"The Woodstock of Gore." — Guillermo del Toron antama lempinimi Lontoon FrightFestille
Elitisti ei välittänyt Espoo Cinén laatuelokuvatarjonnasta vaan matkasi Lontooseen todetakseen genre-elokuvan nykytilan hyväksi.
"Turn off your BLOODY phones!" on Leicester Squaren perinteikkäässä Empire-elokuvateatterissa vuodesta 2000 lähtien pidetyn, kauhu‑ ja fantasiaelokuviin erikoistuneen FrightFestin toistuva iskulause. Elokuun 23.–27. päivän välillä järjestetyn festivaalin organisoinnista vastaavat FrightFest-elokuvasivuston päätoimittaja Ian Rattray, Paul McEvoy, Greg Day sekä tunnettu kriitikko, muun muassa Profondo Argento ‑teoksen (2004) kirjoittanut Alan Jones. He onnistuvat säännöllisesti poimimaan festivaalin ohjelmistoon kattavan otoksen vuoden mielenkiintoisimmista genreleffoista. Näytökset ovat usein Euroopan ensi-iltoja ja mukana on luonnollisesti suuri määrä festivaalivieraita.
Tyyliltään FrightFest muistuttaa Helsingissä järjestettävää Night Visions ‑tapahtumaa, mutta puitteet ovat selvästi hulppeammat. Empire-teatterin suurimpaan saliin mahtuu kerrallaan 1330 katsojaa ja se on suunniteltu siten, ettei huonoa istumapaikkaa oikeastaan edes löydy. Kävijämäärältään festivaali laajenee vuodesta toiseen.
Monipuolisen genre-elokuvaohjelmiston suurimmaksi puheenaiheeksi nousi se, että mukaan oli otettu yllättävän monta äärimmäistä väkivaltaa, kidutusta ja naisten kaltoin kohtelua sisältävää elokuvaa.
Tässä artikkelissa keskitytään festivaalin uutuuselokuvatarjontaan, jonka parhaimmistoon kuuluivat Franck Khalfounin uskomattoman kovatasoinen uusintaversio (2012) William Lustigin stalkkausklassikosta Maniac (1980), balkanilaiseen bordelliin sijoittuva väkivaltarypistys The Seasoning House (2012), Jaume Balaguerón trilleri Mientras duermes (Sleep Tight, 2011) sekä italialaista 70‑luvun elokuvamaailmaa peilaava, kutkuttavan omituinen Berberian Sound Studio (2012).
Ohjelmistoon kuului myös dokumentteja, kuten vanhojen italialaisten rikoselokuvien taustoja tutkiva Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films That Ruled the '70s (2012) sekä Hollywoodin erikoisefektejä käsittelevä Nightmare Factory (2011). Komediapuolelta mukana oli muun muassa vastikään Rakkautta & Anarkiaa ‑festivaalillakin nähty irlantilainen Grabbers (2012) sekä hauska klovni-slasher Stitches (2012). Erityistä mielenkiintoa saivat osakseen Michael Biehnin nolo debyytti The Victim (2011), Buddy Giovinazzon odotettu kauhuelokuva A Night of Nightmares (2012) sekä visuaalisesti upea neogiallo Tulpa (2012).
Festivaalilla nähtiin myös ensimmäistä kertaa restauroidut versiot Hammer-klassikoista Rasputin: The Mad Monk (1966), The Mummy's Shroud (1967), The Devil Rides Out (1986) sekä Universalin Bride of Frankensteinista (1935).
Sisällysluettelo
The Seasoning House (2012)
O: Paul Hyett
Grabbers (2012)
O: Jon Wright
En las afueras de la ciudad (2012)
O: Patricio Valladares
A Night of Nightmares (2012)
O: Buddy Giovinazzo
V/H/S (2012)
O: Matt Bettinelli-Olpin, David Bruckner, Tyler Gillett, Justin Martinez, Glenn McQuaid, Radio Silence, Joe Swanberg, Chad Villella, Ti West & Adam Wingard
Stitches (2012)
O: Conor McMahon
Mientras duermes (2011)
O: Jaume Balagueró
Berberian Sound Studio (2012)
O: Peter Strickland
[REC]³ Génesis (2012)
O: Paco Plaza
Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films That Ruled the '70s (2012)
Clara (Leticia Dolera) ja Koldo (Diego Martin) viettävät häitään onnellisina. Juhlien edetessä Koldon setä esittelee kipeää kättään, johon koira on puraissut aiemmin päivällä. Kohta hän muuttuu verenhimoiseksi raivohulluksi, ja bileet jatkuvat mustaan komediaan naamioituna verioopperana.
Paco Plaza ohjasi kaksi ensimmäistä Rec-elokuvaa (2007 & 2009) yhteistyössä ystävänsä Jaume Balaguerón (Mientras duermes, 2011) kanssa ja otti ohjat omiin käsiinsä kolmanteen osaan. [REC]³ Génesis ei ole lineaarinen jatko‑osa, vaan tapahtuu samaan aikaan sarjan ensimmäisen osan kanssa. Plaza muuttaa myös tyyliä huomattavasti muun muassa luopumalla aiemmin kovassa käytössä olleesta käsivarakuvauksesta heti elokuvan alun jälkeen.
[REC]³ Génesis tekee sarjalle suunnilleen saman mitä Army of Darkness (1992) teki Evil Dead ‑saagalle. Siitä voi siis pitää kovastikin, mutta jatko-osana se ei varsinaisesti toimi. Elokuva ei vie tarinaa yhtään pidemmälle, vaan keskittyy verikekkereihin ja hassutteluun.
Huomionarvoista elokuvassa on erityisesti naispääosa. Veriseen hääpukuun sonnustautunut ja moottorisahalla aseistautunut Leticia Dolera tullaan kaikessa tyylikkyydessään muistamaan varmasti pitkään.
Mike Malloyn dokumentti on definitiivinen läpileikkaus 70‑luvun alkupuolella tehdyistä rikos‑ ja kyttäleffoista. Parituntisessa kokonaisuudessa on haastateltavana perusteellinen joukko ohjaajia, näyttelijöitä genren huippuvuosina mukana olleita henkilöitä. Dokumentti on jaettu seitsemään osaan ja käsittelyssä on koko eurocrimen suosion ajanjakso.
Dokumentin heikoimpia puolia ovat Malloyn omat taiteelliset ratkaisut. Lukemattoman monet lyhyet clipit on tärvelty "vanhentamalla" niitä erikseen digitaalisesti ja pätkiin on lisätty grindhouse-tyyliin muun muassa filmikulumia. Toinen ärsyttävä piirre on leikkaus, joka paikoin vain maanista hyppelyä haastateltavasta toiseen. Pahimmillaan haastattelujen aikana Malloy leikkaa seuraavaan asiaan kesken lauseen, eikä hän tunnu muutenkaan kunnioittavan ratkaisuillaan riittävästi dokumenttiin mukaan lupautuneita genreikoneita.
Dokumentti ei tarjoa asiantuntevalle eurocrime-harrastajalle paljonkaan uutta tietoa, mutta perusasioiden kertauksena se on todella hyvä. Erityisen suositeltava ja informatiivinen elokuva on heille, jotka ovat vasta löytäneet kyseisen alagenren.
Norjalaisohjaaja Stig Svendsenin Elevator edusti FrightFest-ohjelmiston heikointa kolmannesta. High concept ‑tarinassa joukko juhlimaan matkalla olevia ihmisiä juuttuu hissiin kerrosten välille ja eräällä heistä on mukanaan ajastimella toimiva räjähde.
Jostain kumman syystä viime vuosina on nähty useita hissiin sijoittuvia elokuvia, joista tuoreimpana esimerkkinä John Erick Dowdlen kauhuelokuva Devil (2010). Elevator menee hissielokuvien kaanonissa suoraan pohjakerrokseen. Se on kuin elokuvaversio hissimusiikista: neutraalilla tavalla turvallinen ja tavallinen, mutta samalla äärimmäisen ärsyttävä.
Roolitus on tahallisen kliseinen. Mukana kahdeksan hengen joukossa on eläkkeelle jäävä miljonääri ja hänen ärsyttävä lapsenlapsensa, tympääntynyt koomikko, raskaana oleva nuori konttoristi, alkoholisoitunut vanhempi rouva ja niin edelleen. Kaikki on laskelmoitu niin, että täyspitkään elokuvaan saataisiin sisältöä, mutta ei onnistu. Juoni juuttuu paikoilleen jo ensimmäisen varttitunnin jälkeen, eikä varsinaista koukkua löydy myöhemminkään.
Ohjaajana vasta aloitteleva menneiden aikojen näyttelijälupaus Michael Biehn (The Terminator, 1984; Aliens, 1986) sai idean The Victimiin Planet Terrorin (2007) kuvauksissa. Robert Rodriquez ehdotti, että Biehnin kannattaisi ohjata oma Grindhouse-elokuvansa. Tyhjyyttään kalisevasta eksploitaatiopannarista voi siis välillisesti syyttää herra Robertia, vaikka syyttelyn sijaan kannattaisikin jättää suosiolla koko elokuva väliin.
Pikkukylän lempparikyttä Harrison (Ryan Honey) teloo vahingossa erään stripparitypykän hengiltä. Tytön ystävätär Annie (Jennifer Blanc) pakenee Harrisonilta ja hänen huumepoliisi/diileri-ystävältään (Danny Kirkwood) päätyen syrjäiselle metsämökille. Mökin ainoa asukas on Biehnin näyttelemä Kyle, joka pienen neuvottelutuokion jälkeen päättää ottaa Annien siipiensä ja sänkynsä suojaan. Kylen ongelmaton erakkoelämä vaihtuu hetkessä vainoharhaiseksi ja väkivaltaiseksi kujeiluksi, jonka takia vanhat salaisuudet uhkaavat paljastua.
The Victim kärsii matalista tuotantoarvoista harmillisen paljon ja suurempi budjetti sekä huolellisemmin valittu naispääosa olisivat voineet olla ratkaisevia kokonaisuutta parantavia tekijöitä. Blancin mukana olo on toisaalta helppo ymmärtää, sillä hän on tosielämässä Biehnin vaimo. Käsikirjoitus tarjoaa juonellisia aineksia todella niukasti ja sen vastapainoksi olisi kaivannut mehevämpää panostusta eksploitaatioarvoihin. Lopun yllättävä käännekin on kuin tuulesta temmattua ruskeaa paskaa.
Teini-ikäinen poika Neal Hausman (Jonny Weston) palaa kotiin vietettyään kaksi vuotta mielisairaalassa äidin traagisen kuoleman jälkeen. Isä Terry (Peter Holden) pitää häntä edelleen mielisairaana ja pikkuveli Paulie (Gattlin Griffith) normaalina, kun taas äitipuoli Angela (Musetta Vander) suhtautuu tilanteeseen kohteliaan neutraalisti. Neal tietää, että Paulien huoneessa sijaitsevan sängyn alla asustelee verenhimoinen otus, joka tulee näkyviin vain öisin. Hirviö ei tietenkään näyttäydy muille kuin veljeksille, joten aikuisten apua on turha pyytää.
Under the Bed tuo mieleen useita 80‑luvun seikkailu‑ tai kauhuklassikoita, kuten muun muassa Poltergeist (1982), Xtro (1983), The Goonies (1985) tai The Lost Boys (1987), joista ohjaaja Steven C. Miller (The Aggression Scale, 2012) onkin myöntänyt hakeneensa inspiraatiota. Jalo idea sinänsä, mutta siitä huolimatta Under the Bed on kuin palapeli, jonka osaset eivät tunnu ikinä loksahtavan kohdilleen.
Usein tulee vastaan elokuvia, joista haluaisi pitää, mutta jotka eivät onnistu täysin vastaamaan odotuksia ja Under the Bed on yksi tällaisista elokuvista. Ohjaaja onnistuu rakentelemaan mysteerin sujuvasti ja mielenkiintoisesti säilyttäen positiivisen vireen erityisesti alkupuolella. Lopulta juonen purkautuessa potku katoaa tyystin ja meno muuttuu täysin. Potentiaalia Under the Bed sisältää vaikka millä mitalla ja myös omaperäisyyttä löytyy, mutta sitä ei osata käyttää hyödyksi. Alun suuret lupaukset peittyvät lopulta mukajännän gorekauhun alle; Tyylivaihdos, joka vetoaa varmasti joihinkin katsojiin. Under the Bed on syytä ottaa vastaan hölmönä 80‑lukua nostalgisoivana sekoiluna, eikä vakavasti otettavana kauhuelokuvana.
Ajatteli Under the Bedistä mitä tahansa, niin se sisälsi silti yhden koko FrightFestin oudoimmista hetkistä. Siinä äitipuoli pitää köydellä kiinni sängyn alla odottavaan mustaan pimeyteen ryömivästä pojastaan.
2.5
(SM)
Julkaistu: 2012-10-12T09:07:43+03:00
Sakari Määttä
The Seasoning House (2012)
Ohjaaja:
Paul Hyett
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Paul Hyett
Paul Hyettilla on elokuvaefektien tekemisestä yli kymmenen vuoden kokemus. Hänen ansioluettelostaan löytyvät muun muassa The Descent (2005), The Children (2008), Heartless (2009) sekä viimeisin Hammer-hitti The Woman in Black (2012). The Seasoning House on Hyettin ensimmäinen taidonnäyte ohjaajana eikä jää tippaakaan jälkeen yllä mainituista modernin kauhuelokuvan klassikoista.
Hyett suunnitteli alun perin ohjaavansa Black Site ‑nimisen psykologisen trillerin, mutta tuottajat eivät uskaltaneet sijoittaa kahta miljoonaa puntaa efektigurun esikoisohjaukseen. Tyylikäs väkivaltarypistys The Seasoning House syntyi selvästi halvemmalla ja lopputuloksesta voi päätellä puntien matkaavan jatkossa helpommin Hyettin projekteihin. Hyett sai tuottajien taholta lähes täydellisen ohjausrauhan, vaikka elokuvan äärimmäinen väkivalta ei varmasti ole kaikkien mieleen. FrightFestin maailmanensi-iltayleisön mieleen The Seasoning House sen sijaan oli, ja iski yli 1300 paikalle eksyneelle sielulle luun kurkkuun.
The Seasoning Housen tapahtumapaikka on tuntemattomaksi jäävässä Balkanin maassa sijaitseva bordelli vuonna 1996. Alueen kauneimmat tytöt on kaapattu vangeiksi taloon ja heidän ainoa tehtävänsä on palvella sotilaiden ja muiden asiakkaiden tarpeita. Naiset ovat kuin sänkyihin kahlittuja nukkeja, joiden viimeiset hetket koostuvat pahoinpitelystä, kidutuksesta ja hyväksikäytöstä. Mahdolliset toivonkipinät tukahdutetaan pitämällä vangit jatkuvassa huumehorroksessa.
Vankien siisteydestä huolehtii kuuromykkä orpotyttö Angel (Rosie Day), jonka talon johtaja Viktor (Kevin Howarth) on adoptoinut palvelijakseen ja leikkikalukseen. Angel ei ole vapaa poistumaan talosta, mutta pienen kokonsa puolesta hän mahtuu salaa liikkumaan huoneiden seinien sisäpuolelle jääviä ahtaita käytäviä pitkin. Angel koettaa elää talossa mahdollisimman huomaamattomasti eikä juurikaan kiinnostu muista asukkaista. Hän tuntee kuitenkin sympatiaa Vanya-nimistä vankia (Dominique Provost-Chalkley) kohtaan ja ongelmat syvenevät.
The Seasoning House on tarkkarakenteinen elokuva, joka etenee Hyettin täydellisessä hallinnassa olematta liian ennalta-arvattava. Toisinaan se tasapainoilee turhan uhkaavasti eksploitaation rajalla, mutta onnistuu aina palaamaan kunnialla takaisin asiaan. Tarina kieppuu painajaismaisesta kärsimysnäytelmästä kohti epätoivoista kostoa hellittäen vasta viimeisessä näytöksessä. Erikoisefekteihin on luonnollisesti panostettu paljon. Vaikka kuviin onkin usein lisätty materiaalia tietokoneavusteisesti, niin veren ja maskeerausten osalta cgi:n käyttö on onneksi minimissä.
Todella vahvan suorituksen tekevä Rosie Day valittiin Angelin rooliin 120 hakijan joukosta. Rosie on hentorakenteinen, pienikokoinen ja kasvoiltaan tyttömäisen ujo. Koska Angel on kuuromykkä, korostuu suorituksen fyysisyys entisestään. Angel on täydellinen kontrasti verrattuna elokuvan mielipuolisen sadistisiin mieshahmoihin, joille naiset ovat pelkkiä mielihyvän välineitä. Hyett tietää hahmojen vastakkaisuuden ja käyttää sitä hyväksi useassa kohtauksessa erittäin onnistuneesti.
Versioinfo (20.1.2025):
The Seasoning House nähdään Suomessa Night Visions Maximum Halloween 3012 ‑festivaaleilla, jotka järjestetään Helsingissä 31.10 – 4.11.2012.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
La casa chiusa
Ohjaaja
Paul Hyett
Käsikirjoittaja
Paul Hyett
Conal Palmer
Adrian Rigelsford
Helen Solomon
producers
Lyndon Baldock
Patrick Fischer
Suzanne Green
Neil Jones
Dan Marbrook
Claire Otway
Ian Reed
Michael Riley
Sean Wheelan
Näyttelijät
Rosie Day
Sean Pertwee
Kevin Howarth
Anna Walton
Jemma Powell
David Lemberg
Amanda Wass
Sean Cronin
Tomi May
Emma Britton
Katy Allen
Thomas Worthington
Gina Abolins
Dominique Provost-Chalkley
Fabiano De Souza Ramos
Christopher Rithin
Rachel Waring
Laurence Saunders
Tommie Grabiec
Philip Anthony
Alec Utgoff
Ryan Oliva
Daniel Vivian
James Bartlett
Adrian Bouchet
Eddie Oswald
Abigail Hamilton
Emily Tucker
Natalie Marie Ames
Stuart Bailey
Säveltäjä
Paul Edward-Francis
Kuvaaja
Adam Etherington
Levittäjä / Jakelija
Sterling Pictures Ltd.
Templeheart Films
Filmgate Films
Maa
Iso-Britannia
Genre
Draama
Kauhu
Trilleri
Julkaistu: 2012-10-12T09:07:51+03:00
Sakari Määttä
Grabbers (Grabbers – huurupiilo, 2012)
Ohjaaja:
Jon Wright
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Jon Wright
Irlantilainen Jon Wright (Tormented, 2009) halusi tehdä kotimaahansa sijoittuvan klassisen hirviöelokuvan ja tähän hänelle tarjoutui oivallinen mahdollisuus Kevin Lehanen tarjotessa sopivaa käsikirjoitusta. Lehanen tekstin koukku perustui yhteen erinomaisen hauskaan ideaan, jonka hän sai päähänsä jouduttuaan patikointireissullaan hyttysten ahdistelemaksi. Wright omaksui tarinan ja kampesi mukaan runsaasti vaikutteita omista kauhuelokuvasuosikeistaan.
Wrightin suosikkielokuvien joukosta löytyy varmuudella ainakin Tappajahai (1975), Gremlins – riiviöt (1984), Tremors – väristyksiä (1990), Deep Rising – uhka syvyyksistä (1998) sekä viime vuonna hassuttanut Attack the Block. Grabbers on kauttaaltaan hyväntuulinen kauhukomedia, joka ei niinkään kärsi edellä mainittujen nimikkeiden muistelemisesta, vaan pikemminkin varman päälle pelaavan tuottajakoneiston sanelemasta kliseisyydestä.
Grabbersin pääosassa velmuilee pökkelö sinisilmä Richard Coyle (Pusher, 2012). Hän on Ciarán O'Shea, pahasti alkoholisoitunut pikkukylän poliisi, joka on kadottanut elämänilonsa ja motivaationsa. Ciarán joutuu ryhdistäytymään, kun työpariksi saapuu kaunis ja kokematon, korkeaa moraalia edustava Lisa (Ruth Bradley). Samaan aikaan kuolleita valaita alkaa mystisistä syistä ajautua meren rantaan ja kyläläisiä kadota yksitellen. Asukkaat eivät pienistä hetkahda edes silloin, kun eräs heistä kohtaa oudon otuksen ja vangitsee sen kylpyammeeseensa lemmikiksi. Tämä kaikki on vasta alkusoittoa outojen verenimijävampyyrilonkerohirviökummajaisten hyökkäykselle.
Ciarán ryyppää lähes taukoamatta ja koettaa tehdä vaikutusta Lisaan kylän tapahtumien vyöryessä hitaasti, mutta varmasti kohti odotettua kliimaksia. Vähitellen hirviöiden anatomiasta selviää asioita ja sitä kautta paljastuu myös keino niiden tuhoamiseksi. Elokuvan loppupuoli tuo mieleen Tim Burtonin scifikomedian Mars Attacks! (1996).
Grabbersin efektipuolta kehuttiin FrightFestissä vuolaasti etukäteen, mutta se osoittautui lähinnä räiskyvän tietokonepainotteiseksi hötöksi, joka jää tasoltaan jälkeen vaikkapa The Thingin uusintaversion lonkerohirviöefekteistä. Toisaalta suhteellisen pieni, 6,5 miljoonan dollarin budjetti huomioiden lopputulosta voi pitää onnistuneena. Grabbers on ensisijaisesti itsetietoinen komedia eikä yritäkään luoda uskottavaa kauhutunnelmaa.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Grabbers – huurupiilo
Elokuvan muut nimet
Grabbers – Hangover finale
Ohjaaja
Jon Wright
Käsikirjoittaja
Kevin Lehane
producers
Robert Bevan
Andrew Boswell
Tracy Brimm
David Collins
Mark Foligno
Nic Hatch
Michael Henry
Jo Homewood
Samantha Horley
Chris Hunt
Eduardo Levy
Joe MacCarthy
Alan Maher
James Martin
Cyril Megret
Kate Myers
Martina Niland
Piers Tempest
Näyttelijät
Killian Coyle
Stuart Graham
Michael Hough
Richard Coyle
Ruth Bradley
Jonathan Ryan
Lalor Roddy
Louis Dempsey
Pascal Scott
Russell Tovey
Ned Dennehy
Nick Chopping
David Pearse
Bronagh Gallagher
Clelia Murphy
Micheál Ó Gruagáin
Barbara Adair
Roz McCutcheon
Billy Clarke
Laurence Doherty
Kim Moylan
Säveltäjä
Christian Henson
Kuvaaja
Trevor Forrest
Levittäjä / Jakelija
Bord Scannán na hÉireann / The Irish Film Board
Forward Films
High Treason Productions
NVIZ
Samson Films
Maa
Irlanti
Iso-Britannia
Genre
Toiminta
Seikkailu
Komedia
Kauhu
Scifi
Trilleri
Kategoria
Musta huumori
Julkaistu: 2012-10-12T09:07:58+03:00
Sakari Määttä
En las afueras de la ciudad (Hidden in the Woods, 2012)
Ohjaaja:
Patricio Valladares
elokuva arvostelu
arvosana 2/5
"La carne es buena."
Ohjaaja Patricio Valladares lupasi juuri ennen elokuvansa Euroopan ensi-iltaa hymyssä suin, että luvassa on runsaat määrät raakuuksia, alastomuutta ja hupia. Hidden in the Woods sisältääkin räikeää veren roiskuttelua ja paljasta pintaa vaikka millä mitalla, mutta kokonaisuutta tasapainottamaan kaivattu komediapuoli on pahasti hakusessa. Elokuva aiheuttaa parhaimmillaankin vain laimeaa spedemäistä hymähtelyä.
Hidden in the Woods perustuu osittain pienessä chileläiskylässä vuonna 1987 alkunsa saaneisiin tositapahtumiin. Tuolloin perheen isä surmasi vaimonsa jääden kahden tyttärensä yksinhuoltajaksi. Tyttöjen saavuttaessa teini‑iän isä käytti vanhempaa heistä hyväksi ja tämä synnytti epämuodostuneen vajaaälyisen pojan. Elokuvan tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2010. Lapset ovat kasvaneet aikuisiksi, mutta he ovat eläneet koko ikänsä metsän siimeksessä pienen chileläiskylän laitamilla, käytännössä isänsä vankeina.
Elokuvan alkuasetelmassa ei ole moitittavaa. Isä Felipe (Daniel Antivilo) moottorisahaa pari poliisia veriseksi mössöksi ja häkki heilahtaa. Muu perhe Ana (Siboney Lo), Anny (Carolina Escobar) ja nuori Manuel (José Hernandez) jäävät oman onnensa nojaan ja arjesta selviytyminen vaatii uhrauksia. Huumelordi Costello (François Soto) haluaa Felipen huomassa olleen kokaiinivarantonsa takaisin, mutta seonnut mies viruu vankilassa.
Huikean alkupuolen jälkeen meno tyssää ensimmäiseen elokuvan useista suvantovaiheista. Valladares vetää pieniä juonilankoja ympäriinsä, mutta ne sotkeutuvat toisiinsa johtamatta mihinkään. Mielenkiinto ei kanna loputtomiin, vaikka yliampuvat huippukohdat ovatkin palkitsevia. Onneksi ohjaaja tietää edes välillä missä vaiheessa pitää heittää lisää löylyä kiukaalle.
Valladares hallitsee likaiset ja hikiset lähikuvat hyvin. Kuvaustyöskentelyssä luotetaan liikaa heiluvaan käsivarakameraan, mikä on omiaan viemään jännitettä kohtauksista. Suurin kompastuskivi teknisellä puolella on kuitenkin leikkaus, josta on vastuussa ohjaaja itse. Chileläismaestro leikkelee jotkut kohtaukset niin tökerön epämääräiseksi silpuksi, että tuloksesta on mahdotonta nauttia. Hiukan pienemmällä saksimistempolla jälki olisi saattanut olla helpompi sulattaa. Mässäilynautinnon vastapainona Hidden in the Woodsin epätasaisuus ärsyttää ja toisinaan jopa suututtaa.
Alkuhetkistä lähtien kamera sukeltaa elokuvan tunkkaiseen maailmaan kuin kärpänen paskaiseen viemäriin. Seuraavan puolentoista tunnin aikana katsojan naamaan hierotaan verta, hikeä ja kyyneliä sen verran mittavat määrät, että olo teatterista poistuessa on aidosti likainen. Tämä kaikki on todella epätavallista chileläisestä elokuvasta puhuttaessa. Maassa tuotetaan lähinnä draamaa eikä kauhuun tai varsinkaan gorepitoiseen genrefiilistelyyn ryhdytä käytännössä ikinä. Valladares saikin Chilen hallitukselta rahaa vasta kerrottuaan ohjaavansa sosiaalisen draamaelokuvan, ja tavallaan annettu lupaus pitääkin paikkaansa.
Hidden in the Woods on täysin moraaliton, misogynistinen ja saastainen eksploitaatioelokuva, mutta se voi hyvinkin toimia avauksena uudenlaiselle elokuvalle Chilessä. Valladares on jo sitoutunut ohjaamaan Yhdysvaltain markkinoille englanninkielisen uusintaversion. Sen pääosaan on kiinnitetty Michael Biehn, jonka ruhjeinen The Victim kuului myös FrightFestin ohjelmistoon.
Teoksen tiedot:
Hidden in the Woods
Ohjaaja
Patricio Valladares
Käsikirjoittaja
Andrea Cavaletto
Patricio Valladares
producers
Evelyn Belmar
Rodrigo Muñoz Cazaux
Luis Aguirre España
Francisco Inostroza
Patricio Valladares
Näyttelijät
Siboney Lo
Carolina Retamal
Josefa Mora
Daniel Antivilo
Carmen Paz
Emilia Cárdenas
Camila Navarrete
François Soto
Boris Vasquez
Luis Vasquez
José Hernandez
Carolina Escobar
Pedro Pérez
Nicole Pérez
Yuri Caceres
Vittorio Farfan
Gonzalo Cordova
Jonathan San Martin
Domingo Guzmán
Andres Jorquera
Luis Aguirre España
Natalia Matamala
Daniel Candia
Renato Münster
Cesar Guajardo
Juan Morsa
Christian Ali Venegas
Rafael Lagos
Francsico Flores
Rod Pilgrim
Kuvaaja
Tomas Smith
Levittäjä / Jakelija
Vallastudio Pictures
Warped Releasing
Maa
Chile
Genre
Toiminta
Draama
Kauhu
Trilleri
Kategoria
Eksploitaatio
Kannibalismi
Maaseutu
Perustuu tositapahtumiin
Raiskaus
Splatter
Julkaistu: 2012-10-12T09:08:06+03:00
Sakari Määttä
A Night of Nightmares (2012)
Ohjaaja:
Buddy Giovinazzo
elokuva arvostelu
arvosana 3/5
Ohjaus: Buddy Giovinazzo
Buddy Giovinazzo kertoi jo Helsingin vierailullaan vuonna 2010 ohjaavansa seuraavaksi kauhuelokuvan. Uutinen otettiin vastaan varauksella, sillä amerikkalainen auteur tunnetaan paremmin synkkäpiiirteisten sosiaalisten draamojen ohjaajana. Giovinazzo oli kuitenkin sanojensa mittainen ja vanhojen kauhuhalpisten hengessä pieteetillä luotu A Night of Nightmares sai Euroopan ensi-iltansa FrightFestissä. Kengännauhabudjetilla tuotetusta elokuvasta huokuu ohjaajalle tyypillinen omaleimaisuus.
Valtavirran ulkopuolelle jääneistä muusikoista kiinnostunut bloggari Mark Lighthouse sopii haastattelutreffit indie-artisti Gingerin kanssa tämän syrjäiselle mökille. Haastattelu sujuu hyvin pienen flirtin merkeissä, mutta pian outoja asioista alkaa tapahtua. Gingerin vuokraisäntä Cliff soittelee taukoamatta ja tytön entinen opettaja ilmaantuu paikalle veitsi kädessään. Tämä on vain alkusoittoa kauhujen yölle, johon liittyvät talon asukkaita vuosia sitten kohdanneet tragediat. Elokuva etenee tavallisesta trilleriasetelmasta paljon pidemmälle kuin mitä aluksi luulisi.
Giovinazzo onnistuu puhaltamaan aitoa jännitettä ja kauhuelokuvan tuntua yhdessä talossa yön aikana tapahtuvaan elokuvaan. Talo on täynnä pimeitä varjoja ja outoja ääniä, joita ohjaaja käyttää piinallisen tunnelman luomiseen. Tarkkaan harkitut, oikealle hetkelle ajoitetut käänteet ja paljastukset pitävät huolen siitä, ettei tylsiä hetkiä pääse syntymään.
Kiitos kuuluu myös pääosapari Marc Senterille (Red White & Blue, 2010) ja Elissa Dowlingille (The Theatre Bizarre, 2011), jotka ottavat roolinsa tosissaan ja antavat niissä kaikkensa. Yksi A Night of Nightmaresin mieleenpainuvimmista ja tavallaan ahdistavimmista hetkistä on parin välinen rakastelukohtaus. Giovinazzo kertoi ennen elokuvan esitystä valinneensa näyttelijät sen perusteella, että hän uskoi saavansa heistä irti jotain sellaista missä muut eivät olisi onnistuneet.
Kaiken kaikkiaan A Night of Nightmares on vakuuttava esimerkki siitä, mitä pienelläkin budjetilla voi saada aikaiseksi, jos vain taitoa riittää.
Teoksen tiedot:
Ohjaaja
Buddy Giovinazzo
Käsikirjoittaja
Greg Chandler
Buddy Giovinazzo
producers
Nancy Leopardi
Näyttelijät
Marc Senter
Elissa Dowling
Richard Portnow
Margaux L. Lancaster
James Warfield
Beau Nelson
Jason London
Shayla Quinn
Säveltäjä
Susan DiBona
Kuvaaja
Ulf Soderqvist
Levittäjä / Jakelija
S&B Worldwide
Maa
USA
Genre
Trilleri
Julkaistu: 2012-10-12T09:08:17+03:00
Sakari Määttä
V/H/S (2012)
Ohjaaja:
Matt Bettinelli-Olpin
David Bruckner
Tyler Gillett
Justin Martinez
Glenn McQuaid
Radio Silence
Joe Swanberg
Chad Villella
Ti West
Adam Wingard
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Matt Bettinelli-Olpin, David Bruckner, Tyler Gillett, Justin Martinez, Glenn McQuaid, Radio Silence, Joe Swanberg, Chad Villella, Ti West, Adam Wingard
V/H/S on eri ohjaajien jaksoista koostuva episodielokuva, jonka jokaisella osalla on kauhugenren lisäksi yhteistä käsivarakuvaus. Tarjolla on siis Paranormal Activity ‑tyylistä kummittelua, suttuiseen videokuvaan liitettyjä tietokone-efektejä, verta ja suolenpätkiä sekä painostavaa tunnelmaa. Kyseistä kuvaustyyliä inhoavien kannattaa suhtautua elokuvaan varauksella, mutta muussa tapauksessa sille kannattaa antaa mahdollisuus, koska täysin turhasta tekeleestä ei ole kyse.
Adam Wingardin (A Horrible Way to Die, 2010) ohjaamassa kehystarinassa joukko nuoria murtautuu taloon etsimään tiettyä videokasettia. Yhden kasetin sijaan he löytävät useampia ja näiden kasettien kautta aukeavat myös muut lyhytelokuvamaiset jaksot. Episodit eivät ole sisällöllisesti millään tavalla yhteydessä toisiinsa, vaan toimivat ohjaajiensa itsenäisinä taidonnäytteinä. Ratkaisu ei valitettavasti ole kovin toimiva ja tekee kokonaisuudesta pahanlaatuisesti tilkkutäkkimäisen. Sama ongelma vaivaa vastaavanlaisia kauhuantologioita yleensäkin, mutta V/H/S:n poikkeuksellisen moniosaisessa paketissa ongelma korostuu entisestään.
Koko elokuvan parhaita puolia on se, että osa jaksoista onnistuu olemaan omaperäisiä – ainakin yksittäisten ideoidensa puolesta. Erityismaininnan saa Joe Swanbergin jakso, joka koostuu miehen ja naisen välisistä Skypen kautta käydyistä videopuheluista. Noin puolet episodeista ovat valitettavan kehnoja ja pitkitettyjä, mukaan luettuna jo erityisen lahjakkaaksi tiedetyn Ti Westin (The House of the Devil, 2009) hämmentävä lomavideo.
Toisinaan jaksot onnistuvat herättämään jännitystä laskelmoidun kuvauksensa ja paikoin huolellisesti tehtyjen efektiensä ansiosta. Tehosteet eivät kuitenkaan ole aina riittävän uskottavasti toteutettuja ja aiheuttavatkin enemmän kyllästymistä kuin pelkoa. Glenn McQuaidin (I Sell the Dead, 2008) juonellisesti köyhä metsäkauhujakso onnistuu ilahduttamaan efektipuolella, kun taas muun muassa West jättää tehosteiden käytön minimiin. Sen sijaan West panostaa tunnelmaan antamalla videokameran nukkuvaa pariskuntaa väijyvän tuntemattoman käsiin.
Osaa episodeista olisi mielellään katsonut pidempäänkin toisten tuntuessa piinallisen pitkiltä. Jokainen jakso on ohjattu täysin tietämättä mitä muut ohjaajat ovat tekemässä ja siksi ne eivät istu riittävän tukevasti kontekstiinsa. Pahimmillaan episodien puutteet ovat todella päällekäyviä. Esimerkiksi jo kehystarinassa katsojalle annetaan sellainen kuva, että kasetit ovat suttuista vhs‑tasoa, mutta itse lyhytelokuvat sisältävät kuitenkin runsaat määrät terävää digivideokuvaa. Myös jaksoissa usein käytetyt leikkausratkaisut antavat katsojalle ihmettelemisen aihetta.
V/H/S ‑antologian synty on Bloody Disgusting ‑nettisivuston luojan, Brad Miskan, ansiota. Hän toi yhteen kauhuelokuvien tämän hetken kiinnostavimmat nimet laulamaan ylistyslaulua katoavan vhs‑aikakauden muistolle. Elokuva toimii myös muistutuksena siitä, että käsivarakuvaus on tullut kauhuelokuvagenreen jäädäkseen ja tulee kiinnostamaan ohjaajia jatkossakin.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
10/31/98
Amateur Night
Second Honeymoon
Tape 56
The Sick Thing That Happened to Emily When She Was Younger
Tuesday the 17th
V/H/S – Eine mörderische Sammlung
Ohjaaja
Matt Bettinelli-Olpin
David Bruckner
Tyler Gillett
Justin Martinez
Glenn McQuaid
Radio Silence
Joe Swanberg
Chad Villella
Ti West
Adam Wingard
Käsikirjoittaja
Brad Miska
Simon Barrett
David Bruckner
Nicholas Tecosky
Ti West
Glenn McQuaid
Radio Silence
Matt Bettinelli-Olpin
Tyler Gillett
Justin Martinez
Chad Villella
producers
Simon Barrett
Roxanne Benjamin
Matt Bettinelli-Olpin
Gary Binkow
David Bruckner
Matt Burgerhoff
Linda Burns
Tyler Gillett
Alex Kuciw
Justin Martinez
Glenn McQuaid
Brad Miska
John Norris
Lee Nussbaum
Tom Owen
Peter Phok
George Rausch
Aaron Ray
Kim Sherman
Radio Silence
Joe Swanberg
Chad Villella
Ti West
Zak Zeman
Näyttelijät
Calvin Lee Reeder
Lane Hughes
Adam Wingard
Kentucker Audley
Frank Stack
Sarah Byrne
Melissa Boatright
Simon Barrett
Andrew Droz Palermo
Hannah Fierman
Mike Donlan
Joe Sykes
Drew Sawyer
Jasper Lewis
Nicholas Tecosky
Rob Mosca
Lisa Marie Thomas
Sunita Patel & Family
Elizabeth Davidovich
Kat Slatery
Nate Dorn
Golda Steinberg
Christina Reynolds
Nicholas Ozimer
Angelyn Pass
Patrick Buntichai
Anna Bryant
Felicia Orman
Mazzy Solana
Bradley Seale
Kuvaaja
Eric Branco
Tyler Gillett
Justin Martinez
Andrew Droz Palermo
Victoria K. Warren
Michael J. Wilson
Adam Wingard
Levittäjä / Jakelija
8383 Productions
Bloody Disgusting
Studio71
The Collective Studios
Maa
USA
Genre
Kauhu
Mysteeri
Trilleri
Kategoria
Episodielokuva
Kummittelu
Julkaistu: 2012-10-12T09:08:31+03:00
Sakari Määttä
Stitches (2012)
Ohjaaja:
Conor McMahon
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Conor McMahon
"Klovni: Klovni tai pelle on koominen hahmo, jonka tunnistaa yleensä pukeutumisesta. Klovni voi esiintyä esimerkiksi sirkuksessa ja erilaisissa lasten tapahtumissa tai olla osa karnevaalia."
"Koulrofobia: Klovnien pelko."
Lastenkutsut päättyvät ikävästi Stitches-klovnin saadessa surmansa lasten tekemän kepposen takia. Klovnin elämä – ja kuolema – ei ole kuitenkaan niin yksiselitteistä ja pian naamaripäisistä kollegoista koostuva okkultistiposse jo manailee pelleloitsujaan paikallisella hautausmaalla. Stitchesin tyyliin maskeerattu kananmuna varastoidaan hautaholvin syövereihin odottamaan parempia aikoja.
"Jos klovnin keikka jää kesken hän ei voi levätä rauhassa eikä sama vitsi ole koskaan hauska toiseen kertaan kerrottuna." Stitchesin traagisen kuoleman todistanut nuori Tom (Tommy Knight) näkee yllä mainitun sananparren mukaan vannovan kultistiporukan hautausmaalla. Traumaattiset kokemukset jättävät jälkensä Tomin mieleen ja vuosien kuluessa niistä muodostuu pahanlaatuinen koulrofobia. Kuusi vuotta myöhemmin kouluikään ehtinyt Tom näkee edelleen verisiä pellejä ja väkivaltaisia näkyjä joka paikassa, sekä unessa että valveilla. Tomin pelot ruumiillistuvat epätodennäköisten sattumien kautta ja mystiset voimat herättävät Stitchesin takaisin eloon. Paikallinen Pelle Hermanni tulee kuokkimaan Tomin kotibileisiin täynnä vihaa hänen kuolemansa aiheuttaneita kakaroita kohtaan.
Stitches on ilkeästi yliampuva ja kauttaaltaan sysimusta kauhukomedia, jonka parasta antia ovat uskomattoman kovatasoiset ja hauskat veritehosteet. Mässäilyn saralla elokuva on lajinsa parasta tykitystä sitten Peter Jacksonin Braindeadin (1992). Pelkät efektit riittävät syyksi elokuvan katsomiseen, mutta kliseinen käsikirjoitus ja harrastelijamaisen tönköt näyttelijäsuoritukset ovat asioita, joihin on hyvä asennoitua ennen elokuvan katsomista. Käsikirjoitus jättää joitain mielenkiintoiselta vaikuttaneita piirteitä syventämättä. Esimerkiksi klovniperinteitä vaalivista okkultisteista olisi saanut revittyä tarinaa varmasti paljon enemmänkin.
Todellinen valonpilkahdus muutoin arkkityyppisen hahmokaartin joukossa on nimiroolissa nähtävä Ross Noble. Noble on tunnettu englantilainen stand‑up ‑koomikko ja nauttii täysillä jokaisesta kohtauksestaan. Erityisen "hauska" hänen roolinsa ei ole, vaikka tahallisen paskat one‑linerit sopivatkin elokuvan ja hahmon luonteeseen. Noble antoi taidonnäytteen räävittömästä stand‑up ‑osaamisestaan FrightFestissä ainakin Stitchesin ja The Seasoning Housen maailmanensi-iltojen yhteydessä.
Tuotantoarvoiltaan Stitches on irlantilaisen Conor McMahonin suurin elokuva tähän mennessä. Elokuvan meiningistä paistaa läpi aito tekemisen ilo ja omistautuneisuus sen ilmiselvistä puutteista huolimatta. Ja siis vielä kerran, jos asia ei jo tullut selväksi: efektit ovat huippuluokkaa.
"Not every party ends with a dead clown."
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Le Clown Maléfique
Dark clown
Mourir de rire
Stitches - Böser Clown
Ohjaaja
Conor McMahon
Käsikirjoittaja
Conor McMahon
David O'Brien
producers
Badie Ali
Hamza Ali
Malik B. Ali
Anders Banke
Julianne Forde
Brendan McCarthy
John McDonnell
John McKeon
Greg Newman
Magnus Paulsson
Ruth Treacy
Näyttelijät
Ross Noble
Tommy Knight
Eoghan McQuinn
Shane Murray-Corcoran
Gemma-Leah Devereux
Thommas Kane-Byrne
Roisin Barron
Hugh Mulhern
Tommy Cullen
Lorna Dempsey
Jemma Curran
Ryan Burke
Valerie Spelman
Kelianne Coughlan
Kevin Smith
Callum Maloney
Gerald Ahern
Harry Behan
Laila Stack
Karl Shiels
John McDonnell
Yvonne McCloskey
Hilary Adam White
Michael McGinley
Tomomi Ando
Edel Hayes
Clyde Mowlds
Eoin Whelan
Linda Byrne
Bryan Quinn
Säveltäjä
Paul McDonnell
Kuvaaja
Patrick Jordan
Levittäjä / Jakelija
MPI Media Group
Tailored Films
Fantastic Films
Bord Scannán na hÉireann / The Irish Film Board
Solid Entertainment
Maa
Irlanti
Ruotsi
Iso-Britannia
Genre
Komedia
Kauhu
Kategoria
Klovni
Koulu
Okkultismi
Slasher
Splatter
Julkaistu: 2012-10-12T09:08:52+03:00
Sakari Määttä
Mientras duermes (Sleep Tight, 2011)
Ohjaaja:
Jaume Balagueró
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Jaume Balagueró
César (Luis Tosar) työskentelee vahtimestarina Barcelonan hienostoalueella sijaitsevassa kerrostalossa. Hän on pidetty herrasmies, josta yhdelläkään asukkaalla ei ole pahaa sanottavaa, mutta ulkoisen kuoren alla kaikki ei kuitenkaan ole hyvin. César hautoo katkeraa kaunaa kaikkia onnellisia ihmisiä kohtaan, sillä hän ei itse ole kykeneväinen tuntemaan sitä. Yksi hänen pakkomielteiden kohteista on talossa asuva Clara (Marta Etura), jonka positiivisuus on kuin myrkkyä miehen sielulle.
César murtautuu iltaisin Claran asuntoon ja piiloutuu tämän sängyn alle. Claran nukahdettua César huumaa hänet ja viettää yöt naisen sängyssä. Miehen juonien perimmäinen tarkoitus on tehdä naisen elämästä niin vaikeaa kuin suinkin mahdollista, keinolla millä hyvänsä. Kaikki tuntuu olevan täydellisesti häiriintyneen Césarin hallinnassa, mutta vähitellen ongelmat alkavat kasaantua ja tilanne mutkistuu.
Mientras duermes etenee taidokkaan Jaume Balaguerón määrittelemällä tahdilla heti alusta alkaen eikä ote hellitä hetkeksikään. Espanjalaisohjaaja hallitsee tunnelmallisen trillerin ja siihen hienovaraisesti kiedotun mustan komedian niin hyvin, että hänen taitojaan on jo ehditty verrata jopa Alfred Hitchcockiin. Psykologinen jännityselokuva tuntuu sopivan Balaguerólle paremmin kuin perinteinen kauhuelokuva, joiden tekijänä hänet parhaiten tunnetaan.
Elokuva etenee yhden vuorokauden pituisissa jaksoissa, joiden aikana Césarin ottamat riskit myös kasvavat hänen yrittäessään saada selville Claran henkisen sietokyvyn rajat. César on kuin ilkeä parasiitti tai syöpäkasvain, suoranainen pahuuden inkarnaatio, jonka ainoa olemassaolon tarkoitus on vaikeuttaa muiden ihmisten elämää ja tuhota heidän elämänilonsa. Tunnelmaltaan Mientras duermes on ahdistavan synkkä. Tosarin karisma takaa sen, että katsojan sympatiat ovat useimmiten hänen puolellaan täysin moraalittomista ja häijyistä teoista huolimatta.
Mientras duermes oli yksi FrightFestin ohjelmiston vahvimmista ohjauksista ja sai todella hyvän vastaanoton niin yleisön kuin kriitikoidenkin taholta. Paikalla ollut ohjaaja kertoi keskittyvänsä seuraavaksi elokuvaan [REC] Apocalypse, jonka on tarkoitus jäädä nimensä mukaisesti kyseisen sarjan viimeiseksi osaksi.
Generalitat de Catalunya – Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC)
ICF Institut Català de Finances
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA)
Ono
Televisió de Catalunya (TV3)
Televisión Española (TVE)
Maa
Espanja
Meksiko
Genre
Rikos
Draama
Trilleri
Kauhu
Kategoria
Häiriintynyt yksilö
Julkaistu: 2012-10-12T09:09:03+03:00
Sakari Määttä
Berberian Sound Studio (2012)
Ohjaaja:
Peter Strickland
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: Peter Strickland
Arka ja ujosteleva englantilainen ääniteknikko Gilderoy (Toby Jones) saapuu Roomaan työskennelläkseen eksentrisen giallo-ohjaaja Santinin (Antonio Mancino) uuden tuotannon parissa. Elokuva on The Equestrian Vortex, jonka sisällöstä ei tunnu tietävän ohjaajan lisäksi kukaan muu kuin äänistudiossa paljon aikaansa viettävä tyrannimainen tuottaja (Cosimo Fusco).
Äänistudion maailma imaisee Gilderoyn välittömästi sisäänsä ja tekee saman pahaa-arvaamattomalle katsojalle, jolle hahmo on ainoa mahdollinen samaistumisen kohde. The Equestrian Vortex sisältää kohtauksia, joissa noitia syytetään ja heidän sukuelimiään poltetaan tulikuumilla metalleilla. Toisiin kohtauksiin tarvitaan muun muassa rusentuvien luiden ääniä, teräaseen uppoamista lihaan tai muuta julmaa. Katsoja säästyy kyseisiltä kuvilta, mutta Gilderoy ei. Miehen hauras mielenterveys murenee päivä päivältä koko maailman muuttuessa vähitellen kaksijakoiseksi ja sekavaksi kaaokseksi.
Englantilaisen käsikirjoittaja-ohjaaja Peter Stricklandin teos tasapainoilee kauhun ja taide-elokuvan rajalla hiukan samaan tyyliin kuin hänen aiempi esikoispitkänsä Katalin Varga (2009). Yksityiskohtakylläinen Berberian Sound Studio on selvä kunnianosoitus 70‑luvun italialaisille genre-elokuville ja samalla luonnollisesti myös niiden äänimaailmoille. Elokuvassa ei siis ole lainkaan visuaalista väkivaltaa, mutta näky katosta roikkuvista mikrofoneista ja Gilderoysta moukaroimassa pöydälle aseteltua vesimelonia tai pilkkomasta porkkanoita herättävät vahvoja tunteita, kuten tekevät myös pienissä äänikopeissa vuorosanojaan kirkuvat naiset. Kaiken tämän keskellä Gilderoyn psyyken heilahtelut eivät tunnu enää lainkaan yllättäviltä.
Berberian Sound Studion vivahteikas tunnelma ja vaikeaselitteinen lopputulema nostavat elokuvan kokonaisuutena jopa korkeammalle kuin osien summan perusteella voisi olettaa. Elokuvan lopetus ei ole täydellinen, mutta tässä tapauksessa matka itsessään onkin olennaisempi kuin päämäärä. Berberian Sound Studiota voi jo tässä vaiheessa pitää yhtenä vuoden parhaista elokuvista. Toivottavasti Strickland ottaa seuraavaksi projektikseen The Equestrian Vortexin.
Versioinfo (20.1.2025):
Berberian Sound Studio nähdään Suomessa Night Visions Maximum Halloween 3012 ‑festivaaleilla, jotka järjestetään Helsingissä 31.10 – 4.11.2012.