Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Kauhun kummisedät (2002)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Jouni Hokkanen

Vuonna 2002 valmistunut Jouni Hokkasen ohjaama dokumentti Kauhun kummisedät toimi rauhallisena välipalana festivaalin aloittaneen [REC]³ Génesis (2012) ‑zombikomedian jälkeen. Suomessa vallitsi vuosien 1987 ja 2000 välillä tiukka videolaki ja väkivaltaelokuvat saivat median kukkahattutätien ja ‑setien sukat pyörimään jaloissa. Kauhun kummisedät on ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa tätä aikaa ja aihetta perusteellisesti käsittelevä dokumentti.

Muun muassa YLE Teeman jo kuopatun Kino Into ‑sarjan sisällöstä aikoinaan vastannut Hokkanen keskittyy dokumentissaan videolakiin ilmiönä sekä sen synnyttämään alakulttuuriin. Hyvin rytmitetty kokonaisuus etenee haastattelujen ja lyhyiden, esimerkiksi uutisarkistoista tai ajankohtaisohjelmista poimittujen pätkien kautta. Puhuvien päiden joukossa nähdään monen muun lisäksi entinen Gorehound-lehden päätoimittaja ja nykyinen Night Visions ‑festivaalin johtaja Mikko Aromaa, sarjakuvapiireistäkin tutut Nalle Virolainen, Harto Hänninen ja Petri Hiltunen sekä Tähtivaeltaja-lehden päätoimittaja Toni Jerrman.

Videonauhurit yleistyivät Suomessa räjähdysmäisesti 80‑luvulla ja kuluttajille tarjoutui myös mahdollisuus vuokrata haluamiaan elokuvia. Samalla heräsi äänekäs mediakeskustelu siitä minkälaiset elokuvat ovat soveliaita lapsille ja nuorille. Vuoden 1987 videolain myötä tiettyjen väkivaltaisten elokuvien saatavuus Suomessa loppui täysin, riippumatta niiden taiteellisesta laadusta tai jo aiemmin ulkomailla tunnustetusta merkityksestä. Lain vaikutuksesta harrastajat alkoivat tilata haluamiaan elokuvia ulkomailta ja myös kopioida niitä toisilleen. Syntyi todella aktiivinen alakulttuuri, jossa esimerkiksi Fulcin The Beyond (...E tu vivrai nel terrore! L'aldilà, 1981) tai Scavolinin Nightmare (1981) olivat kovaa valuuttaa, usein riippumatta kopion laadusta.

Näytöksen jälkeen järjestettiin keskustelutilaisuus, jossa panelistit muistelivat festivaalijohtaja Antti Näyhän johdolla videolain aikoja sekä oman elokuvaharrastuksensa syntyyn liittyneitä asioita. Keskusteluun osallistui Jouni Hokkasen lisäksi Mikko Aromaa sekä raahelainen toimittaja Jussi Häkkilä.

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Maa

Genre

Julkaistu:


Phantom of the Paradise (Aavemusa, 1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

"My music is for Phoenix. Only she can sing it. Anyone else who tries, dies."

Perjantai-illan kattauksen houkuttelevin nimike oli Brian De Palman Phantom of the Paradise, jota tehdessään ohjaaja haki selvästi vielä omaa tyyliään. De Palma oli edellisvuonna ohjannut monen mielestä koko uransa ainakin tähän mennessä parhaan elokuvansa Verinen veitsi (Sisters, 1972), mutta sitä seurannut, Suomessa Aavemusa-nimellä tunnettu kauhumusikaali oli jotain aivan muuta. Elokuva oli aikoinaan paha floppi, mutta onnistui myöhemmin kohoamaan kulttimaineeseen samaan tapaan kuin vuotta myöhemmin valmistunut The Rocky Horror Picture Show. Kyseessä on klassisen Oopperan kummituksen päivitys komediallisella otteella 70‑lukulaiseen rockmusiikkimaailmaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Sielunsa paholaiselle myynyt musiikkituottaja ja The Death Records ‑levy-yhtiön pomomies Swan (Paul Williams) huomaa koe‑esiintymisessä pianisti Winslow Leachin (William Finley) lahjakkuuden ja päättää käyttää sitä omiin tarkoituksiinsa. Winslow lavastetaan syylliseksi rikokseen ja tämän jouduttua vankilaan Swan anastaa hänen elämäntyönsä, Faust-musikaalin, omaan käyttöönsä. Pian yhtiön johtava poikabändi The Juicy Fruits soittaa radiossa Winslown säveltämiä kappaleita. Winslow onnistuu raivon vallassa pakenemaan vankilasta, mutta kostoreissu päättyy ikävästi hänen päänsä jäädessä kiinni levypuristimeen.

Kasvonsa tuhonnut Winslow selviää hengissä ja palaa aiheuttamaan pahennusta levy-yhtiöön, jossa hänen musiikkiaan käytetään vääriin tarkoituksiin. Swan aikoo käyttää Winslowin sävellyksiä Paradise-nimisen uuden klubin avaavassa Faust-megaspektaakkelissa. Säveltäjänero ihastuu nousevaan laulajatartähteen, kauniiseen Phoenixiin (Suspirian pääosasta tuttu Jessica Harper), ja alkuperäistarinastakin tuttu traaginen rakkaustarina on valmis alkamaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Phantom of the Paradisessa musiikki ja niihin liittyvät performanssit ovat luonnollisesti suuressa osassa. Ne ovatkin kauttaaltaan onnistuneita, mutta mitään erityisen mieleenpainuvia numeroita ei elokuvassa nähdä. Parhaat kohtaukset liittyvät oikeastaan kuvausteknisiin ratkaisuihin, näyttelijöiden suorituksiin tai todella hyvin soljuvaan dialogiin. Winslown roolin tekevää Finleytä ei voi pitää kovin hyvänä näyttelijänä, mutta roolille olennainen fyysisyys ja mielipuolisuus korostuvat, kun hän laittaa naamarin päähänsä. Suurena Hitchcock-fanina tunnettu De Palma on sisällyttänyt elokuvaansa myös yhden elokuvahistorian hauskimmista suihkukohtauksista, jolle Psykon (1960) nähneet eivät voi olla nauramatta.

Festivaalin toisena päivänä vuorossa oli alkuperäinen, tulisieluisen Rupert Julianin vuonna 1925 ohjaama The Phantom of the Opera. Loppuunmyytyä mykkäelokuvaa säesti kamarimusiikkiyhtye Musta Ruusu, joka oli koonnut tilaisuutta varten uuden elävän ääniraidan käyttämällä vanhoja klassisen musiikin sävellyksiä. Paikalla oli sairastapauksen vuoksi yhtyeen kolmesta jäsenestä vain pianisti ja viulisti.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Goottihenkisen kauhutarinan pääosaa, Pariisin oopperatalon alapuolella sijaitsevassa käytäväverkostossa majailevaa friikkiä näyttelee Hollywoodin kauhuikoni Lon Chaney. Hahmo on ulkomuodoltaan irvokkaampi kuin missään myöhemmässä filmatisoinnissa ja Chaney vie roolin läpi täydellisin ottein.

Oopperatalo myydään uusille omistajille, jotka eivät ota varoituksia siellä majailevasta "kummituksesta" vakavasti. Kaapuun ja naamioon sonnustautunut mystinen kummitushahmo on pakkomielteisesti rakastunut Christineen (Mary Philbin). Kummitus haluaa tehdä laulajattaresta oopperan valovoimaisimman tähden puuttumalla esitysten roolivalintoihin kyseenalaisilla tavoilla. Hän käskee oopperan johtoa suostumaan vaatimuksiinsa, mutta heidän kieltäytymisensä johtaa esityksen aikana tapahtuvaan onnettomuuteen. Viimein kummitus houkuttelee Christinen maanalaiseen majapaikkaansa ja paljastaa naiselle kasvonsa yhdessä elokuvan kuuluisimmista ja mieleenpainuvimmista kohtauksista.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

The Phantom of the Opera on kauttaaltaan upeaa katsottavaa ja onnistuu toisinaan aiheuttamaan aitoja pelonväristyksiäkin. Juoni on suoraviivainen, eikä mukana ole juurikaan tyhjiä hetkiä. Varsinaisesta mestariteoksesta ei ole kuitenkaan tarpeellista puhua, ainakaan jos elokuvaa tarkastellaan elokuvataiteen, hienovaraisen otteen tai tarinan syvyyden kautta. Esimerkiksi Murnaun Nosferatu (1922) menee lajissaan paljon syvemmälle. The Phantom of the Operan melodramaattinen ja traaginen romanssi toimii kuitenkin hyvin, kuten se teki Phantom of the Paradisessakin.

The Phantom of the Opera luottaa goottilaiseen kauhufiilistelyyn ja tunnelmointiin, kun taas Phantom of the Paradise on pikemminkin kieli poskessa tehty komediallinen kauhumusikaali. De Palman käyttämä slapstick-tyyli on varmasti joillekin katsojille liikaa, mutta kokonaisuus pysyy hyvässä tasapainossa. Winslow'n naamari ja musta puku ovat oivallisia, mutta eivät vedä vertoja Lon Chaneyn hämmennystä ja pelkoa herättävälle habitukselle. Chaney vastasi itse roolihahmonsa maskeerauksista. Gaston Lerouxin romaaniin Le Fantôme de l'Opéra (1910) perustuvasta tarinasta on tehty todella paljon elokuvia, mutta vuoden 1925 versiota voi hyvällä syyllä pitää niistä parhaana.

"If I am the Phantom, it is because man's hatred has made me so... If I shall be saved, it will be because your love redeems me."

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Seeding of a Ghost (1983)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Richard Yeung Kuen

Kevyen Phantom of a Paradisen (1974) jälkeen oli vuorossa avauspäivän viimeinen elokuva, legendaarisen Shaw Brothers ‑yhtiön tuottama Seeding of a Ghost. Se on malliesimerkki Hongkongissa 80‑ ja 90‑luvuilla tehtailluista, toinen toistaan kahjommista eksploitaatioelokuvista. Genren harvinaisimpia tai muuten vain kovimpia klassikoita on onneksi nähty viime vuosina suomalaisillakin festivaaleilla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Seeding of a Ghost alkaa rauhallisesti komediallisen, mutta sitäkin maukkaamman seksploitaatioelokuvan säännöillä. Ohjaaja Yeung Kuen punoo kolmen päähenkilönsä varaan hienovaraisen kolmiodraaman, joka kannattelee sinänsä yksinkertaista juonirakennetta läpi koko elokuvan. Pähkähullut juonikuviot johdattavat pahaa-aavistamattomat katsojat kuitenkin jo pian paljon syvempiin vesiin.

Taksikuski Chaun (ohjaaja-näyttelijä Phillip Ko Fei) vastikään vihitty vaimo Irene (Maria Yuen Chi Wai) ihastuu varakkaaseen poikamieheen, Anthonyyn (Norman Chu). Salasuhde ei kestä ja epäonnekkaiden sattumusten kautta Irene raiskataan ja hän menettää henkensä. Chau hakee paikallisen velhon apua, koska kuolleen vaimon henki janoaa kostoa. Mustan magian kanssa pelehtimisellä on kuitenkin tuhoisat seuraukset.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Seeding of a Ghost yhdistelee useita genrejä ja mukaan mahtuu draamapainotteista seksikomediaa, brutaalia mätkimisväkivaltaa sekä visvaista kauhua. Kauhuelementit ovat elokuvassa päällimmäisenä ja nostavat kerroksittain tasoa elokuvan edetessä. Tarjolla on luikertelevia matoja, hallusinaatioita, aivoja, suolenpätkiä, aaveseksiä ja jopa lonkerohirviökin. Pelkkä lopputaistelu on jotain niin ihastuttavan mielisairasta, että elokuva on näkemisen arvoinen jo pelkästään sen takia.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


La noche de Walpurgis (The Werewolf Versus the Vampire Woman, 1971)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

"Things happen that have never been seen by human beings. The blood flows like vintage wine."

Espanjalaisen kauhuelokuvan kruunaamaton kuningas Paul Naschy (oikealta nimeltään Jacinto Molina) ehti näytellä uransa aikana yli 80 elokuvassa. Eräs hänen hahmoistaan on puolalainen Waldemar Daninsky, yksi eurooppalaisen genre-elokuvan kuuluisimmista ihmissusista. "El hombre lobo" seikkailee kaikkiaan kahdessatoista elokuvassa, joista yleisesti parhaaksi noteerataan León Klimovskyn eksploitaatiokalkkuna The Werewolf vs. the Vampire Woman.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

The Werewolf vs. the Vampire Woman alkaa kohtauksella, jossa Daninsky makaa kuolleena ruumishuoneen leikkuupöydällä. Hänet surmannut hopealuoti poistetaan ja hetkeä myöhemmin mies herää entistä ehompana. Susimies pakenee paikalta ja pian hänet nähdään jo metsän siimeksessä hätistelemässä pahaa-aavistamattomia uhreja. On täysikuu.

Opiskelijatytöt Genevieve (Gaby Fuchs) ja Elvira (Barbara Capell) kiertelevät autollaan maaseudulla ja etsivät kreivitär Wandessan (Paty Shepard) salaista hautapaikkaa. Legendan mukaan Wandessa oli pahuutta huokuva nainen, jonka lempijuoma oli ihmisveri. Tytöt löytävät kartanon, jossa Daninsky majailee. Hän osoittautuu todelliseksi herrasmieheksi ja lupaa auttaa tyttöjä, myös rakastuen heistä toiseen. Wandessan hauta löytyy ja nainen herää kuolleista. Elokuvan englanninkielisestä nimestä voikin päätellä loput.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

The Werewolf vs. the Vampire Womanin kerronnan intensiteetti pysyy korkeana läpi elokuvan. Tämän mahdollistaa uskomaton määrä elementtejä lukemattomista vanhoista kauhuelokuvista ja eurooppalaisista legendoista. Kaikki tämä on höystetty hyvin menoon sopivilla eksploitaatioarvoilla ja paikoitellen ratkiriemukkaalla enkkudubbauksella.

Kohtaukset vaihtuvat vaivatta tyylikkäistä ja tunnelmallisista, upeaa goottiestetiikkaa sisältävistä hetkistä räyhäävän susimiehen raivokohtauksiin. Shepardin tähdittämistä otoksista tulee helposti mieleen Jess Francon houreisimmat teokset 70‑luvulta tai José Ramon Larrazin klassikko Vampyres (1974), joissa usein nähtiin lesboerotiikalla sävytettyä vampirismia.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Paul Naschy on todella hyvä melankolisessa roolissaan lykantropian riivaamana älykkönä. Daninskylle susikirouksesta parantuminen ja sitä myötä kuolevaisuuden saavuttaminen ovat hänen suurin päämääränsä. Naschyn näyttelijäura jatkui vuoteen saakka 2009, jolloin hän menehtyi 75‑vuotiaana haimasyöpään.

Versioinfo (8.4.2025):

Festivaaleilla nähtiin elokuvan amerikkalainen levitysversio, jossa paljaan pinnan määrä on minimissä. Myös elokuvan dialogi eroaa toisinaan hyvin olennaisesti espanjankieliseen versioon verrattuna.

Teoksen tiedot:

The Werewolf Versus the Vampire Woman

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Excision (2012)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Richard Bates Jr.

Pauline (AnnaLynne McCord) on kajahtanut nuori nainen, joka ei persoonallisen luonteensa takia sopeudu kouluun, ystäviensä keskuuteen tai edes omaan perheeseensä. Paulinen äitipuoli Phyllis (entinen pornotähti Traci Lords) ei ymmärrä tytön angstia ja isä Bob (Roger Bart) alistuu aviomiehen osaansa mukisematta. Oikeastaan ainoa ihminen, josta vanhempiaan vihaava Pauline aidosti välittää on pikkusisko Grace (Ariel Winter), joka kärsii keuhkoja rappeuttavasta taudista.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Pauline pakenee todellisuutta vilkkaaseen mielikuvitukseensa, joka on pullollaan äärimmäisen raakoja paloitteluja, toiveikasta seksuaalisuutta ja verellä läträämistä. Toisinaan hän keskustelee Jumalan kanssa, haaveilee kirurgin urasta tai neitsyytensä menettämisestä. Pauline on ansassa yhteiskunnallisten muutosvoimien puristuksessa eikä ehyenä selviytyminen ole helppoa. Excisionin hahmot ovat kauttaaltaan outoja, mutta siitä huolimatta näyttelijöiden suorituksista välittyy paljon aitoutta. Pienissä sivuosissa nähdään muun muassa Ray Wise, Malcolm McDowell sekä John Waters.

Excisionin outous ja absurdius ovat kerronnan päällekäyviä elementtejä ja elokuva etenee Todd Solondzin ohjauksista tutuissa tunnelmissa. Paulinen henkistä kitumista katsoessa tulee odottava tunne ja tietoisuus siitä, että jotain suurta on tapahtumassa. Valitettavasti tarinan varsinainen sisältö ei paljon muuhun riitä ja menoon turtuu helposti. Sama vika on Paulinen uneksimilla verikekkereillä: kohtausten katsominen muuttuu tympeäksi ja itseään toistavaksi jo elokuvan puoleen väliin mennessä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Excision on Richard Bates Jr.:n ensimmäinen täyspitkä elokuva, joka perustuu hänen 2008 ohjaamaansa lyhytelokuvaan. Lyhyempi versio on luonnollisesti kompaktimpi kokonaisuus, mutta siitä puuttuu tarinan todellinen iskuvoima. Pitkässä versiossa samaa ongelmaa ei ole ja sen onnistunut lopetus paketoi tapahtumat yhteen aidosti yllättävällä ja ajatuksia herättävällä tavalla.

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Death Weekend (Tappava viikonloppu, 1976)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: William Fruet

Death Weekend on yksi pahamaineisimmista kanadalaisista eksploitaatioklassikoista, joita tuotettiin runsaat määrät 70‑luvun alkupuolelta lähtien. Ohjaaja William Fruet halusi rahastaa Wes Cravenin Rape & Revenge ‑hitin The Last House on the Left (1972) saavuttaman suosion avulla, vaikka siitä olikin jo muutama vuosi aikaa. Elokuvana Death Weekend on kuitenkin esikuvaansa verrattuna tyyliltään erilainen ja siksi tervetullut lisä kaltaistensa genre-teosten joukkoon.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Rikas hammaskirurgi Harry (Chuck Shamata) on viemässä uutta naisystäväänsä Dianea (Brenda Vaccaro) viikonlopuksi huvilalleen. Automatkan aikana he onnistuvat suututtamaan neljä pikkurikollista voittamalla heidät leikkimielisessä kilpa-ajossa syrjäisillä maanteillä. Rikollisjoukon sikamainen johtaja Lep (Don Strout) vetää tilanteesta herneen nenään ja janoaa kostoa. Pienen jäljityksen jälkeen he löytävät tiensä Harryn huvilalle. Alkaa tiivistunnelmainen valtapeli, jossa ei ole sääntöjä.

Diane on henkisesti vahva nainen, joka ei lämpene Harryn säälittäville iskuyrityksille sen enempää kuin Lepin johtaman lauman lässytyksille tai uhkailuille. Harry taas on diplomaattinen opportunisti, jolle raha merkitsee enemmän kuin mikään muu. Miesjoukko tuo herkulliseen vastakkainasetteluun sen kaipaamaan kaaosta. Heille omaisuus ei merkitsen sen enempää kuin muiden ihmisten ajatuksetkaan. He ovat kuin hyökkäysvaunu, joka vyöryy säälimättömällä voimalla eteenpäin surmaten ja tuhoten kaiken mennessään.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Vaccaron ja Stroudin suoritukset ovat parempia kuin elokuvan taso vaatisi. Fruetin ohjaustyöskentelykin on useassa kohtauksessa yllättävän hallittua ja loppuun saakka hiottua. Siis sellaista, jota ei välttämättä odottaisi tällaiselta elokuvalta. Valitettavasti miehen kynäilemä käsikirjoitus jättää paljon potentiaalistaan käyttämättä, vaikka onnistuukin tarjoamaan oikein mainiota viihdettä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Two Thousand Maniacs! (1964)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Herschell Gordon Lewis

Two Thousand Maniacsin Brigadoon-musikaaliin (1954) perustuva juoni on yksinkertainen ja selkeä. Eteläisen Pleasant Valley ‑pikkukylän punaniskat houkuttelevat vieraikseen kuusi pesunkestävää jenkkiä. Heitä kohdellaan kuin kunniavieraita ja kestitään kaikin tavoin, mutta vähitellen kylän historian salaisuus paljastuu. On kulunut sata vuotta siitä, kun Unionin sotilaat tuhosivat kylän sisällissodan aikana. Kyläläisten kosto on odotetusti verinen ja sadistinen. Miellyttävän tylyjä ja kekseliäitä, melkeinpä sarjakuvamaisen yliampuvia tappoja siivittää eteenpäin kyläläishahmojen reilu juhlimisasenne. Ei näissä bileissä ole mitään pelättävää, nyt grillataan!

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Jenkkien teurastusta seuraa mielellään tiettyyn pisteeseen saakka. Kaikesta huolimatta Lewisin ohjaustyyli on niin staattista ja turruttavaa, että suurin osa katsojista vajosi tajunnan pinnan alle jo ensimmäisen puolituntisen jälkeen vain palatakseen hetkellisesti kauhistelemaan valkokankaalla nähtävää verilöylyä. Kengännauhabudjetti näkyy kaikessa, mutta Two Thousand Maniacsin houkuttelevin koukku onkin asenteessa ja tappamisen ilossa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Two Thousand Maniacsin kulttimaineen puolesta puhuu se, että siitä ohjattiin vuonna 2005 varsin toimiva uusintaversio 2001 Maniacs. Eli Rothin tuottamassa elokuvassa kylän pormestarina räyhää itse Robert Englund.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria