Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


The Bodyguards (1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Hideo Tanaka, Yasuo Furuhata, Kōichi Takemoto, Kazuyoshi Yoshikawa

Sonny Chiban karate-elokuvien saatavuus on ollut jo vuosikymmenien ajan varsin hyvä. Vähemmän tunnettu fakta on, että osa Chiban parhaasta karateosaamisesta nähtiin television puolella. Poliisisarjan ja karateviihteen yhdistelmä The Bodyguards lukeutuu Chiban elokuvakoulu Japan Action Clubin 70‑luvun keskeisiin saavutuksiin. Sarja starttasi Japanin televisiossa huhtikuussa 1974, pari kuukautta The Street Fighterin ensi-illan jälkeen ja jatkui kuuden kuukauden ajan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

The Bodyguards ei nimestään huolimatta liity vuoden 1973 Bodyguard Kiba ‑elokuvaan tai sen englanninkieliseen leikkaukseen The Bodyguard (1976). Chiba esittää televisiosarjassa eri hahmoa, Washimia. Kovanyrkkinen äijä tuodaan avausjaksossa käsiraudoissa Lähi-idästä hänen nujakoituaan huoneellisen arabikonnia Allahin luo. Washimi värvätään kotimaassaan Daten (Lady Snowbloodin vanha pappi Ko Nishimura) ylläpitämään henkivartijatoimistoon. Yksityisfirma suorittaa korvausta vastaan sekalaisia suojelustehtäviä sekä ajautuu tuon tuosta omiin kahnauksiinsa roistojen kanssa suututettuaan puoli alamaailmaa toimillaan.

The Bodyguardsissa on saatu kameran eteen todella hyvä jengi. Chiban rinnalla nähdään pari kuukautta ennen debyyttipäärooliaan Sister Street Fighterissa (1974) esiintyvä Etsuko Shihomi sekä Chiban veli Jiro Chiba (The Defensive Power of Aikido, 1975). Tiimin täydentävät sympaattinen nuori pukumies Yûki Meguro sekä porukkaan aika ajoin liittyvä karski kovis Jôji Takagi. Sarjan kaava on siis sama kuin lukemattomissa japanilaisissa poliisisarjoissa (mm. Key Hunter, 1968–1973), joissa yhden sankarin sijaan keskiössä on neljän tai viiden etsivän tiimi. Homma toimii tällä porukalla harvinaisen hyvin eikä katsojaa jää harmittamaan edes muutamat jaksot, joista Chiba huilaa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Chiba on sarjassa loistovedossa. Vaikka The Bodyguards ei olekaan aivan puhdasverinen kamppailulajisarja, ratkaistaan yhteenotot lähes poikkeuksessa karaten avulla. Chiban liikesarjat ovat kuin The Street Fighterista (1974) tai The Executionerista (1974) lainattuja; ainoastaan ruumiinosien irtirepimisestä pidättäydytään televisiosiveellisyyden nimissä. Taistelut ovat lyhempiä kuin Chiban elokuvissa, mutta koreografioiltaan yhtä hyviä ja selkeästi kuvattuja. Matsien taso on lisäksi noususuhdanteinen menon vain parantuessa loppua kohden.

18‑vuotiaan karatetytön tarmolla miehiä monottava Shihomi on roolissaan vieläkin innostavampi. Shihomi ei koskaan ennen tai jälkeen näyttänyt näin nätiltä ja energiseltä. Katsomon puolella on mahdotonta olla repeämättä riemusta kun ruutuun iskeytyy jaksonimi "Hokkaidon ärjyvä naislohikäärme" ja kameran eteen talutetaan suurin piirtein samannäköinen porukka sekalaisia kamppailulajiroistoja kuin ensimmäisessä Sister Street Fighterissa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Vierailevien tähtien lista on niin ikään tasokas. Mukaan on saatu muun muassa Pinky Violence ‑tähdet Reiko Ike (Sex and Fury, 1973), Yumi Takigawa (School of the Holy Beast, 1974), Ryoko Ema (Terrifying Girls' High School: Lynch Law Classroom, 1973) ja Yukie Kagawa (Delinquent Girl Boss: Worthless to Confess, 1971), Roman Porno ‑näyttelijät Yuri Yamashina (Retreat Through the Wet Wasteland, 1973) ja Moeko Ezawa (Trapped in Lust, 1973), potkunyrkkeilylegenda Tadashi Sawamura sekä tietenkin Chiban ja Shihomin ikuinen valkokangas-nemesis Masashi Ishibashi (The Street Fighter, 1974; Karate Bullfighter, 1975).

Toiminnan ja tähtien ohella The Bodyguards ihastuttaa asenteellaan. Vaikka seksi ja yletön verenlennätys puuttuvat, ovat turpasaunat kivuliaan näköisiä ja kuuloisia. Jotain sarjan kovaotteisuudesta kertoo, että henkivartijat harvemmin onnistuvat pitämään suojeluskohteitaan hengissä loppuun saakka.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Henkivartijoiden mukavan väkivaltaiseen arkeen tulee sarjan mittaan muutama ikävä särö. Pariin kertaan haukataan liian iso draamapala toiminnan kustannuksella, ja kertaalleen tunnelmaa yritetään keventää koheltamiseksi menevällä murhamysteerillä. Jaksossa 16 joku saatanan idiootti on keksinyt kirjoittaa mukaan henkivartijatoimiston yläkerrassa sijaitsevan muotiliikkeen lomatuuraajaksi hyperaktiivisesti sähläävän naisen (Beaver). Hahmo ei onneksi aiheuta tuhoa kuin muutamassa episodissa. Alkupuolen jaksoissa tiskin takana seisoo iäkkäämpi rouva Izumi Yukimura, jonka naljailu Chiban pomon Nishimuran kanssa on aidosti hupaisaa kuunneltavaa.

The Bodyguards on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kynäilty rutiinilla, minkä takia tarinat harvemmin painuvat mieleen. Poikkeuksia sääntöön ovat lähinnä Hokkaidon naislohikäärme, sirkusteemainen episodi sekä Hongkongissa ja Yhdysvalloissa kuvatut tuplajaksot, joista jälkimmäinen menee tosin turistireissailuksi. Useimmiten jaksojen taso vaikuttaa riippuvan enemmän esiintyjistä ja ohjaajan otteesta kuin käsikirjoittajasta.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Muutamista heikkouksistaan huolimatta The Bodyguards ansaitsee ehdottomasti kiitettävän kokonaisarvosanan. Mainioiden näyttelijöiden, mahtavien musiikkien ja sarjan edetessä yhä rautaisemmiksi käyvien toimintaosuuksien ansiosta heikompiakin jaksoja seuraa innoissaan. Lopputekstien iskeytyessä ruudulle mielessä pyörii aina sama kysymys: katsoako seuraava jakso heti perään vai kelatako takaisin juuri nähtyihin huippuhetkiin?

Versioinfo (8.10.2025):

Toei julkaisi koko sarjan dvd:llä Japanissa toukokuussa 2017, ilman tekstityksiä toki.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Gorilla Seven (1975)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Teruo Ishii, Koichi Takemoto, Kazuyoshi Yoshikawa, Hideo Tanaka

The Gorilla Seven on temaattista jatkoa puoli vuotta aiemmin päättyneelle The Bodyguardsille. Tällä kertaa Chiba nähdään pelastus-, isku‑ ja soluttautumistehtäviä vastaanottavan The Gorilla Seven erikoisjoukon ykkösnyrkkinä. Porukan muut jäsenet ovat The Bodyguardsista tutut Jiro Chiba, Etsuko Shihomi ja Yuki Meguro sekä uusina täydennyksinä Isao Natsuyagi, Akira Nishikino ja länkkärinimellä varustettu japanilaisnäyttelijä Maria Elizabeth. Japan Action Club vastaa tuttuun tapaan stunteista ja nyrkinruoasta.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Konseptin kovuuden ja näyttelijäkaartin nimekkyyden vuoksi The Gorilla Seveniltä oli lupa odottaa erinomaista televisioviihdettä. Siksi onkin ikävää todeta sarjan olevan luvattoman ponneton tapaus – ainakin väsähtäneen ensimmäisen puoliskonsa osalta. Keskeisin ongelma on sävyn muuttaminen aiempaa kepeämpään suuntaan. Nihilismi on nakattu romukoppaan ja koko jengi on vetänyt velmuiluilmeet kasvoilleen. Alkutekstijaksossa leikkiapina tanssii ja funk-sävelet soivat.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Komediallisempi ote voisi toimia, mikäli juttu olisi taidolla toteutettu. The Gorilla Seven luottaa kuitenkin nasevan sanailun sijaan ilveilyyn ja törmäilykomediaan. Katsojan mieleen riipii ajatus, että sarjan tekijöitä oli käsketty keventämään otetta The Bodyguardsn väkivaltaisuuden johdosta, minkä jälkeen koko porukka ilmaantui kuvauspaikalle kieli syvällä poskessa. Käsikirjoitukset on rustattu samalla huolettomalla otteella, josta käy esimerkkinä jakso, jossa Gorillat yrittävät torpedoida koheltavan yakuza-jengin suunnitelmat häiritsemällä heitä kauko-ohjattavilla lelulennokeilla. Aneemisempaa ideaa ei aivan heti tule mieleen.

Toimintasektorilla on niin ikään luvassa ensialkuun pettymys. Nyrkit heiluvat odotettua harvempaan ja remmistä löytyvien lahjakkaiden esiintyjien kykyjä laiminlyödään rikollisissa määrin. Shihomista on esimerkiksi tehty ninjaklaanin jälkeläinen, mutta tiedon joutuu lunttaamaan Wikipediasta mikäli on sattunut aivastamaan väärällä hetkellä. Ruudulta asiaa on jokseenkin mahdoton päätellä. Usein oikeudenjakajan rooli lankeaa myös jollekin toiminnan parissa vähemmän pätevöityneelle esiintyjälle, kuten Megurolle tai Natsuyagille.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mätkinnän vähäisyyttä paikataan sentään lisääntyneellä stunt-työskentelyllä. Teruo Ishiin ohjaamassa avausjaksossa Chiba toisintaa vanhan Key Hunter ‑stunttinsa tarraamalla kiinni lentoon lähdössä olevaan pienkoneeseen. Myös Chiban taiteilu köysiradan vaijereiden varassa on vakuuttavaa seurattavaa. Kaikkien temppujen taso ei silti päätä huimaa. Mukana on muun muassa runsaasti helikopterilla lentelyä autolla tai jalkaisin pakoon yrittävien sankarien perässä, mikä ei vain satu olemaan kovin vaarallisen näköistä saati mielenkiintoista.

Sarjan puolivälissä tekijät vaikuttavat vihdoin tajunneen, ettei tällainen peli vetele. Huumori alkaa karista, tarinoihin ilmaantuu enemmän ryhtiä ja toimintakohtauksiin nasevampi ote. Sarjan parhaassa jaksossa ei vitsailla, vaan isketään konepistooli Masashi Ishibashin (The Street Fighter, 1974) käteen ja paljasnyrkkinen Chiba hänelle vastustajaksi. Mielenkiintoisia tarinoita ovat myös jakso, jossa Chiba suojelee liikemiestä kamppailulajikoulutuksen saaneelta salamurhaajalta sekä tarina, jossa kaksi rikasta kroisosta usuttaa epätoivoisia kamppailulajitaitajia ja krossipyöräilijöitä hengenvaarallisiin kaksintaisteluihin keskinäisen vedonlyönnin merkeissä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Shihomi saa parhaat hetkensä sarjan loppupuolen jaksoissa tytön päästessä vihdoin tekemään sitä, mitä parhaiten osaa. Eräässä huvittavassa kohtauksessa Jiro Chiban joutuu nappaamaan Shihomin nyrkistä kiinni, ettei tämä tao roiston naamaan reikää. Myös melko vaatimattomiksi jäävien vierastähtien parhaimmisto on säästetty viimeisiin jaksoihin. Ruudulla vilahtavat muun muassa Roman Porno ‑tähti Yuri Yamashina (Retreat Through the Wet Wasteland, 1973), Toholta Toeille siirtynyt Yuriko Hishimi (Bohachi Bushido: Clan of the Forgotten Eight, 1973) sekä Pinky Violence ‑näyttelijä Yumiko Katayama (Inferno of Torture, 1969), jonka esiintyminen tapahtuu jälkimmäisessä sarjan kahdesta Teruo Ishiin ohjaamasta jaksosta.

The Gorilla Seven on vaikea arvotettava jaksojen epätasaisuuden vuoksi. 26‑osaisen sarjan ensimmäisestä kymmenestä episodista vain kaksi selviää puhtain paperein. Viimeisen kymmenen jakson osalta vastaava luku on kahdeksan. Mikäli sarja alkaa pitkästyttää, kannattaakin hypätä suoraan jaksojen 11 ja 13 kautta episodiin 17, josta eteenpäin on tarjolla antoisaa toimintaviihdettä. Taustatarinan ja henkilökehityksen täydellisestä puutteesta johtuen katselun rajoittaminen parhaisiin jaksoihin ei vaikeuta sarjan seuraamista, ja toimii vain katsojan omaksi eduksi.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Loppuun mainittakoon triviana, että japanilaisissa huutokaupoissa vastaan tulevat The Gorilla Seven ‑sarjakuvat eivät suinkaan ole sarjan lähdemateriaalia, vaan sen kylkiäistuote. Mitsuyoshi Sonodan kynäilemiä mangoja julkaistiin kahden kirjan verran syksyllä 1975 sarjan pyöriessä televisiossa.

Versioinfo (8.10.2025):

Toei julkaisi sarjan remasteroituna dvd:llä Japanissa joulukuussa 2017. Tekstityksiä ei ole tarjolla. Arvostelu perustuu televisiossa esitettyihin vanhoihin printteihin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Blazing Dragnet (1975)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Koichi Takemoto, Kyoshi Nishimura, Hideo Tanaka

Blazing Dragnet, Sonny Chiban sarjaputken kolmas osa, vahvistaa The Gorilla Sevenissä ilmeiseksi käyneen trendin: jatkumon sarjoissa tuntui olevan aina edeltäjäänsä vähemmän toimintaa. Mikäli kurjan tosiasian hyväksyy, on ilo todeta Blazing Dragnetin olevan muutoin edeltäjäänsä ryhdikkäämpi suoritus. Komediapelleily on viskattu romukoppaan ja tilalle otettu kohtalaisen hyvin kirjoitettua dekkariviihdettä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Blazing Dragnetin keskiössä on aiempien sarjojen tapaan kuuden hengen etsiväporukka, jonka muodostavat Chiba ja Etsuko Shihomi, The Gorilla Sevenin Isao Natsuyagi, Key Hunterin Hayato Tani, sekä uusina tulokkaina Gajiro Sato ja porukan päällikkö Nobuo Kaneko (mm. Battles Without Honor and Humanity ‑sarjan itkupilli gangsteripomo). Tuttua kaavaa maustetaan yhdellä uudella oivalluksella: päähenkilöt kuuluvat tällä kertaa poliisin salaiseen liikkuvaan etsiväyksikköön. Etsivät viettävät valtaosan ajastaan vähäpätöisissä päivätöissä (Chiba ja Tani ovat konttorirottia, Sato ja Shihomi passipoliiseja), mutta hyppäävät aina kutsun käydessä asuntoautoon ja suuntaavat siviiliasuissa eri puolille Japania tutkimaan rikoksia.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Sarjassa nähdään heti alkuun muutama hyvä tarina. Eräässä jaksossa etsivät kutsutaan pikkukaupunkiin, jossa on tapahtunut lyhyen ajan sisällä kolme murhaa. Jäljet osoittavat epäsuorasti lastentarhan keski-ikäiseen naisopettajaan. Käy ilmi, että nainen oli 20 vuotta aiemmin työskennellyt prostituoituna, ja nyt joku varjelee hänen mainettaan nitistämällä asian tietoisuuteensa saaneita henkilöitä. Chiba joutuu syyllisen napatakseen tekeytymään kiristäjäksi ja uhkailemaan naisraukan itsemurhan partaalle saadakseen todellisen tappajan paljastamaan itsensä. Myöhemmin sarja tarjoilee muun muassa tehokkaan jakson, jossa sarjamurhaaja terrorisoi kaupunkia, sekä tarinan jossa kulttihenkinen roistoporukka aivopesee naisista salamurhaajia.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Aiempien sarjojen tapaan Chiba nähdään useimmissa jaksoissa, mutta jättää noin kolmasosan tarinoista muiden näyttelijöiden harteille. Homma toimii tällä roolijaolla kohtalaisesti. Isao Natsuagi vetää roolinsa rutiinilla, karismavajaa Hayato Tani onnistuu odotuksia paremmin ja huumorirooleista tunnettu kiharavallu Gajiro Sato (Dragon Princess, 1976) hillitsee komediamaneereitaan kiitettävissä määrin. Shihomia katselee jo oletusarvoisesti mielenkiinnolla. Porukka ei silti ole yhtä vetovoimainen kuin The Bodyguardsin henkivartijatiimi. Chiba itse on roolissaan perushyvä, vaikka hahmolle olisi suonut hattua ja takkia enemmänkin luonnetta. Hieman mielikuvitusta käyttäen hahmo on tosin mahdollista nähdä modernina jatkeena japanilaisen elokuvan klassisille vaeltelijasankareille, joita on nähty niin matatabi yakuza ‑filmeissä (The Lone Stalker, 1968) kuin 60‑luvun Nikkatsu-elokuvissa (The Rambling Guitarist ‑sarja).

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Blazing Dragnetin liikkuva rakenne tuo sarjalle mukavasti lisäarvoa aina kun siihen vain jaksetaan panostaa. Osa jaksoista starttaa kuitenkin laiskasti, kun joku etsivätiimin jäsenistä ajautuu kahnauksiin kotimaisemissaan Tokiossa. Sääli, sillä toimiva idea olisi kannattanut lypsää kuivaksi. Myös piilokyttäteemasta olisi voinut koittaa saada jotain irti A Narcotics Agent's Balladin (1972) tapaan. Nyt homma jää pinnallisen roolipelaamisen tasolle. Toiminnan saralla parhaat panokset löytyvät sarjan alusta, jossa Chiba turvautuu muutamaan kertaan karateen ja käy satamassa tiukan aseellisen matsin tarkka-ampujaa vastaan. Myös Shihomi pääsee ajoittain tarjoamaan rikollisille kasvohierontaa kengänkärjellään. Mätkinnän takia sarjan pariin ei silti kannata vaivautua; siihen nälkään auttavat The Bodyguards ja The Gorilla Sevenin loppupään jaksot.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Rajoitteistaan huolimatta Blazing Dragnet toimii täysin kohtalaisena etsiväviihteenä. Tarinat ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta toimivia eikä Chiban ystävillä tule aika pitkäksi. Katsojan usko parempaan jatkoon onnistutaan myös restauroimaan aina heikompienkin jaksojen viime minuuteilla. Silloin nimittäin ruutuun putkahtaa ympäri kaupunkia lopputekstimontaasissa vaeltava Chiba, jonka ilmoille kajauttama kaunis teemabiisi porautuu hellästi tärykalvolle ja kuulostaa joka jaksossa entistä jumalaisemmalta.

Versioinfo (8.10.2025):

Toei julkaisi sarjan remasteroituna dvd:llä Japanissa kesäkuussa 2018. Arvostelu perustuu televisiossa esitettyihin vanhoihin printteihin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Emergency Line (1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kiyoshi Nishimura, Shinji Maruyama, Mio Ezaki, Daisuke Yamazaki

Sonny Chiban toimintasarjaputki saa arvoisensa päätöksen koko nelikon vakavahenkisimmällä tuotteella Emergency Line. Mainosmateriaaleina käytetyn tylsän poliisikonttorikuvan ei kannata antaa hämätä, sillä tarjolla on tiukkaotteista poliisiviihdettä höystettynä muutamilla Chiban 70‑luvun parhaista toimintajaksoista.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Emergency Linen keskiössä on hieman mielikuvituksettomasti viiden miehen (Chiba, Hayato Tani, Masaaki Daimon, Tamio Kawachi, Seigo Inoue) ja kahden naisen (Etsuko Shihomi, Yuriko Hishimi) eliittietsivätiimi. Tuttu kaava siis. Tällä kertaa ei kuitenkaan heitetä huulta The Gorilla Sevenin tapaan tai edes talsita rennosti pitkin katuja Blazing Dragnetin tunnelmissa, vaan vuodatetaan tuskanhikeä, oli sitten kyseessä juuttumisesta sortuvaan kerrostaloon nitropanoksen kanssa tai keskeisen päähenkilön teilaamisesta katsojien järkytykseksi.

Emergency Line starttaa tehokkaasti avausjaksolla, jossa maalleen katkeroitunut sotaveteraani (Hiroshima mon amourin Eiji Okada) ottaa kunnia-asiakseen salamurhata japanilaiseen sairaalaan lennätetyn ulkomaalaisen pikkutytön. Eräässä toisessa jaksossa Chiban esittämä Godai puolestaan saa heti alkajaisiksi luodin jalkaansa. Asemies pakenee kerrostalon ylimpään kerrokseen ja ottaa huoneiston asukit panttivangeikseen, luvaten vaihtaa heidät Godain henkeen. Verta vuotava Godai joutuu käyttämään kaikki keinot päästäkseen asuntoon taisteluasemiin ilman, että tulee ammutuksi saman tien.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Jokainen Emergency Linen jakso ei ole yhtä jännittävä, sillä väliin mahtuu myös tasapaksua draamaa sekä tarina, jossa panttivankien ja roistojen väliltä paljastuu täysin uskomaton yhteinen menneisyysvyyhti. Silti sarja tiputtelee pieniä iloja tasaisin väliajoin, kuten yakuza-filmien vakioretku Eiji Go (Bodyguard Kiba 2, 1973) huumekytän saappaissa ja Toein vakiomuukalainen, Turkkilaissyntyinen Osman Yusuf (Narcotics/Prostitution G‑Men: Terrifying Flesh Hell, 1972) ehkäpä säväyttävimmässä roolissaan murhailevana diplomaattina. Kyseisessä jaksossa nähdään myös yksi Chiban uran suvereeneimmista karatejaksoista Godain saadessa tarpeeksensa diplomaattisesta koskemattomuudesta ja talsiessa suurlähetystöön roiston oleskelutilaan – hakaten matkalla parisenkymmentä henkivartijaa lattianrakoon.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Toinen kova toimintasuoritus nähdään jaksossa, jossa Chiba jahtaa pakoon yrittäviä roistoja Popeye / The French Connection ‑tyylin antaumuksella. Sankarin oman auton tipahdettua rotkoon kesken takaa-ajon, kiipeää Chiba junan kyytiin ja syöksyy sillan kohdalla pakoon kiihdyttävän auton katolle. Otteen livettyä mies tarraa vielä auton takapuskuriin kiinni, vetää aseensa esiin ja ampuu renkaan tohjoksi. Bravon arvoinen jakso, vaikka silmää huijataankin hetkittäin (rotkoon putoavasta autosta pelastautuminen on hieman kömpelösti kahdesta kuvasta kokoon kursittu; liikkuvan auton katolle Chiba sen sijaan vaikuttaa hyppäävän ihan oikeasti, jos ei junasta niin ainakin sillalta).

Rakenteellisesti Emergency Line eroaa hieman edeltäjistään vaatimalla katsojalta enemmän kärsivällisyyttä. Juonet aukeavat tarinoiden edetessä, ja vaikka katsoja pääseekin todistamaan rikoksia ja roistojen juonitteluja lähietäisyydeltä, ei monien kohtausten sisältö välttämättä avaudu ennen loppupaljastuksia. Valinta on hieman omituinen, sillä kyse ei ole varsinaisesti mysteeritarinoista. Emergency Line on myös nelikon puheliain sarja, vaikka siinä on myös toimintaa enemmän kuin Blazing Dragnetissä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Näyttelijäsaralla tilanne on sama kuin parissa edellisessä sarjassa, eli risupartainen Chiba dominoi ruutua karismallaan jaksoissa joihin on ennättänyt mukaan (hieman yli puolet). Shihomi menee ikävästi hukkaan hahmona, joka ei saa juuri mitään mielenkiintoista tehtäväkseen. Daimon, Kawachi ja Inoue puolestaan ovat niin perusjamppoja, ettei heistä jää oikein minkäänlaista vaikutelmaa mieleen. Samaa voi sanoa Teruo Ishiin Bohachi Bushidossa (1973) ilman vaatteita edukseen esiintyneestä Hishimistä. Chiban rinnalla Key Hunterissa (1968–1973) varsin mitäänsanomattomasti näytellyt Tani sen sijaan on vuosien vieriessä kasvattanut karvansängen verran karismaa, ja onnistuu sarjan viimeisessä jaksossa tekemään aidosti mieleen painuvan suorituksen.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Loppuun pitää vielä mainita Emergency Linen hillitysti mutta tunnelmallisesti svengaavat musiikit, sekä kaunis lopputekstibiisi, jonka taustalle leikataan pysäytyskuvaan päättyviä otteita kunkin jakson kohokohdista. Niissä tunnelmissa on hyvä päättää niin yksittäiset jaksot kuin Chiban 70‑luvun etsiväsarjaputki, jonka jäähyväisinä Emergency Line on heikoimmillaankin kelvollinen ja hetkittäin todella innostava.

Versioinfo (8.10.2025):

Ei dvd‑julkaisua toistaiseksi. Toei on kuitenkin esittänyt sarjan satelliittikanavallaan remasteroituna.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria