Julkaistu:


Three Outlaw Samurai (1964)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4.5/5

Ohjaus: Hideo Gosha

Hieman ryvettynyt, mutta järkkymätöntä viileyttä huokuva ronin Shiba (suunnilleen joka toisessa japanilaisessa elokuvassa näytellyt Tetsuro Tamba etevimmässä vedossaan) päätyy yösijaa etsiessään keskelle kidnappausdraamaa, kun hän saapuu hylätylle myllylle: hätäilevässä sähläämisessään Shiban totaaliset vastakohdat, kolme surkeaa maanviljelijää, ovat kaapanneet nuoren naisen ja sitoneet tämän vangiksi pylvääseen. Shiballa ei ole minkäänlaista kiinnostusta tilanteeseen ja päättelee show'n vain tarjoavan ylimääräistä hauskuutusta kelvollisen nukkumapaikan oheen.

Pian paljastuu, että kaapattu neito (Miyuki Kuwano) on paikallisen kamariherran tytär, ja että perheelliset, nälkiintyvät toukohousut yrittävät kiristää tämän avulla järkeenkäypiä myönnytyksiä kohtuuttoman verotuksen rokottamiin onnettomiin oloihinsa. Shiba havaitsee kehnosti aseistettujen ja taistelussa kokemattomien farmarien kapinoinnin toivottomuuden ja astuu heidän ja kuria palauttamaan saapuvien maistraatin ammattijoukkojen väliin kuin puolivahingossa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Vastakkainasettelu ei suinkaan jää näin yksinkertaiselle asteelle, vaan rakentuu kiehtovaksi moraalin ja lojaliteettien tutkielmaksi kun estradille astuvat kuvion kaksi muuta samuraita: kylän vankilassa viruva Sakura (Isamu Nagato), rähinöintiä rakastava keihässpesialisti, jolle kamariherra tarjoaa vapautta vastapalveluksena tyttärensä pelastusoperaatioon osallistumisesta. Kikyo (Mikijiro Hira) puolestaan on jo asemansa varakkaiden herrojen palveluksessa vakiinnuttanut, ylellisistä oloista ja helposta duunista nauttiva palkkasoturi, joka ei ollenkaan innostu ajatuksesta joutua tekemään tosissaan töitä viljelijöiden kanssa liittoutuneen harjaantuneen roninin päihittämiseksi.

Maatilalla varttunut Sakura vaihtaa pian puolta kun hän ymmärtää asetelman taustat, eikä aluksi samuraista yksiselitteisemmältä vaikuttavan Kikyonkaan motiivit ja sympatiat ole suoralta kädeltä arvattavissa. Vielä kun tämän kolmikoon suhteiden päälle ja väliin kootaan kerroksia sivuhahmoja esittelemällä ja heidän tuntemuksiaan syventämällä, edessä on lukuisia kihelmöiviä tilanteita ja käänteitä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hideo Goshan ensimmäinen elokuva Three Outlaw Samurai sivalsi kertaiskulla itsensä ja ohjaajansa chambaran kuninkaallisiin. Jännittävän tarinan ja vahvojen henkilöhahmojen vankalta perustalta elokuvan viimeistelevät moitteettomaksi samurai-kokemukseksi Goshan mestarilliset otteet. Kohtaukset on sommiteltu dynaamisiksi, mutta tasapainoisiksi asetelmiksi. Gosha ja kuvaaja Tadashi Sakai hyödyntävät ympäristön elementtejä, kuten rakennusten tukipalkkeja ja sermejä, rajaten niillä usein kuvan ihmishahmot erillisiin kehyksiin, sekä vaihtelevaa syväterävyyttä ja liikkuvaa kameraa. Esimerkillisen tehokas valaistus poimii esiin välkehtiviä miekkoja ja film noir ‑henkisesti yöstä erottuvia kasvoja.

Nautittavinta Three Outlaw Samuraissa on nerokas näennäinen helppous, jolla kertomus viedään läpi. Ajatukset ja teemat ovat selkeästi esillä, mutta ne eivät missään vaiheessa raskauta täydellisestä viihteestä käyvää chambaraa. Jopa Kurosawa-viittaukset saadaan tuntumaan ovelilta tribuuteilta ennen kuin ideoiden lainaamiselta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kaikkiaan Three Outlaw Samurai on niin hyvin tehty, ettei se olisi tylsä, vaikkei siinä vedettäisi katanaa kertaakaan tupesta. Onneksi kuitenkin vedetään, sillä elokuvan taistelut ovat silkkaa taikaa: uskottavia, dramaattisia, taidokkaita ja eritoten pirun jännittäviä. Aivan parasta mahdollista miekkailua.

Jos Three Outlaw Samurai tuntuu monella tapaa hämmentävän hallitulta esikoisohjaukselta, se ei sitä oikeastaan täysin ole: Hideo Gosha aloitti työnsä Japanin television puolella jo 50‑luvulla, jossa hän eteni nopeasti toimittajasta tuottajaksi ja ohjaajaksi. Three Outlaw Samurai perustuukin Goshan Japanin tv:lle tekemään samannimiseen suosittuun samurai-sarjaan, mutta on täysin itsenäisesti toimiva teos. (Goshan kanssa käsikirjoitusvastuun jakaneet Kaiichi Abe ja Eizaburo Shiba olivat kumppaneita jo sarjassa.) Elokuvan myötä Goshasta tuli Japanin ensimmäinen pienestä ruudusta isolle kankaalle loikannut ohjaaja.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Three Outlaw Samurai lukeutuu genren hienoimpiin filmidebyytteihin ja esittelee komeasti Goshan vahvuudet elokuvantekijänä. Se on erinomainen ja tietysti myös kronologisesti suositeltavin lähtöteos aloittaa tutustuminen yhteen samurai-elokuvan tärkeimmistä ohjaajista, mikäli sivistyksessä on koko loistokkaan filmografian mentävä aukko.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria