Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Sister Street Fighter (1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kazuhiko Yamaguchi

Ennen Enter the Dragonia (1973) Japanissa ei käytännössä ollut karate-elokuvan genreä. Bruce Leen räjäyttäessä pankin paikalliset tekijät eivät kuitenkaan paljoa aikailleet kotoperäisien tuotantojen kankaalle saattamisessa: vuonna 1974 ensi-iltaan ehti jo tukeva nipullinen mättämistä, johtotähtenään Shin'ichi "Sonny" Chiban ikimuistoisen väkivaltainen The Street Fighter.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Sister Street Fighterin konsepti on pääteltävissä suoraan sen nimestä: Chiba-hitin kaltaista totaalibrutaalia karate-pieksentää naispuolisella pääosalla. Hongkongin Angela Maon palkkaamisen epäonnistuttua elokuvan koreografiksi ja stunt-koordinaattoriksi värvätty Chiba suostutteli Toein tuottajat Kineo Yoshiminen ja Kenji Takamuran ottamaan tilalle henkilökohtaisesti valkokangaskuntoon kouluttamansa Etsuko Shihomin.

Nuoren ja viattoman näköisen Shihomin sijoittaminen Sister Street Fighterin muutoin suoraan Toein aikakauden pinky violence ‑törkyilyistä lainatun, veren ja paljaan pinnan kyllästämän maailman keskelle iskemään kalloja pirstaleiksi muodostaa ison osan elokuvan viehätyksestä. Lisäksi Shihomi suoriutui elokuvasta ilman sijaisnäyttelijöitä, mikä lisää katsomiskokemuksen riemua entisestään. Taidokkaalla nunchakun pyörityksellä show'n aloittava Shihomi etenee esittelemään osaamistaan mm. sai‑parin kanssa ja toteuttaa muutaman erittäin vakuuttavan stunt-tempauksen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Pääosan esittäjän lisäksi Sister Street Fighterin mainetta on mittavammin kasvattanut tietysti sen äärimmäinen, kaikki vertailut The Street Fighteriin täysin kestävä väkivaltaisuus, joka Shihomin ulkoiseen olemukseen kytkettynä synnyttää suorastaan perverssin ällistyttävyyden yhtälön. Tuntee todella kokevansa jotain ainutlaatuista, kun pääsee todistamaan tyttömäisen hurmaavan Shihomin pahoinpitelevän hämmentävän rumia korstoja mm. upottamalla useammankin erilaisen taisteluvälineen syvälle muutaman päähän. Hurmetta suihkuaa paikoin kuin chambara-elokuvissa villeimmillään. Vielä astetta groteskeimmilla leveleillä liikutaan, kun Shihomi vääntää huono-onnisen vastustajan niskat nurin 180 astetta, minkä jälkeen verta oksentavaa, nurinkurista päätä kannatteleva ruumis vielä kävelee "takaperin" alas portaita ennen lopullista kopsahtamistaan.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Sister Street Fighterilla ei ole juonellisesti tai muutenkaan mitään varsinaista tekemistä The Street Fighterin kanssa, vaan nimi on Japanin ensimmäisen karate-menestyksen mainetta hyödyntävää puffausta. Konkreettisempaa vetoapua saadaan Sonny Chiban mainiosta cameo-esiintymisestä. Hänen Hibiki Kawasaka ‑hahmollaan ei ole todellisia Takuma Tsurugi ‑yhteyksiä, ja Shorinji Kempo ‑univormussaan tämä muistuttaakin enemmän Killing Machinen (1975) Doshin Soa. Kawasakan otteet ovat kuitenkin riuskaa Tsurugi-koulukuntaa sisäelimet ulos mahasta pursottavine täsmäiskuineen, eivätkä Chiban huomattavasti Shihomia nopeammat ja voimakkaammilta näyttävät liikkeet aseta taistelijasisartaan huonoon valoon, kuten vähemmän viehättävän pääosittajattaren kanssa olisi voinut käydä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Maon kyydistä tippumisen ei katsottu vaativan minkäänlaista käsikirjoituksen tarkastusta, vaan Etsuko Shihomi näyttelee Hongkongissa työskentelevää, puoliksi japanilaista, puoliksi kiinalaista erikoisagentti Koryu Leetä (dubatussa versiossa Tina Long), joka lentää Jokohamaan tutkimaan huume-etsivänä ahkeroivan veljensä Mansein (Hiroshi Miyauchi) katoamista. Paikan päällä selviää pian, että Mansein on kaapannut muuan runsaslukuisella taistelija-armeijalla selustansa turvaava rötösherra nimeltä Kakuzaki (loistavan liero Bin Amatsu), joka pitää poikapoloa vankina luolastossaan ja piikittää tähän isoja määriä heroiinia. Luonnollisesti Kakuzaki on vastuussa myös Japanin laajamittaisimmasta huumeiden salakuljetusbisneksestä...

Sister Street Fighter sijoittuu sarjakuvamaisen värikkääseen vaihtoehtotodellisuuteen, joka on vielä The Street Fighter ‑trilogian maisemia tyylitellympi. Parasta tässä vinksahtaneessa maailmassa on älyvapaan persoonalliset vihollishahmot, jotka esitellään harjoittelemassa Kakuzakin kartanon pihalla, isännän loikoillessa uima-altaansa reunalla naistenpalvelijoiden hellimänä: konnien rivistöön lukeutuu muun muassa ison kilven taakse piiloutuva, myrkkynuolten puhalteluun erikoistunut keesipääsoturi, seitsemän leopardinnahkaan verhoutunutta thaimaalaista kickboxing-amatsonia sekä Eva Parrish, Australian naisten karatemestari. Angela Maon jäljet näkyvät paitsi päähenkilössä, myös useassa tarinan Enter the Dragon ‑lainassa, joista näkyvimmät ovat Kakuzakin Mr. Han ‑fiksaatiot huumekokeista veitsikoura-apuvälineeseen.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Jos Sister Street Fighter jää jollain tasolla riittämättömäksi, niin arvattavasti puutteet voi löytää tarinan heppoisuudesta. Etsuko Shihomi taisteluineen riittää kuitenkin sisällöksi paremmin kuin hyvin ja eteenpäin ryskitään yskimättä. Osittain jopa juoneensa varsin vähäisesti tukeutuvan luonteensa ansiosta Sister Street Fighter on erittäin tehokkaasti kulutusta hylkivä kamppailueksploitaatioklassikko, joka ansaitsee kunniapaikan sekä karate‑ että naistoimintaelokuvien parhaimmistojen listauksilta. Söpöys ja väkivalta eivät ole koskaan yhdistyneet yhtä vastustamattomasti.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Sister Street Fighter: Hanging by a Thread (1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Kazuhiko Yamaguchi

Ennen kuin Sister Street Fighter oli ehtinyt edes teattereihin, Toei tajusi karate-elokuvien uppoavan yleisöön juuri nyt kuin sirppi silmäkuoppaan, joten tekijät saivat käskyn tehdä jatko‑osa saman tien. Paussia pitämättä rustattiin uusi käsis ja kamerat käynnistettiin toistamiseen. Kiirehditty tuotanto näkyy lopputuloksesta, joka kuitenkin onnistuu olemaan keskitason kelvollinen karate-filmi.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Sister Street Fighter: Hanging by a Threadin tarinassa toistetaan ykkösen kidnappaus‑ ja salakuljetuskuvio typerryttävän uskollisesti. Alussa Koryu on jälleen Hongkongissa, mistä vaihdetaan taas Japaniin – tällä kertaa tosin Tokioon – selvittämään uutta kidnappaustapausta. Koryun pomon tytär ja luokkatoveri Birei on siepattu hävyttömän Kazunari Osonen (Hideo Murata) johtaman, timantteja salakuljettavan rikollisorganisaation toimesta. Suoraviivaista nyrkit ojossa ‑hyökkäystä monimutkaistaa Koryun sisko Byakuran (Tamayo Mistukawa), joka on mitä ilmeisimmin päätynyt katalan Osonen seksileluksi.

Ensimmäisen vartin aikana ehditään pohjustaa juoni, lennättää Koryu Japaniin ja pistää hänet sekä tappelemaan ninjoja vastaan että käymään nunchaku-kaksintaistelu liikkuvan junan katolla. Valitettavasti loput viisi viisitoistaminuuttista kulkevat huomattavasti jähmeämmin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Karate-buumin täystyöllistämä Sonny Chiba ei enää esiinny Hanging by a Threadissa, mutta tilalle saatiin onneksi napattua se ainoa mahdollinen hyväksyttävä korvaaja, eli tietysti Yasuaki Kurata. Rooli on hyvin samankaltainen kuin Chiban Hibiki Kawasaka Sister Street Fighterissa, aiheuttaen lievän pettymyksen kunnollista Shihomi-Kurata-kaksintaistelua odottavalle. Lähes saman vuoden The Executioner ‑esiintymisensä veroisessa vedossa oleva Kurata täyttää joka tapauksessa osan vaivatta tasapainottamalla Shihomista säteilevää naisenergiaa hikisen voimakkaalla äijäilyillä. Ennen paidan päältä pois riuhtomista poseerataan totta kai vuosikymmenelle uskollisissa tyylitamineissa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Vaikka Kuratan värvääminen tyydyttääkin, melkein kaikki Hanging by a Threadissa on alkulaukausta vaatimattomampaa. Ilkiögalleria on mielikuvituksettomampi (en aio edes mainita, kuinka paljon Masashi Ishibashin naama alkaa jo nyppiä), Hideo Murata (kahden ensimmäisen Female Prisoner Scorpionin vankilanjohtaja) ei vedä vertoja Bin Amatsulle ja taistelu tuntuu puhdittomammalta, tai ainakin se on sekavammin kuvattua. Missään ei ole lähdetty kokeilemaan ylittää ykköstä ja lopputuloksesta kuultaa läpi pienoinen hutilointi. Mukana on esimerkiksi tökeryydessään riman totaalisesti alittava kädenkatkaisutehoste, jonka huolinta lopulliseen edittiin osoittaa jo melko uskomatonta välinpitämättömyyttä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Värikkäissä yksityiskohdissakin jäädään ensiosan jalkoihin, vaikka sarjakuvamaisen tyylitellyssä vaihtoehtotodellisuudessa pysytelläänkin. Esimerkiksi mahtavassa alkuperäisjulisteessa nähtävä, Shihomin sääret paljastava asu ei esiinny itse elokuvassa. Onnistuneina näkyinä mieleen painuvat sentään tyylikäs yhteenotto rankkasateen pieksemällä kujalla sekä suoraan Shunya Iton Female Prisoner Scorpion ‑elokuvista (1972–1973) lainaava, surrealistisia sävyjä saava lyhyt otos, jossa Koryun kostonhimoista kävelyretkeä säestävät hänen ympärillään turbulenssissa lentelevät puunlehdet ja taustalla punaiseksi spiraaliksi kiertynyt taivas. Tällaisia tehokeinoja olisi mieluusti katsellut tiheämpäänkin.

Väkivalta tosin on pyritty pitää asetetulla tasolla, mutta nyt se on pääpainoisesti Shihomin sijasta pahiskatraan suorittamaa, mikä vie tehoja brutalisointien hätkähdyttävyydeltä. Muut eksploitaatioarvot pitävät pintansa paremmin. Tissiä vilahtaa hieman ykköstä anteliaammin, mukana on sadistinen kidutuskohtaus ja kaiken huippuna timanttien salakuljetusmetodi lienee elokuvahistorian pöyristyttävin: kalleudet piilotetaan aasialaiskaunottarien perseisiin, eikä suinkaan sillä perinteisellä tyylillä, vaan viiltämällä siloiset pakarat kirurgiveitsellä auki!

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Lopuksi Hanging by a Threadin pelastaa kuitenkin Etsuko Shihomi, joka on vähintään yhtä ihastuttava kuin ensimmäisellä kerrallakin. Poseerauksiin ja toimintakohtauksiin Shihomi tuntuu saaneen lisää kaunistavaa itseluottamusta, mutta toisaalta ykkösosan hieman arkailevan söpöyden ja hurjan väkivallan naittamisessa oli jotain paljon päräyttävämpää kuin kakkosen teknisesti yhtä pätevissä mätkeissä. Kuratan kuritustakin katselee mielellään, mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri, että koko touhu tuntuu hieman jäähtyneeltä toiselta tarjoilulta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Return of the Sister Street Fighter (1975)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Kazuhiko Yamaguchi

Jos kaksi äärimmäisen samankaltaista elokuvaa tuottivat mukavasti rahaa, kolmas kannattanee myös puskea mahdollisimman yhteneväiseen muottiin, eikös vaan? Ja niin nopeasti kuin suinkin. Sister Street Fighter ‑saagan päätösjaksolle on epäilemättä näytetty vihreää valoa edellisenlaisten argumenttien nerokkuuden edessä. Miltei mikään ei ole muuttunut, mutta Return of the Sister Street Fighter jotenkin selittämättömästi vain toimii paljon paremmin kuin edeltäjänsä, vaikka kuvauksiin haaskattiin aikaa yhteensä ainoastaan kaksi viikkoa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Juoni on jälleen aivan samanlainen kuin aikaisemminkin, mutta tällä kertaa toiston aiheuttama "taas?!?" ‑efekti on jo hilpeyttä aiheuttava. Kolmas murrettava salakuljetusoperaatio sisältää kullan nesteyttämistä ja totta kai pahikset ovat orjuuttaneet Koryun lapsuudenystävän, joka tarvitsee pikaista pelastamista.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Aivovammaisuuskerroinvivun vääntäminen suuremmille lukemille toimii hienosti elokuvan eduksi. Mukana on esimerkiksi selviä Jimmy Wang Yu ‑vaikutteita imenyt katalogi kummallisia friikkivastustajia, joille Iso Paha Oh Ryu Mei (Rinichi Yamamoto) järjestää kuin suoraan Return of the Chinese Boxerista (1975) lainatunlaiset turnajaiset, missä tietysti selvitetään ketkä ovat tarpeeksi taitavia pestattaviksi Koryua pieksemään. Gladiaattoreihin kuuluvat mm. zulu-soturi sekä muinainen babylonialainen, ja Oh itse istuu valtaistuimella myhäilemässä teurastukselle. Samankaltainen virkistävän tyhmä episodi käsittää Koryun James Bond ‑tyylisen "varmaan kuolemaan" jättämisen.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Yhä edelleen taisteluissa jäädään Sister Street Fighterin jalkoihin jo pelkästään siitä Hanging by a Threadiakin vaivanneesta syystä, ettei Koryu itse ylly ensimmäisen esiintymisensä veroisiin väkivallantekoihin. Matsit ovat kuitenkin petrausta edellisestä episodista, mistä suurin kunnia kuuluu vähemmän piilohuikkaa naukkailleelle kameramiehelle. Myös Shihomi ja vaihtuneessa roolissa paluun tekevä Kurata ottavat yhteen tyydyttävällä vimmalla. Itse hakkajaiset ovat odotetun verisiä ja prostituutiosivujuonne strippiklubeineen takaa irstausaspektin pysyvyyden, vaikka onhan jo yksin (päästä varpaisiin puetussa) Shihomissa naiskauneutta täyttämään 77‑minuuttia paremmin kuin hyvin. Lyhyet esiintymiset Jirô "Sonnyn veli" Chibalta ja JAC:n Michi Lovelta on niin ikään helppo laskea lisäarvoksi.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Return of the Sister Street Fighter on lisää samaa, mutta mikäs siinä, kun touhu jaksaa edelleen viihdyttää näinkin oivallisesti. Pidempi tauko osien välillä tuntuu hieman piristäneen menoa ja älyttömyyksien lisääminen tekee viimeisestä Siskosta keskimmäistä hauskemman. Return of the Sister Street Fighter jäi sarjan viimeiseksi elokuvaksi ja ohjaaja Kazuhiko Yamaguchi alkoi välittömästi työstää hieman vakavampaa karate-trilogiaa, Sonny Chiban tähdittämää Masutatsu Oyama ‑kolmikkoa Karate Bull Fighter (1975), Karate Bear Fighter (1975) ja Karate for Life (1977).

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Sister Street Fighter: Fifth Level Fist (1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 1.5/5

Ohjaus: Shigehiro Ozawa

Heti ensimmäisistä otoista lähtien on selvää, että Sister Street Fighter: Fifth Level Fist on lähtökohtaisesti täysin eri muotista kuin alkuperäinen Sister Street Fighter ‑trilogia. Tiessään ovat riemastuttavat viholliskarikatyyrit, räiskyvän mielikuvitukselliset aseet ja asusteet, värikkäät lavasteet sekä yleinen hauskuuden ilmapiiri. Elokuvan sijoittaminen realistisempaan maailmaan on epäilemättä budjettirajoituksien sanelema valitettava hairahdus. Siinä missä aiemmat osat olivat riemukkaan naurettavia, Fifth Level Fist on usein ainoastaan vaivaannuttavalla tavalla hölmö. Viimeinen naula elokuvan arkkuun on umpipateettinen kuolevien surkuttelu, mikä uhkaa upottaa viimeisetkin viihdyttävyyden rippeet. Epäsopivat musiikit ja holtiton kameratyöskentely pitävät huolta halvimman mahdollisen vaikutelman täydellistymisestä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Etsuko Shihomi ei edes esitä virallisten osien sankaritarta Koryua vaan Kikua, kimonontekijän taistelutaitoista tytärtä. Tarinantapainen käynnistyy kun Kikun ystävät Michi (Michi Love) ja Jim (tummaihoinen amerikkalainen JAC‑vahvistus Ken Wallace) sekaantuvat huumeita salakuljettavan rikollisjengin toimiin (häh, mainitsiko joku salakuljetuksen?! Missäköhän olen törmännyt tähän aikaisemmin...) ja Kiku liittoutuu tapausta tutkivan etsivän (Tsunehiko Watase) kanssa missionaan liigan alasajo. Hieman mielenkiintoa löytyy ainoastaan salakuljetuksen kulisseina toimivasta filmistudiosta, joina toimivat oikean elämän Toein Kioton tilat, sekä valitettavan alikäytetyksi jäävän Wallacen (plus totta kai Shihomin ja Loven) läsnäolosta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Juoni on huono, mutta laimeuden kulminaationa toimivat kuitenkin suorastaan nössöt taistelukohtaukset. Paria vähän verta vuodattavaa ampumista lukuun ottamatta elokuvassa ei ole mitään, mikä esimerkiksi estäisi sitä saamasta kotimaista K‑11‑ikärajaa. Tämän lisäksi neiti Shihomi pistää huitoen ensimmäisen kerran alkutekstien taustademon jälkeen vasta viimeisen viidentoista minuutin aikana. Lopun yhteenototkin ovat quadrologian kehnointa antia. Myös tisseistä ja muusta niljailusta on katsottu parhaaksi luopua. Kaiken huipuksi Shihomi joutuu pulaan ja miehen pelastettavaksi tavalla, joka ei olisi tullut kuuloonkaan kolmessa aikaisemmassa elokuvassa.

Viimeisekseen jäänyttä elokuvaansa ohjaamaan komennettiin Shigehiro Ozawa, jonka alkuperäisen The Street Fighterin (1974) samasta pestistä vastanneena kai oletettiin omaavan jonkinlaisia ammatinvalintaansa perustelevia kykyjä. Fifth Level Fist on kuitenkin niin kädettömästi realisoitu, että kaikki kunnia The Street Fighterin onnistumisesta on helppo ohjata täysin muille tahoille viimeistään tämän katsomiskokemuksen jälkeen. Juurihan kolme edellistä Sister-seikkailua todistivat, että tusinakäsikirjoituksestakin on mahdollista loihtia halpaa mutta laadukasta viihdettä, varsinkin kun käytössä on Shihomin tasoinen pääosittaja.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Sister Street Fighter: Fifth Level Fist on kuriositeetti Shihomiin rakastuneille, joka on tietysti mukavaa saada helposti katseluun hyvälaatuiselta dvd:ltä, mutta jää pelkäksi sivuhuomautukseksi Sister Street Fighter ‑sarjasta tai Shihomin urasta keskusteltaessa. Se ei tarjoa kelvollista lievennytystä vaatimattomampaankaan karate-nälkään.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria