kanssa poliisilaitoksella. Di Leo aikoi jossain vaiheessa poistaa koko kohtauksen, ettei se veisi tehoja vapaasti virtaavalta päätarinalta, mutta Frank Wolffin (Huuliharppukostaja, 1968) ja Luigi Pistillin (Hyvät, pahat ja rumat, 1966) välinen kemia osoittautui niin toimivaksi, että Di Leo päätti jättää sen lopulliseen versioon. Ohjaustyyli on Di Leolle ominaisella tavalla mukaansa tempaavaa ja yhteistyö vielä tuohon aikaan hänen vakiokuvaajanaan toimineen Franco Villan kanssa saumatonta. Pessimistinen sävy ja jatkuvasti uhkaava väkivallan ilmapiiri ovat mukana elokuvan alusta yllättävään finaaliin saakka ja tunnelman tukena toimii Luis Enríquez Bacalovin ensiluokkainen musiikki.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Gastone Moschinin (Kummisetä, osa II, 1974) valintaa pääosaan voi pitää yllättävänä. Kuitenkin jo pelkästä hänen läsnäolostaan huokuva vahva karisma saa aikaan pelonsekaista kunnioitusta, joka vakuuttaa siitä että päätös oli oikea. Toisen pääosan, sveitsiläissyntyisen veteraaninäyttelijän Mario Adorfin (Fassbinderin Lola, 1981) työskentelystä psykoottisena ja lyhytpinnaisena gangsterina tulee pakostakin mieleen Joe Pescin rooli Scorsesen klassikossa Mafiaveljet (Goodfellas, 1990). Viimeisenä, mutta ei missään tapauksessa vähäisimpänä on Barbara Bouchet (Kauhujen kylä, 1972) Ugo Piazzan tyttöystävänä. Vaikka Bouchetin rooli onkin valitettavan pieni, se jää kuitenkin katsojan mieleen pitkäksi aikaa. Ehkä juuri Bouchetin suorastaan jumalallinen kauneus tuo Milano kaliberi 9:ään juuri sen pienen ylimääräisen lisän, joka niin monesta eurocrimestä puuttuu. Piristäviä poikkeuksiakin toki löytyy, esimerkiksi kuvankaunis Dayle Haddon Sergio Martinon elokuvassa Uhkapeli-helvetti: Gambling City (La città gioca d'azzardo, 1975) tai Marisa Mell Sergio Griecon elokuvassa Kuolema ei tunne lakia (La belva col mitra, 1977).

Versioinfo (28.2.2025):

Italialainen julkaisija RaroVideo on ymmärtänyt Milano kaliberi 9:n olevan kataloginsa jämerin kulmakivi, ja on saattanut sen dvd:lle kattavana kahden levyn settinä. Paketin potentiaali tosin valuu puoliksi hukkaan italiaa ymmärtämättömiltä katsojilta, sillä bonuslätyn kolmea koostedokumenttia ei ole tekstitetty. Itse elokuva on joka tapauksessa remasteroitu erittäin hyvälaatuisesti sekä kuvansa että ääniraitansa osalta. Audio-optioista löytyvät italia englanninkielisin tekstein ja enkkudubbi.

Ylivertaisuudestaan huolimatta Milano kaliberi 9 on artikkelin elokuvista ainoa, josta ei ole julkaistu kotimaista videotallennetta. Suomeksi tekstitetyn ensiesityksensä elokuva koki Yle Teeman merkittävässä Kino Into ‑sarjassa syksyllä 2004.

Teoksen tiedot:

Caliber 9

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


La mala ordina (Ajojahti, 1972)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Genre-entreenään toimineen kelvollisen rikosdraaman Kauhua, vihaa ja verta (I ragazzi del massacro, 1969) jälkeen arvostetusta käsikirjoittajasta ohjaajaksi siirtynyt Fernando Di Leo nousi crime-lajityypin johtohahmoksi komeasti hallitulla mestariteoksella Milano kaliberi 9 (Milano calibro 9, 1972), joka sai vielä samana vuonna teemallisesti ja tyylillisesti jatkoa vähintään yhtä hyvästä Ajojahdista. Molemmat edustavat monessa mielessä aikakautensa italialaisen elokuvan timanttisinta kärkeä – mikäli vain sattuu sietämään ytimekästä jännitystä ja kovaa väkivaltaa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ajojahti (hauska sattuma, että kaksi eurooppalaisen rikoselokuvan ehdotonta suosikkiani on saanut saman suomenkielisen nimen – toinen on tietysti Melvillen Le samouraï, 1967) pohjustaa johdannossaan taustat raa'alle ihmismetsästykselle: newyorkilainen huumeparoni Corso (Cyril Cusack) on lähettämässä kaksi italiankielen hallitsevaa tappajaa Milanoon pistämään asiat järjestykseen mittavan heroiinilastin jäätyä saapumatta määränpäähänsä. Tarkoitus on telottaa näyttävällä tavalla saapasmaan kontakti Don Tressoldin (Adolfo Celi) kavallukseen miehistöstään löytämä syyllinen sekä samalla hieman kovistella myös itse Donia, jolla Corso arvelee olevan enemmän tekemistä arvolähetyksen katoamisen kanssa kuin mitä tämä haluaa antaa ymmärtää.

Ja oikeassahan Corso on: itse välistä vetänyt Tressoldi on täysin mielivaltaisesti valinnut syntipukiksi muuan "ilotyttöjen sutenööri" (Suomi-vhs:n takakansiteksti) Luca Canalin (Mario Adorf), jonka kaikki arvelevat olevan yksinkertaisesti napattavissa. Hehkeän naisoppaan (Luciana Paluzzi) avustamina mainio tappajakaksikkomme – vaarallisuutta hehkuva, mutta lihallisista elämän iloista kiinnostunut, leveilevä Dave (Henry Silva elämänsä roolissa) ja mission totaalisen tosissaan ottava jättimäinen musta mies Frank (Woody Strode) – aloittaa Milanon katuelämään sulautumisen päästäkseen Canalin jäljille. Tehtävä paljastuu kuitenkin olevan kaukana läpihuutojutusta ja isot herrat huomaavat pian läpikotaisesti aliarvioineensa sitkeän Canalin, joka helposti nitistettävän pesukarhun sijaan pistääkin uhattuna hanttiin kuin perseeseen suolattu ahma.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ennemmin kuin syyttömän miehen kiirastulimaisesta kujanjuoksusta kertovasta, melko suoraviivaisesta juonesta, Ajojahdin tyydyttävin sisältö löytyy Luca Canalissa tapahtuvasta väistämättömästä muutoksesta yllättävän olosuhteiden täyskäännöksen edessä. Canali imeytyy mahdottomalta vaikuttavaan yksin kaikkia vastaan ‑sotaan ymmärtämättä itse lainkaan, mistä on kysymys: kuka hänet haluaa listiä ja mistä syystä? Lucan saatua tuomitun merkin otsaansa vanhat ystävätkin joko kaikkoavat tai pettävät mahtavampien voimien painostuksen laskeutuessa koko kaupungin niskaan.

Päällisin puolin kuin Mario Adorfin Milano kaliberi 9:ssa näyttelemän Rocco Muscon vivahteikkaampi päivitys, Luca Canali näyttää puvuissaan, pikkukengissään, viiksissään ja taakse rasvatussa tukassaan enemmän kuin hiukan huvittavalta, ja vaikka hänet esitellään taltuttamassa naistensa edessä öykkäröivä moukka, jotenkin vaarattomalta. Toisin sanoen hahmossa ei elokuvan alussa ole lainkaan sidottuja naisia dynamiitilla räjäyttelevän Roccon kylmäkiskoista tappajaa, vaan limaisesta toimenkuvastaan ja kaikkea muuta kuin puhtoisista elintavoistaan huolimatta miehestä välittyy omanlaisensa lämpö ja leppoisuus.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Tästä pöyhkeilevästä pikkunilkistä hengenuhan alla kuoriutuva kuolettavan lannistumaton sissi saa sympatiat puolelleen suorastaan huikeaa työtä tekevän Mario Adorfin ansiosta. Kuten Luca omin sanoin elokuvassa toteaa "pelko teki minusta vahvan", Di Leon elokuvasta erityisen vahvan tekee Adorfin pelon ilmentämisen muodot ja taidokkuus. Säpsähtämiset, ympärille vilkuilu ja jatkuva varpailla olo näytellään tismalleen kuten pitää, liioittelematta ja pakoilijaa selvästi kuluttavana vaistomaisena suojautumismekanismina. Sitten taas kun on pakko toimia, Canalista löytyy ruutia enemmän kuin vastapuoli, katsoja ja luultavasti Luca itse osaa aavistaakaan. Tilanne tuo väkivaltaan myös genren useimmista edustajista radikaalisti poikkeavan sävyeron, sillä toisin kuin peräänsä lähetetyille palkkamurhaajille ja lajityypin protagonisteille yleensä, tappaminen ei ole Lucalle työtä vaan vaihtoehdotonta eloonjäämiskamppailua.

Vaikka kerronta on tiivistetty pelkkiin oleellisuuksiin, sivuhahmotkaan eivät pistäydy kuvassa ainoastaan hoitamassa tarinaa eteenpäin kuljettavia velvollisuuksiaan, vaan heidän kauttaan hahmottuu koko Milanon alamaailman kirjo. Di Leon hienona saavutuksena on Milano kaliberi 9:stä tuttuun tapaan kyky luoda uskottavaa ja kokonaisvaltaista todellisuutta, jossa päähenkilöt on helppo nähdä osana suurempaa ihmiskohtaloiden kaanonia. Esimerkiksi Luca Canalin ex‑vaimo ja tytär eivät tunnu olevan mukana pelkästään juonen tarpeita varten, vaan vain muutaman yhteisen kohtauksen avulla heidän ja Lucan ympärille rakennetaan asetelma kompleksiseen perhedraamaan, jonka vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia huomaa jääneensä pohtimaan. Liekö sitten elokuvaa inspiroineella Giorgio Scerbanenencon romaanilla ollut suurikin merkitys käsikirjoituksen kypsyyteen.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Ajojahti toteuttaa myös mallikelpoisesti Howard Hawksin ajatusta, jonka mukaan elokuvaan pitää sisällyttää maksimissaan vain viisi suurta kohtausta (eikä muista niin väliä), minkä lisäksi Di Leo osaa rytmittää huippukohtansa juuri oikein. Lopun sokkelomaiselle romuttamon pihalle sijoittuvan viimeisen välienselvittelyn täydennykseksi tällaisiksi lukeutuvat tappajakaksikon öinen kohtaaminen huoralauman kanssa, Lucan aseenostoreissu autokorjaamoon sekä ikimuistoisimpana mielettömän hurja, takaa-ajetun takaa-ajajaksi kääntävä juoksutus, jonka laukaisevaan tapahtumaan valmistava jaksokin on todellinen intensiteetin kasvattamisen taidonnäyte.

Puhtaasti toiminnallisilla kriteereillä arvioituna Ajojahdin takaa-ajokohtaus sietää vertailun esimerkiksi Umberto Lenzin Napoli violentan (1976) ja Alberto De Martinon Sylkevän Magnumin (A Special Magnum for Tony Saitta, 1976) kiihdyttelyjen kanssa, mutta on kohotettavissa aivan erityiseen asemaan, sillä edellä mainituista komisario Bettin ja kapteeni Saittan rikollissaalistuksista puuttuu se alkukantaisen epätoivoinen ja välittömän henkilökohtainen tunnelataus, joka katsomossakin kouriintuntuvasti siivittää Luca Canalin täysin käsittämättömään spurttiinsa. Suorituksen jälkeen tekee mieli nousta seisomaan aplodeeraamaan kaikkensa antaneelle, hikiselle ja totaalisen ryytyneelle parittajanpahaselle.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Di Leon elokuvan katsomisesta saa harvinaislaatuisen hienon olon. Ajojahti osuu upeasti maaliin suvereenisti ohjattuna, tiheänä ja pirunmoisen säälimättömänä trillerinä, joka on kokonaisuutena vaikuttava todiste tuotantoryhmän italialaisten ammattimiesten työn tinkimättömyydestä. Useiden vahvojen kohtausten lisäksi se jättää pääkoppaan lähtemättömän jäljen Mario Adorfin nerokkaasti tulkitseman, kuolemattoman sisukkaan Luca Canalin pistoolin piipusta. Rikoselokuvana Ajojahti loistaa tasaväkisesti parhaiden amerikkalaisten mafiafilmien ja tylyimpien brittiläisten gangsterikuvausten seurassa ihan ilman mitään elitistisyyslisiä.

Versioinfo (28.2.2025):

RaroVideon La mala ordina dvd ei ole vähempää kuin pakkohankinta. Moitteettoman kuvan lisäksi se sisältää elokuvasta noin 10 minuuttia kaikkia aikaisempia kotivideojulkaisuja – myös Oy Nickes Sound City Ab:n Ajojahti sekä Espoon OVC Videovisionin Mafian ajojahti ‑FIxejä – pidemmän version, jollaisenakaan siinä ei ole yhtään ylimääräistä. Puhe on valittavissa joko englanniksi tai tekstitetysti italiaksi, mutta harmittavasti pätevältä vaikuttavaa ekstramateriaalia ei olla tekstitetty.

Teoksen tiedot:

Manhunt

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Il boss (Mafiapomo, 1973)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Fernando Di Leon Milano kaliberi 9 (Milano calibro 9, 1972) ja Ajojahti (La mala ordina, 1972) ovat italocrime-genren ylittämättömimpiä töitä, mikä lastaa Milieu-trilogian päättävän Mafiapomon niskaan aikamoisen taakan. Sen pohjana on vielä aiempia (juonellisesti toisiinsa liittymättömiä) osia suoremmin kirjallinen teos: amerikkalaisen Peter McCurtinin romaani Mafioso (New York: Belmont, 1970). Tapahtumapaikka on vaihtunut Italian sisämaasta Sisilian Palermoon, jossa rikos on nivoutunut politiikkaan ja suurempiin kuvioihin Milanon katuja syvemmin. Di Leo onnistuu kiitettävästi paikallisvärillä maalailussa, alamaailman toimintamekanismien kuvauksessa ja paukuttelujaksojen imevyyden luomisessa, mutta kokonaisuus ei tunnu yhtä mukaansa tempaavalta tai loppuun asti mietityltä kuin kahdessa aikaisemmassa mestariteoksessa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Elokuvana Mafiapomo on vielä armottomampi kuin edeltäjänsä ja ehdottomasti trilogian kyynisin. Se seuraa mafiapomo Don Giuseppe Daniellon (Claudio Nicastro) kolmosmiehenä tylyä tiliä tekevän tappospesialisti Nick Lanzettan (Henry Silva) häikäilemätöntä nousua Palermon alamaailman sikariportaaseen. Hienossa introjaksossa Lanzetta esitellään eliminoimassa skandinaavista pornoa elokuvateatteriin katsomaan kokoontuneita kilpailevia gangstereita – raketinheittimellä! Tästä saa alkunsa Lanzettan kylmäpäinen juonitteluvyyhti, josta voittajana selvitäkseen hän ei epäile puukottaa selkään lähimpiäkään ystäviään ja jättää totta kai taakseen kasoittain rei'itettyjä ruumiita.

Mafiapomo joutui julkaisunsa kynnyksellä melkoiseen ryöpytykseen, sillä Di Leo liitti McCurtinin kirjan tapahtumiin ajankohtaisia tosielämän rikosverkostojen kuvausta, josta ei ollut julkisesti lupa juuri puhua. Erityisen kontroversiaaliksi muodostui elokuvan repliikki, jossa korruptoitunut komisario Torri (Gianni Garko) luettelee litanian oikeita mafiayhteyksistä epäiltyjen sisilialaisten kristillisdemokraattipoliitikkojen nimiä. Lopulta sutkaus saatiin kuitenkin pitää elokuvassa. Vielä isomman kohun aiheutti mafiayhteyksistään soimattu ministeri Gioia, joka munasi itsensä totaalisesti haastamalla tekijät oikeuteen siitä, että häntä olisi selkeästi käytetty esikuvana erääseen Mafiapomon hahmoon. Gioia luonnollisesti hävisi jutun, mutta Di Leo on kertonut pelänneensä vielä vuosia ensi-illan jälkeen jonkinlaista mafian kostoiskua.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Mafiapomon isoimmaksi ongelmaksi etenkin edeltäjiinsä vertautuen muotoutuu sen päähenkilö. Jatkuvasti mädäntyneen rotansikiön juuri nielaisseelta näyttävä Silva on toki elementissään uppotukista kirveellä veistettynä Lanzettana, mutta jäätävän laskelmoivan tappajan yksipuolisuus ei aiheuta lainkaan samanlaista myötäelämistä kuin aiemmin Ugo Piazzan ja etenkin Luca Canalin edesottamuksia seuratessa. Jonkinlainen kääntöpuoli, inhimillistävä persoonallisuuden piirre – joiden ilmentämiset Henry Silva osaa herkullisesti – kuten Silvan Ajojahdissa esittämän ammattitappaja Daven poikamainen persous naiskauneudelle tai Jim Jarmuschin elokuvassa Ghost Dog – samuraiden tapaan (1999) nähdyn mafioso Ray Vargon rap‑musiikkiharrastus, olisi piristänyt Lanzettaakin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Hieman problemaattinen on myös elokuvan naiskuva. Naispäähenkilöksi nousee pian Don Giuseppe Daniellon tytär, teini-ikäinen opiskelijaradikaali ja "narkkarihuora" Rino Daniello (Antonia Santilli), joka tuntuu käyttäytymisensä puolensa olevan mukana samankaltaisena kommenttina kuin Milano kaliberi 9:n vasuripoliisi ja Ajojahdin kommarikommuunin tytöt, mutta joka idioottimaisessa uhmakkuudessaan ja vapaamielisessä pesän jakamisessaan herättää ainoastaan vastareaktion. Fernando Di Leo itse väittää RaroVideon dvd:ltä löytyvässä haastattelussa ettei Rinoa suinkaan ole tarkoitettu negatiiviseksi hahmoksi vaan päinvastoin: käyttäessään holtittomasti huumeita ja nussiessaan oitis kerralla kolmen kaappaajansa kanssa tämä itse asiassa vain harjoittaa vapauttaan, johon jokaisella naisella pitäisi olla oikeus. Ehkä näin on, mutta viimeistään Rinon tarrauduttua epätoivoisen alistuvasti Lanzettaan ja jumiuduttua miehen sekaiseen luukkuun ottamaan tältä vastaan ainoastaan munaa ja läpsimistä, hänestä ovat viimeisetkin omapäisen positiivisuuden rippeet kaikonneet. Eipä sillä, että elokuvassa olisi yhtään myönteistä miesmalliakaan...

Jämerä sivuositus tekee hahmogalleriasta joka tapauksessa väkevän. Etenkin roistopuolen tuimakatseinen Pier Paolo Capponi (Di Leon Kauhua, vihaa ja verta, 1969) sekä Vittorio Caprioli harottavahiuksisena poliisipäällikkönä sähköistävät valkokangasta kiitettävästi, eivätkä aristokraattisten il boss ‑roolien vakiokasvo Richard Conte sekä ilmiselvästi osastaan kierona komisariona nauttiva, Sartanana muistettava (sarjan ensimmäinen elokuva Yksinäinen taistelija, 1968) Gianni Garko jää paljoa jälkeen.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Mafiapomon rytmikään ei ole yhtä kuumottavan laskelmoitu kuin Milano kaliberi 9:ssä tai sykkivän notkea kuin Ajojahdissa, vaan toimintaosuuksia lukuun ottamatta enemmänkin Lanzettan asennetta peilaavasti lakonisen toteava. Onneksi Di Leon varma tyyli ja iskevä elokuvakerronta ovat kuitenkin yhä tallella, sillä niiden ansiosta Mafiapomo on puutteineenkin kovaa kamaa. Varsinkin aina kun Luis Enríquez Bacalovin mahtava teemamusiikki pärähtää säestämään mafiamurhia, elokuva liitää erittäin komeasti. Ylivoimaisista edeltäjistään johtuen pieneltä pettymyksentunteelta ei kuitenkaan pysty säästymään.

Versioinfo (28.2.2025):

RaroVideon Il boss dvd jatkaa samaa laadukasta linjaa kuin julkaisijan Milano calibro 9 ja La mala ordina: kuva on upea ja levyltä löytyy sekä englanti‑ että italiapuhe. Kuuntelukielen valinta on hankalaa, sillä enkkudubbi sopii amerikkalaisien näyttelijöiden suuhun mainiosti, kun taas esimerkiksi Garko, joka dubbasi italialaiseen versioon itse roolinsa elokuvaa varten opetellulla sisilialaisella aksentilla, kuulostaa englanniksi aivan kaamealta. Oivallinen tekijöiden haastatteluista koostettu ekstradokumenttikin on tällä kertaa tekstitetty. "Collector's Edition" ‑painoksen bonus-dvd:llä saa vielä kaupan päälle Di Leon ja Henry Silvan myöhemmän yhteistyön Killer vs. Killers (Killer contro killers, 1985). Kuten Ajojahdin tapauksessa, FIx Mafiapomo (Barium Video) on elokuvan supistettu, Raroa n. kymmenisen minuuttia lyhyempi versio.

Teoksen tiedot:

The Boss

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Colpo in canna (Salatehtävä Napolissa, 1975)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Ursula Andress. Kuinka paljon tulet pitämään Salatehtävästä Napolissa riippuu hyvin pitkälti siitä, kuinka paljon pidät noista kahdesta sanasta. Koko elokuva on laskettu Andressin (onpas hankalaa olla kirjoittamatta "Undress") viehätysvoiman varaan ja 12 vuotta Salainen agentti 007 ja tohtori No:n (1962) jälkeenkään Ursulalla ei ole tehtävän täytön kanssa ongelmia.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

RaroVideon dvd:ltä löytyvässä haastattelussa Fernando Di Leon apulaisohjaaja Luca Damiano puhuu Andressista kovin sanankääntein. Hän kuvaa Andressia surulliseksi katastrofiksi ja sen Di Leon fantasioissa pyörineen, merestä valkoisissa bikineissä nousseen Andressin elähtäneeksi tädiksi. Syytökset rupsahtaneista tisseistä, selluliitista ja "korpin jaloista" ovat jo liioittelua, tai ainakaan ne eivät ole tallentuneet filmille asti. Damiano tosin kertoo Ursulan tarvinneen tuntien meikkaussessiot sekä kuvaamisen pehmentävien linssien lävitse, mutta tässä tapauksessa ehostajat ovat osanneet hommansa: Ursula näyttää 38‑vuotiaaksi erittäin viehättävältä. Rouvan edustavimpia avuja, sääriä (joissa ei ole mitään korppia!), esitellään miltei jokaisessa kohtauksessa, minkä lisäksi näkymät avautuvat myös tisseihin, perseeseen ja tuheroon. Jonkinasteisen MILF-mieltymyksen hankkineille elokuvasta on joka tapauksessa varmasti tuplasti iloa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Italiassa kuvaaminen oli tullut Andressille jo aiemmin tutuksi. Hänen Salatehtävä Napolissa ‑hahmonsa Nora Green onkin monilta ominaisuuksiltaan Elio Petrin pop/cool-helmen Kymmenes uhri (La decima vittima, 1965) Caroline Meredithin pintaa paljastavampi ja vielä päättäväisemmin miehiä manipuloiva (vanhempi) toisinto. Tietynlainen hyvä maku ja eleganssi säilyvät Andressin alastomimmissakin kohtauksissa. Italialaisista Andress-elokuvista mainittakoon vielä edellisvuoden rintojen paljastus Mario Lucidin Viimeisessä keikassa (L'ultima chance, 1973) ja pääosat nakuilu‑ ja hupailulinjalla jatkaneessa Nello Rossatin The Sensuous Nursessa (L'infermiera, 1975) sekä Sergio Martinon ohjaamissa seksikomedia Love in 4 Lessonsissa (Spogliamoci così senza pudor, 1976) ja kannibaaliseikkailu Viidakon julmassa salaisuudessa (La montagna del dio cannibale, 1978)

Salatehtävä Napolissa on tarinallisesti jälleen yksi Kourallinen dollareita (1964) ‑versiointi (jonka käsikirjoituksen tekoon Di Leo aikanaan osallistui). Lentoemäntä Nora Green (Andress) saapuu Napoliin kahden kilpailevan rikollisjärjestön väliin ja alkaa pelata omaa peliään. Aluksi viattomalta vaikuttava blondi palkataan lentokentällä viemään kirje goljatmaiselle mustalle gangsterille Silveralle (asiallisen pelottava Woody Strode, mm. Huuliharppukostaja ja Keoma) mutta saa sen toimitettuaan selkäänsä sekä ohjeet viestin lähettäneen salaperäisen Amerikkalaisen houkuttelemiseksi ulos piilostaan. Pian Nora liittoutuu sirkuksen akrobaatti Manuelin (charmantti Marc Porel) kanssa – myös sängyssä – ja joutuu tekemisiin sekä kilpailevan napolilaisjengin että hölmöjen poliisien kanssa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Di Leolle Salatehtävä Napolissa merkitsi pakollista tuulettumista Milieu-trilogian ja Shoot First, Die Laterin (Il poliziotto é marcio, 1974) vakavista kuvioista. Kokeilunomaista genrejen sekoitusta pitää juuri ja juuri Andressin säärien lisäksi paketissa Di Leon välittömästi tunnistettava tyyli. Plörinäksi touhu menee vain hermostuttavan ragtime-pimputuksen alleviivaamissa slapstick-taisteluissa, joita ei onneksi ole kuin muutama ja joilla niilläkin on hetkensä. Varsinaisista pilailuista ainakin spaguille ja polizieschien takaa-ajoille irvailevat kohtaukset toimivat. Varmimmin naurattamisessa onnistuvat kuitenkin muutama pönttöitalialainen sivuhahmosekoilija: innokas taksikuski sekä Jimmy il Fenomenon esittämä kehitysvammainen seksihullu (joka yrittää raiskata kylpevän Noran aseella uhaten, säälittävin seurauksin).

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Salatehtävän Napolissa on mainittu muodostavan Milano kaliberi 9:n (1972), Ajojahdin (1972) ja Mafiapomon (1973) tapaan trilogian yhdessä Tuhannesti petkutetun (1976) ja Kaupungin kauhun vallassa (1976) kanssa. Kolmikko on kasassa paljon edellistä höllemmin, ja teoksia yhdistää lähinnä keveämpi ote ja komediallisuus, joka tosin väheni jonkin verran sarjan päästessä viimeiseen osaansa. Salatehtävä Napolissa ei ole lajissaan lainkaan hassumpi ja itse asiassa onnistui yllättämään hyvinkin positiivisesti: satunnaista trimmaamista kaipaava elokuva viehättää tyhjänpäiväisyydessään ihan mukavasti kertakatselun verran. Mikäli Di Leo tai etenkin Ursula Andress lukeutuvat suosikkeihin, kannattaa kokeilla.

Versioinfo (28.2.2025):

RaroVideon Colpo in canna aluevapaa dvd sisältää elokuvan hyvällä (joskin ei‑anamorfisella) kuvalla ja sekä englanti‑ että italia-audio-optioilla. Itse elokuvan lisäksi myös kiinnostava 19‑minuuttinen haastatteludokumentti on tekstitetty.

Teoksen tiedot:

Loaded Guns

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


La città sconvolta: caccia spietata ai rapitori (Likainen sopimus, 1975)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Di Leon vuonna 1975 käsikirjoittama ja ohjaama La città sconvolta: caccia spietata ai rapitori (aka Kidnap Syndicate) kertoo yllättäen nimensä mukaisesti kidnappauksesta.

Yksinhuoltaja‑ex‑motoristi Mario Colella (Luc Merenda) ylläpitää poikansa Fabrizion kanssa omaa moottoripyöräkorjaamoa. Eräänä aamuna Fabrizion kulkiessa kouluun koulutoverinsa, rikkaan yritysporho Ingegner Filippinin (James Mason) pojan Antonion kanssa, kaahaa poikien vierelle valkea henkilöauto, johon Antonio yritetään pakottaa sisälle. Fabrizion pyrkiessä auttamaan ystäväänsä, on lopputulos se, että pian molemmat pojat survotaan väkisin paikalta nopeasti pakenevan auton sisään.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kidnappauselokuvissa juonenkuljetusvaihtoehdot ovat jotakuinkin rajoitetut. Kidnap Syndicaten tapauksessa kidnappauksen lopputulos, ns. pääkliimaksi, on selvä jo ennen elokuvan puoltaväliä (tätä "yllättävää" käännettä ei edes tarvitse vaivautua arvailemaan, jos suomentaa elokuvan italiankielisen nimen). Mutta riittääkö elokuvassa sitten potkua siihen, että katsojan mielenkiinto saadaan pysymään yllä kunnes saavutetaan se toissijainen kliimaksi, eli elokuvan loppu? Vastaus: aika heikosti.

Päänaama Luc Merendalla riittää kyllä karismaa, mutta ei tarpeeksi kantamaan yli Kidnap Syndicaten heikoimpien hetkien. Jos elokuvan heikkouksia lähtee ruotimaan, niin yksi pääongelmista on jo alun kidnappaus itsessään. Kaappaus tapahtuu elokuvan ensimmäisen neljän minuutin aikana, eikä minkäänlaista tunnesidettä katsojan ja kidnapattujen hahmojen välille ehdi mitenkään syntyä. Muutenkin elokuva on kauttaaltaan tasapaksu ja varsinaiset huippukohdat loistavat poissaolollaan. Jopa mukaan raahatun veteraaninäyttelijä James Masonin rooli on loppujen lopuksi hyvin pieni ja unohdettava.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Meriittejä elokuvalle olisi voinut myöntää aika ajoin taustalla soivasta erittäin munakkaasta tunnarista, mutta valitettavasti sekin on lainattu suoraan Milano calibro 9:stä (kaikki kunnia kuitenkin säveltäjä Luis Bacaloville, kyseinen tunnusmelodia kun on kokonaisuudessaan enemmän kuin nerokas). Puolivälin paikkeilla nähdään sentään pari pikkukivaa stunttia, mutta ei todellakaan mitään Colt 38 Special Squad (Quelli della calibro 38, 1976) ‑tasoista revittelyä. Jos elokuvasta ei muuta irti saa, niin itseään voi yrittää huvittaa laskemalla lavasteina käytettyjä J&B-"piilomainoksia", niitä nimittäin riittää joka sormelle ja varpaalle.

Kehujen puutteesta huolimatta ei Kidnap Syndicate silti ole täysin kelvoton tekele. Se nyt vain on erittäin, erittäin keskiverto elokuva. Di Leon paljastettua aiempina vuosina terävimmät kyntensä teoksilla Milano calibro 9 (1972) ja La mala ordina (1972), on tällainen tavaton tasonlasku luonnollisesti harmillista katseltavaa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mikäli jostain syystä kokee pakottavaa tarvetta nähdä kidnappausaiheisia italokrimejä, ei ole juurikaan syytä kääntyä ensisijaisesti Kidnap Syndicaten puoleen. Esimerkiksi Umberto Lenziltä löytyy aiheesta huomattavasti viihdyttävämpiä teoksia, jopa kolmin kappalein. Näistä Almost Human (Milano odia: la polizia non può sparare, 1974) painaa kevyimmin Kidnap Syndicaten ohi. Perässä seuraavat Syndicate Sadists (Il giustiziere sfida la città, 1975) ja Free Hand for a Tough Cop (Il trucido e lo sbirro, 1976). Nämä kaikki tietysti sillä varauksella, että pystyy sietämään Tomas Miliania naamanvääntelyroolissa.

Versioinfo (28.2.2025):

Paras saatavilla oleva versio on RaroVideon dvd. Levyllä on komeasti restauroitu kuva, italiankielinen mono-ääniraita ja tekstitys englanniksi. Extrana mukana englanniksi tekstitetty "Violent Cities" ‑dokumentti. Elokuvasta on olemassa myös Frekvensia GeTen FIx‑kasetti, joka kantaa nimeä Likainen sopimus (Dirty Deal). Jos haluaa välttää spoilereita, ei kasetin takakantta kannata missään nimessä lukea etukäteen.

Teoksen tiedot:

Kidnap Syndicate

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Gli amici di Nick Hezard (Tuhannesti petkutettu, 1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Vuoden 1973 menestyksekkäin Hollywood-hitti, George Roy Hillin Puhallus (The Sting) sai kolme vuotta myöhemmin italialaisen äpärän, kun Fernando Di Leon Tuhannesti petkutettu valmistui. Mallielokuvan ideoita se noudattaa sen verran tiiviisti, että mieleen tulevat kaikenkarvaiset turkkilaiset teräsmiehet ja Star Warsit, vaikka budjetin pudotus ei ole yhtä roima eikä mopo karkaa oikeastaan kertaakaan käsistä. Samanhenkistä paikallissoveltamista on joka tapauksessa ilmassa. Kansainväliset levittäjät eivät liiemmälti halunneet pitää alkuperäisteoksen apinointia salassa, kun elokuvan dubatulle versiolle lyötiin sangen siekailematon käännösnimi Nick the Sting.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Viime vuosituhannenvaihteen helvetilliseen twist-buumiin kyrpiintyminen on syönyt jonkin verran Puhalluksen melko mekaanisesti etenevän kusetusjuonen viehätystä, mutta se toimii yhä hyvien veijarisuoritusten ja miellyttävän tunnelman ansiosta, mikä on aivan sama mitä Tuhannesti petkutetusta voi sanoa. Nyt yksin roistoporukkansa ytimensä muodostava naistenmies/katuhuijari Nick Hezard (Luc Merenda) lähtee jallittamaan isoa jenkkikiho Robert Clarkia (Lee J. Cobb) sekä suuren frangimäärän puhaltamisen että henkilökohtaisen koston nimissä. Puhalluksesta filmiin on napattu kaikki lopun jättimäiselle lavastusoperaatiolle perustuvaa suurhuijausta myöten, mutta Di Leo sekoittaa soppaan riittävästi Italiaa ja myös ranskalaisia rikoselokuvavaikutteita, jotta kokemuksesta jää kuitenkin oma makunsa. Amerikkalaisen 30‑luvun tuulia on tuotu mukaan puvustukseen, lavastukseen ja Di Leon luottosäveltäjä Luis E. Bacalovin takuumaittavaan soundtrackiin, mutta tarina sijoittuu silti nykypäivän (eli 70‑luvun puolivälin) Italiaan ja Sveitsiin.

Puhallukselle Tuhannesti petkutettu ei aivan pärjää johtuen siitä, että Luc Merendasta ei ole soolona korvaamaan Paul Newman/Robert Redford ‑parivaljakkoa. Tämä ei tarkoita, etteikö Merenda olisi Hezardina oikein mainio velmu, joka pääsee vielä vetämään limaisempaakin roolia, kun Hezard naamioituu röyhkeäksi valeliikemies Etienne Bormanniksi. Hyvän vastapelurin Merenda saa Lee J. Cobbista (mm. Valamiesten ratkaisu ja Manaaja), joka teki maassa ja rikosgenressä useammankin esiintymisen, esimerkiksi Stelvio Massin Mark – superkytässä (Mark il poliziotto, 1975) ja sen jatko-osassa. Tuhannesti petkutetun Robert Clark jäi Cobbin viimeiseksi elokuvarooliksi, sillä hän kuoli vielä samana vuonna sydänkohtaukseen 65‑vuotiaana.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Elokuva jäi joutsenlauluksi myös pitkän linjan italialaiselle näyttelijälle Mario Pisulle, jonka lisäksi kampauksessaan hämmästyttävän paljon Crispin Gloveria muistuttava William Berger jää mieleen vehkeilevänä poliisina. Lainkaan ei haittaa sekään, että Kohtalokkaiden kuvien (Le foto proibite di una signora per bene, 1970) ja Kalman hääyön (Il rosso segno della follia, 1970) genrekaunotar Dagmar Lassander paljastaa rintansa – tämä puuttui Puhalluksesta! Väkivalta on puolestaan vain aika epägraafisen kurkunleikkuun ja kaasutusmurhan verran Puhalluksen PG‑luokitusta raaempaa.

Elokuvan Nick the Sting ‑muodon englantidubbaus on huomattavan ärsyttävä ja vie tehoja ainakin Merendan suoritukselta, sillä Nick on jälkiäänitetty mongertamaan todella rasittavalla ranska-aksentilla, jonka kuuntelu puolentoista tunnin ajan repii korvia. Hieman kompensoi VideoRaman kasetin suomenkielinen tekstitys, jossa käytetään muun muassa termiä "paskahuora" sekä lausahdusta "aion rakastaa vittuasi".

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Tuhannesti petkutettu on varsin pätevä spagetti-Puhallus. Esikuvan häpeilemättömän tarkka mukailu häiritsee vallan vähän kun Nick Hezard pistää vedättäen leveästi hymyillen ja tukka hulmuten. Pari älytöntä juonenkäännettä mahtuvat mukaan peri-italialaisiksi piristeiksi. Fernando Di Leolle elokuva ei ole mikään urahuippu tai edes ihmeempi osoitus kyvyistä kameran takana mutta nautittavana, kepeänä rikoskomediana se ei myöskään ole häpeäksi kenellekään sen tuotantoon osallistuneelle.

Versioinfo (28.2.2025):

RaroVideon julkaisema Gli amicidi di Nick Hezard dvd sisältää ainoastaan italiankielisen ääniraidan eikä englanninkielistä tekstitystä. Arvosteluversiona toiminut VideoRaman Tuhannesti petkutettu FIx on letterboxattu suunnilleen suhteessa 1.66:1. Hieman ihmetystä herättää epäedullisen tylsä kansikuva, jossa pitkästyneen näköinen Lee J. Cobb maleksii pelipöydän äärellä.

Teoksen tiedot:

Nick the Sting

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Liberi armati pericolosi (Villit, vapaat ja vaaralliset, 1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Romolo Guerrieri

Omien ohjaustensa lisäksi Fernando Di Leo laati käsikirjoituksen kahteen rikoselokuvaan, jotka saivat ensi-iltansa italocrimen kuumimpana vuonna 1976. Kumpikin sijoittuu kyseisenä ajanjaksona suosionsa huipun saavuttaneeseen poliziotteschi-poliisielokuvan genreen, johon Di Leo ei itse tehnyt kuin korruptiokuvaus Shoot First, Die Laterin (Il poliziotto è marcio eli "mätä poliisi", 1974). Molemmat ovat myös parempia kuin Di Leon 70‑luvun loppupuolen ohjaustyöt.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Villit, vapaat ja vaaralliset ohjasi Romolo Guerreri (syntyjään Girolami), Di Leon vanha ystävä: he olivat tehneet yhteistyötä jo Guerrerin toisen westernin Johnny Yuma käsikirjoittamisessa 1966. Guerrerin muut crime-ohjaukset ovat poliisin korruptoituneisuuden (likaisena etsivä Bellinä Franco Nero) kuvauksen pioneeri Ring of Death (Un detective, 1969), La polizia è al servizio del cittadino? (1973), City Under Siege (Un uomo, una città, 1974) ja Kreikassa kuvattu agentti/vakooja-henkinen Kuolema Ateenassa (Sono stato un agente C.I.A., 1978). Teoksista näkee, ettei Guerreria kiinnostanut tasapäinen poliziotteschi fasistisin, poliisin oma‑aloitteisuutta ihannoivin painotuksin, mistä etenkin Villit, vapaat ja vaaralliset on hyvä esimerkki.

Fernando Di Leo teki käsikirjoituksen ihailemansa Giorgio Scerbanencon romaanin pohjalta; sama kirjoittaja oli hieman epäsuoremmin inspiroinut myös Di Leon klassikkojen Kauhua, vihaa ja verta (I ragazzi del massacro, 1969), Milano kaliberi 9 (Milano calibro 9, 1972) ja Ajojahti (La mala ordina, 1972) syntyä. Jälki on taas kerran laadukasta: Villit, vapaat ja vaaralliset on tarinaltaan poikkeuksellisen vahva poliziotteschi. Se ottaa omaperäisen tarkastelukulman Italian kaupunkien kaduilla järkyttäneeseen mielivaltaiseen väkivaltaan seuraamalla kolmen räjähdysalttiin nuoren miehen rikosaaltoa jättäen virkavallan selkeästi kintereille, ihmettelemään myöhässä teinirikollisten epätoivoa. Tässä kohtaa mukaan tuodaan Di Leolle tyypilliseen tapaan sosiaalista kommentointia, joka on jälleen hieman ympätyn ilmeistä paikoin alleviivaavissa yksinkertaistuksissaan. Pölhöimpänä esimerkkinä voi mainita poliisin sättivän monologin yhden rikkaista oloista lähtöisin olevan rikollisen vanhemmuuden vastuulliset velvollisuudet laiminlyöneelle isälle.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Näistä pienistä notkahduksista huolimatta Villit, vapaat ja vaaralliset säilyttää melankolisen ja itsetuhoisen tunnelmansa hienosti loppuun asti Di Leon käsikirjoituksen ja Guerrerin ohjauksen viedessä tarinaa varmasti eteenpäin. Elokuva alkaa kun hätääntynyt Lea (Eleonora Giorgi) saapuu Tomas Milianin esittämän komisarion puheille pyytäen tätä estämään poikaystävänsä Luisin (Max Delys) sekopäisten kaveriensa Blondien (Stefano Petrizzi) ja Joen (Benjamin Lev) replika-aseilla suunnitteleman ryöstön ennen kuin mitään peruuttamatonta tapahtuu. Kolmikon ja poliisien kohtaaminen muuttuu kuitenkin sokeeraavaksi verilöylyksi kun poikien revolverit paljastuvat aidoiksi. Alkaa jatkuvasti pahempaan suuntaan taittuva pakomatka, jossa edetään Milanon keskustasta syksyiselle maaseudulle.

Henkilövetoisen trillerin kaikki hahmot on selkeistä päällimmäisistä tyyppiominaisuuksistaan huolimatta luonnehdittu kiinnostavan huolellisesti. Selväjärkisimmän Luisin pitää porukassa ystävyyden ohella piiloteltu seksuaalinen vetovoima johtajan roolin lunastavaan Blondieen, joka puolestaan taidokkaasti manipuloi koko pakoporukkaa. Lean nappaaminen jengiin mukaan matkan puolessa välissä tuo suhteisiin lisää jännitteitä. Hauskana lisäviihteenä voi bongata Di Leon viittauksia aikaisempiin elokuviinsa: nuorisojengi puhuu ainakin Kourallisesta dollareita sekä Ringosta (Lännen vaarallisin mies) ja Joe huudahtaa autoromuttamon pihalla "La mala ordina!".

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Iloinen yllätys on myös elokuvan näyttelijäkaarti. Poikakolmikkoa näyttelevien Patrizin, Delysin ja Levin ei oikeastaan voisi toivoa olla parempia. Milian on virkistävää nähdä täysin vakavanaamaisessa roolissa Umberto Lenzin ja Stelvio Massin rikoselokuvien Monezza-hahmon (ensiesiintyminen Free Hand for a Tough Copissa 1976) ja Bruno Corbuccin Nico Giraldi ‑sarjan (alkaen Jepari ryysyissä, 1976) lomassa. Tyylikkääseen kaksiriviseen liituraitapukuun sonnustautuvan, maailman menosta huolestuneen komisarion osa antaa raamit loistosuoritukseen täysin ilman mesoavia maneereita. Parhaiten mieleen jää kuitenkin yhä elokuvissa aktiivinen Eleonora Giorgi (mm. eroottinen Disposta a tuttoReady for Anything, 1977 ja Argenton Inferno, 1980), joka osaa sekä näytellä että näyttää hyvältä. Bonusta ropisee totta kai juonen kannalta melkoisen tarpeettomasta topless-kohtauksesta.

kuvituskuva g
kuvituskuva h
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Villit, vapaat ja vaaralliset on eurocrimen kentällä piristävän näkökulman nuorisorikollisuuteen ja poliisityöhön tarjoava pieni helmi. Ainoastaan hieman tökkivät saarnapuheenvuorot tiputtavat sen todella erinomaisten italialaisten rikoselokuvien liigasta, mutta nämäkin lipuvat tuskatta ohi hyvien näyttelijäsuoritusten siivittäminä. Sanomaa ei ole edes sisällytetty väkivallan ja paljaan pinnan kustannuksella, vaan Villit, vapaat ja vaaralliset tarjoaa myös kaikkea sitä, mitä genreltä on lupa odottaa: konekivääritulta, romurallia ja sidottuja alastomia naisia. Vaikka kovin syvällisestä tapauksesta ei voida puhua, tarinaan ja hahmoihin sisällytetyt ajatukset tekevät elokuvasta montaa merkityksettömämpää peruspaukuttelua ja ‑kaahailua vaikuttavamman.

Versioinfo (28.2.2025):

RaroVideon Liberi armati pericolosi dvd on suositeltavaa laatua ainoana miinuksenaan kuvan ei‑anamorfisuus. (Huono) englantidubbaus on myös mukana ja haastattelukoosteestakin löytyy tekstitys. Suomi-vhs:n Villit, vapaat ja vaaralliset on julkaissut Gerit Oy/Scan-Video Ab (suomennos printissä Nuoret, väkivaltaiset ja röyhkeät).

Teoksen tiedot:

Young, Violent, Dangerous

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Uomini si nasce poliziotti si muore (Kylmät tyypit, kuumat raudat, 1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Ruggero Deodato

Jälkimmäinen Fernando Di Leon toiselle ohjaajalle 1976 laatima käsikirjoitus ei voisi olla erilaisempi kuin Romolo Guerrierin vakavasti nuorisorikollisuutta tarkasteleva Nuoret, väkivaltaiset ja röyhkeät (Liberi armati pericolosi). Ruggero Deodaton Uomi si nasce poliziotti si muore eli englanniksi Live Like a Cop, Die Like a Man tai kotimaisesti Kylmät tyypit, kuumat raudat on kaikilla näillä kielillä niin herkullisesti nimetty, että jo se innostaa odottamaan jotain vielä perusrämäkkäotteista poliziotteschia viileämmin villiä muilutusta. Eikä otsikko petä, sillä kahden vigilante-raikulikytän rikollisten ruttaaminen saa elokuvassa sellaiset liioitellut mittasuhteet, että läpeensä häiriintynyttä "pojat on poikia" ‑asennetta ja rujoa väkivaltaa vastustamattomasti yhdistelevä Kylmät tyypit, kuumat raudat nousee melko äärimmäiseksi rajoittamattomien toimintavaltuuksien kyttäfantasiaksi.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Avausskenaario virittää tunnelmaan täydellisesti. "Special Force" ‑poliisit Alfredo (liian nuorena huumeisiin menehtynyt Marc Porel) ja Antonio (Ray Lovelock) kruisailevat yhteisellä moottoripyörällään alas Rooman katuja. Taustalla soi Lovelockin laulama, erittäin tarttuva ja itse asiassa varsin hyvä kitaraballadi. Tapahtuu ryöstö: niin ikään parina moottoripyörän selästä operoivat katuvarkaat yrittävät anastaa nuoren naisen käsilaukkua. Tyttö on varautunut tilanteeseen lukitsemalla laukun ketjulla ranteeseensa, mikä ei kuitenkaan paljoa röyhkimyksiä hidasta, vaan he vetävät naisparkaa asfaltilla perässään kunnes tämän pää rusahtaa lamppupylvääseen kallosta ulos pulpahtavan gore-purkauksen säestämänä. Seuraavaksi paskiaiset koettavat, irtoaisiko kapsäkki jos verisenä maassa makaavaa uhria potkisi saappaalla kasvoihin. Ei auta, joten lipettiin.

Sattumalta juuri paikalle lipunut kyttäkaksikkomme lähtee ilmekään värähtämättä takaa-ajoon (Antoniolle löytyy sopivasti oma pyörä viereen parkkeeratun auton lavalta), mistä alkaa intensiivinen ja aidosti uhkarohkea, sissityylillä luvatta pitkin vilkkaita kujia kuvattu takaa-ajojakso. Elokuvantekijöiden väkivallalla sikailu naurattaa ääneen viimeistään siinä vaiheessa, kun tuhatta ja sataa toistensa perässä pärisevien pyörien lomaan leikataan kuvaa opaskoiran avulla tietä ylittämään lähtevästä sokeasta vanhuksesta. Kohtaamisesta tulee hakematta mieleen Troma-elokuvat. Kilpa‑ajo päättyy tietysti kolariin, jonka jälkilöylyissä Alfredo vääntää niskat nurin siltä ryöstäjältä, jonka mahaan ei ole uponnut pakopyörän sivupeiliä, ennen kuin muu virkavalta ennättää paikalle.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Dynaaminen duo säilyttää coolinsa ja reteän asenteensa kaikista vittumaisimmissakin tilanteissa. He riskeeraavat empimättä sivullisten henkiä, vonkaavat pomonsa sihteeriltä persettä, räjäyttelevät asioita huvikseen, eivät epäile kiduttaa sadistisesti kuulusteltaviaan, retostelevat panojutuillaan hoitonsa äidille ja niin edelleen. Yhtenä poliisiporsastelun ja pre‑crime-tehokkuuden huipennoksena Alfredo ja Antonio estävät pankkiryöstön ampuen autoissa ja kadulla pälyilevät potentiaaliset rosvot ennen kuin he edes ehtivät toteuttaa rötöstä! (Jos laskee elokuvassa suoritettuja tappoja/murhia/muita rikoksia, konnat häviävät auttamattomasti sankareillemme.)

Mielenkiintoista perspektiiviä parivaljakon suhteeseen luo heidän läheisyytensä: moottoripyörän lisäksi he jakavat saman huoneen ja usein myös naiset (kieltäytyen kuitenkin kolmen hengen kimppakivasta). Yhteiselo ja rosvojen listiminen sujuu pojilta mutkattoman luontevasti, eikä aamuisin tarvitse edes vaivautua suihkuun. Fiilis pidetään leikkimielisen nihilistisenä muutenkin kuin pääparin osalta: jos esimerkiksi väkivaltainen kohtaus uhkaa käydä liian raadolliseksi, sitä kevennetään usein jo alkujaksossa kuultuun tapaan Lovelockin hyväntuulisella laululla.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kaikestä tästä johtuen on epätavallisen hankalaa kiinnittää huomiota siihen seikkaan, ettei elokuvassa ole nimeksikään juonta. Kaksikko on ison mafiamopo Roberto Pasquinin (Renato Salvatori) perässä ja hän taas puolestaan pyrkii nitistämään julkeasti toimiaan sotkevan parivaljakon. Se oli suunnilleen siinä. Touhun hauskuus ei synnykään odottamattomista tarinankäänteistä, vaan niistä rämäpäisen hulluista tavoista, joilla Alfredo ja Antonio selvittävät alan elokuvista tutut tilanteet. Kylmät tyypit, kuumat raudat onnistuu positiivisesti ällistyttämään oli kyse sitten panttivankitilanteen ratkaisemisesta tai pienimuotoisesta ampumaharjoittelusta.

Mielivaltaisen väkivallan lisäksi harvinaisen hävytöntä sankaripoliisien käyttäytymistä edustaa kohtaus, jossa jeparit tunkeutuvat Pasquinin kotitaloon kuulustelemaan konnakeisarin perheenjäseniä. Alfredo menettää malttinsa Pasquinin siskon (Sofia Dionisio) ivallisesta kommentista ja iskee tätä kasvoihin voimalla, joka lennättää tytön selälleen sänkyyn hyvin muodostuneet rinnat paljastaen. Luonnollisesti nainen syttyy tällaisesta miehisestä voimannäytöstä, ja pian molemmat miehet harrastavat vuorotellen sisaren kanssa äänekästä seksiä, äidin valmistaessa oven takana keittiössä vieraille aamiaista.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kovimman statuksen eksploitaatiomestari Ruggero Deodato (myöhemmin muun muassa Kannibaalien polttouhrit, 1979 ja Talo puiston perällä, 1980) ohjaa hyvällä otteella, mutta ralli ei voisi toimia ilman Marc Porelin ja Ray Lovelockin täydellisesti osiin istuvia ulkomuotoa ja rentoa yhteispeliä. Vitsejä tilanteessa kuin tilanteessa murjovat, verenhimoiset ja seksistiset törkimykset onnistuvat pysymään kaikista kusipäisistä ominaisuuksistaan huolimatta koko ajan jotenkin charmantteina veijareina. Jos Kylmät tyypit, kuumat raudat ei saa haluamaan töihin roomalaiseksi erikoisjoukkojen kytäksi, jotain on pahasti vialla. Mikäli joskus sattuu olemaan huonolla tuulella, pelkkä elokuvan alkutekstijakson katsominen auttaa kääntämään päivän aurinkoiseksi.

Versioinfo (28.2.2025):

Kylmät tyypit, kuumat raudat on julkaistu Suomessa sekä Gebe Filmin että Harley Videon kasetteina, joista ensin mainittu lienee harvinaisempi. Sisällöiltään nauhat ovat identtiset: kuva on alkuperäisen levyinen 1.85:1 ja itse elokuva ilmeisesti leikkaamaton.

FIxien kerättävyyttä on himmentänyt italialaisen Raro Videon suositeltava Uomini si nasce poliziotti si muore "Collector's Edition" dvd, jolta löytyy takakannen 4:3-uhkailuista huolimatta hyvä ei‑anamorfinen laajakangaskuva, englanti‑ ja italia-audiot, englanninkieliset tekstit sekä ansiokas (tekstitetty) haastattelukooste.

Teoksen tiedot:

Live Like a Cop, Die Like a Man

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Diamanti sporchi di sangue (Verta ja timantteja, 1977)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Kassakaappiryöstö keskeytyy kun poliisit kurvaavat paikalle: Guido Mauri (Claudio Cassinelli) ryhtyy tulitaisteluun virkavallan kanssa jotta Marco (Carmelo Reale) pääsee saaliin kanssa pakoon. Rytäkässä Marco katkaisee jalkansa mutta onnistuu livistämään, kun taas Guidolle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin antautua.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Viiden vuoden istumisen jälkeen Guido pääsee ulos. Vapauden iloa ei kuitenkaan kestä kauaa, kun heti matkalla vankilasta Guidon ja hänen naisystävänsä Marian (Olga Kariatos, joka seuraavana vuonna sai näyttävästi tikusta silmään Lucio Fulcin Zombie Flesh-Eatersissä) bussiin tunkeutuvat aseistetut naamiomiehet. Ammuskeluksi repeävän ryöstöyrityksen jäljiltä Maria kuolee ja Guido tappaa konnat, itsepuolustukseksi. Hän on vakuuttunut entisen pomonsa, kohtalokkaan kassakaappikeikankin järjestäneen Rizzon (Martin Balsam) pettäneen hänet vihjaamalla poliisille murrosta ja organisoineen myös kuolettavan kotiinpaluutervehdyksen. Hieman myöhemmin kuvaan tulevat toki otsikon timantit, sekä muutama hölmö juonenkäänne, joista hollantilaisen jalokivenhiojan jäljittämisen helppous on ehkä kaikkein tyhmin.

Fernando Di Leon viimeinen tyylipuhdas crime Verta ja timantteja sulkee monipuolisen käsikirjoittaja-ohjaajan rikoselokuvauran täydeksi ympyräksi, sillä trilleri on lähtökohdiltaan lähes uusintaversio Di Leon merkittävän Milieu-trilogian käynnistäneestä huipputyöstä Milano kaliberi 9 (Milano calibro 9, 1972). Roomaan sijoittuvan Diamanti sporchi di sanguen (kirjaimellisesti "veren tahrimat timantit") työnimi olikin käsikirjoitusvaiheessa Roma calibro 9.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Parasta elokuvassa on juuri sen Milano kaliberi 9:ä riittävällä varioimisella mukaileva pessimistinen käsis, joka pitää synkän vireensä, vaikka aika ajoin tarinan seesteinen eteneminen ehtiikin pitkästyttää. Erityisen vahva on loppujakso – filmin ainoa todella mieleenpainuva kohtaus, jossa Guido ja Rizzo tapaavat viimeisen kerran.

Huonoa taas hieman staattisen ohjauksen ohella pääosan Claudio Cassinelli (mm. Kylmäpäinen kyttä, 1974; Milano violenta, 1976), joka ei todellakaan ole edustavimmillaan Milano kaliberi 9:n Ugo Piazzasta muistuttavana Guido Maurina. Siinä missä Gastone Moschinin eleettömyys ja näennäinen passiivisuus tekivät Piazzasta vakuuttavalla tavalla jämäkän hahmon, Cassinellin Guido on pelkkä pökkelö suolapatsas, jonka uskottavuus kovana gangsterina lähentelee nollaa. Tyhjäkatseisen ja korkeaotsaisen miehen habituksesta tulee väistämättä mieleen Christopher Lambert, mikä on jo melko pahasti sanottu.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Cassinellia huomattavasti paremmin pärjäävät aika pienessä osassaan loistava Balsam sekä Barbara Bouchet, joka paljastaa kuudesta kuluneesta vuodesta huolimatta säilyttäneen hyvin muodostuneen vartensa sangen läheisesti Milano kaliberi 9 ‑rooliaan heijastelevassa osassa – hahmo jopa esitellään miltei identtisesti kuvatussa baaritanssikohtauksessa. Sivuosissa nähdään varsinainen kokoelma Di Leo ‑veteraaneja kuten Pier Paolo Capponi, Vittorio Caprioli, Salvatore Billa ja Carmelo Reale.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kuten monessa muussakin Fernando Di Leo ‑tuotoksessa, taikoo Luis Enríquez Bacalov jälleen elokuvalle aivan uuden tason loisteliaalla musiikillaan, jota toivoisi löytävänsä levyllä säännöllisemmin kuunneltavaksi (ja jota varastettiin tästä Bruno Mattein Hell of the Living Deadin ääniraidalle). Kuitenkin Verta ja timantteja jää kelvollisuudestaan huolimatta hieman yhdentekeväksi. Vaikkakin pieni petraus ja täysi vakavoituminen Di Leon edellisestä, huumoripitoisesta crimestä Kaupunki kauhun vallassa (I padroni della città, 1976), sitä vaivaa sama perusongelma, himmeä päätähti, eikä Di Leon ohjauksen määrätietoisen dynaamisuuden hälventymistä voi olla huomaamatta.

Versioinfo (28.2.2025):

Jostain syystä RaroVideo (tai kukaan muukaan) ei ole ainakaan toistaiseksi julkaissut Diamanti sporchi di sangea dvd:llä. Kotimainen kasetti Verta ja timantteja kuuluu Mistar Ky:n katalogiin.

Teoksen tiedot:

Blood and Diamonds

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Killer contro killers (Killer vs. Killers, 1985)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 1.5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Voi voi. Hieman surettaa Fernando Di Leon uran päätös Killer vs. Killers. Sekä siksi, ettei sitä aikanaan laskettu Italiassa edes teatterilevitykseen että yksinkertaisesti siitä syystä, että se on melkoisen onneton elokuva. Onneton ja ennen kaikkea ponneton. Di Leon 70‑luvun alussa tiukasti katsojan kurkkuun käynyt tyyli on vuoteen 1985 mennessä litistynyt tasapaksuksi, vailla varsinaisia, vakavasti otettavia huippukohtia eteneväksi perus-campiksi, jonka takaa olisi mahdotonta tunnistaa lahjakkuutta mikäli Killer vs. Killers sattuisi olemaan ensimmäinen kosketus Di Leon elokuviin.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Killer vs. Killers saa toivomaan, että Di Leon viimeiseksi rikoselokuvaksi olisi jäänyt melko hyvä Verta ja timantteja (Diamanti sporchi di sangue, 1978). Sen jälkeen valmistuivat vielä ansiokas To Be Twenty (Avere vent'anni, 1978) sekä budjettirajoitukset edukseen kääntävä (mitä ei voi sanoa Killers vs. Killersistä), varsinaisen crime-luokituksen välttävä The Last House on the Left (1972) ‑vaikutteinen mökkitrilleri Madness (Vacanze per un massacro, 1980). Viidakkosekoilu Ammattisoturit (Razza violenta, 1984) oli jo melkoista sotkua ja Killer vs. Killers jatkaa samalla hölmöilylinjalla.

Madnessin tapaan Killer vs. Killers ei siis asetu puhtaasti polizieschin tai eurocrimen genremääritteisiin, vaan on ennemmin tavanomaista halpistoimintaa. Juonessa oleellisessa osassa on joka tapauksessa huolellisesti suunniteltu ryöstö ja käsikirjoituksen inspiraationa John Hustonin film-noir-klassikko Asfalttiviidakko (The Asphalt Jungle, 1950), mikä riitti elokuvan sisällyttämiseen Elitistin spektaakkelimaiseen "Italia violenta" ‑artikkelisarjaan, kun samalla voidaan kurkistaa Di Leon viimeiseen työnäytteeseen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Neljä ammattirikollista, kaikki erikoisalansa huippuja, palkataan salaperäisen läskin (Franco Diagone) toimesta murtautumaan huolellisesti vartioituun tehtaaseen varastamaan öljyn energialähteenä korvaavan vallankumouksellisen aineen kaava. Ryöstöoperaatio onnistuu, mutta sitten konnat kääntyvät toisiaan vastaan. Di Leon kovimpiin suosikkeihin lukeutuneen Asfalttiviidakon suuntaan pokkaaminen näkyy Killer vs. Killersissä tämän käänteen lisäksi hahmojen nimissä: Henry Silva on salamurhaekspertti Sterling (Silva tosin esitti samannimistä hahmoa, vaikkakin poliisia, jo varhaisemmalla italianvierailullaan Emilion Miraglian rikosdraamassa The Falling ManQualla carogna dell'ispettore Sterling, 1968), Fernando Cerulli kassakaapinmurtaja Jaffe ja Diagonen läski nimeltään Hagen. Heidän lisäkseen keikkaan osallistuu italokasariuden ilmentymän Dalila Di Lazzaron (Keltapyjamainen tyttö, 1977) esittämä naisvaras (kyllä, sukupuoli on hänen erikoisominaisuutensa) Cherry sekä kuski Ferrari (huomattavan vaisu viiksiniekka Albert Janni).

kuvituskuva e
kuvituskuva f
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Kalkkunana Killer vs. Killersissä on useampiakin nautittavia tyhmyyksiä, mutta se on aivan liian löysä, jotta tyydyttävää katsomiskokemusta syntyisi edes roskalinssien läpi katsottuna. Hauskoja hetkiä kuitenkin riittää muun muassa Sterlingin päivittäessä Mafiapomon (Il boss, 1972) Lanzettan sinkoiskun vielä liioitellumpaan suuntaan, hänen käyttäessään kotieläimiään, kuten leopardia ja haukkaa, vihollisten eliminoimiseen sekä vanha herra Jaffen pervoista huvituksista. Di Leokaan ei ole varmasti ollut Killer vs. Killersin kanssa täysin tosissaan, minkä todistaa viimeistään elokuvan ikimuistoisin kohtaus, jossa Cherry (Lazarron body double) hämää tehtaan vartijoita hyppimällä trampoliinilla muurin takana ylös alas – alasti ja typerä kukkahattu päässä – jotta Sterling saa hoideltua vahtipartion raketinheittimellään.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Toiminta pienoismallien räjäyttelyineen on sen verran säännöllistä, ettei Killer vs. Killersin äärellä ihan heti nukahda. Kaikki on kuitenkin kasassa sen verran lepsusti, että kenestäkään tai mistään tapahtuvasta piittaaminen on mahdotonta. Hankala sanoa, mitä Di Leon ohjaajankyvyille 80‑luvulla tapahtui, mutta Italian kuihtuva elokuvateollisuus ei antanut hänelle enää Ammattisoturien ja Killer vs. Killersin jälkeen uutta mahdollisuutta. Lähes koko aikaisempi filmografia puhuisi sen puolesta, että toisissa oloissa annettavaa taiteenlajille olisi vielä hyvinkin voinut löytyä.

Versioinfo (28.2.2025):

Dvd:llä Killer vs. Killers on ilmestynyt RaroVideon Il boss ‑tuplan kakkoslevyllä ilmaisena ekstrana, mikä onkin suunnilleen se, minkä elokuva ansaitsee. Kuvanlaatu on kelvollinen ja italiaksi puhuttu elokuva englanniksi tekstitetty. Kansikuvineen ja takakansiteksteineen ulkoiselta olemukseltaan täysin harhaanjohtavan Killer vs Killer ‑Fixin on jukaissut Gerit Oy.

Teoksen tiedot:

Killer vs. Killers

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Maa

Genre

Kategoria