Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Devil (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: John Erick Dowdle

Kolmannella elokuvallaan Kuudes aisti (1999) maailmanmaineeseen noussut ohjaaja-kirjoittaja M. Night Shyamalan on läpimurrostaan lähtien rakentanut itsestään hitchcockmaista brändiä, aina cameo-rooleja myöten. Shyamalan-elokuvan tuntomerkkejä ovat b‑elokuvista revityt hieman dorkat yliluonnolliset aiheet ja niiden äärivakava käsittely – sekä tietysti kaiken päälaelleen kääntävät lopputvistit.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Maestron ura on kaakattanut tasaista tahtia täyskalkkunoitumista kohti. Pientä egoa osoitti oman itsensä istuttaminen Lady in the Waterin (2006) keskeiseen rooliin tulevaisuudessa maailman pelastamisesta vastaavana kirjailijana. Typeryyden huippu kuitenkin saavutettiin ekokauhuhölmöilyllä The Happening (2008), jonka yhdessä ratkaisevassa kohtauksessa Mark Wahlberg juttelee muovikasville. Nyt Shyamalan on laajentamassa brändiään.

Devil on ensimmäinen "Night Chronicles" ‑trilogiasta. Sarjan elokuvat perustuvat Shyamalanin tarinaan, jonka mies on antanut eteenpäin toiselle puhtaaksi kirjoitettavaksi ja ohjattavaksi. Ääni kaiken takana on kuitenkin sama vanha yhdistelmä hengellisiä kohtalonuskoteemoja yhdistettynä superhuolestuneisiin naamoihin, ristisanantäyttömäiseen juoneen ja kas kas, lopputvistiin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Tällä kertaa tvistin sentään kerrotaan olevan tulossa, kun viisi tuntematonta ihmistä pakataan jumiin jäävään hissiin ja elokuvan nimen mukaisesti pähkäillään kuka heistä mahtaa olla vanha vihtahousu. Aivotyötä suorittaa vaimonsa ja lapsena myötä elämän tarkoituksen kadottanut poliisietsivä valvontakopista käsin, hissisakin keskittyessä hyperventiloimaan ja listimään toisiaan.

Shyamalanin vetelemiä naruja lisäohjailevat mm. Hard Candyn (2005) ja 30 Days of Nightin (2007) kynäillyt käsikirjoittaja Brian Nelson, sekä [Rec]:in (2007) kuva kuvalta uudelleen Quarantinena (2008) myös ohjannut John Erick Dowdle. Jälki on tavallaan pätevää, muttei ylösalaisin kuvattua alkutekstijaksoa lukuun ottamatta missään mielessä irrottelevaa. Nelson saa sentään tekstiin hieman mustaa huumoria, eivätkä näyttelijät ole lainkaan hassumpia.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Lopputulos on kuitenkin shyamalantaa, jonka löyhkän ainoa funktio on viestiä meille universumin muurahaisille, että kaikella on tarkoitus siksi että kaikki liittyy kaikkeen koska kaikella on tarkoitus. Kehäpäätelmää ei auta yllä mainittu ristisanajuonenkuljetus, joka jaksaa kiehtoa tasan niin kauan kuin ei vielä aivan tiedä mihin palaset loksahtavat. Varsinaisen sisällön sijaan tarjolla on hitusen rivien välistä hupia, josta hulvattominta antia edustaa Ramirez-niminen meksikolainen vartija. Kaikkien hieman yksinkertaisten mutta juurevasti hengellisten meksikaanien tapaan mies kyllä tunnistaa Paholaisen ilman sarviakin. Ja aivan kuin Shyamalan, hän ei häpeile kertoa sitä muille.

Versioinfo (24.5.2025):

Elokuvan virallinen Suomen ensi-ilta oli 5.11.2010.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Harmagedon (1986)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Juha Rosma

Enemmän teatterin puolella riehuneen kirjailija-näyttelijä-ohjaaja-yleistaiteilija Jussi Parviaisen elokuvatuotanto on jäänyt vähemmän tunnetuksi kummajaisosastoksi. Tilitysdokumentti Yksinteoin. (1990) nauttii tätä nykyä elokuvahullujen keskuudessa legendaarista mainetta ja sitä samaa ansaitsee Parviaisen alter egon Juska Paarman teatterin lavalta elokuvamaailmaan tempaiseva Harmagedon.

Harmagedon on kummajaislintu, jopa 80‑luvun suomalaisen elokuvan suossa. "Elokuvaohjaajaksi" on merkitty Juha Rosma, mutta kaiken käsikirjoituksesta lavastukseen ja leikkaukseen on tehnyt Parviainen, hyperitseään maanisesti ohjaten. Kieslowskin kuvaajana tunnetumpi Slawomir Idziak saa puolestaan Suomen näyttämään rapistuvalta itäeurooppalaiselta betonihelvetiltä, joskin kauniilta sellaiselta. Värifilttereillä sekä lämpimän ja kylmän sävyillä käytännössä joka otoksessa leikkivä kuvaus tekee Harmagedonista visuaalisestikin poikkeuksellisen näyttävän suomalaistapauksen.

Parviaisen pimeä puoli Paarma esiintyi 80‑luvulla teoksista Diletantti, Jumalan rakastaja ja Valtakunta koostuvassa näytelmätrilogiassa. Viimeisessä osassa rakkaansa Tarjan murhannut Paarma tapettiin. Harmagedon alkaa Paarman herätessä tuonpuoleisessa, jota saa edustaa parkkihalli. Siellä Esko Salmisen hykerrellen esittämä pirulainen (vai Jumala?) antaa Paarmalle haulikon ja käskee tämän palata maan päälle ja tulla takaisin vasta kun "ihmiset loppuvat". Paarma tekee työtä käskettyä ja lähtee apaattisesti hortoilemaan maalliseen elämään, vieraillen lähipiirinsä luona yksi kerrallaan ja teloittaen jokaisen loppumattomilla hauleillaan.

Harmagedon huokuu vahvaa välitilipäätöksen henkeä ja sen solipsistinen maailma avautuu näytelmiin tutustumattomallekin yllättävän voimakkaasti.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Alaotsikko on "elokuva erään maailman lopusta", ja tästä subjektiivisuudesta kaikki elokuvassa kumpuaa. Paarman maailma on ensin tuhoutunut hänen tappaessaan Tarjan, ja sitten vielä kirjaimellisemmin miehen kuollessa itse. Paarma on kuitenkin egon massiivinen ilmentymä – omien sanojensa mukaan "mies joka yritti olla Jumala osaamatta olla ihminen". Ja todelliselle egoistillehan lähipiiri on olemassa vain itseä varten, siksipä heidän on myös kuoltava samalla kertaa. Maailma kun on olemassa vain niin kauan kuin sen havaitsee ja kokee.

Paarman maailmassa kaikki naiset haluavat hänen "ihanaa kulliaan", voihkien ja kiemurrellen superäijän jaloissa alasti ja alamaisina. Miehet taas jauhavat joutavia kokkailuistaan tai siitä miten kaikki vaan vituttaa. Jokainen kuitenkin tarvitsee Paarmaa, joka taas potee siinä määrin eksistentiaalista kriisiä, ettei pysty edes vetämään omia machon elkeitään kunnolla läpi. Hyvä esimerkki on rappukäytävässä tapahtuva kohtaus, jossa alaston nainen hieroo itseään kaidetta vasten lähes kontalleen kumartuneena Parviaisen hämillään tuijotellessa tätä alamaisuuden perverssiä osoitusta.

Parviainen kulkeekin läpi elokuvan kuin unessa, kantaen pyhää valkoista haulikkoaan (sitä ainoaa toimivaa fallosta) takkinsa alla, vaikkei kukaan edes kiinnitä tussariin mitään huomiota. Kohtaukset noudattavat periaatteessa aina samaa kaavaa, mutta ihme kyllä intensiteetti onnistuu kuitenkin nousemaan. Osa hauskuudesta on tuttujen suomalaisten näyttelijöiden järjetön kavalkadi. Parviaisen ohella parhaaseen tolkuttomuuteen repeää (nykyvinkkelistä hieman yllättäen) Paarman parasta kaveria Hili-Biliä esittävä Aake Kalliala, joka latelee kerta kaikkiaan tajutonta tekstiä.

Harmagedonin ja sen katsojan suhteen summaakin ehkä parhaiten Kallialan hautausmaalla heittämä, tämäkin improvisoidun oloinen repliikki: "Oles nyt minuutti puhumatta ja anna minä vittuilen tämän asian sinulle."

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Captifs (Häkissä, 2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 1.5/5

Ohjaus: Yann Gozlan

Kaksi mieslääkäriä ja naishoituri ovat matkalla Kosovosta takaisin kotiin Ranskaan. Heidät pysäytetään NATO:n tiesululla ja heitä kehotetaan odottamaan, kunnes sotilasoperaatio on suoritettu. Kaksi tai kolme tuntia tuntuu miehistä liian pitkältä ajalta ja seurue kääntyy oletetulle kiertotielle. Tottakai he eksyvät. Tovin ajelun jälkeen löytyy kylä, jossa seurue kysyy tietä. Ohjetta seuraamalla he joutuvat metsään, jossa...

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Vaikka Captifs kertookin laittomista elinsiirroista syrjäseudulla keskellä Kosovon sisällissotaa, näkökulmaltaan se on enimmäkseen uhrien selviämiseen keskittyvää vankilakauhua. Käsikirjoituksen puitteissa ei haasteellista yhdistelmää ole saatu toimimaan – voi olla, että budjettikin on osin tullut vastaan. Tuttuja kaavoja toistavia tapahtumia alustetaan liian vähän. Toisin kuin vaikka Texasin moottorisahamurhissa (1974), kiintoisa miljöö jää liian viitteelliseksi. Elinkauppa ja trendikäs Balkanin alue jäävät ikävä kyllä koristeiksi yhtä lailla kuin uhrien tarina pääosin mielikuvituksettomaksi.

Kiinnostavimmillaan elokuva on verratessaan potentiaalisten selviytyjien pelastautumisyrityksiä. Kuolemaantuomittu on karannut ‑elokuvaa (1956) ei kannata sokeasti matkia! Juoni tuntuu alisuoritukselta myös hahmojen kiinnostavuuteen nähden. Esimerkiksi pakollisessa päähenkilö voittaa pelkonsa ‑kohtauksessa ei ole mitään, mikä viittaisi suunnattoman pelon olemassaoloon. Kohtauksen ainoa hiukan kutkuttava juttu on, että se panee päähenkilön ikään kuin miettimään, mitä siellä lapsuuden ladossa oikein olikaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Aiemmin lyhytelokuvia ohjanneen Yann Gozlanin ensimmäisessä kokoillan ohjauksessa näkyy harjaantumattomuutta pitkän elokuvan rytmittämisessä, mutta myös potentiaalia ja perussujuvuutta. Yksittäisiä kivoja ideoita löytyy, samoin pientä huumoria laittamatta asioita lekkeriksi. Jännite vain ei lainkaan pidä ja elokuva on persoonaton. Elinkaupan kaltainen aihe vaatii rohkeutta, jota tällä elokuvalla ei valitettavasti ole tarjota.

Teoksen tiedot:

Caged

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Disappearance of Alice Creed (2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: J Blakeson

The Disappearance of Alice Creedin dynaamisessa alkujaksossa kokeneempi konna Vic (Eddie Marsan) ja hänen vankilassa tapaamansa nuori apuri Danny (Martin Compston) ensin valmistautuvat tarkan metodisesti ja sitten käyvät nappaamassa nimihenkilö Alicen (Gemma Arterton) tämän poistuessa kotoa. Suunnitelma on saada rikkaalta isäukolta kaksi miljoonaa puntaa. Alice sidotaan kiinni sänkyyn, tälle laitetaan fetissipallo suuhun, otetaan yhteyttä isään ja odotellaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Tähän asti kaikki on yksinkertaista ja tehokasta, mutta sitten henkilökohtaisuus astuu peliin ja kolmikon välinen valtasuhde saa uusia ja odottamattomia käänteitä. Blakeson avaa tarinaansa ihailtavan karsitusti ja tehokkaasti, hahmoista selviää uusia puolia luontevan yllättävästi sekä niin, että jännityksen kasvaessa vyyhti syvenee ja panokset nousevat.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Kerronta on kuitenkin lopulta turhankin korutonta ja käy hieman monotoniseksi. Hahmojen ruuveja lakataan myös vääntämästä kiinnostavasti kolmannen näytöksen iskiessä käyntiin. Marsan esittää periaatteessa samanlaista intensiivisesti viritettyä höyrypäätä kuin monissa aiemmissa sivurooleissaan, mutta tekee sen hyvin kuten aina. Brittiläiseltä Josh Hartnettilta näyttävä Compston ei pysy menossa mukana, mutta mm. Prince of Persiassa (2010) prinsessana kimittänyt Arterton osoittautuu lahjakkaaksi tapaukseksi.

Blakesonilta toivoisi joko monisyisempää henkilökatrasta, tai vahvempaa tyylillistä otetta. Molempien puuttuessakin The Disappearance of Alice Creed on kuitenkin sujuvasti rullaava ja etenkin alkupuoleltaan toimivan ilkeä pieni trilleri.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Never Let Me Go (Ole luonani aina, 2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Mark Romanek

Vaihtoehtoinen todellisuus 1900‑luvun jälkimmäisen puoliskon Britanniassa. Kathy, Tommy ja Ruth ovat Hailshamin sisäoppilaitoksen kasvatteja. Muusta maailmasta eristäytyneinä ja hyvin vähän tiedostavina he kasvavat kohti ennalta määrättyä kohtaloaan. Vanhempana he muuttavat Cottages-nimellä kutsutulle maatilalle odottamaan tehtävänsä täyttämistä. Ennen sitä he kasvavat, rakastavat ja tuntevat kuin kuka tahansa.

Never Let Me Go perustuu Kazuo Ishiguron ylistettyyn kirjaan. Käsikirjoituksen filmiin on muokannut mm. Sunshinen (2007) ja 28 Days Laterin (2002) myötä maineeseen noussut Alex Garland. Lähinnä musiikkivideoistaan tuttu Mark Romanek on siis saanut vankan taustan vasta kolmanteen elokuvaansa. Edellisestä One Hour Photostakin (2002) on jo kahdeksan vuotta.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Lievästä scifi-taustavireestään huolimatta elokuva on ennen muuta surumielinen rakkausdraama. Ylenpalttiseen melodramaattisuuteen ei kuitenkaan sorruta. Ehkäpä koko ajan taustalla mylvivästä kammottavasta kohtalosta johtuen elokuva onnistuu tavoittamaan jotain koskettavaa ihmisyydestä, rakkaudesta, ystävyydestä ja velvollisuudentunnosta. Paljolti vain huhujen varassa itseään etsivät nuoret tuovat tavanomaista onnistuneemmin epävarman kasvamisen teemat pinnalle. Viimeisenä viestinä vaikuttaa olevan kuoleman vääjäämättömyys meille kaikille. Kun sen aika on, ei ole toisia mahdollisuuksia tai lykkäyksiä. Elämä on tässä ja nyt.

Tarinan ja elokuvan puutteet löytyvät vaihtoehtotodellisuuden lievästä epäuskottavuudesta. Katsojalle jää paljon kysymyksiä avoimeksi, kuten se miksi nuoret eivät yritäkään kapinoida kohtaloaan vastaan, vaikka kaikki mahdollisuudet siihen vaikuttaisivat olevan olemassa. Toisaalta tarina kuitenkin etenee sisäisessä todellisuudessaan hyvin luontevasti ja loogisesti sisältämättä juurikaan turhia kohtauksia.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Elokuvan kuvaus ja värimaailma tukevat hienosti mollivireistä tarinaa. Toisaalta kauniit, toisaalta sateisen harmaan oloiset otokset vastaavat päähenkilöiden elämää. Rauhallisesti soljuva kertomus etenee omalla painollaan.

Näyttelijävalinnat ovat onnistuneet erinomaisesti. Kolmikkoa nuorena ja vanhana esittävät näyttelijät ovat ulkoisestikin hyvin toisiaan vastaavat. Päärooleissa ovat Carey Mulligan, Andrew Garfield ja Keira Knightley noin parikymppisinä Kathyna, Tommyna ja Ruthina. Kaikki kolme tekevät kelvollista työtä, Knightley ehkäpä kaikkein vakuuttavimpana. Harvoissa sivurooleissa on myös upeita onnistumisia kuten Charlotte Rampling sisäoppilaitoksen johtajattarena.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kaiken kaikkiaan Never Let Me Gossa on onnistuttu pitämään fokus hyvin pääasiassa, vaikka mahdollisuuksia ylenpalttisiin selittelyihin olisi riittämiin. Ehkä juuri riittävästi todellisuudesta vieraantuneen tarinan kautta on saatu aikaan aitoa koskettavuutta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Alien vs. Ninja (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Seiji Chiba

Alien vs. Predator, Freddy vs. Jason, Mafia vs. Ninja, King Kong vs. Godzilla... jonkin naiivin logiikan mukaan kaksi hirviötä yhdistämällä saadaan kaksi kertaa parempi elokuva. Katsojiin tämä temppu todistetusti puree, koska versus-elokuvat tuntuvat menestyvän erinomaisesti. Käyttämättömistä vs‑yhdistelmistä yksi olennaisimpia on alienit vastaan ninjat, ja nyt sekin on päätynyt elokuvamuotoon.

Japanin katu-uskottavin tuotantoyhtiö Nikkatsu perusti hiljattain alanimikkeen nimeltä Sushi Typhoon tuottamaan pelkästään asiallisia leffoja, eli lähinnä gorea ja roskaa. Puljun pomoksi valittiin oikea mies: Yoshinori Chiba, joka on tuottanut paljon tiukkaa tavaraa kuten Takashi Miiken parhaan elokuvan Fudoh – The New Generation (1996). Sushi Typhoonin ensimmäisenä päivänvalon nähnyt elokuva, Chiban tuottama Alien vs. Ninja ryöstää röyhkeästi Predatorin (1987), Alienin (1979) ja The Hiddenin (1987) parhaita ideoita ja risteyttää ne räväkän ninjatoiminnan kanssa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Jatkuvasta sotimisesta tunnettuun Sengoku-kauteen sijoittuva tarina seuraa Iga‑kylän ninjojen taistelua verivihollisiaan Koga-ninjoja ja Oda Nobunagaa vastaan. Eräänä yönä Iga‑kylän ninjapartio lähetetään tutkimaan lähimetsään syöksynyttä valopalloa. Metsässä on tekeillä jotain outoa: puista löytyy jättimäisten kynsien jättämiä raapimisjälkiä, ja kohta maan alta hyökkäävät alienit jo tekevätkin rivininjoista ihmislasagnea. Ulkopuolisena ninjayhteisöön tullut Yamata (Masanori Mimoto, Evil Ninja, 2009) on kuitenkin toista maata. Hänen hiuksensa ovat aina juuri oikein, ja heittotähdet osuvat maaliin vaikka parin kimmokkeen kautta. Muutaman muun henkiinjääneen kanssa Yamata lähtee kostamaan avaruuden piruille.

Kuten Ninja Assassin ‑elokuvan (2009) pääosa (korealainen pop‑tähti Rain), myös AvN-ninjat ovat nykytrendin mukaisia "neitininjoja", jotka kyllä toki kovasti murhaavat ja hyppivät, mutta viihtyvät suurimman osan ajasta ilman naamiota eivätkä pidä muutenkaan matalaa profiilia. Toinen kovanaamaninja Jinnai (Shûji Kashiwabara, Blood and Bones, 2004) jopa jatkuvasti sukii hiuksiaan ja peilailee niitä miekastaan (ja usein luo pitkiä katseita Yamataan). Näiden kiiltokuvaninjojen lisäksi tiimiin kuuluu naisninjakin, jonka elämä on selvästi vaikeampaa kuin miehillä: uravalinta on tehty poikaa lapseksi toivonutta isää miellyttämään, ja seksuaalista häirintää hän kokee paitsi omien ninjojen, myös alieneiden taholta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Niljaiset muukalaisoliot eivät tietenkään ole 20th Century Foxilta lisensoituja virallisia Alieneita. Nämä oliot liikkuvat sujuvasti maan alla, päällä ja ilmassa, seivästävät ja lonkeroivat uhrejaan, eivätkä kaihda minkään lajin täyskontaktilähitaistelua. Hieman käveleviä delfiinejä muistuttavien muukalaisten toteutus kumartaa tokusatsu-efektielokuvien ja kumipukuhirviöperinteiden suuntaan, mutta godzillamaisen sympaattisen kömpelyyden sijaan ne ovat lähinnä limaisen vastenmielisiä. Mukana on myös sympaattisia pikkualieneita, joiden mahtavan orgaanis-teollinen toteutus riemastuttaa: onko ne tehty nallekarkeista vai mistä?

Sushi Typhoonin periaatteiden mukaisesti irtopäitä, lenteleviä raajoja ja suolenpätkiä annostellaan isolla kauhalla. Oudosti verta kuitenkin näkyy hyvin vähän. Toiminta yltyy loppua kohti maaniseksi – asialla ovat nimittäin Yuji Shimomura ja Kensuke Sonomura, joilla on käyntikortteinaan iso läjä toimintakoordinointia ja stuntteja Aasian kärkitoimintapaukkuihin kuten Death Trance (2005), Versus (2000) ja Flash Point (2007). Pääosa Masanori Mimoto on myös aloittanut stunteilla, joten häntä ei tarvitse piilotella ja korvata aina stuntmiehillä taisteluiden alkaessa. Elokuva huipentuu Yamatan ja alienin eeppiseen kaksintaisteluun, jossa lajeina ovat mm. miekkailu, wrestling, karate, John Woo ‑tyylin ammuskelu ja suoraviivainen turpaanveto.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Toiminnan ja kauhun lisäksi AvN kunnostautuu eritoten komediana. Se toiminee vihaterapiana niille, joita ärsyttävät huonoja vitsejä suoltavat comic relief ‑hahmot. Mukana on äärimmäisen rasittava vanhempi tumpeloninja Nezumi (nimi tarkoittaa rottaa), joka vetää läpi typerryttävän epähauskaa komediarutiinia. Toinen koominen hahmo on hieman toimivampi: kylällä kukkoileva, muodikasta silmälappua käyttävä ja ninjoille päätä aukova homo. Varsinainen naurupommi ja kirjaimellinen WTF‑kohtaus nähdään loppupuolella, mutta sitä ei todellakaan kannata spoilata etukäteen. Kyseessä on jotain hyvin anakronista ja muutenkin asiaankuulumatonta.

Teknisesti AvN huokuu halpuutta. Digikuvaus on melko ruman näköistä, cgi‑efektit heikkoja (alkukohtauksessa hyppivät ninjat ovat jopa naurettavan surkeita) ja musiikit kuulostavat usein etäisiltä ja heppoisilta, vaikka toki sopivatkin toimintaan. Onneksi se tärkein, eli alienit on toteutettu kunnolla. Alien vs. Ninjan 80 minuutin kesto on pakattu täyteen viihdyttäviä ideoita, ja uuden japanilaisen ADHD-halpalätistelykauhun aallosta se eroaa edukseen helposti seurattavalla juonella ja maltillisella kerronnalla. AvN on siis erinomainen roskaelokuva sosiaalisiin illanviettoihin, mutta yksin katsottuna sen hauskuus ja hyvä meno eivät pääse täysin oikeuksiinsa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

choreographers

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Piranha 3D (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Alexandre Aja

Siinä missä komedia on draamaa hankalampaa, on hyvää huonoa makua vaikeampi tehdä kuin pelkkää laatua tai tietoista paskaa. Ranskasta esikoisensa Haute tensionin (2004) jälkeen Hollywoodiin karannut Alexandre Aja näyttää vihdoin löytäneen oikean vaihteen puolitiehen jääneiden yritelmien (The Hills Have Eyes, 2006; Mirrors, 2008) jälkeen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Piranha 3D on loogista jatkoa niin Ajan estetiikalle kuin urakehitykselle. Yksinomaan remakeja Amerikassa tehnyt ohjaaja jatkaa samaa polkua versioimalla Joe Danten kauhuparodiaa Piraija (1978), joka jo itsessään pilkkasi Tappajahaita (1975). Aja jatkaa samaa kaavaa. Pikkukaupungin kesäjuhlat saavat ikävän yllätyskäänteen kun maanjäristys avaa käytävän valtavaan maanalaiseen järveen, josta syöksyy esiin tuhansia esihistoriallisia piraijoita – samaan aikaan kun satamaan on kasaantunut 20 000 bilettävää teiniä spring break ‑bakkanaaleihinsa.

Heti alussa ilkeästi mulkoilevat pikatappajat syövät suihinsa Tappajahai-rooliaan parodioivan Richard Dreyfussin esittämän kalastajan. Tyypittely jatkuu läpi elokuvan, hieman vaihtelevin tuloksin. 90‑luvulla tähtenä käväissyt Elisabeth Shue on huolestunut sheriffi, Ving Rhames tämän jämpti apulainen, Christopher Lloyd oma hypermaaninen itsensä – jälleen tiedemiehenä. Ja niin edelleen. Pääjuonta saa kantaa neitsyydestään eroon tahtova sheriffin nörtti teinipoika, joka kiimaisuuttaan ajautuu Jerry O'Connellin esittämän "Wild Wild Girls" ‑videotuottaja/juontajan apuriksi.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

O'Connell on ainoa, joka saa kunnon revittelytilaa ja kiskookin itselleen epätyypillisestä roolista kaiken irti. Limainen eksploitaattori osuu niin hiuskarvan päähän tosielämän "Girls Gone Wild" ‑esikuvaansa Joe Francisia, että mies on viritellyt asiasta oikeusjuttua.

Ajan vahvuus ei ole tarinankerronta, vaan näyttävät ja vetävät mutta irtonaiset ja tasoltaan vaihtelevat set piece ‑kohtaukset, joiden sarja huipentuu teinien hurmokselliseen massateurastukseen piraijoiden päästessä keskelle kaupungin satamaa. Raajat lentelevät, torsot ja päät irtoilevat, tissit ynnä perseet hytkyvät ja riemu raikaa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Ajan tyyliä voisi kuvailla MTV‑realityista innostuneen Russ Meyerin splatter-irrotteluksi. Parhaimmillaan vakavalla naamalla vedetty överi hölmöily iskee suoraan suoneen ja tekijöiden ilmeinen ilo irrottelustaan on tarttuvaa. Parhaita vetoja on Mustan laguunin hirviön (1953) uintituokion päivitys säestettynä 1800‑luvun oopperasäveltäjä Léo Delibesin herkällä duetolla – veden alla vain lipuvat kaksi ilkosen alastonta silikonimallia. Kolmiulotteisuus hyötyy muutenkin eniten juuri vedenalaisista kohtauksista.

Ison verilöylyn jälkeen loppu lerpahtaa, mutta Aja vetää aivan viime sekunneille muutaman osuvan järjettömän irtovitsin. Piranha 3D:tä ei nimestään huolimatta kuvattu stereoskooppisilla kameroilla, vaan konvertoitiin muotoon jälkikäteen. On se silti nautittavinta kolmiulotteisuuden ilmeisen yksiulotteisen temppuilun hyödyntämistä tähän asti.

Versioinfo (24.5.2025):

Elokuvan Suomen teatteriensi-ilta oli 12.11.2010.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Last Exorcism (Viimeinen manaus, 2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Daniel Stamm

Viimeisen manauksen tarinan keskiössä toimii pastori/showmies/manaaja Cotton Marcus (Patrick Fabian), joka alalla tapahtuneiden ikävien sattumusten jälkeen päättää yhdessä dokumenttiryhmänsä kanssa osoittaa manausbisneksen olevan silkkaa kusetusta. Dokumenttia varten Cotton valitsee tarkoitusperiinsä sopivan, manausapua kirjeitse toivoneen fundamentalistiperheen ja lähtee yhdessä ryhmänsä kanssa Louisianaan syrjäiselle maatilalle suorittamaan viimeistä manaustaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Viimeisen manauksen itseensä imemiä vaikutteita ei tarvitse kaukaa hakea. Selkeimpinä matkinnan kohteina ovat toimineet tietysti William Friedkinin Manaaja (The Exorcist, 1973) jatko-osineen ja uudempine kaltaisineen (mm. Emily Rosen riivaaja, 2005). Ideavarkaissa on käyty myös Polanskin Rosemaryn painajainen (1968) suunnalla. Kuvaustyyliksi on valittu nykyisellään etenkin kauhuelokuvissa lähes ärsyttävyyksiin asti ylikäytetty pseudodokumentaarinen lähestymistapa ([REC] jatko-osineen ja uudelleenfilmatisointeineen, Paranormal Activityt, jne.)

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hämmästyttävää on, että näin monista jo lähes ehtyneistä lähteistä ammentava teos onnistuu lopulta säilyttämään kiitettävissä määrin omaperäisyytensä. Konseptin yksi merkittävimmistä vahvuuksista on psykologisen kauhun puolella pysyttely ja kaiken yliluonnollisen soppaan sotkemisen välttely viimeiseen asti. Kokenuttakin katsojaa onnistutaan myös melko näppärästi naruttamaan loppumetreille asti arvuutellen asioiden oikeita laitoja.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Elokuvan kaikki näyttelijävalinnat ovat hyvin osuneita, ja mikä huomionarvoista, mukana ei juuri suuria niminäyttelijöitä ole. Erityisesti Ashley Bell onnistuu ilmentämään pelottavan voimakkaalla intensiteetillä söpöä ja häiriintynyttä 16‑vuotiasta Nelliä. Bell pääsee myös loistamaan monissa kohtauksissa taipuisuudellaan – elokuvan julistetaiteessakin esitellyissä kehovääntyilyissä ei minkäänlaisia erikoistehosteita ole käytetty.

Viimeisen manauksen käsikirjoittajaparivaljakko Huck Botko & Andrew Gurlandilta on ensi vuoden puolella odotettavissa mm. 3D‑remake-kynäily Tobe Hooperin kasariklassikosta Kummitusjuna (The Funhouse, 1981). Ohjaajapuikoissa tällä kertaa itse Eli Roth.

Versioinfo (24.5.2025):

Elokuvan Suomen teatteriensi-ilta oli 26.11.2010.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Brain Damage (1988)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Frank Henenlotter

Vankkaa kulttimainetta nauttivan esikoisensa Basket Casen (1982) jälkeen ohjaaja-kirjoittaja Frank Henenlotterilta kesti kuusi vuotta saada seuraava umpikierolleen vinksahtanut kauhun ja komedian yhdistelmänsä kankaalle. Tulos oli onneksi vaivan arvoinen, Brain Damage nimittäin on paitsi teknisesti pätevämmin kerrottu, myös sisällön osalta huomattavasti rikkaampi tuotos.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

New Yorkissa asuva nuori mies Brian (Rick Hearst) ei yllättäen iskevän sekavan kuumeolon vuoksi eräänä iltana pääse sovituille treffeille tyttöystävänsä Barbaran (Jennifer Lowry) kanssa. Yö senkun pahenee kun Brian alkaa hallusinoida silmäksi muuttuvaa kattolamppua ja sinisen nesteen täyttämää huonetta. Syy selviää kuitenkin pian: kerrostalon naapurikämpästä Brianin kimppuun on karannut sinertävää paskapökälettä muistuttava mato, joka erittää niskan kautta aivoihin sinistä nestettä, josta tulee psykedeelisen euforinen olo. Paha vain, että mukavia jutteleva ja Elmeriksi esittäytyvä mato (äänenä kauhuohjelmajuontaja John Zacherle) vaatii vastineeksi ravinnokseen ihmisten aivoja. Ja niitähän saa vain tappamalla. Pian omaan aivokuoreensa koko ajan uutta nestefiksiä kaipaava Brian on toivottomasti koukussa, eikä kukaan hänen ympärillään ole turvassa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Addiktiota osuvan järjenvastaisen metaforan kautta käsittelevä Brain Damage on lähtöisin Henenlotterin omista seikkailuista kokaiinin parissa. Hetken euforia ja voimantunne vaihtuu jatkuvasti pahenevaksi harhaiseksi riippuvuudeksi, jonka eteen on valmis kirjaimellisesti mihin vain. Itsetuhon kierre siirtyy ihmiseltä toiselle, eikä kukaan selviä voittajana – paitsi tietysti leppoisasti lauleskeva, pöllypäisen lastenohjelmajuontajan mieleen tuova Elmer.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Suorasukaisen koruttomasti etenevästä elokuvasta saisikin hyvää antihuumepropagandaa, ellei Henenlotterin ote olisi niin ilkikurisen humoristinen. Rakkaus kauhugenreä ja etenkin sen toinen toistaan pöhkömpiä hirviöitä kohtaan välittyy vahvasti – aivan kuten viehtymys verimässäilyyn.

Versioinfo (päivitetty: 13.12.2022)

Sensuurin käsiin joutuneesta Brain Damagesta ei koskaan tehty leikkaamatonta filmikopiota. Paras saatavilla oleva versio on Arrow Filmsin Blu‑ray-julkaisu.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Due Date (Laskettu aika, 2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Todd Phillips

Due Datessa Robert Downey Jr. jatkaa Iron Manin (2008) käynnistämää hittirenessanssiaan esittämällä jälleen versiota samasta nokkelan tiukkavireisestä tyypistä, jonka sydän on lämmin. Uuden polven lahjakas koomikko Zach Galifianakis tekee yhtä lailla jatketta äkkiväärän tajunnanvirtaiselle elokuvapersoonalleen, jonka tuntui sinetöivän Phillipsin edellinen elokuva The Hangover (2009).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Epäsuhtaiset miehet törmäävät Atlantan lentokentällä ja joutuvat käsistä karkaavan riidan kautta lentokieltoon. Downey-persoonan on päästävä Los Angelesiin vaimonsa synnytykseen, kun taas isänsä tuhkia kuljettava Galifianakis-persoona halajaa Hollywoodiin käynnistääkseen näyttelijänuransa. Ratkaisu on yhteinen autokyyti, mutta voivatko näin erilaiset ihmiset löytää yhteisen sävelen vastoinkäymisten kasvaessa ja täsmähiottujen ihmiskasvuhetkien kasaantuessa sieväksi läjäksi? Paskovatko karhut metsään? Onko Shyamalanin elokuvissa elämällä tarkoitus?

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Due Date etenee kuitenkin sujuvan viihdyttävästi ja monin osin suorittaa ainoan tehtävänsä, eli ylenpalttisen halun miellyttää.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Mutant Girls Squad (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura, Tak Sakaguchi

Astromutantin hahmogalleriansa vähemmän omituiseen päähän sijoittava Mutant Girls Squad avaa Nikkatsun tuoreiden halpatuotantojen sarjan. Järjestyksessä vasta kolmantena tuotantoon päästetty, mutta ensimmäisenä Japanin teatterilevitykseen ennättänyt Sushi Typhoon ‑elokuva Mutant Girls Squad lataa välittömästi kulttielokuvapajan kovimmat käyntikortit pöytään: Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura ja Tak Sakaguchi. Komedian, splatterin ja toiminnan hallitsevalle kolmikolle annettiin kullekin tehtäväksi tehdä sitä mitä he parhaiten osaavat, vaikkakaan Iguchi ei tunnetusti osaa mitään kovin hyvin. Yhden kolmanneksen tarinasta kuvausvastuulleen saamisen lisäksi kukin ohjaaja työskenteli kokonaisuuden parissa. Nishimura laati jokaisen osuuden erikoisefektit, Sakaguchi orkestroi toimintakohtaukset ja Iguchi käsikirjoitti koko roskan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Sarjakuvamaista supersankariseikkailua, japanilaisia teinityttöjä ja elokuvantekijöiden tuttua ja turvallista mielisairautta yhdistelevä Mutant Girls Squad tarjoilee päähenkilölleen, 16 vuotta täyttävälle Rinille (Yumi Sugimoto) kaikkien aikojen syntymäpäiväyllätyksen: tämä saa kuulla olevansa mutantti, jonka kohtalo on ottaa osaa pian alkavaan ihmisten ja luonnonoikkujen väliseen sotaan. Pohjustus Rinin aggressiolle saadaan jo koulusta, missä muut tytöt ovat pitkään kiusanneet ujoa Riniä. Hölmöä draamaa ja käsikirjoittaja Iguchille tyypillistä tyystin päätöntä mutta pieninä annoksina hyvin toimivaa huumoria yhdistelevä johdanto huipentuu ohjaajansa Sakaguchin pääasialliseen pätemisalaan Rinin kasvattaessa teräksisen mutanttikäden ja huitoessa tiensä läpi puolen kylän.

Tak "Taku" Sakaguchi lukeutuu japanilaisen genre-elokuvan tunnetuimpiin nimiin, ollen kuitenkin samalla toimintakoreografina hieman yliarvostettu. Taku ehti hankkia kannuksensa alalla tähdittämällä muutamia muiden ohjaajien ja koreografien alaisuudessa valmistuneita toimintahittejä (mm. Versus, 2000) ja vieden siinä sivussa syntyneen action-osaajan maineensa myös kameran taakse. Taku ei toki ole taitamaton, eikä hänen työnsä Mutant Girls Squadissakaan ole lainkaan hullumpaa, mutta luultavasti mies olisi jo vajonnut keskinkertaisuuksien unohdettuun kastiin ilman näyttelijäroolejaan sekä Japanissa hallitsevaa kilpailun puutetta. Mutant Girls Squadissa Taku tosin saa tilaisuuden koetella kykyjään kameran molemmin puolin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Sakaguchin hieman kyseenalainen tähtihetki alkaa heti Mutant Girls Squadin toisen episodin alussa. Iguchin ohjaama, Rinin koulutusjaksoon pureutuva osuus esittelee Sakaguchin transvestiittimäisenä mutanttijohtajana, joka ilman sen kummempia perusteita iskee tyttörukan päähän Sukeban Deka II: Legend of the Girl in the Iron Mask ‑tv‑sarjasta pöllityn rautanaamion. Alkaa Rinin piilevien kykyjen hiominen kohti taistelusertifikaattia. Sieluntovereina nähdään laaja valikoima sööttejä tyttömutantteja, joiden takapuolia kohtaan Iguchi osoittaa tapojensa mukaan suurta ihailua.

Iguchin episodi jää odotetusti elokuvan vaisuimmaksi, onnistuen silti viihdyttämään täysin mukiinmenevästi. Osa vitseistä ehti hieman jo kulua Sakaguchin käsittelyssä, mutta tylsää ei tule missään vaiheessa. Ainoastaan runsaslukuiset cgi‑veret laittavat kaipaamaan aitoa asiaa. Sama ongelma on nähtävillä aloitusepisodissakin, joskin jatkuva kieli poskessa ‑asenne vähentää epäkohdan häiritsevyyttä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mutanttityttöjen huipennus ja elokuvallinen lunastus saapuu lopulta kolmikon selvästi lahjakkaimman ja visionäärisimmän ohjaajan Yoshihiro Nishimuran tajuttoman efektishown muodossa. Mutanttisodan kliimaksissa efektit ovat suurempia, musiikki paremmin käytettyä ja perinteistä tekoverta roiskitaan niin paljon, että Nishimura joutui ostamaan sitä varten uuden pumpun.

Tyylillisesti päätösepisodissa liikutaan hyvin lähellä Nishimuran aiemmissa lyhytelokuvissa (mm. 63 Minutes Later, 2009) nähtyjä musiikkivideomaisia goremontaaseja, joissa veri roiskuu Koh Nakagawan suureellisten sävellysten tahtiin. On uskomatonta, että ohjaaja kykeni purkittamaan kaiken kuluttamalla pelkästään muutaman päivän koko elokuvan kahden viikon pituisesta kuvausaikataulusta. Parhaimmillaan lähes 200 erillistä otosta päivässä valmiiksi saaneen Nishimuran kuultiinkin kuvausten aikana valittavan, että ei ehdi kusella käydä missään välissä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kokonaisuus on hajanainen mutta sujuvasti otteessaan pitävä halpatuotanto, joka kompensoi vaatimattomia tuotantoarvojaan ensiluokkaisella mielikuvituksellisuudella ja energisyydellä, joiden avulla budjetin asettamia aitoja ylitetään railakkaasti. Kovin paljoa Mutant Girls Squad ei lajityyppiään mullista, mutta sitä tuskin kukaan odottikaan. Kameran edessä ja takana ovat heiluneet genren vanhat tutut veijarit, joita voi aikansa kuluksi spottailla tusinoittain sivu‑ ja cameorooleissa tuplamiekoilla aseistautuneesta Asamista aina muinaista kiinalaista aatelismiestä esittävään Iguchiin. Mutant Girls Squad on sujuva kaveriporukkaleffa sanan kaikissa merkityksissä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

choreographers

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Sweatshop (Verta tanssilattialla, 2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2/5

"One Hammer... No Prisoners."

Ryhmä nuoria murtautuu hylättyyn varastorakennukseen järjestääkseen huumeiden, viinan ja vapaan seksin sävyttämät rave-bileet ja tulee yön mittaan tapetuiksi zombidemonien sekä alasinmoukarilla ja yli‑inhimillisillä voimilla varustetun sekopään toimesta. Sweatshopin high concept ‑juonesta ei juuri sen enempää ole mahdollista selittääkään. Sen tapahtumat liittyvät Sweatshop: Hide 'n' Shriek ‑nimiseen sarjakuvaan, jossa hieman valotetaan elokuvan alkuasetelmia. Sarjakuva tehtiin promomateriaaliksi ja sitä levitettiin elokuvan dvd‑julkaisujen yhteydessä.

Katsomiskokemuksena Sweatshop aiheuttaa melkoisia ällistysreaktioita. Se on slasher-elokuva, jonka kohtauksissa ei ole usein järjen häivääkään, eivätkä ne liity mihinkään tapahtumien jäädessä usein vaille järkeenkäypää selitystä. Kyseessä ei siis todellakaan ole "eheää tarinankerrontaa", kuten esimerkiksi Dread Centralin elokuvakriitikko kuuluttaa Night Visionsin katalogin esittelytekstissä. Välillä muka pedataan juonikuvioita vaikka mihin suuntiin, mutta niitä ei viedä missään vaiheessa loppuun saakka. Sweatshopin loputtua on helppo todeta, että kyseessä on aivan uskomattoman surkea elokuva, jolla ei ole juuri mitään arvoa. Tarkempi pohtiminen kuitenkin osoittaa, ettei asia ehkä olekaan ole aivan niin yksinkertainen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Elokuvan järjettömyys aiheuttaa sen, että viimeistään pari tuntia sen loppumisen jälkeen tapahtumat herättävät jo useitakin kysymyksiä – jos elokuvalle suostuu suomaan edes muutaman ajatuksen sen sijaan, että pyyhkisi koko kokemuksen aivoistaan. Sweatshopissa on kaikkea mitä amerikkalainen ADHD-sukupolvi tarvitsee, mutta samalla hemmotellaan myös vanhan koulukunnan gorehoundeja tuomalla ruutuun yliampuvan suuret määrät tekoverta ja toinen toistaan kovempia huippukohtia, joissa teinejä pistetään lihoiksi ihastuttavilla tavoilla. Mukana on myös punkkareista, gooteista ja muusta sekalaisesta sakista koostuvan porukan viljelemää pervoa huumoria ja välillä vilautellaan vähän tissejäkin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Teinien kohtalosta ei katsoja voisi paljon vähempää välittää, mutta heitä listivä tappaja edustaa uhkaavaa voimaa toisin kuin esimerkiksi Perjantai 13. ‑elokuvasarjan Jason, joka kuolemattomuudestaan ja supervoimistaan huolimatta onnistuu vain harvoin aiheuttamaan mitään erityistä pakokauhua. "The Beast" ‑nimellä elokuvassa kreditoidun tappajan apureina on useita zombimaisia olentoja, joiden lihanhimo on kyltymätön. Maskeerauksensa puolesta olennot tuovat mieleen Lamberto Bavan kasarihitissä Demons (Dèmoni, 1985) riehuvat riivatut, vaikka lähempi tarkastelu ei enää kestäkään vertailua. Olentojen alkuperän selittämiseen ei Sweatshopissa käytetä hetkeäkään, kuten ei muuhunkaan selittelyyn.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Sweatshopin meno on täysin pidäkkeetöntä läträämisen osalta, mutta kokonaisuuden järjettömyys tekee siitä pitämisen todella vaikeaksi. Ohjaus kärsii ajalle tyypillisestä salamaleikkaamisesta, jolla estetään huomion liika kiinnittyminen maskeeraukseen tai efektien laatuun, vaikka gore sinänsä onkin elokuvan tasokkainta antia. Kuvaus (josta vastasi ohjaaja itse) on myös onnistunutta ja hyötyy siitä, että elokuva on luultavasti oikeastikin kuvattu yhdessä varastorakennuksessa. Jos elokuvassa olisi juonta tippaakaan enempää kuin mitä siinä on, tai jos tapahtumia selitettäisiin missään vaiheessa, olisi kokonaisuus vielä huomattavasti heikompi.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria