31.3.2007 14:31
Makuni on vain erilainen. Itse katson Yesin tuotantoa ehkä vähän eri näkökulmasta. Silloin kun aloin seurata yhtyettä, se oli juuri julkaissut uuden, loistavan levyn Going for the One (1977). Siinä vaiheessa hankin paitsi sen, myös vanhempaa tuotantoa ja ostelin uudempiakin sitten sitä mukaa kun niitä ilmestyi. Totuin siis Yesin 70-luvun tuotantoon. Kun 90125 ilmestyi vuonna 1983, se oli melkoinen järkytys. Kieltämättä aika väsyneen Draman jälkeen tarvittiin kyllä jonkinlaista muutosta, mutta ei nyt helvetti tämmöistä! Yhtäkkiä unohdettiin täydellisesti kaikki taiteellinen kunnianhimo ja tehtiin pelkkä pop-levy, jollaisia tusinaan mahtui jo tuolloin enemmänkin kuin vain 13. Minulle 90125 on Yesin diskografiassa aivan yhtä nolo suoritus kuin Invisible Touch on Genesiksen diskografiassa. En vieläkään pysty kuuntelemaan Owner of a Lonely Heartia tulematta pahalle päälle. En vieläkään omista koko levyä (vinyyli minulla joskus oli mutta vein sen divariin jo 80-luvun puolella), olen ainoastaan polttanut muutaman sen siedettävimmistä kappaleista bonusraidoiksi The Yes Albumin perään. Harvemmin niitäkään kyllä tulee kuunneltua.
Big Generator on kieltämättä sukua 90125:lle, mutta hämmentää sen konseptia uusiksi toimivilla tavoilla. Minua tuossa levyssä miellyttää etenkin Trevor Rabinin voimakas astuminen esille. Useiden kappaleiden kitarariffeissä on oikeasti munaa, tsekatkaa vaikka raidan Almost Like Love aloitus. Mitään näin jykevää ei ollut nössöllä 90125:llä. Siinä missä 90125:n kappaleista alle puolet on edes kuuntelukelpoisia, Big Generatorilla ei ole yhtään todella huonoa kappaletta – olkoonkin, ettei siellä kyllä taida olla yhtään niin hyvääkään että ne kestäisivät vertailun 70-luvun parhaiden kanssa. Kansikuva on tosin yksi musiikin historian rumimmista. Joitakin kappaleita, kuten juuri jo mainittu Love Will Find a Way, on kyllä kieltämättä mahdollista arvioida yksinkertaisiksi rallatuksiksi (kuten myös Owner of a Lonely Heartia), mutta toisaalta levyltä löytyy myös totaalisen epäkaupallinen ja aidosti monimutkainen progeraita I'm Running. Löytyykö 90125:ltä mitään vastaavaa? No ei tietenkään, se on mitoitettu kaupalliseksi levyksi ja sellainenhan siitä tulikin.
Tuli olo, että lukisin Amerikan psykoa.