Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Shogun's Samurai: The Yagyu Clan Conspiracy (Shogun samurai, 1978)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

Japanin historia on täynnä legendaarisia samuraitarinoita, joista kaksi on ylitse muiden: Tokugawa-veljesten taistelu shogunin virasta sekä 47 lojaalin samurain tarina. Kinji Fukasaku filmasi molemmat vuonna 1978. Ensimmäisenä kankaille ennätti Shogun's Samurai: The Yagyu Clan Conspiracy. Elokuvaa mainostettiin Toein paluuna periodidraaman pariin 12 vuoden tauon jälkeen[1], ja se julkaistiin hallinneesta kaksoisnäytössysteemistä huolimatta yksittäisteoksena. Yleisö pulitti lipusta täyden hinnan ja lisää oli pian tulossa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Shogun's Samurai sijoittuu vuoteen 1624. Maan sotavoimien ylipäällikkö shogun Hidetada Tokugawa on juuri potkaissut tyhjää, mikä on ajanut hänen poikansa katkeraan valtakamppailuun. Hovin suosikki uudeksi shoguniksi on nuorempi veli Tadanaga Tokugawa (Teruhiko Saigo), jolla on tukenaan kamariherra Doin (Shinsuke Ashida) uskolliset Koga-ninjat. Menehtyneen shogunin miekkailunopettaja Munenori Yagyu (Kinnosuke Nakamura) on kuitenkin päättänyt junailla vanhemman veljen Iemitsu Tokugawan (Hiroki Matsukata) maan johtoon. Yagyu vetää omat lapsensa miekkamies Jubei Yagyuta (Sonny Chiba) myöten mukaan juonitteluun, jossa ihmishenki ei paljoa paina.

Tokugawa-veljesten tarina on japanilaiskatsojille pääpiirteissään tuttuakin tutumpi, minkä johdosta elokuvantekijöillä on ollut tapana varioida sen yksityiskohdista erilaisia tulkintoja. Fukasakun lähestymistapa on politiikan nostaminen keskiöön. Uuden shogunin valinta on kutkuttavan likaista poliittista peliä, jossa valta lepää varjoista vaikuttavien kieroilijoiden käsissä. Teema on tuttu Fukasakun yakuza-elokuvista, joissa moraalittomat gangsteripomot pelaavat nuorilla miehillä shakkia.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Politiikka on avain myös pääosaa esittävän Kinnosuke Nakamuran (50‑ ja 60‑lukujen suurin samuraielokuvatähti paluuroolissaan) teatraalisen suoritukseen. Muodollinen artikulointi luo koskettavan maskin hahmolle, joka ei voi antaa todellisten tunteidensa purkautua. 1600‑luvun hierarkkisessa Japanissa etikettivirheestä saattoi nimittäin menettää päänsä.

Shogun's Samurain toinen omaperäisyys on historian railakas uudelleenkirjoitus. Kohtaus, jossa luonnollisiin syihin menehtyneeksi uskottu tosielämän henkilö salamurhataan leikkaamalla tämän pää irti, sai eittämättä teatteriyleisöt kusemaan housuihinsa. Ohjaaja itse kuittasi käänteen sanoin "niinhän on saattanut tapahtua" (Outlaw Masters of Japanese Film, 2005), muistuttaen samalla virallisen narratiivin olevan aina voittajien kirjoittamaa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Aivan ongelmitta Fukasaku ei tarinan painolastista selviä. Hahmoja on massiivinen katras ja pelkästään elokuvan trailerissa nähtävä "pääosissa" ‑lista sisältää 27 nimeä. Sivujuonteita on liikaa, vaikka vastapainona asetelma syveneekin molempien puolten saadessa marttyyrinsä. Katsojan suosikkitiimistä ei silti ole epäilystä, sillä Chiba, Hiroyuki Sanada ja Etsuko Shihomi pelaavat kaikki samassa joukkueessa. Nuoremman Tokugawan puolia pitää lähinnä japanilaisen elokuvan karismaattinen auktoriteetti Tetsuro Tamba harmittavan pieneksi jäävässä roolissa miekkamiehenä, joka iskee terällään vaikka kiven kahtia.

Toimintanarkkareille Shogun's Samurai lienee pieni pettymys, kuten elokuvan videovuokraamosta 80‑luvulla poimineet elitistinalut saattavat muistaa. Ympäri elokuvaa on ripoteltu lyhytkestoisia yhteenottoja, mutta mitään ikimuistoista ei nähdä. Toimintaesiintyjät ovat odotetusti Japan Action Clubin miekkamiehiä ja ninjoja. Koreografiasta vastasi kuitenkin vuonna 1952 perustettu, miekkatoimintaan erikoistunut maineikas Toei Tsurugikai ‑yksikkö, joka suunnitteli toimintajaksot realismia ja Chiban atleettisia vahvuuksia tasapuolisesti silmällä pitäen. Tästä huolimatta Chiba painuu mieleen enemmänkin eläväisen roolisuorituksensa ansiosta, mikä muodostaa hyvän kontrastin Nakamuran teatraalisuudelle.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Chiba on roolissaan itse asiassa niin hyvä, että hänet sementoitiin saman tien television ja valkokankaiden viralliseksi Yagyu Jubei ‑tulkiksi. Chiba veti Jubein saappaat jalkaansa vielä elokuvaan pohjaavissa televisiosarjoissa The Yagyu Clan Conspiracy (1978–1979), Yagyu abaretabi (1980–1981) ja Yagyu Jubei abaretabi (1982–1983), samuraifantasiassa Samurai Reincarnation, sen samannimisessä näytelmäversiossa (1981), televisioelokuvassa Shogun Iemitsu, Hikosa and Tasuke Issin (1989) sekä videolevitykseen kuvatun Sarutobi Sasuke and the Army of Darkness ‑sarjan osissa 3 ja 4 (2005).

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Vaikka The Yagyu Clan Conspiracy ei edustakaan aivan tunnistettavinta Fukasakua, päivitti se samuraidraamat 70‑luvulle vähintään tyydyttävästi. Aikalaisyleisö oli samaa mieltä: elokuva nousi julkaisuvuotensa kolmanneksi katsotuimmaksi kotimaiseksi elokuvaksi. Kolmen miljardin jenin tuotantobudjetti tuli takaisin kolminkertaisena vielä elokuvateatterien siivun jälkeenkin. Bonuksena päälle satoivat lisämassit kansainvälisiltä markkinoilta. Elokuva nähtiin teattereissa muun muassa Saksassa ja Yhdysvalloissa, eikä Suomessakaan jääty samuraimiekasta paitsi filmin saavuttua videomarkkinoille vuonna 1986 Nordic Videon toimesta. "Kaamean tositarinan" peloteltiin takakansitekstissä vievän heikkohermoisilta yöunet kaulankatkaisuineen!

Versioinfo (9.10.2025):

Shogun's Samurain voi hankkia omakseen BCI:n / Venturan laadukkaana R1 dvd‑julkaisuna tai samaa masteria hyödyntävänä UK‑julkaisuna. Upea teräväpiirtomasterikin olisi saatavilla Toeilta, mikäli joku vain tajuaisi laittaa sen levylle.

Alaviitteet

  1. ^ Elokuvan trailerissa esiintyvä väite Shogun's Samuraista Toein paluuna perioditoiminnan pariin 12 vuoden tauon jälkeen vaikuttaa viittaavan Toei Tsurugikai ‑yksikköön, joka vetäytyi samuraielokuvien parista vuonna 1966, sekä mahdollisesti myös Nakamuraan joka jätti Toein samana vuonna. Todellisuudessa Toei oli tuottanut tämän jälkeenkin muutaman samuraigenreen kuuluvan tai sitä vähintäänkin sivuavan elokuvan (mm. Eleven Samurai, 1967; Bounty Hunter ‑sarja, 1969–1972). Väitettä voidaan kuitenkin pitää todenmukaisena sikäli, että pari samuraifilmiä vuosikymmenen taitteessa oli kuin neula heinäsuovassa verrattuna yhtiön 50‑luvun samuraielokuvavuosiin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Swords of Vengeance: Fall of Ako Castle (1978)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

Japanin historiassa koettiin yksi sen tunnetuimmista tragedioista vuonna 1701. Ako‑klaanin nuori daimio Asano oli saanut kunnian isännöidä lääniherrojen tapaamista shogunin linnassa. Kokematon Asano provosoitui häntä halveksuneen seremoniamestari Kiran pilkasta siinä määrin, että veti miekkansa tupesta. Kira selvisi selkkauksesta pintapuolisilla vammoilla, Asano puolestaan määrättiin suorittamaan harakiri rangaistuksena valtiomiehen vahingoittamisesta ja symbolisesta rikoksesta valtiovaltaa kohtaan. Ako‑klaanin samurait menettivät linnansa ja omaisuutensa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Asanon lojaalit samurait eivät kuitenkaan alistuneet kunniansa häpäisemiseen. Miehet luovuttivat linnansa, mutta alkoivat kamariherra Oishin johdolla punoa kostosuunnitelmaa. Lähes kaksi vuotta myöhemmin, lumisateisena päivänä joulukuussa 1702, Ako‑klaanin samurait marssivat Kiran kartanolle ja laittoivat suunnitelmansa toimeen, jokaisen miehen tiedostaessa rangaistuksen teosta olevan kuolemantuomio. Tarinankertojia vuosisadat inspiroinut klassinen tragedia, jonka fiktiiviset kerronnat tunnetaan nimellä Chushingura, oli syntynyt. Länsimaissa tapahtumaan viitataan yleensä 47 lojaalin samurain tai 47 roninin tarinana.

Chusingura on filmattu elokuvaksi tuhanteen kertaan (muun muassa Kenji Mizoguchin The Loyal 47 Ronin, 1941, Kunio Watanaben The Loyal 47 Ronin, 1958, Hiroshi Inagakin Chusingura, 1962). Swords of Vengeance on 159‑minuuttisena sovituksista lyhimmästä päästä (Inagakin elokuva oli kolme ja puolituntinen, Mizoguchin versio nelituntinen). Lyhennys on saatu aikaiseksi tiivistämällä alun tragedia, jonka kuvittamiseen moni muu ohjaaja on käyttänyt kokonaisen tunnin, muutaman minuutin pituiseksi kohtaukseksi. Sen enempää ei Kinji Fukasakun niljakas luottonäyttelijä Nobuo Kaneko tarvitse Kiran roolissa saadakseen niin Asanon (Teruhiko Saigo) kuin katsojan vihat niskoilleen. Veto on fiksu, sillä tarinahan ei lopulta kerro Asanosta vaan kostoon ryhtyvistä samuraista.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Swords of Vengeance oli tuotannollista jatkoa samuraimyyttejä modernisoineelle Shogun's Samuraille (1978). Swords of Vengeancen lisäys sankaritarinaan on Fukasakun realistisempi ote ja poliittinen tarkkanäköisyys. Asanon rangaistuksen oikeudenmukaisuutta peilataan paitsi yksilön, myös hierarkkisen oikeusjärjestelmän näkökulmasta. Shogunin sana on laki ja hänen jokainen päätöksensä oikea, koska muutoin koko järjestelmä asettuisi kyseenalaiseksi. Katsomon puolella on mahdotonta välttyä rinnastukselta Japanin keisarin toisen maailmansodan aikaiseen asemaan ja lopulliseen tunnustukseen siitä, ettei hän ollutkaan jumalan perillinen eikä Japani jumalan kansakunta. Fukasaku eli nämä hetket itse, 15‑vuotiaana ruumiskasojen alla piilotellen.

Politiikan ohella Fukasaku tuo Swords of Vengeanceen 70‑lukulaista rosoisuutta. Kostoa janoavien samuraiden kärsimättömyys ja heidän johtajansa (Kinnosuke Nakamura) suorittama harhautus, jolla hän uskotteli jopa omalle perheellensä luopuneensa kostosuunnitelmasta, on perinteisesti ollut Chusinguran keskiössä, mutta Fukasakun käsissä tuskanhikeä vuodatetaan enemmän. Yksi miehistä muun muassa alkoholisoituu ja kauppaa vaimonsa bordelliin maksaakseen viinansa, ja raivoisassa loppunujakassa useampikin sankari vetäytyy lattialautojen alle "etsimään piiloutuneita vihollisia".

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Realismi ulottuu myös elokuvan toimintakoreografiaan, josta vastasi klaanin avuksi saapuvaa miekkamiestä esittävä Sonny Chiba. Toimintaosaston kohokohta on lopussa nähtävä Chiban ja Tsukehiko Watasen välinen karu neliminuuttinen kuolintaistelu, joka päättyy voittajan romahtamiseen lattialle hengästyneenä.

Huhujen mukaan Fukasaku olisi tähdännyt radikaalimpaankin uudelleentulkintaan, mutta filmin perinnetietoinen päätähti Kinnosuke Nakamura vesitti suunnitelman. Jutussa voi olla perää, sillä kaksikon yhteistyöt loppuivat tähän elokuvaan ja pari vuotta myöhemmin Chiba mätti jo zombeiksi muuttuneita kansallisikoneja Fukasakun herkullisessa Samurai Reincarnationissa (1981). Vuonna 1994 Fukasaku puolestaan ohjasi elokuvan Crest of Betrayal, joka oli Chusinguran ja Yotsuya Kaidanin yhdistävä kummitusjuttu. Swords of Vengeancen kohdalla voidaan tosin oikeutetusti kysyä, toimisiko 47 roninin tarina ilman sen katarttista sankarillisuutta?

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Fukasakun ja Nakamuran erimielisyyksistä huolimatta lopputuloksessa tasapaino tuntuu olevan juuri kohdillaan. 47 roninin tarina on skaalaltaan massiivinen, ja vaikka hahmoja on tämänkertaisessakin sovituksessa rutosti, Fukasaku leikkaa terävästi ja lypsää ilmeikkäistä roolisuorituksista kaiken irti. Toshiaki Tsuhiman musiikkia käytetään poikkeuksellisen hyvin tarinankerronnan apuvälineenä. Lopputulos on kuin shakkimatsi ilman lautapelin kliinisyyttä. Juuri nämä seikat nostavat Swords of Vengeancen hajanaisemman Shogun's Samurain yläpuolelle.

Fukasakun taidosta ohjaajana tekee mieli nostaa esiin myös yksittäinen esimerkki. Alun kohtauksessa, jossa Asanon yksinäinen samurai kyynelehtii pölyävässä sorakasassa hänen isäntänsä kävellessä kohti teloituspaikkaa, konkretisoituu aikakauden luokkayhteiskunta ja epätoivo oman aseman murtumisesta tavalla, joka aukeaa kapitalistisen yksilöllisyyden keskellä varttuneelle nykykatsojallekin. Kyse ei ollut vain läheisen ihmisen menettämisestä, vaan omien yhteiskuntaoikeuksien katoamisesta taivaan tuuliin. Inagakin ja Watanaben filmauksissa sama kohtaus ei ole yhtä tehokas.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Swords of Vengeance lukeutuu eittämättä Chusinguran parhaiden filmatisointien joukkoon, vaikka perinnetietoiset katsojat saattavatkin löytää suosikkinsa aiempien klassikkosovitusten parista. Tarinaan tutustuminen niiden kautta ei ole huono idea muutenkaan, sillä Fukasakun elokuvassa katsojan oletetaan jo tuntevan tarina pääpiirteissään. Osa yksityiskohdista ja tarinan maantieteellinen kartta jätetään selittämättä, ja onpa filmiin unohtunut pieni jatkuvuusvirhekin Ako‑klaanilaisten tiedostaessa Kiran syyllisyyden jo ennen kuin heitä on informoitu (maan toisella puolella tapahtuneen) konfliktin toisesta osapuolesta. Toisaalta ei ole mitään syytä, miksi katsojan tulisi ymmärtää jokainen yksityiskohta nauttiakseen mukaansa tempaavasta samuraitarinasta.

Mainittakoon vielä loppuun, että elokuvassa yhteen sympaattisimmista roolisuorituksistaan yltävälle Chiballe Swords of Vengeance oli jo toinen kerta Chusinguran parissa. Ensimmäinen koitti vuonna 1963 Shigehiro Ozawan modernissa gangsterimukaelmassa The Loyal 47 Gangsters. Asanon roolissa – itsemurhaan pakotettuna rikollispomona – nähtiin Ken Takakura ja hänen kostajanaan Chiezo Kataoka. Chiban osaksi jäi pikkurooli yhtenä lojaaleista gangstereista. Yleisö ei nähtävästi ottanut 1960‑luvulle sijoitettua yakuza-variaatiota omakseen, sillä kaksiosaiseksi tarkoitettu tarina jäi vaille päätösfilmiä.

Versioinfo (9.10.2025):

Swords of Vengeancen voi hankkia omakseen Adnessin / Venturan peruslaadukkaana R1 dvd‑julkaisuna. Sama levy löytyy myös BCI Eclipsen Shogun Collection ‑laatikosta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Hunter in the Dark (1979)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Hideo Gosha

Hideo Gosha, jonka nimi mainittaisiin oikeudenmukaisessa maailmassa heti Akira Kurosawan jälkeen Japanin merkittävimpänä samuraiohjaajana, toimi etulinjassa uusien elokuvantekijöiden romuttaessa sankarimyyttejä 60‑luvulla. Samurairomantiikan uudelleenarviointi alkoi terävällä debyyttielokuvalla Three Outlaw Samurai (1964) ja sai huipennuksensa nihilistisessä pakkomielletarinassa Hitokiri (1969). Hunter in the Darkissa viimeisetkin romantiikan rippeet olivat kaikonneet.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Hunter in the Dark alkaa lyhyellä johdatuksella 1700‑luvun Japaniin. Politiikassa ja lainhallinnassa rehottava korruptio on nostanut varjoissa toimivat gangsteriorganisaatiot kukoistukseen. Erästä näistä johtaa palkkamurhia kauppaava Gomyo Kiyoemon (Tatsuya Nakadai), joka heti alussa salamurhaa kilpailijansa. Gomyon tehokkaimpana murhamiehenä toimii muistinsa menettänyt yksisilmäinen tappaja Tanigawa (Yoshio Harada) joka ei turhia kysymyksiä kysele. Useaan suuntaan haarautuva juoni starttaa, kun Kiyoemonin vihamiehet alkavat punoa kostoa samaan aikaan kun kaupunkiin ratsastaa umpimätä poliitikko Tanuma (Tetsurō Tamba) ja tälle työskentelevä raakalaismainen poliisijohtaja Shimoguni (Sonny Chiba), jonka tehtäväksi tulee puhdistaa kaupunki pomonsa vastustajista.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hunter in the Darkin juonitiivistelmä raapaisee ainoastaan pintaa tarinassa, jonka monimutkaisuus saisi keskiverron saippuakäsikirjoittajan halkeamaan kateudesta. Filmin edetessä kaunoja, kostojuonia ja klaanien olemassaolotaisteluja punotaan heikompia hirvittävällä antaumuksella. Jotta juttu ei menisi kuivaksi, Gosha värittää kuvat jatkuvalla seksillä ja väkivallalla. Kun gangsteripomo murhataan parvella iskemällä miekka hänen kaulansa läpi, valuu veri lattialautojen välistä alakerrassa tanssivan stripparin rinnoille. Masaru Satōn (Goyōkin, 1969) groovit musiikit antavat kuville rytmin.

Edellä mainittu kohtaus nostaa esille elokuvahistoriankirjoituksessa vähälle jääneen vertailun Goshan visuaaliseen serkkuun Dario Argentoon. Siinä missä Goshan varhaistyöt olivat toisinaan velkaa Sergio Leonen spagettiwesternestetiikalle, oli hänen 70‑luvun elokuvissaan (mm. Violent Streets, 1974) havaittavissa Argentoon vertautuvaa kuvallista tyylittelyä. Olisi kuitenkin Goshan aliarvottamista, mikäli hänet asetettaisi maailmalla paremmin tunnettujen ohjaajien varjoon.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mikäli vertailuja muihin elokuvantekijöihin haluttaisi kuitenkin jatkaa, olisi seuraava nimi listalla Kinji Fukasaku. Fukasaku oli gangsterielokuvissaan (mm. Battles Without Honor and Humanity, 1973) lanseerannut uutta aikaa edustavan dokumentaarishenkisen lähestymistavan väkivaltaan. Hunter in the Darkissa Gosha tekee saman miekkataisteluille jopa kouraisevimmissa määrin kuin 60‑luvun merkkiteoksissaan. Matsit ovat armotonta veripalttua, jossa voittaja on se, jonka henki pihisee pisimpään vastaanotettujen miekaniskujen jälkeen. Erityisen mieleenpainuva on kolmen puukoin aseistautuneen naisen isku kylpevän palkkamurhaajan kimppuun.

Sonny Chiba ilmaantuu tarinaan sen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja esiintyy puolessa tusinassa kohtauksessa. Roolisuoritus on varsin mainio, sillä roistomainen hahmo alkaa herättää huolta kunniallisempien henkilöiden puolesta alta aikayksikön. Toimintasektorilla kohokohta on satojen kanojen keskellä käytävä lyhyt mutta nopeatempoinen lopputaistelu. Chris D:n haastattelussa Chiba muisteli kuvausten kestäneen pitkään, sillä Gosha vaati taistelukohtauksissa äärimmäistä realismia ja yksityiskohtien paikalleen hiomista.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Meriiteistään huolimatta Hunter in the Dark ei lukeudu aivan Goshaan parhaimmistoon. Melodraaman, monimutkaisen tarinan ja tunkkaisen nihilismin yhdistelmä tekee elokuvasta väkisinkin raskaan, eikä Goshan voida sanoa olleen 70‑luvun lopulla enää nuoruusvuosiensa vedossa. Filmi eroaa myös esimerkiksi edellisvuoden The Fall of Ako Castlesta siinä, ettei se juurikaan ulota poliittista luotaustaan valtiovallan tasolle, vaan kertoo korruption keskellä kieroilleista yksilöistä. Auringonpaisteisiin samuraisankareihin kyllästyneille katsojille on kuitenkin tarjolla sujuvasti toteutettua ja hetkittäin erittäin tyyliteltyä monotusta päin kasvoja, ja sehän riittää vallan hyvin.

Versioinfo (9.10.2025):

Hunter in the Darkin saatavuus kotivideoformaatissa on valitettavan puutteellinen. Shochikun japanilaisessa dvd:ssä kuva on turhan haalea, HK Videon Ranskalevyllä puolestaan silmin nähden buustattu, eikä kumpikaan julkaisu sisällä englanninkielistä tekstitystä. Olematon apu löytyy Hongkongissa julkaistusta fullscreen-levystä. Japanissa (Shochiku) ja Yhdysvalloissa (Criterion) on tarjolla myös HD‑tasoiset videostriimit, joita ei kuitenkaan ulkomailta katsella ilman kikkailua.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Makai Tensho: Samurai Reincarnation (1981)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

Fantasiakirjailija Futaro Yamadan ninjatarinat ovat olleet japanilaisten eksploitaatiotuottajien suosiossa (Kunoichi ninpo, 1964; Ninja's Mark, 1968; Ninja Wars, 1982). Komeimpaan ja taatusti synkimpään sovitukseen ylsi Toein ja Haruki Kadokawan Samurai Reincarnation. Yamadan visiot maanpäällisestä helvetistä tuotiin kankaille tavalla, joka vakuuttaa tänä päivänäkin.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Samurai Reincarnation alkaa apokalyptisillä kuvilla teurastuksen jälkimainingeista. Eletään 1600‑luvun puoliväliä ja kristinusko on kielletty. Shogunin joukot ovat tappaneet 27 000 kristittyä, pinonneet näiden ruumiit kasoihin ja asettaneet irtileikatut päät seipäisiin. Kristittyjen johtaja Shiro Amakusa (Kenji Sawada) kiroaa jumalan ja anoo helvetin voimia avukseen. Yliluonnolliset kyvyt saanut Amakusa alkaa kerätä kuolleista herätettyjen sielujen sotajoukkoa, johon liittyvät katkerana luolassa kuollut miekkamies Musashi Miyamoto (Ken Ogata), samurain petetty vaimo Lady Hosokawa (Akiko Kana) ja omalle pojalleen kateellinen klaanijohtaja Munenori Yagyu (Tomisaburo Wakayma).

Samurai Reincarnation seuraa koko ensimmäisen tuntinsa ajan roistohahmo Amakusan edesottamuksia. Poikkeuksellinen lähestymistapa tarjoaa kutkuttavan katsauksen pahuuden joukkojen psyykeeseen ja nostaa tehokkaasti jännitteitä. Pimeyden voimia vastaan asettuva Jubei Yaguy (silmälappupäinen Sonny Chiba) nousee päähenkilöksi vasta toisen puoliskon aikana. Tunnelma onkin suorastaan infernaalinen Yaguyn ja Miyamoton – hyvän ja pahan – viimein kohdatessa kaksintaistelussa elokuvan loppupuolella.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Pelkkää toimintaa hakeville 121‑minuuttinen Samurai Reincarnation on väärä elokuva, sillä painopiste on mystisessä, pahuutta uhkuvassa tunnelmassa. Jenkkimarkkinoita varten leikattu viihteellisempi 88‑minuuttinen versio on sen nähneiden mukaan melko käsittämätön. Pääosin pimeässä tapahtuvan elokuvan ainoita valon pilkahduksia ovat kuolleiden legioonaan värvätyn ninjapojan (idolihenkinen Hiroyuki Sanada) pyrkimys pelastaa oma sielunsa ja paeta paholaisen kätyreiltä nuoren orpotytön kanssa.

Erityisen herkulliseksi Samurai Reincarnationin tekee se, että tarinan hahmot ovat historiallisia henkilöitä, jotka on sijoitettu fantasiakontekstiin. Musashi Miamoto ja Jubei Yaguy eivät kaipaa esittelyitä, mutta ensimainitun kansallissankarin esittäminen helvetistä palanneena zombina oli vähintäänkin radikaali veto. Historiaan tarkemmin perehtyneet tunnistavat loputkin henkilöt, kuten pahuuteen ja hulluuteen yhdistetyn miekantekijä Muramasan (Tetsuro Tamba), joka lupaa takoa Yaguylle miekan, joka leikkaa kahtia itse jumalan mikäli tämä tulee matkalla vastaan.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba nähdään Yagyun kengissä jo neljättä kertaa. Näyttelijällä oli vyönsä alla Shogun's Samurai (1978) sekä televisiosarjat Yagyu Clan Conspiracy (1978–1979) ja Yagyu Jubei Abaretabi (1980–1981), joiden suosio hahmon yleisen tunnettavuuden kanssa mahdollistivat Yaguyn sijoittamisen taka-alalle elokuvan alussa. Kovimmassa vedossa on kuitenkin Miyamotoa esittävä Ken Ogata, joka vangitsee katsojan huomion pelkällä äänellään. Näyttelijä on niin vahvan maskeerauksen ja maskien takana, ettei häntä muuten tunnistaisi.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Samurai Reincarnation valmistui Toein elokuvana, mutta projektin liikkeellepannut voima oli oman studionsa pari vuotta aiemmin perustanut tuottaja Haruki Kadokawa, joka toi Hollywood-henkisen suuren rahan elokuvanteon Japaniin. Ohjaajaksi palkattiin alun perin Hideo Gosha (Hitokiri, 1969), joka kuitenkin pidätettiin laittomien aseiden hallussapidosta ennen tuotannon alkua. Tilalle löydettiin Kinji Fukasaku, jolle materiaali sopi yllättävän hyvin. Rikoselokuvat taakseen jättänyt Fukasaku oli 70‑luvun lopussa löytänyt kutsumuksen tunnettujen samuraitarinoiden uudelleentulkinnoista, ja jatkoi Samurai Reincarnationin jälkeenkin fantasian parissa (Legend of the Eight Samurai, 1983).

Samurai Reincarnationin tuotantobudjetti oli aikakauden standardein kohtalaiset 500 miljoonaa jeniä (mikä oli tosin vain puolet G.I. Samurain vastaavasta). Kovimmat panostukset tehtiin Shogunin palavassa linnassa käytävään lopputaisteluun Chiban ja Wakayman välillä. Liekkimeren keskellä kuvattu kohtaus on edelleen ällistyttävää seurattavaa ja laittaa katsojan pohtimaan kuinka helvetissä he tuon tekivät? Tuotannosta kantautuneiden tarinoiden mukaan juuri kukaan kohtaukseen osallistunut ei selvinnyt ilman palovammoja! Näin vakuuttavaa toimintakuvastoa harvemmin kohtaa nykyisellä vesitettyjen cgi‑spektaakkelien aikakaudella.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Keväällä 1981 valmistunut Samurai Reincarnation lanseerattiin 6.6. kuuden viikon teatterikierrokselle. Paholaiset eivät silti upottaneet julkaisua, sillä elokuva toi budjettinsa kaksinkertaisena takaisin. Samurai Reincarnationin tarina on sittemmin jatkanut elämäänsä niin uusintaversioiden kuin animesovituksen muodossa, mutta mielenkiintoisin lienee heinäkuussa 1981 julkaistu näytelmäversio. Teatterilavalla Chiba ja Sanada esittivät elokuvasta tuttuja hahmojaan Etsuko Shihomin (Sister Street Fighter, 1974) periessä Sawadan roolin tarinan roistona.

Versioinfo (9.10.2025):

Samurai Reincarnationista löytyy englantiystävälliset dvd‑julkaisut Hongkongista (IVL) ja Yhdysvalloista (Media Blasters). Näistä ensimainittu kärsii ajoittaisesta huonosta kieliopista tekstityksissä, viimemainitun on raportoitu hyppäävän yhden kohtauksen yli ainakin joillakin dvd‑soittimilla. Virhe on mahdollisesti korjattu myöhemmissä painoksissa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Sure Death Revenge (1987)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

1980‑luvun kuplatalous siirtyy samuraiajan Japaniin Kinji Fukasakun paikoin innostavassa, paikoin tylsistyttävässä periodiseikkailussa. Pikkukaupungissa alkaa tapahtua, kun nuori ja ylimielinen maistraatti (Hiroyuki Sanada) saapuu kylään. Pian kaupunkiin ilmaantuu myös slummialueella tuhoa ja yhden ruumiin aikaan saava bilettävä nuorisojoukko. Maistraatti kieltää tuntevansa nuoria, vaikka heidän välillään vaikuttaakin olevan jokin yhteys. Kylän nuutunut poliisivirkamies Mondo Nakamura (Makoto Fujita) saa tapauksen tutkinnan kontolleen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Pitkällä valitusvirrellä elokuvan avaava Mondo on esimiestensä ivaaman, tossun alla elävän japanilaisen bisnesraatajan muinainen perikuva. Filmin avauskohtauksen hän viettää juosten karkuun pillastutta kolleegaansa – tapaus, joka ei lainkaan paranna hänen entuudestaan huonoa mainetta prefektuurin aikaansaamattomimpana virkamiehenä. Kotona häntä odottaa vaimo ja "vanha taistelukirves" (vaimon äiti), jotka vuorotellen nalkuttavat ja puntaroivat mahdollisuuksiaan paremman ukon löytämiseen. Tuppukylän hiljaisessa baarissa emäntä (Mitsuko Baisho) puolestaan vuodattaa Mondolle rakkauselämänsä kipuja ja ilmaan haihtuneita unelmia.

Jos Sure Death Revenge alkaa tässä vaiheessa kuulostaa keski-ikäisille kotirouville kirjoitetulta televisiosarjalta, on havainto aivan oikein, monessakin mielessä. Pohjalla vaikuttaa Shochikun ja TV Asahin tolkuttoman suosittu samurai-franchise Sure Death eli Hissatsu, jonka pohjalta on tuotettu 31 televisiosarjaa (sekä lukuisia televisiospesiaaleja, teatterinäytelmiä ja 11 elokuvaa). Hissatsu starttasi televisiossa vuonna 1972, jonka jälkeen sarjoja tuotettiin peräkanaa 29 kappaletta aina vuoteen 1987 saakka. Sure Death Revenge, neljäs filmi järjestyksessä toisessa elokuvasarjassa, juhlisti Hissatsun 15‑vuotissyntymäpäivää. Sattumoisin Fukasaku ohjasi myös ensimmäisen televisiosarjan avausepisodin vuonna 1972, vaikkei ollutkaan mukana myöhempien sarjojen tuotannossa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hissatsu-franchisen pähkinöitä olivat draama‑ ja jännärimateriaalin ajoittain humoristinen käsittely sekä palkkamurhaajateema. Sarjojen lukuisten muiden hahmojen tapaan Mondo Nakamura oli sivuammatiltaan palkkionmetsästäjä, toki kollegojen ja kotiväen asiasta tietämättä. Tässä lieneekin Hissatsun menestyksen salaisuus: tumpeloiva ukko ja vahva painotus arkipäiväisiin naishahmoihin lienee vedonnut naiskatsojiin, Mondon salainen yöelämä taas supersankaruudesta unelmoineisiin, toimistotöihin jumittuneisiin miehiin.

Hissatsunsa tuntevien katsojien odotusten mukaisesti Mondo ottaa nuorisoöykkärien rankaisemisen kontolleen siinä vaiheessa, kun lain pitkä koura osoittaa lyhyytensä ja syyllisten päistä luvataan rahapalkkio. Mondo ei ole apajilla kuitenkaan yksin, sillä verirahojen perässä on toinenkin palkkionmetsästäjä, Bunshichi, jonka roolissa nähtävä Sonny Chiba on elokuvan parasta antia.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba erinomaisessa vedossa niin toimintaosaajana kuin näyttelijänä omista lapsistaan kovakouraisesti salamurhaajia koulivana miekkamiehenä. Perinteisessä matatabi-asussa vaeltava ukko on sekä karismaattinen että sympaattinen, ja yhteispeli Fujitan ja tytärtä esittävän Sukeban Deka ‑tyttö Haruko Sagaran kanssa toimii mainiosti. Chiba vastasi myös elokuvan toimintajaksoista Japan Action Club ‑tiiminsä kanssa. Miekkataistelut ovat hieman liiankin koreografioidun näköisiä, mutta runsaine hidastuskuvineen niin näyttäviä, ettei asia suuremmin häiritse.

Estetiikan saralla ei muutenkaan ole valittamisen aihetta Fukasakun viljellessä ilmiselvää Sergio Leone ‑kuvastoa ja täyttäessä ääniraidan Zorrojen ja spagettiwesternien yhdistelmältä kuulostavalla musiikilla. Plussana päälle värikäs puvustus tarjoaa silmäruokaa vähintäänkin aihepiiristä kiinnostuneille.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Fukasakulle ominaiset teemat pilkottavat draaman ja toiminnan välistä vaimeasti kantautuvana yhteiskunnallisena kritiikkinä: auktoriteetit ovat jälleen vähäosaisia kyykyttäviä ja tällä kertaa heiltä myös kasarihengessä maansa anastavia lieroja. Fukasakun elokuvaksi Sure Death Revenge on kuitenkin tavattoman konventionaalinen ja ajoittain tylsä, ehkäpä juuri sen takia myös tyypillinen esimerkki 80‑luvun japanilaisesta valtavirtaviihteestä (pari irtopäätä ja muutamat tissit, joista yksi pari kuuluu pornotähti Hitomi Kobayashille, eivät asiaa muuta, sillä niistä ei ollut televisiossakaan puutetta). Hillityin odotuksin katsottuna Sure Death Revenge viihdyttää silti aivan kohtalaisesti, vaikka 130 minuutin kestoa onkin vaikea perustella muulla kuin toiminta‑ ja draamayleisöjen samanaikaisella palvelemisella. Taloudellisesta näkökulmasta ratkaisu näkyi toimivan.

Loppuun pieni trivia. Elokuvan sankari Mondo oli tuotannon alkuvaiheilla saada astetta kovemman vastustajan kuin lopulliseen elokuvaan päätyi. Hissatsu-sarjan taustoista kertovan kirjan Hissatsu shirizu kanzen hyakka (1995) mukaan Fukasaku tarjosi Chiballe alun perin mahdollisuutta toistaa Shogun's Samuraista (1978) ja Samurai Reincarnationista (1981) tutun Jubei Yagyun rooliin, josta Chiba kuitenkin kieltäytyi. Ehkäpä parempi näin, hahmon oman maineen nimissä.

Versioinfo (9.10.2025):

Helpoiten elokuvan hankkii käsiinsä keskinkertaisena UK‑levynä. R1-julkaisusta kannattaa pysyä kaukana, sillä se on kropattu 1.33:1 ‑muotoon. Parhaan kuvanlaadun saa hankkimalla Shochikun japanilaisen dvd:n tai Blu‑rayn, tosin tekstitykset joutuu lisäämään itse.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Shogun's Shadow (1989)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Yasuo Furuhata

Sonny Chibaa ei juurikaan nähty valkokankailla 80‑luvun taitteen samuraibuumin jälkeen. Vuoden 1989 Shogun's Shadow iski kankaille kuitenkin jotain näkemisen arvoista. Chiba ja Japan Action Clubin (JAC) stunt-miesten armeija pistivät parastaan yhdessä viimeisistä yhteistöistään ennen Chiban vararikkoa (Yellow Fangs, 1990) ja JAC:n myymistä uudelle omistajalle.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Historiaa fiktioksi jalostava Shogun's Shadow sijoittuu vuoteen 1651. Vallanhaluinen ministeri Abe (Hiroki Matsukata) ja järkensä menettänyt shogun Iemitsu Tokugawa (sama heppu joka kamppaili vallasta The Yagyu Clan Conspirancyssä) ovat punoneet juonen vallanperijän, shogunin 9‑vuotiaan pojan Takechiyon (myöhemmältä nimeltään Ietsuna Tokugawa) salamurhaamiseksi. Kun ensimmäinen hyökkäys tylpistyy pojan henkivartijoihin, lähetetään perilliselle virallinen kutsu seremoniaan Edoon. Kutsusta ei voi kieltäytyä, vaikka kyseessä on ilmiselvä ansa. Abelle ja Iemitsulle kaunaa kantavaan ronin (Ken Ogata) ja hänen ninjajoukkonsa ottavat suojelustehtävän vastaan, lähtien viiden päivän saattokeikalle kohti Edoa mahdotonta vastusta uhmaten.

Sanalla sanoen Shogun's Shadow on Commandon asenteella filmattu samuraiajan yhdistelmä Sormuksen ritareita ja vapaavalintaista 60‑luvun iskujoukkoelokuvaa. Helvetin hyvä juttu! Tästä päästäänkin oleellisimpaan, eli toimintaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Shogunin mobilisoitua koko maan armeijan, muuttuu elokuva liki tauottomaksi ja parhaimmillaan todella näyttäväksi selviytymistaisteluksi. JAC:n luomia upeita yhteenottoja ja stuntteja tarjoillaan vuorilla ja metsissä, jalan ja ratsailla, miekoin ja kepein, räjähteitä unohtamatta. Kohokohtiin lukeutuvat muun muassa hurjat hypyt jokeen, rotkon ylittäminen köyden varassa sekä massiiviset tuli‑ ja räjähdysefektit, joita toteuttamaan tuotiin amerikkalainen stunt-koordinattori George Fisher (The Towering Inferno, 1974; Commando, 1985). Kuvaavaa on, että elokuvan stunt-esiintyjien vakuutusmaksuihin meni 400 miljoonaa jeniä (nykyvaluutaksi muutettuna 3,5 miljoonaa euroa) eli hieman yli puolet filmin tuotantobudjetista.

Taistelukoreografiasta vastasi sankareita jahtaavaa pahista esittävä Chiba yhdessä kiinalaisen Jianqiang Hun kanssa. Mykän apinataistelijan roolissa komeita otteita esittävä Hu omasi kokemusta muun muassa Jet Lin (Shaolin Temple, 1982) ja Liu Chia Liangin (Martial Arts of Shaolin, 1986) elokuvien koreografina ja stunt-miehenä. Pitkiä matseja suosivassa koreografiassa onkin runsasta Hongkong-vaikutteisuutta, jota oli toki nähty Chiban ja hänen oppipoikansa Hiroyuki Sanadan filmeissä jo 80‑luvun taitteesta lähtien. Chiba itse esittelee kameran edessä sen verran taidokasta miekankäsittelyä, että katsoja erehtyy hetkittäin hurraamaan väärälle tiimille.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

90‑luvun taitteen seesteisen japanilaisen elokuvan keskellä Shogun's Shadowin toiminnallisuus on kuin tuulahdus raikasta ilmaa. 2000‑luvun alussa Chiba muisteli kuitenkin Chris D:n haastattelussa, kuinka japanilaiset aikalaiskriitikot tyrmäsivät elokuvan liian toiminnallisena. Tämä käsittämätön mutta japanilaisen hienoston parissa valitettavan yleinen ajattelutapa auttaa ymmärtämään sitä kurjaa, tänä päivänäkin hallitsevaa tilaa, johon japanilainen toimintaelokuva on sitten loiston vuosiensa vajonnut.

Ainoa Shogun's Shadowissa katsojalta hieman anteeksiantoa vaativa seikka on filmin sijoittuminen suuren rahan valtavirtatoimintagenreen. Tarinan ja henkilöhahmojen syvyyden puute ei itsessään ole suuri synti, mutta tällä kertaa niitä ei myöskään kompensoida härskillä kuvallisella ilmaisulla Chiban ronskimpien elokuvien tapaan. Eksploitaatiokuvaston sijaan tarjoillaan komeita luontokuvia vuorilta ja jokirannoilta, mikä ei tietenkään ole aivan kohtuuton vaihtokauppa. Aikakauden ohella lopputulokseen lienee vaikuttanut 60‑luvulta lähtien kuivahkoja gangsterielokuvia luotsannut ohjaaja Yasuo Furuhata.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Elokuvan loppuun on jäänyt hieman omituinen tyylirikko, kun filmiä ei saada poikki ja toimintafinaalia seuraa vartin pituinen hovidraamahuipennus. Omalla omituisella tavallaan jakso kuitenkin toimii, tehden elokuvasta entistä eksoottisemman Japanituotteen. Samaa voidaan sanoa puolivälin harvinaisen 80‑lukulaisesta rockmusiikkijaksosta, jossa kuvat saavat rytminsä The Alfee ‑bändin metallibiiseistä. Kuivien periodidraamojen rakastajat ja homehtuneet kriitikot pysyköötkin etäällä, sillä Shogun's Shadow on Japan Action Clubin lahja toiminnan ystäville, kasarikansiin pakattuna.

Versioinfo (9.10.2025):

Elokuvasta on saatavilla peruslaadukas R1-julkaisu, joka on sittemmin ilmestynyt useammankin eri levittäjän paketoimana.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria