Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


The Reckoning (2020)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Neil Marshall

Vuonna 1665 Lontoo ja muu Englanti kamppaili ruton kourissa. Siihen arvioidaan menehtyneen yli 100 000 ihmistä, joka tarkoittaa neljäsosaa Lontoon seudun tuolloisesta asukasmäärästä. Samoihin aikoihin harrastetut noitavainot pitivät nekin ainakin arveluttavana koetun naisväestön määrää osaltaan kurissa. Brittiohjaaja Neil Marshall (The Descent, 2005) on näiden aineksien pohjalta tekemässä paluuta ruotuun päämäärättömämmän elokuvanteon, kuten noloksi flopiksi osoittautuneen Hellboyn (2019) jälkeen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Periodikauhua, draamaa ja historiallista seikkailuelokuvaa hämmentävän The Reckoningin pääosaan Marshall on pestannut nykyisen elämänkumppaninsa, hehkeän Charlotte Kirkin (Vice, 2015). Todettakoon sivuhuomiona, että noituudesta syytetyksi joutuvana Grace Haverstockina nähtävän Kirkin meikki tai kampaus ei kärsi elokuvan aikana rajummassakaan menossa, mikä syö omalta osaltaan vakuuttavuuspisteitä. Miehensä Josephin (Joe Anderson) menehdyttyä ruttoon Grace jää yksin vauvaikäisen tyttärensä Abbyn kanssa isolle maatilalle ja ainoa avun tarjoaja vaikuttaa olevan rahojaan Gracelta penäävä vuokraisäntä Pendleton (Steven Waddington). Himokkaasti Gracen suloja katseleva Pendleton ehdottaa Gracelle vaihtoehtoisia tapoja vuokranmaksuun, mutta saa naiselta nöyryyttävät pakit ja vielä neniinsäkin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Korona-aikakin on tuonut esiin kaikenlaisia kipeitä salaliittoteorioita ja eri tahojen syyttelyä. Asiasta ei voi olla vetämättä yhtäläisyyksiä elokuvan 1600‑luvun ruttoiseen Englantiin, jossa nolatun Pendletonin on kohtalaisen helppo agitoida ja kieroilla herraa pelkäävä kansa puolelleen ja vakuuttaa väki Gracen noituudesta. Kun ruoskaa ja vankityrmää maistamaan joutuva Grace ei taivu rukoilemaan anteeksiantoa ja tunnustamaan olevansa noita, on Pendletonin siirryttävä tehokkaampiin keinoihin ja kutsuttava paikalle järeän suostuttelun mestari.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Näyttämölle astuu The Reckoningin kutkuttavin hahmo, Sean Pertween esittämä noidanmetsästäjä John Moorcroft. Hyytävän karheaäänisen Pertween hahmo muistuttaa ulkoisesti piippuhattuaan myöten Vincent Pricen noitia jahtaavaa Matthew Hopkinsia Michael Reevesin Noidantappajissa (Witchfinder General, 1968), mutta jumalan valittuna miehenä esiintyvä Moorcroft esittelee karmivia keskiaikaisia kidutusvälineitään elokuvallista virkaveljeään auliimmin. Yhdessä The Reckoningin monista takaumista selviää Moorcroftin olevan vastuussa myös Gracen äidin polttamisesta noitana roviolla vuosia aiemmin. Seuraavien päivien aikana Moorcroft yrittää murtaa vankityrmässä lojuvan Gracen vahvan tahdon julmilla ja mielikuvituksellisilla kidutuskeinoilla ja saada tämän tunnustamaan syntinsä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

The Reckoningin turhinta antia ovat päälle liimatut Gracen näyt ja demonit vankityrmässä. Samaan kategoriaan menee myös kuolleen aviomies Josephin ilmestymiset neuvoja antamaan Gracelle. Epätasaisen elokuvan pelastaa kuiville toiminnan täyteinen ja katarttinen kliimaksi, komea kuvaus sekä Christopher Draken oikeaoppisen mahtipontisesti pauhaava sinfoninen soundtrack. Noitaroviolta ihmeen kaupalla pelastunut, pahojen palovammojen peittämä Ursula (Suzanne Magowan) on Moorcroftin apurina ja hengenvartijana mielenkiintoinen hahmo, mutta jää valitettavasti vajaakäytölle. Charlotte Kirkin turhan virheettömän meikin ja siloitellun olemuksen antaa anteeksi loppuhuipentuman ansiosta, ja hieman raaputtamalla löytää The Reckoningin pinnan alta jopa rape & revenge ‑elokuvan.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Trouble with Being Born (2020)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Sandra Wollner

Saksalaisen Sandra Wollnerin toinen pitkä elokuva The Trouble With Being Born on festivaalikierroksellaan saanut osakseen paitsi kehuja ja palkintoja, myös paheksuntaa ja kauhistelua. Berliinin elokuvajuhlilla osa yleisöstä marssi kesken ensi-iltanäytöksen ulos, ja Melbournen kansainvälinen elokuvafestivaali päätti poistaa The Trouble With Being Bornin kokonaan ohjelmistostaan. Syynä on Wollnerin omaperäisessä tieteiselokuvassa kuvattu aikuisen miehen ja lapsihahmoisen androidin läheinen suhde, joka on koettu sopimattomana ja jopa pedofiliaan myönteisesti suhtautuvana.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Katsojaa säännöllisin väliajoin haastavan, perinteisen elokuvakerronnan kaavaa rikkovan The Trouble With Being Bornin ensimmäinen puoli kuvaa keski-ikäisen Georgin (Dominik Warta) ja 10‑vuotiaan Ellin (Lena Watson, salanimi) keskinäistä suhdetta ja päivittäisiä arkirutiineja asumassaan talossa. Elli on androidi, jonka muistiin on ohjelmoitu "iskäksi" kutsumansa Georgin pikkutyttönä oleminen. Läheisyys, halailu ja tietty intiimiys on kuvissa läsnä, mutta sitä arveluttavampi materiaali täytyy hakea katsojan korvien välistä. Elli on Georgin rakentama ihmismäinen konekorvike kadoksissa olevalle, niin ikään Elli-nimiselle tyttärelle ja heidän yhteisissä kohtauksissaan on tätä kautta läsnä myös tiettyä surumielisyyttä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Provokatiivinen ja tekoälyä kriittisesti tarkasteleva The Trouble With Being Born laittaa toisella puoliskollaan konventionaalisen hahmojen kehityksen totaalisen uusiksi. Tapaamme matkalla myös kadonneen Elli-tyttären, ennen kuin androidi-Elli päätyy iäkkään rouva Schikowan (veteraaninäyttelijä Ingrid Burkhard) omistukseen. Tämän hoteissa Ellistä tulee Emil, rouva Schikowan nuorena kuolleen veljen koneellinen korvike. Mutta voiko tekoälyllä luoda loputtomasti uusia "muistoja"?

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kukaan ei väitä, että The Trouble With Being Born olisi helppoa katsottavaa. Se ei ole sitä rakenteensa tai aiheensakaan puolesta, mutta Wollnerin elokuva onnistuu haastamaan katsojan ajattelemaan; jos osaamme luoda koneälyn, miten se vaikuttaa meihin ja ihmisyyteemme?

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Dinner in America (2020)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Adam Rehmeier

Adam Rehmeierin kirjoittama ja ohjaama mainio musta komedia Dinner in America tarjoaa räväkkää punk-asennetta, roisia kielenkäyttöä ja epätodennäköisen rakkaustarinan. Simon (Kyle Gallner) on huumediileri, pyromaani ja paikallisen punkbändi Psyopsin hiihtomaski päässä esiintyvä, taiteilijanimeä John Q käyttävä laulusolisti. Simonin perusilme ja olotila on "vittuuntunut kaikkeen", ja osansa ärtyisyydestä voi saada kuka tahansa umpimähkäinen vastaantulija, joka sattuu tuijottamaan Simonia liian pitkään.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Satunnaisia tuloja farmaseuttisissa tutkimuksissakin (lue: pillerien koemaistajana) hankkivan Simonin kannoilla on myös poliisi, jonka kouriin joutumisen hän välttää täpärästi törmäämällä sattumalta Pattyyn (Emily Skeggs). Patty on hieman yksinkertaisen ja ujon oloinen Psyops-yhtyettä fanittava tyttö, joka on juuri saanut potkut duunistaan lemmikkieläinkaupassa. Vanhempiensa ja pikkuveljensä kanssa asuva Patty tarjoaa Simonille kodistaan piilopaikan poliisilta, eikä luonnollisesti tunnista punk-idoliaan. Esiintyyhän tämä bändikuvioissa aina maski päässään.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Dinner in Americassa nähtävä jatkumo on periamerikkalaiseen tyyliin koko perheen yhdessä päivällispöytään istuminen, kuten elokuvan nimikin vihjaa. Nihilistinen Simon nähdään elokuvan aikana istumassa useankin perheen ruokapöydässä sekoittamassa keskiluokkaista ja jäykkää valkoista tapakulttuuria. Mustan huumorin täyteiset päivällishetket ovat elokuvan hillittömintä antia, sivistyneiden pöytätapojen muuttuessa vittuiluksi ja suoranaisiksi huutokilpailuiksi. Yhtä tinkimätön Simon on myös bändikuvioidensa kanssa; pienikin myönnytys kaupallisuudelle on itsensä myymistä ja vahvoja näkemyseroja tulee täten myös yhtyetovereiden kanssa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Angstisen sävyisenä alkavan Dinner In American voi nähdä myös kasvutarinana, jossa kaksi hieman hukassa olevaa ihmistä löytävät tyhjänpäiväisestä ja päin persettä olevasta maailmasta sittenkin jotain mielenkiintoista, nimittäin toisensa. Myös musiikin saralla löytyy yhteinen sävel. Maailmalle on mukavampi aukoa päätään yhdessä.

Palkinnon arvoisia kyrpiintyneitä ilmeitä Simonina välittävä Kyle Gallner ja rohkeutensa Pattyna löytävä Emily Skeggs tekevät molemmat hienoa työtä näyttelijöinä, eikä roolihahmojen yhteistyönä syntynyttä, lopputekstien aikanakin soivaa "The Watermelon Song" ‑biisiä ole ihan helppo karistaa mielestään elokuvan jälkeen.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Post Mortem (2020)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Péter Bergendy

Post mortem ‑kuvaus eli vainajan valokuvaaminen oli Suomessakin kohtalaisen yleistä vielä 1800–1900 ‑lukujen taitteessa. Syynä oli valokuvauksen kalleus ja kameroiden harvinaisuus. Jos henkilöstä ei ollut tämän elinaikana otettu valokuvaa, ja sellaisen muistoksi halusi, oli se otettava viimeistään heti viikatemiehen vierailun jälkeen. Etevimmät kuvaajat olivat oman alansa taiteilijoita, jotka saivat erilaisten apuvälineiden ja meikin avulla aikaan illuusion siitä, että kuvattava on vielä elävien kirjoissa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Tällainen taituri on myös unkarilaisohjaaja Péter Bergendyn vuoteen 1918 sijoittuvan Post Mortem ‑elokuvan päähenkilö, kalmojen ikuistamiseen erikoistunut valokuvaaja Tomás (Viktor Klem). Tomásilla on taustalla myös sotilaana ensimmäisessä maailmansodassa läpikäyty kuolemanrajakokemus, joka tuo kuvaustilanteisiin yllättäviä tuonpuoleisia elementtejä. Pienen unkarilaiskylän miehet ovat kuolleet sodassa ja koronan tavoin koetellut espanjantautipandemia on tappanut kylään jääneistäkin asukkaista suuren osan. Tomásin kutsuu kylään kuvaustyötään tekemään 10‑vuotias Anna-tyttö (Fruzsina Hais), jolla on Tomásiin jonkinlainen spiritualistinen yhteys; myös Anna on käynyt kuoleman rajamailla oltuaan vähällä kuristua omaan napanuoraansa syntymänsä hetkellä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ensimmäisenä Post Mortemissa herättää ihastusta eräänlainen vastakkaisilmiö; Tomás ja kaltaisensa valokuvaajat ovat taitavia työssään, jossa lähes silmänkääntötemppuun verrattavasti saavat kuolleen näyttämään elävältä, ainakin valokuvassa. Bergendyn meikki‑ ja lavastustiimi puolestaan on tehnyt hyytävän komeaa työtä näyttelijöitä vainajiksi ehostaessaan. Lopputulos on erittäin uskottava, mikä ei periodikauhuelokuvan tapauksessa ole lainkaan huono asia. Ehkä tässä yhteydessä on annettava pisteitä myös kuolonkankeita esittäville näyttelijöille; tuskin homma ihan "play dead!" ‑komennolla lähtee, vaikka vaivattomalta näyttääkin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Tomásin suorittaessa kuvaustyötään kylän vainajien parissa, alkaa käydä selväksi, että he ovat jääneet jonkinlaiseen välitilaan. Lähellä kuolemaa ‑kokemuksen omaavat Tomás ja Anna toimivat porttina elävien maailman ja kuolleiden välillä, mikä näyttäytyy kyläläisille erilaisina poltergeist-ilmiöinä ja karmaisevina kummitteluina. Siitä päästäänkin asiallisimpiin erikoistehosteisiin aikoihin; niitä on käytetty loppukliimaksia lukuun ottamatta Post Mortemissa säästeliäästi, ja ennen kaikkea aiheeseen liittyvästi kauhistuttamaan. Kun näkymätön käsi tempaisee kylänmiehen selittämättömästi ilmaan, ollaan tavanomaisimpia jump scareja oudommissa tunnelmissa.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Goottilaisen Post Mortemin ajankuva on uskottavasti toteutettu ja Viktor Klem tekee päärooolissa vähäeleisen, jopa sisäänpäin kääntyneen roolisuorituksen. Psykologin paperitkin omaava ohjaaja Bergendy nyökkää kauhuelokuvan merkkiteoksille parissakin kohtauksessa, ja mieleen tulevat jopa kauhun terapeuttiset vaikutukset. Tällaiset nyökkäilyt ja kauhuelokuva yleensäkin, olivat Unkarissa pannassa aina vuoden 1989 sosialistisen kansantasavallan päättymiseen asti.

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria