Rakkautta & Anarkiaa 2008

Young Hova 2.7.2008 21:00
21. Rakkautta & Anarkiaa ‑festivaalia juhlitaan 18.-28. syyskuuta

R&A:n ohjelmistossa nähdään Cannesin kilpailusarjan helmiä. Ohjelmistossa on mukana myös Kultaisen palmun voittaja, Laurent Cantet'n Luokka.

Komeassa festivaaliohjelmassa nähdään jälleen eri arvofestivaaleilla palkittuja teoksia. R&A:n Avainelokuvat-sarjan helmenä nähdään Cannesin Kultaisen palmun voittaja, Laurent Cantetin LUOKKA. Elokuvan ohjaaja vieraili R&A-festivaalilla vuonna 2006. Cannesin kilpailusarjasta löytyivät Avainelokuva-sarjaan myös Arnaud Desplechinin ERÄS JOULUTARINA, Dardenne-veljesten siirtolaiskuvaus LORNA'S SILENCE, Roberto Savianon samannimiseen kohukirjaan perustuva GOMORRA ja argentiinalaisen Pablo Traperon naisvankilakuvaus LION'S DEN. Luokka- ja Eräs joulutarina ‑elokuvat levittää Suomessa Cinema Mondo.

Festivaali tarjoaa myös esimakua syksyn runsaasta ensi-iltatarjonnasta. Odotettuja R&A:n ennakkomakupaloja ovat Jan Kounenin 99 FRANGIA, Hayao Miyazakin TUULEN LAAKSON NAUSICAÄ, Paulo Morellin CITY OF MEN, Kusturican MARADONA ja Madonnan kohuttu ensiohjaus FILTH AND WISDOM.

Vuonna 2008 valikoimassa esitellään omina sarjoinaan mm. uutta ranskalaista, espanjalaista ja argentiinalaista elokuvaa. Tarkemmat tiedot festivaalin pääteemoista, elokuvista ja lipunmyynnistä julkistetaan elokuun puoliväliin mennessä.
Goldberg 3.7.2008 13:17

Mulla on jo idea Elitistin R&A paitaan. Vailla toteutusta. Katotaan jos vloppuna...

Lapsus Ahava 4.7.2008 00:53

Alustavasti näyttää melko hyvältä tarjonnalta, mutta täytynee odotella tarkempia tietoja tulevaisuudelta.

Flash 4.7.2008 01:36

Mukana myös se vuoden kovin paukku, Pascal Laugierin MARTTYYRIT:

http://www.martyrs-lefilm.com/

"OK guys I have seen Martyrs and it's a masterpiece. Get the word going. This movie is astonishing, when the light came up at the screening, the whole audience sat aghast, incapable of moving, applauding, or doing anything. Most people jaws were on the floor. ... It's the kind of movie that people will either hate with a vengeance, accusing it of fascism, racism, whatever etc, or LOVE. ..."

http://www.avmaniacs.com/forums/showthread.php?t=29834

"Beyond fantasy. Beyond the horror. Beyond the unspeakable. See Martyrs and die... The greatest horror film french past half-century existence. I've seen. It is called Martyrs... Forget Saw, Hostel, Frontier (s), Irréversible, or any other film "extreme" to which it could be compared. The scope of Martyrs goes far beyond the trivial production of horror / fantasy of the last five years... Martyrs is part of this category of films too rare in cinema. That gives the viewer moments he will cherish (or hate) until the end of his days. Remember, after which Ben struggled all night, is flinguer idiot by a hunter in The Night of the Dead-Live. The final 2001 Space Odyssey. The epilogue of The Rigors of Anxiety. The first murder of Suspiria ..." – David Fakrikian / DVDVision (google-käännös ranskasta)

"Martyrs, it seems, is the new yardstick against which all forms of extreme genre films should be measured against." – Ryan Rotten / ShockTillYouDrop.com

http://www.shocktillyoudrop.com/news/topnews.php?id=6654

"stunning masterwork and unforgettable experience" – Alan Jones / Fangoria

http://www.fangoria.com/ghastly_review.php?id=6689

"An upsetting modern masterpiece that will leave you thinking long after the credits have rolled and the final dedication is to Dario Argento. This will be a hot potato for any festival brave enough to screen this." – Paul McEvoy / FrightFest

http://www.frightfest.co.uk/15thmay2008.html

Ranskassa lätkäistiin aluksi teatterielokuville sikäläisittäin sikaharvinainen 18-ikäraja, joka laski vasta toisessa uusintakäsittelyssä 16:een. Sensuurikohun johdosta ensi-ilta on siirretty heinäkuulta syyskuulle. Cinema Mondo tuo Suomen ensi-iltaan 26. joulukuuta.
Antti Näyhä 7.7.2008 12:50
Flash ( 4.7.2008 01:37)
Pascal Laugierin MARTTYYRIT

...

Cinema Mondo tuo Suomen ensi-iltaan 26. joulukuuta.

blink.gif
(The Lukewarm.) 10.7.2008 10:38

Tähtivaeltajan takakannessa olevassa mainoksessa on lueteltu edellämainittujen lisäksi:

Alex Gibney: Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson (USA)

Pradchya Pinkaew: Chocolate (Thaimaa)

Farah Khan: Om Shanti Om (Intia)

Masayuki, Kazuya Tsurumaki ja Hideaki Anno: Evagelion 1.0 You Are (Not) Alone (Japani)
Alex_r 10.7.2008 14:22

Ois myös siistiä nähdä Mike Leighn uutuus Happy-Go-Lucky täällä, tai Espoo Cinessä.

Young Hova 10.7.2008 14:29
Alex_r ( 10.7.2008 14:23)
Ois myös siistiä nähdä Mike Leighn uutuus Happy-Go-Lucky täällä, tai Espoo Cinessä.

Se on Espoossa ja ensi-ilta sit perään.
Alex_r 10.7.2008 14:32

Jes, hyvältä kuulostaa. Kiitos infosta.

Antti Tohka 16.7.2008 15:36

Tajusin juuri, etta olen tasmalleen tuolloin New Yorkissa

wry.gif
KCrimso 16.7.2008 16:06
Antti Tohka ( 16.7.2008 15:37)
Tajusin juuri, etta olen tasmalleen tuolloin New Yorkissa wry.gif

Mä olen neljä ekaa päivää Nykissä. Mites noi lipunmyynnit menikään? Alkaako miten monta päivää ennen festareita?
(The Lukewarm.) 19.7.2008 14:41

46th New York Film Festival

September 26 – October 12, 2008

Lippuja on tosin kuulemma äärimmäisen vaikea saada, koska tuolla on käsittääkseni vähän näytöksiä.

KCrimso ( 16.7.2008 16:07)

Mä olen neljä ekaa päivää Nykissä. Mites noi lipunmyynnit menikään? Alkaako miten monta päivää ennen festareita?

Eiks ne ala jotain viikkoa aiempana keskiviikkona?
Young Hova 19.7.2008 15:11
(The Lukewarm.) ( 19.7.2008 14:42)
46th New York Film Festival

September 26 – October 12, 2008

Lippuja on tosin kuulemma äärimmäisen vaikea saada, koska tuolla on käsittääkseni vähän näytöksiä.

Joo, toi ei ole yleisölle suunnattu festivaali edes senkään vertaa kuin esim Berliini, vaan jonkinlainen NY:n taidekonkkaronkan oma jutska. Ne vähät liputkin maksaa jotain 20 dollaria. Isoja art house- ensi-iltoja, paljon medianäkyvyyttä.
Spaddu 25.7.2008 13:27

Olisko mitään mahista saada tätä

Los Cronocrímenes ‑nimistä elokuvaa R&A:han? Vaikuttaa aika hyvältä, mutta en näe mielelläni linkissä uutisoitua Cronenbergiä ohjaamassa tosta remakea, saisi ihan kiltisti ohjata vaan sen Freud/Jung ‑elokuvansa.
Flash 25.7.2008 14:39
Spaddu ( 25.7.2008 13:28)
Olisko mitään mahista saada tätä Los Cronocrímenes ‑nimistä elokuvaa R&A:han? Vaikuttaa aika hyvältä, mutta en näe mielelläni linkissä uutisoitua Cronenbergiä ohjaamassa tosta remakea, saisi ihan kiltisti ohjata vaan sen Freud/Jung ‑elokuvansa.

Huhujen mukaan on tulossa R&A:han. Ehdin katsoa Berliinissä alusta puoli tuntia. Ei mestariteos mutta sen verran kiinnostava, että voisi katsoa loppuunkin. Voin ihan hyvin kuvitella Cronenbergin tekevän tuon.