Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Hanzo the Razor: Sword of Justice (1972)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Kenji Misumi

Hanzon filmaattisista edesottamuksista ensimmäinen on selkeä ja pienimuotoinen tarina samuraiajan Japanissa vallitsevasta virkavallan korruptiosta ja muusta valloillaan rehottavasta rikollisuudesta. Mainittu pienimuotoisuus ei kuitenkaan merkitse elokuvalle mitään negatiivista, vaan siinä pikemminkin välittyy käsikirjoittaja Koiken hieno kyky tiivistää sanottavansa muutamiin välttämättömiin hahmoihin ja toisiaan seuraaviin käännöksiin juonessa. Näin elokuva on rauhallinen, ymmärrettävä ja muiltakin osin vakuuttava. Turhia hahmoja ei ole, ja onhan jo itse Shintarô Katsun esittämässä Hanzossa sellainen määrä karismaa ja muita persoonallisuuden ilmentymiä, että mahdollisuudet onnistuneeseen filmaattiseen, pistävään matalaotsaisuuteen ovat korkealla. Kuten Koike itsekin on sanonut sarjakuvistaan: "jos itse päähenkilö on hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen, tulee myös sarjakuva onnistumaan."

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ensimmäinen Hanzo-elokuva on mustasti komediallinen ja silti hillitty kuvaus auktoriteettien lahjonnasta, totuuden suhteellisuudesta ja irvokkaasti epäonnistuneesta ideaalista kunniaan ja kollektiivista etua ajavaan "oikeuteen". Hanzon hahmo on itsepäinen ja fyysisestikin lahjomattoman jämäkkä samuraipoliisi, joka työskentelee virkaveljiensä kanssa, mutta päätyy pian vaikeuksiin johtuen haluttomuudestaan noudattaa sovittuja sääntöjä, samuraikulttuurin pyhiä traditioita ja tekopyhäksi katsomaansa moraalia. Näin hän on tietynlainen historiallinen versio Clint Eastwoodin tulkitsemasta Likaisesta Harrysta (Don Siegel, 1971), josta Hanzon kuitenkin erottaa törkeä asemansa hyväksikäyttö. Jos Harryn hahmo on perustellun fasistinen oman käden oikeutta soveltava poliisi, on Hanzo yksinkertaisesti vain kusipää ja sikailija, joka viileän olemuksensa ansiosta saa toteuttaa pintansa alla kiehuvia viettejään ja himojaan kenenkään sekaantumatta asiaan. Esimerkiksi jos panettamisen sijasta vituttaa, miksei voisi pilkkoa pari provosoitunutta pikkunilkkiä päivän ratoksi? Jos ongelmia ilmenee, ainahan voi todistaa oman asemansa virkavallan edustajana ja täten oikeuden toteutumisen edesauttajana. Ongelma piileekin siinä, että tämä oikeus rajoittuu pelkästään Hanzon omiin tarkoitusperiin, joiden ansiosta koko trilogia onkin ainutlaatuisen vinoon kääntynyt kuvaus muinaisesta Japanista, jossa samurait tekevät muutakin kuin auttavat köyhiä tai alistettuja.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hanzon hahmoa kuvaa tärkeästi se, että hän ei epäröi surmata hänen kimppuunsa hyökkääviä nilviäisiä, kunhan surmattava on vain mies. Yhtäkään naista Hanzo ei tapa, sillä naishahmoista on enemmän iloa elävinä (toki sidottuina). Hanzon persoonallinen kuulustelumetodi – käsivarren kokoinen sukupuolielin – toimii vertauskuvana siihen varjoisaan moraaliin, jota Hanzo todellisuudessa edustaa, vaikka hän elokuvan alussa julistaa tiukkapipoisille ja lahjotuille esimiehilleen, että valtion ylempiarvoisten sijaan poliisin tulisi suojella vähäosaisia. Vähäosaisilla ei todellisuudessa ole ensisijaista merkitystä, mutta tarpeeksi usein pyydystetyillä naispuolisilla "kuulusteltavilla" on. Itse jättimäistä melaansa Hanzon on kuitenkin treenattava säännöllisesti hakkaamalla sitä kovalla vivulla puutelineeseen kaiverrettua "muottia" vasten tai raiskaamalla karkea, reiällinen riisisäkki. Elokuvan lopullinen sikailuaspekti välittyy viimeistään siinä vaiheessa, kun kiimaisen samuraituomarin käsittelyssä naiset alkavatkin kirkua onnesta ja kiihkosta tuskan ja kivun sijaan. Näitä kohtauksia on elokuvassa määrällisesti vähän, mutta ne riittävät mainiosti välittämään elokuvan huomioitavaa näkemystä siitä, miten naispuolisia hahmoja voi elokuvassa hyödyntää paremman puutteessa. Suurimmat mittasuhteet tilanne saa loppupuolella, jossa Hanzon kolme apuria roikottaa säkkimäiseen, suurisilmäiseen verkkoon käärittyä naista maassa selällään ja erektoituneena makaavan Lain Pisimmän Käden yläpuolella, yhdynnän tahtiin verkkoa nostaen ja laskien: Hanzon valta apureihinsakin on ilmeinen.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Tätä kaikkea leimaa myös tosiasia, että elokuva ei ole kovin eksplisiittinen tai mauton raiskausten (tai siis kuulustelukohtausten) osalta, vaan niiden pöyristyttävyys tuleekin vain tosiasiasta, että naiset eivät palvele elokuvassa muuta kuin anti-sankarimme tarpeita. Japanin elokuvahistoria kattaa huomattavasti antaumuksellisempaa naisiin kohdistuvaa seksuaalista sadismia, jolla Hanzo-trilogia ei kuitenkaan mässäile. Lopputulos on omituisella tavalla harmiton ja sitä on takuulla mahdoton verrata mihinkään: Hanzo on oma itsenäinen persoonansa ja tappamisissakin hän tyytyy vain miehiin. Miekkailu‑ ja toimintakohtauksia elokuva sisältää melkoisen vähän, mutta ne ovat Lone Wolf & Cub ‑sarjan tavoin koreografista ja fyysistä taituruutta, ja myös melkoisen väkivaltaista sellaista. Hanzon omaama ase‑ ja ansa-arsenaali on jopa velipojan esittämän Ogami Itton vastaavaa monipuolisempi eikä täten Hanzon kanssa ryppyilevillä pikkurikollisilla ole suuriakaan mahdollisuuksia selviytyä tilanteista puheella. Mielenkiintoisesti Hanzon jykevä karisma kantautuu ilmeisesti hänen esimiehiensäkin kalloihin, sillä yhdenkään tapetun nilkin (joita syntyy tappelujen pienestä lukumäärästä huolimatta läjäkaupalla) perään ei kukaan kysele mitään, vaikka heti alkujohdannon myötä käy selväksi Hanzon asema auktoriteettiensa suuren tarkkailun alaisena. Toki kaikki tällainen pohtiminen ja käsikirjoituksen uudelleenmuokkaaminen olisi saattanut vähentää miekkailujen määrää entisestään, mikä ei enää olisi sopinut Koiken virneen luomaan sarjakuvalliseen ja elokuvalliseen maailmaan.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Loppua kohden kerronta tiivistyy entisestään ja kaiken turhan jättäminen pois on aistittavissa. Lukuisia Zatoicheja ohjannut Misumi on taitava ohjaaja, joka hyödyntää myös Lone Wolf & Cub ‑näytteidensä kaltaista visuaalisuutta ja huolella rakennettuja kuvia. Sword of Justice on hienosti valaistu ja kuvattu niin yö‑ kuin päiväkohtauksiensakin osalta. Aivan kahden ensimmäisen Female Convict Scorpion ‑elokuvan tasolle (Shunya Ito, 1972) ei elokuvan kuvamaailma yllä, mutta toisaalta ovat elokuvatkin maailmoiltaan huomattavasti erilaiset keskenään. Hanzon kovaäänistä ja silti hillittyä karismaa sekä ympäröivää irvokkuutta eivät Scorpion-tähti Meiko Kajin sisäistä ahdinkoa kuvaavat synkät ja epätodelliset kuvat olisi tukeneet samalla tavalla. Vastaavasti Lone Wolf & Cub ‑elokuvien demonista ja melankolista muinaista Japania Misumin toteuttamat synkät ja uhkaavat kuvat tukevat hienosti. Sword of Justice on trilogian unohtumaton avaus ja elokuva, joka vihaa ajatusta sankarista. Hanzo on samanlainen luihu kuin jahtaamansa rikollisetkin, mutta heistä Hanzon erottaa virkavallan merkki, nopeat miekkataidot ja luonnon siunauksesta hänelle määräytynyt kyltymätön kuulusteluelin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Hanzo the Razor: The Snare (1973)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Yasuzō Masumura

Hanzon toinen elokuvallinen julmuus pilke silmäkulmassa toteutui hyvin vakuuttavien tahojen toimesta. Misumin siirryttyä ohjaksista tarjoutui Yasuzo Masumuralle mahdollisuus käsikirjoittaa ja ohjata toinen Hanzon elokuva. Ennen elokuvauraansa Masumura oli ansioitunut yliopistossa lakitieteen (!), kirjallisuuden ja filosofian parissa, mistä hän siirtyi pian elokuvamaailmaan ja mestari Kenji Mizoguchin apulaisohjaajaksi. Apulaisohjaajana hän kunnostautui siinä mittakaavassa, että oman uran alulle avautuivat täydet mahdollisuudet. 1950‑luvulla Masumura aloitti oman ohjaajanuransa, jonka aikana syntyi useita persoonallisia, satiirisia ja älyllisestä latautuneita elokuvia niin yakuzojen, kapitalististen yhtiöiden kuin ihmisen syvimpien ja primitiivisten viettien tarjoamista teemoista. Masumuran elokuvat eivät kulu ajan myötä ja niistä välittyvä tyyli säilyy kuten muidenkin mestareiden. Hanzon jatko‑osassa Masumuran lahjat ja kunnianhimo eivät välity täydessä potentiaalissa, mutta omalla tasollaan jatko‑osa on huomattavan toimiva ja pimeästi hauska jatkumo ensimmäisen elokuvan pöyristyttävälle samuraille.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Miljöö on edelleen hyvin hillitty ja tapahtumat keskittyvät pienen mutta vakuuttavasti studioon luodun kylän ympärille jossakin Japanin historian vaiheessa, jolloin tuliaseiden sijasta käytettiin vielä samuraimiekkaa. Korruptoituneet lakitahot ja johtajat ovat varuillaan omapäisen Hanzon edessä, mutta varsinainen juoni syntyy, kun abortin myötä hämärästi menehtynyt nainen löytyy. Hanzolle tämä abortti-analyysi on aivan selvä havainto: sormien käyttäminen vainajan varjelluimmassa paikassa todistaa tapauksen luonteen puolueettomasti. Pian selviää myös kylällä toimiva omituinen ihmiskauppakultti, jonka vinksahtaneiden rituaalien toimesta köyhälistön naiset tulevat raskaaksi ja joutuvat sitten tekemään abortin. Tämä kaikki on jo aivan tarpeeksi saattamaan juonen yhteen Hanzo-elokuvaan, ja Masumura ottaakin kiitettävästi erinäisiä tapahtumia asetelmasta irti. Vaikka miljöö on niin rajattu, ei elokuva tunnu hetkeäkään ahtaalta tai "studiomaiselta", mikä on esimerkiksi tiettyjen hongkongilaisten, 1960–1980 ‑luvuilla valmistuneiden Shaw Brothers ‑tuotantojen ongelmana.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Masumuralla oli takanaan vakuuttava apuri, jonka ansioksi voi laskea ainakin osittain Akira Kurosawan radikaalin mestariteoksen syntymisen vuonna 1950. Kazuo Miyagawa toimi Kurosawan kuvaajana elokuvissa Rashōmon (1950) ja Yojimbo (1961), jotka kumpikin ovat kaiken muun sisältönsä lisäksi Kurosawan visuaalisen bravuuriuden olennaisimpia esimerkkejä. Miyagawan kuvaus Hanzo-elokuvassakin on upeaa, ja kehnomman kuvaajan kohdalla studiolavasteetkin olisivat todennäköisesti näyttäneet studiolta. Masumuran visuaalinen silmä on luonut tyylikkäitä kuvallisia ratkaisuja, joista huikeimpiin lukeutuu lopputaistelun hitaasti nouseva kuva, joka paljastaa sillan kummallakin puolella vallitsevan rauhallisesti elehtivän veden. Jälleen tulee mieleen Shunya Iton Female Convict Scorpion ‑elokuvat, jotka kaiken muun kuvallisuutensa ohella hyödyntävät vettä. Olkoonkin että sekä Scorpionin että Hanzon tapauksessa tämä visuaalisuus on pinnallisempaa kuin esimerkiksi Kurosawalla, on tärkeää nostaa esille se visuaalinen taidokkuus, joka näiden elokuvien takana toimineilla ihmisillä on.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Hanzon jatko‑osa sisältää edeltäjäänsä enemmän miekkataisteluita ja niiden myötä paljastuvaa tuona aikana eläneiden ihmisten korkeaa verenpainetta taustaseiniä vasten. Taistelut ovat pitkälti ensimmäisen elokuvan kaltaisia ase‑ ja ansavalikoimansa osalta, mutta ensimmäisestä osasta poiketen jatko‑osa kiihtyy pitkällä lopetusjaksollaan melkein toimintaelokuvaksi. Hienosti tähän päätepisteeseen rytmitetty tarina paljastaa viimeisen kerran sen, kuinka elokuva kerrotaan oikein ja siten että ajantaju katoaa katsojalta. Kaikki se mikä tekee ensimmäisestä elokuvasta niin persoonallisen on jatko‑osassa myös läsnä, mutta tässä suurin haaste Masumuralle ilmaantuikin ja sen hän onnistui selättämään hienosti: jatko‑osa ei tunnu kokonaisuutena tylsältä tai kertaukselta. Hanzon sukukalleudesta ei irroteta niin paljon "huumoria" kuin ensimmäisessä osassa, mutta alkujakson tutut, ensimmäisen elokuvan kanssa identtiset, treenaukset höyryävän veden, iskusauvan ja kalsean riisisäkin kanssa tuntuvat hieman turhalta toistolta. Masumuran ääriterävä kynä paljastaa läsnäolonsa myös kohtauksessa, joka tuo ohjaajan Blind Beastin (1969) rankan seksuaalisuusteeman pintaan: Hanzon tarjoama suunnaton nautinto mykistää myös "kuulusteltavana" olevan nunnan, joka havahtuu ainakin hetkellisesti lihallisuuteensa Hanzon luonnonläheisen muistutuksen myötä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

jatko‑osassa nousee esille jo Hanzo the Razor: Sword of Justicessa esiintynyt mielenkiintoinen vertauskohta Kurosawan Kätkettyyn linnakkeeseen (The Hidden Fortress, 1958), joka nähdään kokonaan kahden "sivuhenkilön" kautta, kahden tunaroivan pikkurikollisen, jotka seuraavat Toshiro Mifunen jylhää päähenkilöä myyttisen kulta-aarteen toivossa. Hanzon kaksi apuria, jotka avustavat mestariaan muun muassa vaivalloisissa "verkkosäkkikuulusteluissa", toimivat elokuvissa Kurosawan nilkkien tavoin. Jokainen Hanzon tärkeä edesottamus ja elokuvan juonenkäänne tapahtuu kahden apurin läsnä ollessa, ikään kuin heidän näkökulmastaan. Nämä kaksi apuria ovat Kurosawan elokuvan tavoin surkuhupaisia ja täysin vaikutusvaltaisesta mestaristaan riippuvaisia toheloita, mikä tekee heistä myös sympaattisia ja elokuvista leikkisän eloisia. Nämä kaksi hahmoa ovat oleellinen osa Hanzo-elokuvien huumoria, joka puuttuu esimerkiksi Koiken kirjoituksiin perustuvista Lone Wolf & Cub ja Lady Snowblood ‑elokuvista. Kumpikin hahmo on Hanzon vankilasta pelastama pikkurikollinen, mikä entisestään peilaa hyvin sitä Hanzon omaa luurankoa, jota hän muissa etsii ja pyrkii paljastamaan. Ja luonnollisesti tohelot tietävät joutuvansa välittömästi takaisin linnaan, mikäli ryppyilevät massiiviselle isännälleen.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? (1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Yoshio Inoue

Hanzon elokuvaseikkailujen kolmas ja viimeinen osa on ensimmäisen jatko-osan tavoin taituri Yasuzo Masumuran käsikirjoittama, mutta ilmeisen pienen uran tehneen Yoshio Inouen, Masumuran entisen apulaisohjaajan, ohjaama. Kolmas osa on selkeästi rauhallisin ja "hillityin" koko trilogiassa – tällä kertaa juoneen ja sen suomiin teemoihin keskitytään väkivaltaa ja naimiskuulusteluja syvällisemmin. Kolmannen osan ongelmana kuitenkin on, että sen potentiaalinen kriittinen sisältö ja kommentointi eivät välity kovin voimakkaasti, sillä itse Hanzon hahmo risteilee niissä vanhoissa eleissä ja toimissa, jotka kävivät jo kahdessa ensimmäisessä elokuvassa tutuiksi. Who's Got the Gold? sisältää paljon ainesta purevaan murroskauden ajankuvaan ja mustaan huumoriin, mutta pakollisilta tuntuvat miekkailu‑ ja moloilukohtaukset vievät niiltä terää. Elokuvan keskeinen juoni sijoittuu sokeiden ja korruptoituneiden munkkien yhteisöön, josta Masumura olisi halutessaan ja etenkin ohjatessaan kehittänyt suuren määrän tilanteita ja ajatuksia. Toki on mieluisaa nähdä yritystä teeman puolella, mutta kolmas osa pyrkii olemaan samanaikaisesti vakava ja Hanzon hahmolle kuuliainen, mikä tekee lopputuloksesta pakostakin vaisun ja epävarman kahteen sitä edeltäneeseen villiyteen verrattuna.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kurosawan Yojimbon (1961) tavoin Who's Got the Gold? sijoittuu Japanin lähihistorian radikaalille kaudelle, jolloin perinteinen samuraikulttuurin ja ‑arvojen feodaalinen Japani joutui ottamaan vastaan länsimaisen sivistyksen merkit ja teknologian. Nuo "sivistyksen merkit" ovat aina sidoksissa myös aseteollisuuteen, jota elokuvassa edustaakin alkeellinen, mutta uutta aikaa mullistavasti henkivä kanuuna, jonka Hanzon suojeluksessa oleva hahmo tekaisee talon omaperäisiä, metallipitoisia kattotiiliä sulattamalla. Masumuraa kiinnostanut teema välittyy ajoittaisella huumorilla ja ennen kaikkea optimistisuudella kehitystä kohtaan: samuraimiekka hautautuu multaan, mutta tunnelma ei jää nihilistisen vihamieliseksi ja konservatiiviseksi vaikka elokuva päättyykin Hanzon kuuliaiseen ja lojaaliin lausuntoon kulttuurinsa perinteiden kunniaksi. Virkavallan kuolemanjäykkää traditioihin luottamista edustaa edelleen kahdesta aikaisemmasta elokuvasta tuttu Hanzon esimies, "käärme", joka tuloksetta yrittää saada auktoriteettista yliotetta itsepäisestä lainsuojelijasta ja alaisestaan. Koko tätä hahmoa leimaa koomisuus jo elokuvallisista ratkaisuista lähtien: pieni mies on suuressa kontrastissa järkälemäiseen Hanzoon, jonka pelkkä läsnäolo samassa ruudussa "käärmeen" kanssa aiheuttaa hienon tunnelman onnistuneesta sommittelusta kuva-alan elävöittämiseksi.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hanzon persoonalliset kuulustelu‑ ja oikeudenjakometodit ovat päätösosassa väsyneitä muistutuksia kahden aikaisemman osan tuoreudesta. Kolmannessa osassa korostetaan huvittavassa mittakaavassa sitä suurta onnea, joka Hanzon kuulusteluun päässyttä naista odottaa. Selvää on, että Hanzon maailmassa miehet ovat rauhallisia, rationaalisia ja suurenmoisia, ja naiset lähinnä kiitollisia siitä että saavat säilyä hengissä lain myönnytyksestä. Edelleenkään Hanzo ei kohtele naisia yhtä kaltoin kuin miehiä, joiden muutamista tehottomista miekkahyökkäyksistä syntyy kolmannen osan pakolliset ja punaiset toimintakohtaukset, jotka tarjoavat uutta aiempiin osiin nähden vain Hanzon talon lattialta paljastuvan yllätyksen myötä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Lukuun ottamatta hiljaista alkujaksoa sumuisen rannan ja veden äärellä, on päätösosa kuvallisestikin sarjan heikoin, eikä Chishi Makiuran kuvaus muistuta sitä omaperäisyyttä ja tunnelmaa, jonka kuvaaja saavutti neljään Lone Wolf & Cub ‑elokuvaan sekä Hanzon ensimmäiseen elokuvaan. Musiikki on kahden aiemman osan tavoin äärimmäisen vinkeä tuoden mieleen blaxploitaatioiden arvaamattoman maailman. Täten kolmososakin on ehdottoman mielenkiintoinen ja puitteidensa näköinen elokuva, mutta siinä ei loista se persoonallisuus ja eloisa viileys, josta Hanzo the Razor muistetaan Sword of Justicen ja The Snaren voimin.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kolmessa elokuvassa esiintynyttä omapäistä samuraita on mahdoton ylittää karismassa ja "persoonallisuudessa" etenkin näinä Hollywood-ruton ja uusintaversioiden aikoina, joina Hanzolla olisi paljon silputtavaa niin filmimateriaalien kuin niiden takana piilevien tekijöidenkin muodossa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria