Julkaistu:


Grotesque (Japanilainen painajainen, 2009)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kōji Shiraishi

Viimeisen reilun vuosikymmenen aikana elokuviin kohdistuva sensuuri on löystynyt maailmalla tasaiseen tahtiin, ja sen seurauksena myös elokuvissa esiintyvä väkivalta on lisääntynyt ja muuttunut hiljalleen yhä verisemmäksi ja brutaalimmaksi. Katsojat ovat tottuneet yhä rankempaan menoon niin elokuvissa kuin televisiosarjoissakin, ja sitä pidetään usein jo itsestäänselvyytenä. Liike on ollut selkeästi takaisin kohti 70‑ ja 80‑lukujen halpoja verikekkereitä ja psykoottisten tappajien kulta-aikaa. Tästä todisteena on 2000‑luvun elokuvallisena ilmiönä syntynyt kidutusporno eli gorno-genre. Ensimmäisen kerran tätä gore ja porno ‑sanoista sekoitettua sanahirvitystä käytettiin kriitikko David Edelsteinin toimesta vuoden 2006 alussa, ja suosion alati kasvaessa sitä voidaan pitää jo erittäin merkittävänä elokuvasuuntauksena.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Gorno on suhteellisen laaja käsite, jonka sisälle voidaan laskea perusteokset Rob Zombien House of 1000 Corpses (2003) ja The Devil's Rejects (2005), James Wanin alulle panema ja yhä voimissaan oleva Saw-sarja (2004–) ja Eli Rothin Hostel-elokuvat. Genre sisältää todella runsaasti myös vähemmän tunnettuja, usein myös sisällöltään rankempia teoksia, kuten Murder‑Set‑Pieces (2004) sekä August Underground ‑elokuvasarja. Listaa voisi jatkaa, mutta gornon määritelmä on varmaankin jo näiden esimerkkien kautta selvä. Kysymys ei siis ole millään tavalla pornografiasta tai seksistä (vaikka useat genren elokuvat sisältävätkin runsaita määriä seksiä ja paljasta pintaa) vaan pornon tavoin pyrkimyksestä säväyttää visuaalisin keinoin. Gornosta puhuttaessa väkivallan ja veren määrän lisääminen on usein suoraan verrannollinen elokuvan onnistumiseen. Ainakin, jos ajatellaan katsojien odotuksia.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ranskalaisten harteilla on tavallisesti levännyt gorno-elokuvien tason nostaminen uudelle, katsojien vatsoja ja moraalia koettelevalle tasolle – erityisesti elokuvien Haute tension (2003), À l'intérieur (2007) ja Martyrs (2008) myötä. Nyt on japanilaisten vuoro, kun Kōji Shiraishin (Carved: The Slit-Mouthed Woman, 2007) ohjaama elokuva Grotesque (2009) ilmaantui hieman yllättävän tuntuisesti järkyttämään länsimaisia katsojia. Aivan vähin äänin elokuva ei kuitenkaan saapunut, sillä ainakin Englannin elokuvatarkastamo BBFC (British Board of Film Classification) ehti jo kieltää elokuvan esittämisen Isossa-Britanniassa kokonaan. Täyskielto on harvinainen tapaus ja vastaavanlaisen päätöksen sai edellisen kerran mainittu Murder‑Set‑Pieces noin viisi vuotta aiemmin. Grotesquen kieltäminen on kuitenkin elokuvan sisältö huomioiden täysin ymmärrettävää. Jos sen itsetarkoituksellista seksuaalista sadismia sisältävää kokonaisuutta pitäisi leikata tai muuten sensuroida, ei jäljelle jäisi paljon mitään.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Grotesque markkinoi itseään (tiedostaen hyvin kohderyhmänsä) julmimpana japanilaisena splatter-elokuvana mitä ikinä on tehty, ja dvd:n kansi kertoo, että se saa Hostelin ja Saw:n näyttämään lastenleikiltä. Vaikka näiden sanojen tarkoitus onkin ylimainostaa elokuvaa, täytyy myöntää, että väitteet pitävät tavallaan hyvinkin paikkansa. Vaikka Grotesquen markkinoinnissa vedotaankin näiden amerikkalaisten elokuvien faneihin, sen esikuvat löytyvät pikemminkin kotimaasta. Kehyskertomus on kuin suoraan Hideshi Hinon elokuvasta Guinea Pig: Flowers of Flesh and Blood (1985), ja silmäväkivaltaan liittyvä hetki vertautuu hyvin Guinea Pig ‑sarjan ensimmäisestä osasta Devil's Experiment (1985) löytyvään kohtaukseen. Kiinnekohdat myös halvoista, mutta sitäkin sadistisemmista ja verisemmistä elokuvista tunnetun Daisuke Yamanouchin elokuviin ovat selviä; erityisesti tavat, joilla Grotesquessa käsitellään avuttomia ihmisuhreja.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Grotesquen juoni on mahdollisimman pelkistetty. Nuori mies Kazuo (Hiroaki Kawatsure) on treffeillä naisystävänsä Akin (Tokyo Gore Policessakin näytellyt Tsugumi Nagasawa) kanssa. Keskustelu on leikkimielistä ja jossain vaiheessa Aki kysyy Kazuolta elokuvan edetessä yhä olennaisemmaksi nousevan kysymyksen: "Kuolisitko puolestani?". Samassa heidän kimppuunsa käy vasaraa heiluttava tuntematon mies (Shigeo Ōsako). Kidnapattu pari herää myöhemmin kidutuskammiossa suukapuloituna ja kahlittuna, valmiina kaappaajansa käsittelyä varten.

Grotesque onnistuu olemaan nimensä ja maineensa veroinen. Aluksi uhreihin sovelletaan psykologisen sadismin keinoja, ja siitä edetään seksuaalisemmaksi. Lopulta otetaan käyttöön fyysiset kidutuskeinot – kuitenkin niin, etteivät uhrit ikinä luovu toivosta vaan taistelevat selviytymisestä. Myös gorea on paljon, ja se on vakuuttavaa. Kohteiksi löytyvät niin sormet, kädet, silmät, genitaalit ja jopa suolistokin. Kiduttaja kannustaa uhrejaan laittamaan itsensä peliin pelastaakseen toinen toisensa, ja tämä vahvistaakin elokuvan muutoin niin pelkistettyä tarinaa.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Monet japanilaiset elokuvat ovat yrittäneet jotain samansuuntaista, mutta yritykset ovat usein kaatuneet alhaisen budjetin aiheuttamiin rajoituksiin. Grotesque ei kärsi näistä vaivoista, vaan koko elokuva on kauttaaltaan hienon näköistä niin ohjauksensa kuin kuvauksensakin puolesta – erikoismaininnan mennessä luonnollisesti erikoisefekteille. Elokuva tapahtuu suurimmaksi osaksi yhdessä huoneessa, ja myös kuvauspaikkaan on panostettu. Uhreilta ei kovinkaan taidokkaita näyttelysuorituksia tarvita, mutta kiduttajana toimiva, ensimmäisessä elokuvassaan näyttelevä Shigeo Ōsako on jo ulkonäöltään sopivan pahaenteinen ja vetää roolinsa vakuuttavasti. Hän on jotenkin tyypillinen japanilainen mielipuoli: pinnalta säyseä, mutta sisältä mätää nihilismiä, sadismia ja kieroutuneisuutta uhkuva demoni.

kuvituskuva k
kuvituskuva l
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Grotesque on malliesimerkki gorno-genren elokuvasta ja toimii hyvänä muistutuksena siitä, mistä koko genressä on kysymys. Elokuva onnistuu todella hyvin siinä mitä se yrittääkin, eikä sen enempää. Grotesque kestää sopivat 73 minuuttia, eikä katsoja ehdi pitkästymään juonen puutteista huolimatta. En suosittele Grotesquen katsomista kenellekään muille kuin väkivaltaviihteen ystäville ja suurkuluttajille. Ensikertalaiselle kokemus voi olla liiankin vahva.

Grotesque aiheuttaa painajaisia.

Versioinfo (päivitetty: 10.10.2023)

Media Blasters on julkaissut elokuvan Yhdysvalloissa leikkaamattomana Blu‑rayllä sekä dvd:llä.

Kotimaassa tarjolla on Night Visions ‑dvd‑sarjan julkaisu.

Englantilainen 4Digital Asia ‑julkaisu oli jo kansitaidetta myöten julkaisuvalmis ennen kuin BBFC asetti elokuvan täyskieltoon.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria