Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


A Scanner Darkly (Hämärän vartija, 2006)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Richard Linklater

Philip K. Dickin romaaneja ja novelleja on syydetty vakokankaalle useampia kappaleita, mutta toistaiseksi yksikään ei ole onnistunut tavoittamaan Dickille ominaista tunnelmaa. Lähimmäksi pääsi Ridley Scottin Blade Runner (1982), mutta sekin on ensin hyvä elokuva ja vasta sitten menettelevä Dick-sovitus. Amerikkalaisen indie-ohjaaja Richard Linklaterin A Scanner Darkly muuttaa tilanteen ja syöksee katsojan suoraan keskelle todellisuuden ja identiteetin kysymyksillä koko tuotantonsa ajan leikitelleen Dickin maailmaa. Elokuvana se ei yllä Blade Runnerin intensiiviseen tykitykseen, mutta täyttää taatusti Dick-fanien odotukset.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Ensin digivideolle näyttelijöillä kuvattu ja sitten rotoscoping ‑tekniikalla materiaalin päälle animoitu elokuva sijoittuu "seitsemän vuotta tulevaisuuteen" – Los Angelesiin, joka muistuttaa melko tarkkaan nykyhetkeä. Valvontakameroita on joka kulmalla ja poliisi valvoo kaikkea, päättäjien kantaessa huolta terroristeista, anarkisteista ja muusta sen sellaisesta roskasakista. Lakia ja järjestystä piinaa D‑aineeksi nimetty huume, jonka valmistajasta ei ole tietoa. Katutasolla juttua ratkoo agentti Bob Arctor (Keanu Reeves), soluttautuneena narkkiskulttuuriin. Töissään Fredinä tunnettu Bob pitää "sekoituspukua", joka vaihtelee yli miljoonaa ihmiskasvon osasta jatkuvasti, tehden Bobin tunnistamisen mahdottomaksi. Kentällä (eli kotonaan...) Bob vetää pössyttelijäkavereineen D‑ainetta ja räpiköi halki narkkarielon, yrittäen olla sekoamatta ristipaineesta.

Koska kukaan ei tiedä Bobin henkilöllisyyttä, laitetaan hänet ennen pitkää tarkkailemaan itseään kaiken nauhoittavista kameroista. Ikävä kyllä D‑aine on vain sekoittanut Bobin aivolohkot niin pahasti, että hän alkaa nähdä kaksi rooliaan erillisinä ihmisinä...

kuvituskuva c
kuvituskuva d

A Scanner Darkly on Dickin teoksista omaelämäkerrallisimpia. 70‑luvulla jos jonkinlaisia mömmöjä kehoonsa tukenut Dick eli vainoharhaisessa huumekierteessä, jonka tunnelman ASD välittää kouriintuntuvasti. Käyttäjien vajoaminen omaan maailmaansa, tai maailmoihinsa, näyttäytyy lähinnä käsittämättömiksi venyvissä tajunnanvirtamaisissa keskusteluissa, joissa pienimmät ja mitättömimmät yksityiskohdat kasvavat uskomattomiin mittasuhteisiin, kunnes lopulta pää on pilvissä, maa taivaalla, vasen oikea ja kuu juustoa.

Linklater käytti rotoscopingia jo aiemmassa, unimaailmaan sukeltavassa Waking Life ‑elokuvassaan, jossa animaatiotyylit vaihtuivat unien mukana. A Scanner Darkly on tehty yhtenäisellä tyylillä, kiinnittäen erityisesti huomiota ihmisten eleisiin ja persoonallisuuksiin. Silti edelleen unenomainen tyyli naulitsee katsojan juuri tähän maailmaan ja tekee hahmojen harhoista yhtenäisiä heidän maailmansa kanssa, saaden aikaan yhden massiivisen tripin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Tideland (2005)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 5/5

Ohjaus: Terry Gilliam

Viime vuonna moni saattoi jo luulla Terry Gilliamin heittäneen lopullisesti hyvästit omaleimaiselle ilmaisulle Grimmin veljesten (2005) myötä. Onneksi he eivät voisi olla enempää väärässä. Mitch Cullinin samannimiseen romaaniin pohjautuva, hyvin uskollisesti sovitettu Tideland on paitsi paluu entiseen, rosoiseen ja särmikkääseen Gilliamiin, myös taiteellinen askel eteenpäin ohjaajan uralla.

10‑vuotiaan Jeliza-Rosen (Jodelle Ferland) narkkariäiti kuolee ja tyttö karkaa rokkari-isänsä (Jeff Bridges) mukana ränsistyneeseen taloon keskelle ei‑mitään. Ruohoaavikkoa riittää joka suuntaan niin pitkälle kuin silmä kantaa ja isin vedettyä heroiiniöverit Jeliza-Rose uppoutuu pian omaan fantasiamaailmaansa, joka vilisee kuningattaria ja sukellusveneen kapteeneita. Ystävinä toimivat sormiin tökätyt barbien päät.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Tideland on kuvattu kokonaan Jeliza-Rosen näkökulmasta. Lapsen kautta kerrottu tarina on tuttu jo Gilliamin Time Banditsista (1981) sekä Paroni von Münchausenin seikkailuista (1988). Tällä kertaa kyseessä ei kuitenkaan ole vitsikäs seikkailu kaikenikäisille, vaan synkkä aikuisten fantasia, jonka päähenkilön nuori ikä ja viattomuus tekevät vielä kierommaksi. Heti alussa Jeliza-Rose fiksaa isälleen päivän huumeannoksen ("isi menee nyt lomalle..."), eikä tarvitse enää miettiä onko kyseessä riskejä ottava elokuva.

Monille varmasti toimii kerronnallisena kompastuskivenä juuri tiukasti rajattu näkökulma, joka sekä rajoittaa että vapauttaa Gilliamin perinteisemmän narratiivin ulkopuolelle. Tidelandissa ei ole varsinaisesti sen kummemmin rakennetta, juonta, kuin ratkaisevaa kliimaksiakaan. On vain pikkutytön mielikuvitus ja muutama lievästi sanoen nyrjähtänyt friikkihahmo. Normaalilla draamalla ei ole mitään osaa tähän elokuvaan, jossa katsojan sietokykyä ja eläytymishalun rajoja koetellaan hyvän maun sekä terveen järjen reilusti ylittävillä kohtauksilla. Jeliza-Rosen ja mielenvikaisen aikuisen Dickensin suutelukohtaus on varmasti omiaan herättämään sisällä piilevät kukkahatut. Mutta kaikki on kiinni siitä, kuinka valmis on menemään sisään Jeliza-Rosen harhaiseen maailmaan ja näkemään tapahtumat jännittävänä seikkailuna, tai jopa leikkinä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Pohjimmiltaan Tidelandin vinksahtaneessa Liisa Ihmemaassa ‑variaatiossa nimittäin on kyse lapsista, ja lapsen suodattimia vailla olevasta mielestä. Miten ulkoiset kauheudet sovitetaan omaan maailmankuvaan ja kuinka tolkuttoman epänormaaleissa olosuhteissa lapsi kokee tilanteen tavalliseksi, koska hän ei muuta maailmaa tunne. Hän selittää sen itselleen fantasialla, tarinoilla ja leikillä. Hän torjuu todellisuuden koska se onnistuu, koska niin voi tehdä. Koska siten maailmassa on järkeä. Tässä toden ja epätoden, järjen edustaman kylmän loogisen maailmankatsomuksen ja fantasian kautta koettavan mielikuvituksen riemun välisessä rajatilassa tapahtuvat kaikki Gilliamin parhaat tuotokset.

Ja vinoine laajakuvineen Jeliza-Rosen ainutlaatuisen nurmiaavikon filmille tallentava Tideland lukeutuu niihin. Se on rohkea ja omaperäinen, kaunis ja hirvittävä, hauska ja mielisairas. Aiheen ja kerronnan ehdottomuudessaan ihailtava. Siis juuri sitä, mitä taide parhaimmillaan.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria