Suomen suurin, kaunein perinteikkäin ja nyt ennätyksellisellä yli 8000 kävijällään entistä suositumpi kauhu- / fantasia- / sci-fi- / kulttielokuvafestivaali Night Visions oli jälleen koonnut nälkäisen elokuvayleisön riemuksi tuhdin ja monipuolisen paketin nähtävää viidestä eri maanosasta.
Viisipäiväiseksi venähtäneen Maximum Halloween 3011 ‑tapahtuman 28 pitkän ja kahden lyhyen elokuvan joukkoon mahtui niin uudempaa kauhua, barbaari‑ ja post-apocalypse-elokuvaa 80‑luvun Italiasta kuin vaikkapa giallo-klassikkoa tai kotimaista black metal ‑dokumenttia. Elitistin raportti kattaa luonnollisesti jälleen koko tapahtuman tarjonnan. Pääosin Helsingin elokuvateatteri Maximiin sijoittuneen festivaalin ohjaaja‑ ja näyttelijävieraskaarti oli monipuolinen parista harmittavasta viime hetken peruuntumisesta huolimatta.
Niin ikään Elitistin arvosteltaviksi ovat Night Visons ‑ohjelmistosta ehtineet jo aiemmin Israelin ensimmäinen kauhuelokuva Rabies (2010), tapahtuman avajaiselokuva The Thing (2011), tuore esiosa John Carpenterin saman nimiselle kauhuklassikolle, rokkistarboja kuten Gene Simmons ja Ozzy Osbourne kankaalle marssittava Henki vaarassa (Trick or Treat, 1986), Kongon kuumiin öihin sijoittuva säälimätön rikoskuvaus Viva Riva! (2010) sekä hollantilainen kauhumysteeri Two Eyes Staring (Zwart water, 2010).
Mike Cahillin seesteinen ja draamavetoinen Another Earth tuntuu hieman oudolta valinnalta mukaan Night Visions ‑festivaalikattaukseen. Kyseessä on silti varsin miellyttävä ihmissuhteiden ja scifielementtien kautta ihmiseloa pohdiskeleva pienen budjetin uutuuselokuva, jota ei kannata skipata.
Ennätysyleisön keränneen Night Visions ‑festivaalin klassikkotäkyksi oli hankittu Dario Argenton visuaalisesti huikea murhamysteeri ja POV‑otosten fiesta Deep Red vuodelta 1975. Giallo-genren merkkipaaluihin laskettavasta ja usein sen parhaaksi saavutukseksi mainitusta elokuvasta on vuosien varrella varmasti kirjoitettu enemmän kuin tarpeeksi, mutta 105 minuutin kestoon viritetyn lyhyemmän englanninkielisen version näkeminen 35 mm ‑filmiltä kotimaamme teattereissa on sen verran harvinaista herkkua, että kertaaminen on paikallaan.
Kotimaisia biker-elokuvia ei luulisi koskaan olevan liikaa, mutta nyt on sekin päivä nähty. Night Visionsissa Hobo with a Shotgunin (2011) alkukuvana pakkosyötetty Lauri Randlan puolituntinen Convict on sekava tyyliharjoitelma, jossa ei toimi oikein mikään. Helsinkiläisen Black Archers ‑prätkäjengin kokelasjäsen Kimmon (Jukka Raatikainen) epäonnisesta miehuuskokeesta kumpuaa amerikkalaisia tuotantoja jäljittelevä toimintarykäisy, jossa suomalaisuus ei paljoa paina.
Yllätyksetön "käteen menee" ‑juonikuvio kierrättää ahkerasti lajityypin perusskenaarioita, mutta onnistuu silti aikatasoja sekoittamalla olemaan vaivalloista seurattavaa. Holtittomasti heiluva kuvaustyyli ja itsetarkoituksellinen väkivalta tekevät katsomiskokemuksesta lähinnä ikävän. Muutama ihan oikeakin näyttelijä (Ilkka Koivula, Matti Onnismaa) haaskataan rasittaviksi kirjoitetuissa rooleissa, joissa huumeita snorttaavat jengiläiset on karrikoitu huutaen kiroileviksi ääliöiksi. Kun merkityksellisen tarinan kertomiseen ei ole selvästikään ollut rahkeita tai edes aikeita, genrerypistyksen olisi toivonut toteutetun ylilyödymmällä irrottelulla tai edes vähän vähemmän vakavasti.
Suomalaisesta black metal ‑kulttuurista kertovaa elokuvaa on odotettu kuin kuuta nousevaa. Ensikertalainen ohjaaja Sami Kettunen on kerännyt haastateltavakseen muhkean listan alan kotimaisia vaikuttajia. Mukana ovat esimerkiksi Azazel, Anal Blasphemy, Barathrum sekä Dead Reptile Shrine. Kaikki kertovat avoimesti omasta osallistumisestaan kiistanalaiseen kulttuuriin, ja monilla on hulvattomia kertomuksia vuosien varrelta.
Henkilöitä ei juuri esitellä, mikä on ensimmäinen vihje siitä, että dokumentti on suunnattu alan harrastajille. Black metal saarnaa pahuutta ja vihaa kaikkia yhteiskunnan instituutioita kohtaan, mutta metallistit itse vaikuttavat melko leppoisilta kavereilta. Kuitenkin monella on poliittisesti varsin epäkorrekteja mielipiteitä, jotka tyrmistyttävät jutustelussa esiin tulevana enemmän kuin levyllä öristyinä. Black metalista tekeekin ilmiönä niin kiehtovan juuri se, että monet sen tekijöistä ovat ihan tosissaan.
50‑minuuttinen dokumentti tuntuu kuitenkin vain raapaisevan aiheensa pintaa, käyttäen suurimman osan ajasta haastateltavien hauskoille letkautuksille. Itse musiikkia elokuvassa on ihmeen vähän, mutta tämän päivän Teosto-maksuilla syy voi olla elokuvan pienessä budjetissa.
Kettunen murtaa myytit siitä, että kaikki black metallistit olisivat vakavan luokan saatananpalvojia ja kirkonpolttajia. Hän ei kuitenkaan kyseenalaista tiettyjen blackmetallistien natsi-ideologiaa tai tee selväksi ryhmän olevan black metal ‑skenen alakulttuuri. Kettusella on myös ongelmia tahdituksen kanssa. Eräässä kohdassa koko elokuva seisahtuu staattisesti seuraamaan yhdestä pisteestä tylsääkin tylsempää satanistista rituaalia, jossa lähinnä luetaan jotakin Necronomiconin kaltaista opusta ääneen.
Loputon Gehennan liekki toimii kuitenkin yleisön reaktioista päätellen alaa enemmän harrastaneille enemmän kuin hyvin. Toivoisi kuitenkin, että asiaa voitaisiin tutkiskella myös ulkopuolisen silmin, ei näin sisäsiittoisesti.
3.0
(PI)
Helsingin Kinopalatsin ykkössali alkaa olla muutamaa rivillistä vajaa täysi. Huomattava määrä pariskuntia ja myös hieman omalaatuisempaa väkeä on saapunut viettämään syksyistä lauantai-iltaansa tuoreen 3D-elokuvahitin äärellä. Tilanteessa ei olisi mitään ihmeellistä – ellei valkokankaalle pian projisoitava tuotanto sattuisi olemaan hongkongilainen pehmopornokomedia.
3D Sex and Zen: Extreme Ecstasy on jo kolmas filmatisointi Li Yun kiinalaisen eroottisen kirjallisuuden klassikkoromaanista The Carnal Prayer Mat (1657). Suositun aiemman version Sex & Zen (1991) nähneet tietävät mistä on kysymys: Qing-dynastian aikaan kauniin morsiamen (Lan Yan) nainut nuori oppinut Wei (Hiro Hayama) ymmärtää panotaituruutensa surkeuden ja päätyy hakemaan opastusta järjenvastaisella libidolla siunatulta ja mittavaa haaremia ylläpitävältä Ningin prinssiltä (Tony Ho). Wein päällimmäiseen ongelmaan löytyykin ratkaisu, mutta samalla kasvava himokkuus ajaa miehen hylkäämään vaimonsa uusien seksiseikkailujen tieltä. Vaan olisiko tosirakkaus lopulta kuitenkin sattumanvaraista nussimista tärkeämpää?
Tarinan kolmiulotteinen uutuustulkinta ei pärjää 90‑luvun Sex & Zen ‑trilogialle, vaikka lisäulottuvuutta käytetäänkin mm. lennättämään katsojan silmille liiskaantunut ja verinen cgi‑hevosenkyrpä. Enimmäkseen japanilaisista AV‑tähtösistä koostuva naisedustus hoitaa hyvältä näyttämisen kiitettävästi, mutta miespääosissa podetaan akuuttia karismavajetta. Etenkin prinssinä revittelevän Tony Hon tilalle toivoisi jotakuta ilmeikkäämpää Hongkong-konkaria. Elokuva alkaa laahata kääntyessään suunnilleen puolessa välissä harmittomasta ilottelusta synkemmille vesille raiskauksineen ja kidutuksineen. Gore-pitoinen loppukahakka ankeissa luolalavasteissa tuntuu efekteistä huolimatta venytetyltä, ja pääpariskunnan suhde kokee ratkaisevassa vaiheessa täysin epäuskottavan käänteen.
3D Sex and Zen on ollut menestys muuallakin kuin Night Visionsissa. Hongkongissa se peittoisi ensi-iltapäivänään jopa Avatarin (2009) aiemman lipputuloennätyksen. Ennakkotiedoista poiketen tapahtumassa esitettiin elokuvan lyhyempi, noin 113 minuuttinen versio sensuroimattomana. Dvd:lläkin löytyvä Director's Cut kestää vielä vartin pidempään, minkä yhdessä 3D-överiyksen puuttumisen ohessa voi kuvitella vain latistavan mahdollista kotioloissa tapahtuvaa katsomiskokemusta.
2.0
(TP)
Night Visions ‑perinteisiin on kuulunut Nicolas Cagen tähdittämien elokuvien esittäminen aina siitä saakka kun runsaasti kalkkuna-arvoja sisältäneen The Wicker Manin (2006) jälkimainingeissa "Nicolas Cage ‑elokuvasta" muodostui selkeämmin täysin oma käsitteensä. Aiemmin Night Visionsissa näytillä ovat olleet mm. Bangkok Dangerous (2008), Knowing (2009) ja Kick-Ass (2010 – joskin tässä Cage vain sivuosassa). Nyt NV‑lauantain alkuyöstä 3D Sex and Zen sai Kinopalatsin kakkossalissa kilpakumppaniksi Nic Cage ‑uutukaisen Trespass.
Joel Schumacherin ohjaama Trespass on käytännössä Bruce Willisin pääosittaman Hostagen (2005) hieman muunneltu toisinto. Jalokivikaupoilla rikastunut Kyle Miller (Cage) jämähtää perheensä (Nicole Kidman, Liana Liberato) kanssa loistohuvilaansa panttivangiksi, ja twistiä riittää twistin perään sekä ryöstettävien että ryöstäjien henkilökohtaisten salaisuuksien noustessa pintaan ryöstöyrityksen edetessä.
Cage näyttelee jälleen kerran onnistuneesti itseään, muttei ilmennä juuri millään tavoin bisnesmies-roolihahmoaan. Tarina itsessään on äärimmäisen lattea, mutta silti varsin viihdyttävä. Muihin Nic Cage ‑elokuviin verrattuna Cagen maneerit ovat harmillisen tavanomaiset, ja vain yhdessä kohtauksessa mies päästetään valloilleen silmien tyhjyyttään kiiluen ja sylki suupielistä vaahdoten.
Loppupeleissä Trespass on varsin nautittavaa, joskin totaalisen aivotonta popcorn-viihdettä.
2.5
(JS)
Red Staten (2011) alkukuvana nähtiin lyhytelokuva 8.
Miro Laihon kotimaisen lyhytelokuvan 8 tarina kertoo traumoihin hukkumisesta ja matkasta tajunnan kahdeksan tason läpi.
Pitkäaikainen pariskunta Linda (Salla Juntunen) ja Riku (Antti Launonen; Salattujen elämien Tuukka) viettävät baarissa parisuhteensa vuosipäivää, kunnes Rikun päässä yllättäen napsahtaa. Riku kannetaan ovimiesten avustuksella ulos baarista, jonka jälkeen tämä ei katsojalle tuntemattomasta syystä ole enää kykeneväinen sosiaaliseen elämään, vaipuen lopulta koomaan. Linda hakee ongelmaan apua kokeellista hoitomuotoa suosittelevalta tohtorilta (Pekka Laiho). Yhdessä seurue astuu sisään luolamaiseen bunkkeriin ja aloittaa tabujen voimin matkan mielen syövereihin.
Toteutus lainailee surrealistisia piirteitä David Lynchin elokuvista ja perusideaansa Ken Russellin Altered Statesista (Muutostiloja, 1980), jossa niin ikään pureudutaan päänsisäiseen maailmaan erinäisten substanssien ja eristäytyneisyyden kautta. Pääongelmaksi 8:ssa nousee varmasti paperilla hyvältä kuulostanut perusidea, joka on kuitenkin liian pakotetusti yritetty pelkistää lyhytelokuvamuotoon. Hahmoille ei ehdi kertyä syvyyttä ja Rikun sekoaminen jättää katsojan pitkäksi aikaa hämmästelemään mistä ihmeestä oikein on kyse; tämä siis huonolla mielenkiinnottomalla tavalla, ei kiehtovana elementtinä.
Poikkipuolisista sanoista huolimatta ei teos sentään aivan toivoton ole. Rakenne on selkeä ja tekninen puoli toimii moitteetta. Mieluisaa on toki myös se, että edes jotkut tahot Suomessa pyrkivät tekemään välillä hieman erilaista elokuvaa.
90‑luvun splatter-lyhäreistään pienten piirien kulttikerhoissa muistettava Alex Chandon heittäytyy matkailumainonnan pariin. Inbred istuttaa jenkkileffojen syvän etelän sadistijuntit Pohjois-Englannin idylliseen Yorkshireen. Kreivikunta kiittää ja kuittaa.
Saksalaisrahalla tehty mutta sensuurisyistä makkaramaassa todennäköisesti ilman levitystä jäävä Inbred on Wes Cravenin ja Tobe Hooperin punaniskavisiota lavealla Bad Taste ‑komiikalla maustava splatter-komedia. Moottorisahoilla varustetut syrjäkylän Uuno Turhapurot rääkkäävät aikansa kuluksi pieneläimiä, mutta saavat tähtäimeensä aitoa asiaa, kun maisemiin saapuu joukko parannusta tekeviä nuorisorikollisia ohjaajineen. Ilonpito lipsahtaa sirkushuvien puolelle uusavuttomien kaupunkilaisten päätyessä eläviksi räsynukeiksi.
Komediana ja ällökauhuna samanaikaisesti pätevä Inbred luottaa todella kivuliaisiin ja pääosin vanhan koulukunnan splatter-efekteihin, jotka vääntävät vatsaa koheltamisenkin keskellä. Tahallisen epäsympaattisiin hahmoihin on panostettu hieman genrevaatimuksia enemmän ja dialogi on potentiaalisesti hupaisaa – paikallista mutanttienglantia sopertavien hahmojen puheesta ei tosin aivan helpolla ota selvää. Elokuvan saksalaistuottaja ja Night Visions ‑festivaalivieras Yazid Benfeghoulinkin täytyi käydä katsomassa oma elokuvansa Ranskassa – tekstitettynä. Hillittömissä junttirooleissa revittelevät elokuva‑ ja televisiotähdet sekä paikalliset kyläläiset, jotka nähtävästi olivat kyllästyneet paikkakunnan virallisen julkisuuskuvaan, saippuadraama Emmerdaleen. Oikein!
3.0
(MK*)
Perinteitä vaalien Night Visions toimitti taas kerran näytille viimeisimmän ilmoille pulpahtaneen uutuuttaan hohtavan H.P. Lovecraftin novelliin pohjaavan elokuvan. Aiemmin vuoden 2011 Back to Basics ‑festivaalilla nähtiin saksalaista alkuperää oleva The Colour Out of Space (Die Farbe, 2010) ja sitä ennen vuoden 2006 Back to Basicsissä Andrew Lemanin ohjaama ja Sean Branneyn käsikirjoittama The Call of Cthulhu (2005).
Tämänkertainen Lovecraft-pläjäys, The Whisperer in Darkness, on peräisin täysin samasta lähteestä kuin edellä mainittu, joskin tällä kertaa Branney on istahtanut ohjaajan pallille ja molemmat miehistä ovat kynäilleet elokuvan käsikirjoituksen yhteistuumin.
Siitä huolimatta, ettei The Woman allekirjoittaneessa ihmeempää innostusta aiheuttanut, NV‑yleisö tuli äänestäneeksi sen tämän kertaisen festivaalin parhaaksi elokuvaksi.
Night Visions ‑festivaalien päätöselokuvat ovat yleensä olleet kovan luokan eksploitaatiota tai hyvällä tavalla järjenvastaista genrekamaa. Lähivuosina yön viimeisissä sloteissa on nähty muun muassa scifikomedia Robotrix, katastrofispektaakkeli Super Typhoon ja alkuvuodesta 2011 tajunnan räjäyttänyt slasher-mässäily Pieces. Tällä kertaa oli vuorossa indonesialainen, sujuvasti eri genrejen välillä hyppivä ja piirteitä tunnetummista elokuvista ihastuttavan törkeästi hyväksikäyttävä Lady Terminator.
(Alla oleva yhteenvetolista sisältää kaikki festivaalilla esitetyt elokuvat)
Julkaistu: 2011-11-11T13:25:18+03:00
Jetro Suni
Merkitty (1984)
Ohjaaja:
Ismo Sajakorpi
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Ismo Sajakorpi
Pitkän linjan tv‑ ja teatteriohjaaja-käsikirjoittaja Ismo Sajakorven vuonna 1984 valmistunut Merkitty oli Mainos-TV:lle työstetyn Yöjuttu-nimeä kantaneen tv‑sarjan ensimmäinen ja samalla viimeinen jakso. Sajakorven pyrkimys tuoda kauhua Suomen televisioon oli kunnioitettavan uhkarohkea mutta jo lähtökohtaisesti epäonnistumaan tuomittu yritys. Jälkikäteen tarkasteltuna Merkitty on silti kulttuurihistoriallisesti vähintään mielenkiintoinen kuriositeetti.
Merkityn varsinainen tarina alkaa, kun prostituutioringistä huonolla menestyksellä eroon pyrkivä Irma (Satu Silvo) tekee epätoivonkierteessään itsemurhan. Hengenriisto ei kuitenkaan onnistu, ja Irma herää henkiin ruumishuoneella. Kuolema on kuitenkin koskettanut Irmaa, eikä tahdo päästää häntä enää otteestaan vaan manifestoituu toistuvasti kummittelemaan tämän vierelle kalpean silinterihattuisen hautausurakoitsijan muodossa.
Lopputulos on kokonaisuudessaan hyvin rönsyilevä; kuin potpuri, joka on koostettu haparoiden palasista, joista maallikko voisi kuvitella kauhuelokuvan koostuvan. Siitä huolimatta elokuva onnistuu luomaan ympärilleen aika ajoin uniikin ilmapiirin. Muun muassa alkupuoliskon spiritistinen istunto on aidosti tunnelmallinen, sisältäen sekä Hammer Films ‑henkistä kartanokauhufiilistelyä että hienoisia Edgar Allan Poe ‑vaikutteita. Myöhemmin vieraillaan sinisävyisellä ruumishuoneella, haahuillaan kliseisesti sumussa ja juoksennellaan Porvoon Tuomiokirkon lähiympäristössä. Dialogiosuudet ja yleisilme ovat kauttaaltaan hyvin 80‑lukulaisen perisuomalaisia – kuin Pekka Lepikön Mummo-sarjassa ikään. Useammin kuin kerran kamera porautuu syvälle Satu Silvon sieraimiin, saaden tämän näyttämään etenkin lopputekstiosuuden väri-invertoidussa still-kuvassa epäedukkaan kuvakulman ansiosta pöhöttyneeltä Johanna Tukiaiselta. Alle tunnin kestonsa ja vakaasti eteenpäin hypähtelevän juonensa ansiosta Merkitty on kuitenkin hyvin kivutonta katsottavaa.
Lähes unohduksiin hautautuneeseen Merkittyyn on vaikea löytää tarkastelukulma, josta silmäiltynä teokseen osaisi suhtautua muutoin kuin oman aikakautensa kummajaisena. Omalta osaltaan Merkitty kertoo tarinaa siitä kuinka Suomessakin kauhuelokuva yritti aikoinaan edes hieman nostaa päätään mutta kuinka se poljettiin tuottajien toimesta ripeästi ja armotta takaisin maihin.
Versioinfo (29.1.2025):
Merkitty esitettiin Night Visions – Maximum Halloween 3011 ‑festivaalilla ensimmäistä kertaa julkisesti sitten tv‑ensi‑iltansa (14.5.1984).
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Yöjuttu: Merkitty
Ohjaaja
Ismo Sajakorpi
Käsikirjoittaja
Ismo Sajakorpi
producers
Ismo Sajakorpi
Näyttelijät
Satu Silvo
Eero Melasniemi
Georg Dolivo
Martin Lehtinen
Kirsti Ortola
Kirsti Wallasvaara
Esko Nikkari
Pertti Palo
Martti Tschokkinen
Hannele Lauri
Mauno Blomqvist
Ritva Vepsä
Rauha Rentola
Hillevi Lagerstam
Yrjö Järvinen
Soili Markkanen
Margit Lindeman
Matti Pellonpää
Sakari Jurkka
Marja Packalén
Tauno Lehtihalmes
Tarja-Tuulikki Tarsala
Kuvaaja
Timo Laasonen
Helge Nieminen
Kauko Nord
Seppo Saarinen
Hannu Seikkula
Levittäjä / Jakelija
Mainostelevisio (MTV)
Maa
Suomi
Genre
Kauhu
Draama
Trilleri
Lyhytelokuva
Kategoria
Itsemurha
Kummittelu
Okkultismi
Prostituutio
TV-elokuva
Yliluonnollinen
Julkaistu: 2011-11-11T13:25:29+03:00
Jetro Suni
Another Earth (Toinen maailma, 2011)
Ohjaaja:
Mike Cahill
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: Mike Cahill
Another Earth ammentaa perustaansa niin Britti-tieteiselokuvasta Journey to the Far Side of the Sun (1969), yhdysvaltalaisen filosofi Hilary Putnamin vuonna 1975 esittämästä kaksoismaan ajatuskokeesta kuin Asimovin kirjallisuudesta (Cahill itse on suuri Asimov-fani ja vilauttelee Säätiö-kirjaa elokuvansa lavasteissakin).
Elokuva keskittyy vahvasti kahden keskushenkilönsä, Johnin (William Mapother; Lost-tv‑sarjan Ethan Rom) ja Rhondan (Brit Marling, joka myös käsikirjoitti Another Earthin yhdessä Cahillin kanssa) kohtaamiseen sekä hahmojen välille kehittyvään suhteeseen. Molempien päähenkilöiden elämää dominoi menneisyyden synkkä haamu ja sen mukanaan tuoma kyvyttömäksi tekevä ja kaiken peittävä epätoivo. Elokuvan maailmaa koskettavan suuren mullistuksen kautta hahmojen elämään ilmaantuu kuitenkin toivo paremmasta – kenties jopa mahdollisuus paikata aiemmat virheet.
Elokuvan budjetin ollessa vain noin 150 000 euroa on hämmästyttävää miten toimivan kokonaisuuden Cahill on sen rajoissa kyennyt rakentamaan. Etenkin kun huomioi, että mies itse on toiminut elokuvan ohjaajana, käsikirjoittajana, tuottajana, kuvaajana sekä leikkaajana. Tarinan keskittyessä vain päähenkilöidensä keskinäiseen kanssakäymiseen on selvää, että Another Earthin maailma voi tuntua jossain määrin pelkistetyltä. Jo aiemmin koluttujen teemojen käsittely tuntuu siitä huolimatta raikkaalta, tekninen toteutus toimii ja läpi elokuvan vallitseva tunnelma on mukaansa tempaava.
Boxers and Ballerinas (2004) ‑dokumenttiteoksen ohella Another Earth on Mike Cahillin ensimmäinen varsinainen elokuvaohjaustyö ja sellaiseksi varsin mallikas suoritus. Elokuva palkittiin tämän vuoden Sundance-festivaaleilla Alfred P. Sloan ‑palkinnolla, joka myönnetään perinteiden mukaisesti tieteeseen tai teknologiaan ansiokkaasti paneutuville elokuville.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Toinen maailma
Elokuvan muut nimet
Otra Tierra
Ohjaaja
Mike Cahill
Käsikirjoittaja
Mike Cahill
Brit Marling
producers
Tyler Brodie
Mike Cahill
Hunter Gray
Brit Marling
Paul Mezey
Phaedon A. Papadopoulos
Nick Shumaker
Näyttelijät
Brit Marling
William Mapother
Matthew-Lee Erlbach
DJ Flava
Meggan Lennon
AJ Diana
Bruce Colbert
Paul Mezey
Ana Valle
Jeffrey Goldenberg
Joseph A. Bove
Jordan Baker
Flint Beverage
Robin Lord Taylor
Rupert Reid
Natalie Carter
Richard Berendzen
Shannon Maliff
Stephanie Le Blanc
Jasmine Andrade
Kara Tweedie
Kumar Pallana
Ana Cruz Kayne
Yuval Segal
Diane Ciesla
Robert Phillips
Hollyce Phillips
Luis Vega
Rich Habersham
Jennifer Jaramillo Valkana
Säveltäjä
Will Bates
Phil Mossman
Fall On Your Sword
Kuvaaja
Mike Cahill
Levittäjä / Jakelija
Artists Public Domain
Maa
USA
Genre
Draama
Romantiikka
Scifi
Julkaistu: 2011-11-11T13:25:37+03:00
Mika Helminen
Profondo rosso (Verenpunainen kauhu, 1975)
Ohjaaja:
Dario Argento
elokuva arvostelu
arvosana 4.5/5
Ohjaus: Dario Argento
Kolmannen elokuvansa Four Flies on Grey Velvet (4 mosche di velluto grigio, 1971) jälkeen Dario Argento kokeili huonolla menestyksellä komediallisen elokuvan tekemistä ja The Five Days of Milanin (Le cinque giornate, 1973) flopattua hän palasikin takaisin giallo-estetiikkaan Deep Redin myötä.
Parapsykologia‑ ja telepatiateemojen ujuttaminen mukaan elokuvaan oli Argentolla mielessä jo aiempien mysteeritrillereidensä kohdalla, mutta vasta yhteistyö käsikirjoittajaveteraani Bernardino Zapponin (mm. Fellinin Rooma, 1972 ja Satyricon, 1969) kanssa mahdollisti sen luontevasti.
Argenton mielessä liikkunut (ja erittäin paljon Tintti-sarjakuvasta muistuttava) kohtaus parapsykologian konferenssista toteutettiinkin Deep Redissä tyylikkäästi ja ikimuistoisesti. Pahan läsnäolon, murhaajan ja jopa tämän ajatukset aistivan meedio Helga Ulmannin (Macha Méril) hätä ja kauhistus on käsin kosketeltavaa, ja murhaajan näkökulmasta kuvatut otokset konferenssisalissa sykähdyttäviä. Se on elokuvan avainkohtauksia, jota pian seuraavasta tyylitellystä ja avantgardistisesta murhakohtauksesta mysteerivyyhden purkaminen saa alkunsa. Argentolle ominainen hyönteisviittauskin löytyy.
On syvän punaista, ilmassa viuhuva lihaveitsi, särkynyttä lasia ja kenties myös vihje, joka jää vaivaamaan sattumalta murhan todistajaksi joutuneen naapurin päätä. Naapuri on David Hemmingsin sympaattisesti esittämä, Roomassa majaileva englantilainen pianisti ja musiikinopettaja Marc, jonka hieman "orpona ja eksyneenä ulkomailla" ‑tyylisestä hahmosta kasvaa päättäväinen ja ennen kaikkea utelias arvoituksen ratkaisija. Yhteydet Michelangelo Antonionin Blow-Up ‑elokuvaan (1966) eivät siis jää pääosanesittäjään.
Argentomaisesti tallennetun, yöllistä uhkaa huokuvan roomalaisen arkkitehtuurin ja goottilaistyylisten talojen humuun Marcin kanssa lähtee kaunis ja päättäväinen toimittaja Gianna (Argenton monivuotinen muusa ja Asia-tyttären äiti Daria Nicolodi). Näiden leikkisä, kinasteleva mutta erittäin toimiva yhteispeli heijasteli kenties positiivisia viboja ohjaajan silloisesta avio-onnesta elokuvaankin.
Ilman erinomaisen keikan hiljattain Suomessa heittäneen Goblin-yhtyeen monimuotoisesti polveilevaa musiikkia Deep Red olisi elokuvakokemuksena aneemisempi – tai ainakin hyvin erilainen. Harvoja moitteita tai ainakin ihmetystä tulee kuitenkin musiikkiraidan omalaatuisista ajoituksista tai editoinneista. Goblinin musiikki on tilattu elokuvaan Argenton toimesta (alun perin säveltäjäksi palkatun Giorgio Gaslinin tilalle), mutta tapahtumat valkokankaalla kertovat välillä jotain muuta. Toisin sanoen, sama sävelletty teema jatkuu ja jatkuu, vaikka kuvissa on tapahtunut dramaattinen käänne.
Liika narina on kuitenkin turhaa; vaikka edellä mainitun lisäksi käsikirjoituksessakin on pari kohtaa jotka auennevat vain Argentolle ja Zapponille, ei Deep Red olisi enää sama elokuva jos siitä jotakin muutettaisiin. Eikä luultavasti edes parempi.
Teoksen tiedot:
Deep Red
Elokuvan muut nimet
Verenpunainen kauhu
Murhan melodia
Elokuvan muut nimet
The Deep Red Hatchet Murders
The Hatchet Murders
Rojo oscuro
Rosso – Die Farbe des Todes
Rosso – Farbe des Todes
Les frissons de l'angoisse
Les frissons de la terreur
Ohjaaja
Dario Argento
Käsikirjoittaja
Dario Argento
Bernardino Zapponi
producers
Claudio Argento
Salvatore Argento
Näyttelijät
David Hemmings
Daria Nicolodi
Gabriele Lavia
Macha Méril
Eros Pagni
Giuliana Calandra
Piero Mazzinghi
Glauco Mauri
Clara Calamai
Aldo Bonamano
Liana Del Balzo
Vittorio Fanfoni
Dante Fioretti
Geraldine Hooper
Jacopo Mariani
Furio Meniconi
Fulvio Mingozzi
Lorenzo Piani
Salvatore Puntillo
Piero Vida
Nicoletta Elmi
Dario Argento
Salvatore Baccaro
Omero Capanna
Bruno Di Luia
Gianni Di Segni
Attilio Dottesio
Tom Felleghy
Glauco Onorato
Marilù Tolo
Säveltäjä
Giorgio Gaslini
Goblin
Kuvaaja
Luigi Kuveiller
Levittäjä / Jakelija
Rizzoli Film
Seda Spettacoli
Maa
Italia
Genre
Kauhu
Mysteeri
Trilleri
Kategoria
Giallo
Video nasty
Julkaistu: 2011-11-11T13:25:44+03:00
Tatu Piispanen
Revenge: A Love Story (Lupa tappaa, 2010)
Ohjaaja:
Wong Ching-po
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: Wong Ching-po
Josie Hon, miehensä Conroy Chanin ja Andrew Ooin 852 Films näyttää nopeasti vakiinnuttavan paikkansa Hongkongin kiinnostavimpien elokuvien tuottajana. Yhteiskunnallisuudella ja mustalla huumorilla marinoitua splatter-slasheriä Dream Home (2010) seuraa nyt niin ikään voimakasta seksi‑ ja/tai väkivaltapitoisuutta indikoivaan CAT III ‑ikärajaluokitukseen tehty Revenge: A Love Story. Tyly mutta äärimmäisen huolellisesti toteutettu kostotrilleri osoittaa kolmoskategorian tarkoittavan nykyään muutakin kuin nuhjuisia rahantekohalpiksia 90‑luvun alun kukoistuskauden tyyliin.
Hongkongia terrorisoi järkyttävä murhien sarja, jossa viimeisillään raskaana olevat naiset on tapettu leikkaamalla syntymättömät vauvat ulos heidän vatsoistaan. Surmatuilla paljastuu olevan yhteyksiä paikallisiin poliiseihin, ja virkavalta aloittaa aggressiivisen operaation syyllisen nappaamiseksi. Pian kiinni jääkin siilitukkainen nuori mies Chan Kit (Juno Mak), jonka katsojat todistivat heti elokuvan introjaksossa kuristavan kylmäverisen hitaasti hengiltä yhden miespuolisista uhreistaan. Seuraa sessio vanhaa kunnon CAT III ‑kuulusteluväkivaltaa. Mikä on Kitin motiivi mielipuolisen julmiin tekoihinsa? Tosin ei poliisienkaan suoraviivaisen sadistinen käytös pidätettyä kohtaan vaikuta täysin normaalilta.
Tästä asetelmasta Revenge: A Love Story varsinaisesti vasta käynnistyy. Hieman autistisenoloisen Kitin ja vähintään yhtä epästabiilin Cheung Wingin (kiinaa puhuva Sora Aioi) suhteen alkuun palataan pitkän takautuman muodossa. Paikoitelleen uskottavuuden rajoja koetteleva käsikirjoitus paketoi kostonsa kompaktiin pakettiin, jonka käänteistä kannattaa ennen katsomista tietää mahdollisimman vähän.
Revenge: A Love Story muistuttaa teemoiltaan, taiteelliselta kunnianhimoltaan ja ensiluokkaiselta tekniseltä toteutukseltaan enemmän lähivuosien korealaisia kostoelokuvia kuin sitä sontaa, mitä Hongkong on viime aikoina elokuvateattereihinsa suoltanut. (Vertailukelpoisin paikallinen vastine löytynee viiden vuoden takaa Soi Cheangin tympeästä ja turhauttavasta Dog Bites Dogista.) Hyvin yllättävästi se ei ainoastaan pärjää korealaisille kilpailijoilleen, vaan jopa päihittää niistä suurimman osan.
Ohjaaja Wong Ching Po (Blood Brothers, 2004), kuvaaja Jimmy Wong ja säveltäjä Dan Findlay loihtivat valkokankaalle intensiivisiä mutta seesteisiä jaksoja, joiden ulkoisesti hillitty ja ajatuksella sommiteltu tyylikkyys tuo usein mieleen Johnny Ton Milkyway Image tuotantoyhtiön parhaat saavutukset (mm. The Longest Nite, 1998; Exiled, 2006). Tunnelma pidetään varhaisimpia takautumia lukuun ottamatta painostavana ja kohtalokkaana. Erityisen ilahduttavasti honkkareille tyypillinen ylisentimentaalisuus ja ‑selittäminen onnistutaan välttämään käytännössä täysin, eikä esimerkiksi hieman turhiksi jäävillä väliotsikoilla ja symbolismilla tarinaan integroitu "sisältö" häiritse missään vaiheessa tiukan genrejännärin imuun heittäytymistä.
Näyttelijät onnistuvat rooleissaan oleellisimmilta osin erinomaisesti. Julkisuutta saanut japanilaisen aikuisviihdetähti Sola Aion värvääminen naispäärooliin pettää ehkä paljasta pintaa odottavat, mutta kauniin tytön ja Juno Makin välillä on aidolta vaikuttavaa kemiaa, mikä tekee romanssin kehittelyvaiheestakin kiinnostavaa seurattavaa. Poliisiryhmä on täynnä tyydyttäviä nappivalintoja Hongkong-elokuvansa tunteville: joukkoa johtaa nuoruuden siloposki-lookistaan lähes tunnistamattomaksi uurtunut Shaw Brothers ‑veteraani Lau Wing (Clan of Amazons, 1978) ja perässä myötäilevät Chin Siu‑ho (Fist of Legend, 1994), Tony Ho (3D Sex and Zen: Extreme Ecstasy, 2011) sekä yli sadasta sivuosasta tuttu Wong Shu‑tong (The Butterfly Murders, 1979).
Revenge: A Love Story ei ole enempää tai vähempää kuin parhaita Hongkong-elokuvia moneen vuoteen. Brutaalintyylikäs traagisromanttinen rikosmysteeri valaa pitkästä aikaa uskoa kaupungin elokuvateollisuuteen, jonka tulevaisuus vaikuttaisi ainakin taiteelliselta kantilta katsottuna olevan kiinalaismielisten miekkailuspektaakkelien sijaan riippumattomien tuotantoyhtiöiden uskaliaampien kokeilujen varassa.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Lupa tappaa
Elokuvan muut nimet
Fuk sau che ji sei
Revenge: A Love Story
Revenge: Sympathy for the Devil
Ohjaaja
Wong Ching-po
Käsikirjoittaja
Leung Lai-yin
Juno Mak
Wong Ching-po
producers
Conroy Chan Chi-chung
Andrew Ooi
Näyttelijät
Juno Mak
Sola Aoi
Tony Liu
Chin Siu-ho
Wong Shu-tong
Tony Ho
Cheung Candy
Lam Ling-yuen
Connie Leung Yan-Ngai
Sun Wai-lin
Tam Tin-bo
Yu Tat-chi
choreographers
Jack Wong Wai-leung
Säveltäjä
Dan Findlay
Kuvaaja
Jimmy Wong
Levittäjä / Jakelija
852 Films
E T A
Maa
Hongkong
Genre
Rikos
Kauhu
Mysteeri
Trilleri
Kategoria
CAT III
Korruptio
Kosto
Murha
Poliisi
Raiskaus
Raiskaus ja kosto
Rikostutkinta
Sarjamurha
Julkaistu: 2011-11-11T13:25:51+03:00
Jetro Suni
Red State (2011)
Ohjaaja:
Kevin Smith
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Kevin Smith
Koska edellisen kerran näit hyvän uuden Kevin Smith ‑elokuvan? Vastaajasta riippuen aikaa on kulunut joko kauan tai erittäin kauan. Edellisvuoden ohjaustyö Cop Out oli oksettavaa yhden tähden kuraa (Smithin eduksi kyseessä ei sentään ollut oma käsikirjoitus). Sitä edeltänyt Zack and Miri Make a Porno (2008) taas pateettista kohkaamista lievähkösti kontroversiaalin aiheen ympärillä.
Kaikessa käsittämättömyydessään Cop Out oli toki irtiotto vanhoista jo liiankin tutuiksi käyneistä kaavoista, mutta täysin väärään suuntaan. Yhtä lailla vuoden alussa valmistunut Red State on erittäin epäkevinsmithmäinen tekele, mutta tällä kertaa valittu genre ja käsittelytapa tuntuu edes jossain määrin freesiltä.
Red Statea on lobattu maailmalla suureen ääneen indie-kauhuelokuvana, joskin kuvailevampaa olisi puhua mustaa huumoria ja väkivaltaelementtejä sisältävästä jännäristä, jossa pahiksen roolin ovat omineet kiihkouskovaiset. Jo elokuvan alkumetreillä mielleyhtymiltä Westboron baptistikirkkoon ja sen pastori Fred Phelpsiin on vaikea välttyä, vaikkei olisi ennalta kuullutkaan ko. tahojen toimineen virallisina innoittajina Smithin elokuvalle.
Hieman yllättäen Red Statessa hyvää on oikeastaan kaikki se mikä ei ole Smithille ennalta ominaista. Elokuvan toimintakohtauksiin on saatu sisällytettyä vahvoja jännitteitä, ja muun muassa hylsyjen kimpoilua pitkin talon lattiaa ja seiniä kuvataan antaumuksellisella pieteetillä. Heikoiten pärjätään alkuaikojen vahvalla sektorilla eli dialogin parissa, ja esimerkiksi loputtomalta tuntuva kohtaus, jossa pastori Abin Cooperin (Michael Parks) saarnaa kirkossaan, on omiaan aiheuttamaan katsojaparassa loputtoman haukotuksien virran. Yleisesti ottaen tekniikka pelaa, elokuva on kivuton katsoa läpi ja näyttelijäkaarti varsin kelvollinen. Etenkin suonikohjuinen John Goodman on oiva valinta erikoisagentti Keenanin rooliin.
Vielä tässä vaiheessa on silti turhan aikaista alkaa huudella "Kevin Smith is Back!":ia – sen määritelköön herran seuraava elokuva.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Red State - Fürchte Dich vor Gott!
Ohjaaja
Kevin Smith
Käsikirjoittaja
Kevin Smith
producers
Victor Choy
Jason Clark
Harvey Cohen
Philip Elway
Jonathan Gordon
Shea Kammer
Nhaelan McMillan
Elyse Seiden
Näyttelijät
Michael Parks
Melissa Leo
John Goodman
Michael Angarano
Deborah Aquila
Nicholas Braun
Ronnie Connell
Kaylee DeFer
Joey Figueroa
Kyle Gallner
Anna Gunn
Matt Jones
John Lacy
Catherine McCord
Alexa Nikolas
Stephen Root
Cooper Thornton
Betty Aberlin
Kerry Bishé
Ralph Garman
Molly Livingston
James Parks
Haley Ramm
Jennifer Schwalbach Smith
Elizabeth Tripp
Ash Barnett
Taylor Briggs
Bill Cleavelin
Rose Colasanti
Shawn Driscoll
Kuvaaja
David Klein
Levittäjä / Jakelija
NVSH Productions
The Harvey Boys
Maa
USA
Genre
Toiminta
Rikos
Kauhu
Julkaistu: 2011-11-11T13:25:57+03:00
Paavo Ihalainen
Real Steel (2011)
Ohjaaja:
Shawn Levy
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Shawn Levy
Shawn Levyn ohjaama scifi-urheiludraama Real Steel on tahkonnut paljon rahaa Yhdysvaltain lippuluukuilla. Tämä on huomionarvoista, koska kyseessä ei ole valmiiseen lelu‑ tai videopelisarjaan perustuva lisenssielokuva, vaan sen pohjana toimii romaanistaan Olen legenda (1954) tunnetun Richard Mathesonin novelli Steel (1956). Elokuvan suosiota selittänee se, että se pelaa sisällöllään hyvin vahvasti varman päälle. Robotit ovat juuri nyt pinnalla Transformers‑ ja Iron Man ‑elokuvasarjojen suosion myötä, ja altavastaajan tie vaikeuksien kautta suuruuksien rinnalle on hyväksi havaittu kaava jo lukemattomissa muissa urheilukertomuksissa. Elokuvan keskiössä sykkii silti vieraantuneen isän ja pojan lähentyminen yhteisen harrastuksen parissa.
Vuonna 2020 verenhimoiset yleisöt ovat kyllästyneet ihmisten välisiin taistelulajeihin, koska niissä revitään vastustajan raajoja ja päitä irti aivan liian harvoin. Siispä nyrkkeily on jätetty kauko-ohjattavien jättirobottien puuhaksi. Entinen nyrkkeilijä Charlie Kenton (Hugh Jackman) tienaa rahaa puulaakimatseista robottien ohjaajana. Ennemmin showmiehen elkeistä kuin taktiikasta kiinnostunut Charlie yleensä menettää kalliit taistelijansa huolimattomuudelle kehässä. Siksi mies on pahasti velkaantunut ja yrittää nyhtää rahaa mistä vain saa. Kälyn miljonäärimies ilmoittaa olevansa valmis maksamaan maltaita Charlien pojan Maxin (Dakota Goyo) huoltajuudesta. Ehtona on ainoastaan, että isä viettää poikansa kanssa kesän, samalla kun miljonääri on reissussa Italiassa.
Charlie tarvitsee epätoivoisesti voittoja ja ottaa robottitaistelusta kovasti kiinnostuneen Maxin mukaan suunnitelmiinsa. Uuden kehien kuninkaan rakentamiseen tarvitaan varaosia. Yöllisellä matkalla romuttamolle Charlie ja Max löytävät hylätyn harjoitusrobotin nimeltä Atom. Vanhan robotin etuna on kyky kopioida ja oppia ihmisen liikkeitä. Maxin vaatimuksesta Charlie järjestää Atomille ottelun. Kun pienikokoinen robo yllättäen voittaa, alkaa Charlie sparrata suojattiaan entistä kovempiin koitoksiin.
Real Steelin teemana on ihmisyyden voitto koneista. Vanhanaikainen Atom näyttää ja liikkuu ihmisen tavoin, toisin kuin uusinta huutoa olevat taistelurobotit, joilla voi olla vaikkapa useita päitä ja luonnottoman suuret ruumiit. Lihasmuistia painottava harjoittelu osoittautuu tehokkaammaksi kuin lauma nörttejä ohjaamassa robottia tietokoneiden ääreltä. Kuten aiheeseen sopii, sankarit elävät melodramaattista tunteiden vuoristorataa. Samalla tarinan pahikset ovat kylmiä, vähäpuheisia ja tyytyvät seuraamaan tilannetta hiljaa omasta norsunluutornistaan.
Häpeilemättömän hölmö perusidea toimii suhteellisen hyvin robottien kaksintaistelukohtauksissa. Ikävä kyllä elokuvan alkupuolen vimmaisen väkivaltaiset maanalaiset tappelut tyyntyvät loppua kohti tavanomaisemmaksi elokuvanyrkkeilyksi Rockyn tapaan. Stallonen elokuvista on muutenkin otettu mallia, sillä isän ja pojan lähentyminen naurettavan macho-urheilun kautta muistuttaa elokuvasta Over The Top – terästäkin kovempi (1987). Onneksi Hugh Jackman on Sylttyä ilmaisuvoimaisempi näyttelijä, joten kehitys lierosta kunnon isäksi on uskottavampi. Dakota Goyo sen sijaan tuo ikävästi mieleen Star Wars Episodi I:n (1999) puunaamalapsinäyttelijä Jake Lloydin.
Kaikkiaan elokuva on kliseinen ja turhan siirappinen. Mutta kunnon robottirymistelyä kaipaavat tuskin silti pettyvät.
Versioinfo (29.1.2025):
Elokuvan Suomen ensi-ilta on 2.12.2011
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Acero puro
Gants d'acier
Real Steel - Cuori d'acciaio
Real Steel - Stahlharte Gegner
Ohjaaja
Shawn Levy
Käsikirjoittaja
John Gatins
Dan Gilroy
Jeremy Leven
Richard Matheson
producers
Ron Ames
Rick Benattar
Eric Hedayat
Shawn Levy
Josh McLaglen
Mary McLaglen
Susan Montford
Don Murphy
Jack Rapke
Steven Spielberg
Steve Starkey
Robert Zemeckis
Näyttelijät
Hugh Jackman
Evangeline Lilly
Dakota Goyo
Anthony Mackie
Kevin Durand
Hope Davis
James Rebhorn
Karl Yune
Olga Fonda
John Gatins
Sophie Levy
Tess Levy
Charlie Levy
Gregory Sims
Torey Adkins
Tom Carlson
John Hawkinson
David Alan Basche
Phil LaMarr
David Herbst
Julian Gant
Ken Alter
Leilani Barrett
Eric Gutman
Nicholas Yu
D.B. Dickerson
Peter Carey
Dan Lemieux
Richard Goteri
Tim Holmes
Säveltäjä
Danny Elfman
Kuvaaja
Mauro Fiore
Levittäjä / Jakelija
Dreamworks Pictures
Touchstone Pictures
Reliance Entertainment
21 Laps Entertainment
Angry Films
ImageMovers
Walt Disney Pictures
Maa
USA
Intia
Genre
Toiminta
Draama
Scifi
Kategoria
IMAX
Kamppailulajit
Robotiikka
Julkaistu: 2011-11-11T13:26:05+03:00
Jetro Suni
Attack the Block (2011)
Ohjaaja:
Joe Cornish
elokuva arvostelu
arvosana 3/5
Ohjaus: Joe Cornish
"Shaun of the Deadin tuottajilla" itseään markkinoiva Attack the Block on komedian parissa ikänsä puuhastelleen monitalentti Joe Cornishin esikoisohjaus ja samalla melkoinen mixed bag ‑kokemus.
Guy Fawkesin yönä ilotulitusten saattelemana ja meteorien mukana Lontoon lähiökortteleihin yllättäen paiskautuvat ulkoavaruuden mörrimöykyt saavat vastustajikseen nuoren ja jääräpäisen pikkukriminaalijoukon. Seuraa sekametelisoppa, jossa meno on kauttaaltaan hurjaa, genrerajoja koetellaan ja katsoja ei voi kuin loppuun asti ihmetellä elokuvan tekijöiden motiiveja, huumorintajua/-tajuttomuutta ja sitä mistä ihmeestä koko elokuvassa edes on kyse.
Selkeimpänä valopilkkuna Attack the Block on läpi kestonsa sopivan nopeatempoinen, eikä sen äärellä ehdi tympääntyä silloinkaan, kun vitsit eivät toimi tai tekijöiden järjenjuoksuun ei kykene samastumaan. Elokuvan suurimmaksi kompastuskiveksi nousee nuorisokriminaaliystävysporukan nosto sankarin rooliin. Useimpien katsojien on takuulla vaikea asettaa sympatiansa näpistelevien ja käytökseltään kaikin tavoin vastenmielisten hulttioiden puolelle sen sijaan, että toivoisi näille hyvin pikaista ja veristä kuolemaa avaruuspetojen kynsissä. Tosin samainen tyhmänrohkea valinta luo elokuvan ympärille oman uniikin ilmapiirinsä, jossa elokuvan maailma ja oikean maailman realiteetit, ennakkoluulot ja uhkakuvat paiskaavat hieman epäröiden kättä.
Elokuvan tekninen toteutus on varsin mallikasta, eikä näyttelijöiden performansseissa sinänsä ole erityistä moitteen sijaan. Jengislangista voi olla paikoin vaikea saada otetta, joten tekstitys on suositeltava olla mukana tukemassa katselukokemusta. Plussaa myös onnistuneesta hirviötoteutuksesta: mustaakin mustemman karvapeitteen peittämät avaruusötökät uros/naaras-variaatioineen lähentelevät ulkomuodolta hyvin pitkälti Jeff Smithin Bone-sarjakuvasta tuttuja rottaotuksia ja ovat pimeässä loistavine hampaineen ja yleisestä uhkaavuudesta huolimatta lopulta varsin sympaattisia ilmestyksiä.
Vaikka Attack the Block on kokonaisuudessaan vaikeasti lähestyttävä ja lievästi ontuva, täytyy tekijöille silti nostaa hattua rohkeasta omalle polulle astumisesta.
Versioinfo (päivitetty: 3.4.2023)
Elokuva nähtiin Night Visions ‑festivaalilla englanniksi tekstitettynä. Kotikatseluun Attack the Blockista on saatavilla lukuisia eri Blu‑ray-julkaisuja, myös suomiteksteillä.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Attack the Block – Invasione aliena
Les ados contre-attaquent
Ohjaaja
Joe Cornish
Käsikirjoittaja
Joe Cornish
producers
James Biddle
Jenny Borgars
Will Clarke
Olivier Courson
Matthew Justice
Lucy Pardee
Nira Park
Tessa Ross
James Wilson
Edgar Wright
Näyttelijät
John Boyega
Jodie Whittaker
Alex Esmail
Leeon Jones
Franz Drameh
Simon Howard
Maggie McCarthy
Danielle Vitalis
Paige Meade
Gina Antwi
Natasha Jonas
Sammy Williams
Michael Ajao
Luke Treadaway
Flaminia Cinque
Nick Frost
Jumayn Hunter
Selom Awadzi
Adam Buxton
Haneen Hammou
Jacey Salles
Yvonne D'Alpra
Karl Collins
Joey Ansah
Adam Leese
Lee Long
Jermaine Smith
Dylan Charles
David Cann
Paisley Billings
Säveltäjä
Steven Price
Kuvaaja
Thomas Townend
Levittäjä / Jakelija
Screen Gems
StudioCanal
Film4
UK Film Council
Big Talk Productions
Optimum Releasing
Stage 6 Films
Maa
Iso-Britannia
USA
Ranska
Genre
Toiminta
Seikkailu
Komedia
Scifi
Trilleri
Kategoria
Antisankari
Avaruusolio
Gore
Katujengi
Päihteet
Ystävyyssuhde
Julkaistu: 2011-11-11T13:26:13+03:00
Sakari Määttä
Morituris (Kuoleman gladiaattorit, 2011)
Ohjaaja:
Raffaele Picchio
elokuva arvostelu
arvosana 2/5
Ohjaus: Raffaele Picchio
Festivaalien italokattauksen tuorein nimike oli lähtökohdiltaan kiinnostava Morituris. Elokuvalla oli jo ennen näytöksen alkua kyseenalainen maine liittyen äärimmäisen misogynistiseen väkivaltaan ja yllättäviä polkuja etenevään juonenkulkuun. Ohjaaja Raffaele Picchio on Italian suurimman genre-elokuviin erikoistuneen lehden, Nocturnon, päätoimittaja ja kovan luokan genre-elokuvaharrastaja. Hän oli festivaalivieraana yhdessä Moriturisin käsikirjoittajan, Gianluigi Perronen kanssa.
Moriturisin aloittaa lyhyt 8mm-kameralla kuvattu kotivideotyylinen kohtaus, jossa katsojille näytetään kuinka perheen piknik-iltapäivä päättyy hyväksikäyttöön ja veriseen teurastukseen. Alkutekstien aikana seurataan sarjakuvamaista historiajaksoa, jossa Spartacus johtaa kapinoivia gladiaattoreita Roomassa. Lopulta päästään itse elokuvan pariin eikä alkuminuuteilla tunnu olevan mitään tekemistä minkään kanssa.
Kolme miestä ja kaksi naista matkaavat autolla kohti syrjäseudulla pidettäviä rave-bileitä. Perille päästyään naiset tajuavat, ettei mitään juhlia olekaan, vaan he ovat joutuneet seuralaistensa virittämään ansaan. Picchio käyttää tämän asetelman luomiseen turhan kauan aikaa onnistuen syöttämään yleisölleen vain mautonta pajunköyttä yllätyksien sijaan. Lopulta odotus kuitenkin palkitaan (ainakin tavallaan) elokuvan luonteen muuttuessa klassisesta Rape & Revenge ‑tyylistä joksikin aivan muuksi. Muinaiset gladiaattorit heräävät haudoistaan ja alkavat kylvää kuolemaa. Katsojan aivot nyrjähtävät.
Elokuvan hallitsemattomasti purkautuvasta punaisesta langasta huolimatta tapahtumista välittyy ohjaajan määrätietoinen yritys ja laajamittainen eksploitaatiogenretietous. Kokonaisuus kallistuu valitettavan räikeästi fanielokuvan puolelle tekijöiden motiivien jäädessä askarruttamaan katsojien mieltä. Juonen sisältämät äärimmäisyydet, oli kyse sitten naisten kaltoin kohtelusta tai muista eksploitaatioelementeistä, eivät missään vaiheessa onnistu olemaan perusteltuja tai elokuvallisesti oikeutettuja. Moriturisin omaperäisin puoli on samalla myös sen suurin kompastuskivi.
Kuuluisillekaan erikoisefektimestareille ei ilmeisesti löydy riittävästi töitä tämän päivän Italiassa. Moriturisin tehosteista vastaa nimittäin muun muassa Dario Argenton elokuvista tunnettu Sergio Stivaletti, jonka luomaa iljettävää gorekuvastoa tukee ääniraidalla kuultava aggressiivinen heavyscore. Moriturisin näyttelijävalinnat eivät ole rajallisesta budjetista huolimatta huonoimmasta päästä. Mukaan on saatu jopa kokenut pornonäyttelijä Francesco Malcom, jonka kohtaus on kaikessa häiriintyneisyydessään yksi koko elokuvan muistettavimmista.
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun yläreunasta tai klikkaamalla kuvaa)
Italiassa on tuotettu viime vuosina ennätysmäisen vähän elokuvia, vaikka pientä elpymistä onkin ollut vastikään havaittavissa. Genre-elokuvien kohdalla tilanne on vähintään yhtä surkea eikä rahaa ole käytettävissä juuri lainkaan. Siitä todisteena Moriturisin ohella esimerkiksi Ivan ZucconinLovecraft-filmatisointi Colour from the Dark (2008) ja Luigi Cecinellin Visions (2009).
Morituris ei ole elokuvana tavanomainen, mutta siitä huolimatta kokonaisuudesta muodostuu pelkkä high concept ‑pannukakku, joka ei tunnu maistuvan kenellekään. Valitettavasti unohdin näytöksen jälkeen kysyä Picchiolta ja Perronelta miksi he vihaavat naisia niin paljon. Toisaalta jotkin asiat on parempi jättää kysymättä.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Kuoleman gladiaattorit
Elokuvan muut nimet
Morituris: Legions of the Dead
Morituris: Das Böse gewinnt immer
Ohjaaja
Raffaele Picchio
Käsikirjoittaja
Tiziano Martella
Gianluigi Perrone
Raffaele Picchio
producers
Vincenzo Manzo
Gianluigi Perrone
Raffaele Picchio
Pierpaolo Santagostino
Näyttelijät
Valentina D'Andrea
Andrea De Bruyn
Désirée Giorgetti
Francesco Malcom
Giuseppe Nitti
Simone Ripanti
Säveltäjä
Riccardo Fassone
Kuvaaja
Daniele Poli
Levittäjä / Jakelija
Fingerchop Movie Production
Maa
Italia
Genre
Kauhu
Kategoria
Eksploitaatio
Julkaistu: 2011-11-11T13:28:13+03:00
Jetro Suni
The Whisperer in Darkness (Kuiskaus pimeässä, 2011)
Ohjaaja:
Sean Branney
elokuva arvostelu
arvosana 3/5
Ohjaus: Sean Branney
The Whisperer in Darknessin ensimmäinen mainostraileri julkaistiin jo vuonna 2006, jonka jälkeen elokuvan käsikirjoitus ehdittiin työstää pariinkin kertaan kokonaan uusiksi, kunnes elokuva nyt viimein vuonna 2011 valmistui. Branneyn ja Lemanin visio ei ole täysin uskollinen alkuperäisteokselle, vaan mukaan on kirjoitettu kokonaan uusia osuuksia, joista Lovecraftin teoksessa ei ole pienintäkään viitettä. Tästä huolimatta elokuvan onnistuu tavoittaa Lovecraftin tyylille ja Cthulhu-mytologialle uskollinen salaisuuksien täyteinen ja alati uhkaava tunnelma. Elokuva sisältää runsaasti dialogia, joka useimmissa halpatuotannoissa usein osoittautuu hyvin kohtalokkaaksi kompastuskiveksi, mutta The Whisperer in Darkness taklaa tämänkin osa‑alueen erittäin mallikkaasti.
Huolella rakennettu illuusio särkyy vasta siinä vaiheessa, kun mukaan astuvat tökeröiden cgi‑tehosteiden avustuksella eloon saatetut Cthulhu-ölliäiset. Etenkin lopun toimintapainotteinen ilmatakaa‑ajo pienoislennokin ja cgi‑otusten välillä on harvinaisen masentavaa seurattavaa. Sääli sinänsä, ettei tekijöille suotu budjettia saati aikaa riittämiin, jotta elokuvaan alun perin suunnitellut stop-motion ‑tehosteet olisi saatu toteutettua. Tämä pieni muutos olisi jo yksistään nostanut lopputoteutuksen merkittävästi korkeampaan laatuluokkaan.
Vertailussa muihin uusiin Lovecraft-filmatisointeihin The Whisperer in Darkness sijoittuu silti selkeästi joukon kärkipäähän.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Kuiskaus pimeässä
Elokuvan muut nimet
El susurrador en la oscuridad
Ohjaaja
Sean Branney
Käsikirjoittaja
Sean Branney
Andrew Leman
H.P. Lovecraft
producers
Sean Branney
Chris Lackey
Andrew Leman
Sandy Petersen
Davey Robertson
Darrell Tutchton
John Younger
Näyttelijät
Stephen Blackehart
Annie Abrams
Zack Gold
Barry Lynch
Autumn Wendel
Adrianne Grady
P.J. King
Daniel Kaemon
Andrew Leman
Sean Branney
Casey Kramer
Lance J. Holt
John Jabaley
Portia Backus
Don Yanan
Matt Lagan
Matt Foyer
Conor Timmis
Joe Sofranko
Mike Dalager
Ronald L. Johnson
Stephen Daly
Andrew Ball
Robert Graziano
Martin Wateley
Vlad Peters
Caspar Marsh
Clifford Ball
Anthony Andruss
Paul Ita
Säveltäjä
Troy Sterling Nies
Kuvaaja
Davey Robertson
Levittäjä / Jakelija
HPLHS Motion Pictures
Fungi
Maa
USA
Genre
Mysteeri
Scifi
Trilleri
Kategoria
Avaruusolio
H.P. Lovecraft
Julkaistu: 2011-11-11T13:28:20+03:00
Esa Meisalmi
The Ward (Suljettu osasto, 2010)
Ohjaaja:
John Carpenter
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: John Carpenter
John Carpenter totesi vuosituhannen vaihteen flopin Ghosts of Mars (2001) jälkeen tympääntyneensä elokuvantekoon ja heikkoon palautteeseen, jättäen areenat uusille innokkaille lupauksille. Uskolliset fanit ovat kuitenkin odottaneet huumorintajuttoman miehen paluuta sitkeästi kuin kuuta nousevaa jo vuosikymmenen ajan. Vaimeaan huutoon viimein vastaava The Ward ei lunasta odotuksia erityisen kehuttavasti, sillä Carpenter tyytyy ohjastamaan elokuvansa läpi turhankin tasavarmalla otteella ilman suurempia yllätyksiä. Käsikirjoitus on hyvin mitäänsanomaton, muttei aivan toivoton. Käytännössä siitä on täysin mahdoton kertoa mitään vihjaamatta kaiken takana luuraavaan muotitwistiin, jota vasten kaikki tapahtuva peilautuu.
Eletään vuotta 1966 länsirannikon tuntumassa, Oregonissa. Amber Heardin (All the Boys Love Mandy Lane, 2006) näyttelemä traumatisoitunut tyttö poimitaan poltetun talon liepeiltä talteen ja kuljetetaan tutkimuksiin mielisairaalaan. Arki sujuu sopeutuessa kolkon laitoksen rutiineihin ja tutustuessa samalla osastolla asustaviin tyttöihin. Jo alussa huomio kiinnittyy osaston pienuuteen sekä vähäiseen työntekijämäärään. Jotain on selvästi pielessä, sillä osastolla majailee vain 5 teini-ikäistä keskenään normaalisti toistensa kanssa kommunikoivaa tyttöä, jotka kaikki tuntuvat kotikadun tytöntylleröiltä omine rasittavinekin persoonallisuuspiirteineen. Tilanne vaikuttaa epäilyttävänkin tavanomaiselta, kunnes eräs hoidokeista yhtäkkiä kuolee. Manaajasta (1973) tuttua Regania muistuttava matoinen olio alkaa kummitella osastolla. Samalla terapia alkaa.
The Ward on Carpenterin faneille jollain tavalla helpottava aikamatka menneisyyteen lähemmäksi 70‑lukua. Jännitteitä rakennellaan suhteellisen hienovaraisesti kolkossa miljöössä ja ahtaan kylmissä huoneissa. Visuaalisena ohjaajana Carpenter ymmärtää hyödyntää kuvakulmia ja kamera-ajoja, yrittäen repiä kliseetulvastaan kaiken mahdollisen irti seilaamalla osastoa päästä päähän. Halvahkoihin säikkyihin perustuvan kerronnan vastapainoksi tarjolla on hyvillä efekteillä toteutettuja väkivaltakohtauksia, jotka tuntuvat olevan sijoitettu väärään elokuvaan. Varsinainen tarina on kovasta yrityksestä huolimatta reikäjuustoa, eikä Heard voi oikein muuta kuin pyrkiä näyttämään hyvältä. Elokuvan eskapismi on hyvin keinotekoista ja läpinäkyvää, puuduttaen vahvempaa substanssia hakevaa katsojaa.
Carpenter viljelee haperoita vihjeitä näennäismysteerin ratkaisemiseksi ja kaiken paljastuessa elokuva onnistuu kuin ihmeen kaupalla tuomaan lisäarvoa hahmokehitykseltään junnaavaan kuvioonsa. Näkemästään haluaisi pitää enemmänkin, joten klaustrofobisen sulkeutunutta tunnelmaa henkilökuvaukseen olisi lisännyt esimerkiksi jäntevämpi pureutuminen mielisairaalan vieraantuneisuuteen, todellisuuden hämärtymiseen ja sairaudentunnottomuudesta kumpuaviin pelkotiloihin. Tässä muodossa Carpenterin vanhentunut näkökulma hulluusaiheeseen ja hoitotoimenpiteisiinkin on laiskempi kuin kokeellisiin menetelmiin uskovalla tohtori Stringerillä (Jared Harris), napit kouraan ja peiton alle hytisemään. Katsominen ei ota päähän, joten poissaolevan tuntuisenakin peruskauhuna The Ward menettelee kestonsa ajan.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Suljettu osasto
Elokuvan muut nimet
Presas del diablo
John Carpenter's The Ward
John Carpenter's the Ward – Die Station
The Ward – Die Station
The Ward : L'Hôpital de la terreur
The Ward – Il reparto
Encerrada
L'hôpital de la terreur
Ohjaaja
John Carpenter
Käsikirjoittaja
Michael Rasmussen
Shawn Rasmussen
producers
Adam Betteridge
Peter Block
Rich Cowan
Mischa Jakupcak
Doug Mankoff
Mike Marcus
Hans Ritter
David Rogers
Ruben Samuel Sachs
Andrew Spaulding
Näyttelijät
Amber Heard
Mamie Gummer
Danielle Panabaker
Laura-Leigh
Lyndsy Fonseca
Mika Boorem
Jared Harris
Sali Sayler
Susanna Burney
D.R. Anderson
Sean Cook
Jillian Kramer
Mark Chamberlin
Andrea Petty
Tracy Schornick
Kent Kimball
Joseph O'Shaugnessy
Patrick Treadway
Bev Holsclaw
Sydney Sweeney
R.J. Hampton
Milos Milicevic
Joanna Theobalds
Lonny W. Waddle
Säveltäjä
Mark Kilian
Kuvaaja
Yaron Orbach
Levittäjä / Jakelija
FilmNation Entertainment
Premiere Picture
Echo Lake Entertainment
A Bigger Boat
North by Northwest Entertainment
Maa
USA
Genre
Kauhu
Mysteeri
Trilleri
Kategoria
Häiriintynyt yksilö
Kummittelu
Mielisairaala
Julkaistu: 2011-11-11T13:28:27+03:00
Kalle Karinen
Deadball (2011)
Ohjaaja:
Yūdai Yamaguchi
elokuva arvostelu
arvosana 3/5
"Time to inject some illegal shit into this pathetic excuse for a game"
Osa ihmiskunnasta on kehittynyt jo urheilun seuraamisen yläpuolelle. Heille futis, koris ja formulat näyttäytyvät vain loputtoman tylsänä kohkaamisena. Onneksi urheilusta voidaan varioida kiinnostavia versioita, kuten futishuligaanileffat tai komediat, esimerkiksi loistavan kekseliäs futisklassikko Shaolin Soccer (2001) ja valitettavan unohdettava korishassuttelu Kung Fu Dunk (2005). Jos huumoria vähennetään ja väkivaltaa lisätään, jää haaviin teoksia kuten Rollerball (1975), Salute of the Jugger (1989) ja thaimaalainen Fireball (2009), jossa mätkitäänkin oikein olan takaa.
Aivan omaa sekopäisyysluokkaansa ovat Yudai Yamaguchin baseball-leffat. Battlefield Baseball (2003) oli hyvä yritys – pakkohan se on arvostaa leffaa jossa on "baseball-maila, joka sisältää seitsemää maailman pahinta myrkkyä, sekä niiden vastamyrkkyjä, jotta uhri ei kuole vaan jää kitumaan ikuisesti". Kokonaisuus oli kuitenkin liian sekava, jotta kotikatsomossa olisi päässyt syntymään samanlainen urheiluhurmos kuin Shaolin Soccerissa.
Deadball on vähintään yhtä sekava ja kaoottinen kuin edeltäjänsä. Sen genre on nimittäin urheiluwesternmusikaalinaziploitaatiosplatterkomedia. Tak Sakaguchi (35 v.) näyttelee Jubei Yakyu ‑nimistä 17‑vuotiasta baseball-lahjakkuutta. Nimi on sanaleikkiväännös legendaarisen samurain Jubei Yagyun nimestä (yakyu = baseball japaniksi). Jubei on tosin vannonut ettei enää koskaan heitä palloa – edellinen syöttö nimittäin osui hänen isänsä päähän ja possautti sen murskaksi. Kapinallishenkinen cowboy saa maineen "historian häijyimpänä nuorisorikollisena" ja päätyy vankilaan. Kiven sisässä kuria pitävätkin natsit, jotka pakottavat vangit ottelemaan hengestään Baseball-matsissa. Vastustajatiimi St. Black Dahlia Highschool koostuu niukka-asuisista beibeistä, jotka paljastuvat kuitenkin psykopaattisiksi massamurhaajiksi.
Deadballin kantava voima on oikeasti huvittava hahmokavalkadi. Jubei itse tosin on sen tylsimmästä päästä. Tak Sakaguchi ei osaa olla aidosti cool, vaikka kulkeekin ponchossa ja cowboy-buutseissa, polttaa röökiä ja laulaa leffan tunnuslaulua. Vastapuolelta löytyy mm. oudon saksalaisen laulajan Klaus Nomin (R.I.P.) näköinen karate-ukkeli sekä Ilsa: She Wolf of the SS ‑tyylinen natsinarttu (Miho Ninagawa, Marebito). Odotettua baseball-matsia katsomaan saapuu myös vanha kettu Mickey Curtis (Fudoh: The New Generation, 1996), natsiroolissa hänkin.
Huumorin hienovaraisuudesta esimerkkinä käynee se, että eräs Jubein tiimin pelaajista on nimeltään Avatar, käyttää 3D‑laseja ja myöhemmin hilluu iho siniseksi värjättynä. Japanissa länsileffojen komedia‑ ja action-tähtien äänien dubbaajana tunnettu Koichi Yamadera vetää loistavan show'n rääväsuisena vittuilijajuontajana ("very fucking shit!"). Hauskuutta piisaa muutenkin. Eräs tappelu käydään puhelimen välityksellä, ja leffan loppukahinoihin tunkee mukaan vielä Kim Jong-Iliä muistuttava naapurimaan johtaja armeijoineen. Poliittinen korrektius ei mahtunut elokuvan pieneen budjettiin. Vangeille syötetään oksennusta, ja kaiken muun sikailun lisäksi mukaan mahtuu mautonta pilaa aina Auschwitzista korealaiseen kouluampujaan.
Tietokone-efektit ovat ehkäpä heikoimpia mitä toistaiseksi on nähty Sushi Typhoonin elokuvissa, mutta tämä ei selvästikään ole huolettanut elokuvantekijöitä millään lailla. Onneksi loppupuolella esiintyvä natsirobotti Glockenheim on varsin näyttävä ilmestys ja muistuttaa melko lailla Yamaguchin parhaan elokuvan Meatball Machinen (2005) necroborg-olioita.
Deadball pelaa jossain viihdyttävän ja tuskastuttavan rajamaastossa. Tuttuun Sushi Typhoon ‑tyyliin alkupuoli toimii erinomaisesti, mutta lopussa jatkuva taistelu ja yhä suureellisemmat mutta kökömmät efektit alkavat turruttaa katsojaa. Tylsiä hetkiä sinänsä ei ole – miltei jokaiseen kohtaukseen on koetettu tunkea ainakin jotain hämmentävää: torakoita, ruumiinonkalotarkastuksia, ihmistikkatauluja, piiskauksia, buto-tanssivia vihollisia ja kaiken huippuna "Poo Poo" ‑niminen idolibändi. Jep, parhaiten Deadball toiminee porukalla katsottuna ja yön huuruisimpiin hetkiin ajoitettuna.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Deddobōru
Dead Ball
Ohjaaja
Yūdai Yamaguchi
Käsikirjoittaja
Keita Tokaji
Yūdai Yamaguchi
producers
Yoshinori Chiba
Junji Hashimoto
Akifumi Sugihara
Shin Torisawa
Näyttelijät
Tak Sakaguchi
Mari Hoshino
Miho Ninagawa
Takamasa Suga
Jyonmyon Pe
Miho Harita
Mickey Curtis
Kōichi Yamadera
Ryōsei Tayama
Bobby
Kai Atō
Erina
Lina
Yu-ko
Tomochan
Nanami
Junichi Gamou
Masayoshi Haneda
Etsuji Harada
Akio Iwahara
Takatsugu Iwama
Tsukasa Kuroiwa
Kazuto Nakamura
Suwaru Ryū
Akihiko Sai
Takashi Sugiuchi
Ryō Takano
Hajime Taniguchi
Keita Tokaji
Jun Tsuchiuchi
choreographers
Yûji Shimomura
Säveltäjä
Nobuhiko Morino
Kuvaaja
Masakazu Oka
Levittäjä / Jakelija
Nikkatsu
Pipeline
Maa
Japani
Genre
Komedia
Kauhu
Urheilu
Kategoria
Eksploitaatio
Natsismi
Splatter
Sushi Typhoon
Vankeus
Julkaistu: 2011-11-11T13:28:38+03:00
Jetro Suni
The Woman (2011)
Ohjaaja:
Lucky McKee
elokuva arvostelu
arvosana 3.3/5
Ohjaus: Lucky McKee
Jack Ketchum on suositun splatterpunk-kirjailija Dallas Mayrin kirjailijapseudonyymi. Mayr on muun muassa nelinkertainen Bram Stoker ‑kirjallisuuspalkinnon voittaja, jonka lisäksi hän sai vuonna 2011 lisättyä meriittilistalleen arvostetun World Horror Convention Grand Master ‑palkinnon. Mayrin teoksista on aiemmin filmatisoitu jo peräti neljä: The Lost (2006 – hyvä), The Girl Next Door (2007 – loistava), Red (2008 – ihan jees) ja Offspring (2009 – surkea). Tänä vuonna lista sai jatkoa The Womanin muodossa.
Sekä Offspring että The Woman kuuluvat Ketchumin "Dead River" ‑trilogiaan (kirjasarjan ensimmäinen osa Off Season vuodelta 1980 on toistaiseksi vielä filmaamatta). The Woman jatkaa siitä mihin Offspring jää, mutta vaihtaa suuntansa heti alkumetreillä kannibaalikauhusta vitsikkääseen kidutuspornoon.
Vaikka Offspring olikin masentavan heikkolaatuista kuraa, odotukset The Womania kohtaan olivat ennen elokuvan näkemistä silti korkealla – onhan Ketchumin kirjoista kyetty ennenkin tekemään useita onnistuneita filmatisointeja. Lisäksi ohjaajanpuikoissa kun on Offspringin ohjanneen Andrew van den Houten sijaan Redin ohjannut ja Ketchumin kanssa yhdessä alkuperäisteoksen kirjoittanut Lucky McKee (May, 2002). Mutta voi McKee minkä teit...
Jo heti alusta asti Offspringistä tutut alhaiset tuotantoarvot kirkuvat katsojan silmille halvahkon kotivideokamerakuvan muodossa. Pian käy myös kivuliaan selväksi, ettei McKee mitä ilmeisimmin ole luottanut itseensä riittävästi lähteäkseen ohjaamaan oikeaa vakavasävyistä kauhutrilleriä (kuten Red, jonka McKee yhteisohjasi Trygve Allister Diesenin kanssa). Välillä genreä revitään kohti gornoa, välillä kohti pehmopornoa (kameran nuoleskelessa Offspringistä tutun Pollyanna McIntoshin lian peittämää alastonta vartaloa) ja välillä kohti lähes slapstickmäistä farssia. Perheen misogynistinen lakimiesisä Sean Bridgers (Deadwood, 2004–2006) tuo kikkarakampauksineen mieleen Will Ferrellin, mikä sekin osaltaan edesauttaa kääntämään elokuvan tunnelmallisesta kauhusta kohti mustaa komediaa. Ja jotta "nautinto" olisi taattu, on ääniraita päätetty ahtaa täyteen Sean Spillanen säveltämiä tyylitajuttomia teiniränkätysrokkibiisejä.
The Womanin juonesta ei tässä yhteydessä kannata mainita sen enempää, muutoin viimeinenkin syy katsoa itse elokuva katoaa (myös elokuvan trailerin katsomista kannattaa välttää, sillä siinä spoilataan yhtälailla kaikki oleellinen).
Jos elokuvalle kuitenkin osaa antaa anteeksi vakavastiotettavuuden puutteen ja jatkuvasti päällä vellovan etäyttävän ilmapiirin ei käsissä onneksi ole aivan totaalinen katastrofi. Tarina itsessään on varsin toimiva ja katsojan mielenkiinto onnistutaan pitämään yllä yllättävänkin hyvin juonen edetessä verkkaisesti kohti splatterpainotteista loppua (valitettavasti finaali itsessään ei onnistu olemaan odotuksen arvoinen, vaikka muutaman lisäpisteen voikin myöntää sanallisista vihjailuista erittäin iljettäviä perheen sisäisiä tapahtumia kohtaan).
Kuten todettu, on harmi, että kokonaisuus on vesitetty banaalilla tyylitajuttomuudella ja irvailevalla ilmapiirillä, sillä The Woman olisi muutoin voinut saavuttaa samankaltaiset inhorealistiset ahdistavuuden sfäärit kuin tositapahtumiin perustuva Ketchum-filmatisointi The Girl Next Door (2004). The Womanista jääkin päällimmäisenä mieleen juuri tämä hukattu mahdollisuus. Parhaiten elokuva toimii takuulla niille, jotka ovat autuaan tietämättömiä alkuperäisteoksen tai muiden Ketchum-filmatisointien vakavahenkisemmästä yleistunnelmasta.
Täydennys (7.10.2023)
Vuonna 2019 Pollyanna McIntoshin hyppäsi hetkellisesti näyttelijän penkiltä hieman korkeammalle jakkaralle ja työsti suoraa jatkoa The Womanille olevan ohjausdebyyttinsä Darlin'.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
La femme étrange
The W
Ohjaaja
Lucky McKee
Käsikirjoittaja
Jack Ketchum
Lucky McKee
producers
Russell Dinstein
Josh Garrell
Elaine Marie Gibson
Robert D. Krzykowski
Alexander Langerman
Frank Olsen
Lluis Fe Perez
Albert Podell
Arrien Schiltkamp
Loren Semmens
Robert Tonino
Andrew van den Houten
Näyttelijät
Pollyanna McIntosh
Brandon Gerald Fuller
Lauren Ashley Carter
Chris Krzykowski
Sean Bridgers
Angela Bettis
Marcia Bennett
Shyla Molhusen
Gordon Vincent
Zach Rand
Shelby Mailloux
Tyler Merlini
Jordan Carrasquillo
Jordan Chapalonis
Carlee Baker
Amanda Daryczyn
Lindsey Hamlett
Lauren Schroeder
Lauren Petre
Michael McKee
Joanna Herrington
Alexa Marcigliano
Shana Barry
Tommy Nelson
Frank Olsen
Säveltäjä
Sean Spillane
Kuvaaja
Alex Vendler
Levittäjä / Jakelija
Modernciné
Maa
USA
Genre
Draama
Kauhu
Trilleri
Kategoria
Alastomuus
Eksploitaatio
Gore
Insesti
Kannibalismi
Maaseutu
Perhesuhde
Perustuu kirjaan
Raiskaus
Seksploitaatio
Toimimaton perhe
Julkaistu: 2011-11-11T13:28:44+03:00
Jetro Suni
Kurtlar Vadisi: Filistin (Valley of the Wolves: Palestine, 2011)
Ohjaaja:
Zübeyr Sasmaz
elokuva arvostelu
arvosana 2/5
Ohjaus: Zübeyr Sasmaz
Valley of the Wolves (Kurtlar Vadisi) on Osman Sinavin vuonna 2003 luoma turkkilainen agentti‑tv‑sarja, joka sittemmin sai seurakseen useita samoihin päähenkilöihin nojaavia elokuvia, jatkosarjoja ja spin-offeja. Tosielämän poliittisia teemoja laajalti hyväksikäyttävä Valley of the Wolves: Iraq (2006) oli pitkään Turkin suosituin ja menestynein elokuva, kunnes Valley of the Wolves: Palestine valmistui ja löi kaikki aiemmat ennätykset.
Valley of the Wolves: Palestine on Turkin vastine reaganilaisille kasariklassikoille kuten Iron Eagle (1986) ja No Retreat, No Surrender 2: Raging Thunder (1987). Susien laaksossa ilkeät kommunistit ovat tosin vaihtuneet sionisteiksi, ja oikeuden puolustajan virkaa toimittaa jenkkisotilassankarin sijaan tyylikkääseen pukuun pukeutunut kylmäverinen agentti Polat Alemdar (Necati Sasmaz).
Elokuvan suurimmaksi ongelmaksi nousee heti alkuun sen itseään selittelemättömyys. Koska kyseessä on jatko‑osa, tekijät tietenkin olettavat, että sen päähenkilöt ovat katsojille ennalta tutut, eikä yhdenkään hahmon taustaa vaivauduta pohjustamaan sen tarkemmin. Suomessa teatterin penkkiin istahtavalle katsojalle päähenkilöiden mielen sisään pääseminen voi siis kestää pienen iäisyyden, jos sitä koskaan edes tapahtuu.
Itse juoni ei ole häävi, ja elokuvan ainoiksi valopilkuiksi nousevatkin ympäriinsä ripotellut överiksi lyödyt juutalaisten demonisoinnit. Nekin vain siinä tapauksessa, jos katsojan pipo ei ole liian tiukalla ja moisille propagandistisille ylilyönneille jaksaa suivaantumisen sijaan naurahtaa. Yli kaksituntisen elokuvan siivet eivät jaksa kannatella lentoa loppuun saakka, ja etenkin loppupuolella meno taantuu tympeän ylipitkäksi rymistelyksi.
Agentti Polatin seikkailut eivät Palestiinaan pääty, sillä elokuvasarjan seuraavan osan Valley of the Wolves: Karabakhin kuvaukset alkavat jo ensi vuoden puolella.
Teoksen tiedot:
Valley of the Wolves: Palestine
Elokuvan muut nimet
Tal der Wölfe – Palästina
La vallée des loups – Palestine
Ohjaaja
Zübeyr Sasmaz
Käsikirjoittaja
Raci Sasmaz
Bahadir Özdener
Cüneyt Aysan
producers
Raci Sasmaz
Näyttelijät
Necati Sasmaz
Gürkan Uygun
Kenan Çoban
Nur Fettahoglu
Erdal Besikçioglu
Erkan Sever
Mustafa Yasar
Ayten Uncuoglu
Umut Karadag
Zafer Diper
Linda Çandir
Tugçe Tanis
Hüseyin Yalçin
Harun Aykut
Akil Yildirim
Tamer Gözüdeli
Ali Galip Tok
Senem Demir
Nilsu Kaymaci
Önder Önen
Petr Caballos
Zeynel Coskun
Fatih Pazvantoglu
Nehir Kaymaci
Ugur Tuna Çetinkaya
Walaa Eltiti
Yazeed Faruja
Mustafa Jasar
Emre Karademir
Cahit Kayaoglu
Säveltäjä
Engin Arslan
Mayki Murat Basaran
Ayse Önder
Kuvaaja
Selahattin Sancakli
Levittäjä / Jakelija
Pana Film
Maa
Turkki
Genre
Toiminta
Draama
Sota
Seikkailu
Julkaistu: 2011-11-11T13:28:51+03:00
Sakari Määttä
Lady Terminator (1989)
Ohjaaja:
H. Tjut Djalil
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
"First she mates... then she terminates!"
Lady Terminatorin Lyhyessä prologissa Eteläisen Meren Kuningattaren "vagina dentata" raastaa useimmilta miehiltä penikset poikki, mutta sadannes aviomies saa naisen taltutettua. Kuningatar vannoo palaavansa kostamaan miehensä jälkeläisille. Siirrytään sata vuotta eteenpäin vuoteen 1989, jolloin nuori arkeologi Tania Wilson (Barbara Anne Constable) tutkii Eteläisen Meren Kuningattareen liittyvää tarinaa. Tania vapauttaa Kuningattaren meren syvyyksistä ja antaa kehonsa tämän käyttöön. Kuolemattomaksi tappokoneeksi muuttuva Tania alkaa jäljittää nuorta Ericaa (Claudia Angelique Rademaker), joka on kaupungin lupaavimpia poptähtiä. Erican suojeluksesta vastaa vaimonsa kuolemasta toipuva kyttä Max McNeil (Christopher J. Hart).
Perusjuonen kliseisyydestä huolimatta Lady Terminator on alusta loppuun nautinnollista ja viihdyttävää toimintaa, jonka ote ei herpaannu hetkeksikään. Hahmojen hiusratkaisuissa ja vaatetuksessa korostuu 80‑lukulaisuus, konekivääri sylkee kuolemaa (kohteena usein miesten genitaalit) eikä panoksia lasketa. Ohjaaja H. Tjut Djalilin ja Karr Kruinowzin käsikirjoitus yhdistää asioita 80‑luvun amerikkalaisista toimintaelokuvista ja lisää lähes joka kohtaukseen jotain totaalisen mielisairasta. Mukavaa nostetta elokuvaan tuovat myös hyvin toteutetut halvat efektit, oli kyse sitten vanhan koulukunnan räjähdyksistä, veripussien poksautteluista tai lasersäteitä ampuvista silmistä.
Lady Terminator on spektaakkeli. Toivottavasti Night Visions ‑festivaaleilla nähdään jatkossa lisää samankaltaisia taide-elokuvia.
Versioinfo (29.1.2025):
Djalil ohjasi Lady Terminatorille myös epävirallisen jatko-osan Dangerous Seductress (1995), joka jäi hänen viimeiseksi elokuvakseen. Amerikkalainen Mondo Macabro on julkaissut molemmat elokuvat dvd:llä.