Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


The Informant! (Ilmiantaja!, 2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Steven Soderbergh

Steven Soderberghilla on jo yli kymmenen vuotta ollut kova tahti päällä. Indie-esikoisellaan Seksiä, valheita ja videonauhaa (1989) läpimurron tehnyt älykköohjaaja onnistui luomaan uran itselleen howardhawksmaisena jokapaikanhöylänä, genreluokituksia uhmaten. Soderbergh vuorottelee megaluokan tähtiprojektien ja pienimuotoisempien taide-elokuvien välillä. Omat elokuvansa myös kuvaava ohjaaja on useimmiten kiinnostava, mutta harvoin säväyttävä (Trafficista on jo yhdeksän vuotta).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Viime vuoden taidekautta viidakossa kahden Che Guevara ‑elokuvan verran viettänyt Soderbergh kaipasi selvästi kaupallista menestystä. Tänä vuonna ohjaajalta nähdään kaksi elokuvaa, pornotähti Sasha Greyn tähdittämä pienimuotoinen draama The Girlfriend Experience, sekä se ison studion tapaus, vinksahtaneen hyväntuulinen pilkkakomedia Ilmiantaja!.

Ilmiantaja! alkaa tekstillä, jossa kerrotaan sen perustuvan tositapahtumiin, mutta tekijöiden muokanneen niitä draamallisista syistä – jälkihuomautuksena seisoo "Ettäs tiedätte". Sävy on alusta lähtien absurdin arkinen varman tyylitellyllä otteella.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Matt Damon esittää maissibisneksen kiemuroista ja kansainvälisestä hintakartellista FBI:lle raportoivaa biokemisti Mark Whiteacrea, jolla ei tunnu olevan kaikki palikat oikeissa lokeroissa. Hyväntuulinen Whiteacre kertoo ryhtyvänsä auttamaan liittovaltiota silkkaa hyvää hyvyyttään. Dorkasta miehestä, jonka paikoitellen hillitöntä tajunnanvirtaa kuullaan läpi elokuvan ääniraidalla, tehdään nimen mukainen ilmiantaja.

Mikään ei vain suju kuin pitäisi, koska kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivä Whiteacre tekee agenttipuuhat omalla hömelöllä otteellaan ja puhuu mitä sylki suuhun tuo käytännössä jokaiselle tapaamalleen. Loppupuolella absurdit käänteet kasaantuvat jo liikaakin ja alkaa olla vaikea riemastua sinänsä toimivasta käsittämättömyyden runsaudensarvesta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Soderbergh pitää sävyn pingotetun realistisena, mutta tyylittelee paikoin tarpeettomasti kameralla. Myös letkeä big band ‑musiikki ylikaupittelee ilman sitä paremmin sujuvaa komediaa. Ilmiantaja! jatkuu yli halukkuuden hykerrellä sen käänteille, mutta onnistuu näyttämään globaalin bisnesmaailman juuri osuvan typerässä valossa. Parasta elokuvassa on ehdottomasti Matt Damonin äärimmäisen vakuuttava show sisäiset ristiriitansa toisten harteille ulkoistavana hyväntuulisena kahjona. Damonin ajoituksen taju on tarkka ja ymmärrys draaman ja komedian yhtäaikaisesta kuljettamisesta moitteeton.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Hurt Locker (2008)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kathryn Bigelow

Useimpia miesohjaajiakin machompia mutta oudolla tapaa herkkiä elokuvia tekevä Kathryn Bigelow on työskennellyt suhteellisen harvakseltaan. 2000‑luvulla on ennen tuoretta The Hurt Lockeria valmistunut ainoastaan keskeneräiseltä tuntunut kahden aikatason artsutrilleri The Weight of Water (2000) sekä jäyhän puisevaksi haukuttu sukellusvenejännäri K‑19: The Widowmaker (2002). 90‑luvullakin Bigelow teki vain kaksi elokuvaa: hömelöllä zeniläisyydellä kuorrutetun machon surffailutoimintadraaman Myrskyn ratsastajat (Point Break, 1991) ja osin ravisuttavan, mutta lopussa imeläksi heltyvän vuosituhannen vaihteen zeitgeist-scifielokuvan Strange Days (1995).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Parhaimmillaan Bigelow on alfaurosten ryhmäkäyttäytymisen toimintakuvauksissa. Vampyyrielokuvaa uudistaneen Pimeyden läheisyydenkin (Near Dark, 1987) parhaat hetket pyörivät irtonaisen perheen muodostaneen verenimijäjoukon sisäisen dynamiikan ympärillä. Yhdysvaltojen miehittämään Irakiin sijoittuva, käsivaralla dokumentaarisesti taltioitu The Hurt Locker näyttää Bigelown olevan yhä vahvassa iskussa oikean tekstin eteen saadessaan. Käsikirjoittaja Mark Boal on journalisti, jonka artikkeliin Paul Haggisin In the Valley of Elah (2007) perustui. Boalilla on hyvä kosketus ruohonjuuritason tapahtumiin sodassa, jonka syitä ja seurauksia puidaan edelleen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

The Hurt Locker kertoo amerikkalaisesta pomminpurkuyksiköstä, jonka uusi komentaja on rämäpäinen humanistikyynikko William James (Jeremy Renner). James kulkee virne naamallaan läpi sala-ampujien kyttäämien katujen kohti tikittäviä pommeja kuin lapsi kohti kultaruukkua sateenkaaren päässä. Tehtävä on loputon mutta addiktoiva. Muu ryhmä saa kärsiä Jamesin äkkiväärän spontaaneista ratkaisuista, mutta huippupätevää miestä siedetään, jopa kehutaan.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

The Hurt Locker ei kuitenkaan ole varsinainen juonielokuva, suurta kaarta tai kasvutarinaa on turha odottaa. Bigelowia ei sen enempää kiinnosta Irakin sodan laajempi asiayhteys tai tilanteen tuomitseminen suuntaan tai toiseen. Elokuva pyrkii sen sijaan onnistuneesti näyttämään, millä eväillä sen esittämässä maailmassa kykenee toimimaan ihmisenä. Lukuisten pienten, eletyltä elämältä maistuvien yksittäisten hetkien ja havaintojen kautta The Hurt Locker laajentaa katsaustaan Irakin hornankattilaan, jossa kuka tahansa voi kuolla melkein milloin vain. Tätä korostaa ratkaisu tuoda mukaan cameo-rooleissa nähtävät Hollywood-tähdet Guy Pearce ja Strange Daysin pääosanesittäjä Ralph Fiennes, joita molempia odottaa tyly kohtalo.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Parhaimmillaan Bigelow on jälleen miehisen macho-mielenlaadun esittäjänä. Pomminpurkukolmikon keskinäinen sanailu ja mittely on The Hurt Lockerin mieleenpainuvinta antia. Kiitos tästä kuuluu myös epätodennäköistä pääosahahmoa esittävälle Rennerille, jonka ison poikamainen olemus huokuu arvaamattomuutta. Bigelow ja Boal eivät pyri tekemään moraalista kommenttia sodasta. Ennemminkin elokuva näyttää, miten sota tuo ihmisessä esiin jotain sellaista, mitä kukaan ei osannut odottaa – ja jotain, mistä on mahdoton luopua kotirintamalla.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Ong bak 2 (Ong Bak: The Beginning, 2008)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Tony Jaa, Panna Rittikrai

Jos thaimaalaiset elokuvat vielä 2000‑luvun alussa kuulostivat lähtökohtaisesti kehnosti ylivalaistuilta ja ‑näytellyiltä transusekoiluilta, muuttui maine vuoden 2003 Ong‑bakin ja sen tähden Tony Jaan siivittämänä. Thaimaasta kajahtaa nyt mieletöntä rusikointia sisältäviä taistelulajitykityksiä, joissa stunttien ja tähtien luut ovat millin päässä oikeasta murskautumisesta toinen toistaan älyvapaammissa mättökohtauksissa. Näytteleminen sekä kaikki muu tekninen toteutus on yhä ollut prioriteettijorpakon kaukaisella vastarannalla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Viime vuoden R&A:ssa nähtiin Ong‑bakin ohjanneen Prachya Pinkaewin riemastuttava Chocolate (2008). Tällä kertaa oli tarjolla Panna Rittikrain rinnalle jatko-osan toiseksi ohjaajaksi nousseen Jaan paluu hänestä kansainvälisen kamppailunimen tehneen Ong‑bakin pariin. Mitä nyt jatko‑osa sijoittuu 500 vuotta menneisyyteen.

Ong bak 2 yllättää heti alussa näyttämällä aivan oikealta elokuvalta. Ohjaajat ovat panostaneet ulkoasuun ja kaiketi pyrkineet ridleyscottmaiseen ilmaisuun. Ensin ratkaisu toimii, mutta kameran suljinnopeuden nostaminen huippulukemiin joka taistelun aikana käy vanhaksi melko äkkiä. Liikkeiden sätkivä luonnottomuus olisi kiva tehokeino, jos sillä irroteltaisiin muutamassa kohokohdassa. Yleensä efektiä käytetään liikkeiden nopeuden korostamiseen, millä on helppo maskeerata taistelijoiden puutteelliset kyvyt. Jaalla & kumppaneilla ei kuitenkaan lahjakkuutta puutu, joten hienojen liikkeiden "tehostaminen" ainoastaan ärsyttää.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Juonikuvio on monelle genrelle tuttua suoraviivaista oman käden oikeutta koston puolesta. Jaa on hallitsijan poika, hänen perheensä tapetaan ja rosvojoukko ottaa nuoren pojan omakseen, koulien hänestä huipputaistelijan. Alku‑ ja loppuosuudet toimivat parhaiten silkan höyrypäisen mielipuolisuuden voimalla, mutta keskivaihe laahaa pahasti. Päivä elokuvan näkemisen jälkeenkin on vaikea muistaa, mitä alun ja lopun välissä itse asiassa tapahtui.

Hulvattominta antia edustavat Jaan kohtaamiset elefanttien kanssa. Ensin mies kesyttää kokonaisen norsulauman ja lopussa tähän liittyen jopa nähdään elokuvalle varsin harvinainen tarinallinen lunastus. Parhaaksi sisällöksi nousevat luonnollisesti taistelukohtaukset, joissa Jaa pieksee etenkin kliimaksissa paitsi kokonaisen armeijan, myös katsojan järjen pelkäksi kasaksi satunnaisia hermoimpulsseja.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kokonaisuus on kuitenkin väärällä tavalla tollo tarjotakseen riittävästi viehätystä edes yhdeksi katselukerraksi. Lopetuksen totaalisen käsittämätöntä hölmöyttä ei viitsi sanoiksi pukea, se pitää vain kokea. Toivon mukaan kolmas osa sijoittuu tulevaisuuteen.

Teoksen tiedot:

Ong Bak: The Beginning

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

choreographers

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Yatterman (2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Takashi Miike, Eisuke Naitō, Hatsuki Yokoo

Supertuotteliaan Takashi Miiken viime vuosien tuotanto on jäänyt vaille 2000‑luvun taitteen suoranaisia neronleimauksia. Tasaista tahtia elokuvia ulos pukkaava Miike tarttuu edelleen niin moneen projektiin kuin suinkin ehtii, eikä näytä pysähtyvän miettimään tyylilajin ja keston mahdollisia ristiriitoja.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Yatterman on 70‑luvun animesarjaan perustuva lastenelokuva, jonka kierouskierrokset ja idearikkaus on väännetty ikärajan suomissa puitteissa melkoisen kaakkoon. Sankareina ovat teini-ikäiset riemupommit Yatterman 1 ja Yatterman 2 – jälkimmäinen on luonnollisesti tyttö. Räikeän värikkäisiin univormuihinsa teemalaulun kautta räjähtävät teinitrikooihmeet pelastavat maailmaa maanalaisesta tukikohdastaan käsin jättimäisen koirarobotin avulla.

Vastassaan heillä on joka viikko (Miike vitsailee pitkin elokuvaa sen tv‑juurilla, tuoden alkuperäiset ääninäyttelijätkin mukaan hölmöilyyn) kuumaan nahka-asuun pukeutuneen Doronjon (Kyôko Fukada) johtama ilkeä Doronbo-jengi. Muut ilkimykset ovat sikanaamarilla varustettu plösö Tonzuraa (Kendô Kobayashi) sekä toinen toistaan hullumpia robotteja rakenteleva rottanaamarinen Boyacky (Katsuhisa Namase) – joka on myös palavan rakastunut emäntäänsä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Yattermanit ja Doronbot pieksevät toisiaan ja tuhoavat kiinteistöjä tasaista tahtia ja kaikki sujuu kuten pitääkin. Sitten Doronbo-jengin naruja vetelevä salaperäinen Skullobey ryhtyy etsimään neljää maagista kallonkappaletta, joiden avulla tuhota maailma. Voiko Yatterman estää koko planeetan tuhon?

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Miike suhtautuu elokuvaansa rakastavan pilkaten. Hahmojen tunteet otetaan tavallaan vakavissaan, mutta niitä käsitellään melodramaattisesti kieli poskessa. Toisin kuin moderneissa länsimaisissa trikoosankarielokuvissa, Miike ei tunne tarvetta aikuistaa räikeän lapsellista lähdemateriaalia ja Yatterman muistuttaakin nykyheeroksia enemmän 60‑luvun Batman-sarjaa – mikäli muutkin kuin Kissanainen pukeutuisivat kinkyihin nahka-asuihin.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Yattermanin juoni koostuu oikeastaan pelkästään eri lokaatioissa tapahtuvista sankarien ja konnien yhteenotoista. Miike pitää menon vetreänä, mutta variaation koostuessa lähinnä erilaisista taustoista ja aina isommista roboteista, ei ohjaaja onnistu säilyttämään mielenkiintoa 111 minuutin keston läpi. Aivan kuin esimerkiksi The Great Yokai Warissa (2005), ohjaajalla on kummallisen vähän tajua lajityypin kestämästä mitasta. Jos Yatterman olisi 80–90 minuuttia pitkä, olisi se lähes loistava elokuva. Nyt toisto syö tehojen ohella kärsivällisyyttä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


In the Loop (Silmukka kiristyy, 2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Armando Iannucci

Armando Iannucci on Briteissä erittäin kunnostautunut, mutta maailmalla toistaiseksi vähemmän tunnettu komedian ammattilainen. Mm. koomikko Steve Cooganin esittämän uskomattoman epäpätevän tv‑juontajan edesottamuksista kertovaa I'm Alan Partridgea (2002) ohjannut ja kirjoittanut Iannucci on nyt siirtänyt version poliittisesta satiirisarjastaan Politiikan nappula (The Thick of It, 2005) elokuvamuotoon.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

In the Loopissa Englannin ja Yhdysvaltain ulko‑ ja sisäpolitiikasta vastaavat päättäjät näytetään aivan yhtä toivottomina tumpeloina kuin Alan Partridge omissa pienemmissä ympyröissään. Tom Hollanderin selkärangattoman päättämättömänä esittämä pikkupoliitikko Simon Foster päästää pahemman luokan sammakon suustaan vastatessaan suorassa radiolähetyksessä juontajan yllätyskysymykseen mahdollisesta sodasta Lähi-idässä.

Pääministerin informaatiovastaava Malcolm Tucker (pelottavan rationaalista vihaa tihkuva Peter Capaldi) hyökkää Fosterin kimppuun loputtoman kekseliäällä verbaalisella täystykityksellä. Samaan aikaan Fosterin tuore assistentti Toby (Chris Addison) onnistuu sotkemaan tämän Amerikan vierailevaan sotakomissioon. Matka Washingtoniin sekoittaa niin kansainvälistä tilannetta kuin asianosaisten henkilökohtaista elämää harvinaisen tehokkaasti.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Iannuccin näkemys politiikasta on armottoman pisteliäs. Itsekkäät sisäsiittoiset asemasuojautujat sohivat jatkuvalla syötöllä sen hetken suosiollisimpaan ilmasuuntaan, puhuen itseään pusseihin nopeammin kuin saavat niitä eteensä. Lasten hiekkalaatikkoleikkejä globaalilla mittakaavalla sössivät itsetärkeilijät tekevät mitä tahansa saadakseen kaiken näyttämään sopivalta ja korrektilta, mutteivät nosta pikkurilliäänkään hoitaakseen oikeita asioita. Sanat ja niiden muotoilu ovat kaikki kaikessa. Maailma on sitä, millaiseksi sen kuvailee. Ja kuvailua voi aina muokata.

Sanat ovat myös In the Loopin käsikirjoituksen keskiössä – tämän kaltaista verbaalista ilotulitusta saa harvoin jos koskaan. Tohtori Outolemmen (1964) jälkeläiseksi helposti miellettävä pilkkakirves on myrkkyä täynnä ja paremman leivän makuun päässeet näyttelijät pistävät parastaan. Etenkin Hollanderin toivoton passiivisaggressiivinen aaseilu ja Capaldin hervottoman mielikuvituksekas kirosanojen ripuli iskevät suoraan ja lujaa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

In the Loop on toteutettu poukkoilevalla käsivaralla, kuin energisenä versiona Konttorista (The Office, 2001) (joskaan kukaan ei puhu suoraan kameralle). Sävy on lähellä naturalismia, jota vastaan tyylitelty sanavalmius kuitenkin haraa. Karikatyyreiksi moneen otteeseen venähtävissä hahmoissa on kuitenkin aina juuri tarpeeksi tosipohjaa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


My Winnipeg (2007)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Guy Maddin

Kanadalaisen elokuvan kokeellinen outolintu Guy Maddin jatkaa sisäisen maailmansa elokuvallista kartoittamisesta pseudodokumentaarisella kaupunki‑ ja perhehistoriikilla My Winnipeg. Elokuva kulkee samanlaisia kerronnallisia latuja kuin Maddinin Brand Upon the Brain! (2006), ohjaajan itse toimiessa jälleen kertojahahmona ja fiktiivisenä versiona itsestään elokuvantekijänä. Nimensä mukaisesti My Winnipeg näyttää nimenomaan Maddinin näkemyksen Winnipegin kaupungista.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kameran edessä Maddinia esittää Darcy Fehr, jonka tehtäväksi jää lähinnä näyttää nukkuvalta Winnipegin halki kulkevassa junanvaunussa, jolla Maddin sanoo yrittävänsä paeta "unissakävelijöiden kaupungista". Winnipegin hajanaista historiaa riehakkaan kuvitteellisesti valottava elokuva juoksee sivupoluille minkä kerkiää.

Laajin näistä on elokuvan sisäisen Maddinin yritys luoda kameran edessä uudelleen perheensä arkea vuosikymmenten takaa. Ann Savage esittää Maddinin "äitiä", kun taas veljinä on "näyttelijöitä" ja kuolleella koirallakin korvaaja. Isän ruumis on olevinaan mattoon käärittynä keskellä lattiaa. "Äiti" myös näyttelee kaupungin päivittäisessä tv‑sarjassa The Ledge Man, jonka joka jaksossa hän puhuu sarjan sisäisen, itsemurhaa aina hautovan poikansa takaisin sisään ikkunan reunalta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Maddin selostaa katsojan läpi visioimansa hulluuden ja absurdiuden. Selitettynä elokuvan keinot kuulostavat auttamattoman keinotekoiselta erikoisuuden tavoittelulta, mutta Maddin hallitsee sirpaleisen estetiikan jolla leikkii. Tasot kommentoivat toisiaan ja itseään ja kokonaisuudesta muodostuu koko ajan syvempi, mysteerisempi ja hullunkurisempi.

Maddinin Winnipeg on valveilla nukkuvien ihmisten kaupunki, jossa kaikki pyörii arkisuuden alle huonosti kätkeytyvän räikeän seksuaalisuuden ympärillä. Siellä biisonit vaikuttavat ihmisen geneettiseen koostumukseen ja jäähän kaulaa myöten hautautuneet kuolleet hevoset aiheuttavat vauvabuumin. Karttoja on kaksi ja molemmilla on oma taksiyhtiönsä. Mikään ei ole miltä näyttää.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Maddin käyttää toistoa paitsi kertojanäänessään, myös mykkäelokuvamaisissa tekstiplansseissa, jotka rytmittävät sekä kommentoivat poukkoilevaa ja monikerroksellista kerrontaa. Pieleen ohjaaja menee ainoastaan kummallisella ratkaisulla näyttää sumean ja kauniina hehkuvan mustavalkokuvan välissä useampaan otteeseen ankean tavallista ja värikästä kuvaa kaupungin rakennuksista. Keino sotkee elokuvan muotoa ja heittää pois sen huolella luodusta maailmasta.

Päällekäyvään freudilaisuuteen ja oidipaalisuuteen panostava Maddin irrottelee täysillä ja on vaikea sanoa kuinka paljon elokuvasta pitäisi ottaa vastaan naama peruslukemilla. Onko kyseessä pelkkä komedia? Miten paljon Winnipegin kummallisesta historiasta on faktaa? Mikä on Guy Maddinin suhde oikeaan äitiinsä?

Vastauksella yhteenkään yllämainituista kysymyksistä ei ole mitään merkitystä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


L'instinct de mort (Mesrine: Killer instinct, 2008)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Jean-François Richet

Käytännössä kaikki nykypäivän tosipohjaiset rikolliselämänkerrat noudattavat Martin Scorsesen Goodfellasin (1990) lukkoon lyömää rakennekaavaa, jossa alun sympaattisesta pikkurikollisesta kasvaa rikkaampi, pätevämpi ja häikäilemättömämpi. Puolivälin jälkeen mopo karkaa käsistä huumeiden ja naisten kanssa ja alamäki kulkee pohjalle saakka. Alun periaatteellisesta konnasta on tullut häikäilemätön sekopää. Romantisoitu moraalikertomus pääsee ensin hekumoimaan rikolliselämän voimafantasiaglamourilla ja samaan syssyyn muistuttamaan, miksei se sittenkään kannata. Tuoreimpia esimerkkejä ovat Ridley Scottin American Gangster (2007) ja kotimainen yritelmä Rööperi (2009).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ranskan kuuluisimman roiston Jacques Mesrinen tarinaa on puuhattu kankaille lähes kymmenen vuotta. Alkuperäinen ohjaaja Barbet Schröder väistyi ja tilalla on kohtalaisen onnistuneesta Hyökkäys poliisiasemalle ‑remakesta (2005) vastannut nuoremman polven nimi Jean-Francois Richet. Kahteen osaan jaettu mittava tarina kattaa Mesrinen elämän vuodesta 1959 hänen kuolemaansa 1979 saakka – 10 vuotta per elokuva.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Mesrinen tosipohjaltaan kyseenalaiselta omaelämäkerralta nimensä lainaava ensimmäinen osa, Killer Instinct, käynnistyy prologikohtauksella, jossa Mesrine (Vincent Cassell) ja hänen viimeinen tyttöystävänsä (Ludivine Sagnier) ollaan juuri ampumassa kuoliaiksi poliisin väijytyksessä. Tästä hypätään vuoteen 1959, lyhyeen prologiin Mesrinestä Ranskan ja Algerian sodassa. Siviiliksi pääsevä mies ei kuuntele vanhempiaan vaan lähtee tekemään ryöstökeikkaa kaverinsa kanssa. Pian hän tapaa Gerard Depardieun esittämän pikkurikospomo Guidon ja koko elämän kestävä polku rikoksesta toiseen notkahtaa liikkeelle.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Ensimmäinen elokuva on kokonaisuuden tiukempi ja lyhyempi paketti. Se keskittyy kuvaamaan Mesrinen elämää ennen kuuluisuutta, kattaen hänen avioliittonsa ja lasten syntymän. pienimuotoisempi draama on jäntevämpää kuin rönsyilevässä päätösosassa. Käsikirjoittaja Abdel Raouf Dafri ja Richet saavat pidettyä langat käsissään ja tekevät kiehtovia kerronnallisia ratkaisuja mittavaa materiaalia järjestäessään.

Esimerkiksi Mesrinen ensimmäinen vankilakeikka katetaan vain näyttämällä kohtaus, jossa hän suostuu pankkiryöstöön, josta leikataan suoraan vankilasta vapautumiseen. Ryöstöjä kun nähdään vielä myöhemminkin ihan tarpeeksi, samoin epäinhimillistä vankilaelämää, jonka katkeroittama Mesrine ryhtyy puolivillaisella tavalla vasemmistovallankumoukselliseksi.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kerronta on Killer Instinctissä muutenkin komean sujuvaa. Käsikirjoitus ei ole erityisen monella tasolla siunattu ja tällaista pikkurikollisia elämää suuremmiksi hahmoiksi romantisoivaa tavaraa on etenkin Hollywoodista nähty kymmenien elokuvien verran. Silti meno toimii, suurin osin Cassellin vangitsevan olemuksen ja Richet'n peittelemättömän sävyn ansiosta.

Mesrine ei ole mikään sankari, eikä hänen motiiveihinsa pureuduta yhtä varhaista kohtausta lukuun ottamatta, jossa vielä nuori mies ilmoittaa vanhemmilleen pettyneensä heidän malliinsa. Lopun vankilarymäkkä tuntuu liian uskomattomalta keksityksi – kuten ilmeisesti onkin. Richet on sanonut, ettei kaikkia Mesrinen tempauksia edes voinut käsikirjoitukseen laittaa, koska kukaan ei olisi uskonut niitä.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Toisen osan alussa palataan Mesrinen salamurhaan, tällä kertaa sen jo tapahduttua. Molempien osien yllä roikkuu siis vahvana kuoleman varjo, tietoisuus siitä, ettei tämä tule päättymään hyvin kenenkään kannalta. Public Enemy No. 1 ‑alaotsikolla varustettu kakkososa näyttää jatkuvine ryöstöjensä, vankilakarkaustensa ja tempaustensa myötä julkkikseksi nousseen Mesrinen, jonka maha paisuu egon myötä. Ystävät ja tytöt vaihtuvat, ja tytär vierailee isänsä luona aina kun tämä ei ole vielä ehtinyt jälleen karata viimeisimmästä sellistään. Vierailevina tähtinä Mesrinen rikoskumppaneina nähdään mm. Samuel Le Bihan ja Matthieu Amalric, jotka korvaavat läsnäolollaan alikirjoitetut hahmot.

kuvituskuva k
kuvituskuva l

Public Enemy No. 1 on osista muodottomampi, koostuen lähinnä Mesrinen kissa ja hiiri ‑leikistä viranomaisten kanssa. Tietoisuus kasvavasta maineesta vie kekseliään rikollisen yhä megalomaanisemmille keikoille ja räikeämpään keskisormen näyttämiseen koko sille systeemille, jonka hedelmiä varastamalla hän elää. Dafri ja Richet eivät tunnu tarpeeksi varmasti päättäneen, minkä tarinan haluavat lopulta kertoa. Jälkimmäinen osa poukkoilee koko ajan sujuvasti eteenpäin, mutta terä on tylsynyt hieman, eikä pitempi kesto korvaa tätä.

kuvituskuva m
kuvituskuva n

Elokuvat ovat silti nimenomaan yhdessä katsottuna vahva kokemus. Richet on tehnyt räikeän ja anteeksipyytelemättömän teoksen, joka on parhaimmillaan valkokankaalta koettuna. Pienten miesten elämää suurempia tarinoita voi ja kannattaa yhä kertoa, kunhan osaa tehdä sen tyylillä.

Teoksen tiedot:

Mesrine: Killer instinct

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Thirst (2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Park Chan-wook

Park Chan-wook näyttää hieman piristyneen uransa luoneen kostotrilogian päätökseen saatuaan. Kolmikosta Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Oldboy (2003) ja Lady Vengeance (2005) ainoastaan keskimmäinen on eheä kokonaisuus ja helposti Parkin paras elokuva. Itsetarkoituksellisen synkkää ja koko ajan surrealistisemmaksi yltyvää trilogiaa seurasi kepeä timburtonmaisen keinotekoinen mielisairaalakomedia I'm a Cyborg, But That's OK (2006). Nyt Park on tarttunut jälleen kovin pinnalla (Twilight – Houkutus, 2008; Ystävät hämärän jälkeen, 2008) olevaan vampyyriaiheeseen – täysin omalla otteellaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Etelä-Korean tunnetuimpiin näyttelijöihin kuuluva Song Kang‑ho (mm. The Host, 2006; Secret Sunshine, 2007) esittää katolista pappia Sang-hyeonia, joka tarjoutuu koekaniiniksi parantumatonta veritautia vastaan kehitettävälle rokotteelle – joka tappaa hänet. Verensiirto tekee kuitenkin Sang-hyeonille ihmeitä, ainoana viidestäkymmenestä koehenkilöstä. Samalla se tuo mukanaan korostuneet aistit, verenhimon ja taipumuksen syttyä tuleen auringonvalossa.

Sang-hyeon törmää sairaalassa lapsuudenystäväänsä ja tämän luona vieraillessaan ihastuu hänen vaimoonsa Tae‑joohon (Kim Ok‑vin), joka toimii miehensä ja tämän juopon äidin käskyläisenä. Verenhimo viettelee pian papin kaikenlaisiin synteihin, joihin eivät siunaukset tai itserankaisu välttämättä auta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Park kehittelee monimutkaisen kiemuraiseksi yltyvää juontaan ja hahmokaartiaan verkkaisen rauhallisella otteella, vinksahtaneen komedian kautta. Thirstista on kauhuelokuvamaisuus kaukana torahampaattoman vampirisminkin näyttäytyessä sinänsä ilkeänä verenvuototautina, joka saa ihon paiseilemaan ilman tuoretta hemoglobiiniannosta. Enemmän kyse on katolilaista syyllisyydentuntoa ja synnin käsitettä pohdiskelevasta äärimustasta yliluonnollisesta komediasta, joka muuttuu edetessään yhä surrealistisemmaksi.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Etenkin puolivälissä sattuvan ensimmäisen murhan aiheuttaman syyllisyyspiinan kuvittaminen irvokkaan hysteerisillä näyillä kiepauttaa Thirstin kierrokset huvittavasta umpikieroksi. Kaksi kolmannesta edettyään Parkin tarinapattereista alkaa kuitenkin teho hyytyä ja 133 minuuttia kestävä elokuva jankkaa hieman liikaa samaa tilannetta, sinänsä kyllä toimivasti. Parhaimmillaan Park on saattaessaan syyllisyyden riivaamat hahmonsa tragikoomisiin tilanteisiin, joissa ei voi olla nauramatta ja saman tien tuntematta itse syyllisyyttä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Liiasta kestosta huolimatta Thirst on harvinaisen ilahduttava ja tuore tapaus. Park jättää turhat formalistiset kamerakikkailut ja keinotekoiset käänteet taakseen ja tuloksena on tyylipuhdas sekä omaperäinen visio. Thirst on Oldboyn ohella paitsi Parkin ehein, myös uudistumalla kiinnostavana pysyvän ohjaajan tähän mennessä toiseksi paras elokuva.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Synecdoche, New York (2008)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 5/5

Ohjaus: Charlie Kaufman

Käsikirjoittaja Charlie Kaufman on tullut tunnetuksi päänsisäisissä aihioissa kirjaimellisesti rypevistä tarinoistaan. Being John Malkovichissa (1999) työtön marionettiesiintyjä löytää tunnelin näyttelijä John Malkovichin päähän. Adaptation. (2002) oli tarkoitettu sovitukseksi Susan Orleanin The Orchid Thief ‑kirjasta, mutta muuttui matkan varrella kertomukseksi Kaufmanin itsensä yrityksestä sovittaa epäsovinnainen kirja elokuvaksi. Nicolas Cage esitti Kaufmania sekä tämän kuvitteellista kaksoisveljeä. Tahrattomassa mielessä (2004) Jim Carrey yrittää pyyhkiä muistoja hänet jättäneestä tyttöystävästään, mutta ryhtyy katumapäälle prosessin alkaessa. Suurin osa elokuvasta tapahtuukin päähenkilönsä päässä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kaufmania voi helposti syyttää sisäänpäin kääntyneeksi, vaikka sitähän kaikki kirjoittajat ovat ja tekevät. Kaikki eivät vain kirjoita juuri siitä. Maailmoja maailmojen sisällä monikerroksisissa käsikirjoituksissaan pikkutarkan saumattomasti kyhäilevä Kaufman tiedostaa ongelmansa usein loputtomuuksiin asti teoksissa itsessään. Teema tuntuu saapuvan luonnolliseen päätepisteeseensä miehen uusimmassa elokuvassa, jonka Kaufman on poikkeuksellisesti myös itse ohjannut.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Synecdoche, New York kertoo teatteriohjaaja Caten Cotardista (Philip Seymour Hoffman), joka elää epätyydyttävää elämää taidemaalarivaimonsa Adelen (Katherine Keener) ja tyttärensä Oliven kanssa. Caden alkaa nähdä ja kuulla merkkejä kuolemasta kaikkialla ympärillään. Häntä itseään vaivaavat tunnistamattomat taudinmerkit ja tyttären ulosteetkin vaihtavat väriä harmaasta vihreään. Lehdet, radio ja tv ovat täynnä kuolevia ihmisiä. Sitten Adele vie Oliven mukanaan Berliiniin, eikä tule takaisin. Caden saa kirjeen, jossa ilmoitetaan hänen saaneen "MacArthur-stipendi neroille", joka takaa rahallisen riippumattomuuden ja taiteellisen vapauden. Niinpä Caden päättää luoda teatteriteoksen, joka on vain ja ainoastaan totta, brutaalilla tavalla. Hän hankkii valtavan hallitilan, jossa ihmiset esittävät versioita omasta itsestään, hioen esitystä yleisölle joka ei koskaan pääse sisään. Vuodet vierivät ja kuolema ei jätä Cadenia rauhaan, eikä teos näytä pääsevän sen lähemmäs totuutta, vaikka hallissa seisoo lopulta pienoisversio koko New Yorkista.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Unen logiikalla polveilevan Synecdoche, New Yorkin nimi määrittelee sisällön. Synecdoche tarkoittaa sitä, miten osaa käytetään kuvaamaan kokonaisuutta tai päinvastoin (esimerkiksi lippua pidetään maana ja toisin päin). Schenectadyn lähiössä New Yorkissa asuva Caden ei tiedä onko elämän tarkoitus teatteri vai teatterin elämä. Kaufman heittää pitkin elokuvaa dialogiin sanavaihtoja, joissa toinen ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa, usein käyttäen sanoja, joilla on englannin kielessä kaksi merkitystä. Leikki kasvaa teemaksi sanojen menettäessä merkityksensä todellisuuden kuvastajina.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Hoffman esittää Cadenia jatkuvasti kumarassa kyhjöttävänä päättämättömänä nahjuksena, joka ei oikein saa mitään aikaan. Elämä valuu ohi hänen hyppystensä, ihmiset vanhenevat, lähtevät, palaavat ja kuolevat, mutta Caden ei näe heitä, vain oman itsensä ja loputtomat kerrokset päässään. Vuodet kuluvat elokuvassa hypähdellen. Caden suutelee tyttöä ja seuraavassa kohtauksessa heillä on nelivuotias tytär. Todellisuus on muutenkin hataralla pohjalla. Cadenin ihastus Hazel (Samantha Morton) asuu jatkuvasti palavassa talossa, keskellä hämyisää savua ja pieniä seiniä nuolevia liekkejä. Todellisuuden kerroksittaisuus hiipii sisään pitkin elokuvaa, vaivihkaa. Lopulta Caden ohjaa häntä esittävää näyttelijää ohjaamassa tätä esittävää näyttelijää – joiden omat elämät ja suhdekuviot sotkevat kaikkea entisestään. Ja silti kuoleman varjo roikkuu koko ajan kaiken yllä.

kuvituskuva i
kuvituskuva j
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Kaufmanin solipsistinen visio tiivistyy Cadenin hahmossa; hän ei näe mitään muuta kuin oman kurjan yksinäisyytensä, joka johtaa vääjäämättä kuolemaan. Niinpä Cadenille äärimmäisin brutaali totuus on, että kaikki kuolee. Hän ei pysty elämään muutoksen kanssa tai näkemään, ettei taide voi olla elämää. Lapset kasvavat, aikuiset muuttuvat, kaikki kuolevat, elämä muuttuu teatteriksi ja teatteri elämäksi. Tatuoinneista tulee kukkia kuoleman hetkellä. Caden on staasissa, kuin vuosikausia loputtomasti hiljaisella liekillä palava talo. Hän ei osaa elää, koska näkee vain kuolemaa. Totuuden teatterille ei ole yleisöä tai nimeä, koska ei elämälläkään.

kuvituskuva k
kuvituskuva l

Kaufman ei onneksi ole Caden, joten Synecdoche, New York käsittelee kuolemaa ja toista pääteemaansa totuuden mahdottomuudesta taiteessa surrealistisen huumorin kautta, naama peruslukemilla. Eksistentialistinen komedia onnistuu olemaan yhtä aikaa hauska, surullinen ja loputtoman idearikas. Sisäkkäisiä maailmoja vilisevä elokuvallinen maatuska-nukke tarjoaa kerralla niin paljon, että yhdellä katselulla sen massiivisuutta on vaikea sisäistää. Matkan varrelle mahtuu myös monia satuttavan tosia havaintoja siitä, miten ihmiset toisiaan kohtelevat suhteissaan. Kaufman näyttää miten paljon rikkaampaa ja tyydyttävämpää elämä olisi, jos vain näkisimme toiset kuin itsemme ja itsemme kuin toiset. Elämän ymmärtää vasta, kun sen on elänyt. Ja samalla tavalla tajuaa, miten taideteos pitäisi tehdä vasta tehtyään sen.

kuvituskuva m
kuvituskuva n

Synecdoche, New York ei ole helppo teos, ei helppo sisäistää eikä helppo käsitellä. Moni löytää sen surrealistisista kerroksista aina vain enemmän, toiset pelkkää itsetarkoituksellista tekotaiteellisuutta. Varmaa on ainakin se, että Kaufman on jälleen luonut täysin omanlaisensa elokuvan, jonka älykkyyttä on mahdoton kiistää. Vaikka sitä pitäisikin omassa mielessään liikaa rypevän teeskentelijän paskapökäleenä, herättää se vähintään keskustelua jätöksen väristä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


United Red Army (2007)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kōji Wakamatsu

On hienoa todeta ihan kotimaisenkin elokuvafestivaalin puitteissa, että 1960‑luvun puolen välin paikkeilla pink-elokuvan kenties kiinnostavimmaksi ohjaajaksi noussut Kōji Wakamatsu saa aikaan vielä seitsemänkymppisenäkin tinkimättömiä ja mielenkiintoisia teoksia. United Red Army on tylyn faktinen katsaus nimensä mukaisen japanilaisen äärivasemmistoryhmittymän itsetuhoisiin viimeisiin vaiheisiin. Tavallista kiehtovamman elokuvasta tekee se, että Wakamatsu ja hänen itsenäinen tuotantoyhtiönsä Wakamatsu Pro olivat aikoinaan tiiviisti tekemisissä nuorten vasemmistoradikaalien kanssa, mistä syystä ohjaajalla on edelleen mm. Yhdysvaltoihin pääsy kielletty.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Wakamatsu ei ole koskaan viihtynyt valtavirrassa, ja saadakseen United Red Armyn toteutettua hänen täytyi New York Asian Film Festival 08:n katalogin mukaan pantata kotinsa sekä määrätä näyttelijänsä saapuvan paikalla valmiiksi rooliasuissaan ja ilman agenttejaan tai managerejaan. Rahaa projektiin kerättiin pitkäjänteisesti vuosia ennen varsinaisen tuotannon käynnistymistä. Viimeisessä näytöksessä paskaksi pistettävä mökki oli Wakamatsun oma vapaa-ajan asunto. Säästötoimenpiteisiin lukeutui niin ikään elokuvan kuvaaminen digitaalisesti.

Wakamatsun tavoitteena oli pitäytyä mahdollisimman tiukasti faktoissa (elokuvan japaninkielinen nimi sisältää tositarinaa tarkoittava sanan jitsuroku). The Japan Timesin haastattelussa (Mark Schilling: The final days of revolutionary struggle in Japan, 2008) ohjaaja kertoo, että suurinta osaa United Red Armyn loppuvaiheista ei paikallaolijoiden lisäksi ole tiennyt tarkasti kukaan – paitsi Wakamatsu ja hänen käsikirjoittajakumppaninsa, itsekin puna-armeijaan värväytynyt Maso Adachi (The Red Army/PFLP: Declaration of World War, 1971). Wakamatsun onnistui kymmenisen vuotta sitten tavata yhä pakosalla oleva Kunio Bando – yksi viidestä elokuvan huipentavaan panttivankidraamaan osallistuneista URA:n jäsenistä – ja selvittää tältä mitä todella tapahtui.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Jos United Red Armyn saaminen valkokankaille oli vaivalloista, niin helpolla Wakamatsu ei päästä katsojiakaan: ensinnäkin elokuva kestää yli kolme tuntia. Tyyli on hyvin pelkistetty ja tuotanto vaikuttaa – osaltaan videokuvauksen takia – lähinnä tv‑työltä. Paikoin ehtii tuntumaan siltä, että totuudellisuus on syönyt liikaa elokuvallisuutta, mutta turhan tasaisten hetkien vastapainoksi löytyy todella voimakkaita kohtauksia. Lisäksi dokumenttimaisuudella vältetään onnistuneesti sentimentaalisuus ja puolueellisuus. Rakenne ja lähestymistapa paljastavat pikkuhiljaa tarkoituksenmukaisuutensa, ja lopputuloksena on väkevä katsomiskokemus.

Ensimmäinen osuus varmistaa, että katsojat saavat riittävät taustatiedot niistä syistä ja tapahtumista, jotka johtivat pääasiallisesti nuorista opiskelijoista koostuneen United Red Armyn kehittymiseen puolisotilaalliseksi ryhmittymäksi valmiina aseelliseen sotaan vallitsevaa valtaa vastaan. Reilun puolen tunnin sekoitus uutisklippejä, still-kuvia ja näyteltyjä kohtauksia uuvuttaisi nopeasti elleivät tapahtumat olisi näin kiinnostavia ja taustalla pauhaisi Sonic Youthin perustajajäsenen Jim O'Rourken musiikit.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kuin vaivihkaa Wakamatsu siirtää näkökulmansa armeijalaisten pidätysten ja jänistämisien seurauksena jatkuvasti kutistuvaan sisäpiiriin. United Red Armyn intensiivinen ja intiimi keskimmäinen kolmannes on silkkaa kauhuelokuvaa. Talvella 1971–72 kolmisenkymmentä armeijalaista vetäytyivät Japanin Alpeille valmentautumaan tuleviin taisteluihin. URA:n pomojen Tsuneo Morin (Go Jibiki) ja Hiroko Nagatan (Akie Namiki) yllyttämissä brutaaleissa "itsekritisointi" ‑sessioissa joukosta lynkattiin puolet, kun johtajat keksivät pitää heitä riittämättömän vallankumouksellisina täysin absurdein perustein.

Lohduttoman leiritragedian jälkeen elokuva muovautuu vielä sujuvasti trilleriksi: poliisihyökkäyksen uhan kasvaessa viiden jäsenen onnistui hylätä tukikohta, paeta etsintäpartiota ja linnoittautua kymmeneksi päiväksi vuoristomökkiin, jossa he pitivät panttivankina talon emäntää ja vastustivat aseellisesti rakennusta piirittävää virkavaltaa. Koko Japani seurasi silmä kovana Asama-Sansô-tapauksena tunnetuksi tullutta operaatiota televisiosta ja muista medioista, ja sen resoluutiolla oli merkittävä vaikutus äärivasemmistoliikkeen pikaiseen murenemiseen.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

United Red Army on raskas mutta omalla piinaavalla tavallaan palkitseva elokuva ideologian ja vallankäytön pimeimmistä puolista; vuoden R&A-ohjelmistosta se on jäänyt pyörimään painavimmin mieleeni. Erityisesti mikäli poliittinen historia vähääkään kiinnostaa, Wakamatsun karhea kolmituntinen imaisee mukaansa, kunhan sille malttaa antaa mahdollisuuden. Perseen puutumiselta ei täysin voi välttyä, mutta elokuvan päätyttyä tuntee todella nähneensä jotakin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Red Cliff (2008)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: John Woo

Rakkautta & Anarkiaa esitti Juhlanäytös-otsikolla festivaalin vieraanakin vuonna 1993 käväisseen ohjaajalegenda John Woon Red Cliffin alkuperäisessä pituudessaan, kahteen noin 2,5-tuntiseen osaan jaettuna. Laajempaa länsimaalaista levitystä varten teoksesta editoitiin vajaa 150‑minuuttinen tiivistelmä, joka on löytynyt Suomestakin dvd:llä jo useamman kuukauden. On tietysti aivan selvää, että mikäli elokuvasta on oikeasti kiinnostunut, kannattaa katseensa suunnata alkuperäisiä versioita kohti.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Perusta mahtihankkeelle on Chen Shon 200‑luvulla kirjoittamassa historiallisessa Kolmen kuningaskunnan kronikassa, jossa kuvatun Punaisten kallioiden taistelun filmaaminen on ollut Woon pitkäaikainen haave. Sen toteutuminen vaati ilmeisesti muutaman turpiin oton Hollywoodissa sekä cgi:n kehittymisen nykyiselleen. Paluu juurille ei kuitenkaan tarkoittanut paluuta pienempiin puitteisiin: Woo sai unelmaprojektilleen giganttisen budjetin, 80 miljoonaa dollaria, mutta rahat tulivat takaisin moninkertaisesti tehden leffaparista Aasian historian parhaiten tienanneen elokuvatuotannon.

Red Cliffin tarina on liian vaivalloinen referoitava, joten avuksi kutsutaan lainaus Nordisk Filmin kotimaisen dvd‑julkaisun takakannesta: "Jotkut taistelut ovat historiaa ja jotkut muuttavat sitä! Kiina vuonna 208, jolloin Han‑dynastia on sammumassa. Pääministeri Cao Caon valtava sotajoukko, jossa on 800 000 sotilasta ja 2 000 sotalaivaa, on tullut ratkaisevaan taisteluun Punaisille kallioille. Kukaan ei tiedä, mikä heitä odottaa." Juoni seurailee melko tarkasti Kolmen kuningaskunnan kronikan tapahtumia, eli kyse on lähinnä sotimisesta, viekkaasta taktikoinnista sekä ripauksesta romantiikkaa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hiipivän tiikerin, piilotetun lohikäärmeen (2000) kansainvälisen menestyksen jälkeen taajaan nähdyt cgi:llä buustattujen sotajoukkojen urotöistä kertovat kiinalais-hongkongilaiset suurspektaakkelit eivät ole olleet mitään kovin inspiroivaa katsottavaa, mutta onneksi jo Red Cliffin ensimmäiset parikymmentä minuuttia näyttävät, että John Woo on edelleen varteenotettavampi elokuvantekijä kuin valtaosa kilpailijoistaan. Yhteen soittoonkin katsottuna viisituntinen eepos viihdyttää koko kestonsa ajan. Kuvallinen ilmaisu on soljuvaa ja silkassa visuaalisessa suurellisuudessaan valkokangaskatselusta erityisesti hyötyvää.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Ensimmäinen Red Cliff alustaa hölmöistä hetkistään huolimatta varsinaista Punaisten kallioiden taistelua pääpiirteissään kutkuttavasti. Suuruudenhullun Cao Caon (mainio Zhang Feng Yi) massiivinen sota-armada on vasta ryhmittymässä päähyökkäykseen Jangtse-joella, ja elokuvan taistelut käydään hieman pienemmissä kuvioissa. Pienemmät tosin tarkoittavat tässä tapauksessa tuhansia sotilaita vuodattamassa toisistaan verta mm. monimutkaisiin käytäviinsä viholliset jujuttavassa "kilpikonna" ‑muodostelmassa. Cao Caon päävastuksen, kenraali Liu Bein (You Yong) joukkojen päästrategi Zhuge Liang (oivallinen Takeshi Kaneshiro) saa muodostettua liittoutuman Zhou Yun (hätäisesti Chow Yun‑fatiä tuuraamaan suostunut Tony Leung, peruskarismaattisena mutta hieman tylsänä) kanssa, mutta vihollisen ylivoima koettelee koalitiota.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Red Cliff II jatkuu suoraan siitä mihin ensimmäinen osa päättyi, ajautuen kuitenkin pian karikkoisille vesille. Myötähäpeää aiheuttaa eritoten sivujuoni, jossa hyvispuolen korkea-arvoisen sotalordin sisar lähtee vakoilureissulle Cao Caon leiriin mieheksi pukeutuneena, selvittää vastapuolen suunnitelmat typerryttävän helposti ja saa vielä vajaamielisen viholliskersantin ihastumaan itseensä (siis vaikka kukaan ei älyä hänen olevan nainen). Samalla tavalla monet hahmojen käänteentekevistä ratkaisuista tuntuvat aivan idioottimaisilta. Jopa lopetus jättää tässä mielessä hieman huonon maun suuhun, sillä kaiken tapahtuneen valossa se ei yksinkertaisesti tunnu uskottavalta tavalta päättää yhteenottoa.

Myös tärkeiden henkilösuhteiden kehittyminen jättää hieman kylmäksi, kuten tekevät taistelutkin: aikaisemman episodin näyttävästi yksilöiden wuxia-melee-taiturointia suuremman mittakaavan strategioihin liittänyt sotiminen hylätään valtavamman, aivan liikaa tietokonegrafiikoihin nojaavaan laivueiden hävityksen tieltä. Muinaishistoriallisessa sotaelokuvassa on tuskin koskaan aiemmin nähty näin paljon räjähdyksiä.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Pettymys on ehkä kakkososan kohdalla suuri nimenomaan sen takia, että ensimmäinen Red Cliff oli odotuksia jatkolle kasaava positiivinen yllätys. Kokonaisuutena elokuvat ovat ihan mallikas suoritus, mikäli nyt sattuu tämän tyylin sliipatuista historiallisista sotimisepiikoista pitämään. Ohjaajana John Woo on selkeästi ollut kotimantereelleen palattuaan paremmassa vedossa kuin vuosikausiin, mutta lähinnä ongelmallinen käsikirjoitus estää Red Cliffiä nousemasta pituuteensa nähden harvinaisen kelvollista viihde-elokuvaa suuremmaksi teokseksi.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

choreographers

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria