Osa 2 tähän sarjaan oli Indiana Jones ja Kauhujen Saaren Kirous, jos joltakulta tuo löytyy ja haluaa siitä luopua, annan vaihdossa rahaa.
Virallinen Sarjakuva-thread
Osa 2 tähän sarjaan oli Indiana Jones ja Kauhujen Saaren Kirous, jos joltakulta tuo löytyy ja haluaa siitä luopua, annan vaihdossa rahaa.
Luin Shockyllä juuri heinäkuun Heavy Metalia, jossa oli tuorein, kolmas osa Jodorowsky+Manara ‑yhteistyön hedelmästä BORGIA. Orgioita, saastaa, väkivaltaa, teurastuksia, raiskauksia, orgioita, poliittista peliä 1500-(?)luvun Italiassa hullun paavin masinoimana. Jokseenkin Caligula-tyyppistä tavaraa. Verhoeven saisi tästä hyvän elokuvan aikaiseksi, tosin osa kamasta siivoutuisi mielenterveydellisistä syistä luultavasti veks. Loistavaa, että Jodo ja Manara vielä vanhoillakin päivillään luovat moisia häpeilemättömiä perversioita sarjakuvaksi.
Melkoisia perversioita se Jodo onkin nyt kehitellyt
Borgia (ja monet muutkin sarjikset toki) pitäisi ottaa koulujen historian opetukseen, parempi tietää "hieman" värittynyt versio historiasta kuin ei yhtään mitään...
Olikin pakko pistää tilaukseen kovakantiset osat yksi ja kaksi. Valitettavasti Heavy Metalin episodi oli sensuroitu, älyvapaat jenkit ovat esim. pistäneet naiselle pikkuhousut kuvaan, jossa nainen kusee haarat levällään maljakkoon.
Helvetti että tässä maailmassa tuleekin vainoharhaiseksi kun sensuuria ujutetaan vaivihkaa kaikkialle
Miksi nykyään sarjakuvista keskusteltaessa pitää kelailla sitä, millaisia elokuvia niistä saisi? Eikö teille kelpaa sarjakuvat sarjakuvina? Vai onko Hollywoodin hirveä trikoosankarivyörytys vääristänyt ajatteluanne?
Miksi nykyään sarjakuvista keskusteltaessa pitää kelailla sitä, millaisia elokuvia niistä saisi? Eikö teille kelpaa sarjakuvat sarjakuvina? Vai onko Hollywoodin hirveä trikoosankarivyörytys vääristänyt ajatteluanne?
Noh, satutaan olemaan elokuvafoorumilla
Sarjakuvat toki kelpaavat sarjakuvina ja yleensä toimivat paremmin sellaisina, mutta kyllä se on aina bonusta jos omista suosikkisarjiksista saadaan myös leffaversio – onpahan jotain mitä jännittää. On mielenkiintoista nähdä miten teokset kääntyvät elokuviksi, ketkä näyttelijät voisivat puhaltaa paperihahmot henkiin: Rodrigo Borgia (Gary Oldman?), entä hänen mystinen ja julma oikea kätensä Micheletto (ihan jonkun näyttelijän kaksoisolento, en vaan muista kenen.. äh) Lisäksi usein tulee tunne, että jokin juttu ansaitsisi laajemman yleisön kuin voi sarjakuvamuodossaan saada.
Heavy Metalissa näkee aika usein sensurointeja. Alkaa jo hieman naurattaakin nämä sukuelinten päälle lisätyt "oh yeah!" ja "don't stop!" ‑puhekuplat.Olikin pakko pistää tilaukseen kovakantiset osat yksi ja kaksi. Valitettavasti Heavy Metalin episodi oli sensuroitu, älyvapaat jenkit ovat esim. pistäneet naiselle pikkuhousut kuvaan, jossa nainen kusee haarat levällään maljakkoon.
Borgia ollut mullakin harkinnassa hankkia mutta nyt alkaa kuulostaa pakkohankinnalta. Mistä kannattais ostaa?
Uusimmassa Kutissa oli kiinnostava artikkeli itselleni aiemmin tuntemattomasta sarjakuvataitelija Rory Hayesista (1949-1983) joten pistin oitis tilaukseen uuden kokoelman "Where the Demented Wented – The Art and Comics of Rory Hayes". Pikaisen selailun perusteella juuri sitä mitä odotinkin, eli rujoja mustavalkosarjakuvia, art brutia, välillä värillisiä piirroksia ja maalauksia, arkistojen aarteita, haastatteluja. Aiheet näyttäisivät olevan ammennettu hyvin pitkälti ihmisen sielun pimeydestä, kummallisesta seksistä ja hallusinaatioista, joten luulisin tämän kolahtavan kunhan pääsen lukemaan paremman ajan kanssa.
Siisti albumi. Play.Comista saa hintaan 13.99 €
Egmont julkaisee Shokki-kokoelman.
"Slemmy on tonkinut arkistojensa kätköistä sarjan alkupään tarinat, jotka on uudelleen suomennettu ja painettu entisöidystä
digimateriaalista. Sarjakuvien lisäksi kirja sisältää alkuperäisiä mainoksia, Frank Franzettan maalaamia kansia, Pekka A. Mannisen laatiman historiikin
sekä Jyrki69:n laatiman esipuheen. Shokki-paneeli Helsingin Sarjakuvafestivaaleilla su 13.9. klo 16.00. Pekka A. Manninen, Toni Jerrman, Jouko Ruokosenmäki sekä Jyrki ”69 Eyes” Linnankivi."
Shokki, Creepy-kokoelma
Ilmestyy 9.9.2009
Sivuja 248 + k
Hinta 39,90 €
pitänee tsekata, vaikka suurin osa alkupään lehdistä löytyykin hyllystä
pitänee tsekata, vaikka suurin osa alkupään lehdistä löytyykin hyllystä
Se vastaako tämä kokoelma Suomessa julkaistuja Shokkeja riippuu vähän siitä julkaistiinko Shokeissa Creepyn tarinoita täsmälleen samassa järjestyksessä kuin USA:ssa. Shokissahan julkaistiin Creepyn lisäksi sen sisarjulkaisun Eerien tarinoita, sitä en sitten tiedä milloin Eerien sarjat tulivat kuvioihin Suomessa. Ennakkotietojen mukaan (kansikuva ja kuvanäytteet) tämä Egmontin kokoelma on suomalaisia esipuheita lukuunottamatta sama kuin jenkeissä julkaistu Creepy Archives Vol 1 josta itsekin hieman kirjoitin aiemmin. Siinähän on kronologisessä järjestyksessä uusintapainoksina Creepyn kuusi ensimmäistä numeroa. Painojälki tuossa on toivottavasti suomeksin yhtä timanttista kuin Dark Horsen kirjassa eli siinä mielessä varmasti kannatettava ostos oli järjestys mikä hyvänsä.
Shokki-kirja kolahti luukusta.
Se on tosiaan tuo Dark Horsen julkaisu parilla Suomi-läpällä höystettynä.
Tosi hämmentävää lukea nostalgisia sarjoja kun on kovat kannet, kiiltävä paperi ja hieno painojälki.
Jotenkin tuntuu että Shokeissa kämyinen, käsissä hajoava pulppipaperi, repaleiset sivut ja hailakka, lähes kadonnut rasterointi kuuluvat asiaan.
Suositeltava fiilistelyteos.
Mannisen juttu on aukemalle taitettu.
En muista tarkkaan Tähtivaeltajan jutun pituutta, mutta todella suppealta tämä tuntui.
samoin jyrki69:n esipuhe on nolostuttavan lyhykäinen..
Divarista löytyi laatua:

"Ohukainen ja paksukainen huorisssa"
Tuo on kieltämättä aika sikamainen, mutta ei vedä vertoja alan suomennetuille klassikoille Kartsaneille, Poliisi-Lotalle ja Zorroille.
Tuo on kieltämättä aika sikamainen, mutta ei vedä vertoja alan suomennetuille klassikoille Kartsaneille, Poliisi-Lotalle ja Zorroille.
Kartzaneista pitäisikin ilmestyä joku hieno kokoelma. Ainoa mikä multa löytyy on Kartzan Lontoossa. Oliko Zorrolla joku omakin sarjansa vai oliko niitä juttuja vain noissa Seksi länkkäreissä?
Mulla on muistaakseni neljä Zorro-pokkaria jossain laatikossa ja niitä julkaistiin ainakin kahdella eri sarjanimikkeellä. Taisi olla Suomen suosituin fumentti-brändi.
EDIT. Löytyi linkki, jossa on jonkin sortin listaus näistä alan sarjiksista. Pitää scrollata ihan alas.
http://koti.mbnet.fi/~zuge/comixfreak/listaukset.html