Kattauksesta on Elitistissä aiemmin arvostelu Kim Jee‑woonin tarpeettoman oloinen pseudoleonepastissi The Good, the Bad, the Weird (2008).

Julkaistu: 2009-10-07T12:20:12+03:00
Kirjoittanut:
Rakkautta & Anarkiaa valtasi Helsingin elokuvasalit 22. kerran 140 elokuvalla. Festivaalin avasi Steven Soderberghin tuore komedia Ilmiantaja! (The Informant!, 2009) ja päätöksenä sai toimia Jane Campionin uutuus Bright Star (2009). Niiden välissä nähtiin huikea lajitelma moninaisia elokuvia joka puolelta maailmaa.
Kattauksesta on Elitistissä aiemmin arvostelu Kim Jee‑woonin tarpeettoman oloinen pseudoleonepastissi The Good, the Bad, the Weird (2008).
Nykyvenäjän kiinnostavin ohjaaja Aleksei Balabanov seuraa vuoden 2008 Rakkautta & Anarkiaa ‑festivaalilla esitettyä Cargo 200:a (2007) edeltäjäänsä rauhallisemmalla mutta aivan yhtä synkällä periodidraamalla Morphine.
Varhaisissa elokuvissaan niin Beckettiä (Happy Days, 1991) kuin Kafkaakin (The Castle, 1994) versioineen Balabanovin elokuva perustuu Mikhail Bulgakovin omaelämäkerrallisiin kertomuksiin. Käsikirjoitus on näyttelijänä Balabanovin Veljen (Brother, 1997) ja Veli 2:n (Brother 2, 2000) myötä supertähteyteen nousseen Sergei Bodrov Jr.'n, joka menehtyi kuvausryhmänsä kanssa lumivyöryyn vuonna 2002 Kaukasuksen vuorilla valmistellessaan toista omaa ohjaustaan.
Vallankumousvuoden 1917 syksyyn sijoittuva Morphine kertoo kokemattoman lääkärin Polyakovin (Leonid Bichevin) koettelemuksista siperialaisessa pikkukylässä. Lääkintämetodit ovat rujoja ja järkevän ajattelun mahtiin luottavan Polyakovin työtä hankaloittavat myös vanhan kansan yhä vallitsevat uskomukset. Terveysaseman henkilökunta on kuitenkin pätevää ja Polyakov suoriutuu kuin ihmeen kaupalla myös paljon taitojaan vaativimmista operaatioista. Komean tulokkaan seksiseikkailut sekä turbulenttinen poliittinen ilmapiiri kiristävät jännitteitä, mutta Polyakoville kohtalokkain käänne on allergiseen reaktioon otettu ensimmäinen morfiinipiikki.
Pian ensiapuosastomainen potilaiden pelastaminen vaihtuu kamppailuksi sisäisiä demoneita vastaan, eikä Polyakovia odota yhtä onnekas kohtalo kuin morfiiniaddioktiostaan selvinnyttä kirjailija Bulgakovia. Riippuvuuden pahentuessa elokuvalla on kuitenkin ongelmia säilyttää kiinnostavuutensa, sillä syöksykierre pahenee juurikin sillä klassisella ja odotetulla tavalla. Näyttelijät ovat rooleissaan uskottavia mutta hahmot jäävät etäisiksi, ja vaikka Balabanov kuvaa päähenkilöitään yllättävänkin sympaattisesti, ei nuoren lääkärin mielen ja ruumiin rapistuminen kosketa.
Kiehtovinta teoksessa on kylmänkolkko tapahtumaympäristö: karut lumiset maisemat, öljylampuilla valaistut sisätilat sekä huutavien, oksentelevien ja kuolevien potilaiden kansoittama puinen sairaalarakennus. Paljon autenttisen näköisiä lääkintäoperaatioita piikityksistä todennäköisesti kaikkien aikojen amputointikohtaukseen siekailematta esittävä Morphine toimii myös kerronnallisesti melko hyvin ottaen huomioon, ettei siinä ole nimeksikään juonta. Ja jälleen Balabanov osoittaa hallitsevansa elokuvan elävöittämisen musiikilla ja mustalla huumorilla.
Niin ikään kuvaus, valaistus ja yksityiskohtainen lavastus vaikuttaisivat olevan toteutettu äärimmäisen huolellisesti.
Mutta valitettavasti tätä ei päässyt kunnolla näkemään ainakaan elokuvan ensimmäisessä näytöksessä Maximin kakkossalissa; ilman ennakkovaroitusta digiprojektiona esitetty teos oli kuvaltaan täysin ala‑arvoinen ja tunnelmallisen hämärien otosten sijaan joutui ihastelemaan tummanvihreää digitaalimömmöä. Harvoinpa teatterin sijaan toivoisi olevansa kotonaan tuijottamassa elokuvaa ennemmin vaikka tv‑lähetyksenä. Ainakin itselläni formaattifiasko vahingoitti katselukokemusta vielä enemmän kuin festivaaleilla vastaavanlaisen kohtalon kokeneen Kinatayn (2009) tapauksessa, jonka YouTubeen ladatuista klipeistäkin saa enemmän selkoa kuin Maximin surkeista videotykityksistä.
Maailmalla 35 mm:n filmikopiona kiertänyt Morphine ansaitseekin tulla nähdyksi kunnollisella kuvanlaadulla, ja annettuun arvosanaan kannattaa suhtautua tämän pettymysvitutuksen vaikutus huomioiden.
Brillante Mendozan Kinatay oli Lars Von Trierin Antikristuksen (Antichrist, 2009) ohella se toinen Cannesin kohauttaja. Kriitikoiden parjaama nuhjuinen filippiiniläiselokuva toi Mendozalle kuitenkin parhaan ohjaajan palkinnon. Elokuvan nähtyään on hieman vaikea ymmärtää kumpaakaan kantaa.
Kinatayn tapahtumat sijoittuvat kokonaan yhden vuorokauden ajalle ja paikoitellen se eteneekin käytännössä reaaliajassa. Kirkkaassa auringossa alkava elokuva kertoo vastavalmistuneen poliisikokelaan matkasta viranomaisten julman korruption pimeään ytimeen. Juuri naimisiin mennyt mies joutuu ylempiensä matkaan näiden napatessa stripparin kyytiinsä päämääränään kylmäverinen murha.
Mendoza toteuttaa Kinatayn kuin äärimmäisen halpana seurantadokumenttina. Suttuinen dv‑kamera tarkkailee päähenkilöä luonnonvalossa ja dialogi on naturalistista, eli mitään sanomatonta. Kuva poukkoilee kaoottisesti ja ääniraita on täynnä suhinaa ja katkeilua. Draaman kaari on yksinkertaisesti valosta pimeään.
Väkivaltakohtauksillaan äärireaktioita herättänyt Kinatay jää outolinnuksi – väkivaltaa odottavat tuskin saavat mitä haluavat, kun taas monisyistä ja älykästä elokuvaa haikailevat jäävät yhtä lailla tyhjän päälle. Mendoza käsittelee aihettaan prosessin kuvauksena, ilman syitä, seurauksia tai laajempaa kontekstia. Korruptiosta ja yhteiskunnan väkivaltaisuudesta ei saa erityisen vivahteikasta kuvausta, eikä Mendozaa tunnu kiinnostavan näyttää niitä askeleita, jotka vievät päähenkilön tälle polulle.
Lopputuloksena on vain nihkeää ja kirjaimellisesti sietämättömän pimeää ahdinkoa. Parinkymmenen minuutin öiset ajomatkat eivät tarjoa kovin tuntuvaa kosketuspintaa mihinkään, ellei satu nauttimaan satunnaisten katulamppujen spottailusta keskellä muuten sysimustaa kuvaa.
Andrea Arnold vaikuttaa brittiläisen lähiörealismin uudelta toivolta. Fish Tankissa koulusta potkut saanut 15‑vuotias betonilähiöprinsessa Mia (Katie Jarvis) kituuttaa ankeaa elämäänsä bilettävän äidin ja hänelle epäkiinnostavan pikkusiskonsa kanssa. Salaa tanssimista harjoitteleva Mia on saanut koulun ohella vedettyä välit poikki myös ainoan ystävänsä kanssa, eikä kiukkuiselle tytölle näytä löytyvän mitään jalansijaa. Tilanne muuttuu äidin uuden poikaystävän Connorin (lupaavasti monenlaisista rooleista uraa luova Michael Fassbender) muuttaessa asuntoon. Connor on hyvännäköinen ja maskuliininen mies, jonka rennon leikkisä asenne tarjoaa Mialle odottamatonta vastakaikua.
Arnold avaa ja syventää asetelmaansa hitaan varmalla otteella. Kaikki nähdään Mian kautta ja Fish Tank eteneekin lähinnä päähenkilön tunteiden mukaan. Arnoldilla on hyvä silmä yksityiskohdille ja hyvä korva dialogille.
Norjalainen North edustaa samaa tyylitellyn arkisuuden minimalistista komediaa kuin viime vuoden festivaaleilla nähty ruotsalaiselokuva Pingiskingi (Ping-pongkingen, 2008). Erlend Loen alikirjoitetussa, mutta paikoin absurdeja oivalluksia sisältävässä tarinassa kolmikymppinen ahdistunut alkoholisti Jomar (Anders Baasmo Christiansen) saa tarpeekseen työstään hiihtokeskuksen vartijana ja lähtee pullo viinaa eväänään moottorikelkalla kohti hänet hylännyttä vaimoa ja yhteistä poikaa.
Jäätikön halki kiitävä road movie kulkee pätkittäin sulkeutuneen Jomarin törmätessä eri tavoilla vinksahtaneisiin ihmisiin matkallaan. Sävy on alleviivatun staattinen ja pelkistetyn toteava dialogi melankoliseen hauskuuteen pyrkivää. Jomar vain on aivan liian särmätön päähenkilöksi ja elokuva muotoutuu yhtä umpimieliseksi kuin päähenkilönsä. Kaikki toimivat kuin tietäisivät Jomarin ongelmat, jotka eivät katsojalle asti kuitenkaan avaudu, ainakaan merkityksellisinä. Jomarin toivottomuutta romantisoidaan myös hieman kyseenalaisella tavalla. Yksioikoisen ilmiselvä sisältö kantaa juuri ja juuri lyhyen keston ajan, mutta ei lopulta tarjoa muuta kuin pari irtonaurua ja kauniita lumimaisemia.
Paolo Sorrentinon scorsesemaisen operaattinen elokuva Italian seitsenkertaisen pääministerin Giulio Andreottin korruptiosyytteiden täyttämästä urasta ja elämästä on yksittäisinä kohtauksina usein elokuvaa parhaimmillaan. Etäännyttävän mutta majesteettisen tunnelman luojana Sorrentino on suorastaan huikean lahjakas. Kuvien rytmitys ja musiikin käyttö tuovat Scorsesen ohella mieleen Quentin Tarantinon, vaikka Sorrentino tekeekin täysin erilaista elokuvaa. Toni Servillo ruumiillistaa kyttyräisen Andreottin fyysisesti suppuun kääriytyneeksi pirulliseksi neroksi, jonka motiiveista ja ajatuksista on vaikea ottaa selvää, mutta mahdotonta olla kiinnostumatta.
Il divo on upeaa katsottavaa ja koettavaa, mutta se tuntuu myös tapahtumiltaan ja etenkin hahmoiltaan turhan monimutkaiselta. Tyyppejä vilahtaa kuvassa esittelytekstein varustettuna niin tiuhalla syötöllä, että aivot ylikuormittuvat jo muutamassa minuutissa – etenkin jos Italian poliittinen historia ei ole ennalta tuttua. Katsojan aliarvioiminen teknisellä tasolla ei ole Il divon ongelma. Enemmän vastakarvaan haroo se, ettei suurimmalla osalla mielettömällä tykityksellä esitellyistä hahmoista ole mitään sijaa koko muussa elokuvassa esittelykohtauksen jälkeen. Henkeäsalpaava elokuvallisuus tempaa mukaansa, mutta sisällöllisesti Sorrentino ei ensimmäisen 20 minuutin jälkeen varsinaisesti tarjoa mitään uutta, vain lisää sitä samaa. Tyylistä nauttiville Il divosta siis muodostuu jumalalliset pari tuntia, mutta kokonaisuudesta muutakin kuin huikeaa tyylitajua kaipaavat jäänevät ihmettelemään, mistä ihmeestä kaikessa oli oikein kysymys.
Götz Spielmannin kirjoittama ja ohjaama itävaltalainen moraalidraama Revanche näyttää, ettei toimivaan elokuvaan tarvita paljon muuta kuin hyvät hahmot ja asetelma, josta riittää lypsettävää. Hämmentävän paljon Robert Carlylelta näyttävä Johannes Krisch on nelikymppinen pikkurikollinen Alex, joka toimii yleisapurina wieniläisen bordellin pomolle. Alexilla on salaa suhde yhden laitoksen huoran kanssa. Tilanteen muuttuessa kummankin kannalta pahaenteiseksi päättää Alex ratkaista ongelmat ryöstämällä pankin. Kaikki ei kuitenkaan suju aivan kuten suunniteltu ja Alex pakenee maaseudulle isoisänsä farmille. Keskellä ei‑mitään tarjoutuu odottamaton tilaisuus kostoon. Mutta mikä on oikea ratkaisu?
Revanchessa mikään ei ole yksioikoisen mustavalkoista. Pingotetun hitaasti etenevä elokuva vetää mukaan verkkaiseen mutta kireään rytmiinsä, eikä koskaan voi olla varma, mitä kukin seuraavaksi tekee. Ikävä kyllä Spielmannin rytmi tarkoittaa myös sitä, että usein kukaan ei lopulta tee mitään. Alexin loputon halonhakkuu on hyvä angstin ja raivon purkukeino ja toimii paikoitellen hyvin myös uhkaavana jännityksen kasvattajana – sitä vain on tuhottomasti liikaa. Ja silti; juuri kun on valmis huutamaan hahmoille, että nämä tekisivät jotain, vie Spielmann elokuvan kiinnostavaan suuntaan. Revanchessa matka on tärkeämpi kuin päämäärä. Musiikin jättäminen pois venyttää kohtauksia entisestään ja tuottaa usein kutkuttavan jännitteisiä hetkiä. Elokuva on palkitseva ja etenkin ohjauksellisesti toimivaa jälkeä. Tarinassa ja kierroksissa olisi ollut vain vielä hiomisen varaa.
Ei ole enää helppo keksiä uusia dystopioiksi paljastuvia utopioita scifielokuviin. Tuore ruotsalaisanimaatio Metropia onnistuu lähinnä vaivaannuttamaan uskomattomalla high conceptillaan: vuonna 2024 talouskriisistä on toivuttu salaperäisen Trexx-yhtiön toimesta. Lafka on luonut koko Euroopan kattavan metroverkoston, jolla voi ajella töihin vaikka Pariisista Tukholmaan. Kaksoisolentoonsa törmäävä päähenkilö Roger saa selville, että Trexxin väki salakuuntelee ihmisten ajatuksia supersuositun shampoon avulla. Aivan, kuulostaa siltä kuin joku kertoisi jo puoliksi unohtunutta untaan toissayöltä.
Metropian animaatiotyyli on royanderssonharmaata ja näyttää liikkuvalta 3d‑mallinnetulta mainoskuvakollaasilta. Ihmisten päät ja silmät ovat valtavia ja kehot pieniä. Liikkeet ovat nykiviä ja "fotorealistinen" versio South Parkin leikkaa ja liimaa ‑tyylistä ei saa apua keskinkertaisen videopelin välianimaatiosta revityltä dialogilta, hahmosyvyydeltä ja juonen kiinnostavuudelta. Tekniikan rajat tulevat äkkiä vastaan siinäkin, ettei kasvoja voi ilmeisesti näyttää kuin suoraan edestä tai kokonaan profiilista. Näiden muotilehtileikkeleiden välinen seksiakti jaksaa naurattaa hetken, muu elokuva onnistuu lähinnä turhauttamaan.
Koko idioottimaisuus tiivistyy kohtaukseen, jossa ajetaan Pariisin läpi sillä kuuluisalla metrolla ja Roger spottaa Eiffel-tornin. Hän osoittaa sitä innoissaan ja huutaa: "That's the FUCKING Eiffel Tower!" Tornia kuvataan alhaalta ja paisutteleva musiikki soi kuin kukaan ei olisi koskaan käyttänyt Eiffeliä Pariisiin sijoittuvassa elokuvassa ja ruotsalaisnerot olisivat aikaansaaneet todellisen ihmeen. Kolmen käsikirjoittajan ja rytmitajuttoman ohjaajan futuristinen unimaailma edustaa scifiä tyhmimmillään ja tyylittömimmillään. Metropia saattaa olla huonoin tänä vuonna näkemäni elokuva.
Lucia Puenzon esikoiselokuva XXY (2007) oli lupaava kuvaus Ines Efronin tulkitsemasta teini-ikäisestä hermafrodiitista. Efron löytyy myös Puenzon uuden elokuvan pääroolista aikuisuuden kynnyksellä haparoivana rikkaan suvun tyttönä Lalana, joka on rakastunut perheen sisäkköön.
Puenzo rikkoo elokuvan alussa aikarakennetta kiehtovalla tavalla ja pohjustaa päähenkilöiden väliset suhteet koukuttavasti. Valitettavasti The Fish Child tuntuu pelkältä pohjustukselta. Puenzolla on aihe, muttei selkeää teemaa tai pitkän elokuvan kantavaa juonta. Hahmot ovat uskottavia ja myös käsikirjoituksesta vastaava Puenzo on lahjakas tunnelmaohjaaja, mutta ilman kantavaa ideaa tai toimivaa rakennetta on kokonaisuudesta vaikea kiinnostua. Nimeen liittyvä pseudofantasiaelementti jää irralliseksi The Fish Childin pyöriessä kaiken muun ympärillä.
Arto Halosen dokumentti Pekka Strengistä herätti etukäteen ristiriitaisia tunteita. Hienoa, että joku oli vihdoin tarttunut suomalaisen rockin mielenkiintoisimpiin henkilöihin lukeutuneeseen Strengiin, toisaalta hänen asemansa jumaloituna kulttihahmona asettivat harvinaisen kovat panokset lopputulokselle.
Onneksi Magneettimiestä voi pitää kaikin puolin onnistuneena ja kohteensa tasolle nousevana kokonaisuutena. Halonen on valinnut lähestymistavaksi Pekalle läheisten henkilöiden haastattelut. Mukaan on saatu lähes kaikki olennaisimmat henkilöt: isä, sisko ja veli, poika, entiset tyttöystävät, bändikaverit, jne. Pekan lyhyttä elämää käydään läpi kronologisesti ja strengimäistä tunnelmaa pidetään yllä Pekan sanoitusten saattelemilla maisemakuvilla.
Jos jostain pitää motkottaa, niin kuvatusta materiaalista olisin jättänyt käyttämättä ohjaajan itsensä muistelot ja tavan, jolla tuotiin Pekan merkitys nuoremmalle sukupolvelle. Vaikka nämä molemmat ovat toki intiimejä paljastuksia, dokumentin aihe on kuitenkin Pekka Streng, eikä ohjaaja Halosen nuoruus saati sitten jonkun teinitytön fiilikset.
Koska Strengistä ei aiemmin ole ollut saatavilla juuri mitään tietoa, on Magneettimies myös erittäin tärkeä kokonaisuus suomalaisen musiikin historian kirjoitusta varten. Se on traaginen kuvaus miehestä, joka juoksi koko aikuisikänsä kanssa kilpaa kuoleman kanssa silti vaipumatta katkeruuteen tai toivottomuuteen.
Hurjavauhtiset palkkatappajarymistely ovat viime vuosina yleistyneet ja taso on ollut hyvin matala. Ainoastaan tietokonepeliin perustuvaa Hitmaniä (2007) voi pitää edes etäisesti onnistuneena, kun taas elokuvat kuten Lucky Number Slevin (2006) ja Shoot 'Em Up (2007) ovat kuin malliesimerkkejä siitä, miten paskaa ns. "hyvä meininki" Hollywoodissa nykyään on.
Brittiläinen The Tournament on idealtaan viiden pennin high concept, jossa joukko "maailman parhaita palkkamurhaajia" kokoontuu jahtaamaan toisiaan rahapalkinnon vuoksi. Heppoisen juonen takana yritetään vielä nolosti julistaa sanomaa siitä, miten kauheaa tämä nykymaailman meininki oikein on. The Tournamentin toteutus on kuitenkin sen verran reipas, että elokuvan tekijöille pitää myöntää tunnustus hyvin hoidetusta hommasta. Elokuva on todella verinen. Siis niin verinen, että siihen kiinnittää erikseen huomiota. Kun ihmisiä ammutaan haulikolla päähän (tapahtuu useasti), niin koko pää räjähtää tuusan paskaksi. Tämän lisäksi sivullisia murhataan koska "se nyt vaan sattui olemaan siinä".
The Tournament kulkee kivutta eteenpäin ja vaivaannuttavia hetkiä on kohtuullisen vähän. Ei edes Robert Carlylen esittämää, vahingossa keskelle verijuhlia joutuvaa pappia voi pitää aivan epäonnistuneena lisänä kokonaisuuteen, vaikka yleensä tällaiset kikkeliskokkelis-hahmot saavat sapen kiehumaan.
Nykyvenäjän vakavasta uusnatsiongelmasta ammentava Russia 88 vie katsojan seuraamaan reikäpäistä skinhead-porukkaa muutaman päivän ajaksi. Kamera on olevinaan yhden jengiläisistä olalla. Pääsemme vierailemaan niin pomomies Bladen (Petr Fedorov) kotioloissa, päämajakellarin hakaristibileissä kuin kohtalaisen kuumottavissa kohtaamisissa maahanmuuttajien kanssa. Pääosin homma toimii autenttistenoloisten roolisuoritusten ja tapahtumapaikkojen varassa, eikä elokuvan naamioiminen mukadokumentiksi häiritse lainkaan niin paljon kuin voisi kuvitella. Tavallisten kadunihmisten haastattelut istuvat kokonaisuuteen muistuttaen pietarilaisten perusjamppojen vallitsevista asenteista.
Koko kameran eteen saatu kaarti näyttää siltä miltä pitää ja käyttäytyy uskottavasti, mutta ajankohtainen ja potentiaalisesti kiinnostava aihepiiri tuntuu olevan nopeasti käsitelty, sillä Russia 88 tyytyy lähinnä hengailemaan ongelmanuorten kantapäillä touhuissa, jotka voisivat ihan hyvin tapahtua minkä maan uusnatsi-idioottien pikkuporukoissa tahansa. Koulutusleirilläkään ei satu juuri mitään, ja toiminnan liittymistä isompiin poliittisiin kuvioihin valotetaan vain ohikiitävästi.
Varsinaiset juonielementit ovatkin sitten teoksen heikointa antia: lopussa jo pitkään pedattu traaginen yhteenotto natsien ja maahanmuuttajien latistaa hieman tunnelmaa edeten juuri odotetulla tavalla, mutta vasta viimeinen, epäuskottavan melodramaattiseksi yltävä ja rasisminvastaista sanomaa päähän takova näytös uhkaa lähes pilata kokemuksen. Lopussa kankaalle vyörytettävä lista viharikosten uhreista ei oikeastaan ole elokuvan katsomisen jälkeen enempää järkyttävä kuin mitä vastaavien faktojen lukeminen on jo ennen sitä ollut.
Zombie-elokuvat räjähtivät 2000‑luvulla renessanssiin 28 Days Later...:in (2002) ja etenkin Dawn of the Dead ‑remaken (2004) myötä, joiden jälkeen eläviin kuolleisiin liittyviä isompia ja erityisesti pienempiä tuotantoja valui ennennäkemättömään tahtiin lähinnä dvd‑hyllyihin täydelliseen kyllästymiseen asti. Niin ikään zombie-komedia kuulostaa loppuun lypsetyltä lehmältä, mutta hd‑digille kuvattu indie-tulokas ZMD: Zombies of Mass Destruction pyrkii erottautumaan massasta jo alaotsikollaan "A Political Zomedy".
Puitteet huomioiden iraninamerikkalainen ohjaaja Kevin Hamedani onnistuu yhdistämään painokkaimmin amerikkalaiselle post-9/11-terrorismiparanoialle ja homofobialle irvailevan satiirinsa vanhan koulukunnan zombie-invaasioon yllättävän pirteästi. Ahdasmielisessä ja tietysti maantieteellisesti eristäytyneessä pikkukaupungissa tapahtuvan puolustustaistelun sankareiksi nousevat kaunis iraninamerikkalainen teinityttö Frida (Janette Armand) ja äidilleen seksuaalisesta suuntautumisestaan kertomaan matkustanut Tom (Doug Dahl) miesystävänsä Lancen (Cooper Hopkins) kanssa. Toki kaupunkilaisten jatkuvasti irakilaiseksi mieltämä Frida joutuu punaniskojen kurmotettavaksi ja homopari vanhoillisten uskovaisten vangiksi kun rättipääterroristien iskuksi hätäisesti tulkittu kuolleiden esiinmarssi käynnistyy.
Esikoisohjaaja Hamedanilla on pieniä ongelmia rytmityksen kanssa ja suurin osa hahmoista fanaattisesta pastorista yksinkertaiseen poikaystävään jäävät karikatyyreiksi, mutta ne ratkaisevimmat asiat ovat kunnossa: gore pulpahtelee budjettiin nähden komeasti ja huumori onnistuu jopa naurattamaan useaan otteeseen. Myös näyttelijät ovat kelvollisia vaikka valtaosa tekee elokuvadebyyttiään. Hyvistä puolistaan huolimatta ZMD: Zombies of Mass Destruction jää kuitenkin vain peruskivaksi myöhäisillan lättäyskomediaksi niistä arvattavista syistä: zombie-hyökkäysten ja poliittisen agendansa saroilla sillä ei ole juurikaan uutta tarjottavaa.
Julkaistu: 2009-09-28T00:00:00+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Steven Soderbergh
Steven Soderberghilla on jo yli kymmenen vuotta ollut kova tahti päällä. Indie-esikoisellaan Seksiä, valheita ja videonauhaa (1989) läpimurron tehnyt älykköohjaaja onnistui luomaan uran itselleen howardhawksmaisena jokapaikanhöylänä, genreluokituksia uhmaten. Soderbergh vuorottelee megaluokan tähtiprojektien ja pienimuotoisempien taide-elokuvien välillä. Omat elokuvansa myös kuvaava ohjaaja on useimmiten kiinnostava, mutta harvoin säväyttävä (Trafficista on jo yhdeksän vuotta).
Viime vuoden taidekautta viidakossa kahden Che Guevara ‑elokuvan verran viettänyt Soderbergh kaipasi selvästi kaupallista menestystä. Tänä vuonna ohjaajalta nähdään kaksi elokuvaa, pornotähti Sasha Greyn tähdittämä pienimuotoinen draama The Girlfriend Experience, sekä se ison studion tapaus, vinksahtaneen hyväntuulinen pilkkakomedia Ilmiantaja!.
Ilmiantaja! alkaa tekstillä, jossa kerrotaan sen perustuvan tositapahtumiin, mutta tekijöiden muokanneen niitä draamallisista syistä – jälkihuomautuksena seisoo "Ettäs tiedätte". Sävy on alusta lähtien absurdin arkinen varman tyylitellyllä otteella.
Matt Damon esittää maissibisneksen kiemuroista ja kansainvälisestä hintakartellista FBI:lle raportoivaa biokemisti Mark Whiteacrea, jolla ei tunnu olevan kaikki palikat oikeissa lokeroissa. Hyväntuulinen Whiteacre kertoo ryhtyvänsä auttamaan liittovaltiota silkkaa hyvää hyvyyttään. Dorkasta miehestä, jonka paikoitellen hillitöntä tajunnanvirtaa kuullaan läpi elokuvan ääniraidalla, tehdään nimen mukainen ilmiantaja.
Mikään ei vain suju kuin pitäisi, koska kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivä Whiteacre tekee agenttipuuhat omalla hömelöllä otteellaan ja puhuu mitä sylki suuhun tuo käytännössä jokaiselle tapaamalleen. Loppupuolella absurdit käänteet kasaantuvat jo liikaakin ja alkaa olla vaikea riemastua sinänsä toimivasta käsittämättömyyden runsaudensarvesta.
Soderbergh pitää sävyn pingotetun realistisena, mutta tyylittelee paikoin tarpeettomasti kameralla. Myös letkeä big band ‑musiikki ylikaupittelee ilman sitä paremmin sujuvaa komediaa. Ilmiantaja! jatkuu yli halukkuuden hykerrellä sen käänteille, mutta onnistuu näyttämään globaalin bisnesmaailman juuri osuvan typerässä valossa. Parasta elokuvassa on ehdottomasti Matt Damonin äärimmäisen vakuuttava show sisäiset ristiriitansa toisten harteille ulkoistavana hyväntuulisena kahjona. Damonin ajoituksen taju on tarkka ja ymmärrys draaman ja komedian yhtäaikaisesta kuljettamisesta moitteeton.
Elokuvan muut nimet
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
Näyttelijät
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:00:15+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Kathryn Bigelow
Useimpia miesohjaajiakin machompia mutta oudolla tapaa herkkiä elokuvia tekevä Kathryn Bigelow on työskennellyt suhteellisen harvakseltaan. 2000‑luvulla on ennen tuoretta The Hurt Lockeria valmistunut ainoastaan keskeneräiseltä tuntunut kahden aikatason artsutrilleri The Weight of Water (2000) sekä jäyhän puisevaksi haukuttu sukellusvenejännäri K‑19: The Widowmaker (2002). 90‑luvullakin Bigelow teki vain kaksi elokuvaa: hömelöllä zeniläisyydellä kuorrutetun machon surffailutoimintadraaman Myrskyn ratsastajat (Point Break, 1991) ja osin ravisuttavan, mutta lopussa imeläksi heltyvän vuosituhannen vaihteen zeitgeist-scifielokuvan Strange Days (1995).
Parhaimmillaan Bigelow on alfaurosten ryhmäkäyttäytymisen toimintakuvauksissa. Vampyyrielokuvaa uudistaneen Pimeyden läheisyydenkin (Near Dark, 1987) parhaat hetket pyörivät irtonaisen perheen muodostaneen verenimijäjoukon sisäisen dynamiikan ympärillä. Yhdysvaltojen miehittämään Irakiin sijoittuva, käsivaralla dokumentaarisesti taltioitu The Hurt Locker näyttää Bigelown olevan yhä vahvassa iskussa oikean tekstin eteen saadessaan. Käsikirjoittaja Mark Boal on journalisti, jonka artikkeliin Paul Haggisin In the Valley of Elah (2007) perustui. Boalilla on hyvä kosketus ruohonjuuritason tapahtumiin sodassa, jonka syitä ja seurauksia puidaan edelleen.
The Hurt Locker kertoo amerikkalaisesta pomminpurkuyksiköstä, jonka uusi komentaja on rämäpäinen humanistikyynikko William James (Jeremy Renner). James kulkee virne naamallaan läpi sala-ampujien kyttäämien katujen kohti tikittäviä pommeja kuin lapsi kohti kultaruukkua sateenkaaren päässä. Tehtävä on loputon mutta addiktoiva. Muu ryhmä saa kärsiä Jamesin äkkiväärän spontaaneista ratkaisuista, mutta huippupätevää miestä siedetään, jopa kehutaan.
The Hurt Locker ei kuitenkaan ole varsinainen juonielokuva, suurta kaarta tai kasvutarinaa on turha odottaa. Bigelowia ei sen enempää kiinnosta Irakin sodan laajempi asiayhteys tai tilanteen tuomitseminen suuntaan tai toiseen. Elokuva pyrkii sen sijaan onnistuneesti näyttämään, millä eväillä sen esittämässä maailmassa kykenee toimimaan ihmisenä. Lukuisten pienten, eletyltä elämältä maistuvien yksittäisten hetkien ja havaintojen kautta The Hurt Locker laajentaa katsaustaan Irakin hornankattilaan, jossa kuka tahansa voi kuolla melkein milloin vain. Tätä korostaa ratkaisu tuoda mukaan cameo-rooleissa nähtävät Hollywood-tähdet Guy Pearce ja Strange Daysin pääosanesittäjä Ralph Fiennes, joita molempia odottaa tyly kohtalo.
Parhaimmillaan Bigelow on jälleen miehisen macho-mielenlaadun esittäjänä. Pomminpurkukolmikon keskinäinen sanailu ja mittely on The Hurt Lockerin mieleenpainuvinta antia. Kiitos tästä kuuluu myös epätodennäköistä pääosahahmoa esittävälle Rennerille, jonka ison poikamainen olemus huokuu arvaamattomuutta. Bigelow ja Boal eivät pyri tekemään moraalista kommenttia sodasta. Ennemminkin elokuva näyttää, miten sota tuo ihmisessä esiin jotain sellaista, mitä kukaan ei osannut odottaa – ja jotain, mistä on mahdoton luopua kotirintamalla.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:00:30+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Tony Jaa, Panna Rittikrai
Jos thaimaalaiset elokuvat vielä 2000‑luvun alussa kuulostivat lähtökohtaisesti kehnosti ylivalaistuilta ja ‑näytellyiltä transusekoiluilta, muuttui maine vuoden 2003 Ong‑bakin ja sen tähden Tony Jaan siivittämänä. Thaimaasta kajahtaa nyt mieletöntä rusikointia sisältäviä taistelulajitykityksiä, joissa stunttien ja tähtien luut ovat millin päässä oikeasta murskautumisesta toinen toistaan älyvapaammissa mättökohtauksissa. Näytteleminen sekä kaikki muu tekninen toteutus on yhä ollut prioriteettijorpakon kaukaisella vastarannalla.
Viime vuoden R&A:ssa nähtiin Ong‑bakin ohjanneen Prachya Pinkaewin riemastuttava Chocolate (2008). Tällä kertaa oli tarjolla Panna Rittikrain rinnalle jatko-osan toiseksi ohjaajaksi nousseen Jaan paluu hänestä kansainvälisen kamppailunimen tehneen Ong‑bakin pariin. Mitä nyt jatko‑osa sijoittuu 500 vuotta menneisyyteen.
Ong bak 2 yllättää heti alussa näyttämällä aivan oikealta elokuvalta. Ohjaajat ovat panostaneet ulkoasuun ja kaiketi pyrkineet ridleyscottmaiseen ilmaisuun. Ensin ratkaisu toimii, mutta kameran suljinnopeuden nostaminen huippulukemiin joka taistelun aikana käy vanhaksi melko äkkiä. Liikkeiden sätkivä luonnottomuus olisi kiva tehokeino, jos sillä irroteltaisiin muutamassa kohokohdassa. Yleensä efektiä käytetään liikkeiden nopeuden korostamiseen, millä on helppo maskeerata taistelijoiden puutteelliset kyvyt. Jaalla & kumppaneilla ei kuitenkaan lahjakkuutta puutu, joten hienojen liikkeiden "tehostaminen" ainoastaan ärsyttää.
Juonikuvio on monelle genrelle tuttua suoraviivaista oman käden oikeutta koston puolesta. Jaa on hallitsijan poika, hänen perheensä tapetaan ja rosvojoukko ottaa nuoren pojan omakseen, koulien hänestä huipputaistelijan. Alku‑ ja loppuosuudet toimivat parhaiten silkan höyrypäisen mielipuolisuuden voimalla, mutta keskivaihe laahaa pahasti. Päivä elokuvan näkemisen jälkeenkin on vaikea muistaa, mitä alun ja lopun välissä itse asiassa tapahtui.
Hulvattominta antia edustavat Jaan kohtaamiset elefanttien kanssa. Ensin mies kesyttää kokonaisen norsulauman ja lopussa tähän liittyen jopa nähdään elokuvalle varsin harvinainen tarinallinen lunastus. Parhaaksi sisällöksi nousevat luonnollisesti taistelukohtaukset, joissa Jaa pieksee etenkin kliimaksissa paitsi kokonaisen armeijan, myös katsojan järjen pelkäksi kasaksi satunnaisia hermoimpulsseja.
Kokonaisuus on kuitenkin väärällä tavalla tollo tarjotakseen riittävästi viehätystä edes yhdeksi katselukerraksi. Lopetuksen totaalisen käsittämätöntä hölmöyttä ei viitsi sanoiksi pukea, se pitää vain kokea. Toivon mukaan kolmas osa sijoittuu tulevaisuuteen.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
choreographers
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:00:45+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Takashi Miike, Eisuke Naitō, Hatsuki Yokoo
Supertuotteliaan Takashi Miiken viime vuosien tuotanto on jäänyt vaille 2000‑luvun taitteen suoranaisia neronleimauksia. Tasaista tahtia elokuvia ulos pukkaava Miike tarttuu edelleen niin moneen projektiin kuin suinkin ehtii, eikä näytä pysähtyvän miettimään tyylilajin ja keston mahdollisia ristiriitoja.
Yatterman on 70‑luvun animesarjaan perustuva lastenelokuva, jonka kierouskierrokset ja idearikkaus on väännetty ikärajan suomissa puitteissa melkoisen kaakkoon. Sankareina ovat teini-ikäiset riemupommit Yatterman 1 ja Yatterman 2 – jälkimmäinen on luonnollisesti tyttö. Räikeän värikkäisiin univormuihinsa teemalaulun kautta räjähtävät teinitrikooihmeet pelastavat maailmaa maanalaisesta tukikohdastaan käsin jättimäisen koirarobotin avulla.
Vastassaan heillä on joka viikko (Miike vitsailee pitkin elokuvaa sen tv‑juurilla, tuoden alkuperäiset ääninäyttelijätkin mukaan hölmöilyyn) kuumaan nahka-asuun pukeutuneen Doronjon (Kyôko Fukada) johtama ilkeä Doronbo-jengi. Muut ilkimykset ovat sikanaamarilla varustettu plösö Tonzuraa (Kendô Kobayashi) sekä toinen toistaan hullumpia robotteja rakenteleva rottanaamarinen Boyacky (Katsuhisa Namase) – joka on myös palavan rakastunut emäntäänsä.
Yattermanit ja Doronbot pieksevät toisiaan ja tuhoavat kiinteistöjä tasaista tahtia ja kaikki sujuu kuten pitääkin. Sitten Doronbo-jengin naruja vetelevä salaperäinen Skullobey ryhtyy etsimään neljää maagista kallonkappaletta, joiden avulla tuhota maailma. Voiko Yatterman estää koko planeetan tuhon?
Miike suhtautuu elokuvaansa rakastavan pilkaten. Hahmojen tunteet otetaan tavallaan vakavissaan, mutta niitä käsitellään melodramaattisesti kieli poskessa. Toisin kuin moderneissa länsimaisissa trikoosankarielokuvissa, Miike ei tunne tarvetta aikuistaa räikeän lapsellista lähdemateriaalia ja Yatterman muistuttaakin nykyheeroksia enemmän 60‑luvun Batman-sarjaa – mikäli muutkin kuin Kissanainen pukeutuisivat kinkyihin nahka-asuihin.
Yattermanin juoni koostuu oikeastaan pelkästään eri lokaatioissa tapahtuvista sankarien ja konnien yhteenotoista. Miike pitää menon vetreänä, mutta variaation koostuessa lähinnä erilaisista taustoista ja aina isommista roboteista, ei ohjaaja onnistu säilyttämään mielenkiintoa 111 minuutin keston läpi. Aivan kuin esimerkiksi The Great Yokai Warissa (2005), ohjaajalla on kummallisen vähän tajua lajityypin kestämästä mitasta. Jos Yatterman olisi 80–90 minuuttia pitkä, olisi se lähes loistava elokuva. Nyt toisto syö tehojen ohella kärsivällisyyttä.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Julkaistu: 2009-09-28T00:01:00+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Armando Iannucci
Armando Iannucci on Briteissä erittäin kunnostautunut, mutta maailmalla toistaiseksi vähemmän tunnettu komedian ammattilainen. Mm. koomikko Steve Cooganin esittämän uskomattoman epäpätevän tv‑juontajan edesottamuksista kertovaa I'm Alan Partridgea (2002) ohjannut ja kirjoittanut Iannucci on nyt siirtänyt version poliittisesta satiirisarjastaan Politiikan nappula (The Thick of It, 2005) elokuvamuotoon.
In the Loopissa Englannin ja Yhdysvaltain ulko‑ ja sisäpolitiikasta vastaavat päättäjät näytetään aivan yhtä toivottomina tumpeloina kuin Alan Partridge omissa pienemmissä ympyröissään. Tom Hollanderin selkärangattoman päättämättömänä esittämä pikkupoliitikko Simon Foster päästää pahemman luokan sammakon suustaan vastatessaan suorassa radiolähetyksessä juontajan yllätyskysymykseen mahdollisesta sodasta Lähi-idässä.
Pääministerin informaatiovastaava Malcolm Tucker (pelottavan rationaalista vihaa tihkuva Peter Capaldi) hyökkää Fosterin kimppuun loputtoman kekseliäällä verbaalisella täystykityksellä. Samaan aikaan Fosterin tuore assistentti Toby (Chris Addison) onnistuu sotkemaan tämän Amerikan vierailevaan sotakomissioon. Matka Washingtoniin sekoittaa niin kansainvälistä tilannetta kuin asianosaisten henkilökohtaista elämää harvinaisen tehokkaasti.
Iannuccin näkemys politiikasta on armottoman pisteliäs. Itsekkäät sisäsiittoiset asemasuojautujat sohivat jatkuvalla syötöllä sen hetken suosiollisimpaan ilmasuuntaan, puhuen itseään pusseihin nopeammin kuin saavat niitä eteensä. Lasten hiekkalaatikkoleikkejä globaalilla mittakaavalla sössivät itsetärkeilijät tekevät mitä tahansa saadakseen kaiken näyttämään sopivalta ja korrektilta, mutteivät nosta pikkurilliäänkään hoitaakseen oikeita asioita. Sanat ja niiden muotoilu ovat kaikki kaikessa. Maailma on sitä, millaiseksi sen kuvailee. Ja kuvailua voi aina muokata.
Sanat ovat myös In the Loopin käsikirjoituksen keskiössä – tämän kaltaista verbaalista ilotulitusta saa harvoin jos koskaan. Tohtori Outolemmen (1964) jälkeläiseksi helposti miellettävä pilkkakirves on myrkkyä täynnä ja paremman leivän makuun päässeet näyttelijät pistävät parastaan. Etenkin Hollanderin toivoton passiivisaggressiivinen aaseilu ja Capaldin hervottoman mielikuvituksekas kirosanojen ripuli iskevät suoraan ja lujaa.
In the Loop on toteutettu poukkoilevalla käsivaralla, kuin energisenä versiona Konttorista (The Office, 2001) (joskaan kukaan ei puhu suoraan kameralle). Sävy on lähellä naturalismia, jota vastaan tyylitelty sanavalmius kuitenkin haraa. Karikatyyreiksi moneen otteeseen venähtävissä hahmoissa on kuitenkin aina juuri tarpeeksi tosipohjaa.
Elokuvan muut nimet
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Julkaistu: 2009-09-28T00:01:15+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Guy Maddin
Kanadalaisen elokuvan kokeellinen outolintu Guy Maddin jatkaa sisäisen maailmansa elokuvallista kartoittamisesta pseudodokumentaarisella kaupunki‑ ja perhehistoriikilla My Winnipeg. Elokuva kulkee samanlaisia kerronnallisia latuja kuin Maddinin Brand Upon the Brain! (2006), ohjaajan itse toimiessa jälleen kertojahahmona ja fiktiivisenä versiona itsestään elokuvantekijänä. Nimensä mukaisesti My Winnipeg näyttää nimenomaan Maddinin näkemyksen Winnipegin kaupungista.
Kameran edessä Maddinia esittää Darcy Fehr, jonka tehtäväksi jää lähinnä näyttää nukkuvalta Winnipegin halki kulkevassa junanvaunussa, jolla Maddin sanoo yrittävänsä paeta "unissakävelijöiden kaupungista". Winnipegin hajanaista historiaa riehakkaan kuvitteellisesti valottava elokuva juoksee sivupoluille minkä kerkiää.
Laajin näistä on elokuvan sisäisen Maddinin yritys luoda kameran edessä uudelleen perheensä arkea vuosikymmenten takaa. Ann Savage esittää Maddinin "äitiä", kun taas veljinä on "näyttelijöitä" ja kuolleella koirallakin korvaaja. Isän ruumis on olevinaan mattoon käärittynä keskellä lattiaa. "Äiti" myös näyttelee kaupungin päivittäisessä tv‑sarjassa The Ledge Man, jonka joka jaksossa hän puhuu sarjan sisäisen, itsemurhaa aina hautovan poikansa takaisin sisään ikkunan reunalta.
Maddin selostaa katsojan läpi visioimansa hulluuden ja absurdiuden. Selitettynä elokuvan keinot kuulostavat auttamattoman keinotekoiselta erikoisuuden tavoittelulta, mutta Maddin hallitsee sirpaleisen estetiikan jolla leikkii. Tasot kommentoivat toisiaan ja itseään ja kokonaisuudesta muodostuu koko ajan syvempi, mysteerisempi ja hullunkurisempi.
Maddinin Winnipeg on valveilla nukkuvien ihmisten kaupunki, jossa kaikki pyörii arkisuuden alle huonosti kätkeytyvän räikeän seksuaalisuuden ympärillä. Siellä biisonit vaikuttavat ihmisen geneettiseen koostumukseen ja jäähän kaulaa myöten hautautuneet kuolleet hevoset aiheuttavat vauvabuumin. Karttoja on kaksi ja molemmilla on oma taksiyhtiönsä. Mikään ei ole miltä näyttää.
Maddin käyttää toistoa paitsi kertojanäänessään, myös mykkäelokuvamaisissa tekstiplansseissa, jotka rytmittävät sekä kommentoivat poukkoilevaa ja monikerroksellista kerrontaa. Pieleen ohjaaja menee ainoastaan kummallisella ratkaisulla näyttää sumean ja kauniina hehkuvan mustavalkokuvan välissä useampaan otteeseen ankean tavallista ja värikästä kuvaa kaupungin rakennuksista. Keino sotkee elokuvan muotoa ja heittää pois sen huolella luodusta maailmasta.
Päällekäyvään freudilaisuuteen ja oidipaalisuuteen panostava Maddin irrottelee täysillä ja on vaikea sanoa kuinka paljon elokuvasta pitäisi ottaa vastaan naama peruslukemilla. Onko kyseessä pelkkä komedia? Miten paljon Winnipegin kummallisesta historiasta on faktaa? Mikä on Guy Maddinin suhde oikeaan äitiinsä?
Vastauksella yhteenkään yllämainituista kysymyksistä ei ole mitään merkitystä.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:01:30+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Jean-François Richet
Käytännössä kaikki nykypäivän tosipohjaiset rikolliselämänkerrat noudattavat Martin Scorsesen Goodfellasin (1990) lukkoon lyömää rakennekaavaa, jossa alun sympaattisesta pikkurikollisesta kasvaa rikkaampi, pätevämpi ja häikäilemättömämpi. Puolivälin jälkeen mopo karkaa käsistä huumeiden ja naisten kanssa ja alamäki kulkee pohjalle saakka. Alun periaatteellisesta konnasta on tullut häikäilemätön sekopää. Romantisoitu moraalikertomus pääsee ensin hekumoimaan rikolliselämän voimafantasiaglamourilla ja samaan syssyyn muistuttamaan, miksei se sittenkään kannata. Tuoreimpia esimerkkejä ovat Ridley Scottin American Gangster (2007) ja kotimainen yritelmä Rööperi (2009).
Ranskan kuuluisimman roiston Jacques Mesrinen tarinaa on puuhattu kankaille lähes kymmenen vuotta. Alkuperäinen ohjaaja Barbet Schröder väistyi ja tilalla on kohtalaisen onnistuneesta Hyökkäys poliisiasemalle ‑remakesta (2005) vastannut nuoremman polven nimi Jean-Francois Richet. Kahteen osaan jaettu mittava tarina kattaa Mesrinen elämän vuodesta 1959 hänen kuolemaansa 1979 saakka – 10 vuotta per elokuva.
Mesrinen tosipohjaltaan kyseenalaiselta omaelämäkerralta nimensä lainaava ensimmäinen osa, Killer Instinct, käynnistyy prologikohtauksella, jossa Mesrine (Vincent Cassell) ja hänen viimeinen tyttöystävänsä (Ludivine Sagnier) ollaan juuri ampumassa kuoliaiksi poliisin väijytyksessä. Tästä hypätään vuoteen 1959, lyhyeen prologiin Mesrinestä Ranskan ja Algerian sodassa. Siviiliksi pääsevä mies ei kuuntele vanhempiaan vaan lähtee tekemään ryöstökeikkaa kaverinsa kanssa. Pian hän tapaa Gerard Depardieun esittämän pikkurikospomo Guidon ja koko elämän kestävä polku rikoksesta toiseen notkahtaa liikkeelle.
Ensimmäinen elokuva on kokonaisuuden tiukempi ja lyhyempi paketti. Se keskittyy kuvaamaan Mesrinen elämää ennen kuuluisuutta, kattaen hänen avioliittonsa ja lasten syntymän. pienimuotoisempi draama on jäntevämpää kuin rönsyilevässä päätösosassa. Käsikirjoittaja Abdel Raouf Dafri ja Richet saavat pidettyä langat käsissään ja tekevät kiehtovia kerronnallisia ratkaisuja mittavaa materiaalia järjestäessään.
Esimerkiksi Mesrinen ensimmäinen vankilakeikka katetaan vain näyttämällä kohtaus, jossa hän suostuu pankkiryöstöön, josta leikataan suoraan vankilasta vapautumiseen. Ryöstöjä kun nähdään vielä myöhemminkin ihan tarpeeksi, samoin epäinhimillistä vankilaelämää, jonka katkeroittama Mesrine ryhtyy puolivillaisella tavalla vasemmistovallankumoukselliseksi.
Kerronta on Killer Instinctissä muutenkin komean sujuvaa. Käsikirjoitus ei ole erityisen monella tasolla siunattu ja tällaista pikkurikollisia elämää suuremmiksi hahmoiksi romantisoivaa tavaraa on etenkin Hollywoodista nähty kymmenien elokuvien verran. Silti meno toimii, suurin osin Cassellin vangitsevan olemuksen ja Richet'n peittelemättömän sävyn ansiosta.
Mesrine ei ole mikään sankari, eikä hänen motiiveihinsa pureuduta yhtä varhaista kohtausta lukuun ottamatta, jossa vielä nuori mies ilmoittaa vanhemmilleen pettyneensä heidän malliinsa. Lopun vankilarymäkkä tuntuu liian uskomattomalta keksityksi – kuten ilmeisesti onkin. Richet on sanonut, ettei kaikkia Mesrinen tempauksia edes voinut käsikirjoitukseen laittaa, koska kukaan ei olisi uskonut niitä.
Toisen osan alussa palataan Mesrinen salamurhaan, tällä kertaa sen jo tapahduttua. Molempien osien yllä roikkuu siis vahvana kuoleman varjo, tietoisuus siitä, ettei tämä tule päättymään hyvin kenenkään kannalta. Public Enemy No. 1 ‑alaotsikolla varustettu kakkososa näyttää jatkuvine ryöstöjensä, vankilakarkaustensa ja tempaustensa myötä julkkikseksi nousseen Mesrinen, jonka maha paisuu egon myötä. Ystävät ja tytöt vaihtuvat, ja tytär vierailee isänsä luona aina kun tämä ei ole vielä ehtinyt jälleen karata viimeisimmästä sellistään. Vierailevina tähtinä Mesrinen rikoskumppaneina nähdään mm. Samuel Le Bihan ja Matthieu Amalric, jotka korvaavat läsnäolollaan alikirjoitetut hahmot.
Public Enemy No. 1 on osista muodottomampi, koostuen lähinnä Mesrinen kissa ja hiiri ‑leikistä viranomaisten kanssa. Tietoisuus kasvavasta maineesta vie kekseliään rikollisen yhä megalomaanisemmille keikoille ja räikeämpään keskisormen näyttämiseen koko sille systeemille, jonka hedelmiä varastamalla hän elää. Dafri ja Richet eivät tunnu tarpeeksi varmasti päättäneen, minkä tarinan haluavat lopulta kertoa. Jälkimmäinen osa poukkoilee koko ajan sujuvasti eteenpäin, mutta terä on tylsynyt hieman, eikä pitempi kesto korvaa tätä.
Elokuvat ovat silti nimenomaan yhdessä katsottuna vahva kokemus. Richet on tehnyt räikeän ja anteeksipyytelemättömän teoksen, joka on parhaimmillaan valkokankaalta koettuna. Pienten miesten elämää suurempia tarinoita voi ja kannattaa yhä kertoa, kunhan osaa tehdä sen tyylillä.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
Näyttelijät
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:02:00+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Park Chan-wook
Park Chan-wook näyttää hieman piristyneen uransa luoneen kostotrilogian päätökseen saatuaan. Kolmikosta Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Oldboy (2003) ja Lady Vengeance (2005) ainoastaan keskimmäinen on eheä kokonaisuus ja helposti Parkin paras elokuva. Itsetarkoituksellisen synkkää ja koko ajan surrealistisemmaksi yltyvää trilogiaa seurasi kepeä timburtonmaisen keinotekoinen mielisairaalakomedia I'm a Cyborg, But That's OK (2006). Nyt Park on tarttunut jälleen kovin pinnalla (Twilight – Houkutus, 2008; Ystävät hämärän jälkeen, 2008) olevaan vampyyriaiheeseen – täysin omalla otteellaan.
Etelä-Korean tunnetuimpiin näyttelijöihin kuuluva Song Kang‑ho (mm. The Host, 2006; Secret Sunshine, 2007) esittää katolista pappia Sang-hyeonia, joka tarjoutuu koekaniiniksi parantumatonta veritautia vastaan kehitettävälle rokotteelle – joka tappaa hänet. Verensiirto tekee kuitenkin Sang-hyeonille ihmeitä, ainoana viidestäkymmenestä koehenkilöstä. Samalla se tuo mukanaan korostuneet aistit, verenhimon ja taipumuksen syttyä tuleen auringonvalossa.
Sang-hyeon törmää sairaalassa lapsuudenystäväänsä ja tämän luona vieraillessaan ihastuu hänen vaimoonsa Tae‑joohon (Kim Ok‑vin), joka toimii miehensä ja tämän juopon äidin käskyläisenä. Verenhimo viettelee pian papin kaikenlaisiin synteihin, joihin eivät siunaukset tai itserankaisu välttämättä auta.
Park kehittelee monimutkaisen kiemuraiseksi yltyvää juontaan ja hahmokaartiaan verkkaisen rauhallisella otteella, vinksahtaneen komedian kautta. Thirstista on kauhuelokuvamaisuus kaukana torahampaattoman vampirisminkin näyttäytyessä sinänsä ilkeänä verenvuototautina, joka saa ihon paiseilemaan ilman tuoretta hemoglobiiniannosta. Enemmän kyse on katolilaista syyllisyydentuntoa ja synnin käsitettä pohdiskelevasta äärimustasta yliluonnollisesta komediasta, joka muuttuu edetessään yhä surrealistisemmaksi.
Etenkin puolivälissä sattuvan ensimmäisen murhan aiheuttaman syyllisyyspiinan kuvittaminen irvokkaan hysteerisillä näyillä kiepauttaa Thirstin kierrokset huvittavasta umpikieroksi. Kaksi kolmannesta edettyään Parkin tarinapattereista alkaa kuitenkin teho hyytyä ja 133 minuuttia kestävä elokuva jankkaa hieman liikaa samaa tilannetta, sinänsä kyllä toimivasti. Parhaimmillaan Park on saattaessaan syyllisyyden riivaamat hahmonsa tragikoomisiin tilanteisiin, joissa ei voi olla nauramatta ja saman tien tuntematta itse syyllisyyttä.
Liiasta kestosta huolimatta Thirst on harvinaisen ilahduttava ja tuore tapaus. Park jättää turhat formalistiset kamerakikkailut ja keinotekoiset käänteet taakseen ja tuloksena on tyylipuhdas sekä omaperäinen visio. Thirst on Oldboyn ohella paitsi Parkin ehein, myös uudistumalla kiinnostavana pysyvän ohjaajan tähän mennessä toiseksi paras elokuva.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:02:15+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Charlie Kaufman
Käsikirjoittaja Charlie Kaufman on tullut tunnetuksi päänsisäisissä aihioissa kirjaimellisesti rypevistä tarinoistaan. Being John Malkovichissa (1999) työtön marionettiesiintyjä löytää tunnelin näyttelijä John Malkovichin päähän. Adaptation. (2002) oli tarkoitettu sovitukseksi Susan Orleanin The Orchid Thief ‑kirjasta, mutta muuttui matkan varrella kertomukseksi Kaufmanin itsensä yrityksestä sovittaa epäsovinnainen kirja elokuvaksi. Nicolas Cage esitti Kaufmania sekä tämän kuvitteellista kaksoisveljeä. Tahrattomassa mielessä (2004) Jim Carrey yrittää pyyhkiä muistoja hänet jättäneestä tyttöystävästään, mutta ryhtyy katumapäälle prosessin alkaessa. Suurin osa elokuvasta tapahtuukin päähenkilönsä päässä.
Kaufmania voi helposti syyttää sisäänpäin kääntyneeksi, vaikka sitähän kaikki kirjoittajat ovat ja tekevät. Kaikki eivät vain kirjoita juuri siitä. Maailmoja maailmojen sisällä monikerroksisissa käsikirjoituksissaan pikkutarkan saumattomasti kyhäilevä Kaufman tiedostaa ongelmansa usein loputtomuuksiin asti teoksissa itsessään. Teema tuntuu saapuvan luonnolliseen päätepisteeseensä miehen uusimmassa elokuvassa, jonka Kaufman on poikkeuksellisesti myös itse ohjannut.
Synecdoche, New York kertoo teatteriohjaaja Caten Cotardista (Philip Seymour Hoffman), joka elää epätyydyttävää elämää taidemaalarivaimonsa Adelen (Katherine Keener) ja tyttärensä Oliven kanssa. Caden alkaa nähdä ja kuulla merkkejä kuolemasta kaikkialla ympärillään. Häntä itseään vaivaavat tunnistamattomat taudinmerkit ja tyttären ulosteetkin vaihtavat väriä harmaasta vihreään. Lehdet, radio ja tv ovat täynnä kuolevia ihmisiä. Sitten Adele vie Oliven mukanaan Berliiniin, eikä tule takaisin. Caden saa kirjeen, jossa ilmoitetaan hänen saaneen "MacArthur-stipendi neroille", joka takaa rahallisen riippumattomuuden ja taiteellisen vapauden. Niinpä Caden päättää luoda teatteriteoksen, joka on vain ja ainoastaan totta, brutaalilla tavalla. Hän hankkii valtavan hallitilan, jossa ihmiset esittävät versioita omasta itsestään, hioen esitystä yleisölle joka ei koskaan pääse sisään. Vuodet vierivät ja kuolema ei jätä Cadenia rauhaan, eikä teos näytä pääsevän sen lähemmäs totuutta, vaikka hallissa seisoo lopulta pienoisversio koko New Yorkista.
Unen logiikalla polveilevan Synecdoche, New Yorkin nimi määrittelee sisällön. Synecdoche tarkoittaa sitä, miten osaa käytetään kuvaamaan kokonaisuutta tai päinvastoin (esimerkiksi lippua pidetään maana ja toisin päin). Schenectadyn lähiössä New Yorkissa asuva Caden ei tiedä onko elämän tarkoitus teatteri vai teatterin elämä. Kaufman heittää pitkin elokuvaa dialogiin sanavaihtoja, joissa toinen ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa, usein käyttäen sanoja, joilla on englannin kielessä kaksi merkitystä. Leikki kasvaa teemaksi sanojen menettäessä merkityksensä todellisuuden kuvastajina.
Hoffman esittää Cadenia jatkuvasti kumarassa kyhjöttävänä päättämättömänä nahjuksena, joka ei oikein saa mitään aikaan. Elämä valuu ohi hänen hyppystensä, ihmiset vanhenevat, lähtevät, palaavat ja kuolevat, mutta Caden ei näe heitä, vain oman itsensä ja loputtomat kerrokset päässään. Vuodet kuluvat elokuvassa hypähdellen. Caden suutelee tyttöä ja seuraavassa kohtauksessa heillä on nelivuotias tytär. Todellisuus on muutenkin hataralla pohjalla. Cadenin ihastus Hazel (Samantha Morton) asuu jatkuvasti palavassa talossa, keskellä hämyisää savua ja pieniä seiniä nuolevia liekkejä. Todellisuuden kerroksittaisuus hiipii sisään pitkin elokuvaa, vaivihkaa. Lopulta Caden ohjaa häntä esittävää näyttelijää ohjaamassa tätä esittävää näyttelijää – joiden omat elämät ja suhdekuviot sotkevat kaikkea entisestään. Ja silti kuoleman varjo roikkuu koko ajan kaiken yllä.
Kaufmanin solipsistinen visio tiivistyy Cadenin hahmossa; hän ei näe mitään muuta kuin oman kurjan yksinäisyytensä, joka johtaa vääjäämättä kuolemaan. Niinpä Cadenille äärimmäisin brutaali totuus on, että kaikki kuolee. Hän ei pysty elämään muutoksen kanssa tai näkemään, ettei taide voi olla elämää. Lapset kasvavat, aikuiset muuttuvat, kaikki kuolevat, elämä muuttuu teatteriksi ja teatteri elämäksi. Tatuoinneista tulee kukkia kuoleman hetkellä. Caden on staasissa, kuin vuosikausia loputtomasti hiljaisella liekillä palava talo. Hän ei osaa elää, koska näkee vain kuolemaa. Totuuden teatterille ei ole yleisöä tai nimeä, koska ei elämälläkään.
Kaufman ei onneksi ole Caden, joten Synecdoche, New York käsittelee kuolemaa ja toista pääteemaansa totuuden mahdottomuudesta taiteessa surrealistisen huumorin kautta, naama peruslukemilla. Eksistentialistinen komedia onnistuu olemaan yhtä aikaa hauska, surullinen ja loputtoman idearikas. Sisäkkäisiä maailmoja vilisevä elokuvallinen maatuska-nukke tarjoaa kerralla niin paljon, että yhdellä katselulla sen massiivisuutta on vaikea sisäistää. Matkan varrelle mahtuu myös monia satuttavan tosia havaintoja siitä, miten ihmiset toisiaan kohtelevat suhteissaan. Kaufman näyttää miten paljon rikkaampaa ja tyydyttävämpää elämä olisi, jos vain näkisimme toiset kuin itsemme ja itsemme kuin toiset. Elämän ymmärtää vasta, kun sen on elänyt. Ja samalla tavalla tajuaa, miten taideteos pitäisi tehdä vasta tehtyään sen.
Synecdoche, New York ei ole helppo teos, ei helppo sisäistää eikä helppo käsitellä. Moni löytää sen surrealistisista kerroksista aina vain enemmän, toiset pelkkää itsetarkoituksellista tekotaiteellisuutta. Varmaa on ainakin se, että Kaufman on jälleen luonut täysin omanlaisensa elokuvan, jonka älykkyyttä on mahdoton kiistää. Vaikka sitä pitäisikin omassa mielessään liikaa rypevän teeskentelijän paskapökäleenä, herättää se vähintään keskustelua jätöksen väristä.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-28T00:05:15+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Kōji Wakamatsu
On hienoa todeta ihan kotimaisenkin elokuvafestivaalin puitteissa, että 1960‑luvun puolen välin paikkeilla pink-elokuvan kenties kiinnostavimmaksi ohjaajaksi noussut Kōji Wakamatsu saa aikaan vielä seitsemänkymppisenäkin tinkimättömiä ja mielenkiintoisia teoksia. United Red Army on tylyn faktinen katsaus nimensä mukaisen japanilaisen äärivasemmistoryhmittymän itsetuhoisiin viimeisiin vaiheisiin. Tavallista kiehtovamman elokuvasta tekee se, että Wakamatsu ja hänen itsenäinen tuotantoyhtiönsä Wakamatsu Pro olivat aikoinaan tiiviisti tekemisissä nuorten vasemmistoradikaalien kanssa, mistä syystä ohjaajalla on edelleen mm. Yhdysvaltoihin pääsy kielletty.
Wakamatsu ei ole koskaan viihtynyt valtavirrassa, ja saadakseen United Red Armyn toteutettua hänen täytyi New York Asian Film Festival 08:n katalogin mukaan pantata kotinsa sekä määrätä näyttelijänsä saapuvan paikalla valmiiksi rooliasuissaan ja ilman agenttejaan tai managerejaan. Rahaa projektiin kerättiin pitkäjänteisesti vuosia ennen varsinaisen tuotannon käynnistymistä. Viimeisessä näytöksessä paskaksi pistettävä mökki oli Wakamatsun oma vapaa-ajan asunto. Säästötoimenpiteisiin lukeutui niin ikään elokuvan kuvaaminen digitaalisesti.
Wakamatsun tavoitteena oli pitäytyä mahdollisimman tiukasti faktoissa (elokuvan japaninkielinen nimi sisältää tositarinaa tarkoittava sanan jitsuroku). The Japan Timesin haastattelussa (Mark Schilling: The final days of revolutionary struggle in Japan, 2008) ohjaaja kertoo, että suurinta osaa United Red Armyn loppuvaiheista ei paikallaolijoiden lisäksi ole tiennyt tarkasti kukaan – paitsi Wakamatsu ja hänen käsikirjoittajakumppaninsa, itsekin puna-armeijaan värväytynyt Maso Adachi (The Red Army/PFLP: Declaration of World War, 1971). Wakamatsun onnistui kymmenisen vuotta sitten tavata yhä pakosalla oleva Kunio Bando – yksi viidestä elokuvan huipentavaan panttivankidraamaan osallistuneista URA:n jäsenistä – ja selvittää tältä mitä todella tapahtui.
Jos United Red Armyn saaminen valkokankaille oli vaivalloista, niin helpolla Wakamatsu ei päästä katsojiakaan: ensinnäkin elokuva kestää yli kolme tuntia. Tyyli on hyvin pelkistetty ja tuotanto vaikuttaa – osaltaan videokuvauksen takia – lähinnä tv‑työltä. Paikoin ehtii tuntumaan siltä, että totuudellisuus on syönyt liikaa elokuvallisuutta, mutta turhan tasaisten hetkien vastapainoksi löytyy todella voimakkaita kohtauksia. Lisäksi dokumenttimaisuudella vältetään onnistuneesti sentimentaalisuus ja puolueellisuus. Rakenne ja lähestymistapa paljastavat pikkuhiljaa tarkoituksenmukaisuutensa, ja lopputuloksena on väkevä katsomiskokemus.
Ensimmäinen osuus varmistaa, että katsojat saavat riittävät taustatiedot niistä syistä ja tapahtumista, jotka johtivat pääasiallisesti nuorista opiskelijoista koostuneen United Red Armyn kehittymiseen puolisotilaalliseksi ryhmittymäksi valmiina aseelliseen sotaan vallitsevaa valtaa vastaan. Reilun puolen tunnin sekoitus uutisklippejä, still-kuvia ja näyteltyjä kohtauksia uuvuttaisi nopeasti elleivät tapahtumat olisi näin kiinnostavia ja taustalla pauhaisi Sonic Youthin perustajajäsenen Jim O'Rourken musiikit.
Kuin vaivihkaa Wakamatsu siirtää näkökulmansa armeijalaisten pidätysten ja jänistämisien seurauksena jatkuvasti kutistuvaan sisäpiiriin. United Red Armyn intensiivinen ja intiimi keskimmäinen kolmannes on silkkaa kauhuelokuvaa. Talvella 1971–72 kolmisenkymmentä armeijalaista vetäytyivät Japanin Alpeille valmentautumaan tuleviin taisteluihin. URA:n pomojen Tsuneo Morin (Go Jibiki) ja Hiroko Nagatan (Akie Namiki) yllyttämissä brutaaleissa "itsekritisointi" ‑sessioissa joukosta lynkattiin puolet, kun johtajat keksivät pitää heitä riittämättömän vallankumouksellisina täysin absurdein perustein.
Lohduttoman leiritragedian jälkeen elokuva muovautuu vielä sujuvasti trilleriksi: poliisihyökkäyksen uhan kasvaessa viiden jäsenen onnistui hylätä tukikohta, paeta etsintäpartiota ja linnoittautua kymmeneksi päiväksi vuoristomökkiin, jossa he pitivät panttivankina talon emäntää ja vastustivat aseellisesti rakennusta piirittävää virkavaltaa. Koko Japani seurasi silmä kovana Asama-Sansô-tapauksena tunnetuksi tullutta operaatiota televisiosta ja muista medioista, ja sen resoluutiolla oli merkittävä vaikutus äärivasemmistoliikkeen pikaiseen murenemiseen.
United Red Army on raskas mutta omalla piinaavalla tavallaan palkitseva elokuva ideologian ja vallankäytön pimeimmistä puolista; vuoden R&A-ohjelmistosta se on jäänyt pyörimään painavimmin mieleeni. Erityisesti mikäli poliittinen historia vähääkään kiinnostaa, Wakamatsun karhea kolmituntinen imaisee mukaansa, kunhan sille malttaa antaa mahdollisuuden. Perseen puutumiselta ei täysin voi välttyä, mutta elokuvan päätyttyä tuntee todella nähneensä jotakin.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria
Julkaistu: 2009-09-25T00:00:00+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: John Woo
Rakkautta & Anarkiaa esitti Juhlanäytös-otsikolla festivaalin vieraanakin vuonna 1993 käväisseen ohjaajalegenda John Woon Red Cliffin alkuperäisessä pituudessaan, kahteen noin 2,5-tuntiseen osaan jaettuna. Laajempaa länsimaalaista levitystä varten teoksesta editoitiin vajaa 150‑minuuttinen tiivistelmä, joka on löytynyt Suomestakin dvd:llä jo useamman kuukauden. On tietysti aivan selvää, että mikäli elokuvasta on oikeasti kiinnostunut, kannattaa katseensa suunnata alkuperäisiä versioita kohti.
Perusta mahtihankkeelle on Chen Shon 200‑luvulla kirjoittamassa historiallisessa Kolmen kuningaskunnan kronikassa, jossa kuvatun Punaisten kallioiden taistelun filmaaminen on ollut Woon pitkäaikainen haave. Sen toteutuminen vaati ilmeisesti muutaman turpiin oton Hollywoodissa sekä cgi:n kehittymisen nykyiselleen. Paluu juurille ei kuitenkaan tarkoittanut paluuta pienempiin puitteisiin: Woo sai unelmaprojektilleen giganttisen budjetin, 80 miljoonaa dollaria, mutta rahat tulivat takaisin moninkertaisesti tehden leffaparista Aasian historian parhaiten tienanneen elokuvatuotannon.
Red Cliffin tarina on liian vaivalloinen referoitava, joten avuksi kutsutaan lainaus Nordisk Filmin kotimaisen dvd‑julkaisun takakannesta: "Jotkut taistelut ovat historiaa ja jotkut muuttavat sitä! Kiina vuonna 208, jolloin Han‑dynastia on sammumassa. Pääministeri Cao Caon valtava sotajoukko, jossa on 800 000 sotilasta ja 2 000 sotalaivaa, on tullut ratkaisevaan taisteluun Punaisille kallioille. Kukaan ei tiedä, mikä heitä odottaa." Juoni seurailee melko tarkasti Kolmen kuningaskunnan kronikan tapahtumia, eli kyse on lähinnä sotimisesta, viekkaasta taktikoinnista sekä ripauksesta romantiikkaa.
Hiipivän tiikerin, piilotetun lohikäärmeen (2000) kansainvälisen menestyksen jälkeen taajaan nähdyt cgi:llä buustattujen sotajoukkojen urotöistä kertovat kiinalais-hongkongilaiset suurspektaakkelit eivät ole olleet mitään kovin inspiroivaa katsottavaa, mutta onneksi jo Red Cliffin ensimmäiset parikymmentä minuuttia näyttävät, että John Woo on edelleen varteenotettavampi elokuvantekijä kuin valtaosa kilpailijoistaan. Yhteen soittoonkin katsottuna viisituntinen eepos viihdyttää koko kestonsa ajan. Kuvallinen ilmaisu on soljuvaa ja silkassa visuaalisessa suurellisuudessaan valkokangaskatselusta erityisesti hyötyvää.
Ensimmäinen Red Cliff alustaa hölmöistä hetkistään huolimatta varsinaista Punaisten kallioiden taistelua pääpiirteissään kutkuttavasti. Suuruudenhullun Cao Caon (mainio Zhang Feng Yi) massiivinen sota-armada on vasta ryhmittymässä päähyökkäykseen Jangtse-joella, ja elokuvan taistelut käydään hieman pienemmissä kuvioissa. Pienemmät tosin tarkoittavat tässä tapauksessa tuhansia sotilaita vuodattamassa toisistaan verta mm. monimutkaisiin käytäviinsä viholliset jujuttavassa "kilpikonna" ‑muodostelmassa. Cao Caon päävastuksen, kenraali Liu Bein (You Yong) joukkojen päästrategi Zhuge Liang (oivallinen Takeshi Kaneshiro) saa muodostettua liittoutuman Zhou Yun (hätäisesti Chow Yun‑fatiä tuuraamaan suostunut Tony Leung, peruskarismaattisena mutta hieman tylsänä) kanssa, mutta vihollisen ylivoima koettelee koalitiota.
Red Cliff II jatkuu suoraan siitä mihin ensimmäinen osa päättyi, ajautuen kuitenkin pian karikkoisille vesille. Myötähäpeää aiheuttaa eritoten sivujuoni, jossa hyvispuolen korkea-arvoisen sotalordin sisar lähtee vakoilureissulle Cao Caon leiriin mieheksi pukeutuneena, selvittää vastapuolen suunnitelmat typerryttävän helposti ja saa vielä vajaamielisen viholliskersantin ihastumaan itseensä (siis vaikka kukaan ei älyä hänen olevan nainen). Samalla tavalla monet hahmojen käänteentekevistä ratkaisuista tuntuvat aivan idioottimaisilta. Jopa lopetus jättää tässä mielessä hieman huonon maun suuhun, sillä kaiken tapahtuneen valossa se ei yksinkertaisesti tunnu uskottavalta tavalta päättää yhteenottoa.
Myös tärkeiden henkilösuhteiden kehittyminen jättää hieman kylmäksi, kuten tekevät taistelutkin: aikaisemman episodin näyttävästi yksilöiden wuxia-melee-taiturointia suuremman mittakaavan strategioihin liittänyt sotiminen hylätään valtavamman, aivan liikaa tietokonegrafiikoihin nojaavaan laivueiden hävityksen tieltä. Muinaishistoriallisessa sotaelokuvassa on tuskin koskaan aiemmin nähty näin paljon räjähdyksiä.
Pettymys on ehkä kakkososan kohdalla suuri nimenomaan sen takia, että ensimmäinen Red Cliff oli odotuksia jatkolle kasaava positiivinen yllätys. Kokonaisuutena elokuvat ovat ihan mallikas suoritus, mikäli nyt sattuu tämän tyylin sliipatuista historiallisista sotimisepiikoista pitämään. Ohjaajana John Woo on selkeästi ollut kotimantereelleen palattuaan paremmassa vedossa kuin vuosikausiin, mutta lähinnä ongelmallinen käsikirjoitus estää Red Cliffiä nousemasta pituuteensa nähden harvinaisen kelvollista viihde-elokuvaa suuremmaksi teokseksi.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
choreographers
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria