Lumen peittämä pikkukaupunki Yubari esitteli jälleen hienon valikoiman mielenkiintoisia löytöjä lupaavilta nuorilta sekä huomioarvoisilta tunnetummilta elokuvantekijöiltä.
Siinä missä moni suurempi festivaali kokoaa ohjelmistonsa tuttujen ja turvallisten suosikkiohjaajien uutuuksista, on Yubari etulinjassa löytämässä niitä elokuvia, joista muu maailma puhuu myöhemmin. Harva festivaalikävijä onkaan koskaan kuullut useimmista Yubarin ensi-illoista etukäteen.
Elokuvat ovat Yubarissa kuitenkin vain osa kokemusta. Seinän kokoisten vanhojen elokuvajulisteiden koristelemat kadut sekä vuoristoiset maisemat ovat itsessään kokemus. Elitisti käsitteli aihetta jo viime vuoden Yubari-artikkelissa, mutta hienoja valokuvia voisi esitellä loputtomiin.
Yksi Yubarin ominaispiirteistä on paikalle saapuva mieletön määrä kutsuvieraita. Festivaalialue rajoittuu kahden vuoren väliin jäävään muutaman korttelin pituiseen solaan, jonka kaduilla parveili tänä vuonna yli 250 elokuvantekijää aina Nobuhiko Obayashista (House, 1977) Hajime Ohataan (Henge, 2011) ja Rina Takedasta genretähti Asamiin. Festivaalilla ei ole tietoakaan kankeista muodollisuuksista, vaan kuuluisuuksia ja tulevaisuuden tähtiä pääsee vapaasti jututtamaan kaduilla ja näytöksissä. Hyvä esimerkki on Live-uutuutensa festivaalille esittelemään saapunut Noboru Iguchi, joka kohtelee ventovieraita kuin läheisiä ystäviään.
Festivaalilla järjestetään elokuvanäytösten ohella valtava määrä oheisohjelmaa aina grillijuhlista täysin päätöntä menoa tarjoavaan Yoshihiro NishimuranForum Theateriin, jossa nähtiin tänä vuonna mm. ninjatyttöjen minikonsertti, Eihi Shiinan emännöimä SM‑kilpailu sekä Soichi Umezawan hieno erikoisefektidemonstraatio. Yksi festivaalin kohokohdista oli myös vanhoille kaiju‑ ja tokusatsu-elokuville kunniaa tehnyt näyttely, jossa taiteilija Yuki Kaida esitteli kädenjälkeään. Näytillä oli mm. Godzilla, Gamera ja Ultraman ‑aiheisia upeita maalauksia.
Festivaalin kilpasarjan voittajaksi kruunattiin tänä vuonna Lisa TakebanThe Pinkie, jonka arvostusta tuomariston keskuudessa on vaikea ymmärtää. Huomattavasti parempia valintoja olivat tuomariston erityismaininnan saanut ultraväkivaltainen toimintahelmi Gun Woman, lyhytelokuvasarjan voittanut Junk Head 1 sekä Rina Takedan tähdittämä hieno draama School Girl's Gestation. Palkinnoitta jääneistä helmistä kannattaa myös mainita etenkin mainio slacker-komedia Fuck Me to the Moon, pippurinen koulutyttökuvaus The Lust of Angels sekä Yoshihiro Nishimuran vuonna 1984 ohjaama kauhuelokuva Paradox. Tuomaristossa istuivat tänä vuonna ohjaaja Kichitaro Negishi (Female Teacher: Dirty Afternoon, 1981), näyttelijät Eihi Shiina (Audition, 1999) ja Takumi Saito (Vampire Girl vs. Frankenstein Girl, 2009), kriitikko Tom Mes sekä korealainen festivaalijohtaja Jongsuk Thomas Nam.
Yubarin perinteen mukaisesti edellisvuoden kilpasarjan voittaja oli kutsuttu festivaalille esittelemään uusi, palkintorahojen avulla tuotettu elokuva. Ohjaaja Yukihiro Toda (Extend Hands from Darkness, 2013) ei kuitenkaan saanut uutuuttaan valmiiksi festivaaliin mennessä ja näytös jouduttiin perumaan viime hetkellä. Elitisti jää tästä huolimatta odottamaan lopullista nimeä vailla olevaa, seksirikoksista kertovaa elokuvaa mielenkiinnolla.
27.2.–3.3.2014, Yubari, Japani
Sisällysluettelo
The Ghost Who Fucked Me (2014)
O: Amane Sato
Hello Zombie (2014)
O: Sōichi Takayama
Cracking Life (2014)
O: Kyuya Nakagawa
Warm Dinner Table (2012)
O: Kyohei Urasaki
Super Position (2013)
O: Hiroki Tsujimoto
Maid of the Dead (2013)
O: Takena Nagao
One Wank, Ten Murders (2013)
O: Takuya Masumura
Paradox (1984)
O: Yoshihiro Nishimura
Kept (2014)
O: Maki Mizui
School Girl's Gestation (2014)
O: Atsushi Ueda
Gun Woman (2014)
O: Kurando Mitsutake
Danger Dolls (2014)
O: Shūsuke Kaneko
Live (2014)
O: Noboru Iguchi
The Lust of Angels (2014)
O: Nagisa Isogai
Fuck Me to the Moon (2013)
O: Quanah Takahata & Hirohito Takino
The Pinkie (2014)
O: Lisa Takeba
Greatful Dead (2013)
O: Eiji Uchida
Like Mother, Like Demon (2014)
O: Naoya Tashiro
Junk Head 1 (2013)
O: Takahide Hori
Nishi Eizo Presents: The Return of Forum Theater
Yubarin pienen kauppakamarin ovi aukeaa. Japanilaisen genre-elokuvan puuhamies Marc Walcow lykkää paareilla sisään alastoman naisen, jonka kehon päälle on aseteltu perinteinen japanilainen sushi-ateria. Kokoustilan edustalla keskustelusessiota pitävät ohjaajasuuruudet Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura, Shinji Higuchi, Katsuro Ono ja Kiyotaka Taguchi käyvät käsiksi lounaaseen. On lauantai-iltapäivä ja Yoshihiro Nishimuran liki legendaariseksi muodostunut Forum Theater vasta aluillaan.
Forum Theater on Yubarin vakiovieras Yoshihiro Nishimuran isännöimä ohjelmanumero, joka niputtaa yhteen tolkuttoman määrän verisiä lyhytelokuvia, täyspitkiä tuotoksia sekä kajahtaneita live-esiintymisiä. Ennen puolta päivää alkaneen ohjelman päätösnumero saatiin käyntiin vasta aamukolmelta festivaalihenkilökunnan onnistuttua herättämään nukahtaneen Nishimuran. Gorenikkarin levätessä show pyöri splatter-ohjaaja Naoya Tashiron ja Maki Mizuin voimin – sekä lopulta myös vieraaksi kutsutun Noboru Iguchin avustuksella, kun pullea ohjaaja sai kuulla kaikkien muiden lähteneen nukkumaan ja jättäneen hänet vastuuseen.
Tämänvuotisen Forum Theaterin suurin tähti oli lupaava erikoistehosteohjaaja Soichi Umezawa. Umezawan kädenjälki oli näkyvillä kankaalla hienossa M is for Middle ‑lyhytelokuvassa, joka oli yksi Nishimuran valikoimista kymmenestä näkemisen arvoisesta mutta The ABCs of Death 2 ‑elokuvasta ulos karsiutuneesta harrastelijatuotoksesta. Umezawan lyhytelokuvan pystyi myös katsomaan The ABCs of Death 2:n virallisella nettisivulla alkuperäisenä versiona tai ohjaajan omalla kanavalla Vimeossa pidennettynä, parempana versiona (toim.huom. molemmat versiot ovat sittemmin poistuneet netistä).
Näytöksen ohella Umezawa kohahdutti yleisöä komealla make‑up ‑efektidemonstraatiolla, jossa hän muunsi nuoren ja kauniin näyttelijä Momoko Kuroiwan vanhaksi tatuoiduksi mummoksi, jonka suolet pursusivat vatsasta ulos. Yleisö pääsi seuraamaan parituntisen operaation ensimmäiset 30 minuuttia livenä Umezawan siirryttyä sen jälkeen takahuoneeseen viimeistelemään työnsä ja palaten myöhemmin esittelemään lopputuloksen.
Student Splatter Movie Festival in Yubari: Nishimura Selection
Verenhimoisten nuorten ohjaajien saavutuksia esittelevä Student Splatter Movie Festival nähtiin nyt toista kertaa peräkkäin Yubarissa. Kyseessä on Tokiossa vuosittain pidettävän tapahtuman pienimuotoisempi inkarnaatio, jonka Nishimura koostaa omien suosikkiensa pohjalta. Viime vuonna tapahtuman taso oli varsin korkea, sillä mukaan oli kelpuutettu usean eri vuoden voittajatöitä. Tällä kertaa oli tyytyminen kuluneen vuoden parhaimmistoon.
Viiden opiskelijasplatterin valikoima lykkäsi kankaalle tuhottomat määrät järjetöntä väkivaltaa ja julmuuksia, jotka olivat kuin suoraan genreä vihaavan konservatiivin painajaisesta. One Wank, Ten Murders (2013) ‑elokuvan ohjaaja Takuya Masumura peräti myönsi ohjanneensa teoksen henkisesti epävakaassa tilassa jouduttuaan ongelmiin koulun kanssa ja erottuaan tyttöystävästään. Elokuvassa Masumura purkaa aggressionsa esittämällä turhautunutta elokuvaohjaajaa, joka teurastaa puolet yliopiston henkilökunnasta sekä jokaisen vastaan tulevan naisen.
Myös kaksi muuta opiskelijatyötä sijoittui kouluympäristöön. Warm Dinner Tablessa (2012) härski opettaja kiduttaa, raiskaa ja murhaa oppilaitaan mielensä mukaan. Elokuva ällistyttää vastenmielisyydellään, mutta ei juuri vakuuta muutoin. Draamapainotteisemmassa Super Positionissa (2013) epätoivoinen opiskelijatyttö silpoo kaltoinkohtelijansa saadakseen koulunäytelmän tuotantoon.
Opiskelijasetin veikeimmästä visiosta vastasi viime vuonna The Pervert ‑lyhärillään shokeerannut Amane Sato uudella elokuvallaan The Ghost Who Fucked Me (2014). Huvittavassa lyhytelokuvassa nuori mies joutuu kauniin kummituksen ahdistelemaksi, mutta päättää maksaa potut pottuina raiskaamalla henkiolennon julkisella paikalla. Vaha-animaatioihin erikoistunut Takena Nagao oli toinen tapahtuman veteraani. Nagaon uutuus Maid of the Dead (2013) jatkaa edeltäjiensä Chainsaw Maid (2007) ja Pussy Cat (2009) viitoittamalla tiellä, vaikka tyyli alkaakin pikkuhiljaa kärsiä inflaatiota.
Laiskoista ihmisistä ja rennosta elämästä tunnettu Japanin eteläinen lomasaari Okinawa sai tänä vuonna kaikkien aikojen ensimmäisen zombielokuvansa. Postmoderni splatter-komedia Haisai Zombie (2014) seuraa kauhuelokuvaa tekevää kuvausryhmää, joka joutuu aidon lihansyöjäepidemian keskelle. Kulunut asetelma ei jaksa innostaa, mutta okinawalaisissa perinteissä on oma viehätyksensä ja osa elokuvan vitseistä vetää hymyn huuleen. Lopussa nähdään myös puitteiltaan vaikuttava 50 zombin joukkokohtaus, vaikka verenvuodatus valahtaakin tässä vaiheessa ankeaksi tietokonevereksi.
45‑minuuttinen Haisai Zombie loisti Yubarissa pikemminkin paikalle saapuneiden vieraiden kuin tarjolla olleiden elokuvallisten meriittien pohjalta. Ohjaajan ja muiden näyttelijöiden ohella lavalle asteli itse Yasushi Murayama eli Oriental Tom Cruise. Aivan skientologi-veljensä aasialaiselta kopiolta näyttävä kaveri sai yleisön repeilemään pelkän näkymän surrealistisuuden johdosta.
Hieman Haisai Zombieta paremmin onnistui nuoren Kyuya Nakagawan väkivaltainen draama Cracking Life (2014). Ajankohtaisessa 40‑minuuttisessa elokuvassa nuori mies vannoo kostavansa muukalaiselle, joka latasi hänestä internetiin noloja videoita. Kostoretki saa odottamattoman käänteen kun metsistä alkaa ilmaantua Ku Klux Klan ‑henkisiä huppupäitä. Elokuva ei huumaa teknisellä toteutuksellaan, mutta antaa varovaista lupausta nousevasta elokuvantekijäkyvystä.
Keskiyön tunnit
Yön ehdottomat kohokohdat olivat Nishimuran 16‑vuotiaana ohjaama kauhuelokuva Paradox (1984), joka käsitellään tarkemmin seuraavalla sivulla, sekä sitä edeltänyt "Eihi Shiina Kiri Kiri SM Event". Nishimuran suosikkinäyttelijän emännöimä, täysin mielipuoliseksi karannut tempaus asetti Shiinan, Noboru Iguchin ja Maki Mizuin kilpailemaan siitä, kuka ehtii iskeä eniten neuloja epäonnekkaan koekaniinin nahkoihin määräajassa. Kaikki pelottomat masokistit jouduttiin valikoimaan yleisön seasta alun perin vapaaehtoiseksi ilmoittautuneen Haisai Zombie ‑ohjaaja Soichi Takayaman livistettyä paikalta ja Noboru Iguchin vaimon uhattua avioerolla, mikäli miehen ruumiista löytyy merkkejä köysistä tai neuloista. Kisan voitti Mizui 28 neulalla.
Ikimuistoinen yö saatiin päätökseensä hieman kolmen jälkeen aamuyöllä. Tapahtumaan kuuluivat jo mainitun sekoilun ohella myös ninjatyttöjen minikonsertti, Naoya Tashiron Zombie TV:n ‑erikoisversio, Rina Takedankin paikalle tuonut 'Noboru Iguchi Selfish Night' sekä Hajime Ohatan (Henge, 2011) muutaman minuutin pituinen zombilyhytelokuva, jonka nimi on hukkunut jonnekin allekirjoittaneen muistin syövereihin yhdessä menetettyjen yöunien kanssa. Illan päätyttyä jäikin ruhtinaalliset 5½ tuntia valmistautua seuraavan aamun ensimmäisiin näytöksiin.
Japanissa on jo pidempään kytenyt huolestuttava yhteiskunnallinen ongelma: ikääntyvä maa on pian vanhuksia täynnä. Perinteisten perhearvojen murentuessa yhä useampi ikäihminen jää myös oman onnensa nojaan aikuisten lasten keskittyessä omaan elämäänsä. Kolaus on kova etenkin henkisesti, sillä vanhemman sukupolven arvomaailmaan kuuluu kolme sukupolvea kattava perhe (lapset, vanhemmat, isovanhemmat), joka pitää toisistaan huolta ja kelpuuttaa eläkeikään ennättäneet isovanhemmat takaisin saman katon alle.
Viime vuosina potentiaaliaan väläytelleen Eiji Uchidan elokuvassa sukupolvien taisto saa uudenlaiset mittasuhteet yksinäisen vanhuksen (Takashi Sasano) ajautuessa törmäyskurssille parikymppisen, syrjäytynyttä nuorta sukupolvea edustavan Namin (Kumi Takiuchi) kanssa. Todella kierossa juonessa yksinäisyydessä rypevä Nami lohduttautuu vakoilemalla onnettomien ikäihmisten surullista arkea. Kun naisen suosikkikohde löytää elämäänsä uuden valon taloon tupanneen lähetyssaarnaajan myötä, Nami tulee niin kateelliseksi että pyhittää kaiken tarmonsa vanhuksen onnen tuhoamiseen. Konflikti eskaloituu yhdeksi elokuvahistorian omalaatuisimmista kaksintaisteluista, jossa kaikki keinot seksistä väkivaltaan ja murhiin ovat sallittuja.
Kristinuskon sivuaminen sekä klassisen musiikin käyttö on kirvoittanut vertailuja Sion Sonon mestariteokseen Love Exposure (2008). Uchidan elokuva ei ole samaa tasoa, mutta viihdyttää omien meriittiensä varassa. Pikimusta komedia on hyvin näytelty ja imaisee mukaansa alun tunkkaisen lapsuusjakson ohitettuaan.
Tulevaisuus: ihmiskunta on saavuttanut ikuisen elämän geenimanipulaation avulla, mutta samalla menettänyt lisääntymiskyvyn. Mekaanisten osien yhdistely ihmiskehoon on muodostunut arkipäiväksi. Työvoimaksi on kehitetty klooneja, jotka kuitenkin kapinoivat ja karkotettiin syvälle maan alaisiin komplekseihin 1200 vuotta sitten. Maan alla toista tuhatta vuotta eläneet kloonit ovat sittemmin keksineet hedelmällisyyden salat uudelleen. Virusepidemian partaalla oleva ihmiskunta lähettävää androidin keräämään heiltä tietoa.
Takahide Horin huikea yhden miehen projekti valmistui stop motion ‑animaationa neljän vuoden aikana. Hori teki 30‑minuuttiseen elokuvaansa lähes kaiken itse. Jälki on komeaa ja muistuttaa etäisesti niin Mad Maxin kuin Hardwarenkin (1990) kaltaisista tulevaisuuskuvista. Hori on kuitenkin luonut kyberpunk-elokuvaansa täysin oman maailmansa aina maanalaisista komplekseista sitä asuttaviin outoihin olentoihin sekä ihmisten ja kloonien puhumiin fiktiivisiin kieliin.
Junk Head 1 ei ole virheetön. Takaa-ajot maanalaisilla käytävillä ovat hieman itseään toistavia, eikä pyöreäpiirteinen päähenkilö ole niin rosoista scifi-punkia kuin toivoisi. Elokuvan mielikuvituksellisuus sekä hienojen musiikkien viimeistelemä tunnelma sen sijaan tekevät syvän vaikutuksen. Tarina jää elokuvassa kuitenkin kesken – Hori pyrkii paraikaa keräämään rahoitusta jättääkseen päivätyönsä ja palkatakseen avustajia tunnin pituisen jatko-osan tekemiseen. Festivaalivoitot Yubarissa sekä muilla elokuvajuhlilla auttanevat asiassa.
Hirokazu Koreeda ihastutti viime vuonna laatudraaman ystäviä elokuvallaan Like Father, Like Son (2013). Koskettavassa tarinassa isä sai selville, ettei hänen kasvattamansa lapsi olekaan todellisuudessa hänen. Nuori splatter-ohjaaja Naoya Tashiro (Naked Sister, 2013) tarttuu samankaltaiseen aiheeseen 22‑minuutisella uutuudellaan Like Mother, Like Demon, jossa lapsi jää kelvottoman äitipuolen pahoinpideltäväksi isän karatessa ulkomaille nauttimaan elämästä.
Like Mother, Like Demonissa on yllättävää, kuinka tarina paljastuu murhien ja demoniraiskausten jälkeen jopa arvokkaita ajatuksia sisältäväksi draamaksi. Outo sekoitus ylilyöntejä, kankeaa komediaa sekä vakavahenkistä perheväkivallan kommentaaria toimii omalla vinksahtaneella tavallaan ja jättää sopivan hämmentyneen olon. Ohjaajan aiemmista töistä tuttua yletöntä verenlennätystä ei tosin tällä kertaa ole luvassa. Pääosassa ilkeänä yksinhuoltajana nähdään Tashiron tuore vaimo Iona, jonka selvästikin jakaa aviomiehensä maailmankatsomuksen: pari asteli avioliiton satamaan viime vuonna trendikkäästi veressä uitetuissa hääasuissa.
Lisa Takeba herätti viime vuoden Yubarissa lupauksia lyhytelokuvallaan Wandering Alien Detective Robin. Isopäisestä avaruusolennosta kertonut dekkari oli lähtökohdistaan huolimatta hillitty ja tyylikäs film noir ‑tribuutti. Takeban täyspitkä uutuus The Pinkie on toista maata: masentavan ylienerginen pop‑festivaali, joka turruttaa katsojan jo hyvän matkaa ennen lopun kammottavaa cgi‑verilöylyä.
Hieman Tetsuya Nakashiman (Kamikaze Girls, 2004; Memories of Matsuko, 2006) töitä muistuttava kahjo romanttinen komedia sekoittaa surutta rakkaustarinaa ja raakaa väkivaltaa. Elokuvan nimen pikkusormi kuuluu onnettomalle Ryosukelle, kunnes se leikataan yakuzoiden toimesta irti. Ilmaan sinkoutuva sormi laskeutuu toiselle puolelle kaupunkia, josta Ryosukeen umpirakastunut Momoko poimii sen mukaansa ja taikoo sormen avulla täydellisen kloonin. Momokon ja kloonin rakkaustarina saa kolhun kun Ryosuke löytää oman kaksoisolentonsa ja vaatii sitä itselleen.
Takeba tykittää vitsejä ja värikkäitä kuvia sellaisella sarjatulella että niistä haltioitunut Yubarin tuomaristo julisti elokuvan festivaalin kilpasarjan parhaaksi työksi. Päätöstä on vaikea käsittää, sillä ylipirteä japanilainen pop‑elokuva on modernissakin muodossaan jo vähintään vuosikymmenen vanha vitsi. Teattereissa on pyörinyt runsaasti vastaavia tuotoksia mm. Nakashiman, Noboru Iguchin (Gothic Lolita Battle Bear, 2013) ja Takashi Miiken (For Love's Sake, 2012) toimesta. Pahin rasite on kuitenkin lopun pitkä antikliimaksi, joka muuttuu tolkuttomaksi cgi‑splatteriksi.
Lajityyppiin vielä kyllästymättömille ja cgi‑sotkua sietäville The Pinkie saattaa tarjota värikkään kokemuksen. Muille sitä on vaikea suositella muutoin kuin tokiolaisbändi Andersonsin teemakappaleen 'Young Love' sekä elokuvassa esiintyvän sairaanhoitajan rintojen puolesta. Onneksi lopputeksteihin päästään jo runsaan tunnin jälkeen.
1.5
(MK*)
Julkaistu: 2014-03-24T15:55:15+03:00
Mikko Koivisto
Paradox (1984)
Ohjaaja:
Yoshihiro Nishimura
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Yoshihiro Nishimura
Hyperaktiivisista splatter-elokuvista tunnetun Yoshihiro Nishimuran ohjaajauran luullaan usein alkaneen Tokyo Gore Policella (2008). Todellisuudessa Nishimura on kuvannut vähälle huomiolle jääneitä elokuvia jo 1980‑luvulta saakka. Yubarissa nähtiin viime vuonna Nishimuran huippuharvinaiset fantasia‑ ja kauhuelokuvat The Face (1985), The Saints Come Marching In (1986) ja Fake Country (1987). Tänä vuonna festivaali kaivautui vielä syvemmälle historian uumeniin esittämällä Nishimuran 16‑vuotiaana ohjaaman kauhuelokuvan Paradox (1984). Hämmentävän laadukas elokuva on hyvä ja ammattimainen tavoilla, joihin ohjaaja ei ole enää kaikissa tuoreissa töissään yltänyt. Alkaakin vaikuttaa siltä, että Nishimuran uran luovimmat kaudet ohjaajana ajoittuivat hänen nuoruuteensa 1980‑ ja 1990‑luvuille.
8‑millimetriselle filmille kuvattu 40‑minuuttinen Paradox alkaa kuin varhainen Sogo Ishii ‑elokuva. The Warriorsista (1979) selkeitä vaikutteita hakeva jengikuvaus on rytmitetty komeasti 80‑luvun rockmusiikin tahtiin ja tykittää nostalgisia punk-visioita moottoripyöräjengien kaahatessa kaduilla ja tapellessa keskenään. Yllättävä käänne tapahtuu 10 minuutin kohdalla, kun elokuva ilman varoitusta tapattaa päähenkilönsä, iskee ruutuun uuden nimilaatan "God Damn" ja aloittaa uuden tarinan.
Episodielokuvaksi paljastuvan Paradoxin toisessa tarinassa radiosta kaikuva Jumalan ääni ajaa nuorisoa äärimmäisiin tekoihin. Elokuva koventaa panoksia entisestään kolmannessa episodissa "Meat", jossa jääkaapissa majailevat ihmissyöjälihat alkavat harventaa mökkeilevää nuorisojoukkoa. Nishimura pääsee osoittamaan taitonsa erikoisefektien parissa mm. kahtia halkeavan pään sekä silmien kautta ulos pursuavien aivojen parissa. Jakson musiikki puolestaan on ilmiselvä variaatio John CarpenterinHalloween-teemasta.
Paradox päättyy taatusti tekijäoikeuksia rikkovaan Michael Jackson ‑tribuuttiin "Thriller", jossa Nishimura rakentaa oman tunnelmallisen versionsa popin suurtähden klassisesta musiikkivideosta. Nishimuran trillerissä nuori japanilainen nainen pakenee henkensä edestä zombien täyttämillä öisillä kaduilla Jacksonin kappaleen toimiessa taustamusiikkina. Jälki on monin osin yhtä hienoa kuin John Landisin ohjaamassa kuuluisassa Thriller-musiikkivideossa.
Paradox on tasokasta ja ideoiltaan kiehtovaa elokuvantekoa, jota ei ikinä uskoisi lukioikäisen ohjaajan työksi. Sen erikoisefektit ovat vakuuttavia millä tahansa standardilla, eikä Nishimuran audiovisuaalinen kerronta jää jälkeen esimerkiksi Sogo Ishiin varhaistöistä. Hieman ironisesti Paradox näyttää filmille kuvattuna elokuvamaisemmalta kuin Nishimuran 2000‑luvun splatter-elokuvat.
12‑vuotiaasta lähtien lyhytelokuvia kuvanneen Nishimuran sekä muiden elokuvantekijöiden lievä kokemattomuus näkyy tarinankerronnan ajoittaisena sekavuutena sekä pieninä teknisinä kömmähdyksinä – dialogista on paikoin vaikea saada selvää ja muutamaan kertaan kuvan tarkennus epäonnistuu. Nämä seikat kuitenkin osaltaan vain lisäävät naarmuisen elokuvan surrealismia ja tunnelmaa. Huikea suoritus 16‑vuotiaalta Nishimuralta!
Versioinfo (18.5.2025):
Nishimuran muiden 1980‑luvun töiden tapaan Paradox ei valitettavasti ole saatavilla missään kotivideoformaatissa. Lämpimät kiitokset Nishimuralle arvostelun kuvakaappauksien ottamisesta Elitistille.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Paradokkusu
Ohjaaja
Yoshihiro Nishimura
Käsikirjoittaja
Yoshihiro Nishimura
producers
Yoshihiro Nishimura
Levittäjä / Jakelija
Nishimura Productions
Maa
Japani
Genre
Lyhytelokuva
Kauhu
Kategoria
Episodielokuva
Katujengi
Splatter
Zombie
Julkaistu: 2014-03-24T15:55:24+03:00
Mikko Koivisto
Kept (2014)
Ohjaaja:
Maki Mizui
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Maki Mizui
Yubarissa "maailman söpöimmäksi elokuvaohjaajaksi" tituleerattu Maki Mizui on mielenkiintoinen tapaus. Kauniskasvoinen Mizui joutui teini-ikäisenä seksirikollisen kidnappaamaksi, mutta onnistui puhumaan itsensä vapaaksi. Tapaus jätti kuitenkin syvät henkiset arvet – etenkin, kun myöhemmin selvisi, etteivät miehen muut uhrit olleet yhtä onnekkaita. Ranteiden viiltelystä tuli arkipäivää. Mizui päätyi pikkuhiljaa myös aikuisviihteen pariin – joidenkin tietojen mukaan jo alaikäisenä – jossa hän ansaitsi maineen lolitaprinsessana.
Mizuin nuoruuteen mahtui myös iloisempi puoli. Kymmenisen vuotta sitten splatter-ohjaaja Yoshihiro Nishimura (Tokyo Gore Police, 2008) otti tuolloin yläasteikäisen Mizuin siipiensä suojaan. Mizui pääsi työskentelemään assistenttina sekä Nishimuran että Sion Sonon elokuvissa. Suloinen tyttö kiinnitti useammankin genre-elokuvaharrastajan huomion ennen kuin kukaan tunsi häntä nimeltä: hän oli mm. silmälasipäinen tyttö toimittamassa irtoraajoja The Machine Girlin (2008) kuvauksissa, avustava malli ja ekstra Tokyo Gore Policessa sekä making of ‑dokumentin kertojaääni Vampire Girl vs. Frankenstein Girlissä (2009).
Tänä vuonna Mizui oli jälleen Yubarin elokuvafestivaaleilla, mutta ei ainoastaan perinteisessä roolissaan avustamassa Nishimuraa, vaan myös kisaamassa festivaalin pääpalkinnosta omaan elämäänsä pohjaavan kidnappaustrilleri Kept myötä. Mizuin debyyttiohjaus syntyi Nishimuran avustuksella goremaestron toimiessa tuottajana, neuvonantajana sekä toisena leikkaajana. Kun elokuva ei voittanut palkintoa, Mizui käveli lavalle kysymään tuomariston johtaja Kichitaro Negishiltä perusteluja, ja itki sen jälkeen koko illan.
Lienee sanomattakin selvää, että elokuva on hyvin henkilökohtainen. Keptin esittelytekstissä Mizui toteaa toivovansa, että kaikki seksirikolliset palaisivat helvetissä!
Mizui on sovittanut omien kokemuksiensa sekä poliisiraporttien pohjalta erittäin synkän ja painostavan kuvauksen kidnapatuksi joutuvasta koulutytöstä. Elokuvan puolivälissä fokus siirtyy muihin uhreihin, jotka saavat paljon raaemman kohtelun osakseen. Kuvia sävyttää Kou Nakagawan (Tokyo Gore Police) vahva soundtrack, joka pohjaa Alex Proyasin elokuvan Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds (1989) upeaan ääniraitaan.
Ohjaajan väkivahva visio moukaroi yleisöä riittävän onnistuneesti peittääkseen joitain elokuvan selkeistä ongelmista. Mizui ei sorru halpahintaiseen nyyhkyttelyyn, mutta muutamien kohtauksien vertauskuvallinen ilmaisu vihreine metsineen ja päähenkilölle ilmestyvine lintuolentoineen on omiaan aiheuttamaan tahatonta huvittuneisuutta katsomon puolella. Yubarissa ohjaajan ollessa läsnä ja yleisön tiedostaessa hyvin elokuvan tosipohjaisuuden ei tosin kenellekään tullut mieleen nauraa ääneen.
Tarinankertojana Mizui tuntuu paikoin oikovan mutkia. Elokuvan alussa sen päähenkilö muuttuu pelokkaasta uhrista pakoa alustavaksi määrätietoiseksi nuoreksi naiseksi epäuskottavan nopeasti. Kuvattu tapahtumajakso on eittämättä suoraan tosielämästä lainattu, mutta sen pohjustus sekä kautta elokuvan hieman kömpelösti esiintyvä näyttelijäkaarti eivät ole täysin tilanteen tasalla. Päärooliin olisi voinut löytää paremmankin näyttelijän kuin uutta tulemista yrittävän entisen AKB‑48 ‑idoli Kayanon.
Teoksen emotionaalista iskuvoimaa sekä ylenpalttista synkkyyttä ei ole silti kieltäminen. Päinvastoin, tiiviisti 70 minuuttiin pakattu psykologinen trilleri toimii yllättävän hyvin puutteistaan huolimatta eikä päästä otteestaan hetkeksikään. Päähenkilön alkaessa viillellä ranteitaan katsoja tiedostaa tapahtumien todenpohjaisuuden harvinaisen hyvin – samat viiltojäljet koristavat ohjaajan omaa kättä. Osa Keptin tehoista kumpuaakin sen kytköksistä todellisuuteen, mikä tekee elokuvan seuraamisesta kiehtovampaa (ja arvostelun pisteytyksestä ehkäpä hieman korkeamman) kuin mihin sen pelkät elokuvalliset meriitit oikeuttaisivat.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten Mizuin ura jatkuu. Perinteisistä prinsessatarinoista poiketen Mizui kun ei lainkaan häpeä menneisyyttään lolitaidolina, saati ole lopettanut häpeilemättömiä tempauksiaan näyttelijä‑ ja viihdyttäjäpersoonana. Yleisöllä riittää sulattelemista Mizuin monissa kasvoissa.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Ra
Ohjaaja
Maki Mizui
Käsikirjoittaja
Maki Mizui
producers
Hajime Matsumoto
Yoshihiro Nishimura
Marc Walkow
Näyttelijät
Kayano Masuyama
Ken Koba
Momoha
Iona
Fuzuki
Aki
Moe Sakura
Mizuki Kusumi
Hiroko Yashiki
Yoshihiro Nishimura
Säveltäjä
Kou Nakagawa
Kuvaaja
Shu G. Momose
Levittäjä / Jakelija
Nishimura Motion Picture Model Makers Group
Maa
Japani
Genre
Draama
Kategoria
Häiriintynyt yksilö
Ihmisryöstö
Perustuu tositapahtumiin
Julkaistu: 2014-03-24T15:55:36+03:00
Mikko Koivisto
School Girl's Gestation (2014)
Ohjaaja:
Atsushi Ueda
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Atsushi Ueda
Debyyttiohjaaja Atsushi Uedan elokuvan ensimmäisessä kohtauksessa 10 koulutyttöä saa idean hankkiutua yhdessä raskaaksi ja kasvattaa lapset yhdessä. Miehiä tarvitaan vain lasten alulle panemiseen, joten kuka tahansa vanha ukko tai lukion maikka kelpaa.
60‑minuuttia myöhemmin elokuvan päättyessä lähes kaikki tytöistä ovat raskaana ja riemuissaan asiasta. Raskassointuiseen ja moraalisesti alleviivaavaan elokuvataiteeseen tottuneiden katsojien päätä pakottaa; kuinka tyttöjen tekoja ei tuomita ja miksi kukaan ei ajattele minun puolestani?
School Girl's Gestation on tasokasta uutta japanilaista independent-elokuvaa, joka ei moralisoi tai aja poliittisia agendoja, vaan hakee inspiraationsa tosielämän tapauksesta (Massachusetts, 2008) ja pyrkii ymmärtämään päähenkilöitään. Ohjaaja koosti näyttelijäkaartinsa suurin piirtein lukioikäisistä tytöistä ja antoi heidän inspiroida useat elokuvan kohtauksista annetun skenaarion pohjalta. Tulos on onnistunut; tytöt ovat uskottavia, energisiä ja paikoin hieman ärsyttäviä.
Elokuvan rakenne ja asetelma on muutenkin onnistunut. Tapahtumat sijoittuvat pieneen kalastajakylään, jonka väki on jakautunut kahtia suuryhtiön rantauduttua paikkakunnalle saastuttamaan luonnon ja meret. Asetelma ei kasva suoranaiseksi sivujuonteeksi, vaan antaa lukiotyttöjen tarinalle elävän ja aidonoloisen taustan. Toinen hyvä elementti on tyttöjen rannalta löytämä airokala, joka saa kyläläiset toimimaan eri tavoin. Jotkut pelkäävät sen olevan paha enne, tytöt puolestaan saavat harvinaisesta näystä rohkaisua uuden elämän aloittamiseen.
60‑minuuttinen School Girl's Gestation on parhaimmillaan erinomainen Uedan yhdistäessä musiikkia ja realistisen oloisia kohtauksia. Ohjaajan kokemattomuus pitkän elokuvan parissa näkyy kuitenkin pienissä haparoinneissa, kuten koomisena kevennyksenä mukaan ympättynä koulukiusattuna poikana (Yuki Morinaga), jonka koettelemukset uhkaavat kaikkea järkeä. Teknisesti elokuva on kohtalainen; kuvausjälki on vakaata, mutta värit hieman haaleat eikä kuvan tarkkuus ole kehuttava.
Ueda on saanut elokuvaansa mukaan yhden todellisen vetonaulan: Rina Takedan. Viime vuosina huonojen genre-elokuvien ohella mielenkiintoisiin draamaelokuviin hakeutunut näyttelijä tekee yhtä hyvää työtä kuin kaikki muutkin elokuvan hyvin näyttelevistä tytöistä. Takeda ei sinänsä erotu suuntaan tai toiseen, mutta takaa elokuvalle moninkertaiset levitysmahdollisuudet verrattuna pienemmällä tähtivoimalla varustettuihin tuotantoihin. Hyvä veto sekä elokuvan että Takedan kannalta.
School Girl's Gestationissa on hieman samankaltaista energiaa kuin Masato Haradan koulutyttöelokuvassa Bounce ko gals (1997). Koulutyttöseksiä kaipaavien ei kuitenkaan kannata vaivautua elokuvan pariin – kaikki näyttelijät pitävät kameran edessä vaatteet päällään. Elokuvassa ei itse asiassa näytetä ainoatakaan seksikohtausta teemasta huolimatta, mikä on jopa piristävää. Ratkaisu on fiksukin: kun nousevia tähtösiä ei kuitenkaan saa riisumaan kaikkea, voi koko aiheen sivuuttaa tyystin ja välttää teennäisyydet.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Ryūgū no tsukai
Ohjaaja
Atsushi Ueda
Käsikirjoittaja
Atsushi Ueda
producers
Tatsuya Umemoto
Näyttelijät
Karin Aiba
Kanji Furutachi
Asuka Hinoi
Natsumi Ishizaki
Yūki Morinaga
Misato Morita
Nahana
Rina Onogi
Asuka Sakurai
Ryō Satō
Mizuki Sugawara
Koto Takagi
Rina Takeda
Moeki Tsuruoka
Kuvaaja
Atsushi Ueda
Levittäjä / Jakelija
Slash
Maa
Japani
Genre
Draama
Kategoria
Koulu
Julkaistu: 2014-03-24T15:55:46+03:00
Mikko Koivisto
Gun Woman (2014)
Ohjaaja:
Kurando Mitsutake
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: Kurando Mitsutake
Viisi vuotta sitten genrepastissin tekoa heikoin tuloksin koettanut Kurando Mitsutake (Samurai Avenger: The Blind Wolf, 2009) on tämän vuoden yllättäjä. Raakaa väkivaltaa pursuava Gun Woman on väkevin japanilainen toimintaelokuva pitkään aikaan.
Mitsutake tekee Gun Womanissa elokuvan hengen harvinaisen selväksi jo ensimmäisessä kohtauksessa. Palkkatappaja murtautuu kohteensa taloon, tiirailee hetken aikaa suihkussa olevaa naista ja napauttaa sitten luodin tämän takaraivoon. Tehtävänsä suoritettuaan mies poistuu paikalta yhdessä kumppaninsa kanssa Dean Haradan tunnelmallisten bassopumppujen jumputtaessa ääniraidalla niin että tuolit natisevat.
Tyylikkään johdantojakson jälkeen siirrytään pikkuhiljaa elokuvan nimihenkilöön, narkkarihuora Mayumiin (Asami), jonka tarina aukeaa tappajakaksikon käymien keskustelujen myötä. "Hädin tuskin pantavassa" kunnossa oleva nainen kaupataan omaa kostoaan hautovan japanilaismiehen (Kairi Narita) orjaksi. Vaimonsa hirviömäisen japanilaisgangsteri Hamazakin kynsissä menettänyt kovanaama koulii naisesta oman kostonsa välikappaleen.
Yhdysvalloissa kuvattu Gun Woman on pienellä budjetilla mutta todella rautaisella otteella toteutettu väkivaltaelokuva. Mitsutake ei tällä kertaa tyydy aloittelijamaiseen esikuvien palvomiseen tai rytmityksen pilaaviin takaumajaksoihin, jotka upottivat Samurai Avengerin, vaan ottaa materiaalin vahvasti haltuunsa. Kostotarina mukailee kungfu-elokuvien rakennetta Mayumin oppiessa sekä fyysiset että henkiset taidot kovimman mahdollisen koulutuksen kautta. Valmistautumiseen kuuluu esimerkiksi verenhukkaan menehtyvän, kuolettavasti puukotetun naisen kohtalon seuraaminen minuutti minuutilta. Tappajan on tiedettävä kuinka pitkään oma keho on toimintakykyinen vastaavassa tilanteessa.
Aikuisviihteen parista genre-elokuviin ponnistanut Asami tekee pääosassa vihdoinkin moitteetonta työtä. Haudanvakavaan rooliin ei kuulu ainoatakaan vuorosanaa. Näyttelijättären pelottomuus kameran edessä tulee tarpeeseen, sillä Mitsutake marssittaa hahmon todella helvetillisen rääkin läpi, jossa keho värjäytyy verestä punaiseksi ja osa lähitaistelusta suoritetaan ilman rihman kiertämää. Loppurytäkän aikana nähtävät muutamat omituiset leikkauksetkaan eivät liene Asamin kyvyttömyyden syytä, sillä tähti on selvästi käynyt läpi taistelukoulutuksen.
Gun Womanin häkellyttävän julma pääpahis on kokonaan oma lukunsa. Nekrofiilikannibaali Hamazaki (Noriaki Kamata) uhkaa muutamilla sikamaisimmilla tempauksillaan viedä elokuvan splatter-standardeillakin mauttomuuksiin. Mieleen palautuu muutaman vuoden takainen Troma-elokuva Father's Day (2011), joskin Gun Womanista puuttuu kaikki sen typerä komedia. Hauskana vetona Hamazakin isän roolissa vilahtaa näyttelijälegenda Tatsuya Nakadai (The Human Condition, 1959; Harakiri, 1962), jonka näkeminen tällaisessa elokuvassa on niin hämmentävä yhtälö, ettei asiaa ole uskoa todeksi.
Hienon roskaelokuvan puutteet ovat melko vähäiset. Äärimmäisen sisällön johdosta budjetti on jouduttu pitämään hyvin rajoitettuna, mikä näkyy karkeana ulkoasuna. Muutoin todella hyvä soundtrack puolestaan intoutuu hieman turhan tunteelliseksi loppurytinöiden aikana, mikä on hyvä tiedostaa etukäteen, etteivät liian suuriksi kasvaneet odotukset tuota pettymystä. Kaikkien kohtauksien logiikkaa ei myöskään kannata pohtia liikaa – ei tosin ole tarkoituskaan. Nämä ovat kuitenkin pieniä syntejä tunnelmallisessa ja erittäin verisessä toimintatrillerissä. Gun Woman on tuoreen japanilaisen B‑elokuvan ehdotonta parhaimmistoa.
Teoksen tiedot:
Ohjaaja
Kurando Mitsutake
Käsikirjoittaja
Kurando Mitsutake
Chiaki Yanagimoto
producers
Marco Antonio Garcia
Fueto Kikuchi
Tomokazu Koseki
Kelly Koskella
Kurando Mitsutake
Steve Ochoa
Tomokazu Sato
Takamichi Sawa
Yasuko Usui
Chiaki Yanagimoto
Näyttelijät
Jennifer Mullaney
Matthew Floyd Miller
Dean Simone
Noriaki Kamata
Erika Maki
Tatsuya Nakadai
Marco Antonio Garcia
Mark Laurnoff
Racquel Service
Nina Kate
D. Olivia Jordan
Kairi Narita
Midori M. Okada
Bill Weatherford
Asami
Yuki Kawahara
Andrew Shepherd
Marianne Bourg
Derick Neikirk
Stacey Chu
Toshiya Agata
Lauren Lakis
Säveltäjä
Dean Harada
Kuvaaja
Toshiyuki Imai
Levittäjä / Jakelija
Maxam
Maa
Japani
Genre
Toiminta
Trilleri
Kategoria
Alastomuus
Gore
Kannibalismi
Kosto
Nekrofilia
Raiskaus
Raiskaus ja kosto
Splatter
Julkaistu: 2014-03-24T15:55:55+03:00
Mikko Koivisto
Danger Dolls (2014)
Ohjaaja:
Shūsuke Kaneko
elokuva arvostelu
arvosana 1.5/5
Ohjaus: Shūsuke Kaneko
1980‑luvulla Japanin elokuva‑ ja televisioteollisuus iski kultasuoneen yhdistämällä suloiset idolit ja toimintaviihteen. Tuloksena oli kömpelöitä, mutta tavattoman viihdyttäviä ja omaperäisiä genretuotteita kuten Sukeban Deka (1985–1987) ja Rebellion League of Girls in Sailor Uniform (1986). Näissä niin sanotuissa High School Action ‑sarjoissa aitoja näyttelijälahjoja omanneet idolit saivat tuekseen syntikkavetoiset soundtrackit, kekseliäät toimintakohtaukset sekä sopivan annoksen camp-arvoja.
30 vuotta myöhemmin perusasetelma on Japanin elokuvateollisuudessa yhä sama, mutta genren viehätys on karissut. Syntetisaattorit ovat vaienneet ja hullu mielikuvitus köyhtynyt. Sulavasti editoidut toimintajaksot saavat uuden sukupolven tähdet näyttämään melkein aidoilta toimintatähdiltä, mikä ei kuitenkaan ole lisännyt elokuvien nautittavuutta. Pikemminkin ollaan jumiuduttu jonnekin aidon taidon ja huvittavan kangistelun välimaastoon.
Shusuke Kanekon uusi idolitoimintaelokuva Danger Dolls on ammattitaitoisesti tehty – silti siinä on liki kaikki pielessä. Vaihtoehtotodellisuuteen sijoittuvassa fantasiassa aseiden ja ydinenergian kielto on johtanut uuteen turvalliseen maailmaan. Toisesta ulottuvuudesta pukkaa kuitenkin ilkeitä roistoja, jotka pyrkivät korruptoimaan maailman omilla ydinenergia‑ ja asepolitiikkasuunnitelmillaan. Uhkaa vastaan perustetaan neljän tytön taistelutiimi, joka jäljittää rinnakkaismaailmaan johtavia portaaleja ja eliminoi niistä sikiävät roistot. Turhan huomion välttämiseksi tytöt naamioidaan maata pakettiautolla kiertäväksi idoliryhmäksi.
Kaneko toistaa elokuvassaan modernin idolitoiminnan synnit. Vauhdikkaat toimintajaksot eivät vakuuta, sillä idoleita ei mitenkään sulata maailman parhaiksi taistelijoiksi. Koreografia on pelkkää poseerausta eikä tyttöjen suorittamissa liikkeissä ole useinkaan logiikkaa. Lajityypille ominaisen emämunauksen mukaisesti aidot, mutta kaupallista vetovoimaa vajaat tosielämän taisteluosaajat on sijoitettu turpaansa saavien roistojen rooleihin. Sääli sinänsä, sillä tytöt venyvät yllättävänkin akrobaattisiin suorituksiin. Muuttamalla hahmojen profiilia maanläheisempään suuntaan sekä parantamalla koreografiaa tulos olisi voinut olla kelvollinen.
Danger Dolls menee yhtä lailla pieleen idolielokuvana, sillä lajityypille oleelliset mukaansa tempaavat pop‑musiikit loistavat poissaolollaan. Tytöille äänitetty yksi ainoa kappale unohtuu välittömästi eikä minkäänlaista idolihurmaa saada aikaan. Tarjolla on sen sijaan kankeita draamaosuuksia ystävyyden, rakkauden ja elämän arvostamisen tärkeydestä, jotka upottavat elokuvan loppua kohden.
Epäonnistuminen sekä toiminnan että idoliviihteen saralla juontaa eittämättä juurensa eripuraisiin näyttelijävalintoihin. Neljän tytön joukosta entinen AKB‑48 ‑tähti Kayano (Kept, 2014) on ainoa koulutettu söpöilijä. Lopputaistelussa hyvän myllytyksen päälle saava karate-tyttö Rina Takeda on vastaavasti joukon ainoa taistelulajitaitoinen. Taitovoimistelija Rumi Hanai ei kovasta yrityksestä huolimatta vakuuta sen enempää toiminnan kuin näyttelemisenkään parissa, ja malli Nana Seino jää porukassa täysin väliinputoajaksi.
Kaneko ohjaa kokonaisuuden jokseenkin samalla rutiinilla kuin kymmenisen vuotta sitten tunaroimansa Azumi 2:den (2005). Ohjaajan omat rinnastukset 1970‑luvun Etsuko Shihomi ‑elokuviin ovat täysin tuulesta temmattuja – ainoa yhtäläisyys on Toein karatetykityksistä lainattu hauska hidastus-palautus-hidastus ‑efekti toimintakohtauksissa. Muutoin elokuva jää niin muoviseksi ja juoneltaan käsittämättömäksi, ettei se edes saavuta K.G.'n (2011) kaltaisia huvittavuuskertoimia – sujuvasta kerronnasta puhumattakaan. Surkeuden kruunavat onnettomat tietokone-efektit sekä roistojen rooleissa nähtävä lapsellinen ylinäyttely.
Ei silti niin paljoa huonoa etteikö jotain hyvääkin: ympäri elokuvaa ripoteltu yhteiskunnallinen kommentaari ja poliittinen satiiri on parhaimmillaan hillittömän hauskaa. Plussaa myös cgi‑veren puutteesta – ongelma on ratkaistu niin että elokuvan miekat eivät yksinkertaisesti aiheuta minkäänlaista silmin havaittavaa tuhoa. Parempi näin kuin tietokonehurmeella läträten.
Hauska sivuhuomio: yhtenä elokuvan tuottajista listataan pornolafka Soft on Demand.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Shōjo wa isekai de tatakatta
Ohjaaja
Shūsuke Kaneko
Käsikirjoittaja
Hirotoshi Kobayashi
producers
Art Birzneck
Naoki Kubo
Mitsuhiro Okazaki
Toshiharu Ozawa
Yōko Yamashita
Näyttelijät
Rumi Hanai
Noboru Kaneko
Hayate Masao
Kayano Masuyama
Masashi Oka
Kōki Okada
Shō Oyamada
Nana Seino
Tomorowo Taguchi
Rina Takeda
Säveltäjä
Moku
Kuvaaja
Shinji Kugimiya
Levittäjä / Jakelija
Birch Tree Entertainment
Mamezo Pictures – K.K. Tōrin
Moob
Soft on Demand
Maa
Japani
USA
Genre
Toiminta
Scifi
Draama
Kategoria
Kamppailulajit
Julkaistu: 2014-03-24T15:56:03+03:00
Mikko Koivisto
Live (2014)
Ohjaaja:
Noboru Iguchi
elokuva arvostelu
arvosana 2/5
Ohjaus: Noboru Iguchi
Japanissa on ollut jo muutaman vuoden ajan valloillaan pienoinen salaliitto‑ ja juoksupakoelokuvien buumi. Syypää on kirjailija Yusuke Yamada (The Chasing World, 2008), jonka huippusuosituista jännitysromaaneista on tehty pelkästään neljän viimeisen vuoden aikana peräti 12 elokuvasovitusta. Tuorein kilpailija on genresuosikki Noboru Iguchi, jonka elokuvassa juostaan itseironisissa merkeissä.
Yamadan romaanissa Live joukko epäonnekkaita uhreja pakotetaan pinkomaan henkensä pitimiksi ympäri suurkaupungin keskustaa ja rakennuksia. Iguchin elokuvaversiossa juoneen on lisätty uusi kerros: kilpailijoille lykätään käteen Yamadan romaani ja käsketään etsiä vihjeet tehtävien suorittamiseen sen sivuilta. Uhrit on valittu heidän nimensä perusteella – kirjassa seikkailevat samannimiset hahmot – ja motivoitu kisaan läheisen kidnappauksella. Useiden kymmenien osanottajien joukosta vain voittaja pystyy pelastamaan rakastettunsa. Muiden kohtalona on seurata myrkkyruiskeella teloitusta suorana lähetyksenä – tai pahimmassa tapauksessa joutua itse ruumissäkkiin joko pelaajien perään lähetettyjen tappajien tai kanssakilpailijoiden toimesta.
Yamadan romaaneista sovitetut elokuvat ovat tyypillisesti olleet vakavahenkisiä, mutta Iguchi ei mahda itselleen mitään. Tarinan kehys ja pohjustus ovat dramaattisia, mutta kisan päästyä vauhtiin juoksijat laitetaan heti ensitöikseen säntäämään naisten pukuhuoneen läpi. Pian perässä ovat myös pelkkiin bikineihin sonnustautuneet salamurhaajat, joita vastaan jaetaan erinäisiä itsepuolustusaseita moottorisahoista alkaen. Panosten kovetessa ruumislukumittari alkaa hyrrätä kuin Battle Royalessa (2000) konsanaan ankean cgi‑veren roiskuessa päin seiniä (jättämättä niihin kuitenkaan tahraakaan).
Trendikkäistä nuorista (Yuki Yamada, Ito Ono, Yuki Morinaga) koostuva pääosakaarti jää karismaattisempien konkarien varjoon, vaikka harva heistäkään esiintyy edukseen. Iguchin vakiotähti Kanji Tsuda varastaa show'n määrätietoisena urheilijana, vaikka näyttelijää ei ammattijuoksijaksi sulatakaan. Gun Womanissa (2014) uransa roolisuorituksen tehnyt Asami riehuu omana tyypillisenä itsenään. Bushido-mies Mitsuki Koga jää karatetaitoineen tyystin hyödyntämättä, mutta omaa sentään fyysiset edellytykset rooliin.
Mysteeritarina pitää mielenkiinnon jotenkuten yllä 107‑minuuttisen elokuvan loppuun saakka, mutta trilleri ja komedia eivät oikein löydä tasapainoa. Iguchille ominaiseen tyyliin tarina huipentuu todella pinnallisiin ja kankeisiin draamajaksoihin. Pikkutuhma huumori sekä harvalukuiset aidot veritehosteet jäävät elokuvan parhaaksi anniksi.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Raivu
Raining Blood
Ohjaaja
Noboru Iguchi
Käsikirjoittaja
Yūsuke Yamada
Noboru Iguchi
producers
Hidehisa Chiwata
Mana Fukui
Shin'ichirō Inoue
Hiroyuki Miura
Naohiko Ninomiya
Osamu Onuma
Hideyuki Wakuta
Takeshi Yasuda
Näyttelijät
Asami
Yuria Eda
Akiko Ikuina
Mari Iriki
Shinji Kasahara
Ryūnosuke Kawai
Mickey Koga
Rima Matsuda
Yūki Morinaga
Yoshiyuki Morishita
Suzuka Morita
Seminosuke Murasugi
Aoi Nakabeppu
Ito Ono
Kokone Sasaki
Tarō Shigaki
Tarō Suwa
Demo Tanaka
Kanji Tsuda
Yuki Yamada
Airi Yamamoto
Säveltäjä
Yasuhiko Fukuda
Kuvaaja
Yasutaka Nagano
Levittäjä / Jakelija
Kadokawa
Maa
Japani
Genre
Toiminta
Komedia
Trilleri
Kategoria
Perustuu kirjaan
Julkaistu: 2014-03-24T15:56:12+03:00
Mikko Koivisto
The Lust of Angels (2014)
Ohjaaja:
Nagisa Isogai
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Nagisa Isogai
Koulutyttöjen kouriminen on Japanissa ikisuosittu vapaa-ajan harraste. Etenkin ruuhka-ajan junat ovat otollista metsästysaluetta, sillä häpeäkulttuurin sävyttämässä maassa ani harva uhri uskaltaa puuttua asiaan millään tavalla. Tilanne on niin paha, että isommissa kaupungeissa järjestetään ruuhka-aikoina ainoastaan naisille sallittuja junavuoroja, ja koulutyttöjä ohjeistetaan välttämään erityisen pahamaineisia "kourintareittejä".
25‑vuotiaan nuoren naisen Nagisa Isogain elokuvassa The Lust of Angels asetelma käännetään jokseenkin ylösalaisin: valkopukuiset enkelit lähtevät metsästämään ahdistelijoita partaveitsenterät käsissään. Tytöt tarjoavat itseään syöttinä kunnes pahaa-aavistamaton mies tarttuu takapuoleen ja taltutetaan apuvoimien avulla. Ohjaajan inspiraationa toimi tosielämän raportoitu tapaus koulutytöistä, jotka nöyryyttivät ja hakkasivat verille kiinni saamansa ahdistelijan.
The Lust of Angels pumppaa energiaa viime vuosikymmeninä latistuneeseen koulutyttögenreen hieman samaan tapaan kuin Eisuke Naiton elokuva Let's Make the Teacher Have a Miscarriage Club (2011). Isogai tykittää sielunsa kyllyydestä eikä edes pyri hienovaraiseen ilmaisuun. Vaikka elokuva onkin monin osin moderni, on sen hengessä havaittavissa yhtäläisyyksiä Toein ja Nikkatsun timanttisiin 1970‑luvun tyttöjengielokuviin, joissa pahat tytöt laittoivat miehiä kylmäksi. Vanhan ajan seksismi on vain vaihtunut nuoren naisohjaajan feminismiin.
Räväkkä ote sekä jo alkutekstijaksossa perseille potkiva musiikki peittelevät melko onnistuneesti elokuvan puutteita, kuten hieman kankeaa näyttelemistä ja hahmojen olemattomaksi jäävää syvyyttä. 40 minuutin kesto pitää paketin kuitenkin niin tiiviinä, etteivät heikkoudet ehdi muodostua ongelmiksi ennen lopputekstien iskeytymistä ruudulle. Ilahduttavasti loppuun on vielä varattu naseva käänne, joka olisi omiaan kirvoittamaan syytteitä sovinismista, ellei ohjaaja olisi nainen.
Versioinfo (18.5.2025):
Elokuva valmistui Film School of Tokyon rahoituksella jo kaksi vuotta sitten ja on toistaiseksi vailla minkäänlaista levittäjää. Toivottavasti tilanteeseen saadaan tulevaisuudessa muutos.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Tenshi no yokubou
Tenshi no yokubo
Ohjaaja
Nagisa Isogai
Käsikirjoittaja
Nagisa Isogai
Näyttelijät
Sakura Enomoto
Akira Hokama
Reina Honma
Akira Nakata
Hiromi Nakata
Yukimi Sōma
Yūji Takao
Elisa Yanagi
Säveltäjä
Shinya Sumida
Kuvaaja
Kei Nakase
Maa
Japani
Genre
Lyhytelokuva
Draama
Trilleri
Kategoria
Koulu
Julkaistu: 2014-03-24T15:56:24+03:00
Mikko Koivisto
Fuck Me to the Moon (2013)
Ohjaaja:
Quanah Takahata
Hirohito Takino
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
"Tämä elokuva naurattaa, itkettää ja aiheuttaa erektion." — Quanah Takahata ja Hirohito Takino
Fuck Me to the Moonin nuori ohjaajakaksikko ei turhia kainostele elokuvansa virallisessa mainospuheessa. Ei ole tarvekaan, sillä elokuva on parasta japanilaista slacker-komediaa sitten Nobuhiro Yamashitan (Ramblers, 2003) vuosikymmenen takaisten töiden.
Fuck Me to the Moon seuraa kahta kämppäkaveria ja klubipummia, joiden omat sävellykset saavat osakseen pelkkää pilkkaa. Syynä on massayleisöjen kyvyttömyys ymmärtää omaperäisen taiteen päälle – ainakin miesten oman uskomuksen mukaan. Eräänä iltana kaksikon mukaan tuppaa seksikäs nuori nainen Kaguya, joka miesten yllätykseksi asettuu taloksi. Puutteessa elävät aikamiespojat odottavat seksiä, mutta nainen alkaa sen sijaan roudata sohvalle muita miehiä. Kimppakivaa on luvassa vain, jos kohtaloonsa alistuvat aikamiespojat onnistuvat säveltämään jotain mikä saa naisen laukeamaan.
Tarinatiivistelmä ja elokuvan nimi lupaavat ronskia seksikomediaa, mutta päätelmä on väärä. Takahata ja Takino ovat suorapuheisia romantikkoja, jotka maustavat sympaattista luuserikomediaa hyvän maun erotiikalla sekä runsaalla musiikilla. Elokuva valmistui osana Spotted Productions ‑yhtiön mainiota Moosic Lap ‑projektia, joka tuo kankaille elokuvan ja musiikin vetovoimaan tasapuolisesti uskovien nuorten lupausten visiota. Tänä vuonna jo kolmatta kertaa järjestettävän Moosic Labin johtohahmo on ohjaaja Yu Irie, jonka elokuvat Saitama Rappers (2009) ja Ringing in Their Ears (2011) toimivat projektin edelläkävijöinä.
Paljaasta pinnasta ei silti ole pulaa, sillä naispääosan "Prinsessa Kaguyana" loistaa AV‑tähti Shoko Akiyama. Hyvää työtä näyttelijänä tekevä Akiyama oli Kept-ohjaaja Maki Mizuin sekä parhaana näyttelijänä palkitun Asamin (Gun Woman, 2014) ohella peräti kolmas tämän vuoden Yubarin kilpasarjassa mukana ollut aikuisviihdetaustan omaava elokuvatähti. Kyse ei ole festivaalin erityispiirteestä, vaan Japanissa jo pitkään jatkuneesta aikuisviihteen ja valtavirran lähentymisestä. Alan ammattilaiset ovat nykyään jo melko yleinen näky genre-elokuvissa, indie-draamoissa, hieman pienemmän budjetin televisiosarjoissa sekä mediapersoonina.
Hahmon nimi "Prinsessa Kaguya" on viittaus (mm. studio Ghiblin tuoreeltaan sovittamaan) vanhaan satuun, jossa kaunis Prinsessa Kaguya hankkiutuu eroon kilpakosijoista antamalla heille mahdottomia tehtäviä. Fuck Me to the Moonissa kaksi rakastettavaa tunarisankaria pyhittävät kaiken tarmonsa Kaguyan hurmaamiseen musiikilla. Omaperäinen käänne piristää muutoin konventionaalista hahmokompositiota: kaksi toivotonta miestä ja heidän päänsä sekaisin saava nainen on jokseenkin genren vanhin konventio.
Tarinan pohjimmainen kaavamaisuus muodostuu ongelmaksi vasta loppupuolen käänteiden myötä, mutta onneksi aivan viimeiset kohtaukset ovat jälleen mainioita. Sympaattisilla hahmoilla ja Mikeneko Homeless ‑yhtyeen musiikeilla varustettuna Fuck Me to the Moon on erinomainen nuorten aikuisten viihde-elokuva, jota ei ole pilattu turhalla kestolla (67 min). Kokonaisuus ei aivan pärjää Nobuhiro Yamashitan minimalistisille huipputöille, mutta vetoaa eittämättä niitä suurempaan yleisöön.