Sonny Chiba ‑artikkelisarjan kolmannessa osassa tutustutaan Chiban moderneihin toimintaelokuviin, joissa perinteinen samuraimättö ja gangsterijuonet tekivät tilaa vauhdikkaita takaa-ajoja ja huikeita stuntteja sisältävälle rymistelylle. Chiba toimi tyylilajin pioneerina ja nosti itsensä kansainväliseen suosioon tunnetuimpien töidensä avulla.

Chiban modernin toimintaviihteen lähtölaukauksena pidetään televisiosarja Key Hunteria (1968–1973), jonka hurjapäiset stuntit tekivät Chibasta yhden Aasian johtavista toimintatähdistä. Viisi vuotta jatkuneessa sarjassa kiteytyi nuoren tähden pyrkimys uudistaa japanilaista toimintaviihdettä ainutlaatuisella fyysisellä kosketuksella. Sarjan tuotanto toimi katalyyttinä Chiban perustamalle elokuvakoulu Japan Action Clubille sekä synnytti sivutuotteena viihdyttävän Yakuza Deka ‑elokuvien (1970–1971) sarjan. Chiba on jälkikäteen todennut Key Hunterin olleen hänelle todellinen kultakaivos, jonka parissa hän pääsi kehittämään toimintaosaajan taitojaan.

70‑luvun puolivälissä stunttivetoinen toimintaviihde jäi vähemmälle huomiolle väkivaltaisten karate-elokuvien noustua suursuosioon. Chiban stunttiosaaminen nosti kuitenkin päätään paitsi karate-elokuvien sisältämissä fyysisissä suorituksissa, myös täysiverisissä lajityyppielokuvissa kuten Jail Breakers (1976) ja G.I. Samurai (1979). Näistä ensimainittu sisältää muistettavan helikopteristuntin, jonka voi kuvitella toimineen inspiraationa samankaltaisen jakson parikymmentä vuotta myöhemmin toteuttaneelle Jackie Chanille (Police Story 3: Supercop, 1993).
Chiba jatkoi stunttivetoisten elokuvien parissa 80‑luvun alussa, tehden kuitenkin etenevissä määrin tilaa Japan Action Clubin uusille kasvateille. Shogun's Ninjan (1980) ja lajityypin kovimpiin suorituksiin lukeutuvan Roaring Firen (1981) pääosissa nähtiin Hiroyuki Sanada, toimintakomedioissa Kabamaru the Ninja Boy (1983) ja Leave it to Kotaro (1984) puolestaan vähemmän tunnettu Hikaru Kurosaki. Chiba toimi näissä elokuvissa toimintakoreografina ja vierailevana tähtenä. 80‑luvun puolivälissä japanilaiset toimintaelokuvat alkoivat tyrehtyä eikä Chibaa enää nähty valkokankailla muutamaa yakuza‑ ja samuraielokuvaa lukuun ottamatta. Modernin toiminnan aikakausi oli tullut käytännössä päätökseensä.
Chiban kovaotteisen maineen huomioiden on merkillepantavaa, kuinka rentoa viihdettä hänen modernit toimintaelokuvansa edustavat. On hyvä pitää mielessä, että lajityyppi sai alkunsa 60‑luvulla, jolloin Chiba tunnettiin ennen kaikkea hurmaavana nuorena miehenä. Modernit toimintaelokuvat vaalivat tätä imagoa ja pidättäytyivät lähes poikkeuksetta synkemmästä materiaalista myös karskien rikos‑ ja karate-elokuvien värittämällä 70‑luvulla.

Elitisti on sisällyttänyt Moderni toiminta ‑artikkeliin merkittävimmät tyylilajia edustavat elokuvat, joissa Chiba esittää pääroolia ja joita ei ole vielä käsitelty sivustolla. Katsaus alkaa vuoden 1966 japanilais-taiwanilaisesta yhteistuotannosta Kamikaze Man: Duel at Noon, joka ei yltänyt suureen suosioon kotimaassaan mutta toimi sisältönsä puolesta Key Hunterin kenraaliharjoituksena. Key Hunterin jälkeen vuorossa ovat Yakuza Deka ‑sarjan kolmas ja neljäs elokuva, Jail Breakers sekä 70‑luvun paketoinut G.I. Samurai. Artikkeli päättyy Chiban 80‑luvun viimeisen pääroolin teatterielokuvassa sisältävään The Kamize Adventurersiin (1981).
Edellä mainittujen elokuvien lisäksi mukaan on otettu vaikeasti määriteltävän Yakuza Wolf ‑sarjan jälkimmäinen osa Extend My Condolences (1972), joka sivuaa tyylilajia merkittävissä määrin. Sarjan avausosa I Perform Murder (1972) tullaan käsittelemään Sonny Chiba ‑artikkelisarjan seuraavassa osassa, jossa perehdytään 70‑luvun rikoselokuviin.
