Efektiteknologian myötä uskottavammiksi muuttuneet supersankarifantasiat ovat viime vuosina kutoneet kiinni sarjakuva-alkuperänsä valkokankailla. Suosituimmat hahmot ovat seikkailleet jo useammissa inkarnaatioissa, yrittäen löytää massoihin vetoavat myyttiset perusainekset modernissa kontekstissa. Genren dekonstruktiivinen merkkiteos Vartijatkin (Watchmen, 1986) filmattiin vuonna 2009, vastoin skeptisiä odotuksia jopa erittäin onnistuneesti.
Watchmenin onnistumisen mahdollistikin juuri trikoosankarien määrän laajuus valkokankailla – on vaikea dekonstruoida jotain mitä ei ole vielä tehty. Samoilla linjoilla mutta pienemmällä muodollisella ja sisällöllisellä kunnianhimolla jatkaa Matthew Vaughnin kieli poskessa päin sarjisfanin pläsiä potkiva Kick‑Ass.
Kick‑Ass perustuu Mark Millarin ja John Romita Jr.:n saman nimiseen sarjakuvaan, jossa sarjisnörtti ryhtyy maailman ensimmäiseksi supersankariksi, ja päätyy puolivahingossa YouTuben kautta kansansuosikiksi ja osin jopa oikeaksi sankariksi. Vaan tosielämässähän ei kaikki toimi kuin sarjakuvissa – esim. tytöt eivät välttämättä fanita sitä ikkunasta sisään kiipeävää hämähäkkimiestä.
Idea on kaksijakoisesti genreen suhtautuvalle Millarille hyvin tyypillinen. Skottikirjoittaja rakastaa amerikkalaisia supersankarisarjakuvia, mutta tuntee samalla huutavaa tarvetta todistaa trikoissa pomppivien adonisten olevan finninaamaisten nörttien homoeroottinen päiväunivoimafantasia. Vaughn on viisaasti poistanut elokuvan käsikirjoituksesta Millarin pinnallisen vihapurkauksen ja keskittyy sen sijaan tekemään hahmoista (karrikoidusti) uskottavia ja todentuntuisia kaiken hulluuden keskellä.
Elokuvana Kick‑Ass onkin kuin ristisiitos Judd Apatow'n tuottamia räävittömiä mutta koskettavia kasvukomedioita, supersankaritoimintaa ja Tarantinon viljelemää vetävää B‑elokuvaväkivaltaa. Genresekoitus toimii hämmentävällä tavalla, etenkin kun Sam Raimin Spider‑Manin (2002) rakennetta ja kertojanääntä pilkallisesti hyödyntävä elokuva on myös kuvattu samalla kirkkaan harmittomalla väriskaalalla.
Wannabe-sankaria esittävä brittiläinen Aaron Johnson on hyvä löytö nimirooliin: ei liian komea, mutta tarpeeksi karismaattinen. Johnsonilla on myös hyvä koominen ajoitus. Superbadin (2007) McLovinina debytoinut Christopher Mintz-Plasse ja gangsteripomona elämöivä Mark Strong antavat hyvää tukea, mutta Kick‑Assin muistettavimman ja omintakeisimman hulluuden tarjoavat Nicolas Cage ja Chloe Moretz isä‑tyttö supersankariparina Big Daddy + Hit Girl.
Cage on vuosikaudet koulinut 11‑vuotiaasta tytöstä maailman tehokkainta tappokonetta mm. ampumalla tätä rintaan luodinkestävään liiviin – sitten isin tyttö saa jäätelöä. Moretz vetää minikokoisen sarjamurhaajan roolin valloittavan itsevarmasti ja saa osakseen Kick‑Assin ylivoimaisesti epäkorrektimmat ja moraalinvartijoita epäilemättä pitkään vainoavat hetket. Koko konsepti on kuitenkin juuri oikealla tyylitajulla överiksi vedetty. Isän ja tyttären hyväntuulinen perheidylli on hulvatonta seurattavaa.
Kick‑Ass ja Werner Herzogin Bad Lieutenant (2009) näyttävät, ettei Cage ole menettänyt itseparodisen kahjoilunsa kiinnostavaa puolta. Batmanmäiseen kumipukuun sankariroolissaan verhoutuneena Cage kanavoi hienosti 60‑luvun Lepakkomiestä Adam Westiä tolkuttomasti rytmitetyllä yliystävällisellä replikoinnilla.
Kick‑Ass on vetävästi etenevää railakkaan moraalitonta väkivaltaviihdettä, joka yhtä aikaa pilkkaa ja tekee kunniaa supersankareiden järjettömyydelle. Parituntisena se on kuitenkin hieman turhan pitkä hölmöilyn pinnallisuuden huomioiden. Suurimmaksi osin mainio kertojanääni myös yliselittää paikoin, mutta aiemmin Layer Caken (2004) ja Stardustin (2007) ohjannut Guy Ritchien ex‑tuottaja Vaughn näyttää muodostuvan seuraamisen arvoiseksi viihdyttäjäksi.