Perjantaista sunnuntaihin 23–25.4.2010 järjestetty Viron Haapsalun kauhu- ja fantasiaelokuvafestivaali HÕFF juhlisti tänä vuonna viisivuotissyntymäpäiväänsä. Yhteensä kahdenkymmenen kauhupainotteisen kokopitkän elokuvanäytöksen ja yhdentoista lyhärin ohella paikalle oltiin saatu lennätettyä Islannin tulivuorten ilmaan syöksemien tuhkapilvien lomasta myös muutama vieras.
HÕFF‑festivaalin vieraina nähtiin venäläisohjaaja Andrei Iskanov, Iron Doors (2009) ‑ohjaaja Stephen Manuel, samaisen elokuvan pääosanesittäjä Axel Wedekind sekä kanadalaisen Twitch Film ‑elokuvasivuston (toim.huom. sivuston nimi on vaihtunut sittemmin ScreenAnarchyksi) perustaja Todd Brown.
Ohjelmiston fokusalueina olivat zombit, ranskakauhun uusi aalto ja kolmella teoksella tapahtumassa edustanut Iskanov. Painotus oli miellyttävän vankasti pienemmissä tuotannoissa sekä eurooppalaisessa ja aasialaisessa elokuvassa, eikä valtavirran amerikkalaista kauhua oltu kelpuutettu mukaan lainkaan.
Elokuvanäytösten oheisaktiviteetteina tarjoiltiin Haapsalun keskustan läpi laahannut Zombie paraad ‑kulkue (jopa 139 innokkaan osallistujan voimin), kauhuvivahteinen HÕFF Extreme Show ‑nimeä kantanut pyörä & skeitti ‑esitys sekä 1500‑luvulla rakennetun Piispanlinnan sisäpihalla iltamyöhään järjestetty Wanderer (Rändaja, 2010) ja The Horde (La horde, 2009) ‑elokuvien esitys. Molempina iltoina festariklubilla pääsi jatkamaan mielipiteidenvaihtoa näkemästään aamunsarastukseen saakka.
Viikonloppua edeltävänä torstaina Tallinnassa oli mahdollisuus nähdä muutama elokuva ennakkoon warm‑up ‑illassa. Tallinnasta Haapsaluun kulki myös HÕFF-vieraita palveleva erikoisbussi, jossa näytettiin noin puolitoista tuntia kestävän matkan ratoksi kauhufilmejä. Täkäläiset kulttuurin ystävät pääsivät puolestaan helpolla ilmoittautumalla Night Visions: Back to Basics 2010:ssa ja Elitistin foorumilla markkinoidulle edulliselle pakettimatkalle, joka sisälsi majoituksen sekä näytöslippujen lisäksi kuljetuksen Helsingistä paikan päälle ja takaisin.
Itse elokuvanäytökset järjestettiin Haapsalun kulttuurikeskuksen kahdessa salissa. Pääsalin virkaa toimitti "Publik.ee" ‑juhlasali, jonka äänentoisto ja kankaan koko jättivät pienehkön, mutta intiimin Galerii-salin varustelut selvästi varjoonsa. Galeriissa elokuvanautinnon takaamiseksi oli parasta valita istumapaikka mahdollisimman edestä, koska samassa tasossa olevat tuolirivistöt aiheuttivat tuskallisen ongelman jonkun muun isopäisen festarituristin istuutuessa edessä olevalle penkille. Toinen mahdollisuus oli katsoa elokuvia seisten salin takaosasta käsin, mutta kokopitkien elokuvien kohdalla tämä ei ollut realistinen vaihtoehto.
Perjantai-illan Galerii-salissa aloitti Stag Filmsin tuottama seksploitaatiokomedia Sex Galaxy (2008), joka oli juuri sopivan kevyt alkulämmittely ennen Andrei Iskanovin debyyttielokuvaa Nails (Gvozdi, 2003). Nails osoittautuikin yhdeksi koko festivaalin parhaista elokuvista ja lisämausteena tarjoiltiin ohjaajan tuoreempi lyhytelokuva A Glimpse of Hell (2007). Iskanov itse oli paikalla ja kertoi elokuvistaan innokkaasti, mutta valitettavasti paikalla olleen Elitisti-toimittajan venäjän‑ tai vironkielen hallinta ei ollut aivan ymmärtämiseen vaadittavalla tasolla. Publik.ee ‑salissa pyöri puolestaan vaihtoehtokatsottavana Adam MasoninPig (2010), jonka Todd Brown kävi ohjaajan ystävä ‑roolissa pohjustamassa ennen varsinaisen esityksen alkua.
Perjantain päätteeksi ohjelmoitu "Tribuutti Tetsuolle ‑yö" jäi hieman laimeaksi kun tribuutin ensimmäiseksi elokuvaksi ilmoitettu Tetsuo: The Bullet Man (2009) oli ainakin valppaan Elitisti-toimituksen yllätykseksi heivattu sunnuntain viimeiseksi esitykseksi. Elokuvansa vastaanottoon pettynyt Shinya Tsukamoto on leikannut teoksen uusiksi ja ilmeisesti kieltänyt aikaisempien kopioiden esittämisen; sunnuntaiksi paikalle saatu tuore ohjaajanversio koki tapahtumassa Euroopan ensi-iltansa. Yö jäi siis Tetsuo: The Iron Manin (1989) varaan, joka projisoitiin kankaalle suoraan dvd:ltä tuhkapilviongelman estettyä filmikelojen saapumisen ajoissa näytettäviksi. Klassikon monasti aiemmin nähnyt toimituksen edustus harkitsi jo hetken salista poistumista, mutta elokuvan pyörähdettyä käyntiin industriaalin pauke ja metallin kalske naulitsivat takapuolet tiukasti kiinni salin penkkeihin. Alkuperäinen Tetsuo toimi uudelleenkatseltuna aivan yhtä täydellisesti kuin aina ennenkin, eikä ohjelmistomuutos siten sen enempää harmistusta aiheuttanut.
Lähes jokaisen kokopitkän festivaalielokuvan alussa näytettiin jokin lyhytelokuva. Lyhäreiden taso vaihteli todella surkeasta ihan kivaan, eli mistään tajunnan räjäyttävästi materiaalista ei missään vaiheessa päästy valitettavasti nauttimaan, mutta mukavan lisän pätkät kuitenkin tarjosivat ohjelmistoa täydentämään.
Lyhytelokuvista pisin oli paikallisen ohjaajalupaus Robi Uppinin reilu puolituntinen Wanderer, muiden keston vaihdellessa muutamista minuuteista noin viiteentoista. Lyhärikatraan heikoimmasta päästä olivat CronenberginVideodromen (1983) taglinesta nimensä napannut belgiohjaaja Nicolas Provostin erittäin kokeellinen kuvapakkaushäiriötä ja ‑ääniä kauhuklassikkoleikkeisiin yhdistelevä Long Live the New Flesh (2010), tympeä ja tökerösti toteutettu zombilänkkäri Dead Walkers (2009) ja unkarilaisen Balázs Lóthin visuaalisesti onnistunut, mutta sisällötön Epilogue (Epilógus, 2010). Väliinputoajana toimi ranskalainen scifi-animaatio Fard (2009), jossa piirroshahmo törmää mystiseen taskulamppuun, jonka valokeila muuttaa kohteensa eläväksi (=videokuvaksi). Lyhäreistä onnistuneimmat olivat Mutants (2009) ‑ohjaaja David Morlet'n demoninen Bitten (Morsure, 2007) ja norjalaiskaksikko Joner & Oddenin hyväntuulinen ja mustanpuhuva Cool and Dry (Tørt og kjølig, 2008). Lyhäreiden osalta festivaalien Iskanov-tarjontaan sisältyi myös jo aiemmin mainittu ja seuraavalla sivulla laajemmin käsitelty A Glimpse of Hell.
Festivaalien avajaiselokuvana sai kunnian toimia ranskalaiskaksikko Dahan et Rocherin uutukainen The Horde. Jylhän Piispanlinnan tunnelmallisella sisäpihalla esitetty elokuva osoittautui hyvin perustavanlaatuiseksi ja valitettavan tyhjänpäiväiseksi zombi-rymistelyksi, jossa joukko poliiseja ja muuta sekalaista sakkia ajautuu saarroksiin talokompleksiin, lahdaten loppumetreillä jo hyvinkin massiivisia määriä eläviä kuolleita.
Ontot henkilöhahmot ja cgi‑veritehosteet eivät paljon yön kylmyydessä Elitisti-kriitikkokatraan mieltä lämmittäneet, mutta satunnaisista kätten taputuksista ja kiljahteluista päätellen elokuva riitti kuitenkin tyydyttämään edes joidenkin ei‑turhan-nirsojen katsojien tarpeet. Elokuvasta on vaikea poimia erillisiä kehun arvoisia nostoja, mutta kertakatseluviihteenä se kuitenkin toimi vielä jossain määrin siedettävästi.
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun yläreunasta tai klikkaamalla kuvaa)
Andrei Iskanovin 13‑minuuttinen lyhytelokuva on nimensä mukaisesti kurkistus eräänlaiseen helvettiin. Pieni metalliseinäinen huone on täynnä alastomia ruumiita, joiden seassa kamera puikkelehtii pakottaen katsojan näkemään kuolleet sellaisina kuin ne ovat – velttoina, likaisina ja paljaina. A Glimpse of Hell on kuvattu ruumishuoneella, jonne kuolleet tuntemattomiksi jääneet kodittomat ihmiset on tuotu odottamaan hautausta. Välillä kertojan ääni yltyy monologiin kuolemaan liittyvästä filosofiasta.
Erikoisefektejä ei ole käytetty kuoleman esittäytyessä niin aidosti ja kylmästi kuin sen voi pelkän kameran avulla esittää. Jotkut ruumiista ovat vastikään kuolleita, toiset taas jo mädäntymisprosessinsa aloittaneita tai siinä hyvinkin pitkälle edenneitä ruhoja.
Elokuva ei tarjoa katsojalleen mitään muuta kuin mahdollisuuden kurkistaa elämän ja kuoleman välisen rajan toiselle puolelle. Ihmiset pitävät kuolemaa viehättävänä ja pyörivät käsitteen ympärillä kuin lamppua piirittävät koiperhoset. Pelkkä kosketus voi lopettaa kaiken. Tätä on nykypäivän mondo.
2.0
(SM)
Tetsuo: The Bullet Manin uutta leikkausta odotellessa alun perin festareiden päätösleffaksi aiottu Stingray Sam siirtyi päivää aikaisemmaksi, muuten harvoja hankalia valintatilanteita aiheuttaneessa ohjelmistossa hieman ikävästi Xavier Sayanoffin ja Tristan Schulmannin dokumentin New Wave of French Horror (Viande d'origine française, 2009) kanssa päällekäin.
The American Astronautilla (2001) pienimuotoista kulttimainetta keränneen Cory MacAbeen komediallinen scifi-western-musikaali olikin sitten Sex Galaxyn ohella kattauksen ylivoimaisesti kepeintä antia.
Kuudesta 11 minuutin episodista koostuva "serial-filmi" alkuperäisen Buck Rogersin (1939) ja Republic-studion varhaisten lännensarjojen henkeen seuraa kahden intergalaktisen lainsuojattoman, Stingray Samin (käsikirjoittaja-ohjaaja MacAbee) ja Quasar Kidin (Crugie) omalaatuista seikkailua ihmiskunnan viimeistä tyttölasta pelastamassa.
Mahdollisimman amerikkalaisilla asioilla leikittelevä teos on samaan aikaan sekä MacAbeen rakkaudentunnustus kotimaansa populaarikulttuurille että satiirinen kritiikki Yhdysvaltain nykymenoa kohtaan. Tulevaisuuden avaruusmaailmaa luodaan enimmäkseen oivaltavasti Terry Gilliam ‑kollaasikoulukunnan välianimaatioilla, ja jokaisen jakson keskiössä on pääosien esittäjien bändin The Billy Nayer Show'n tarinaa eteenpäin kuljettava rallatus. Alkujaan Sundance Film Festivalin tilauksesta mobiililaitteissa katsottaviksi pätkiksi tehty Stingray Sam ei toimi yhteen putkeen leikattuna kokonaisuutena aivan täydellisesti, mutta McAbeella on onneksi hyvä tyylitaju huumorimusiikkinsa ja tributointinsa suhteen. Alkutekstien seurana yhteensä kuudesti kuultava tunnusbiisi tarttuu pääkoppaan useiksi päiviksi.
Norjalainen kauhuelokuva elää tällä hetkellä suhteellisen hyvässä nosteessa seuraten Cold Preyn (Fritt vilt, 2006) aloittamaa ja mm. Manhuntin (Rovdyr, 2008) sekä Dead Snow'n (Død snø, 2009) jatkamaa suuntausta. Vasta 32‑vuotiaan Severin Eskelandin kymmenes ohjaustyö sisältää suunnilleen saman määrän kliseisiä elementtejä kuin Wirkolan zombikomedia, mutta kerronta kusee pahasti – elokuva ei onnistu käynnistymään kunnolla missään vaiheessa.
Takakontillista viinaa salakuljettava nuoripari siirtyy Norjasta rajan yli Ruotsin puolelle ja heti alkaa tapahtua. Poliisi ohjaa heidät kiertotielle ja matka jatkuu autokorjaamon kautta sivutielle, jossa rengas puhkeaa tiellä olevaan ansaan. Pari päätyy syrjäiselle talolle, jossa... turha varmaan edes sanoa enempää. Tässä vaiheessa on jo selvää, että juonikuviot ovat turhauttavan ennalta arvattavia; sääliksi käy sinänsä potentiaaliset puitteet omaavaa elokuvaa. Hahmojen motiivit ovat vähänkään genretietoiselle (tai yleensäkään tiedostavalle) katsojalle selvät jo ensitapaamisesta lähtien, eikä päähenkilöidenkään rimpuilua jaksa kauaa seurata.
Frontière(s)'in (2007) tavoin Detour yrittää kovasti olla tunnetuiksi nousseiden klassikoiden kaltainen, mutta epäonnistuu yhtälailla. Tämä kaikki on nähty jo tuhanteen kertaan, joten voi vain ihmetellä kuinka kauan tuottajat eri maissa haaskaavat rahojaan tällaiseen systemaattiseen kliseetumputukseen. Kaiken kukkuraksi elokuvasta löytyy kaikille tuttuja efektisäikäytyksiä. Juuri niitä, joissa katsojat säikäytetään kovalla äänellä tai muulla efektillä koko jutun jäädessä elokuvan hahmoilta täysin huomaamatta. Pelätkää.
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun yläreunasta tai klikkaamalla kuvaa)
Black Devil Doll on Jonathan Lewisin ohjaama ja Rotten Cotton ‑paitakauppiasveljensä Shawn Lewisin tuottama Troma-henkinen halpisbudjettituotos. Elokuva kertoo nuoresta suurilla rinnoilla varustetusta naikkosesta (Heather Murphy), joka onnistuu Ouija-laudan avustuksella manaamaan esiin mustan militanttijohtajan hengen. Musta paholainen asettuu oitis sijoilleen vatsastapuhujanuken sisuksiin, alkaen murhata ja alistaa muita suuririntaisia valkoisia naisia.
Black Devil Doll on halpa, huono ja täynnä surkeaa huumoria, näyttelemistä ja pissakakkahuumoria. Meno on monin osin niin taantumuksellisen tökeröä, että kaikessa korniudessaan se uhkaa jo väkisinkin paikoin naurattaa. Elokuvaa ei kuitenkaan voi suositella kuin todella huonon huumorin ja todella suurten (ja rumien) silikonirintojen ystäville.
Mo‑veljesten, eli indonesialaisduo Kimo Stamboel & Timo Tjajanton runsaalla gornoilulla maustettu Macabre-nimeä kantava pitkäpiimäinen kauhujännäri ei juuri missään vaiheessa onnistu katsojassa järin suurta kiinnostusta herättämään.
Verkkaisesti etenevä kliseetarina käynnistyy ystävysryppään ajautuessa vastoinkäymisten kautta roadtripillään metsän siimeksessä sijaitsevaan taloon, jonka asukit vaikuttavat heti kättelyssä epäilyttävän eksentrisiltä. Seuraa runsain mitoin aivotonta väkivaltaa, ja vasta loppupuolella elokuva saa edes hieman lisäpontta okkulttisten vihjailujensa myötä.
Macabre on hyvin tavanomainen genrensä tuotos, eikä edes elokuvan hieman eksoottisempi alkuperämaa onnistu tuomaan muassaan kiinnostavia vivahteita, koska ohjaajakaksikko on tarkoituksella tavoitellut elokuvalleen tylsän modernia jenkkileffalookia. Sääli.
Federico Zampaglione on Italian suosituimpia muusikoita ja elokuvan saralla Shadow on miehen toinen ohjaustyö vuonna 2007 valmistuneen Nero bifamiliaren ohella.
Irakin sodan nuoren veteraanin Davidin (amerikkalaisnäyttelijä Jake Muxworthy) sotatraumojen tuulettamisella Italian Alpeilla alkava elokuva flirttailee niin Syvän joen (Deliverance, 1972) kuin Hostelinkin (2005) ja hiukan liian monen tyylin kanssa kehittyäkseen omaksi persoonalliseksi kokonaisuudekseen. Monta elementtiä on sotkettu mukaan – toisaalta mitään ei tarpeeksi. Eikä se viimeinen kuvakaan ole niin nerokas kuin elokuvan tekijät ovat saattaneet uumoilla.
Mikään totaalinen epäonnistuminen ei kuitenkaan ole kyseessä, elokuva sisältää muutamia hyvin toimivia ja visuaalisesti näyttäviä kohtauksia ja kuiville Shadow'n pelastaa viimeistään erittäin persoonalliset kasvonpiirteet omistava Nuot Arquint (mm. The Passion of the Christ, 2004; Il divo, 2008) hyytävän Mortisin roolissa. Toivottavasti Arquintin riutuneen näköistä olemusta ja paholaismaista charmia oivalletaan hyödyntää jatkossakin. Ohjaaja-muusikko Zampaglione on ollut mukana työstämässä myös elokuvan soundtrackia, joka toimiikin varsin hyvin, tuoden jopa kaikuja Goblinin italoprogesta Argenton tekeleiden malliin.
Niin Shadow'n kuin parin muunkin Haapsalussa nähdyn eurooppalaiselokuvan kohdalla englanninkielisyys vie tehoja ja laskee uskottavuuspointseja roimasti.
Italialaisen kauhuelokuvan pelastajaakin Zampaglionesta on yritetty tehtailla, kuuluvathan eri elokuvafestivaaleilla ja nyt siis Haapsalun pääohjelmistossa nähdyn Shadow'n kehujakaartiin alan vankat ja arvostetut italialaisnimet Dario Argento, Lamberto Bava ja Ruggero Deodato. Moista viittaa ei Zampaglionen harteille kannata vielä Shadow'n perusteella sovittaa, sen verran sekavan sopan on ohjaaja eri aineksista kokoon keitellyt.
2.5
(MH)
Brittiohjaaja Adam Masonin (Devil's Chair, 2006; Broken, 2006) uusi kokeellinen kauhuelokuva Pig sai maailman valkokangasensi-iltansa Haapsalun HÕFF-festivaaleilla. Ohjaaja itse ei tapahtumaan paikalle päässyt saapumaan, mutta toimitti festivaalivieraille videotervehdyksen, joka heijastettiin kankaalle ennen elokuvan alkua.
Tervehdyksessään ohjaaja kertoili muun muassa tuntojaan levitysyhtiöiden kieroiluista ja niistä johtuneesta elokuviensa kehnosta taloudellisesta menestyksestä. Samaan hengenvetoon Mason lupasi lähettää uusimman luomuksensa ilmaiseksi (vähintään internetin latauslinkin kautta) kaikille, jotka häntä asian tiimoilta sähköpostiviestillä vain vaivautuisivat lähestymään. Ihan pätevä tarjous, etenkin kun ottaa huomioon, että itse elokuva on sen verran surkeaa katseltavaa, ettei siitä kukaan täysjärkinen ihan helpolla mitään maksaisi. (JS)
Vaikka esitettyjen elokuvien laadukkuus ei tänä vuonna keskiarvollisesti päätä päässyt huimaamaan, niin tätä pientä puutetta korreloi tehokkaasti läpi festivaalien jatkunut kerrassaan mahtava yleisfiilis. Lisäksi lauantai-illan viimeisenä elokuvana esitetty A Serbian Film oli jo itsessään kaikin puolin sen verran loistokas kokemus, että pelkästään sen perässä kannatti paikalle saapua pidemmältäkin.
Sandra (Carita Vaikjärv) saapuu tädiltä perinnöksi saamaansa kesämökkiin tarkoituksenaan siivota se myyntikuntoon viikonlopun aikana. Ainoa naapuri on alkoholisoitunut eläintentäyttäjä Albert (Lauri Nebel), jonka käytös Sandraa kohtaan on hieman turhankin tuttavallista ja avuliasta. Lähimaaston metsään tutustuminen palauttaa Sandran mieleen traumaattisia lapsuusmuistoja sekä tarinan metsässä olevasta suuresta kivestä, jonka päällä uhratut ovat pitäneet yllä hyvien ja pahojen henkien välistä tasapainoa.
Robi Uppinin ohjaama Rändaja (Wanderer) on 32‑minuuttinen kauhuelokuva. Pelottavan tunnelman luomisessa ja ylläpidossa ohjaaja onnistuu hyvin mikä onkin tärkeää, sillä esimerkiksi erikoisefektejä ei ole juurikaan käytetty. Kuvien kompositio on sekä sisä‑ että ulkokuvauksissa tarkkaan harkittua ja huolellista. Elokuva on kuvattu 12 päivän aikana samankaltaisessa virolaismetsässä kuin J.P. Valkeapään Muukalainen (2008). Alkupuolen asetelmasta tulee etäisesti mieleen myös toinen suomalainen elokuva, Olli SoinionKuutamosonaatti (1988).
Tiivis tunnelma ja tarinaan kuuluva mysteeri pysyvät yllä koko elokuvan keston ajan eikä turhia otoksia juurikaan ole. Tunnelmallisimpia ovat yöllä sisätiloissa kuvatut kohtaukset, joissa mökin ulkopuolelta kantautuvat pienetkin rasahdukset pelottavan selkeinä. Uppin käyttää kertaalleen apuna myös kovaan ääneen perustuvaa säikäytysefektiä, mutta elokuvan pelottavuus ei niin halpoihin kikkoihin perustu.
Molemmat pääosanesittäjät selviävät vähäeleisistä rooleistaan moitteetta, vaikka tietynlaista jännittyneisyyttä onkin havaittavissa. Nebel on hieman vakuuttavampi jo pelkästään siitä syystä, että hän vaikuttaa alusta alkaen jossain määrin häiriintyneeltä perverssiltä kiikareidensa kanssa. Vaikka Sandran hahmon taustoja syvennetäänkin hieman, on katsojan siitä huolimatta vaikea samaistua häneen tai tuntea erityistä sympatiaa häntä kohtaan. Suuremmaksi haitaksi tämä ei Rändajan lyhyen keston aikana ehdi muodostua, mutta pidemmässä elokuvassa ongelma olisi huomattavasti selkeämpi.
Rändajan heikoin lenkki on sen käsikirjoitus, joka olisi kaivannut lisänä joitakin yksityiskohtia selkeyttämään elokuvan lopetusta – nyt se jättää katsojalle hieman liikaakin tulkinnanvaraa. Myös uhrikivelle ja siihen liittyvälle okkultistiselle teemalle olisi suonut enemmän tilaa. Kaikesta kuitenkin näkyy, että koko tekijätiimi on pannut parastaan saadakseen aikaan laadukasta jälkeä.
Teoksen tiedot:
Wanderer
Ohjaaja
Robi Uppin
Käsikirjoittaja
Maria Kivirand
Robi Uppin
producers
Berit Piho
Helen Vinogradov
Näyttelijät
Lauri Nebel
Carita Vaikjärv
Kaie Koser
Berit Piho
Marianne Pihu
Kuvaaja
Janis Jurkovskis
Maa
Viro
Genre
Lyhytelokuva
Kauhu
Kategoria
Mökkeily
Okkultismi
Julkaistu: 2010-05-03T14:59:04+03:00
Sakari Määttä
Sex Galaxy (2008)
Ohjaaja:
Mike Davis
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Mike Davis
Night Visions: Maximum Halloween 3005 ‑festivaaleilla esitetyn Pervert!'in (2005) käsikirjoittaja Mike Davis yhdistää debyyttiohjauksessaan Sex Galaxy pätkiä yli neljästäkymmenestä vailla tekijänoikeuksia olevasta elokuvasta, joista suurin osa on peräisin juuston kultaamilta 50‑ ja 60‑luvuilta, käyttäen apunaan myös runsaasti arkistokuvaa. Tuloksena on monella tasolla yliampuva "100% kierrätettyä materiaalia" sisältävä seksploitaatiokomedia, joka sinänsä omaperäisestä ideastaan huolimatta ei jaksa naurattaa eikä kiinnostaa kovinkaan kauaa. Hyvästä yrityksestä huolimatta.
Tarina sijoittuu 100 vuoden päähän tulevaisuuteen – aikaan, jolloin seksin harjoittaminen on täyskiellossa maapallolla ylikansoituksen (ja ilmaston lämpenemisen!) takia. Joukko jokseenkin kiimaisia putkimies-astronautteja lähetetään hoitamaan helppoa tehtävää avaruuteen ja he päättävät poiketa legendaariseen Seksigalaksiin. Pian he löytävät itsensä planeetalta, joka on täynnä Wron-nimisen robotin alistamia seksinnälkäisiä naisia. Planeetta on täynnä muitakin vaaroja, joista mainitsemisen arvoinen on ainakin esihistoriallinen jättiläishirviö, ihmisiä syövä vagisaurus.
Sex Galaxy kuulostaa pornoelokuvalta (ja onhan mukana myös aikuisviihdetähti Puma Swede, oikealta nimeltään Johanna Jussinniemi), mutta nimestä ja juonestaan huolimatta siinä ei katsojien pettymykseksi ole juurikaan paljasta pintaa – niin kuin ei vanhoissa scifielokuvissa yleensä. Seksiin liittyvä komedia on enimmäkseen joidenkin hauskojen yksityiskohtien ja paikoitellen hyvinkin kekseliään uudelleendubbauksen varassa.
Kaiken kaikkiaan Sex Galaxy on kuitenkin yllättävän koherentti kokonaisuus. Davis on onnistunut puhaltamaan uutta elämää laajaan lähdemateriaaliin, vaikka luultavasti lopputulos jakaakin katsojat kahteen leiriin. Elokuvan 78‑minuuttisessa kestossa on sen verran tyhjää ilmaa, että mistään erityisestä on turha puhua.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Seksigalaktika
Ohjaaja
Mike Davis
Käsikirjoittaja
Mike Davis
producers
Mike Davis
Timothy Johnson
Hezekiah Scott
Jonathan Yudis
Näyttelijät
Anthony Jenkins
Christopher Corey Smith
Ben Phillips
Casey Robinson
Jesse Bernstein
Amanda Gari
Timothy Johnson
Fitz
Gregor Hryniszak
Victoria Bakshi
Aurelie Sanchez
Jonathan Yudis
Puma Swede
Virginia Bell
Mamie Van Doren
Säveltäjä
Coz Littler
Levittäjä / Jakelija
Stag Films
Maa
USA
Genre
Komedia
Scifi
Kategoria
Avaruusolio
Seksploitaatio
Julkaistu: 2010-05-03T14:59:01+03:00
Jetro Suni
Pig (2010)
Ohjaaja:
Adam Mason
elokuva arvostelu
arvosana 1.5/5
Ohjaus: Adam Mason
Pigin taustajujuna toimii ohjaaja Adam Masonin pyrkimys kuvata koko reilu 70‑minuuttinen elokuvansa yhdellä ja samalla otoksella alusta loppuun saakka. Idea ei ole täysin originelli, sillä vastaavaa on kokeiltu aiemminkin; esimerkkeinä mm. Aleksandr Sokurovin Russian Ark (2002), Albert Pyunin Infection (2005) ja Gustavo Hernandezin pian ilmestyvä kauhuelokuva La casa muda (The Silent House, 2010). Kaiken lisäksi Masonin yhden otoksen pyrkimys on jäänyt hyvin kehnoksi yritykseksi ja leikkauskohtia on yritetty piilottaa pitkin elokuvaa paikoin hyvinkin tökerösti.
Pigin "juonessa" ei juuri kerrottavaa ole. Kyseessä on hyvin tyylipuhdas gornopläjäys, eli perusteetonta kidutusta alusta loppuun vailla päätä tai häntää. Elokuvan päähenkilö on syrjäiselle vuoristomaaseudulle asuntovaununsa parkkeerannut punaniskajuntti, josta nyt vaan on kiva kiduttaa kidnappaamiaan turisteja yhdessä koirahäkissä elelevän raskaana olevan retardivaimonsa kera. Elokuvan ainoa juonenkäänne nähdään aivan lopussa, mutta siinä vaiheessa kaiken aiemmin läpi kärsityn päättömän kohkaamisen myötä aivonsa off‑asentoon kääntänyt katsoja tuskin jaksaa sille edes kulmakarvojaan kohottaa.
Meno on läpi elokuvan kauttaaltaan ahdistavan amatöörimäistä, eikä radioaktiiviselta oksennukselta näyttävä dominomainen värimäärittely juuri silmiä hivele. Taustamusiikkina kuullaan avaruusambienttia, bongorummuttelua ja "hupaisaa" hillbillykantria, joka sinänsä jossain määrin jopa sopii yhteen ruudulla pyörivän farssin kanssa.
Pigistä ei juuri mitään hyvää sanottavaa löydy, mutta lopputulokselle tahtoisi silti antaa pari bonuspistettä hyvästä yrityksestä ja ohjaajansa pyyteettömästä asenteesta tehdä omannäköisiään elokuvia itselleen ja faneilleen.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Siga
Ohjaaja
Adam Mason
Käsikirjoittaja
Andrew Howard
Adam Mason
producers
Steven Barton
Eric M. Breiman
Patrick Ewald
Andrew Howard
Adam Mason
Brad Miska
Francis Gregory O'Toole
Tom Owen
Michael J. Sarna
Näyttelijät
Andrew Howard
Guy Burnet
Lorry O'Toole
Molly Black
Juliet Quintin-Archard
Säveltäjä
Phil Bloomberg
Tim Polecat
Kuvaaja
Aaj Satan
Levittäjä / Jakelija
Pig Pictures
The Meth-Od
Inmotion Entertainment
Maa
USA
Genre
Kauhu
Kategoria
Eksploitaatio
Gorno
Nihilismi
Julkaistu: 2010-05-03T14:59:06+03:00
Sakari Määttä
Nails (2003)
Ohjaaja:
Andrei Iskanov
elokuva arvostelu
arvosana 3.5/5
Ohjaus: Andrei Iskanov
Ennen vanhaan migreenin ja epilepsian uskottiin olevan pään sisällä majailevien demonien aiheuttamia, ja hoitona käytettiin kirurgista toimenpidettä nimeltä trepanaatio. Trepanaatiossa kalloon porattiin reikä, jonka kautta pahat henget joutuivat poistumaan ja potilas parantui, jos selvisi hengissä operaatiosta. Historia ei tunne potilaan itsensä hoitomuotona suorittamaa trepanaatiota.
Heti Nailsin ensimmäisistä mustavalkoisista hetkistä lähtien on selvää, että nyt ollaan sisällä TsukamotonTetsuo-maailman kaltaisessa paikassa. Kylmänharmaiden ja ahdistavien kuvien sykkiessä lohduttomina seuraamme henkisen rappeutumisensa aloittaneen palkkatappajan (Alexander Shevchenko) viimeistä keikkaa, jonka tarkoitus on varmistaa turvallinen eläkkeelle siirtyminen. Tappajan palattua kotiin arki iskee päälle täydellä voimallaan tuoden mukanaan paholaismaiset muistikuvat uhreista sekä helvetillisen pääkivun. Viiltävä kipu ylittää kaikki sietokyvyn rajat ja sen hoitaminen vaatii radikaaleja toimenpiteitä. Tappaja vasaroi suurikokoisen naulan omaan kalloonsa.
Nailsin äänimaisema ja visuaalinen ilme ovat erittäin olennaisissa osissa elokuvan sisältäessä vain erittäin vähän dialogia. Ohjaaja Andrei Iskanov käyttää tunnelman luomiseen muita keinoja. Hän leikittelee yksityiskohtia korostavilla lähikuvilla sekä käyttää paljon vertauskuvallisia toimintaotoksia. Shevchenkon tuskallisen maaninen suoritus tappajan kärsimysnäytelmässä tuo oman vivahteensa kokonaisuuteen. Nails ei ole niin mekaaninen tai teollinen elokuva kuin Tetsuo (1989), vaan nojaa enemmän masokistisen väkivallan suuntaan antaen samalla useille avainkohtauksilleen monia merkityksiä. Toinen Nailsin hengenheimolainen on Darren Aronofskyn esikoisohjaus Pi (1998) – molempien elokuvien tunnelma kumpuilee samankaltaisesti rauhallisista pohdiskeluhetkistä toiminnallisimpiin jaksoihin.
Nails on Iskanovin debyyttielokuva. Ohjaamisen lisäksi hän vastaa erikoisefekteistä, kuvauksesta ja leikkaamisesta. Musiikit ovat pääosa Alexander Shevchenkon säveltämiä. Äänimaisema on hyvin elokuvalle sopivaa ja tuo mieleen Chu Ishikawan musiikin, vaikka ei olekaan niin väkivaltaisen kuuloista tykitystä. Kuvauspaikkana toimii Iskanovin oma Khabarovskin kaupungissa sijaitseva asunto, jota hän käytti useiden vuosien ajan myös mm. äänitysstudiona.
Groteskeilla kuvilla täytetty Nails vetoaa logiikan sijaan katsojan aisteihin eikä etene traditionaalisten kaavojen mukaan. Erityisesti noin elokuvan puolessa välissä tapahtuva tarinan tukahtuminen tuntuu raskaalta. Elokuva saa värit naulan iskeytyessä kallon lävitse tappajan aivoihin ja koko maailma muuttuu toisenlaiseksi. Naula toimii huumeen lailla vieden kivun pois ja tuoden mukanaan euforian rauhallisen syleilyn ja aivan uuden aistimaailman. Kuten huumeidenkin kohdalla usein, ensimmäinen naulakaan ei lopulta riitä pitämään kipua loitolla. Jokainen uusi naula muuttaa asunnon visuaalista ilmettä yhä psykedeelisempään suuntaan avaten portteja hulluuden uusille vyöhykkeille.
Nails on satuttava ja ahdistava matka masokistiseen hulluuteen, joka kasvaa hetki hetkeltä kohti suurta loppuhuipennusta. Harmaa materia saa lähes seksuaalisen merkityksen katsojan aisteille alituisia ärsykkeitä tarjoavassa virrassa, johon jotkut saattavat hukkua toisten päästessä rantaan yhtä hienoa elokuvakokemusta viisaampina.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Gvozdi
Cruel Behaviour
Head Full of Nails
The Mad Killer
Ohjaaja
Andrei Iskanov
Käsikirjoittaja
Andrei Iskanov
producers
Andrei Iskanov
Näyttelijät
Alexandra Batrumova
Svjatoslav Ilijasov
Andrei Iskanov
Irina Nikitina
Igor Orlov
Alexander Ševtšenko
Victor Silkin
Säveltäjä
Andrei Iskanov
Alexander Ševtšenko
Kuvaaja
Andrei Iskanov
Maa
Venäjä
Genre
Draama
Kauhu
Julkaistu: 2010-05-03T14:59:13+03:00
Sakari Määttä
Mutants (2009)
Ohjaaja:
David Morley
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: David Morley
Tällä hetkellä joka paikasta pusketaan erilaisia variaatioita zombiepidemioista eikä loppua näy. Yhdysvalloissa tehtaillaan uusintaversioita jatkuvalla syötöllä ja Englannissa soppaa hämmennetään poistamalla tavallisia zombeihin liitettäviä kliseitä sekä laittamalla mukaan omia lisämausteita. Espanjassa aihetta on viety eteenpäin tuomalla zombimytologiaan enemmän yliluonnollisia elementtejä ja pyrkimällä tekemään elokuvista pelottavia – siinä kuitenkaan usein onnistumatta. Aihepiiriin elokuvien joukosta ovat yleensä nousseet selkeimmin esille ne, joiden käsikirjoitus on onnistunut tarjoamaan katsojilleen jotain uutta.
Juuri nyt kovimmassa huudossa ovat raivohullut, todella nopealiikkeiset ja omilla aivoillaan ajattelevat superzombit, jotka syövät ihmislihaa ja tartuttavat kuvottavaa tautiaan vastustuskyvyttömiin ihmisiin. Ranskalaisen David Morleyn ensimmäinen täyspitkä elokuva Mutants ei tuo mukanaan uusia tuulia, vaikka sen käsittelemä parisuhdeteema pääosien Sonian (Hélène de Fougerolles) ja zombitartunnan saaneen Marcon (Francis Renaud) välillä onkin aika suuressa osassa. Mutants on elokuvana todella lähellä Zack Snyderin ohjaamaa Dawn of the Deadin uusintaversiota vuodelta 2004.
Mutants sijoittuu aikaan, jolloin zombiepidemia on edennyt jo kriittisen vaiheen ohitse jokaisen päivän ollessa selviytymistaistelua. Neljä selviytyjää matkaa ambulanssilla lumisia maanteitä pitkin. Yksi heistä on haavoittunut ja siitä seuraa luonnollisesti ongelmia. Turvasatamaksi muodostuu hylätty sairaala, josta käsin he yrittävät saada yhteyttä NOAH-nimiseen armeijan tukikohtaan saadakseen apua. Zombipuremaan sairastuneen Marcon hidas, mutta varma muodonmuutos nousee koko elokuvan pääteemaksi.
Kliseisyydestään huolimatta Mutants ei varsinaisesti ole huono elokuva, koska se on teknisesti hyvinkin onnistunut ja näyttää hyvältä niin efektiensä kuin yleisilmeensä puolesta. De Fougerollesin suoritus on myös sen verran vahva, että hänen kohtalostaan jaksaa kiinnostua. Katsomiskokemus ei ole kovinkaan tuskallinen, vaikka elokuvan sisältö on lopulta aika unohdettavaa peruskamaa ilman yllätyksiä.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Mutants – Du wirst sie töten müssen!
Mutandid
Ohjaaja
David Morley
Käsikirjoittaja
Louis-Paul Desanges
David Morley
Ludovic du Clary
producers
Alain Benguigui
Thomas Verhaeghe
Näyttelijät
Hélène de Fougerolles
Francis Renaud
Dida Diafat
Marie-Sohna Condé
Nicolas Briançon
Luz Mando
Driss Ramdi
Grégory Givernaud
Justine Bruneau
Jérémy Loth
Sébastien Rouquette
Frédéric Troussier
Cyril Hipaux
Nicolas Leprêtre
Cécile Corsalan
Emmanuel Lanzi
Frédéric Alhinho
Yves Girard
Patrick Vo
Marie Dang
Säveltäjä
Thomas Couzinier
Kuvaaja
Nicolas Massart
Levittäjä / Jakelija
Sombrero Films
Sombrero Productions
Région Picardie
Centre national du cinéma et de l'image animée (CNC)
Canal+
CinéCinéma
TPS Star
Cofinova 4
Cofinova 5
Maa
Ranska
Genre
Draama
Kauhu
Scifi
Kategoria
Mutantti
Zombie
Julkaistu: 2010-05-03T14:59:16+03:00
Mika Helminen
Iron Doors (2010)
Ohjaaja:
Stephen Manuel
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Stephen Manuel
Tv‑sarjojen ja mainosten maailmassa kannuksia hankkineen irlantilaissyntyisen, mutta Saksassa vaikuttavan ohjaaja Stephen Manuelin Iron Doors on suljetun paikan elokuva jo ihan liikaa jatko-osia kirvoittaneen Saw'n (2004) ja Cuben (1997) hengessä. "Ajattelevan ihmisen Saw" ‑luonnehdintaakin Haapsalun elokuvafestivaaleilla ensi-iltansa saaneen Iron Doorsin yhteydessä käytettiin.
Päähenkilö Mark (Axel Wedekind) herää yhden loisteputken valaisemassa sellimäisessä huoneessa betoniseinien ja paksun rautaoven takana, kiroten juomatapojaan. Ovatko ystävät tehneet sammuneelle Markille kepposen? Onko hänet kidnapattu vai mistä on kyse? Epätoivo saa Markista otteen ja pienet vinkit ja salaperäisesti huoneeseen ilmestyvät apuvälineet vihjaavat kyseessä olevan jonkinlaisen testin.
Päivien kuluessa jano‑ ja nälkäkuoleman loitolla pitämiseen ei ole muuta keinoa kuin pakovarmalta vaikuttavan huoneen lattialta löytyneessä rotanraadossa pesää pitävien toukkien einehtiminen ja oman ruumiineritteen hörppiminen kengästä käsin. Vahvalla tahdolla ja oikeilla valinnoilla Mark selviää koettelemuksen seuraavaan vaiheeseen, jossa testihenkilöllemme on luvassa jopa pienimuotoinen rakkaustarina, uusia haasteita ja lisää valintoja oikean ja väärän välillä. Vahvasti vertauskuvallinen, raamatullinenkin tarina ei loppujen lopuksi ole sitä miltä näyttää ja elokuvan alkuasetelma selvinnee katsojalle hämmentävän loppuratkaisun myötä.
Pitkiäkin elokuvia jo aiemmin ohjannut Manuel on ilmiselvä lahjakkuus ja Iron Doorsin visuaalinen puoli näyttää pienestä budjetista huolimatta erittäin hyvältä. Kuvaaja Jan Reiff on tallentanut elokuvan vivahteikkaasti suosiotaan koko ajan kasvattavaan digitaaliseen RED‑formaattiin (mm. Antichrist, 2009; District 9, 2009) ja tästä puolesta ei löydykään moitteen sijaa.
Suurimmat kompastuskivet ovat pääosanesittäjä Axel Wedekind ja elokuvan englanninkielinen dialogi, joka oikeastaan suurimman ajan elokuvasta on Markin monologia. Wedekind ei pysty välittämään sellaista uskottavaa ahdistusta ja epätoivoa, jollaista selityksittä päiviksi lukkojen taakse jätetyltä ihmiseltä voisi odottaa. Mies virnuilee samaan tapaan kuin Roger Moore James Bondina pahimmassakin pinteessä ja oma lukunsa ovat kliseiset Pesci/Pacino ‑tyyliset kirosanavyörytykset ja näennäisen nokkelat viittaukset muihin elokuviin kuten Das Experiment (2001). Todennäköisesti elokuva olisi toiminut saksankielisenä luontevammin, mutta ymmärrettävästi englanniksi puhutulla elokuvalla on paremmat markkinat ja levitysmahdollisuudet.
On erittäin todennäköistä, että lahjakas ohjaaja Stephen Manuel tulee vielä tekemään parempiakin elokuvia. Rahkeita siihen ainakin on ja ohjaajan seuraava elokuva onkin jo jälkituotantovaiheessa.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Rauduksed
Ohjaaja
Stephen Manuel
Käsikirjoittaja
Peter Arneson
producers
Aaron Magnani
Stephen Manuel
Jan Reiff
Sören Schmidt
Axel Wedekind
Näyttelijät
Axel Wedekind
Rungano Nyoni
Säveltäjä
The Vibez
Stefan Ziethen
Kuvaaja
Jan Reiff
Levittäjä / Jakelija
Fullfeedback Productions
Bar Vinya Film
Water Bear Productions
Maa
Saksa
Genre
Mysteeri
Trilleri
Kategoria
3D
Julkaistu: 2010-05-03T14:59:20+03:00
Jetro Suni
A Serbian Film (2010)
Ohjaaja:
Srđan Spasojević
elokuva arvostelu
arvosana 4.3/5
Ohjaus: Srđan Spasojević
Nykypäivänä on äärimmäisen harvinaista törmätä uutuuselokuvaan, joka edes jollain tasolla pystyy yllättämään tai haastamaan katsojansa. Kiitos siis Srđan Spasojevićille, joka lataa armotta kovat piippuun ja losauttaa ne katsojan silmille A Serbian Filmillä sellaisella volyymilla että heikoimpia hirvittää.
Valmistusmaansa mukaan nimetty "serbialainen elokuva" on puskista tulleeksi debyyttiohjaukseksi kerrassaan ilmiömäinen suoritus. Spasojević tuotti elokuvansa omatoimisesti näyttelijä-tuottaja Dragoljub Vojnovin avustuksella ja käsikirjoitti sen yhdessä ohjaaja-käsikirjoittaja Milos Radivojevićin pojan Aleksandar Radivojevićin kanssa, jonka aiempiin käsikirjoitusmeriitteihin lukeutuu muun muassa kotimaansa lippuluukuilla oivallisesti menestynyt aikuisten satu Tears for Sale (2008).
A Serbian Filmin protagonisti Milos (Srđan Todorović) on perheellinen ex‑pornotähti, joka yrittää viettää normaalia arkea yhdessä Mary-vaimonsa ja kuusivuotiaan poikansa kera. Talouskassa käy kuitenkin vähiin, joten jotain on keksittävä ja pian. Pornoalalla edelleen toimivan ystävättärensä kautta Milos saa yhteydenoton paikalliselta eksentrikkotaiteilija Vukmirilta (Sergej Trifunović), joka esittää tälle eriskummallisen tarjouksen. Vukmir on pornoauteur, jolla on visio päästä käyttämään Milosia pääinstrumenttina uusia pornotaidesuuntauksia luodessaan. Milos on vastentahtoinen, mutta taloudellisen ahdingon luoman paineen alaisena hän ei voi muuta kuin hypätä mukaan Vukmirin kelkkaan.
Jo elokuvateknillisestikin A Serbian Film on kaikin puolin loistokas. Äänimaailma tukee jatkuvasti ruudulla näkyvää kuvaa ja kuva kerrottua tarinaa. Taidokkaana tehokeinona paikoin käytetyn Wikluh Skyn (eli Đorđe Miljenovićin) säveltämän painostavan industrial-jyskeen voisi hyvinkin kuvitella saaneen vaikutteita Chu IshikawanTetsuo: The Iron Manin (1989) ääniraidasta. Yhtälailla loppupuolella nähtävä henkilöhahmon näkökulmasta käsivaralla kuvattu kohtaus tuo lähes väistämättä mieleen samaisen elokuvan. Muilta osin kuvauksessa ja leikkauksessa ei turhaan kikkailuun ole turvauduttu lainkaan. Valaistus sekä kuvakulmat toimivat, ja valittu värimäärittely sopii oivallisesti sisältöön. Elokuva on kuvattu kokonaisuudessaan digikuvaamisen terävintä kärkeä valmistumisvuonnaan edustaneella RED‑kameratekniikalla. Tekijät ovat myös tiedostaneet cgi‑tehosteiden kömpelyydet, eikä tökeröitä silmille hyppääviä tietokoneavusteisia tehosteita ole kelpuutettu mukaan lainkaan.
Teoksen överirankan teeman huomioiden on positiivisen hämmästyttävää miten paljon elokuvaan on saatu mukaan nimekkäitä näyttelijöitä ja miten mallikkaasti kaikki heistä suoriutuvat rooleistaan. Lähes kaikilla näyttelijöistä on jonkinlaista aiempaa näyttelijätaustaa vähintään tv‑tuotantojen puolelta. Pääosaesittäjä Todorović on alansa vankka ammattilainen ja tuttu kasvo mm. Emir Kusturican elokuvista Underground (1995) ja Musta kissa, valkoinen kissa (1998). Yhtälailla jo suhteellisen pitkän uran tehneen Trifunovićin filmografiasta löytyy reilusti merkittäviä nostoja (The Professional, 2003; Aporia, 2006; The Tour, 2008). Etenkin Todorovićin tehtäväksi jää kantaa harteillaan elokuvan vastenmielisen teeman mukanaan tuoma raskas taakka. Hapuilusta ei kuitenkaan ole tietoakaan, Todorovićin onnistuessa esimerkillisen hyvin sympaattisen perheenisän ja ex‑pornostaran risteymäroolissa.
Ohjaajakäsikirjoittajapari on todennut elokuvan olevan poliittinen kommentaari[1]; näkemys nykymaailman tilasta ja eritoten kuvaus elämästä Serbiassa, jossa eksploitatiivinen pornoteollisuus on nykypäivää – tästä osaltaan kielii myös elokuvan itseironinen nimi. Sisällöltään A Serbian Film on häpeilemättömän shokeeraava ja toinen toistaan kammottavimmilla tavoilla vallitsevia tabuja rikkova. Kyse ei kuitenkaan ole ontosta gornosta tai sieluttomasta rietastelusta, vaan taidokkaasta tasapainottelusta mauttomuuksien ja niiden esittämiseen vaadittujen perustelujen välillä. Elokuvan draaman kaari on sekin mallikkaasti rakennettu. Aina kun luulisi, ettei teos voi enää entisestään ylittää itseään tai mitään ruudulla aiemmin nähtyä, löytyy vaihdelaatikosta sittenkin uusi eksponentiaalisen hypyn seuraavalle tasolle mahdollistava vaihde. Elokuvan loppupuolelta löytyy vain yksi jakso, joka olisi hyötynyt kerronnan tiivistämisestä, mutta muutoin käsissä on todella eheä paketti armotonta tykitystä.
Elokuvan edetessä katsojaparka riepotellaan läpi melkoisen tunnevuoristoradan. Silmien eteen vyörytettyjä toinen toistaan tabumpia aiheita katsoessa osa varmasti jopa pohtii miten nähdyn esittäminen voi olla edes laillista. Kaiken tämän sekaan on ripoteltu törkeitä korniuden rajoja rikkovia vitsejä, jotka tihkuvat pikimustaa huumoria. Musta huumori on useimmilta osin nerokasta ja niin taidokkaasti ajoitettua, että siitä on lähes mahdoton olla huvittumatta – mutta nauraminen saa olon tuntumaan likaiselta. Vitsailut kumpuavat epäilemättä Radivojevićin kynästä, jonka aiemmassa elokuvassa Tears for Sale oli jo nähtävissä hyvin samankaltaista huumorin kukintaa. Toki muutaman kohtauksen osalta kokonaisuus olisi saattanut hyötyä siitä, että vitsit olisi jätetty vitsailematta ja vakava ote säilytetty.
Kuvottavien kuvien esittäminen elokuvassa on perusteltua. Kun 60‑luvun alkupuolella yleisössä pahennusta aiheuttamaan ja kärkkäiden sensoreiden saksien napsetta uhmaamaan riitti Dolores Hazen kehystettyä valokuvaa tuijottava vanha irstas professori Humbert Humbert, ei samankaltainen hienovarainen vihjailu enää riitä herättämään nyky-yleisössä tarpeeksi suurta reaktiota. Jos keskustelua halutaan herättää, täytyy ensin herättää yleisö. Ja siinä A Serbian Film onnistuu enemmän kuin mallikkaasti.
Elokuva on omiaan palauttamaan takaisin pinnalle keskustelun elokuvasensuurista – ja sen mahdollisesta palauttamisesta maissa, joissa sensuurilaki on mahdollisesti päässyt löystymään. Kaikki se mitä elokuvassa tapahtuu on kuitenkin hyvin vähäpätöistä verrattuna siihen mitä yhteiskunnassamme ja ympärillämme tapahtuu kaiken aikaa ja miltä harmillisen usein ummistamme silmämme. A Serbian Filmin käsittelemät aiheet ja kammottavat kuvat kuuluvat kaikki valitettavasti osaltaan ihmisyyteen, vaikkakin toki sen synkimpiin ja hiljaisiksi vaiettuihin puoliin. Arkielämän esimerkkejä ei tarvitse kaukaa hakea, eivätkä ne edes ole kovin hyvin piilossa. Samalla kun poikakuorolaisia raiskaavat pedofiilipapit mellastavat vapaana Vatikaanissa, on moraalinvartijoiden vaivatonta suunnata syyttävät sormensa kohti populaarikulttuurituotoksia ja vaatia niistä kiellettäväksi kaikki ne, jotka kertovat ja paljastavat liikaa ihmisyyden synkistä puolista.
Versioinfo (päivitetty: 26.9.2022)
Elokuvasta löytyy useita eri Blu‑ray-julkaisuja, joiden leikkaamattomuus kannattaa kuitenkin varmistaa ennen ostopäätöstä. Ainakin Unearthed Filmsin, ContraFilmin, Cinematic Visionin ja Njutafilmsin julkaisujen pitäisi olla saksimattomia.