Epävirallinen black-metalkeskustelu

Antti Tohka 25.7.2007 10:02
Fantomas ( 24.7.2007 21:39)
Morjens! Tässä yks ummikko kyselee, että nyt kun olen kuunnellut Dimmun uusimman levyn niin mikä olis seuraava? Immortalin Battles in the North?

Niin ymmärsinkö oikein, että vaikka tämä "synkkä linna" kuulostaa ensikertalaiselle kauhealta hampaan kiristykseltä ja kallon poraukselta, niin on alan piireissä ihan lällärikamaa ja hirveä populisti?

Älä kirjoita enää tähän topicciin. Aloita Haaviston ja k-mikon kanssa joku uusi "keijukais- ja tyttömusa"- topicci.
Fantomas 25.7.2007 10:58
Antti Tohka ( 25.7.2007 10:03)
Fantomas ( 24.7.2007 21:39)
Morjens! Tässä yks ummikko kyselee, että nyt kun olen kuunnellut Dimmun uusimman levyn niin mikä olis seuraava? Immortalin Battles in the North?

Niin ymmärsinkö oikein, että vaikka tämä "synkkä linna" kuulostaa ensikertalaiselle kauhealta hampaan kiristykseltä ja kallon poraukselta, niin on alan piireissä ihan lällärikamaa ja hirveä populisti?

Älä kirjoita enää tähän topicciin. Aloita Haaviston ja k-mikon kanssa joku uusi "keijukais- ja tyttömusa"- topicci.

Arvasin, että olen ihan Pikku-Kalle ‑linjalla tän jutun suhteen. Vai onko jollain lisättävää edelliseen?
psilocybianth 25.7.2007 14:48

Kannattaa varmaan selailla threadia takaisinpäin ja katsella mitä k-mikolle suositeltiin joskus. Niistä voi löytää jotain tärppejä.

Antti Tohka 25.7.2007 15:36
psilocybianth ( 25.7.2007 12:49)
Kannattaa varmaan selailla threadia takaisinpäin ja katsella mitä k-mikolle suositeltiin joskus. Niistä voi löytää jotain tärppejä.

Ei kannata myöskään unohtaa THaaviston larppausmusatärppejä.
Marienbad 25.7.2007 15:56
Fantomas ( 24.7.2007 23:39)
että nyt kun olen kuunnellut Dimmun uusimman levyn niin mikä olis seuraava? Immortalin Battles in the North?

Kannattaa muistaa, että tuo alkupään Immortal on aika suoraviivaista ja kunnon asenteella tehtyä mättönopeutta ja rienausta ilman uudelle Dimmu Borgirille ominaista mahtipontisuutta, syntikkoja ja puhdasta "studiotekniikkaa." Immortalin kaksi viimeistä levyä sen sijaan ovat hyviä tuttavuuksia jatkaa Dimmun jälkeen: "Sons of Northern Darkness" ja "At the Heart of Winter" ovat hemmetin tuhteja levyjä ja sisältävät sitä uniikkia talvitunnelmaa, mistä itse pidän kovasti. Tarttuvia, pitkiä, eeppisiä paleltumisbiisejä. Ketjussa on aikaisemmin mainittu vaikka mitä alan "peruskamaa", jonka luulisi toimivan jos uuteen Dimmuun tutustuminen oli ihanaa. Jos haluat tietää miltä Dimmu Borgir kuulosti synkässä alkuhistoriassa, hanki levyt "Stormblåst" ja "Enthrone Darkness Triumphant", josta tuli ns. hitti. Norjalaisen Ancientin "The Cainian Chronicle" on nyt tauon jälkeen kuunneltuna tuntunut hyvältä ja paikoin aika evililtäkin. TÄMÄ ON SE KAININ SUORITTAMASTA VELJENMURHASTA KERTOVA LEVY JOTA HYVINKÄÄN PALOITTELUSURMAAJAT KUUNTELIVAT HANKKIUTUESSAAN HURMOSTILAAN. Bändin musiikkivideota sen sijaan en suosittelisi.

Kyllä, näin asia on.
Fantomas 25.7.2007 16:21

Kiitos Marienbad vinkeistä, kuuntelenkin juuri Stormblastia. Taidan rullata tämän ketjun läpi mutta ajan kanssa, koska olen työtä pelkäävä mies. Larppausambientti ei valitettavasti kiinnosta ja eikös se rekvisiitta vaadi kovasti vaivannäköä joten...

Antti Tohka 25.7.2007 16:32
Fantomas ( 25.7.2007 14:22)
Kiitos Marienbad vinkeistä, kuuntelenkin juuri Stormblastia. Taidan rullata tämän ketjun läpi mutta ajan kanssa, koska olen työtä pelkäävä mies. Larppausambientti ei valitettavasti kiinnosta ja eikös se rekvisiitta vaadi kovasti vaivannäköä joten...

Larppausasustukseksi riittävät muoviset suippokorvat ja panhuilu.
Fantomas 25.7.2007 16:56
Antti Tohka ( 25.7.2007 16:33)

Ok, vihreät vakosametti-polvihousut mulla muuten onkin jo.
Marienbad 25.7.2007 19:18
Fantomas ( 25.7.2007 16:57)

Jäämme "innolla" odottamaan THaaviston mielipidettä asiasta, mikäli nämä asustetiedot eivät hänen mukaansa pidä riittävästi paikkaansa
THaavisto 26.7.2007 18:25
Marienbad ( 25.7.2007 19:19)
Fantomas ( 25.7.2007 16:57)

Jäämme "innolla" odottamaan THaaviston mielipidettä asiasta, mikäli nämä asustetiedot eivät hänen mukaansa pidä riittävästi paikkaansa

Hah hah, hitto kun te olette hauskoja. Bad Marielta jonkinlaista vittuilua vielä pystyy ottamaan koska se on oikeasti niin suicide-obsessed freak, mutta Tohkan kannattaisi pitää suunsa kiinni, kun foorumilla nekrobläkkiksen fanina poseeraava "mies" oikeasti myy kaikki vähänkin rujommat levyt (Branikaldit jne) pois kun silmä välttää. Usko jo, että Carpathian Forest on uuden Darkthronen kaltaista huumorimusaa, jossa mukamas-synkän tuotannon alta löytyy Motörheadin perinteitä kunnioittavaa rokenrollia, joka oli raskaan kuuloista viimeksi joskus viimeksi joskus Iron Fistin aikoihin.

En kyllä lähtisi suosittelemaan Immortalia heti Dimmun perään, onhan noissa eroja. Immuilta synat lähinnä puuttuvat ja puhdasta lauluakaan ei (onneksi) ole. Biiseissä on myös jonkin verran death metal ‑vaikutteita, erityisesti Blizzard Beastsin aikoina, Son of Northern Darkessilla huomattavasti vähemmän. Ancient parhaat (Cainian & Bloodfiends) toimivat varmaan paremmin, vanha Cradle of Filth (Dusk-Midian) myös. Molemmat varsin melodista syna/kauhublackia.

...

Kovan luokan fiilistelystä (Tohkan ei siis kannata vaivautua kuin ehkä imagon tähden) pitävien kannattaa tustustua yhden miehen projektiin Blood of the Black Owl, jonka s/t debyytti pistää samaan kasaan hidasta doomia ja black metalia. Todella synkkää. Ensimmäinen biisi "Kills in Winter" kestää vähän päälle 10 minuuttia ja sisältää huikeat yhden (1) riffin, jota raavitaan sitten koko keston ajan. Mitään "lauluksi" kutsuttavaa ei ole edes black-asteikolla, vain epämääräistä korinaa ja rääkymistä. Efektejä ym. käytetään ajoittain. Toisen biisin "The Thunderous Hooves of Two Goats in the Sky" ensimmäiset viisi minuuttia ovat pelkkää tuulen ujellusta ja susien ulvontaa, kunnes se raastaminen taas alkaa. Vähän vaikea verrata mihinkään, mutta IMO esim. vanha Electric Wizard on varsin helppoa tähän verrattuna, koska kosmisuus ja groove puuttuvat täysin. Plussaa vielä hienoista kansista ja käsittämättömistä biisien nimistä. "Like a Coffin Chasing a Womb, His Chariot Becomes a Southern Bloodstorm"

Myös Nackfalken "As the Wolves Died" on paljastunut oivaksi levyksi, vaikka häviääkin sitä edeltäneelle Land of Frostille. Töhkä varmasti kavahtaa biisien introina ajoittain toimivia Robin Hood-melodioita, vaikka itse biisit ovat lähempänä Abyssic Haten ja vastaavien depressiivistä surinaa. Tuttuun tyyliin mukana on muutama lähemmäs kymmenen minuutin fiilistely ja hieman lyhyempiä 5 min biisejä. Edellisen levyn Ragnarökin kaltaista mestariteosta ei ole ainakaan vielä löytynyt ja sounditkin ovat vähän puhtaammat, kuitenkin edelleen varsin maanalaiset.
Fantomas 26.7.2007 18:33

Kiitos myös THaavistolle kattavasta perehdytyksestä, luin tuon ajatuksella ja sulattelen infoähkyä.

k-mikko 26.7.2007 21:45

No tässä mun kommentteja täällä suositelluista bändeistä sikäli kun niitä on ehtinyt kuuntelemaan.

Abigor: musiikki ihan ok paikoin, mutta laulaja ei iske, varsinkaan kun usein vokaalien takana (blastbeat)äänimatto

Alghazanth: mikään ei ärsytä, mutta ei mitään tarttuvaa. Eeppistä puuroa

Dark Funeral: liikaa huutoa, taustalla puuroa

Dimmu Borgir: För All Tid. Laulaja parempaa luokkaa, vaikka ei tarttuva olekaan ja taustan pilli naurattaa ekassa biisissä. Toinen hitaampi biisi parempi. Mutta voi vittu kun nuo puhtaat vokaalit on kauheita kolmannessa biisissä. Pakko vaihtaa levyä Stormblastiin. Joka on liian "alkeellista".

Emperor: kuulaat kitarat tuo eloa, mutta vokaalien taakse on heti saatava meteliä enemmän. Silti biiseissä on jotain ideaa.

Marduk: Heaven Shall Burn. Aikalailla sellaista, millaiseksi bläkin "kuvitteli" ennen kuin tutustui enemmän, mutta sellaiseksi hyvää.

Old Man's Child: Revelation 666: Aluksi en digannut paitsi soundeista, mutta parani lisäkuuntelulla. Nimi on hölmö, ja syntikat ja stemmat noloja välillä, mutta parhaat biisit hyviä ja huonoimmat siedettäviä. Ehkä liian monimutkaisia kappaleita makuuni.

Watain: Casus Luciferi. Hyvää taustamusiikkia (saatanan palvonnalle). Kivoja Burzum-kitaroita, mutta mikään ei jää mieleen vaikka levyn kuuntelee kolme kertaa putkeen, niin kuin äsken tein.

Immortal on kait "aidoista" bläkkibändeistä ainoa, josta oikeasti pidän. Behemothin Demigod on kova, mutta aika deathia. Ajattara jotain "dark metallia", Rotting Christ jotain välimallia, eikä sekään ole kunnolla ikinä iskenyt, Fernando Ribeiron projekti, jonka nimeä en edes muista, ei kovin kaukana siitä toisesta miehen bändistä ja Carpathia Forest parhaimmillaan nerokasta Motörheadia, mikä on pelkästään kehu.

Jotain varastettuna tuossa ja tarkempaa tutustumista odottamassa.

Mutta se on sanottava, että genren katu-uskomattomimmilla bändeillä on molemmilla hieno coveri: Dimmun Burn In Hell on alkuperäistä kovempi ja CoF:n muistaakseni Sisters of Mercy ‑cover (juu, No Time For Cry) on hyvä, vaikka alkuperäistä mua ei saisi kuuntelemaan vaikka uhkaisi progekeikalla.
Fantomas 26.7.2007 22:22

Ok. Opettelen nyt kuitenkin aikani tätä Dimmua ja sitten taidan keskittyä Immortaliin. Sukeltelen sitten myöhemmin niille tuntemattomammille ja pimeämimmille sivu-uomille, mahdollisesti.

Antti Tohka 27.7.2007 09:07
Fantomas ( 26.7.2007 20:23)
Ok. Opettelen nyt kuitenkin aikani tätä Dimmua ja sitten taidan keskittyä Immortaliin. Sukeltelen sitten myöhemmin niille tuntemattomammille ja pimeämimmille sivu-uomille, mahdollisesti.

Älä nyt lannistu noista k-mikon kommenteista. Sen minä vaan sanon, että elämäs menee vessanpöntöstä alas, jos keskityt johonkin murkkuikäisille suunnattuun bläkkikseen. Jos et nyt ihan heti halua siirtyä tuonne yksin mökissä- osastoon, niin kuuntele noiti Immortalia ja Emperoria tai osta vaikka Rotting Christin uusi Theogonia. Siinä vasta erinomainen lätty ja Rottorit tulevat vielä tsadiin syyskuussa. Piletit ainoastaan 12e ja lämppärinä muummoassa aivan timanttinen old school döödis-bändi Incantation. Jo jos sivu-uomista puhutaa, niin kyllä nää Dimmut ja COF:t ovat itse niitä sivu-uomia ja Darkthronet ja Burzumit se varsinainen tuonelan virta.
Fantomas 27.7.2007 10:08
Antti Tohka ( 27.7.2007 09:08)
Fantomas ( 26.7.2007 20:23)

Älä nyt lannistu noista k-mikon kommenteista. Sen minä vaan sanon, että elämäs menee vessanpöntöstä alas, jos keskityt johonkin murkkuikäisille suunnattuun bläkkikseen. Jos et nyt ihan heti halua siirtyä tuonne yksin mökissä- osastoon, niin kuuntele noiti Immortalia ja Emperoria tai osta vaikka Rotting Christin uusi Theogonia. Siinä vasta erinomainen lätty ja Rottorit tulevat vielä tsadiin syyskuussa. Piletit ainoastaan 12e ja lämppärinä muummoassa aivan timanttinen old school döödis-bändi Incantation. Jo jos sivu-uomista puhutaa, niin kyllä nää Dimmut ja COF:t ovat itse niitä sivu-uomia ja Darkthronet ja Burzumit se varsinainen tuonelan virta.

Jahha, no niin sitten.