Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


The Rise and Fall of the Unparalleled Band (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Wataru Hiranami

Japanista tipahtelee enemmän tai vähemmän päteviä bändileffoja tasaisin väliajoin. Lajityyppi on massayleisöjen suosiossa eikä ihme: aihepiiri mahdollistaa komeiden pop‑idolien ja hittimusiikin tuomisen kameran eteen. Usein tuloksena on ollut skeidaa, mutta paikoin sävelet ovat osuneet kohdalleen, kuten entisen huippuohjaaja Nobuhiro Yamashitan riemastuttavassa crowd pleaserissa Linda Linda Linda (2005). Maailmalle tuntematon nuori ohjaaja Wataru Hiranami koettaa hillitympää tietä. Hän on tehnyt indie-elokuvan indie-bändistä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

The Guilties on legenda. Heitä ei oikeasti ole olemassa, mutta se ole estänyt Hiranamia kuvaamasta yhtyeestä kertovaa puolidokumentaarista elokuvaa. Autenttisuutta tavoitellen kertoja (ohjaajan nepalilainen kaveri, joka tarvitsi töitä) esittelee tuntemattoman kulttiyhtyeen katsojille. Kyse on kuitenkin vain väliin istutetuista johdannoista, jotka ryydittävät muutoin fiktioelokuvan ehdoilla etenevää teosta. Tarina jakautuu bändin ainokaisen levyn sisältämien kappaleiden mukaisesti nimettyihin episodeihin, jotka kuvaavat albumin syntyä.

The Rise and Fall of the Unparalleled Bandistä löytyy paljon hyviä seikkoja, joista sen rakenne on merkittävin. Hiranami ei yritäkään kertoa perinteisen narratiivin mukaisesti etenevää tarinaa, vaan kuvaa bändin historiaa sirpalemaisesti 5–10 minuutin otoksilla erinäisistä hauskoista ja merkittävistä tapahtumista. Lopputulos jää muodoltaan johonkin tarinaelokuvan ja sketsikoosteen välimaastoon. Jokainen episodi on kuitenkin kokonaisuuden kannalta merkittävä, ja katsojalle jätetään hieman mahdollisuutta itse hahmotella kokonaiskuvaa valmiiksi pureskellun pullamössön jauhamisen sijasta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Elokuvansa itse käsikirjoittanut Hiranami on saanut aikaiseksi erinomaisen sympaattisia luuseribändäreitä, joiden ehdoton valoläikkä on suoraan That 70's Showsta karannut kitaristi Tanaka (Kento Hosoda). Puhumisen "sattuneista syistä" lopettanut partaheebo hoitaa kaiken kommunikoinnin kitaransa välityksellä. Soittokavereiden parista ei myöskään puutu hauskoja persoonia, joskin pirskeet hieman heikkenevät elokuvan edetessä uusien hahmojen tunkiessa mukaan tarinaan. Ohjaaja ei valitettavasti ole ymmärtänyt, ettei letkeään elokuvaan olisi pakko sisällyttää perinteisiä draamakuvioita. Ei, vaikka elokuvan nimi olisikin The Rise and Fall of the Unparalleled Band.

Paikoin turhan tutuille laduille eksyvä jälkimmäinen puolisko ei silti onnistu pilaamaan nautittavaa kokonaisuutta. Oma osansa asiassa on hieman karkealla digikuvauksella, joka tuo elokuvaan mukavaa aitouden tunnetta. Keskivertoa intiimimmän tunnelman saavuttavan kuvauksen ansiosta perinteisiinkin henkilöhahmokiemuroihin saadaan ripaus raikasta ilmaa. Ylikiillotettuja discobändileffoja onkin jo aivan tarpeeksi. Niin, ja eihän Hiranami edes päästä verratonta bändiään lavalle kertaakaan elokuvan aikana!

kuvituskuva e
kuvituskuva f

The Rise and Fall of the Unparalleled Band ei ole mitenkään mullistava elokuva, mutta jo pelkästään rakenteensa ja visuaalisen ulkoasunsa puolesta pienoinen piristysruiske lajityypissään. Melko tyypilliset joskin pahimmat itsestäänselvyydet välttävät juonikuviot jaksavat kantaa hyvien hahmojen ja sujuvan kerronnan ansiosta. Musiikkia ei paljoa päästä kuulemaan, mutta sympaattinen bändi on muutoin saanut osakseen miellyttävän ja paikoin hyvinkin hauskan elokuvan.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


A Night in Nude: Salvation (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Takashi Ishii

A Night in Nude: Salvation on Takashi Ishiin pitkään odotettu paluu neo‑noirin pariin. Ohjaajan yakuza‑ ja pink-elokuvat tunnetaan maailmalla hyvin, mutta jostain syystä hänen uransa mielenkiintoisin vaihe, 1990‑luvun alkupuolen neo‑noir ‑trillerit, on jäänyt tyystin vaille kansainvälistä huomiota. Alkuperäinen A Night in Nude (1993) oli Ishiin tyylipuhtain suoritus lajityypissä. Toivoa sopii, ettei laadukas jatko‑osa kärsi samaa kohtaloa ja vajoa täyteen tuntemattomuuteen. Viime vuodet S&M ‑genressä slummailleelle Ishiille imagon kohotus olisi enemmän kuin paikallaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Salvationissa Naoto Takena palaa tuttuun rooliinsa nyt jo 17 vuotta edelliskerrasta ikääntyneenä. Hänen esittämänsä Muraki on yksityisyrittäjä, joka palkkiota vastaan etsii henkilöitä ja suorittaa muita hanttihommia. Naiivi ja naisiin menevä mies saa yksinkertaiselta vaikuttavan tehtävän: etsiä tuhkien ripottelun ohessa metsään hukkunut arvokas rannekello. Kyse on kuitenkin vedätyksestä. Kello on kyllä metsässä, mutta öykkärimäinen omistaja ei suinkaan potkaissut tyhjää oma‑aloitteisesti, vaan joutui kolmen naisen murhaamaksi. Nyt naiskolmikon täytyy saada ruumiinkappaleiden seassa kadonnut todistusaineisto takaisin haltuunsa. Hyväuskoinen Muraki alkaa tonkia metsiä auttamisenhalu ja löytöpalkkio mielessään.

Ishii on Salvationissa oma välittömästi tunnistettava itsensä. Metsässä ei hääritä pitkään, kun Murata alkaa sotkeutua yhä syvemmälle naisjoukkion ja yakuzoiden väliseen kädenvääntöön. Shinjukun nuhjuisissa strippibaareissa vastaan kävelee useimpien katsojien jo kuolleeksi olettama veteraaninäyttelijä Joe Shishido. Eikä Ishii kunnioita menneiden vuosikymmenten Nikkatsu-tähteä ylevällä vanhuksen roolilla, vaan on tehnyt tämän hahmosta pahimman luokan limanuljaskan. Niitä, sekä muita mielenvikaisia ja pakkomielteiden ajamia identiteettipotilaita on Ishiin Tokio täynnä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ero ohjaajan vanhempiin töihin on lähinnä tekninen. Filmin sijasta kuvataan nyt digille. Ratkaisu ei ole oletusarvoisesti huono, sillä terävä digivideo voi parhaimmillaan olla jopa filmiä pätevämpi formaatti henkilövetoisia elokuvia kuvatessa. Salvationissa kuvallinen ulkoasu on kuitenkin omituisen harmaa, mikä ei täysin sovi yhteen Ishiin pohjimmiltaan varsin romantisoituun ja elokuvamaiseen tyyliin. Hyvältä elokuva toki näyttää tällaisenaankin kuvien pursutessa neonvalojen täyttämiä katuja ja harkiten valaistuja sisätiloja. Silti ei voi olla muistamatta, että filmille kuvattu alkuperäinen elokuva oli visuaalisesti paitsi siistimmän näköinen, myös yksityiskohdiltaan huolitellumpi. jatko‑osassa budjettitekijät lienevät asettaneet rajoituksensa kuvallisen ilmeen hiomiselle.

Käsikirjoittajana Ishii on aina ollut pätevä, ja niin myös tällä kertaa. Hahmovetoinen jännitystarina kantaa hyvin, joskin aivan lopussa Ishii astuu hieman junnaavaan psykologiapommiin. Lopetus on myös siinä mielessä ongelmallinen, että Murakin motiivien täydellinen ymmärtäminen edellyttää alkuperäiselokuvan näkemistä. Henkilöhahmot ja näyttelijät ovat kuitenkin muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta hyviä. Pääosassa erinomaista työtä tekevä Takenaka onnistuu välittömästi saamaan katsojan sympatiat puolelleen. Takenaka on Japanin aliarvostetuimpia miesnäyttelijöitä, ja on viime vuosina keikkaillut lähinnä televisiossa sekä cameo-rooleissa Noboru Iguchin elokuvissa. Salvation on näyttelijän ystäville mukavaa herkkua.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Takenakan vastaparina nähdään tätä 30 vuotta nuorempi Hiroko Sato, joka on sanalla sanoen uskomaton ilmestys. Entinen gravure-idoli on laitettu haastavaan rooliin, josta hän selviytyy hieman yllättäen kunnialla. Huomio uhkaa silti jatkuvasti kiinnittyä näyttelijättären ulkomuotoihin, joita Ishii antaumuksella esittelee. Japanilaisen elokuvasensuurin heikkenemisen myötä ohjaajan ei enää tarvitse piilotella paljasta pintaa samoissa määrin kuin ennen. Ishiin tuoreempien elokuvien kohdalla onkin ollut havaittavissa ollut selvää takaisinmaksun mentaliteettia.

Satoa heikommin pärjäävät naiskolmikon kaksi muuta jäsentä, jotka etenkin loppua kohden nousevat jarruttamaan muuten sujuvasti rullaavaa tarinaa. Elokuvan rytmitys riippuu tosin katsotusta versiosta. Alkuperäinen teatterileikkaus on 126‑minuuttinen, muutama kuukausi sen jälkeen teattereissa uusintajulkaisuna ensi-iltansa saanut Director's Cut puolestaan sitä 19 minuuttia pidempi. Ishiin ohjaajanversio syventää melko paljon Saton hahmoa, mikä on sinänsä mielenkiintoista, mutta johtaa myös tiettyyn alleviivaamiseen sekä kokonaiskeston kasvuun entisestään. Pidempi versio on kuitenkin myös selvästi graafisempi sisältäen useita alkuperäisestä R‑15 ‑versiosta sensuroituja otoksia.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Useimpien Takashi Ishii ‑elokuvien tapaan A Night in Nude: Salvation jää hieman epätäydelliseksi. Venyneen loppuhuipennuksen jälkeen tosin jo nokkela lopputekstijakso palauttaa yleistunnelmat sille korkealle tasolle, jolla ne valtaosan ajan elokuvasta ovat. Heikkouksistaan huolimatta A Night in Nude: Salvation on raskaan kaliiperin neo‑noir ‑trilleri ja Ishiin selvästi mielenkiintoisin elokuva vähintään kymmeneen vuoteen.

Versioinfo (16.1.2025):

Elokuvan teatteriversio on julkaistu Japanissa Standard Edition dvd:llä. Director's Cut löytyy Special Edition dvd:ltä sekä samat sisällöt toisintavalta Blu‑raylta. Julkaisut eivät sisällä tekstityksiä. Nippon Connection ‑festivaalin esittämä versio oli kaikista ennakkotiedoista poiketen Director's Cut.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Heaven's Story (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Takahisa Zeze

1980‑luvulta lähtien elokuvia ohjannut Takahisa Zeze on pitkään ollut yksi Japanin mielenkiintoisempia mutta samalla epätasaisimpia ohjaajia. Pink-elokuvien parissa kolmatta vuosikymmentä työskennelleelle Zezelle pehmopornotuotannot tarjosivat leikkikentän, jolla toteuttaa usein anarkistisiakin visioitaan. Lajityypin sääntöjen mukaisesti hänen elokuvansa, kuten Amazon Garden: Uniform Lesbians (1992), olivat kestoltaan runsaan tunnin luokkaa. Nyt Zeze on ohjannut yli 4½-tuntisen elokuvan Heaven's Story, joka palkittiin Berliinin elokuvafestivaalien kriitikkopalkinnolla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Heaven's Story on Zezelle henkilökohtainen elokuva. Se on tervetullutta, sillä pink-elokuvista irtauduttuaan Zeze on suoltanut paljon sieluttomia mainstream-tuotantoja, joista näkemyksetöntä draamakomediaa Dog Star (2002) tai nolostuttavan huonoa vampyyritoimintaa Moon Child (2003) ei helpolla tunnistaisi ohjaajansa töiksi. Heaven's Story on yksi niistä Zezen elokuvista, joihin hänellä on ollut täydellinen taiteellinen kontrolli ilman massayleisöjen tai pink-genren sanelemia kompromisseja.

Zeze ei ole koskaan pätenyt tasaisen laadun saralla, ei edes yksittäisen elokuvan sisällä. Heaven's Story ei sekään ole täydellinen, mutta vikoineen kaikkineenkin pirun vakuuttava. Skaala on valtava. Zeze kertoo rikoksesta, kostosta sekä elämän jatkamisesta ja toisten kyvyttömyydestä siihen. Vuosikausia kestävä ja toistakymmentä päähenkilöä kattava tapahtumaketju lähtee liikkeelle teinipojan murhatessa viattoman naisen ja lapsen. Leskeksi jäänyt aviomies Tomoki (Tomoharu Hasegawa) vannoo tappavansa murhaajan (Shugo Oshinari), mutta syyllinen lähetetään kalterien taakse turvaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Samoihin aikoihin toisaalla 8‑vuotiaan Saton (Kana Honda) perhe murhataan. Tappaja riistää oman henkensä ennen oikeudenkäyntiä, jättäen traumatisoituneen pikkutytön vaille minkäänlaista mahdollisuutta oikeuden toteutumiseen. Televisiossa ja lehtien sivuilla oman perheensä murhaajalle kostoa vannova Tomoki nousee tytön idoliksi. Murhaajan istuessa vankilassa vuodet vierivät ja tapahtumaketjuun tarttuu mukaan uusia hahmoja. Heitä riittää aina palkkamurhaajana sivutienestiä ansaitsevasta poliisista (Jun Murakami) murhaajaa sympatisoivaan sairaaseen naiseen (laulaja Hako Yamazaki). Zezellä ei ole kiirettä tarinansa avaamisen kanssa elokuvan kokonaiskeston lähennellessä viittä tuntia.

Heaven's Storyssa Zeze pelaa mittakaavalla, jota yleensä käytetään ainoastaan televisiosarjoissa: hän antaa kasvot lähes tusinalle eri hahmolle. Pääjuonesta pian erkaneva kokonaisuus haarautuu eri poluille, joilla tavattavien hahmojen tiet kohtaavat vasta tuntien jälkeen jos ovat kohdatakseen. Näkökulmat vaihtelevat laidasta laitaan, mutta rakenne ei ole episodimainen. Keskus on enemmän temaattinen kuin tarinallinen, ja kaikki sen sisältämät hahmot muodostavat yhdessä kokonaisuuden. On alusta lähtien selvää, että he kaikki elävät samassa maailmassa ja tulevat luultavasti kohtaamaan ennemmin tai myöhemmin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Matkan varrelle mahtuu huonojakin kohtauksia – niiltä Zeze ei vaikuta koskaan välttyvän. Muutama alkupuolen vetistely ja kameran heilautus kohti sinistä taivasta ovat b‑luokan draamaa. Toisaalta mukana on myös lukuisia huumaavan kauniita jaksoja sekä kesäisissä että lumisissa maisemissa. Elokuvaansa viidessä osassa puolentoista vuoden aikana kuvannut Zeze halusi mukaan kaikki vuodenajat. Paras keksintö oli kuitenkin Takahagin kaupungissa sijaitsevan entisen kaivosalueen hyödyntäminen. Pelkästään lautalla saavutettavissa olevan alueen autiot kerrostalot ja avarat maisemat tarjoavat huikeita näkymiä "nollabudjetilla" kuvattuun elokuvaan.

Heaven's Story laittaa istumalihakset koetukselle, eikä kaikkien kohtausten tarpeellisuus aukene välittömästi. Kriittinen katsoja voisikin tuomita sen yhteenliimatuksi televisiosarjaksi. Kärsivällisyys kuitenkin palkitaan, sillä yli kolmen tunnin pohjustuksen jälkeen koston palatessa ruutuun panokset ovat mielettömällä tasolla. Tuskin mikään muu elokuva on pureutunut tappamisen ja tapetuksi tulemisen ongelmallisuuteen näin kattavasti. Katsojan tiedostaessa vääjäämättömän tragedian seuraukset koko karmeudessaan Heaven's Storyn viimeinen tunti nouseekin kertakaikkisen loistavaksi.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kostoteeman käsittelyn ohessa Zeze ennättää kertomaan paljon elämästä, arjesta ja ihmisistä päähenkilöiden vaihdellessa ongelmaisista diskonuorista yksineläviin vanhuksiin. Jotkin näistä osuuksista ovat kiinnostavampia, jotkin vähemmän. Aidosti eeppisten suurelokuvien tapaan Heaven's Story nousee kuitenkin kirkkaasti yksittäisten heikkouksiensa yläpuolelle ja muodostaa lopulta osiaan suuremman kokonaisuuden.

Heaven's Story on pitkä, paikoin ongelmallinen ja etenkin loppua kohden melkoisen upea elokuva.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Shirome (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kōji Shiraishi

Koji Shiraishi lienee parhaiten tunnettu parin vuoden takaisesta Grotesquesta (2009), joka nousi otsikkoihin jouduttuaan täyspannaan Iso‑Britanniassa. Elokuva toimi osalle, loput dissasivat sen vastenmielisenä gornona. Shiraishia ei silti kannata suoralta kädeltä tuomita muodikkailla aiheilla rahastavaksi tusinaohjaajaksi. Hänen ääriväkivaltaa ja valedokkareita sisältävästä filmografiastaan voi nimittäin leipäkeikkojen ohesta löytää myös aitoa yritystä lajityypin mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Shiromessa hän tarttuu jälleen tuttuihin aiheisiin, mutta saa niistä aikaiseksi niin hillittömän sekoituksen, että teos noussee pienoiseksi yleisöhitiksi ainakin festarilevityksessä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Shiromen pääosassa nähtävä Momoiro Clover on kuusihenkinen, 13–16 ‑vuotiaista tytöistä koostuva pop‑idoliryhmä. Elokuvan kuvausten aikaan ryhmä ei ollut vielä tunnettu, vaan sen jäsenet yhä hioivat kawaii-skillssejään sekä henkilökohtaisia roolejaan (porukan nuorin oli totta kai "sexy momoclo"!). Idolikeikat radiovierailuineen ja live-esiintymisineen ajoittuivat viikonlopuille, sillä arkipäivät menivät koulun penkkiä hinkatessa. Shirome syntyi intressien yhteentörmäyksestä: Momoiro Cloverin perustajafirma Stardust Agency halusi mainostaa uutta tyttöporukkaansa, Shiraishi puolestaan tehdä uuden elokuvan. Tytöt itse unelmoivat pääsystä Japanin televisiossa uudenvuodenaattona esitettävään Kohaku utagassen ‑laulukilpailuun ja sitä kautta koko maan tietoisuuteen.

Kohaku utagassenia odotellessa Momoiro Cloverille tarjoutui hieman omaperäisempi työskentelymahdollisuus. Shiraishi ehdotti, että tytöt voisivat esiintyä omana itsenään hänen ohjaamassaan televisiodokumentissa, jossa idolit tutustuvat kirottuun taloon. Legendan mukaan kyseisessä talossa voi esittää toivomuksen, jonka henkiolento Shirome palkitsee. Uuden pop‑kappaleen laulaminen rähjäisessä talossa toisi onnettaren tyttöjen puolelle. Juttu pitäisi kuitenkin saada tiukan aikataulun ja rahanpuutteen takia nopeasti purkkiin, vaikka talolla onkin paha maine ja tiettävästi useampi mystinen kuolema kontollaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Sitä Shiraishi ei kertonut tytöille, että todellisuudessa hän kuvaa kauhuelokuvaa, ja kaikki heidän ympärillään hyörivät papit ja manaajat ovat palkattuja näyttelijöitä! Puhumattakaan livetyötä tekevästä erikoisefektitiimistä.

Shiraishin neronleimaus toimii käytännössä lähes moitteettomasti. Momoiro Clover itsessään on mainio arkkityyppinen teini-idoliporukka, jonka popissa on jopa hieman vetoa. Koulutettuina idoleina he osaavat söpöillä ja vetää rooliaan kameran edessä, vaikka eivät tiedäkään olevansa elokuvassa. Show-elkeet alkavat sekoittua aitoon pelkoon ja itkuntihrustukseen Shiraishin efektitiimin ryhtyessä tekemään tyttöpoloille kepposia. Lopputulos on moraalisesti epäilyttävä, mutta helvetin hauska.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Shirome ei omaperäisestä konseptistaan huolimatta vie ohjaajaansa kovinkaan uusille vesille. Idolien kanssa Shiraishi on työskennellyt ennenkin, ja valedokkarit ovat hänelle niin tuttu formaatti, että lajityyppi pitäisi likipitäen kirjata hänen nimiinsä. Fiktiiviset kauhudokkarit ovat tosin muutenkin nousseet yhdeksi viime vuosien menestysilmiöistä V‑Cineman parissa. Shiraishin oma bravuuri lajityypissä, saatanallisen pelottava Noroi – The Curse (2005), lienee jopa paras Ringun (1998) jälkeen valmistunut aasialainen kummituskauhuelokuva.

Shiromessa kauhu jää vähemmälle piilokameraviihteen noustessa avainasemaan. Parhaiten elokuva toimii sen ensimmäisellä puoliskolla Shiraishin jaksaessa herkutella idolikatraallaan ja pohjustaa juttua. Kirottuun taloon siirryttäessä homma pitkittyy hieman liikaa eikä kujeilu yllä aivan odotusten tasolle. Tarpeeton tyylirikko on aitojen kauhuelokuvaosuuksien sotkeminen mukaan. Shiraishi ei vaikuta täysin osanneen päättää pitäisikö katsojalle paljastaa jutun juju heti alusta (osassa promootiomateriaalia tämä tehdään, osassa ei) vaiko leikitellä ajatuksella aidoista tapahtumista. Käytännössä elokuvan nautittavuusaste kuitenkin tipahtaa, jos katsoja ei ole vitsistä heti perillä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Muutamista epäkohdistaan huolimatta Shirome on varsinainen ilopilleri japanilaisen idoli-skenen ystäville. Maallikoille juttu saattaa jäädä hieman kuriositeetiksi, mutta idolien ja japanilaisen pop‑viihteen päälle ymmärtäville luvassa on parhaimmillaan hykerryttävän hauska joskin huumorissaan liki sadistinen idoliviihdepommi. Aasian kauhuelokuvateollisuudelle se on myös mukava tunnelmankeventäjä ja vuoden ehdoton yllättäjä. Elokuvan viimeistä kohtausta pohtimaan jääneille katsojille myös paljastettakoon (ja muilta lukijoita suuremmin asiaa spoilaamatta), että ainoastaan asianomainen oli mukana juonessa!

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Sketches of Kaitan City (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kazuyoshi Kumakiri

Nuori Kazuyoshi Kumakiri pamautti kertaheitolla yleisöjen tietoisuuteen vuoden 1997 ultraväkivaltaisella poliittisella splatterilla Kichiku: Banquet of the Beasts. Mälsä kulttisuosikki kiersi festivaaleja ympäri maailmaa ja keräsi tunnustusta, vaikka sen 1970‑luvun oppilasradikalismista ammentavat juuret menivätkin luultavasti monelta katsojalta ohi ymmärryksen. Ohjaajan osalta samankaltaiset menestyskiertueet ovat jatkuneet sittemminkin, mutta yleisö on vaihtunut ja Kumakiri rauhoittunut. Tuoreimmassa elokuvassaan Sketches of Kaitan City Kumakiri ei tapata ketään.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Sketches of Kaitan City pohjaa Yasushi Saton keskeneräiseksi jääneeseen romaaniin. Sato teki itsemurhan vuonna 1990, mutta romaani julkaistiin hänen kuolemansa jälkeen siinä määrin kuin valmista tekstiä löydettiin. Kirjan 18 tarinasta elokuvaan on valikoitu viisi, joiden pohjalta Kumakiri ohjasi 2½-tuntisen elokuvan – eikä lainkaan huonolla menestyksellä, sillä elokuva oli japanilaisten elokuvalehtien vakiovalinta viime vuoden parhaiden elokuvien listalle. Suuremmasta taloudellisesta menestyksestä lienee silti turha haaveilla sen enempää kotimaassa kuin ulkomaillakaan.

Kumakirin ote lähdemateriaaliin on ihailtavan rohkea, mutta riskaabeli: hän välttelee kaikenlaista karrikointia ja helppoa viihdyttävyyttä. Ohjaaja hyppää mukaan hahmojensa tarinoihin keskeltä tapahtumaketjua ja seuraa heitä suorastaan passiivisella otteella. Taustoja ei selitellä eikä tapahtumaketjun lopputulosta yleensä näytetä, mikä on haastavaa, mutta erittäin tervetullutta. Kaikkia hahmoja yhdistää jonkin elämään kuuluvan seikan menettämisen pelko, oli se sitten työ tai perhe. Suurta draamaa ei päästetä kuviin, vaan tyyli pysyy läpikotaisen koleana, joskin varovaisen toiveikkaana. Myös tekninen elokuvakerronta on hillittyä mutta tasokasta erinomaisia näyttelijäsuorituksia myöten.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Rauhallisen tempon ja tarinoidensa runsauden vuoksi Sketches of Kaitan Cityn ensimmäiset episodit saattavat tuntua siltä, että ne loppuvat ennen kuin katsoja ehtii päästä niihin täysin sisälle. Laajempi pureutuminen olisi ehkäpä ollut toivottavaa. Toisaalta kritiikki kokonaisuuden "otosmaisuudesta" tuntuisi hieman hölmöltä elokuvan nimen huomioiden.

Kahden ensimmäisen tarinan jälkeen elokuvan tyyli muuttuu tosin jossain määrin. Episodien pituus kasvaa, hahmot muuttuvat mielenkiintoisemmiksi, ja myös elokuvalliseen kerrontaan ilmaantuu entistä enemmän terää. Jenkkirokkari Jim O'Rourken (United Red Army, 2007) rauhallinen, mutta luihin pureutuva soundtrack nousee elokuvan edetessä entistä suurempaan rooliin. Talviset kuvat fiktiivisestä Kaitan Citystä ovat paikoin upeita. Elokuvassa Kaitan Cityä esittää Japanin pohjoisen saaren Hokkaidon toiseksi suurin kaupunki Hakodate. Merenrantakaupunki tarjoaa elokuvalle komean näyttämön, ja mukaan olisi helposti mahtunut enemmänkin maisemaotoksia.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Sketches of Kaitan City on episodielokuva, mutta se ei suuremmin erottele tarinoitaan toisistaan, vaan jatkaa osuudesta seuraavaan suoraan lennosta. Hahmojen tarinat eivät kohtaa, mutta ne tapahtuvat samassa kaupungissa ja sivuavat toisiaan teemoiltaan. Osiin alkupään kysymyksistä saadaan vastaus vasta elokuvan lopulla. Kerrontansa luonteen vuoksi Sketches of Kaitan City aukenee varsin hitaasti, mutta muuttuu sitä vakuuttavammaksi mitä pidemmälle se etenee. Kyseessä on vaihteeksi elokuva, jonka hahmot eivät ole pelkkiä pahvinukkeja, vaan joiden tulkitsemissa riittää purtavaa useamman katselukerran tarpeisiin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Abraxas (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Naoki Katō

Japanilaisten munkkien riveistä löytyy jos jonkinlaista heppua. Suomalaisen Pirjo Honkasalon dokumentti Ito – Seitti – Kilvoittelijan päiväkirja (2010) seurasi munkkibaaria pyörittävää henkistynyttä ex‑nyrkkeilijää. Esikoisohjaaja Naoki Katon fiktioelokuva Abraxas puolestaan esittelee katsojille rokkibaareista luostariin vetäytyneen entisen noise-rokkarin. Idea ei ole Katon oma, vaan perustuu tunnetun munkkikirjailija Sokyu Genyun vuonna 2001 julkaistuun romaaniin.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Abraxasin aloitus on räväkkä. Päähenkilö Jonen on metelimuusikko, joka desibelirajoitusten uhmaamisen ohella laittaa puoli näyttämöä paskaksi. Vaatteetkaan eivät tahdo pysyä esiintyessä päällä. Aikuistuminen ja burnout vievät miehen kuitenkin munkkiluostariin, missä punk rock vaihtuu rauhan ja hiljaisuuden vaalimiseen. Kestääkö miehen pää metelin puutetta ja pikkukaupungin idylliä?

Hauska idea jää Katon käsissä, ja luultavasti lähdemateriaalinkin vuoksi, toteutukseltaan puolitiehen. Abraxas yrittää liikaa olla valtavirran yleisöihin vetoava pieni suuri elokuva, jolla on sanottavaa elämästä. Jonenin arkielämässä tasapainoilu perheen, luostarin ja sisäisen palon välillä johtaa varsin perinteiseen ja valmiiksi pureskeltuun draamaan. Kohdeyleisölle juttu voi toimia yllättävän hyvin, mutta kokeneemmalle katsojalle jää helposti kompromissin maku suuhun.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Paljon hyvääkin elokuvassa silti on. Etenkin päähenkilöä esittävä tosielämän rokkari Suneohair eli Kenji Watanabe on melko mielenkiintoinen näky roolissaan. Hänen seikkailuilleen olisikin suonut enemmän kipinää. Värikylläisen filmin vaihtaminen karumpaan digivideoon ja turhanpäiväisten perhedraamakuvioiden tiputtaminen tarinasta olisi antanut elokuvalle innovatiivisemman ja hieman dokumentaarisemman ilmeen. Tällaisenaan Abraxas ei ole millään tapaa huono, mutta se on kuvallista ulkoasuaan myöten kovin turvallisen oloinen.

Poikkeus varman päälle vetämiseen nähdään lopussa. Eri tahojen vastusteluista huolimatta – ja ketään tuskin yllättäen – Jonen onnistuu lopulta tarttumaan mikkiin uudelleen. Elokuvan trailerissa käytetyn lällybiisin sijasta Jonen paukuttaa asiallista punk rokkia, joka varmasti saa kunnon äänentoiston omaavassa teatterissa useammankin katsojan peittämään korvansa. Tämän kaltaisia irtiottoja olisi kaivattu elokuvaan enemmän.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Moitteista huolimatta Abraxas on täysin mukiinmenevä mainstream-draama hyvällä päätähdellä sekä muutamalla mainiolla musiikkikohtauksella varustettuna. Viimeaikaisten tapahtumien varjossa lisämielenkiintoa elokuvalle tuovat myös sen kauniit luonnonmaisemat, jotka sijaitsevat Fukushiman prefektuurissa. Ja kyllä, median lietsomasta ydintuhopaniikista huolimatta kukat kukkivat ja elämä jatkuu Fukushimassa tänä päivänäkin!

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Kyojima 3rd St., Sumida City (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4.5/5

Ohjaus: Kōta Yoshida

Jonkin verran tunnettavuutta festaripiireissä saavuttanut Kota Yoshida debytoi ohjaajana vuonna 2006. Hänen 42‑minuuttinen draamakomediansa Coming with My Bother otettiin positiivisesti vastaan sekä Japanissa että mm. Nippon Connection ‑festivaalilla. Neljä vuotta myöhemmin syntyi samoilla linjoilla jatkanut Yuriko's Aroma (2010), joka tosin saatiin viimeisteltyä vasta ohjaajan toivuttua kesken kuvausten saamastaan halvauksesta. Nippon Connection palkitsi Yurikon Nippon Visions ‑sarjansa parhaana elokuvana, vaikka tarina koulupojan hienhajuun rakastuvasta naisesta menikin loppua kohden lässytykseksi.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Yoshidan tuorein työ Kyojima 3rd St., Sumida City syntyi Hoga Holic ‑elokuvalehden aloitteesta. Japanilaisen independent-elokuvan promootioon ja näytösten järjestämiseen keskittyvä nettilehti pitää päämajaansa Tokion itäisessä Sumida-kaupunginosassa. Yoshidaa pyydettiin ohjaamaan jotain Sumida Cityssä tapahtuvaa. Ohjaajan tilaustyönä tekemä 30‑minuuttinen Kyojima 3rd St., Sumida City on simppeli tarina lukiotytöstä, joka sortuu varastamaan muotituotteen kaupasta. Tyttö jää kiinni, mikä johtaa pitkään keskusteluun kaupan omistajan kanssa.

Kokonaisuudessaan neljästä kohtauksesta koostuva elokuva on upea esimerkki yksinkertaisesta, mutta poikkeuksellisen laadukkaasta elokuvanteosta. Tarinan luonteesta huolimatta mukana ei ole halpaa moralisointia tai emotionaalista inttämistä. Sen sijaan tarjolla on kertakaikkisen loistavasti näytelty ja täyteläisesti kirjoitettu palanen Sumida Cityn elämää. Vaikka rakenne tarinatuokioineen onkin varsin perinteinen, on tekstissä elävyyttä ja hauskuuttakin. Päärooleihin tuskin olisi parempia näyttelijöitä voitu löytää.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Dialogipainotteisen keskivaiheen ympärille jäävät aloitus‑ ja lopetusjaksot tekevät tilaa Masafumi Sekin komealle kuvaukselle, joka suosii elegantteja pitkiä otoksia sortumatta kuitenkaan turhaan kikkailuun. Ohjaaja Yoshidalla on tosin hänelläkin selkeää visuaalista silmää, sillä myös Yuriko's Aroma sisälsi erittäin hienoja otoksia, vaikka kuvaaja oli eri henkilö. Sumida Cityssä kuvallisen annin rinnalle on lisäksi saatu rajoitetusti käytetty, mutta loistava soundtrack, josta vastaa Osakasta lähtöisin oleva dub‑bändi Arakajime kimerareta koibitotachi e. Kyseinen bändi on muutenkin elokuvantekijöiden suosiossa; heidän tuoreen Calling-albuminsa avauskappaleen musavideon ohjauksesta vastasi Go Shibata (Doman Seman, 2009).

Kyojima 3rd St., Sumida City on oiva esimerkki japanilaisen indie-elokuvan parissa syntyvistä huipputöistä, joita valitettavan harvoin saadaan dvd‑levitykseen edes kotimaassaan. Toivoa sopii, että Yoshidan meditatiivinen helmi saa Nippon Connection ‑näytöksensä jälkijunassa lisää huomiota ja mahdollisesti kotivideojulkaisun. Teoksen lyhyyden vuoksi olisi hyvä idea pakata se festarin tyyliin samoihin kuoriin muutaman muun tuoreen Hoga Holic ‑elokuvan kanssa. Nippon Connectionissa Sumida City esitettiin elokuvien A Demon Has Come (2010) ja Tuesday Girl (2010) kanssa, jotka Elitistiltä valitettavasti jäivät aikataulusyistä näkemättä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Kuvaaja

Maa

Genre

Julkaistu:


Helldriver (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Yoshihiro Nishimura

Yoshihiro Nishimura ei usko budjettirajoitteisiin. Kun Sushi Typhoon lätkäisi hänelle käteen 200 000 dollaria ja kahden viikon kuvausaikataulun, Nishimura ilmoitti tekevänsä kaikkien aikojen zombie-elokuvan. Esikuvakseen hän nimesi George A. Romeron yhteiskuntasatiiriset zombie-elokuvat ja henkilökohtaiseksi panostukseksi 8000 litraa tekoverta. Oiva jatko Nishimuran edelliselle soolo-ohjaukselle Tokyo Gore Police (2008), siis.

Tyhmempikin tajuaa, että Nishimura pyrki likipitäen mahdottomuuteen. Valmistautuminen oli silti huolellista – ainakin osittain. Ohjaajan laatimat 3500 storyboard-hahmotelmaa pitivät huolen, että kutakuinkin joka ikinen kuva oli suunniteltu etukäteen. Kuvauspaikalla Nishimura löi jopa aiemmat ennätyksensä saaden päivittäin valmiiksi lähemmäs 300 otosta. Käsikirjoitus jäi siinä hurmiossa vähemmälle huomiolle.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Tarina on simppeli, mutta vauhdikas. Koulutyttö Kika (Yumiko Hara) elää maanpäällisessä helvetissä. Hänen sadistinen äitimuori Rikka (Eihi Shiina) pahoinpitelee tytärtä ja syö paremman tekemisen puutteessa Kikan isän jalat. Eräänä päivänä taivaalta tipahtaa asteroidi, joka lävistää Rikkan rinnan. Ongelmatilanteen ratkaisuksi Rikka repii tyttärensä sydämen irti ja asettaa sen omansa tilalle. Tytär kiidätetään hoidettavaksi kun samaan aikaan puoli Japania lankeaa zombie-epidemian kouriin asteroidista irronnen tuhkan seurauksena. Tarina voi alkaa, joskin vielä on jonkin verran matkaa elokuvan alkutekstijaksoon.

Ensimmäisistä kohtauksista lähtien on selvää, että Nishimuran vinoilut Japanin Demokraattisen Puolueen suuntaan (mm. tasa-arvo‑ ja ihmisoikeuskysymykset) jäävät pelkän huulenheiton varaan. Nishimuralla ei olisi aikaa virittää elokuvaansa Romero-moodiin vaikka hän sitä haluaisikin, sillä mukana on enemmän splatteria ja puhdasta mielisairautta kuin yhteen elokuvaan sopii. Varsinainen juoni saadaan vauhtiin johdannon jälkeen, kun terästeknologialla korjatun rinnan ja moottorisahamiekan saanut Kika lasketaan vapaalle. On aika painua rajan taakse saastuneiden olioiden "ihmisarvoista" viis veisaten ja kostaa äidille, joka on kohonnut häntä tottelevien zombielegioonien johtajaksi.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Nishimura on koko uransa – josta hänen omat ohjauksensa muodostavat vain murto-osan – väsännyt veri‑ ja maskeeraustehosteita. Etenkin jälkimmäisillä herkutellaan myös Helldriverissa. On hämmentävää, kuinka ohjaaja on näinkin kovassa kiireessä onnistunut luomaan valtavan määrän näyttäviä maskeeraustehosteita. Nishimuran zombiet ovat toisistaan selvästi eroavia mätäkasoja, ja lisäksi joukossa loikkii jos jonkinmoista oliota hämähäkkizombiesta alkaen. Erikoisefektielokuvan ystäville Helldriverista riittää iloa taatusti useamman katselun tarpeisiin.

Nishimuran ihmissyöjät ovat eri asteittain aivokuolleita herkkusuita, joista osa tyytyy syömään eläviä, osa puolestaan harrastaa jonkin asteista aivotoimintaa ja kommunikointia. Ratkaisu ei ole aivan tyydyttävä, mutta selvästi parempi kuin joissain viimeaikaisissa genre-elokuvissa nähdyt parkour-zombiet. Nishimuran otukset eivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta juokse. Olioiden otsaan kasvaneet Yubari-sarvet, joiden avulla Rikka heitä kontrolloi, olisi silti voinut unohtaa (kyseessä on viittaus Nishimuralle rakkaaseen Yubari International Fantastic Film Festivaliin, jonka kotipaikkakunta on tunnettu sarvimaisen varren omaavista meloneistaan). Onneksi anti-älynväläystä ei hyödynnetä elokuvassa paljoakaan.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Tunnelmaltaan Helldriver on letkeä mutta törkyinen, mitä rujo ja paikoin väriviritetty visuaalinen ulkoasu tukee. Varsinkaan alkupuolella ei ole tietoakaan monien muiden tuoreiden zombie-elokuvien kylmänkalskeasta kliinisyydestä. Helldriver näyttää silti mitä se on: roskaelokuvalta. Ääniraidalla soivat Koh Nakagawan helposti tunnistettavat ja tunnelmalliset sävellykset, tosin mukana on myös paljon rempseää rokkia ja jopa valssisäveliä ohjaajan jo aiemmissa elokuvissaan puhki kuluttamien "gore-tanssien" taustalla. Verisyydestä huolimatta elokuvan väkivallassa on vain harvoin zombie-elokuviin olennaisesti kuuluvaa ilkeämielisyyttä ja vatsaavääntävyyttä.

Helldriverin merkittävin ongelma on sen turboahtaminen. Nishimuralla on niin paljon veikeitä ideoita, ettei hän ehdi jäädä tunnelmoimaan niistä yhdenkään pariin. Hupi välittyy kyllä katsomon puolelle, mutta erikoisia aseita ja hahmoja hyppii kuviin ja pois ennen kuin niistä ehditään saada täyttä potentiaalia irti. Myös toimintakohtaukset jäävät hätäisiksi, ja paikoin mopo karkaa käsistä huumorin ja yliampumisen suhteen. Mukana on lisäksi valitettavan paljon cgi‑tehosteita. Pahimmillaan Nishimura rakentaa tietokoneen varaan efektijaksoja, jonka kaltaisia hän on jo aiemmissa elokuvissaan luonut pitkälti käsityönä. Myös verestä osa on tietokoneella tehtyä, vaikka usein samoissa kuvissa virtaa järvikaupalla aitoakin ketsuppia.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Tähän väliin on ehdottomasti huomautettava, että arvosteltu versio on elokuvan 105‑minuuttinen kansainvälinen leikkaus. Nishimuran alkuperäinen ja niin ikään festivaalilevityksessä oleva 118‑minuuttinen versio laitettiin leikkauspöydälle pian maailmanensi-iltansa jälkeen. Tähän saattaa olla vaikuttanut Helldriverin Texasin Fantastic Festillä saama murskavastaanotto. Sushi Typhoonin jenkkikasvo Marc Walkow totesikin jälkikäteen, ettei Helldriveria olisi kannattanut esittää yllätysnäytöksenä "Iron Man 3 ‑yleisölle". Samaisen version New York ‑esitys puoli vuotta myöhemmin sai huumaavan vastaanoton yleisöltä, joka ihmetteli miksi elokuvasta pitäisi leikata sekuntiakaan pois. Muutenkin elokuvan viimeaikainen palaute on ollut jopa ylettömän positiivista.

Helldriverin täyspitkä versio eittämättä kärsii yhä cgi‑ongelmista, mutta on helppo kuvitella sen olevan kansainvälistä leikkausta parempi. Tällaisenaan hieman turhan nopeatempoinen elokuva tarvitsisi juurikin lisää lihaa luidensa ympärille, sekä muutaman aidosti häijyn gorekohtauksen, joista yhdestä on itse asiassa nähty palasia jopa Sushi Typhoonin promovideoissa. Ylimääräisen goren näyttämisen lisäksi Nishimuran todennut pitkän version antavan enemmän tilaa monille sivuosissa nähtäville genresuosikeille. Tämä on oleellista, sillä Sushi Typhoon ‑elokuvissa tuttujen kasvojen spottaileminen on osa hupia. Lyhyestäkin leikkauksesta löytyy pikavisiittejä aina Takashi Shimizusta hullua tohtoria esittävään Marc Walcowiin.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Helldriverin oli tarkoitus olla Nishimuran paras elokuva. Sitä se ei ainakaan tässä muodossaan ole. Tietokone-efektien paljous sekä tunnelmoinnin vähyys rokottavat katselunautintoa. Elokuvan nimen lupaama autoilu jää niin ikään vaille asiallista fetissikäsittelyä. Kritiikki tulee kuitenkin suhteuttaa elokuvan huikeaan potentiaaliin, sillä kyse ei ole missään nimessä huonosta elokuvasta. Pahasti vajaalta vaikuttavan kansainvälisen version vuoksi lopullisen tuomion antaminen tuntuisikin ennenaikaiselta. Elitisti palaa asiaan ja päivittää arvostelun loppuun tarvittavat tarkennukset, kunhan täyspitkä versio joskus saapuu nähtäville. Sitä odotellessa elokuvan saksittu printtikin tarjoilee roppakaupalla laatuaikaa eeppisiin mittoihin kurottelevan ja mielipuolisuudessaan omaan luokkaansa olevan roskaelokuvan parissa.


1.12.2011 päivitys: 117 minuutin verilöyly

Helldriverin täyspitkä leikkaus palauttaa elokuvaan muutaman mainion kohtauksen, jotka sisältävät sekä tunnelmointia että käsityösplatteria. Merkittävin lisäys on aidosti epämiellyttävä ja brutaali koulutytön ahdistelu zombie-baarissa (uhrina AV‑stara Rui Saotome). Kansainvälisestä leikkauksesta lähes kokonaan puuttuneet genresuosikit Asami ja Takumi Saito niin ikään piristävät splättäystä antamalla loppusodan hyperpoliiseille kasvot. Lainkaan huonoja eivät ole myöskään useat pienet satiiriset lisäykset sekä Romeron Day of the Deadin (1985) suuntaan kumartava sivujuoni eläviin kuolleisiin ymmärryksellä suhtautuvasta papista (Kanji Tsuda).

kuvituskuva k
kuvituskuva l

Lisäykset parantavat elokuvaa, mutta toisaalta uusintakatselulla kokonaisuuden kaksijakoisuus iskee entistä pahemmin silmään. Goremyllytys salpaa parhaimmillaan hengen, mutta väliin tungetut latteat cgi‑osuudet masentavat mieltä. Ääniraidalla Koh Nakagawa tykittää olan takaa, mutta valssisävelet ampuvat kilometrin ohi. Oikealla mieliallalla katsottuna ralli on kuitenkin mitä maittavinta viihdettä, eikä voi olla pitämättä elokuvasta, jonka järjettömän munakkaat alkutekstit iskeytyvät ruutuun vasta 48 minuutin kohdalla.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

choreographers

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Gantz (2011)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 1.5/5

Ohjaus: Shinsuke Sato

Japanin viihdeteollisuudella on viime vuosina ollut tapana lypsää menestystarinat kuiviin. Juttu lähtee yleensä liikkeelle manga-sarjakuvasta, jota seuraavat satunnaisessa järjestyksessä anime, live-action ‑sovitus, videopeli sekä kasa oheiskrääsää josta kukaan ei pysy kärryillä. Valkokankaalle tarinat ovat kääntyneet vaihtelevalla menestyksellä. Parhaimpaan laitaan sijoittuvat Death Note ‑elokuvat (2006–2008), joista kaksi ensimmäistä tarjoilivat muutamien manga‑ ja animefanien narinoista huolimatta mainiota viihdettä ja kevyttä aivopähkinää.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Death Noten ohella kovimpiin menestysilmiöihin kuuluu Gantz, jossa tyhjää potkaisseet japanilaisnuorukaiset löytävät itsensä kuoleman jälkeisestä välitilasta. Hengenmenetys ei ole lopullinen, vaan kiiltokuvapojat ja ‑tytöt saavat jatkaa elämäänsä normaaliin malliin heille pakkomäärättävien alienien metsästysmissioiden välillä. Kyse on eräänlaisesta live-pelistä, jossa Gantzina tunnettu systeemi pisteyttää ihmisosanottajansa suoritukset. Epäonnistuminen pelissä merkitsee lopullista manan maille painumista, voitto puolestaan tuo plakkariin pinnoja, joita voi käyttää oman sielunsa pelastamiseen tai vastaavasti pelissä kaatuneen kaverin henkiinherättämiseen.

Gantzin lähdemateriaali on japanilaisille mangoille ja animeille hieman tyypillisestikin varsin ronskia. Sarjakuvan sivuille on helppo ujuttaa seksistisiä gageja, ronskia väkivaltaa ja kaiken maailman miikemäisyyksiä, vaikka kyse olisikin massamarkkinoille tehdystä viihteestä. Valitettavasti Gantz-elokuvan ohjaaja ei kuitenkaan ole Takashi Miike, vaikka tuskin häntäkään olisi päästetty tekemään hyperväkivaltaiselle lähdemateriaalille oikeutta. Sen verran Gantzissa on silti yritystä, että sen on Japania lukuun ottamatta turha havitella PG‑12 ‑ikärajaa. Seksiä ei löydy tippaakaan, mutta pari ruumista roiskitaan odottamattoman sotkuisesti seinille. Siihen meriitit loppuvatkin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Gantzin ohjaimissa heiluu Shinsuke Sato, jonka ansiolistalta löytyy mm. kelvoton miekankalistelu Princess Blade (2004). Nyt miehelle on isketty aivan uudenlaiset summat rahaa käteen. Tuloksena on teknisesti moitteetonta, mutta hengeltään kovin köykäistä efektiryöpytystä. Talonkokoisten monsterien ja heitä vastaan taistelevien sankarien laittaessa kaupunkia korjauskuntoon jää aito jännitys tyystin puuttumaan. Oivalluksettomat cgi‑rymistelyjaksot toimivat monotonisuudessaan lähinnä unilääkkeenä.

Tilannetta ei auta henkilöhahmojen latteus ja tarinan olemattomuus. Gantz-anime ei sekään ollut erityisen ansiokas, mutta sisälsi siinä määrin veikeitä monstereita, törkeitä vitsejä ja mysteerin tuntua, että melko peruspolkuja polkenut tarina alkoi ajan myötä imaista mukaansa. Totisessa elokuvaversiossa jäljellä ovat enää hirviöt sekä taustalla silloin tällöin pilkahteleva mysteeri. Tarinaa ja taustoja on yksinkertaistettu niin paljon, että lähes kaikilta hahmoilta on pudonnut kiinnostavuuspohja. Päähenkilö Kein persoonallisuus ailahtelee hyvän tyypin ja omahyväisen kusipään välillä logiikkaa uhmaten, sillä hahmon taustoitus on elokuvaversiosta unohtunut. Sivuhahmot eivät ole sen kiinnostavampia, lukuun ottamatta mälsään päähenkilöön ihastunutta sööttiä koulutyttöä (Yuriko Yoshitaka). Hänet elokuva jättää lähes huomiotta, tietenkin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Näyttelijöistä ei löydy sen enempää potkua. Keitä esittävä Kazunari Ninomiya pääsi itsensä Clint Eastwoodin ohjaukseen elokuvassa Letters from Iwo Jima (2006) – hyvä saavutus pop‑idolilta – mutta Gantzissa hänestä ei ole kannattelemaan elokuvaa. Death Noteista tutun coolie-cutie- Ken'ichi Matsuyaman mitäänsanomattomuus sen sijaan on pieni yllätys. Mukana heiluu lisäksi teräsmies Tomorowo Taguchi lähes huomaamattomassa roolissa, sekä taisteluporukan ainoana naisvahvistuksena Natsuna Watanabe. Hänelle lähdemateriaalin seksistisyyden siistiminen tuli eittämättä huojennuksena. Se on katsojan tappio.

Tarinallisesti Gantzissa on mielenkiintoista lähinnä Gantz-systeemi itse. Se jää kuitenkin auttamattomasti taka-alalle perinteisten, mutta elokuvaversion tapauksessa tyystin pohjustusta vajaiden perhe‑ ja seurusteludraamojen tunkiessa pinnalle. Juonellista kliimaksia ei vielä pyritäkään rakentamaan, sillä kyse on vasta tarinan ensimmäisestä puoliskosta. Death Noten esimerkkiä seuraten myös Gantzin live-action ‑sovitus iskettiin keskeltä kahtia. Paraikaa Japanin teattereissa pyörivä Gantz: Perfect Answer (2011) lupaa saattaa tarinan päätökseensä. Toivoa sopii, että jatko tarjoaa faneille tyydyttävän loppuhuipennuksen. Satunnaiset katsojat tuskin vaivautuvat enää ensimmäisen puoliskon jälkeen.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Karate-Robo Zaborgar (2011)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

"Zaborgar, Go!"

RoboGeishan myötä mainstream-yleisöjen suuntaan kurotellut Noboru Iguchi jatkaa samoilla linjoilla uutuudellaan Karate-Robo Zaborgar. Japanissa ikisuosittua tokusatsu-genreä edustava robottiseikkailu on Iguchin toistaiseksi kaupallisin ja suuribudjettisin elokuva. Syksyllä 2011 Japanin levitykseen menevä elokuva omaa huomattavaa menestyspotentiaalia isien ja poikien keskuudessa – ainakin ellei Iguchin menneiden vuosien ura ulostepornon parissa kantaudu vanhempien tietoisuuteen.

Menestys olisi kaikin puolin suotavaa, sillä Karate-Robo Zaborgar on ohjaajansa paras elokuva. Postmoderneista kulttispedeistä poiketen Iguchi on aina tehnyt elokuvia aidolla rakkaudella. Ongelmaksi on yleensä muodostunut kykenemättömyys, eli toimintakohtauksien ponneton leikkaus ja huumorijaksojen laimeus. Karate-Robo Zaborgar parantaa molemmilla osa‑alueilla. Se on kaikkea sitä, mitä epäonnistuneen RoboGeishan olisi pitänyt olla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Pohjana toimii vuoden 1974 samanniminen televisiosarja. Maailmanlaajuisen Bruce Lee ‑kuumeen velloessa myös Karate-Robon päähenkilö Yutaka Daimonista tehtiin taistelulajiekspertti, jonka nyrkeistä löytyi aivan uuden tasoista pippuria verrattuna vanhoihin Ultramaneihin. Pelkästä esikuvien ryöstöviljelystä ei silti ollut kyse, vaan juurikin Karate-Robo Zaborgar toimi yhtenä muuntautuva robotti ‑genren edelläkävijöistä. On jopa väitetty, että Transformers syntyi juuri Zaborgarin myötävaikutuksesta.

Niin televisiosarjassa kuin Iguchin elokuvaversiossakin Daimonin (Yasuhisa Furuhara) taisteluparina toimii "sähköukko Zaborgar" (Denjin Zaborgar), muuntautuva robotti, joka Daimonin käskystä ottaa niin moottoripyörän kuin taistelurobotinkin muodon. Vastapuolella häärivät perinteiset hullut maailmanvalloittajat kätyreineen ja omine taistelurobotteineen. Daimonin päävastukseksi nousevat pyörätuolipahis Dr. Akunomiya (Akira Emoto) sekä bikinipukuinen antennipää Miss Borg (Mami Yamasaki).

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Parhaiten Karate-Robo Zaborgar toimii letkeän ensimmäisen puoliskonsa aikana. Toimintakohtaukset seuraavat toisiaan 10 minuutin välein, ja myös erikoisefektit toimivat ensiluokkaisesti. Perinteiset robottipuvut ja ajoneuvot (Iguchi onnistui mm. jäljittämään alkuperäisessä sarjassa käytetyn pääkallomobiilin) sulautuvat yllättävän hyvin yhteen paikoin komeiden, paikoin sympaattisen kömpelöiden cgi‑efektien kanssa. Iguchilla oli käytössään varsin mukava 3 miljoonan dollarin budjetti, joka on kymmenkertainen verrattuna moneen muuhun Sushi Typhoon ‑tuotantoon. Lopputuloksena on hauska retroilu, joka ei sorru ylimieliseen viisasteluun tai lähdemateriaalin kustannuksella naureskeluun.

Erikoismaininnan ansaitsee elokuvan mahtava soundtrack, jolla Fukuda Yasuhikon uudet sävellykset soivat yhdessä alkuperäiseen sarjaan musiikit tehneen legendaarisen Shunsuke Kikuchin (Kamen Raider, Female Prisoner Scorpion) originaalien kanssa. Juuri elokuvan soundtrack on yksi niistä seikoista, jotka cgi‑tehosteiden mukanaolosta huolimatta pönkittävät kokonaistunnelmaa mukavasti old schoolin suuntaan.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Hieman vaatimattomampi on tarinan toinen puolisko – kyseessä on juurikin osuus, jossa Iguchi on omillaan eikä nojaa niin paljoa televisiosarjasta tuttuihin juonikuvioihin. Mukana on enemmän ja isompia tietokonetehosteita sekä paikoin latteanpuoleista draamaa. Merkittävään rooliin nouseva Aimi Satsukawa megabikineineen on kuitenkin onneksi sympaattinen ilmestys. Samaa voi sanoa Iguchin ja Nishimuran elokuvissa usein vilahdelleesta Itsuji Itaosta vanhan Daimonin roolissa. Sivurooleissa vilahtelee lisäksi kasoittain tuttuja kasvoja, kuten Sushi Typhoon ‑elokuvalta voisi odottaakin. RoboGeisha ‑kolmikko Asami, Cay Izumi sekä Yui Murata hosuvat pahiskyborgeina, erikoisefektiohjaaja Yoshihiro Nishimura esittää karate-opettajaa, Naoto Takenaka päähenkilön isää, jne.

Iguchille tyypillistä rajua väkivaltaa tai seksiä ei Karate-Robo Zaborgarissa ole mukana lainkaan. Se on hyvä, sillä RoboGeishan kaltainen puoliväliin juuttuminen ei oikein palvelisi ketään. On Iguchi kuitenkin siinä määrin oma itsensä, että pahisten takapuolista tunkeutuu tuttuun tapaan esiin kaikenlaista aseistusta, ja elokuvan jokainen naishahmo on vaatetettu teräsbikineihin. Alun perin Iguchi olisi halunnut elokuvaansa yläosattomia naispahiksia, jotka taltutetaan heidän rintojaan puristelemalla. Tuottajien rukoillessa polvillaan ohjaaja luopui lopulta ideasta.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Tuottajille tehdyistä myönnytyksistä huolimatta Iguchi on lupaillut elokuvan japanilaisen version sisältävän 15 minuuttia ylimääräistä materiaalia, mm. Daimonin ja Miss Borgin välisen seksikohtauksen (joka tosin ei voine olla kovin graafinen huomioiden elokuvan japanilaisen kohdeyleisön). Festarilevitykseen elokuvasta on laskettu ainoastaan 101‑minuuttinen kansainvälinen versio, joka Helldriverista (2010) poiketen vaikuttaa sopivan pituiselta. Pidennetty versio saapunee kansainväliseen levitykseen vasta kotivideojulkaisujen yhteydessä. Kylkiäiseksi on tuttuun tapaan tulossa spin off ‑lyhytelokuva, jonka Iguchi ja Nishimura kuvasivat kesällä 2011.

Loppupuolen pienestä töksähtelystä huolimatta Karate-Robo Zaborgar on mainio viihde-elokuva, joka vain paranee asialle omistautuneen yleisön parissa nautittuna. Nippon Connectionissa Iguchi ohjeistikin yleisöä, että katsojien tulisi aina päähenkilön ajauduttua tukalaan tilanteeseen huutaa "ZABORGAR, GO!"

Robottiseikkailunsa jälkeen Iguchi aikoo tosin palata itselleen tyypillisemmän materiaalin pariin. Festivaalin käytävillä ohjaaja tarinoi englantia ja japania sulavasti sekoittaen suunnitteilla olevasta elokuvastaan, joka tulee olemaan "erotic zombie ass‑horror movie".

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

choreographers

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Coming Future (2010)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kyūya Nakagawa

Japanilainen independent-elokuva on vaikeuksissa. Taitoa löytyisi ämpärikaupalla, mutta maan elokuvateollisuus kärsii maailmalaajuisesta ilmiöstä: suuret multiplexit murhaavat pieniä elokuvateattereita kilpaa. Japanissa tilanne on vielä keskimääräistä ongelmallisempi, sillä yritysmaailma on vahvasti verkostoitunut. Moni teatteriketju esittää ainoastaan omien pitkäaikaisten yhteistyökumppaniensa elokuvia. Independent-ohjaaja saa olla onnellinen, jos saa elokuvallensa kourallisen yksittäisiä näytöksiä muutamassa riippumattomassa arthouse-teatterissa. Yleensä avuksi tarvitaan jokin independent-elokuvan tukemiseen erikoistunut järjestö. Ja ennen kaikkea tätä: itse elokuvalle pitäisi jotenkin onnistua järjestämään rahoitus!

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ohjaaja Kyuya Nakagawan Coming Future syntyi viimeksi mainitun puutteesta. Nakagawalla on hyvät kannukset elokuvantekijäksi – hän on mm. toiminut apulaisohjaajana Sion Sonon elokuvissa sekä ääniteknikkona Yoshihiro Nishimuran, Koji Shiraishin ja Yuya Ishiin töissä. Nakagawan tavoite vuodelle 2009 oli ohjata oma elokuva. Kun rahoitusta ei löytynyt, päätti Nakagawa painua Tokion kaduille jouluaattona tekemään nollabudjetin dokumenttia japanilaisen independent-elokuvan eli jishu eigan tilasta – sekä sen ohessa vangitsemaan palasen elävää Tokiota digivideolle.

Coming Future ei ole tyypillinen dokumentti. Se ei selitä kertojaäänen kera faktoja japanilaisen elokuvan tilasta, eikä se piipahda paikallisten elokuvayrittäjien luona dokumentoimassa nykytilannetta. Sen sijaan Nakakawa pirautti joukolle tuttaviaan – Tetsuaki Matsue (Live Tape, 2009), Koji Shiraishi (Shirome, 2010), Satoko Yokohama (German + Rain, 2006), Nobuhiro Yamashita (Ramblers, 2003) jne. – ja käveli heidän kanssaan ympäri öistä Tokiota. Käsikirjoitusta ei liiemmin ollut, vaan filmille oli tarkoitus saada tarttumaan vapaamuotoista jutustelua elokuvateosta kunkin vieraan ottaessa omissa osuuksissaan ohjat käsiinsä. Lopputulos on mielenkiintoinen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Nakagawan ohjaajakamuista mielenkiintoisin on eittämättä Kenji Onishi, joka vannoo 8‑millimetrisen filmin nimeen. Hän kantaa tälläkin kertaa mukanaan kameraa, jolla kuvaa lyhyitä klippejä kaikesta näkemästään mielenkiintoisesta. Niitä Onishi voi myöhemmin käyttää elokuvissaan. Töistä ei välttämättä tule koherentteja tällä tavalla, mutta ei sillä ole väliä. Onishi katsoo muidenkin elokuvat mieluiten puolivälistä eteenpäin, koska alussa on kuitenkin vain turhaa jaarittelua.

Jossain määrin vastakkaista laitaa edustaa Nobuhiro Yamashita. 2000‑luvun vaihteen mielenkiintoisimmalla elokuvantekijällä on tätä nykyä jo suuren luokan mainstream-hittejä vyöllään, mm. Linda Linda Linda (2005). Silti Yamashita on viime vuodet väsännyt televisiosarjojen jaksoja, dokumentteja, kännykkäsarjoja ja idolivideoita. Viime kerrasta kun hänelle tarjottiin mahdollisuutta oikean elokuvan tekemiseen on niin kauan, että ohjaaja epäröi vieläkö taito olisi tallella. Tilannepäivityksenä tosin mainittakoon, että vuonna 2011 Yamashita sai kuin saikin uuden elokuvan My Back Pages aikaiseksi, joka on vieläpä keskiluokan mainstream-julkaisu.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mielenkiintoista jutustelua riittää monen muunkin ohjaajan osalta. Puolivälissä elokuvaa törmätään Yoshihiro Nishimuran ja Noboru Iguchin elokuvien vakiotähteen ja tankotanssijaan Cay Izumiin, joka vetää performanssia liikennetolpissa roikkuen. Paras hetki tulee kun – pientä spoileria pelkäävät lukijat hypätköön seuraavan rivin ylitse – Nakagawa päättää pysähtyä juttelemaan niitä näitä kadulla vastaan tulevien teinityttöjen ja jenkkisotilaiden kanssa. Hommassa ei ole loogista pointtia, mutta se on vapauttavaa elokuvantekoa. Juuri tähän jishu eiga parhaimmillaan tarjoaa mahdollisuuden – kaupallisten ja kangistuneiden kaavojen rikkomiseen jollain innovatiivisella.

Coming Future ei ole elokuva suurille yleisöille, mutta japanilaisesta jishu eigasta kiinnostuneille ja siitä ainakin hitusen entuudestaan tietäville se on mukava hengailutrippi alansa siistimpien ohjaajien parissa. Elokuvan Nippon Connection ‑festivaalinäytöksestä kerrottakoon kuitenkin yksi ohjaajan paljastama masentava fakta: kukaan ei ole koskaan saanut naista tekemällä jishu eigaa! Onnea ohjaajalle tyttöystävän etsintään!

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre