Sonny Chiban rakastettu väkivaltaklassikko The Street Fighter saapui teattereihin 14 vuotta näyttelijän uran alkamisen jälkeen. Elokuvan menestys perustui laadun ohella ajoitukseen, jonka myötä aiemmin hukassa olleet karatepalikat olivat loksahtaneet paikoilleen. Ratkaisevia tekijöitä olivat oikeiden elokuvantekijöiden löytyminen sekä loppuvuodesta 1973 Japaniin levinnyt kamppailulajielokuvabuumi.
Chiba oli pitkään pyrkinyt uudistamaan japanilaista toimintaelokuvaa, mutta ongelmana oli kanssanäyttelijöiden fyysinen kyvyttömyys. Tilanteeseen tuskastunut Chiba perusti vuonna 1970 Japan Action Clubin kouluttamaan päteviä esiintyjiä omaksi nyrkinruoakseen. Vuonna 1973 aika alkoi olla kypsä karate-elokuvan läpimurrolle usean yhtäaikaisen kehityksen ansiosta. Näistä oleellisimmat olivat Chiban oppilaan ja fanitytön Etsuko Shihomin varttuminen nuoren naisen ikään sekä karatepahis Masashi Ishibashin liittyminen remmiin elokuvassa Bodyguard Kiba 2 (1973). Ishibashin myötä Chiba oli löytänyt itselleen pätevän vastustajan ja arvokkaan kumppanin, joka avustaisi häntä toimintajaksojen koreografioinnissa. Pakan kolmantena täydennyksenä voidaan mainita vielä velipoika Jiro Chiba. Lajityypin menestykseen johdattava ryhmä oli nyt koossa.
Viimeinen sysäys karate-elokuvan voittokulun alta kuitenkin puuttui, nimittäin kysyntä. Vaikka Chiba oli pyrkinyt kasvattamaan kamppailulajielokuvan suosiota, tuottajia täysiveriset karate-elokuvat eivät juurikaan kiinnostaneet. Rapakon takana Hongkongissa sen sijaan elettiin jännittäviä aikoja. Siirtomaavalta oli ottanut Japania kiinni toimintaelokuvan saralla ja kirinyt 70‑luvun alussa ohi. Hongkongin suurin tähti oli Bruce Lee, jonka elokuvia ei oltu vielä julkaistu Japanissa. Elokuvakriitikko Taichi Kasugan laatiman, Toei-studiota käsittelevän kirjan Akan yatsura: Toei Kyoto satsueisho chifuroku (2013) mukaan Tokyo Seoul Bangkok Drug Trianglen (1973) käsikirjoittanut Koji Takada oli kuitenkin katsellut kungfu-elokuvia Hongkongissa ja onnistui vakuuttamaan Toei-tuottaja Shigeru Okadan lajityypin potentiaalista. Miehet alkoivat suunnitella kansainvälisille markkinoille suunnattua kamppailulajielokuvaa, jonka vetonaulaksi valittiin tietenkin Chiba. Kaksikko kävi yhdessä vaiheessa neuvotteluja myös Golden Harvest ‑yhtiön kanssa tuotantokulujen jakamisesta, mutta sopimusta ei syntynyt ja elokuvan budjettia jouduttiin leikkaamaan.
Okada ja Takada olivat kuitenkin oikealla asialla ja heidän ajoituksensa täydellinen. Bruce Leen Enter the Dragon, joka käynnisti valtaisan kamppailulajielokuvabuumin, sai Japanin ensi-iltansa jouluna 1973 The Street Fighterin kuvausten ollessa käynnissä. The Street Fighter, ensimmäinen japanilainen haastaja Leen suosiolle, saapui kankaille vain kuusi viikkoa myöhemmin, 2. helmikuuta 1974. Katutaistelija menestyi erinomaisesti Chiban kiertäessä maan elokuvateattereita ja demonstroidessa taitojaan näytösten yhteydessä. Japanilaisen karate-elokuvan lyhyt kukoistuskausi oli alkanut.
The Street Fighterista ei kuitenkaan tullut hongkongilaisten esikuviensa kaltaista taistelulajielokuvaa. Toei tunnettiin ennen kaikkea yakuza-elokuvista, joita he tuottivat kuorma-autolasteittain ja joista elokuvan kaikilla keskeisillä tekijöillä oli kokemusta. Ohjaaja Shigero Ozawa oli yli viidenkymmenen yakuza-elokuvan veteraani, ja myös käsikirjoittajat Takada ja Motohiro Torii olivat kynäilleet runsain määrin gangsterielokuvia. Ennen kaikkea merkittävää oli, että Chiba itse ammensi roolihahmoonsa vaikutteita elokuvassa Battles Without Honor and Humanity: Hiroshima Death Match (1973) esittämästään psykoottisesta rikollisesta. Chiba muokkaisi aiemmasta roolihahmostaan karvan verran kunniallisemman ja karatetaidolla varustetun antisankarin, luoden yhden lajityypin muistettavimmista hahmoista.
"If you've got to fight, fight dirty!"
The Street Fighterin englanninkielistä julistetta komistanut mainoslause summaa Chiban esittämän Takuma "Terry" Tsurugin, joka puhkoo vastustajien silmiä ja hyökkää ilman varoitusta. Antisankari hahmotellaan alun klassikkojaksossa, jossa munkin kaapuun verhoutunut Tsurugi vapauttaa kuolemantuomiota odottavan rikollisen (Ishibashi) vankilasta. Lainsuojattoman paettua Hongkongiin Tsurugi palaa noutamaan palkkion työstään. Tsurugin värvänneet tuomitun sisko ja veli (Etsuko Shihomi ja Jiro Chiba) eivät kuitenkaan kykene maksamaan koko summaa. Tsurugilta ei heru ymmärrystä sanansa syöville liikekumppaneille ja tilanne karkaa käsistä. Veli paiskautuu taistelun tiimellyksessä (15. kerroksen) ikkunasta ulos, ja Tsurugi kauppaa siskon bordelliin kattaakseen oman palkkionsa.
Elokuvan juoni käynnistyy hieman myöhemmin kiinalaisten gangsterien pyrkiessä palkkaamaan Tsurugin kidnappaamaan liikemiehen tyttären (Yutaka Nakajima). Nainen on kuitenkin paikallisen karatemestarin (Masafumi Suzuki) suojeluksessa. Tsurugi kieltäytyy tehtävästä ja saa gangsterit saman tien peräänsä. Tilanteesta ärtynyt Tsurugi talsii karate-sensein luo ja kertoo olevansa oikea mies naisen suojelijaksi. Sanojaan Tsurugi tehostaa uhkaamalla tappaa naisen itse mikäli hänen apunsa ei kiinnosta. Juoni tiivistyy kun elokuvan alussa vapautettu vankikarkuri törmää prostituutioon pakotettuun siskoonsa Hongkongissa ja anelee kiinalaisgangstereita vapauttamaan hänet Tsurugin henkeä vastaan. Pian mukaan liittyy vielä kasa länsimaalaisia roistoja. Toein käsitys kansainvälisyydestä vaikuttaa olleen "Chiba tappamassa eri kansakuntien edustajia".
The Street Fighter nousi välittömäksi kulttisuosikiksi Chiban tolkuttoman brutaalien otteiden ansiosta. Armoton taistelutyyli heijasteli Chiban oman opettajan, Kyokushin karaten perustajan Masutatsu Oyaman, filosofiaa karatesta vihollisen peittoamisen työkaluna harmittoman sunnuntaiurheilun sijaan. Samansuuntaiset ajatukset olivat kaikuneet jo ennen The Street Fighteria Bodyguard Kiba ‑elokuvissa (1973) ja tulivat yhä selvemmin esille Oyaman elämästä kertovissa elokuvissa Karate Bull Fighter (1975), Karate Bear Fighter (1975) ja Karate for Life (1977). The Street Fighterissa Oyaman armoton filosofia on kirjoitettu paitsi Chiban nyrkkeihin, myös Ishibashin suuhun hänen kirotessaan karaten nykytilaa elokuvan avauskohtauksessa.
Katsojan kannalta karaten filosofisilla ulottuvuuksilla ei ole suurta merkitystä. Riemu syntyy eläimellisesti näyttelevän Chiban repiessä vastustajiensa ruumiinosia irti Toshiaki Tsushiman (Battles Without Honor and Humanity, 1973) ikimuistoisten musiikkien rytmittäessä toimintaa. Yhdysvalloissa elokuva sai kunnian olla ensimmäinen väkivallan takia X‑ikärajan saanut ja kyseisellä ikärajalla julkaistu elokuva (I Drink Your Blood sai saman ikärajan neljä vuotta aiemmin, mutta elokuvaa levitettiin väärennetyllä R‑ikärajalla kunnes tempaus paljastui ja elokuvaan tehtiin tarvittavat sensuuripoistot), ja videolla elokuvasta on liikkunut jopa 16 minuuttia leikattuja versioita. Jenkkiversiossa musiikit ovat samat kuin alkuperäisessä, mutta filmi sai osakseen aikakaudelle ominaisen grindhouse-dubbauksen, joka vuorottelee nasevien repliikkien ("Tell that bitch who sent you how sorry I am I can no longer be her friend") ja kulttuurillisen ylimielisyyden (yakuzat kuitataan mafian alahaaraksi) välillä. Yleisön suosio oli joka tapauksessa taattu ja elokuva arvioitiin tuoreeltaan jopa Playboy-lehdessä. Tulevien vuosien aikana Yhdysvalloissa julkaistiin peräti 20 Chiba-elokuvaa, joihin lukeutui sekä The Street Fighteria edeltäneitä että seuranneita elokuvia.
Rikoselokuvamaisen väkivaltakuvaston vastapainoksi elokuvaan on haalittu kokoelma päteviä kamppailulajitaitajia. Ishibashin ohella pahisremmistä löytyy vanhan koulukunnan yakuza-roisto Bin Amatsu sokeana miekkamiehenä sekä ammattipainija Tsutomu Harada silmänsä menettävänä konnana. Kunniallisten taistelijoiden riveissä nähdään elokuvadebyyttinsä tekevä All Japan Karate Federationin tuleva johtaja Masafumi Suzuki oppilaineen sekä potkunyrkkeilijä Ken Kazama ja karateka Yushiro Sumi henkivartijoina. Myös International Karatedo Gojukai Associationin perustaja Gogen Yamaguchi toimi elokuvassa neuvonantajana. Elokuvan japaninkielisissä alkuteksteissä esiintyjien edustamat taistelutyylit on kirjattu heidän nimiensä viereen. Harmi vain, että monien osaksi jää muutaman potkun pikavisiitti.
The Street Fighterin klassikoksi nostava elementti on kuitenkin Chiba itse, joka on eläimellisyydessään kuin lihaksi tullut karatedemoni. Chiban raakalaismaista karatenäytöstä on ilo seurata, etenkin kun kameratyöskentely on selkeää. Parhaaseen teräänsä Chiba puhkesi kuitenkin vasta vuonna 1975 useiden historiallisten elämäkertaelokuvien jalostaessa japanilaisen kamppailulajielokuvan huippuunsa. The Street Fighter on niihin verrattuna karkeampi ja likaisempi, mutta omalla tavallaan vieläkin karismaattisempi väkivaltaelokuva.
Sivuhuomiona mainittakoon, että yleisestä väärinkäsityksestä huolimatta Chiban sidekick, singaporelainen Rakuda, ei viittaa isäntäänsä termillä "darling" elokuvan japaninkielisessä versiossa. Kyseessä on kiinan kielen sana "talen" eli "mestari", joka japanilaisnäyttelijän suussa ääntyy muotoon "taren". Väärinkäsitys on aiheuttanut melkoista huvittuneisuutta länsimaalaisten katsojien parissa eikä ihme, sillä kiitollisuudenvelassa oleva hahmo kokkaa Chiban safkat ja pesee hänen alusvaatteensa.
The Street Fighter on julkaistu Blu‑raynä mm. Shout Factoryn ja Arrow Filmsin toimesta.
Dvd-puolelta suositeltavin julkaisu on Optimumin hieman pimeähkön kuvan sisältävä alkuperäiskielinen UK‑dvd tai luultavasti samasta materiaalista koostettu Future Filmin kotimainen dvd‑boksi. Englanniksi tekstittämättömistä vaihtoehdoista HK Videon ranskalaisessa julkaisussa on terävin kuva, mutta värit ja kontrastit on väännetty kaakkoon; Toein japanilaisessa levyssä taas värit ovat täydelliset, mutta terävyys jättää kovasti toivomisen varaa. Yksikään virallinen dvd ei sisällä alkuperäistä englanninkielistä dubbausta.