Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Milano trema: la polizia vuole giustizia (The Violent Professionals, 1973)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Sergio Martino

The Violent Professionals laukaistaan käyntiin Milanoa esittelevän alkutekstiajelun jälkeen tiukalla ja häijyllä vankipaolla, kun kolme vaarallista rikollista yrittävät karata heitä kuljettavasta junasta. Yksi rei'itetään heti käytävälle, mutta loput kaksi – vastenmieliset hikiset siat Antonio Casale ja Luciano Rossi – hyppäävät vaunusta kourissaan teurastetuilta vartijoilta nappaamansa konekiväärit. Seuraavaksi paskiaiset nappaavat satunnaisesti vastaan lipuvan auton, ampuvat kuljettajamiestä päähän ja jatkavat matkaa kulkupelillä. Etupenkillä itkee kuitenkin vielä orvoksi jäänyt pikkutyttö, jonka Casale pakottaa Rossin ampumaan konetuliaseellaan kasvoihin muutaman kymmenen sentin päästä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ohjaaja Sergio Martino jättää järkyttävän verityön näyttämättä, kuten myös myöhemmässä ryöstössä tapahtuvan raskaana olevan naisen tappamisen. Nämä ovat tietysti katalyyttejä luutnantti Giorgio Caneparon (Luc Merenda) ronskeille otteille, jotka ylittävät räikeästi tavalliset poliisin valtuudet. Vankikarkuritkin saavat antautuessaan maistaa lyijyä Caneparon pistoolin piipusta.

Giallo-mestari Martino (mm. Lo strano vizio della Signora Wardh, 1971 ja Tutti i colori del buio, 1972) siirtyi käsikirjoittajapartnerinsa Ernesto Gastaldin kanssa vaivatta crimen puolelle heti viimeisen tyylipuhtaan giallonsa Torso (I corpi presentano tracce di violenza carnale, 1973) jälkeen yleisön mieltymysten muuttuessa. (Vuoden 1975 Suspected Death of a MinorMorte sospetta di una minorenne oli yhdistelmä giallo‑ ja crime-elementtejä). The Violent Professionals on tunnistettavasti Martinoa ja se lieneekin Gastaldin kynä, jota on nyt syytettävä elokuvan isommista puutteista.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

The Violent Professionalsissa on varsin mielenkiintoinen juoni, mutta jotenkin kummassa Gastaldi ja Martino ovat saaneet sen seuraamisesta työläämpää kuin villimpiä käänteitä heittelevissä giallo-mysteereissään. Ei siten, että tapahtumien kulusta olisi varsinaisesti hankaluuksia pysyä kärryillä, vaan tarinassa edetään jotenkin jähmeästi. Hieman huolimaton enkkudubbi ei ainakaan auta asiaa. Monet ideat, kuten Caneparon undercover-värväytyminen Padulon (Richard Conte) jengiin keikkakuskiksi, ovat hyviä, mutta niitä ei malteta kasvattaa todella jännittäviksi tai katsojalle sen kummemmin merkityksellisiksi.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Luc Merendaa on useammassakin arviossa kritisoitu liiaksi "kauniiksi pojaksi" harrycalahanmaiseen vigilante-poliisin rooliinsa, joskin syyttä: suoritus on vähintään hyvä. Merendalta löytyy veijarimaista pilkettä silmäkulmassa korvaamassa Clint Eastwoodin tai esimerkiksi Maurizio Merlin no bullshit ‑kovanaamaisuutta, mikä ei kuitenkaan aiheuta epäuskottavassa määrin ristiriitaa Giorgio Caneparon väkivaltaisten toimintametodien kanssa. Lisäksi naisten pyörittämiseen (Caneparo mm. tekeytyy sulavasti parittajaksi tietoja onkiessaan) Merendan viileänvelmu hymy sopii kuin kunnon bitch slap prostituoidun poskelle.

Martinon ohjaajanlahjat pääsevät oikeuksiinsa tietysti toimintaosuuksissa, jotka ovat Merendan pääosan lisäksi arvattavasti The Violent Professionalsin parasta antia. Aloituksen mahtavan, veripusseja poksauttelevan pakojakson lisäksi erityisesti puolivälin hurja kaahailu on kovin genrestanderdeinkin erinomaisen vauhdikas. Selkeästi budjetillisestikin päähuomion saaneen autoilun komea läpi-palavien-pahvilaatikoiden ‑stuntti lainattiin sittemmin sellaisena kahteenkin Umberto Lenzin crimeen.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

The Violent Professionals on oikein viihdyttävä poliziotteschi, jossa ei kuitenkaan riitä sen toimintakohtauksissa mukaansa tempaava imua läpi puheliaampien suvantojen. Amerikkalaiset esikuvat ovat jopa genre huomioiden epätavallisen ilmeisiä ja ajatusmallit sekä hyvisten että pahisten leirissä totta kai vähintään kyseenalaisia. Silti jo pelkästään Luc Merendan mainio crime-debyyttirooli sekä Sergio Martinon tyylitaju tekevät The Violent Professionalsista tyydyttävän kovaa iskevän kyttäilyn.


A Violent Professional: The Films of Luciano Rossi

kuvituskuva

Elokuvan nimeen ja sen alussa pakomatkalleen ammuttavaan Luciano Rossiin liittyen tässä lienee sovelias sauma mainostaa Kier‑La Janissen erinomaista kirjaa A Violent Professional: The Films of Luciano Rossi (FAB Press 2007, Cinema Classics Collection #3), joka kuuluu ehdottomasti jokaisen euro-trash-harrastajan kirjahyllyyn. Yleisesittelyn ja lämmöllä kirjoitetun biografian lisäksi Janisse käy läpi kiistatta italialaisen genre-elokuvan merkillepantavimpiin sivuosaspesialisteihin lukeutuvan Rossin valkokangasesiintymiset teoksen laatua ja Rossin roolia kommentoiden. Teksti on viihdyttävää ja kirjan taitto poikkeuksellisen tyylikäs. Komean kuvamateriaalin lisäksi Janisse tarjoaa tyttönäkökulmaa pisteyttämällä elokuvat Rossin esiintymisaikaa indikoivan tähdityksen lisäksi sydämillä, jotka kertovat kuinka söpö Rossi osassaan on. Esimerkiksi (kieltämättä täydellinen) limanuljaskasuoritus Lenzin Napoli violentassa (1976) saa täydet neljä sydäntä. Loistavaa!

Versioinfo (26.12.2024):

Arvostelukappaleenakin toiminut italialaisen Alan Young Picturesin Milano trema: la polizia vuole giustizia on elokuvan ylivoimaisesti paras dvd‑julkaisu: anamorfinen kuva on todella hyvä ja mukana on englanninkielinen dubbaus. Muutamassa kohdassa enkkuraita vaimentuu hetkiksi kuvanlaadun heiketessä, mikä viittaisi siihen, että kyseessä on muita, pelkästään englanninkielisiä dvd:itä hieman pidempi versio. Ekstrojakin löytyy Martinon ja Gastaldin erillisistä kommenttiraidoista lähtien, mutta niistä ei ole juuri iloa kieltä taitamattomalle. Yleisesti levy löytyy tuplapaketissa yhdessä Lenzin Milano odia: la polizia non può spararen (1974) kanssa, vaikka yksittäisjulkaisukin on todistetusti olemassa.

Vipco UK:n ja elokuviensa oikeuksien omistamisen kannalta kyseenalaisen jenkkilafka Wild Eastin dvd:t mainostavat leikkaamattomuuttaan, mutta molempien ei‑anamorfisen laajakuvan laatu on huomattavasti Alan Youngia heikompaa.

Teoksen tiedot:

The Violent Professionals

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Il poliziotto è marcio (Shoot First... Die Later, 1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Fernando Di Leo

Komeasti Milano kaliberi 9:llä (Milano calibro 9, 1972) käynnistyneen Milieu-trilogian jälkeen Fernando Di Leo ohjasi uransa ainoaksi jääneen poliziottesconsa. Jos virkavalta oli Milieun maisemissa käytännössä lähes olemattomissa, antaa Shoot First... Die Laterin alkuperäisnimi Il poliziotto è marcio – "mätä poliisi" – vihjeen, että tälläkin kertaa Di Leo on ollut enemmän kiinnostunut rikollisuuden lonkeroista kuin virkavallan toimista niiden katkaisemiseksi.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Poliisia oltiin italialaisessa elokuvassa kuvattu huonossa valossa aiemminkin, mutta Pagine 70:n Giulio Caputon mukaan (2004) Shoot First... Die Later sai silti protestoijat repimään sen julisteita seiniltä ensi-illan aikoihin. Kassatulot olivat tästä huolimatta tyydyttävät, vaikka myöhempien vuosien katsojatilastot puhuvatkin sen puolesta, että paikallisyleisön järjestyksenjanoa tyydyttivät enemmän elokuvat idealistisista komisarioista takomassa sisään konnien leipäläpiä kuin Di Leon teoksen kaltaiset korruptiotragediat.

Milanoon sijoittuva Shoot First... Die Later on kuin yhdistelmä Franco Neron Detective Bellissä (Un detective, 1969) näyttelemän, rikollisten kanssa pelaamisestaan kovan hinnan maksavan etsivän henkilökuvaa ja Enzo G. Castellarin poliziottesco-lajityypin suosion vakiinnuttaneen High Crimen (La polizia incrimina la legge assolve, 1973) suoraviivaisempaa poliisitoimintakuvausta. Juonessa ei ole selvitettävää mysteeriä, vaan epäonnisista sattumuksista kudottu verkko kiristyy päähenkilö Domenico Malacarnen (Luc Merenda) ympärillä tappavan varmasti. Bellin tapaan Malacarne on tosissaan roistojen kiinniottamiseen suhtautuva komisario, joka on duunariliksaan tyytymisen sijaan halunnut varmistaa paremman elintason neuvottelemalla alamaailman johtohahmojen kanssa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Mielenkiintoisen lisän teokseen tuo alan elokuvissa harvemmin käsitelty isä‑poika-suhde, joka tosin on usein korvattu yksinkertaistetulla esimies-alainen-suhteella. Tälläkin kertaa Malacarnan jo eläkeikäinen isäpappa Maresciallo (Salvo Randone) on poliisi, arvostettu piirinsä komentaja – ei tosin Domenicon suora esimies. Alussa Maresciallo ei malta pidätellä ylpeää innostustaan poikansa saadessaan kunnianosoituksia tehokkaista toimistaan, mutta ongelmia seuraa kun Meresciallon asemalla rekisteröidään eräs valitus, joka saattaisi paljastaa Domenicon kanssa sopimuksen tehneiden rötösherrojen Pascalin (Raymond Pellegrin) ja Mazzarin (Richard Conte) masinoiman aseiden salakuljetusoperaation. Domenicon käsketään hävittää tulenarka valitus, mikä ei tule olemaan aivan yksinkertaista suoraselkäisen isän ohitse.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Merenda on Domenico Malacarnena parhaassa vedossaan ja syytä ollakin, sillä rooli on kuin hänelle kirjoitettu (ja ehkä onkin): ulkomuodoltaan ryhdikäs ja tyylikäs, äkkipikainen pelimies, jossa on kuitenkin ripaus ylimielistä kusipäätä sekä hieman reilummin mukavuudenhaluista lurjusta. Ainoastaan elokuvan avainkohtauksessa, isän ja pojan katkerassa yhteenotossa vehkeilykuvioiden paljastuttua, Merendan taidot tuntuvat loppuvan kesken eikä komisarion mesoaminen ihan vakuuta. Vittorio Caprioli tarjoaa synkkään menoon lievää kevennystä myöhempien Di Leo ‑elokuvien huumoripitoisia roolejaan enteilevässä osassaan kohtalokkaan valituksen raportoivana höperönä, joskin hauskuus tyssää ennen aikojaan harvinaiseen julmien palkkatappajien kohtaamiseen. Delia Boccario täyttää tehtävänsä naiskauneuden edustajana.

Elokuvan spaguhenkinen englanninkielinen käännösnimi Shoot First... Die Later ei kuvaa teosta kovin hyvin, sillä paukuttelu on vähäisessä osassa esimerkiksi ensi-iltaa pian seuranneisiin Maurizio Merli ‑rymistelyihin verrattuna. Ja pistoolien kanssa leikittäessä meininki on tylyä: aina kun aseeseen tartutaan, joku kuolee välittömästi. Toimintaelokuvan leima on kuitenkin ansaittu jo kahdella erinomaisella autotakaa-ajokohtauksella. Di Leo pitää uhkaavan ilmapiirin draamankehittelyn ja vauhdin hyvässä tasapainossa, mikä saa melko yllätyksettömän ja tyypillisen tarinan käymään mainiosta pessimistisestä viihteestä. Pienimuotoiset keskiverto-genre-käsikirjoitusta älykkäämmät kosketukset saavat antamaan anteeksi hieman heppoisiksi jäävät henkilösuhteet. Di Leo ei siis lipsu, mutta luottosäveltäjä Luis Bacalovin alisuoriutuminen tulee väkisinkin noteerattua.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Eurocrime-yleisön kannalta on valitettavaa, että Di Leo katsoi Shoot First... Die Laterin jälkeen parhaaksi löysentää otettaan ja ryhtyi tehtailemaan huumoripitoisempia elokuvia genreparodiasta Salatehtävä Napolissa (Colpo in canna, 1974) alkaen. Paluuta Milieu-trilogian ja ainoan poliziottesconsa aikaiseen tiiviiseen ja armottamaan kerrontaan ei missään vaiheessa tapahtunut kun temppua yrittävä Verta ja timantteja (Diamanti sporchi di sangue, 1978) jäi hyvin keskinkertaiseksi tapaukseksi. Shoot First... Die Later ei käsikirjoituksensa puutteista johtuen nouse Milano kaliberi 9:n ja Ajojahdin (La mala ordina, 1972) mestaritasolle, mutta Merendan rikoselokuvauralla se on ilmiselvä huippuhetki.

Versioinfo (päivitetty: 29.9.2023)

RaroVideo on julkaissut elokuvan Blu‑rayllä ja dvd:llä.

Teoksen tiedot:

Shoot First... Die Later

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


La città gioca d'azzardo (Uhkapeli-helvetti: Gambling City, 1975)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Sergio Martino

Luca Altieri (Luc Merenda) on nuori, komea ja itsevarma korttihuijari. Hän saapuu Milanoon pelaamaan pokeria isoista panoksista laittomaan kasinoon, joka sijaitsee fiinin yökerho Club 72:n takahuoneessa – paikassa, jonne virkavallalla ei ole mitään asiaa. Altieri ei ole tuttu milanolaisille, joten hän onnistuu omimaan muiden pelaajien pelimerkit ilman suurempia vaikeuksia. Tämä ei kuitenkaan jää huomaamatta paikan johtajalta, pyörätuolinsa armoilla olevalta "Presidentti"-nimeä käyttävältä rikollispomolta (roolissa maineikas Enrico Maria Salerno). Presidentti on niin vakuuttunut Altierin kyvyistä, että tarjoaa korttihaille työtä kasinolla: Altieri saa huijata muita pelaajia niin paljon kun vain haluaa, mutta profikat voitoista menevät suoraan Presidentin taskuun. Altieri hyväksyy tarjouksen, tai pikemminkin uhkauksen, ja aloittaa tuottoisan peliuransa kasinolla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Playboyn elämää viettävä Luca Altieri on tottunut voittamaan ja saamaan haluamansa, tapahtui se sitten pokeripöydässä tai sen ulkopuolella. Eräänä iltana Altieri iskee silmänsä kauniiseen Maria Luisaan (Dayle Haddon) ja ihastuminen johtaa ongelmiin. Maria Luisa on Presidentin pojan, äkkipikaisen ja sadistisen pelurin Corradon (Corrado Pani) tyttöystävä. Maria Luisa kiinnostuu varmaotteisesta ja henkisesti paljon Corradoa vakaammasta Luca Altierista ja tämän seurauksena Presidentin on valittava vajaakäytöksisen poikansa ja kasinon parhaan tulolähteen välillä. Luca Altieri ja Maria Luisa aloittavat pelin, jonka panoksena on heidän molempien henkensä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Luca Altierin elämässä vallitsevat samat säännöt kuin pokeripelissä ja mitä suuremmaksi riski nousee, sitä suurempaa mielihyvää voitto tuottaa. Pokeripöydässä Altieri on kuin Jumala, joka voi leikitellen bluffata tai huijata rahat pois kovimmiltakin pelureilta. Kovan paikan tullen voi hihasta vetää vaikka useammankin ässän varmistamaan voittoa. Mutta Jumalastakin voi tulla tavallinen kuolevainen, jos hänen voimansa riistetään. Corrado kätyreineen pahoinpitelee Altierin ja murskaa hänen sormensa, jotta hän ei enää kykenisi sorminäppäryyttä vaativiin huijauksiin korttipöydässä. Kun asiat eivät enää suju pelissä kaikki tuntuu menevän enemmän tai vähemmän alamäkeen myös oikeassa elämässä. Altieri on riippuvainen pelin aiheuttamasta huumasta siinä missä alkoholisti pullostaan – hänen ja Maria Luisan tekemä maisemanvaihdos Milanosta Nizzaan ei tuo muutosta Presidentiltä saaduista muhkeista "erorahoista" huolimatta. Normaali jännitysvapaa elämä ei riitä, joten on vastattava kasinoiden seireenimäiseen kutsuun.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

La città gioca d'azzardo on mm. gialloistaan tunnetun Sergio Martinon vahvan ohjauksen ja Giancarlo Ferrandon upean kuvauksen ansiosta parhaimmillaan todella näyttävää ja viihdyttävää elokuvaa suhteellisen pienestä budjetista huolimatta. Pelkkä visuaalisuus ja dynaaminen kamerankäyttö eivät kuitenkaan riitä, vaan niitä on tukemassa niin pääosien kuin sivuosienkin näyttelijöiden kiinteät ja loppuun saakka hiotut suoritukset. Luca Altierin rooli on kuin räätälöity sopivaksi Luc Merendan habitukseen ja kanadalaissyntyinen malli/näyttelijä Dayle Haddon vakuuttaa toisessa pääosassa. Hän näyttää roolissaan niin säteilevän kauniilta (toki osittain Stefano Tranin luoman ehostuksen ansiosta), että pärjää hyvin vertailussa mm. Barbara Bouchetiin (Non si sevizia un paperino, 1972) tai Edwige Fenechiin (Lo strano vizio della Signora Wardh, 1971). Sivuosissa loistavat Corrado Pani sekä roolia varten vuosia itseään vanhemmaksi meikattu Enrico Maria Salerno.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Ernesto Gastaldin käsikirjoitus ei tarjoa suuria yllätyksiä, mutta tarina etenee sujuvasti siitä huolimatta. Joitakin katsojia saattaa hieman hämätä se, että elokuva liukuu paikoin aika brutaalista ja kovaotteisesta crimestä välillä enemmän draaman ja jopa sentimentaalisen romanttisen elokuvan puolelle sekoittaen näitä keskenään. Jos tämän ei anna häiritä on katsomiskokemus varmasti palkitseva. La città gioca d'azzardo on elokuvana piristävän omalaatuinen poikkeus 1970‑luvun Italian loputtomassa crime-massassa.

Versioinfo (26.12.2024):

NoShame Films on julkaissut elokuvasta englantiystävällisen version Yhdysvalloissa nimellä Gambling City. Kiekko sisältää puhtaan anamorfisen 2.35:1-kuvan ja ääniraidoista on NoShame Filmsin julkaisuista tuttuun tapaan valittavana englanti tai alkuperäinen italia englanninkielisten tekstitysten kera. Ekstroille on tallennettu trailerin lisäksi myös 20‑minuuttinen haastattelupaketti "Chatting with the Cheaters", jossa kuullaan ohjaaja Sergio Martinon, kuvaaja Giancarlo Ferrandon sekä pääosan Luc Merendan mietteitä ja muistoja kuvauksista. Tämän kaiken lisäksi löytyy myös Luc Merendan kommenttiraita, joka on toki mukava lisä, mutta sinänsä aika turha kuorrutus todella laadukkaalle dvd‑julkaisulle (Merendan mielenkiinto ei oikein tunnu riittävän hommaan ja muutenkaan raidan informaatio tai viihdyttävyystaso ei ole kovin korkealla).

Teoksen tiedot:

Gambling City

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Il conto è chiuso (The Last Round, 1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Stelvio Massi

70‑luvulla urakalla rikoselokuvia tehtailleen Stelvio Massin The Last Round sijoittuu miehen filmografiassa ajallisesti Mark-sarjan (1975–1976) ja Maurizio Merli ‑vetoisten krimien väliin. Massin tuotannossa The Last Round on hieman poikkeuksellinen tekele, josta voi aistia kunnianhimoisen halun saada aikaan normaalia eeppisempi rikostarina.

Perusjuoneltaan elokuva on kuitenkin kovin tuttu: yksinäinen kulkuri saapuu rikollissyndikaattien hallitsemaan kaupunkiin ja ryhtyy usuttamaan ryhmittymiä toistensa kimppuun. Juoni on yksi käytetyimpiä ja siitä voidaan vetää pienen mutkan kautta looginen yhteys esikuvaansa Akira Kurosawan Yojimboon (1961). Stelvio Massi työskenteli Sergio Leonen kameramiehenä A Fistful of Dollarsissa (Per un pugno di dollari, 1964), joka joutui aikoinaan pienoisiin vaikeuksiin plagioinnista.

The Last Round jatkaa häpeilemättä samalla linjalla ja on kuin krimigenreen sijoitettu Yojimbo tai A Fistful of Dollars (1964). Elokuvan valmistusvuoden aikoihin juonirakennelmasta oli tosin tullut jo klisee ja se oli ryöstöviljelty muun muassa lukuisissa spagettiwesterneissä. Elokuvan esikuvana voidaankin pitää enemmän spaghettiwesternejä kuin itse alkuperäisteosta, sen verran tuttuja lainauksia löytyy kohtauksista, väkivallanteoista tai henkilöiden maneereista.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Keskushahmoina tarinassa ovat kovin perinteiset roolihahmot: Luc Merendan äärivastenmielisen rikollispomon vastapainoksi Carlos Monzón on taas oikeamielisen kulkurin stereotyyppi. Kliseisyydestä huolimatta The Last Roundin nautittavin jännite piilee juuri Merendan ja Monzónin välisissä kohtaamisissa. Tässä kisassa Luc Merenda vetää selkeästi voiton kotiin – kaikessa vastenmielisyydessään. Aseita hiplaileva, sivistynyt ja ala‑ikäisiin tyttöihin kiinnostuksensa suunnannut virnuilija on ääriturmeltuneen yksilön karikatyyri. Merendan uralla rooli on yksi mieleenpainuvimpia sen luoman huiman kontrastin vuoksi.

Katu-uskottavuutta nyrkkitappeluihin tuo Carlos Monzón, joka tosielämässä oli yksi kaikkien aikojen menestyneimpiä keskiraskaan sarjan nyrkkeilijöitä. Argentiinalaisnäyttelijän väkivaltaa tihkuvasta henkilökohtaisesta elämästä kannattaa mainita muutamalla lauseella. Aktiiviaikoinaan Monzón menetti ensin velipoikansa ampumisvälikohtauksessa; joitain vuosia myöhemmin taas vaimo ampui häntä jalkaan "vahingossa". Carlos Monzón jatkoi hurmeisen jetset-elämänsä parissa vuoteen 1989 asti, jolloin mies heitti vaimonsa parvekkeelta alas kuolemaan. 11 vuoden vankilatuomio päättyi ennenaikaisesti vuonna 1995 kuolonkolarissa, jossa menehtyi Monzónin lisäksi hänen naisystävänsä ja vartija.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

70‑luvun jälkipuoliskolla poliziotteschi-genre siirtyi yhä toiminnallisempaan suuntaan, Violent Naplesin (Napoli violenta, 1976) kaltaisten menestysten viedessä tyylilajia eteenpäin. Ilmestymisvuotensa yleiseen trendiin verrattuna The Last Round onkin kuin tuulahdus menneistä vuosista: se luottaa suurelta osin hahmo-vetoiseen tarinaan ja sisältää paljon poliittista ja yhteiskunnallista kannanottoa.

Onkin valitettavaa, ettei elokuva kykene tuomaan mitään uutta aihepiiriinsä. Sen suurimmat ongelmat juontuvat juuri juonen kuluneisuudesta johtuvasta yllätyksettomyydestä, jota pahentaa päälleliimatun oloinen loppuratkaisu. Kokonaisuuden toimimattomuudesta huolimatta elokuva sisältää runsaasti genrelleen sopivaa kamerallista tyylittelyä ja erään armottoman tylyn kohtauksen, joka jää väistämättä mieleen.

Versioinfo (26.12.2024):

NoShamen yhdyvaltalainen The Last Round ‑dvd on kelpo julkaisu, josta löytyy englannin‑ ja italiankielinen ääniraita. Kuvaformaattina on 1.85:1 ‑anamorfinen laajakuva. Ekstrojakin löytyy muutama, joista valitettavasti mieleen jää vain turhahko Luc Merendan antiikkipuodissa tehty haastattelu, jossa ei paljon elokuvista puhuta. Mukavana lisänä on koteloon pakattu cover-kappaleita sisältävä "Funky Cops & Hard Boiled Girls" ‑soundtrack‑cd.

Elokuvasta löytyy myös erittäin harvinainen kotimainen vhs‑julkaisu (linkki).

Teoksen tiedot:

The Last Round

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Napoli si ribella (Napoli kapinoi, 1977)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 1.5/5

Ohjaus: Michele Massimo Tarantini

Michele Massimo Tarantinin A Man Called Magnum istuttaa Luc Merendan kyttä Dario Maurin housuihin elokuvaan, jonka kaikkivoipa mitättömyys ja täysi kyvyttömyys kertoa mistään mitään saa välinpitämättömyyden ulottumaan onneksi myös ajantajuelimiin, sillä uhkaavan pitkäveteinen standardi-crime hujahtaa sisään verkkokalvoista odottamattoman vikkelästi.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Aiemmin jo mm. Merendan läpimurtoelokuvan The Violent Professionals (Milano trema: la polizia vuole guistizia, 1973) ja Uhkapeli-helvetti: Gambling Cityn (La città gioca d'azzardo, 1975) tuottanut genrevelho Luciano Martino on myös A Man Called Magnumin taustapiru, mutta tällä kertaa rahaa on herunut perin nihkeästi: edellä mainittujen teoksien tyylikkäät puitteet ovat tyystin tiessään, eikä syy ole ainoastaan Lucianon Sergio-veljen korvaaminen Martinojen serkkupoika Tarantinilla.

Köyhän näköinen – ja kuuloinen (Franco Campanino lienee säveltänyt scorensa viidessätoista minuutissa, joskin bläkkäriviboja herättävän bassolinjan päälle surumielistä syntikkamelodiaa sekoittava tunnari on elokuvan kontekstissa ihan kohtalainen) – A Man Called Magnum kertoo niin tylsän tarinan Milanosta Napoliin siirretyn etsivä Maurin operaatiosta napata paikallinen huumeparoni Laurenzi (roolissa väsähtäneen oloinen Claudio Gora), etteivät yhtä lailla genren aiempien saavutusten asettaman riman alittavat toimintakohtaukset sitä pelasta. Mukana on vähän autoilla ajelua, hölmöilyä, huoria ja paukuttelua – Uhkapeli-helvetin tapaan kepeämmistä kohtauksista siirrytään sukkelasti väkivaltaan ja takaisin, mutta sentimentaalisuus ei sentään vaivaa yksipuolisen tunteetonta A Man Called Magnumia.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Oikeastaan A Man Called Magnumissa on kaksi lähes kiinnostavaa juttua, joiden käsittely jää kuitenkin erittäin vajaaksi. Ensinnäkin päähenkilö Dario Mauri on – Luc Merendan hahmoille hyvin epätyypilliseen tapaan – impotentti, eikä siksi lainkaan kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta, vaan jopa paheksuu kollegansa (Enzo Cannavale) häntäheikkimäistä käytöstä. Koko tila tosin kuitataan yhdellä lauseella, jossa Mauri paljastaa, että hänet "mutiloitiin lapsena". Toiseksi, idea vielä kirjoittamistaidottomasta pikkutytöstä lähettämässä poliisille piirrettyjä vinkkejä on hyvä, mutta tämänkin juonipalikan potentiaali jää käytännössä kokonaan hyödyntämättä. Sinänsä positiivista on pikkulapsielementin käyttäminen huomattavan vähän ärsyttävällä tavalla.

Kilteintä mitä Merendan suorituksesta Dario Maurina voi sanoa on, että hänen onnistuu näyttämään komealta muutamassa otoksessa. Vastapainona saadaan kuitenkin pari suorastaan noloa kohtausta, eikä Merendan sinänsä näyttävä naama varmastikaan jäisi mieleen mikäli A Man Called Magnum olisi ensikosketus miehen tuotantoon.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Mm. Edwige Fenechin (The Strange Vice of Mrs. Wardh, 1971) ja Lilli Caratin (To Be Twenty, 1978) kanssa tehdyistä softcore-seksikomedoista parhaiten tunnetun ohjaaja Michele Massimo Tarantinin ansioksi pitänee laskea se, että A Man Called Magnum on vakavasta ansioiden puutteestaan huolimatta täysin siedettävää katsottavaa. Tempo pysyy kohtalaisena eikä totaalista paikallaan polkemista nähdä, vaikka kelvollisella juonenkuljetuksella ei tässä tapauksessa muuta saavutetakaan kuin koko tyhjänpäiväisyyden kokemisen suhteellinen tuskattomuus.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Ennen omia ohjauksiaan Tarantini aloitteli uraansa serkkunsa Luciano Martinon tuottamissa elokuvissa apulaisohjaajana (mm. spagu Light the Fuse... Sartana Is Coming, 1971, giallot The Case of the Bloody Iris, 1972 ja Torso, 1973) kunnes niin ikään Martinolta irtosi pesti trendikkäillä martial arts ‑kohtauksilla rikostrilleriä maustavan 7 Hours of Violencen (Sette ore di violenza per una soluzione imprevista, 1973) puikoista. Lukuisten eroottisten hupailujen välissä valmistui vielä crime Gangsterit (Poliziotti violenti, 1976), joka keskinkertaisuudestaan huolimatta tekee A Man Called Magnumia paremman vaikutuksen.

80‑luvulle tultaessakaan Tarantinilla ei ollut ongelmia sopeutua kulloinkin muodissa olevaan genreen, tuloksena mm. niinkin polveileva portfolio-otanta kuin tanssi‑ & moottoripyöräkilpailuleffa Disco-Rock Crazy (Brillantina Rock, 1979), barbarointipullistelu Barbaarien miekka (Sangraal, la spada di fuoco, 1982) kannibaaliaihettakin liippaava viidakkoseikkailu Dinosauruslaakson tuho (Nudo e selvaggio, 1985 – VIPCO:n uusiksi nimeämänä Cannibal Ferox II) sekä naiset vankilassa ‑filmi Syyttömän pako (Femmine in fuga, 1985). Tarantini jatkaa elokuvauraansa jossain määrin edelleen, viimeisimpinä meriitteinään seksikomedia Se lo fai sono guai (2001) ja tarinan keksiminen Lamberto Bavan goreharjoitelmaan The Torturer (2005).

Versioinfo (26.12.2024):

NoShamen aluekooditon A Man Called Magnum dvd on totuttuun tyyliin suurin piirtein niin mainio setti kuin elokuvasta uskaltaisi toivoa. Anamorfinen kuva on tosin huomattavasti esim. edellisillä sivuilla käsiteltyjä Alan Young Picturesin Milano trema: la polizia vuole guistizia ja NoShamen Gambling City ‑julkaisuja heikompi, mutta syy haaleaan esitykseen on epäilemättä lähdemateriaalissa. Puheen saa tulemaan joko tekstityksen avustamana italiaksi tai enkkudubilla ja ekstroista löytyvät mm. Merendan tylsähkö haastis sekä Tarantinin tekstitetty kommenttiraita, jota ei kiinnostanut alkaa kuuntelemaan.

Teoksen tiedot:

A Man Called Magnum

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


La banda del trucido (Destruction Force, 1977)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Stelvio Massi

Destruction Forcen alku lupaa paljon: ahneet piripäiset nilkit ovat kidnapanneet perheen vangiksi ja vaativat lunnaita. Pelastusoperaation johto on jo suostumassa vaatimuksiin, mutta paikalle saapuvalla komisario Ghinillä (Luc Merenda) on toisenlainen suunnitelma. Potkitaan huoneiston ovi auki ja ammuskellaan samaan aikaan ikkunasta siltä varalta, että jollain kidnappaajista on jo sormi liipasimella. Tyhmänrohkea suunnitelma toimii ja pian kollegat ovat taputtelemassa superkytän harteita.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ghini laittaa kriminaalit poikki ja pinoon vaikka kädet selän taakse kahlittuina. Yksi mies ei kuitenkaan vielä riitä siihen, että Rooman rumimmat rikolliset ja paatuneimmat pahikset alkaisivat harjoittaa rehellistä liiketoimintaa.

Poliisipäällikkö Taddei teloitetaan kylmäverisesti keskellä päivää kesken virantoimituksen. Ghini julistaa kaupunkiin palanneen Antonio Lanzan (Frano Citti) pääepäillyksi ja ryhtyy hiillostamaan häntä yhdessä apurinsa Marchettin (Massimo Vanni) kanssa. Meno Roomassa kuumenee entisestään pahamaineisen sisilialaisgangsteri Bellin (Violent Naplesista tuttu viiksivallu Elio Zamuto) sekä kovaotteisen Toccin (Domenico Di Costanzo) ilmaantuessa kuvioihin. Katutasolla rikollistoimintaa pyörittää velmu Monnezza (Tomas Milian) kätyreineen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Kovan näyttelijäkaartin kruunaava Milian on täysin omassa elementissään nuorisorikollisista koostuvan, väkivallattomuuden nimeen vannovan roskasakin johtajana, ravintoloitsijana, aviomiehenä ja pienen lapsen isänä. Milian näyttelee Destruction Forcessa samaa Monnezza-nimistä hahmoa kuin Umberto Lenzin vuotta aiemmin valmistuneessa elokuvassa Free Hand for a Tough Cop (Il trucido e lo sbirro, 1976). Luvassa on siis valitettavasti edelleen samaa kikkaraperuukkikuvastoa ja mustaksi meikattuja silmänalusia.

Milian vastaa elokuvan keveimmästä puolesta ja ohjaaja Stelvio Massi tuhraa runsaasti aikaa hänen arkipuuhastelujensa kuvaamiseen – jopa niin paljon, että kohtaukset nakertavat tehoja muutoin kompaktilta ja sujuvalta elokuvalta. Syy tähän on ainakin osittain siinä, että Massi ja Milian kirjoittivat joitakin Dardano Sacchettin käsikirjoituksen kohtauksia uusiksi kesken kuvausten. Monnezzan ja hänen lapsensa väliset kevyet, mutta harmillisesti päälleliimatun oloiset kohtaukset olisi voitu helposti korvata esimerkiksi Ghinin ja hänen vaimonsa suhdetta syventävillä juonenkäänteillä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Destruction Force kärsii edellä mainitun syyn lisäksi selkeiden huippukohtausten ja yllätyksellisyyden puutteesta. Kaikesta huolimatta se on viihdyttävä krimi, jonka katsominen on erityisen suositeltavaa Luc Merendan tai Tomas Milianin ystäville. Bruno Canforan säveltämä musiikki on myös syytä huomioida: monipuolinen ja tunnelmapitoinen score nousee selvästi tavanomaisuuden yläpuolelle.

Teoksen tiedot:

Destruction Force

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria