Urheilukanava

Antti Tohka 11.6.2008 10:31
Goose ( 11.6.2008 07:29)
Goose ( 10.6.2008 11:44)
Espanja- Venäjä 1 – 1

Kreikka – Ruotsi 0 – 2

Espanja – Venäjä pelin veikkaus meni aivan perseelleen mutta Ruotsi peli teki sitten napit. Illan ensimmäinen peli jäi näkemättä joten varmaa tietoa ei ole siitä, että oliko Venäjä oikeasti noin huono, kuin lopputulos antaa ymmärtää? Ruotsi onnistui täydellisesti ja tekipä vielä tähän mennessä kisojen kaksi tyylikkäintä maalia.

Ei Venäjä mielestäni huono ollut. Espanjalaisilla oli vain poikkeuksellisen hyvä peli ja venäläiset eivät olleet oikein varautuneita Espanjan tehokkaisiin pistosyöttöihin. Venäjällä oli paikkoja ihan siinä missä Espanjallakin, mutta tolpat kolisivat tai viimeistelystä jäi puuttumana se terä, mikä espanjalaisilla oli. Molemmat joukkueet ovat erittäin liikkuvia ja venäläiset vieläpä mielestäni aavistuksen verran itsevarmempia. Espanjalla on myös Torresin kaltaisia ihan käsittämättömän kovia pelimiehiä, jotka kaatavat yksinäänkin joukkueita.

Mun veikkaus on, että jatkoon tästä lohkosta menee Espanja ja Venäjä. Vaikka povasin Kreikalle uutta mestaruutta, niin eilisen pelin perusteella näin ei todellakana tule tapahtumaan. Todella onnetonta/ponnetonta menoa.
Yoshua Ben Yosef 11.6.2008 11:43

Ihan hyvät kisat varmaan tulossa.

Joissain lähteissä Italialla sanottiin olevan kisojen paras keskikenttä. Mitä vittua? Jokainen pelaaja on kyllä laadukas, mutta puuttuuhan sieltä luova peliä rakentava pelaaja... Nyt palloa sitten pelattiin Tonin päähän; parhaimmillaan varmasti tehokasta, mutta ainakin Hollantia vastaan epäonnistui täydellisesti (vaikka "hollannilla on epävarma puolustus"). Del Piero avaukseen Di Natalen tilalle... tai edes Cassano, kuitenkin piilokärjellä liikkelle, kun kunnon arvaamaton pelinrakentaja puuttuu. Tai sitten pakkeja enemmän mukaan ja laitojen kautta. Mutta oikeasti, kun Italian rungosta riisuu pois Tottin, Nestan ja Cannavaron... niin ei se materiaali niin maailman eliittiä enää olekaan. Materazzi on ainakin oksettavien pelaajien top-5:ssä, toiv. ei pelaa enää.

Espanja oli suosikkini etukäteen, ja alkoi hienosti! Jännitys näkyi ensimmäisestä ottelusta kuten kaikilla, mutta silti noinkin tehokasta peliä. Venäjä oli ihan ok mielestäni, mutta ei Espanja pahemmin vaarassa ollut missään vaiheessa. Jotenkin tuntui että tiettyyn pisteeseen asti Venäjä eteni hyvin, mutta sitten loppuivat eväät kesken (viimeinen harhautus tai syöttö), ja heidän puolustuksensa oli kusessa koko ajan: ei ihmekään... luulisin että Espanja on puolustajille se ikävin vastustaja kisoissa, jos heidän pelinsä perustuu pakkien väliin laitettaville pistopalloille, joiden perässä Torres ja Villa kärkkyvät. Koko ajan saa olla kusi sukassa. Tässä valossa Raulin poisjättäminen joukkueesta ei ole mikään ihme, hän on hieman erityyppinen pelaaja kuitenkin. Itse sanoisin että Ruotsi oli vahvempi kuin Venäjä... ok, Kreikka oli passiivinen, mutta silti Ruotsin syöttöpeli oli hallittua ja päämäärätietoista, yllätyksellistä... ja viimeisetkin ratkaisut olivat jatkuvasti vaarallisia. Venäjä jää Ruotsin taakse. Ainakin toivon niin. Hetemaj oli muuten hyvä kommentaattori, pidin.

Hollantia epäiltiin monissa medioissa, ja se pessimismi tarttui itseenikin, ajattelin ettei Hollannilla ole mahdollisuuksia. Kuitenkin yllättävän kova joukkue, tosin Italia ei oikein koetellut heikoksi epäiltyä puolustusta missään vaiheessa, sen verran ponnetonta peli oli. Hollannin hyökkäys on kuitenkin tehokasta... perhana. Pallo liikkuu ja suunnanmuutokset sekä puolenvaihdot ovat nopeita ja tarkkoja. Saas nähdä.

Saksa oli kova, kovempi kuin uskoisi. Jokainen pelaaja pelaa omaa rooliaan tehokkaasti ja tuloksellisesti. Ei mitään pään seinään hakkaamisen makua. Käyttävät omia vahvuuksiaan erinomaisesti ja pelaavat vastustajan vahvuudet pois. Toiv. jatkavat samalla linjalla, vaikken mikään saksafani olekaan.
Murnau 11.6.2008 18:26
k-mikko ( 11.6.2008 01:22)
Eikös tämä nyt ollut aivan selvä (ei paitsio). Italian pakki lojui siellä jossain päätyrajan takana.

Lojui kyllä, mutta jotenkin olen vain käsittänyt, että kentän ulkopuolella olevan pelaajan ei katsoja vaikuttavan peliin eli näin ollen Heppa olisi ollut paitsiossa. Näköjään olin väärässä, mutta ei se mitään, yksi typerä sääntö "lisää". Valitettavasti en nähnyt Fabregasin maalia, mutta oudoltahan tuokin kuulostaa.
Lazer 11.6.2008 18:30
Murnau ( 11.6.2008 18:27)
Lojui kyllä, mutta jotenkin olen vain käsittänyt, että kentän ulkopuolella olevan pelaajan ei katsoja vaikuttavan peliin eli näin ollen Heppa olisi ollut paitsiossa. Näköjään olin väärässä, mutta ei se mitään, yksi typerä sääntö "lisää".

No eihän siitä mitään tulis, että sinne hypitään rajan taa miten sattuu, vaikka tämä kaveri nyt sinne veskan tönäsemänä joutuikin. Eri juttu onkin, jos joku on sinne loukkaantuneena kannettu. Jos heppu olisi loukkaantunut tuossa, olisi peli pitänyt viheltää saman tien poikki.
k-mikko 11.6.2008 19:55
Lazer ( 11.6.2008 17:31)
Murnau ( 11.6.2008 18:27)
Lojui kyllä, mutta jotenkin olen vain käsittänyt, että kentän ulkopuolella olevan pelaajan ei katsoja vaikuttavan peliin eli näin ollen Heppa olisi ollut paitsiossa. Näköjään olin väärässä, mutta ei se mitään, yksi typerä sääntö "lisää".

No eihän siitä mitään tulis, että sinne hypitään rajan taa miten sattuu, vaikka tämä kaveri nyt sinne veskan tönäsemänä joutuikin. Eri juttu onkin, jos joku on sinne loukkaantuneena kannettu. Jos heppu olisi loukkaantunut tuossa, olisi peli pitänyt viheltää saman tien poikki.

Juuri näin.
JaJa 11.6.2008 20:42

Selostajien parhaita tällä hetkellä:

"Syöttöharhoja"

"Maalintekijä haistelee"
Riley 11.6.2008 21:01

Juusela on huumormiehiä:

"Kaksi palloa kentällä. Tässäkö on jalkapallon tulevaisuus?"
Goose 12.6.2008 08:38

Selostajista puheenollen onko Bubi Wallenius jäänyt jo eläkkeelle, kun ei ole ollut selostamassa ainakaan tähän mennessä? Mulla on ainakin ikävä Bubin asiantuntevaa ja verkkaista selostusta.

Eilinen päivä oli synkkä, kuin Baselin taivas. Molemmissa peleissä täysin väärät joukkueet voittivat. Varsinkin isäntä Sveitsin puolesta kyrsii vietävästi.
QCine 12.6.2008 12:14
Riley ( 11.6.2008 21:02)
Juusela on huumormiehiä:

"Kaksi palloa kentällä. Tässäkö on jalkapallon tulevaisuus?"

Äläs ny: jonakin päivänä jalkapalloon saattaa hyvinkin tulla multiball!

Turkki-Sveitsi oli harmillinen siinä mielessä, että kumpikin joukkue oli yhtä hyvä, ja siksi tasuri olisi ollut ihan oikeutettu tulos. Plussaa Turkille siitäkin, että ovat pelanneet yllättävän siistiä peliä. Lienee osa maan EU-kelpoisuuskampanjaa moinen.
Yoshua Ben Yosef 12.6.2008 15:43
Goose ( 12.6.2008 08:39)
Selostajista puheenollen onko Bubi Wallenius jäänyt jo eläkkeelle, kun ei ole ollut selostamassa ainakaan tähän mennessä? Mulla on ainakin ikävä Bubin asiantuntevaa ja verkkaista selostusta.

Eilinen päivä oli synkkä, kuin Baselin taivas. Molemmissa peleissä täysin väärät joukkueet voittivat. Varsinkin isäntä Sveitsin puolesta kyrsii vietävästi.

YLEn selostus on kyllä heikkoa. Vaikka Juusela ja Ennekari ovatkin parempia kuin joku Bubi tai Hänninen, niin silti kiristelevää. Jälkimmäinen ottaa asiakseen kommentoida mitä itse tekisi tilanteissa "tässä allekirjoittanut laittaisi matalan keskityksen etutolpalle" tai "tuosta minäkin olisin saanut maalin aikaiseksi"... aijaa, niinkö on? Ei henk.koht. kiinnosta, mitä joku Erkinjuntti olisi tehnyt missäkin tilanteessa. Ja Juusela: kun asiantuntija-kommentaattori sanoo mielipiteensä tilanteesta tai pelistä, niin "tuossa minä kyllä olen eri mieltä..."... Mitäpä siellä selostamossa sitten edes tekee näillä ns. "asiantuntijoilla", jos oikean mielipiteen kertoo Niki Juusela. Ei ketään kiinnosta mitä joku vetyperoksidiblondi ajattelee kommentaattorin mielipiteistä. Todella ärsyttävä selostaja. (Mielestäni Tapio Suominen btw on ihan hyvä, vaikkei selostajana aina ihan tilanteen tasalla olekaan... mutta ei ärsytä lainkaan).

Sveitsin kohtalo ei sureta lainkaan, nyt kun Frei on poissa, joukkue on niin tylsä, ettei mitään mielenkiintoa. Olisihan se toki mukava, jos kotiyleisö saisi nauttia joukkueensa menestyksestä, mutta ei sitä tule. Ehkäpä sveitsiläisiä hieman lohduttaa laadukkaampi jalkapallo, jota huippujoukkueet tarjoavat. En jaksanut kunnolla katsoa eilistä peliä, joten ei viitsi komentoida Turkkia, mutta mielenkiintoisempia yksilöitä siellä ainakin on! Vaikkakin heidän taktiikkansa on omituinen... eihän siitä paljoa ole aikaa kun Hasan Sas kiiti laidalla ja Bosporin härkä odotteli maalialueella palloja... silloin Turkki oli mukava joukkue.

Helvetti tuo Ronaldo on muuten sensuroitu. Pelaajana ehdottomasti huippu. Pelaajapersoonana vastenmielinen. Tämä Manu vs. Real Madrid ‑vastakkainasettelu on kyllä vienyt viimeisimmätkin sympatian rippeet Ronaldoa kohtaan. Miestä on kohdeltu hyvin ja tuettu Manchesterissa sekä fanien että joukkueen taholta. Rooney ‑tapauksen jälkeen seura ja Ferguson seisoivat hänen takanaan ja tukivat. Eilisen Tsekki-pelin jälkeen Ronaldo oli sitten kommentoinut, kuinka maajoukkueessa on paljon mukavampi pelata valkoisessa kuin punaisessa pelipaidassa... mihinköhän tuo viittaisi? Ok, jos on vaihtamassa seuraa, mikäs siinä. Mutta ei varmasti tarvitsisi epäkunnioittavasti median kautta heittää paskaa ManUn silmille, lapsellista ja selkärangatonta. Realista en ole koskaan myöskään pitänyt... mutta nyt kun joukkue on osoittanut tämänkaltaista epäurheilijamaisuutta siirtomarkkinoilla, pisteet tippuvat kyllä pohjamutiin. Varmasti muidenkin kuin minun silmissäni. Jos (kun) Ronaldo siirtyy, voisin kuvitella ettei hän ole kovinkaan tervetullut Englantiin vierailemaan. Itkua tuhertava lusitaanirasvaletti, hukkuisi erinomaisuuteensa. Klose muuten kommentoi, että hänen mielestään Podolski on kokonaisuutena (puolustus huomioiden) arvokkaampi ja parempi pelaaja joukkueelleen, kuin Ronaldo omalleen... niinno.

edit. tähän sen verran, että lähteessä, josta ensin luin paitakommenteista, asia oli esitetty siinä valossa että Ronaldo olisi ollut pahansuopa... toisessa lähteessä (vieläpä britti) tapaus esitettiin vain Ronaldon vitsinä... mutta enpä tiedä.

Tänään tulee sitten Saksa – Kroatia... odotan innolla. Saksa oli niin hyvä ensimmäisessä ottelussaan että huhuh. Kroatia ei loistanut, mutta haki kolme pistettä, ja on varmasti parempi tänään. Toista peliä en ehkä jaksa katsoa... ehkä epämielenkiintoisin koko kisoissa.
Flash 12.6.2008 21:36

Suomen MM-karsintaottelut näkyvät ilmaiskanavalla:

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1543112
Jumbu 12.6.2008 22:42

Paitsiomaali! Ei oo isäntien kisat.

Lazer 12.6.2008 22:44
Jumbu ( 12.6.2008 22:43)
Ei oo isäntien kisat.

"Ylläri"
Humphrey Bogart 12.6.2008 23:45

Malinen kuulostaa ihan Veijo Hietalalta.

Lazer 15.6.2008 14:01

Viimeiset alkupelit jäljellä. Lohkovoittajat ovat selvillä ja tältä näyttää puolivälieräkaavio:

Portugali – Saksa/Puola/Itävalta

Kroatia – Turkki/Tsekki

Hollanti – Ruotsi/Venäjä

Espanja – Romania/Ranska/Italia

Välierissä kohtaa ylempien voittajat ja alempien voittajat.