Haapsalun HÕFF-festivaali järjestettiin tänä vuonna jo kuudetta kertaa. Ohjaajavieraita ei paikalle oltu saatu lennätettyä yhtä laajassa skaalassa kuin aiempana vuonna, mutta se ei menoa haitannut. Leffojen kyljessä oheisohjelmana nähtiin jo tutuksi tullut Zombie Walk sekä tällä kertaa uutuutena myös Zombie-tanssiesitys.
HÕFF-festivaalin aloituselokuvana sai kunnian toimia 2D:nä esitetty Brian Yuznan Amphibious 3D (2010), joka tykitettiin yleisön iloksi viileässä kevätilmassa Piispanlinnan pimeässä sisäpihassa. Tarjoilu lämpimine hehkuviineineen sentään pelasi, mutta hyisistä olosuhteista johtuen kukaan Elitisti-toimituksesta ei elokuvaa valitettavasti loppuun asti kyennyt katsomaan.
Muu ohjelmisto tarjoiltiin pääasiassa kulttuurikeskuksen uudessa vastavalmistuneessa esityssalissa, jossa elokuvia kelpasikin hyvin katsoa muutamista akustiikkaongelmista huolimatta. Festivaaliohjelmiston suurimpana vetonaulana toimi tänä vuonna Jason Eisenerin tammikuussa Sundance-festivaalilla maailman ensi-iltansa saanut Hobo with a Shotgun (2011).
Festivaalikattauksesta vaille käsittelyä jäi tällä kertaa vain pieni kourallinen elokuvia: Karim Hussainin Subconscious Cruelty (2000) – joka oli aikataulutettu päällekkäin kiinnostavamman Dark Soulsin (2010) kanssa, A Horrible Way to Die (2010) – joka kilpaili vailla toivoa ohjelmistopaikasta Hobo with a Shotgunin kanssa – ja The Catechism Cataclysm (2011), jonka esitysaika oli myöhäisempi kuin takaisin Suomeen matkaavan lautan lähtöaika. Kuulopuheiden perusteella kukaan muukaan ei valitettavasti viimeksi mainitun esityksestä päässyt nauttimaan, sillä juuri esitysajan alkuhetkillä koko Haapsalu kärsi laajamittaisesta sähkökatkosta.
Sisällysluettelo
Mørke sjeler (2010)
O: César Ducasse & Mathieu Peteul
Beyond the Black Rainbow (2010)
O: Panos Cosmatos
Hobo with a Shotgun (2011)
O: Jason Eisener
Hatchet II (2010)
O: Adam Green
Kommandør Treholt & ninjatroppen (2010)
O: Thomas Cappelen Malling
Atrocious (2010)
O: Fernando Barreda Luna
Stake Land (2010)
O: Jim Mickle
Los ojos de Julia (2010)
O: Guillem Morales
Haapsalun elokuvafestivaalien perinteisemmästä kauhutarjonnasta erottunut Beyond the Black Rainbow edustaa kiehtovinta scifiä ja persoonallisinta elokuvantekoa miesmuistiin.
Haapsalun kulttuurikeskuksen uusitun elokuvasalin äänentoisto toimi kelvollisesti festivaalin muiden elokuvien yhteydessä, mutta Schmidtin äänimaisema hukutti paikoitellen Beyond the Black Rainbown dialogin alleen. Tässä kohtaa olisi salin kaiuttimien keskinäisten tasojen ruuvaus ollut paikallaan.
Cosmatosin omintakeisen ja ennakkoluulottoman elokuvan vaikuttavuutta lievät äänentoisto-ongelmat eivät kuitenkaan vähentäneet ja näytöksen jälkeen päässä pyörikin ajatus, mitä helvettiä juuri todistimme? En ole varma, mutta pidin näkemästäni ja kuulemastani. (MH)
Kanadalaisvalmisteisen Beyond the Black Rainbow ‑kummajaisen ohella tämän vuoden HÕFF-festivaalilla nähtiin myös paljon odotettu uuden aallon canuxploitation-tuotos Hobo with a Shotgun. (JS)
Hatchet II edusti HÕFF-festivaalin hurmeisinta antia lyöden läträyksen määrässä jopa välittömästi sitä ennen nähdyn veristä kulkuriromantiikkaa huokuvan vigilante-elokuvan Hobo with a Shotgun (2011).
Omaa Twitch-elokuvasivustoaan pyörittävä ja Haapsalun festivaalien koordinaattorina toiminut kanadalainen Todd Brown kertoi ennen näytöstä Hatchet II:n kiertäneen USA:ssa sensuurin seulan, ja päässeen unrated-versiona ison ketjun saleihin teatterikierrokselle. Lysti tosin loppui lyhyeen elokuvaa levittäneen AMC‑ketjun herättyä erheeseensä, ja elokuva vedettiin teattereista vain muutama päivä ensi-illan jälkeen sekä Yhdysvalloissa että Kanadassa. Toisaalta se ei hämmästytä. (MH)
Toisen festivaalipäivän ensimmäisenä elokuvana nähtiin Suomessakin jo viime vuoden puolella ensi-iltansa saanut Guillem Moralesin ohjaama ja mm. Guillermo del Toron tuottama harmillisen mitätön espanjalaistrilleri Julian silmät.
Toisen festivaalipäivän ensimmäisenä elokuvana nähtiin Suomessakin jo viime vuoden puolella ensi-iltansa saanut Guillem Moralesin ohjaama ja mm. Guillermo del Toron tuottama harmillisen mitätön espanjalaistrilleri Julian silmät.
Julian silmien protagonisti, näön hämärtymistä sairastava Julia, joutuu siskonsa itsemurhan jälkeen jatkuvien ahdistelujen ja monenlaisten mukaansatempaamattomien mysteerien ympäröimäksi. Elokuva ammentaa ideaansa häpeilemättömästi vanhoista sokea-nainen-pulassa ‑klassikoista, kuten Audrey Hepburn ‑vetoisesta Wait Until Darkista (Yksin pimeässä, 1967) ja Mia Farrow'n tähdittämästä Blind Terrorista (Sokea kauhu, 1971).
Julian silmien vetonauloina pyristelevä veteraaninäyttelijäpari Belén Rueda (Meri sisälläni, 2004; Orpokoti, 2007) ja Lluís Homar (Huono kasvatus, 2004; Särkyneet syleilyt, 2009) ei kykene tuomaan lähes kaksituntiseen jatkuvasti tyhjäkäynnillä köröttelevään "jännäriin" valitettavasti minkäänlaista lisävetovoimaa. Muutamaa iljettävää väkivallanhetkeä lukuun ottamatta ei järkyttävän ylipitkässä elokuvassa sen suurempia tunteita herättäviä hetkiä nähdä.
Jenkkikaverusten tuottama Stake Land pyrkii ilmiselvästi risteyttämään The Roadin (2009) huippukarun post‑apokalyptisen maailman ja Zombielandin (2009) juonen – noh, ainakin sen, että nuori koltiainen liittoutuu kokeneen hirviönmetsästäjän kanssa ja matkustaa autolla halki Amerikkaa.
USA on vampyyriepidemian kourissa, ja pohjoisen vampyyreistä vapaa turvapaikka "New Eden" (eli Kanada) on sekin huhujen mukaan kannibaalien terrorisoima. Vampyyrit eivät tietenkään ole mitään sliipattuja Twilight-ukkoja vaan täysin aivottoman petomaisesti käyttäytyviä hirviöitä, jotka ulkonäöltäänkin tuovat mieleen ennemmin Demons (1985) ja Evil Dead ‑leffojen riivatut ihmishirviöt.
Toista pääosaa näyttelee käsikirjoittaja Nick Damici, joka onkin kirjoitellut itselleen melkoisen macho-roolin vampyyrinmetsästäjänä, joka tunnetaan vain nimellä "Mister". Hänellä menee sukset ristiin vielä vampyyreitäkin hankalamman porukan kanssa. Kyseessä on Veljeskunta, raakalaismaisesti johdettu uskonnollinen liike, joka saarnaamisen ohella mm. käyttää verenimijöitä aseina valloittaessaan uusia alueita – esimerkiksi pudottamalla yöllä vampyyrejä alas helikopterista kylään!
Indietuotannoksi elokuva näyttää komealta. Lavasteita ja ekstroja käytetään juuri tarpeeksi paljon luomaan illuusio isommasta budjetista, ja RED One ‑digikamera todistaa taas kerran ylivoimaisuutensa.
Ongelmallista Stake Landissa on ainoastaan sen puuduttava rakenne. Martin-poju ja Mister etenevät toistuvasti, kohtaavat uusia tuttavuuksia ja jatkavat eteenpäin näiden kuoltua. Muutamat hienot kauhunhetket oikeuttavat helposti muuten hieman rutiinimaisen elokuvan olemassaolon, kuten vajassa vauvaa mutusteleva vampyyri ja veljeskunnan tapa jättää niskoittelijat sidottuina vampyyrien saaliiksi.
Elokuvan hienosti viritelty maailma suorastaan vaatii jatko-osaa.
3.5
(KK)
Julkaistu: 2011-06-27T13:59:43+03:00
Kalle Karinen
Mørke sjeler (Dark Souls, 2010)
Ohjaaja:
César Ducasse
Mathieu Peteul
elokuva arvostelu
arvosana 2/5
Ohjaus: César Ducasse, Mathieu Peteul
Norjalainen genre-elokuva on kovassa nousussa, ainakin määrällisesti. Vuoristoslasher Cold Preyn (2006) menestys innoitti norskit tehtailemaan kauhua, fantasiaa ja toimintaroskaa. Norjan viime aikojen laadukkaimmat genretuotokset Norwegian Ninja (2011) ja Troll Hunter (2011) ovat kuitenkin ensisijaisesti komedioita. Toimivan kauhun tuottamiseen heidän rahkeensa eivät näytä riittävän, esimerkiksi Dead Snow (2009) on väsyttävän kömpelö ja kliseinen tusinazombiekauhu. Ranskalaissyntyiset kärpässarjaohjaajat César Ducasse ja Mathieu Peteul tunkevat halpis-zombiemarkkinoille Norjassa tuotetulla Dark Soulsilla, joka onneksi edes yrittää omaperäisempää lähestymistapaa ryöstöviljeltyyn aiheeseensa. Elokuva luotaa itse zombien olemusta: Mikä zombie oikeastaan on? Elävä kuollut, joka liikkuu. Entäpä aivokuolleet, vihannekset ja sairaat? Voidaanko ihmistä enää nimittää ihmiseksi, jos hänen persoonansa ja muistonsa haihtuvat pois? Idea on siis lähempänä I, Zombie: The Chronicles of Painia (1999) kuin jotain Zombie Flesh Eatersia (1979).
Dark Soulsin käynnistää silti toiminta ja takaa‑ajo. Kasvomaskia käyttävä mies oransseissa työhaalareissa murhaa nuoren lenkkeilijänaisen metsässä sähköporalla. Nainen näennäisesti kuolee ja palaa henkiin, mutta hänen aivonsa ovat vaurioituneet. Lääkärit löytävät pään sisältä muutakin: hyökkääjä on ujuttanut aivoihin kalloon poratusta reiästä tunnistamatonta mustaa mönjää, joka on saanut naisen zombiemaiseen tilaan. Samaa metodiahan käytti aikoinaan sarjamurhaaja Jeffrey Dahmer yrittäessään luoda omia tahdottomia "zombieita" poraamalla joidenkin uhriensa kalloon reiän ja kaatamalla happoa perään.
Pahaenteisesti patologin pöydältä suoraan kotihoitoon palanneen ja yhä apaattisemmaksi ja elottomammaksi käyvän naisen isä päättää napata syyllisen. Tämä aran oloinen skandinaaviukko (Morten Rudå) on kaukana stereotyyppisestä toimintasankarista, ja ehkä siksi hänen toimiaan jaksaakin seurata. Isukki vakoilee lähistön hämärämiehiä ja koettaa vakuuttaa seudun uskomattoman epätehokkaat poliisit löytämillään todisteilla.
Elokuvan paras jakso on lopun ilman dialogia tapahtuva pitkä sekoilu eräänlaisen pienen zombieapokalypsin ytimessä. Unenomaisesti etenevässä jaksossa on mukana jopa jonkinlaista slapstick-komiikkaa, tyyliltään kuin suoraan Peter Jacksonin Bad Tastesta (1987). Yksi ruokailuun liittyvä kohtaus onkin melko suora viittaus kyseiseen elokuvaan.
Välillä Dark Souls tavoittaa nautittavan mysteerisen tunnelman, joka kuitenkin haihtuu aina lopulta luokattoman teknisen toteutuksen aiheuttamaan ärsytyspiikkiin. Osa näyttelemisestä on niin totaalisen amatöörimäistä, että moista harvoin näkee edes YouTube-videoissa. Esimerkiksi kun trepanoija saa uhrin kiinni, hän porailee ilmaa ja odottelee tuskastuttavan kauan kunnes uhri rimpuilee itsensä irti – koska käsikirjoituksessa lukee että uhri pääsee karkuun viime hetkellä. Elokuvan ilmeisesti öljyn korruptoivaan vaikutukseen liittyvä sanoma jää naiivin mauttomaksi, eikä pakosti aukene lainkaan ulkomaalaisille. Vaikea kuvitella, että itse norjalaisetkaan saisivat näin ankeasta tuotoksesta mitään suuria esteettisiä ja henkisiä elämyksiä.
Teoksen tiedot:
Dark Souls
Elokuvan muut nimet
Zombie Driller
Zombie Driller Killer
Hämarad hinged
Ohjaaja
César Ducasse
Mathieu Peteul
Käsikirjoittaja
César Ducasse
Mathieu Peteul
producers
César Ducasse
Maria Ducasse
Mathieu Peteul
Näyttelijät
Johanna Gustavsson
Kristian Holter
Ida Elise Broch
Morten Rudå
Kyrre Haugen Sydness
Lise Froyland
David Hernandez
Christopher Angus Campbell
Bård Eirk Nilsson
Trine Dürbeck
Eirik Halvorsen
Kristine Braaten
Marianne Rødje
Jan Hårstad
Henrik Scheele
Tom Gjelseth
Gjertrud Refsnes
Todd Mathiesen
Caroline Støyva Eriksen
Gustav-Adolf Hegh
Karl Sundby
Mikkel Lodding
Espen Eckbo
Martin Zimmer
Kristian Ødegård
Frank Aron Gårdsø
Stian Hatlestad
André Santagati
Vebjørn Storeide
Säveltäjä
Wojciech Golczewski
Kuvaaja
César Ducasse
Mathieu Peteul
Levittäjä / Jakelija
Addict Films
Maa
Norja
Ranska
Genre
Kauhu
Trilleri
Kategoria
Dystopia
Gore
Zombie
Julkaistu: 2011-06-27T13:59:51+03:00
Mika Helminen
Beyond the Black Rainbow (2010)
Ohjaaja:
Panos Cosmatos
elokuva arvostelu
arvosana 4/5
Ohjaus: Panos Cosmatos
Kanadalainen Panos Cosmatos ei ole esikoisohjaustaan Beyond the Black Rainbow tehdessään kulkenut siitä mistä aita on matalin. 70‑ ja 80‑lukujen tieteis‑ ja kauhuelokuvia kuvastoltaan muistuttava ja niille kunniaakin tekevä elokuva on haastava, katsojan sietokykyä hidastempoisuudellaan ja lähes kahden tunnin kestollaan koetteleva pelottava psykedeelinen trippi.
Elokuvassa on tarina ja juoni, mutta sen hallitsevin piirre on (painajais)unimainen hypnoottinen toteutus, jossa väreillä, 80‑lukulaisittain sykkivällä ja murisevalla syntetisaattoriääniraidalla sekä klaustrofobisella tunnelmalla on aivan yhtä suuri painoarvo kuin henkilöhahmoilla tai varsin niukalla dialogilla.
Beyond the Black Rainbow sijoittuu vuoteen 1983 ja sen dystooppisen maailmankuvan tapahtumapaikka on salaperäinen ja surrealistinen Arboria-instituutti, jonkinlainen mielisairaalan ja vankilan välimuoto. Laitosta johtaa kolkko ja hyytävä tohtori Barry Nyle, joka toteuttaa ihmismielen kontrollointiin tähtäävää "sisäiseen tyyneyteen teknologian avulla" ‑mottoaan energiakristallien ja hämärän tieteellisen manipuloinnin avulla. Tohtori Nyle on yksi karmivimpia valkokangashahmoja koskaan ja häntä esittävä Michael Rogers (Hellraiser: Hellseeker, 2002) ulkoiselta habitukseltaankin kuin Christian Bale helvetistä.
Tohtori Nylella vaikuttaa olevan vain yksi potilas hoidettavanaan, kaunis nuori nainen nimeltä Elena (Eva Allan), joka kommunikoi ainoastaan itkemällä Nylen mielenmuovausterapian ja energiakristallisessioiden yhteydessä. Hoidettavan ja terapistin välillä on muutakin kuin epätavallinen lääkäri-potilas ‑yhteys ja yliluonnollista henkistä kapasiteettia omaava Elena osoittautuukin tohtori Nylen täydellisimmäksi luomukseksi. Useammalla tavalla kuin alkuun näyttääkään.
Toimintaelokuvistaan kuten Rambo II (1982) tunnetun George P. Cosmatosin pojan, Panos Cosmatosin, hurja ja rohkea visio sekoittaa omaperäisesti tulevaisuudennäkymiä ja esimerkiksi 80‑lukulaista vhs‑estetiikkaa sekä reaganilaista kylmän sodan aikakautta. Elokuvan uniikin kuvasommittelun, peilipintojen ja futuristisen värifiltteröinnin vastapainoksi kuvissa vilahtaa videokasetteja, putkinäyttöjä ja nauhureita luomassa kokemuksesta vieläkin merkillisemmän.
Cosmatos on selitellyt elokuvaansa ja visioitaan hyvin niukasti, mutta vanha vhs‑kansitaide ja videokasettien takakansitekstit ovat inspiroineet 80‑luvulla kasvavassa iässä ollutta tulevaa ohjaajaa. Kun mielikuvitusta ruokkineen kannen omanneen elokuvan sitten myöhemmin pääsi näkemään, ei sisältö vastannutkaan odotuksia ja Cosmatos nuoremman illuusio särkyi. Beyond the Black Rainbown konsepti oli ohjaajan sanojen mukaan tehdä elokuvaa kuin käyttämällä hypoteettisen vhs‑kotelon takakannen tekstiä ohjenuorana!
Houreisesta ja kaikin puolin oudosta elokuvasta saattaa tulla mieleen Cosmatosin maanmiehen David Cronenbergin elokuvat tai vaikkapa Ken Russellin Altered States (1980), mutta Beyond the Black Rainbown vaikutteita ovat yhtä lailla Mego-yhtiön 70‑ ja 80‑luvuilla valmistamat action-figuurit kuin New Age ‑liikekin. Kuvaaja Norm Li'n tallentamat visiot ovat henkeäsalpaavan unenomaisia ja kaikki tehosteet on toteutettu "in‑camera" ‑periaatteella, tarkoittaen sitä, että efektit ovat kameralähtöisiä ja olemassa jo ennen filmin laboratoriokäsittelyä. Tietokone-efektit eivät Cosmatosin näkemystä toteutettaessa tulleet ohjaajan mukaan kysymykseenkään.
Hallitsevin yksittäinen elementti Beyond the Black Rainbowssa on Black Mountain ‑yhtyeestä tutun analogisyntetisaattorivelho Jeremy Schmidtin aavemainen, matalilla taajuuksilla operoiva äänimatto. Schmidtin Sinoia Caves ‑nimellä julkaiseman psykedeelisen The Enchanter Persuaded ‑albumin "The Evil Ball" ‑teema dominoi elokuvaa pieniä suvantokohtia lukuun ottamatta lähes koko sen keston ajan.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Teispool musta vikerkaart
Ohjaaja
Panos Cosmatos
Käsikirjoittaja
Panos Cosmatos
producers
Oliver Linsley
Christya Nordstokke
Näyttelijät
Eva Bourne
Michael J Rogers
Scott Hylands
Rondel Reynoldson
Marilyn Norry
Gerry South
Chris Gauthier
Sara Stockstad
Roy Campsall
Geoffrey Conder
Colombe Meighan
Ryley Zinger
Vincente Rodriguez Lima
Säveltäjä
Sinoia Caves
Kuvaaja
Norm Li
Levittäjä / Jakelija
Chromewood Productions
Maa
Kanada
Genre
Kauhu
Mysteeri
Scifi
Julkaistu: 2011-06-27T13:59:55+03:00
Jetro Suni
Hobo with a Shotgun (2011)
Ohjaaja:
Jason Eisener
elokuva arvostelu
arvosana 3.7/5
Ohjaus: Jason Eisener
Kuten Danny Trejon tähdittämä Machete (2010), myös Hobo with a Shotgun sai alkusysäyksensä Tarantinon ja RodriguezinDeath Proof (2007) ja Planet Terror (2007) ‑grindhouse-combopläjäyksen välissä esitetystä feikkitrailerista.
Kolmessa vuodessa vitsistä todeksi muuttunut Hobo with a Shotgun mukailee hyvin pitkälti alkuperäistraileriaan. Överiksi vedetyt pahikset ja high concept ‑juoni (hobon fiilistelemän ruohonleikkausbisneksen kariutuminen ja semipakotetulle vigilantismipolulle astuminen) ovat säilyneet mukana sellaisinaan, mutta nyt kokopitkässä versiossa trailerin never-heard-hobo on vaihtunut karskin karismaattiseksi Rutger Haueriksi (The Hitcher, 1986).
Hieman vastoin odotuksia, elokuvan ulkomuoto ei edusta niinkään 70‑lukulaista rosoista grindhousea vaan enemmänkin 80‑lukulaista tromamaista maailmankuvaa (Class of Nuke 'Em High, 1986; The Toxic Avenger, 1984). Fiilis on muutenkin hyvin kasarimainen aina hahmojen pukeutumista, neonvaloja ja soundtrackia myöten. Elokuvan tyyli värimäärittelyineen on toki tietoinen valinta ja ohjaaja Eisener onkin haastatteluissa maininnut muun muassa Dario Argenton elokuvien ja Walter HillinThe Warriorsin (1979) toimineen innoittajinaan. Kuvauksesta vastanneen Karim Hussainin (Ascension, 2002) kameratyöskentely on perinteikkään nopeatempoista ja huojuvaa.
Hobo with a Shotgun liikkuu sen verran vahvasti Troma-raiteilla, että kaikki vakavahenkistä eksploitaatiota odottavat tulevat varmasti jossain määrin pettymään. Raivokkaita väkivallan hetkiä ja ylilyötyä splatteria kaipaavat taas saavat juuri sitä mitä ovat odottaneet. Väkivallan räävittömyydestä ja rankkuustasosta kertoo jotain se, että osa Eisenerin ja Daviesin ideoimista kohtauksista onnistuivat karkottamaan monet alkuperäistuottajat ulos projektista (kohtaukset sen sijaan säilyivät mukana elokuvassa).
Elokuvasta nauttiminen on pitkälti kiinni katsojan tiukkapipoisuudesta ja kyvystä heittäytyä mukaan kokaiinilla kyllästettyjen salihousupahisten, sadististen huorien ja korruptoituneiden kyttien valtaamaan fantasiamaailmaan. Eisenerin kieli poskessa valmistelema puolitoistatuntinen veriorgia jättää takuulla hymyn pitkäksi aikaa niiden onnekkaiden huulille, joiden otsaa kuminauha ei liikaa kiristä.
Teoksen tiedot:
Elokuvan muut nimet
Hobo with a Shotgun: sans abri, sans merci
Pumppüssiga hulkur
Ohjaaja
Jason Eisener
Käsikirjoittaja
John Davies
producers
Chris Bell
Rob Cotterill
Niv Fichman
Kevin Krikst
Julie Lawrence
Victor Loewy
Andrea Raffaghello
Frank Siracusa
Mark Slone
Näyttelijät
Rutger Hauer
Pasha Ebrahimi
Robb Wells
Brian Downey
Gregory Smith
Nick Bateman
Drew O'Hara
Molly Dunsworth
Jeremy Akerman
Andre Haines
Agnes M. Laan
Duane Patterson
Brian Jamieson
Tim Dunn
Glen Matthews
Zach Tovey
Alexander Rosborough
George Stroumboulopoulos
Mark A. Owen
David Brunt
Scott Vrooman
Juanita Peters
Peter Simas
John Awoods
Scott Owen
Rhys Bevan-John
Maddi Clarke
Rob Cotterill
Samantha Czosnek
Mel Dubé
Säveltäjä
Adam Burke
Darius Holbert
Russ Howard III
Kuvaaja
Karim Hussain
Levittäjä / Jakelija
Rhombus Media
Whizbang Films
Yer Dead Productions
Maa
Kanada
Genre
Toiminta
Komedia
Rikos
Trilleri
Kategoria
Canuxploitaatio
Eksploitaatio
Gore
Musta huumori
Omankädenoikeus
Satiiri
Splatter
Julkaistu: 2011-06-27T13:59:59+03:00
Mika Helminen
Hatchet II (2010)
Ohjaaja:
Adam Green
elokuva arvostelu
arvosana 3/5
Ohjaus: Adam Green
Adam Greenin elokuvat näyttävät kauhuleffafanin tekemiltä, niin hyvässä kuin pahassa. Hyvää on tietysti innostus ja rakkaus aiheeseen, vähemmän hyvää muualta tuttujen elementtien kliseinen kierrättäminen. Toisaalta, jos tehdään vanhan koulukunnan slasheria ja splättäystä, tietyt ainekset on yksinkertaisesti pakko olla mukana. Hatchet II:n kuvauksissa huhutaankin kuluneen reippaasti yli 500 litraa tekoverta, ja se kieltämättä näkyy vahvasti punaisen sävyihin vivahtavassa genren käyttövaliossa.
Lyhyen maininnan ansaitseva juonentapainen jatkuu suoraan edellisen Hatchet-elokuvan (2006) loppumetreiltä. Ensimmäisen osan Tamara Feldmanista rasittavasti vinkuvaan Danielle Harrisiin vaihtunut keskushahmo Marybeth kohtaa jälleen epämuodostuneen ihmishirviö Victor Crowleyn (genrekasvo Kane Hodder) Louisianan rämeisillä metsäseuduilla. Sukutraumat ja kiroukset kärsitään tällä kertaa edellisessä osassa cameon tehneen ja nyt näkyvämmin pastori Zombien roolissa olevan Tony Toddin ja muutaman muun tutun kasvon myötäilemänä. Todd on ilmeisesti elävässä elämässäkin jonkinlaisen Candyman (1992) ‑kirouksen vallassa, sillä mies ei vaikuta hieman kasvanutta vyötärönseutua lukuun ottamatta vanhenevan lainkaan.
Tarinan käänteet, kuten Marybethin paluu ensimmäisestä elokuvasta tutulle rämeseudulle tekemään tilit selviksi menneisyytensä kanssa, ovat totta kai vain tekosyy roiskimiselle ja kekseliäälle veripaltun kokkailulle. Erilaisten työkalujen käyttö muuhun kuin perinteiseen remontoimiseen on varsin luovaa, ja esimerkiksi tasohiomakoneella aivokuoren tekstuuri ja eri kerrokset saadaan näppärästi esille. Greenin elokuva tasapainoileekin komedian ja kauhun välimaastossa aavistuksen jälkimmäiseen painottuen, vaikka esimerkiksi mökkipihalla tapahtuva panokohtaus on silkkaa makaaberia slapstickiä. Mielikuvituksettomuudesta Greeniä ei voi syyttää, sen verran innovatiivisia listimisiä Hatchet II sisältää.
Kellertävän kesäistä 70‑luvun filmiä muistuttava Norwegian Ninja palauttaa katsojat aikaan, jolloin kylmä sota oli kylmimmillään: Reagan maalaa piruja seinille tv:ssä ja Ruotsin ja muiden pohjoismaiden vesillä tehdään jatkuvasti sukellusvenehavaintoja. Tuohon aikaan liittyy varmasti paljon salaisuuksia, ja nyt yksi tällainen salattu historiankulku paljastetaan elokuvayleisöille.
NATO-maissa toimiva huippusalainen Stay Behind ‑organisaatio pyrkii torjumaan kommunismin uhkaa vanhalla salaliittofriikkien suosikilla: Lavastamalla terrori-iskuja, joista syy vieritetään venäläisille. Rauhanomaisella Ruohosaarella pitää tukikohtaansa ja koulutusleiriään toinen Norjan hallituksen salajärjestö: Kuningas Olavin ässä hihassa, ninjajoukot. Ilvesten, peurojen, susien ja jopa meritähtien kanssa peuhaavat ninjat eivät kovinkaan paljoa tappele, mutta hoitavat tehtävänsä kunnialla. Tukikohtaa suojaa näkymätön feng shui ‑suojakenttä. Stay Behindin terrori-iskujen eskaloituessa yhä tuhoisammiksi ninjajoukkojen komentaja Arne Treholt päättää toimia maansa hyväksi ja joutuu konfliktiin Norjan muiden salaisten operaattorien kanssa.
Ninjakulttuuria käsitellään selvästi rakkaudella. Savupommien suojin ilmestyvä Arne näpeltää mielellään heittotähtiä. Kun taustaansa täydellisesti sulautuneet ninjat lähtevät yllättäen liikkeelle, katsoja voi epäuskoisena haroa kelausnappia: "oliko se muka oikeasti siinä..." Myös aitojen liitopukuharrastajien suorittamat uhkarohkeat liitelyt vuorenseinämää lipoen ovat komeita. Taistelukoreografioistakaan ei löydy moittimista, silloin harvoin kun niitä nähdään.
"Moni luulee, että ninjat olivat salamurhaajia. Ei ole totta. He olivat maanviljelijöitä kuten me." Tuohon lainaukseen kiteytyykin hauskalla tavalla jotain elokuvan humaanista asenteesta. Norjalaiset ninjat eivät ole tylyjä kasvottomia tappajia, vaan osaavat myös elellä ihmisiksi. Huvittavinta Norwegian Ninjassa on se, että ninjajoukkojen komentaja Arne Treholt on oikea henkilö, joka tuomittiin Norjassa vakoilusta useiksi vuosiksi vankilaan ja leimattiin maanpetturiksi. Odottamaton marttyyrinäkökulma antaa mahdollisuudet herkulliseen pilailuun, mutta tietenkin pitäisi olla norjalainen jotta vitsi iskisi täydellä voimalla. Pääosa Mads Ousdal tulkitsee komentaja Treholtin roolin oikealla vakavuudella, tunteen palolla ja rehdin skandinaavisella naiiviudella. Mies jopa näyttää melkoisen urpolta, hyvällä tavalla.
Tällaisen yhteen hölmöön vitsiin nojaavan komediatuotoksen ollessa kyseessä hiipii mieleen oikeutetusti pelko siitä, että kestääkö elokuvan huumoria lainkaan. Vitsit vaihtelevat nokkelista visuaalisista hupailuista kyseenalaiseen naamanvääntelyyn, mutta varsinaista vaivaannuttavaa puskafarssia on yllättävän vähän. Innovatiivisuudeltaan ja toteutukseltaan Norwegian Ninja polkee suohon pohjoismaiden ninjamarkkinoita vuosikymmenet hallinneen Mats Helgen ö‑toimintapaukut Neukku ninja (Russian Terminator, 1989) ja The Ninja Mission (1984). Vedenalaiset kuvaukset ja sympaattiset pienoismallit ovat hyvinkin näyttäviä.
Jonain päivänä Suomestakin vielä tulee ninja-elokuva, kyse on vain siitä kuka ehtii ensimmäisenä. Ainakin A.J. Annila (Jadesoturi, 2006) on pitkään puuhastellut "ninja-musikaalia" nimeltä Credits. Genre-elokuvat saattavat saada täällä Pohjolassa uutta nostetta tuotantokuluja laskevista vaihtoehtoisista tavoista työstää elokuvaa. Norwegian Ninjan tuottaja Eric Vogel tutustui suomalaisiin Star Wreck: In the Pirkinning (2005) ja (tulevan) Iron Sky ‑elokuvien tekijöihin ja otti omaa filmiään varten käyttöön näiden luoman elokuvantekoalustan, Wreckamovien. Wreckamovie on eräänlainen crowdsourcing-periaatteella netissä toimiva yhteistyömalli, ja Norwegian Ninja on erinomainen näyte sen potentiaalista.
Teoksen tiedot:
Norwegian Ninja
Elokuvan muut nimet
New Norwegian Hope
Kommendör Treholt & ninjatruppen
Nytt norskt hopp
Norra ninja
Ohjaaja
Thomas Cappelen Malling
Käsikirjoittaja
Thomas Cappelen Malling
producers
Jessica Balac
Knud Bjørne-Larsen
Kari Moen Kristiansen
Lars L. Marøy
Eric Vogel
Näyttelijät
Mads Ousdal
Jon Øigarden
Trond-Viggo Torgersen
Linn Stokke
Amund Maarud
Martinus Grimstad Olsen
Øyvind Venstad Kjeksrud
Henrik Horge
Dean Erik Andersen
Kristoffer Jørgensen
Terje Strømdahl
Helge Korsnes
Emil Johnsen
Johannes Eilertsen
Jakob Vik
Emil Stang Lund
Brian Torch
Dag Eliassen
Per-Erik Holmquist Lie
Alfred Bortne
Bjørnar Årnes
Frederik Dunn Børresen
André Soma
Henny Moan
Torgny Gerhard Aanderaa
Justin Palermo
Martin Mölsted
choreographers
Kristoffer Jørgensen
Johannes Eilertsen
Säveltäjä
Gaute Tønder
Kuvaaja
Trond Høines
Levittäjä / Jakelija
Euforia Film
Film Fund FUZZ
Tordenfilm AS
Maa
Norja
Genre
Toiminta
Komedia
Kategoria
Kamppailulajit
Ninja
Perustuu kirjaan
Salaliitto
Julkaistu: 2011-06-27T14:00:09+03:00
Mika Helminen
Atrocious (2010)
Ohjaaja:
Fernando Barreda Luna
elokuva arvostelu
arvosana 2.5/5
Ohjaus: Fernando Barreda Luna
Mokumentti, pseudodokumentti tai realitykauhu, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mutta suositusta tyylisuuntauksesta saattaa tulla myös rasittava kersa, kun muoto lypsetään nopeassa ajassa loppuun. Jo Cannibal Holocaust (1980) käytti tehokeinonaan "jälkeenpäin löydettyä kuvamateriaalia" ja sittemmin omaksi alagenrekseen muotoutuneen nykysuunnan näytti The Blair Witch Project vuonna 1999.
Viime vuosina on pseudodokumentaarista otetta käyttäviä kauhuelokuvia ilmestynyt kuin sieniä sateella. Paranormal Activity (2007), [Rec] (2007), Cloverfield (2008), Quarantine (2008) ja The Last Exorcism (2010) näin esimerkiksi. Samasta lähes loppuun ammennetusta lähteestä hakee ideansa meksikolaisohjaaja/käsikirjoittaja Fernando Barreda Luna esikoisohjauksessaan Atrocious.
Quintanillan perhe löytyy julmasti surmattuna kesäasunnostaan elokuvafestivaaleistaankin tunnetun Sitgesin merenrantakaupungissa Espanjassa. Silvottujen ruumiiden lisäksi talosta löytyy tuntikaupalla videomateriaalia, jonka avulla paikallinen poliisi toivoo pääsevänsä selville tapahtumien kulusta. Muutamaa päivää aiemmin kolmilapsinen Quintanillan perhe on suunnannut koirineen kesäasunnolleen loman viettoon. Perheen vanhempi poika Cristian ja hänen teini-ikäinen sisarensa July eivät ole mitenkään innoissaan lomasta kesäasunnolla, vaan pelkäävät tylsistyvänsä kuoliaiksi. Siihen tilaan he kyllä päätyvätkin, mutta eivät sentään pitkäveteisyyden takia.
Kuusivuotiaan pikkuveli Josen viihtyessä leikeissään ja vanhempiensa helmoissa, saavat innokkaat amatöörikuvaajat Cristian ja July aikansa kulumaan dokumentoimalla videolle kaiken mahdollisen kesäasunnolla ja sen pihapiirissä. Perheen koiran edesottamuksia, vanhempiensa saarnoja ja muita arkipäiväisyyksiä mielenkiintoisempaa kuvattavaa löytyy, kun sisarukset saavat kuulla 80 vuotta vanhasta legendasta joka liittyy taloon ja sitä ympäröivään labyrinttimaiseen metsäpuutarhaan.
Hieman Hohto-elokuvastakin (1980) muistuttava sokkelo houkuttelee sisarukset, vanhasta tarinasta tietoisten vanhempien kielloista huolimatta, kuvausretkille lähimetsän umpikujiin. Kun sisarusten mukana kuvausretkellä ollut koira katoaa ja muitakin outoja asioita ilmenee, ovat kameroidensa kanssa heiluvat Cristian ja July varmoja olevansa vanhan mysteerin jäljillä.
Seuraa kameran linssin läpi kuvattua juoksentelua metsässä, sekä päivän valossa että yöllä. Kameran yökuvaustilassa tallennettu säntäily on tiettyyn rajaan asti varsin tehokasta ja väreitä selkäpiissä aiheuttavaa – ainakin jos on jostain syystä onnistunut välttämään toisessa kappaleessa mainitut realitykauhua edustavat, samoja latuja hiihtävät tuoreehkot elokuvat. Myönnettäköön että perinteisemmänkin kauhun piirissä käytetään vuodesta toiseen samoja kuluneitakin tehokeinoja, mutta "löydetyn kuvamateriaalin" ja mokumenttiotteen tehtailijoilla tuntuu olevan vielä suppeampi ajattelutapa ja tyyli toteuttaa elokuviaan.
Kun 80‑minuuttisen elokuvan kestosta on käytetty valtaosa varsin päämäärättömään ryntäilyyn metsäsokkelossa, toipuu Atrocious salaisuuden verhon raottamisen ja lopun tehokkaan makaaberien kuvien myötä jaloilleen. Ohjaaja Fernando Barreda Lunassa on potentiaalia, kunhan esikoiselokuvansakin edustama alagenre löytää omaperäisempiä muotoja ja välttää pahimmat kliseet – tai vaihtoehtoisesti kuolee pois. Elokuvan markkinoinnissa ja sen nettisivuilla on muuten käytetty yksi yhteen samoja keinoja kuin The Blair Witch Projectin yhteydessä reilu vuosikymmen sitten. Haloo, ei mene läpi.