Night Visions BACK TO BASICS 2008

Antti Näyhä 7.4.2008 10:13

Festarit meni osaltani ennenkokemattoman unisissa merkeissä: krapulan ja unenpuutteen ansiosta tuli pilkittyä kuudesta leffasta neljä.

angry.gif Toivottavasti kuorsaus ei haitannut pahasti.



Onneksi sain kompensoitua tuon varsin hyvin ns. ulkoelokuvallisilla aktiviteeteilla. Eli isot kiitokset ministeriölle ohjelmiston lisäksi myös sunnuntain jatkoista.



Korson Antti ( 6.4.2008 10:42)
En ikinä vakavissani uskonut että näkisin Terror in the Tiny Townin 35mm versiona


Et nähnyt nytkään, 16 mm oli. (Tähän se Skypen nörttihymiö.)



Red Right Hand ( 6.4.2008 12:04)
Which Is Stronger, Karate Or The Tiger?

Loistava lopetuselokuva.


Luin "opetuselokuva".
mordo 7.4.2008 10:23

Kiitos järjestäjille jälleen kerran mainiosta festarista, viihdyin mainiosti vaikka osanottini jäikin vähän suunniteltua lyhyemmäksi.





Doomsday

Kun epätasaisuudesta/siirtymistä ("totisesta" 2000-luvun epidemiaelokuvasta elokuva meinaa kaatua spedeilyyn, kunnes hypätään jonnekin Excaliburiin ja lopuksi post-apo ‑ilotteluihin) pääsi yli – osittain vasta leffan jälkeen – niin tämän parissa viihtyi mainiosti. Odottamatonta ja tinkimätöntä. ***½



Viva Django

Ihan toimiva, ja kuten juuri sanottu, ei kovinkaan mieleenjäävä. ***



Dante 01

Rautalangasta väännettyä symboliikkaa/teemaa joka naurattaa pitkään. Yleisfiilis ja visuaalisuus ihan mainiota. **



[REC]

Jostain syystä alusta asti minua vaivasi elokuvan maailman epäuskottavuus ("ostin" esim. Cloverfieldin saman idean maailman paljon paremmin) enkä päässyt tarpeeksi hyvin mukaan tunnelmaan. Muutamia hyviä hetkiä ja piinaavaa jännitystä siinä määrin, että tapahtumia piti seurata melkein silmät kiinni. **½



A l'interieur

Laadukkain kokonaisuus. Ei kovin pelottava mutta senverran häijy, että teki pahaa. Lopussa kun mopo karkasi hanskasta (jossain tuolla JaJan mainitsemän kohdan paikkeilla), kokonaisuus sai sen pahimman särön. Kuitenkin niin tinkimätöntä, että odotan mielenkiinnolla tekijöiden seuraavia teoksia. ***½



Sukiyaki Western Django

Kysyin taas kerran itseltäni, miksi katson näitä Miiken elokuvia kun ne ovat näköjään joka kerta yhtä turhauttavia... vähintään 30 minuuttia liikaa pituutta eikä tapahtumat jaksa kiinnostaa ensimmäisen puolen tunnin jälkeen. *½
k-mikko 7.4.2008 10:29

Vaikken festareilla ollutkaan, niin vaikuttaa siltä, että meininki on ollut hyvä. Ja kiitos kommentoijille seuraavista kahdesta faktasta:





1. Miikeä ei kannata katsoa, ainakaan jos elokuva yli 90 minuuttinen. Ehkä katson vielä Visitor Q:n ja sitten saa jäädä.

2. Bläkkäreitä pitäisi muistaa katsoa vähintään joka toinen kuukausi. Superfly, Mack ja jotain muuta tilaukseen.
Artisan 7.4.2008 11:07
k-mikko ( 7.4.2008 10:30)
Ehkä katson vielä Visitor Q:n




Ei kannata.



Tuo [REC] kyllä kiinnostaisi, saa nähdä tulisiko tuo tsekattua ylihuomenna. Samoin Inside kiinnostaa. Ilmestyy jenkeissä jo ensi viikolla, pitää laittaa tilaus sisään.
Matti Erholtz 7.4.2008 12:35
[REC] *



Hirveetä paskaa. Kyllä Cloverfield oli silkkaa neroutta tähän verrattuna. Balaguerolta kamera pois ja heti!



Inside ****



Just niin kova kuin annettiin odottaa. Bearice Dalle oli tosi pelottava.



Candy Snatchers *



Liian hidas, tylsä ja turha tekele katsottavaksi Kino Engelissä kolmelta sunnuntaiaamuna.



Sukiyaki Western Django ****



Tykkäsin. Kyllä tää toimi. Sopivassa määrin hassuttelua ja "oikeaa" elokuvantekoa. Hienoja vaatteita ja muutenkin visuaalisesti kaunis.
Spaddu 7.4.2008 13:27
Rac ( 7.4.2008 02:45)
Hung Fist ( 6.4.2008 21:46)
Inside ***½

Alku ei napannut täysin mukaansa, mutta jälkimmäinen puolisko tarjoilee mainiota goretykitystä. Red Rightin mainitsema kusipääsakki kävi kyllä kakkosessa hermolle (mahdollisesti jopa alensi arvosanaa puoli pinnaa). Myös Recissä ja Dantessa oli näitä "pakko nauraa mahdollisimman kovaäänisesti kaikelle" ‑idiootteja.


Joo, etenkin [Rec]:n loppupuolella kuului omituisia hekotuksia. Onko se niin, että kun naurattaa niin ei pelota, häh?




No Rac, [REC] nauratti ainakin mua välillä sen vuoksi, että siinä oli loistavia täysosumia yksi toisensa jälkeen: 3000 % seko yltäpäältä veren peittämä eukko, (tietysti) lapasesta karkaava zombietouhu, kerrostalon klaustrofobisuus ja sen luomat mahdollisuudet kauhuelokuvalle, lopun jännitteet ylimmässä kerroksessa... Hymyilytti kun tietää, että kohta saa taas pelätä ja ettei tässä oltu tingitty liikaa, jos
Spoileri
jostain pikkunaperostakin muuttuu hirviö
. Eihän nää nyt mitään kyseisen genren käänteentekevimpiä yllätyksiä ole, mutta herkullisia hetkiä kuitenkin. En silti ollut niitä kovaäänisimpiä hekottajia.
Spiritual Boxer 7.4.2008 13:50

À l'intérieurista vielä:





Spoileri


Oliko skidi lopussa elossa? Vauva ei liikkunut ja ääniraidalla oli ovelasti ainoastaan hyvin epämääräisesti itkua muistuttavia ääniä (loistavaa äänisuunnittelua kautta linjan), mikä mielestäni jätti tilaa tulkinnalle. Itse ymmärsin alkupuolen kohtauksen, jossa vanhempi hoitsu selittää päähenkilölle kuinka ensimmäinen synnytys "oli 12 tuntia pelkkää kidustusta turhan takia sillä lapsi syntyi kuolleena" viitteeksi että lopussa lapsi on myös stillborn. Siis kerrassaan erittäin paskamainen lopetus.

Yotsuya 7.4.2008 16:16
Spiritual Boxer ( 7.4.2008 13:51)
À l'intérieurista vielä:



Spoileri


Oliko skidi lopussa elossa? Vauva ei liikkunut ja ääniraidalla oli ovelasti ainoastaan hyvin epämääräisesti itkua muistuttavia ääniä (loistavaa äänisuunnittelua kautta linjan), mikä mielestäni jätti tilaa tulkinnalle. Itse ymmärsin alkupuolen kohtauksen, jossa vanhempi hoitsu selittää päähenkilölle kuinka ensimmäinen synnytys "oli 12 tuntia pelkkää kidustusta turhan takia sillä lapsi syntyi kuolleena" viitteeksi että lopussa lapsi on myös stillborn. Siis kerrassaan erittäin paskamainen lopetus.



Spoileri
Eikö hoitsu nimenomaan ollut se psykopaatti? En tosin enää muista minkä näköinen nainen oli kyseessä.
mordo 7.4.2008 16:34
Yotsuya ( 7.4.2008 15:17)
Spoileri
Eikö hoitsu nimenomaan ollut se psykopaatti? En tosin enää muista minkä näköinen nainen oli kyseessä.




Ei ollut.
Alex_r 7.4.2008 16:48

Kiitos taas mahtavasta tapahtumasta. Hyvästä valmistautumisesta johtuen tuli oltua skarpisti mukana joka elokuvassa, vikaa lukuunottamatta. Tuli nähtyä about kaikki (paitsi Candy Snatchers), mitkä halusinkin. Syksyllä uudestaan.







Viva Django

Ihan ok spagu, hyvät musat ja hieno hautausmaa-kohtaus.



The Terror Of Tiny Town

Melko sekoboltsia tavaraa. Pääpahis oli ulkonäöltään kuin pienoisversio Marlon Brandosta vanhoilla päivillään (eli varsin kaunista katseltavaa). Olen sitä mieltä, että elokuvaklassikkoista pitää ehdottomasti ryhtyä tekemään kääpiöversioita. Kuinka siistiä ois nähdä jotain Goodfellasin tai Apocalypse Nown henkilöhahmoja kääpiöinä.



Inside

Festareiden paras elokuva. Vaikutti alussa melko paskalta, mutta parani huomattavasti loppua kohti, jossa meininki lähti totaalisen hanskasta, mutta hyvällä tavalla. Vaikuttavinta väkivaltaa ja gorea, mitä on tullut valkokankaalta nähtyä pitkään aikaan. 2000-luvun parhaita kauhuelokuvia.



Vampira The Movie

Taktinen feidaus ja kebabille.



The Magic Sword

Odotuksia ei juuri ollut, mutta tää oli oikein viihdyttävä ja hauska prinssi pelastaa prinsessan seikkailu. Tässäkin oli kääpiöitä ja upea jättiläis mikälie-gorilla.



Three The Hard Way

Kävelin ajatuksissani väärään saliin, kun oli lippu Meatcleaver Massacreen. Hyvä niin, sillä Williamsonin, Brownin ja Kellyn meininki oli parhaimmillaan erittäin viihdyttävää katseltavaa. Etenkin Kellyn ulvonta upeassa kytät kyykkyyn ‑kohtauksessa. Ajoittain kyllä tylsä, turhaa lentokoneella siirtyilyä paikasta toiseen. Soundtrack oli keskinkertainen, mutta muuten toimiva bläkkis.



Which Is Stronger, Karate Or The Tiger?

Tuli hieman pilkittyä jo tässä vaiheessa, mutta sen verran mitä muistan, niin kyseessä oli varsin asiallinen pätkä.





Wizard of No oli mahtava opetuselokuva. En kiinnittänyt edellä mainittuihin naurajiin ihmeemmin huomiota, tai ei nyt mua ainakaan häirinnyt, tosin Save The Childrenin traileri oli jostain syystä joillekkin aivan ylitsepääsemättömän hauskaa katsottavaa.
SickBoy 7.4.2008 18:10
Meatcleaver Massacre

Yön ja tämän vuoden NV:t korkannut Meatcleaver Massacre oli aika lailla sitä mitä luvattiinkin. Eli sopivan häiriintynyt ja mielipuolinen b-leffa, jossa suvantohetkiä ei juurikaan ollut. ***



[Rec]

Yön eurokauhuannoksen aloittanut epsanjanjalaiselokuva tasapainoili ihailtavan intensiivisen selviytymiskauhun sekä tyylilleen ominaisien ärsyttävyyksien kanssa, onneksi kokonaisuus jäi rutkasti plussan puolelle. Alku ei vielä luvannut paljoa, mutta loppua kohden mentäessä kerronnan vahvuudet tulivat paremmin esille ja etenkin lopun tunnelmaltaan kylmäävä ullakkokohtaus lähenteli täydellisyyttä, joka sai unohtamaan muutamat pienet tyylirikot. Mikäli tämä tulee laajempaan teatterilevitykseen (olin näkevinäni tennispalatsissa mainoksen) niin suosittelen katsomaan kankaalta, jotta saa kauttaaltaan tehokkaasta tunnelmasta mahdollisimman paljon irti. ****



Inside

Mieli tekisi antaa viisi tähteä...ja miksi en antaisi! Huikean varmaotteinen ja tyylitelty debyytti, genre-elokuva taide-elokuvan keinoin kerrottuna. Loppua kohden hurmeinen (tappo)tahti vain tiivistyi ja juuri kun luuli ettei tästä enää paljon rankempaan suuntaan päästä, nousi ilkeän ranskalaisuutuuden meininki aivan uudelle levelille. Tästä ja muutamasta ilmeisen tarkoituksella överiksi vedetystä kohtauksesta huolimatta on vaikea taas kerran ymmärtää mikä aiheutti katsomossa niin kovaäänisiä naurunpurkauksia. Kaipa se sitten on tuo henkinen puolustusmekanismi joka joillakin helpottaa näkemänsä käsittelyä. Silti, yön paras ja tiukin kauhu-uutuus miesmuistiin. *****



The Candy Snatchers

Tämän ja yön toisen Gordon Trueblood-sikailun eli Meatcleaver Massacren olisi kannattanut kokonaisvaltaisen katsomiskokemuksen puolesta kannattanut vaihtaa paikkoja, sillä kuten joku jo totesikin, oli The Candy Snatchers ehkä hiukan liian hidastempoinen ja tapahtumaköyhä tähän väliin. Tästä aikataulullisesta ongelmasta huolimatta kyseessä oli mukavan vinksahtanut kidnappaustarina parilla näppärällä yllätystwistillä ja oivaltavan kierolla lopetuksella. Lisämausteena tuo Shockyn mainitsema festarien käsittämättömin naurukohtaus, jolle en ole vieläkään keksinyt mitään funktiota. ***



Sukiyaki Western Django

Puuduttavin teatterikokemus pitkään aikaan. Rankasti ylipitkä ja mukanokkela django-tribuutti, joka sisälsi sitäpaitsi aivan liikaa pönttöhuumoria ja Quentin Tarantinon omahyväisen näköistä pärstää. Voisin kuvitella että olisi toiminut festariyöstä irrallaan ja parempaan vuorokaudenaikaan jonkin verran paremmin, en lähde testaamaan. Btw, mihin jäivät ne luvatut englantitekstit, olisivat tulleet enemmän kuin tarpeeseen *



Three the Hard Way

Edellisen jälkeen tämä oli parasta mahdollista viihdettä. Uskomattomia räjähdyksiä, tappeluita, läpänheittoa ja ehtaa bläkkärimeininkiä kautta linjan. Pientä narisemista aiheuttivat muutamat hivenen ylipitkät kohtaukset (esimerkiksi lopun rymistelyt) jotka sotkivat muuten eheää ja svengaavaa kokonaisuutta, mutta hyvä näinkin. ***



Grrr aka. Which is Stronger Karate or the Tiger?

Kaverinin osti tyylikkään karatetiikeripaidan, mutta multa jäi rahanpuutten vuoksi väliin, damn. Oikein toimiva oli luomuksen innoittajana toiminut elokuvakin, vaikka pakko myöntää että tässä vaiheessa väsymys alkoi viedä voittoa. Urhoollisesti sinnittelin silti loppuun asti, odottaen vastausta tuohon koko yön itseäni mietityttäneeseen otsikonmukaiseen kysymykseen. Ja saatiinhaan siihenkin sitten selvyys loppupuolen tiukoissa mittelöissä. ***



Kaiken kaikkiaan plussalle jäätiin paitsi elokuvien, myös arvontatulosten osalta. Ostin kaksi arpaa ja voitin toisella elokuvan 1408, joka oli kaltaiselleni King-antipatioita omaavallekin positiivinen yllätys. Seuraavan kerran nähdäänkin sitten EKEK:n sika säkissä-tapahtuman merkeissä, joten kauaa ei tarvitse taas näitä bakkanaaleja sulatella.
Spaddu 7.4.2008 18:41
Spiritual Boxer ( 7.4.2008 12:51)
À l'intérieurista vielä:



Spoileri


Oliko skidi lopussa elossa? Vauva ei liikkunut ja ääniraidalla oli ovelasti ainoastaan hyvin epämääräisesti itkua muistuttavia ääniä (loistavaa äänisuunnittelua kautta linjan), mikä mielestäni jätti tilaa tulkinnalle. Itse ymmärsin alkupuolen kohtauksen, jossa vanhempi hoitsu selittää päähenkilölle kuinka ensimmäinen synnytys "oli 12 tuntia pelkkää kidustusta turhan takia sillä lapsi syntyi kuolleena" viitteeksi että lopussa lapsi on myös stillborn. Siis kerrassaan erittäin paskamainen lopetus.





Spoileri
Oli se musta elossa, itkun perusteella. Vauva oli sylissä ja otos kauempaa joten olisihan vauva tietysti voinut liikkua katsojan huomaamatta (siis joku feikkimyttyhän se vaan oli, joten ei se tietenkään voinut liikkua).
Äänisuunnittelusta sen verran, että oliko ääniraita nyrjähtänyt tarkoituksella? Vikassa leffassa olin kanssa huomaavinani samanlaista läggäämistä musiikin puolella, ainakin alussa. Sekä vika leffa että Inside esitettiin samaan aikaan kummassakin salissa, tällä jotain osuutta asiaan?
Flash 7.4.2008 19:07
Spaddu ( 7.4.2008 18:42)
Äänisuunnittelusta sen verran, että oliko ääniraita nyrjähtänyt tarkoituksella? Vikassa leffassa olin kanssa huomaavinani samanlaista läggäämistä musiikin puolella, ainakin alussa. Sekä vika leffa että Inside esitettiin samaan aikaan kummassakin salissa, tällä jotain osuutta asiaan?


Engelin kakkossalin projektorissa filmi toisinaan vipattaa hieman siinä jossain äänilukijan kohdalla tjs. mikä aiheutta tuota valitettavaa huojuntaa. Efektiä on onneksi havaittavissa harvoin ja yleensä vain elokuvien aluissa.
Antti Vanhala 7.4.2008 20:07
SickBoy ( 7.4.2008 17:11)
Btw, mihin jäivät ne luvatut englantitekstit, olisivat tulleet enemmän kuin tarpeeseen *




Oliko tässä sitten merkittävissä määrin muunkinkielistä dialogia (en siis itse tätä nähnyt): "Kaikissa elokuvissa englanninkielinen dialogi tai tekstitys."?
SickBoy 7.4.2008 20:15
Antti Vanhala ( 7.4.2008 20:08)
SickBoy ( 7.4.2008 17:11)
Btw, mihin jäivät ne luvatut englantitekstit, olisivat tulleet enemmän kuin tarpeeseen *




Oliko tässä sitten merkittävissä määrin muunkinkielistä dialogia (en siis itse tätä nähnyt): "Kaikissa elokuvissa englanninkielinen dialogi tai tekstitys."?




No ei, mutta esittelyvihkosessa mainittiin erikseen, että poikkeuksellisesti tässä olisi englanniksi myös tekstit, koska japanialaisten ääntämys on mitä on. Eipä tuo nyt varsinaisesti haitannut, mutta etenkin ajankohdan vuoksi oli välillä tuskallista yrittää ottaa siitä mongerruksesta selkoa.