Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Police Department Story: Alibi (1961)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Shoichi Shimazu

Sonny Chiban ensimmäiset valkokangasesiintymiset nähtiin tammi‑ ja helmikuussa 1961 ensi-iltaansa saapuneessa kahdessa Police Department Story ‑sarjan elokuvassa. Viikon erotuksella toisistaan julkaistut dekkarit olivat samojen tekijöiden käsialaa ja eittämättä peräjälkeen kuvattuja, mutta tarjosivat keskenään yllättävän erilaiset katsaukset nuoren näyttelijän ensiaskeliin valkokankaalla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Police Department Story oli ennättänyt Chiban mukaan tullessa jo viidenteentoista osaansa. Sarja oli käynnistynyt helmikuussa 1956 ja jatkunut sen jälkeen kolmen elokuvan vuositahdilla. Elokuvat olivat pääsääntöisesti noin tunnin pituisia dekkareita, joita esitettiin kaksoisnäytösten b‑elokuvina. Väliin mahtui myös satunnaisia pidempiä elokuvia, mutta ne eivät koskaan muodostuneet sarjan vakioanniksi.

Police Department Storyn valttikorttina toimi realismi. Elokuvat kirjoittanut Kimiyuki Hasegawa oli Tokion poliisin entinen kuolinsyytutkija, joka pohjasi tarinat oikeisiin rikoksiin. Ensimmäinen osa sekä sitä edeltänyt pilottielokuva Murder on the Last Train (1955) ammensivat myös Asahi Shimbun ‑sanomalehden rikosreportterien kirjoittamasta kirjasta. Elokuvasarjassa paneuduttiin rikostutkinnan rutiineihin japanilaisessa elokuvassa ennennäkemättömällä autenttisuudella.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Police Department Story ‑sarjan yksittäiset elokuvat ovat toistaiseksi vailla virallisia englanninkielisiä nimiä. Helppolukuisuuden nimissä viittaamme niihin arvostelussa suorilla käännöksillä. Käsiteltävistä elokuvista ensimmäinen, Alibi, on vähäpätöisempi. Elokuvan johdantojaksossa tuntematon mies murtautuu yöllä suuryrityksen toimitiloihin ja tappaa tilannetta tutkimaan tulleen vartijan. Aamun sarastaessa paikalle kutsutaan aiemmista elokuvista tuttu etsivätiimi, joka alkaa penkoa tapauksen taustoja kunnes murhamiehen henkilöllisyys käy lopulta ilmi.

Alibi on ammattimaisesti toteutettu, mutta puitteiltaan vaatimaton ja televisiomainen. Rikostutkinta etenee aivotyöskentelyn ja kuulustelujen merkeissä. Kohtaukset on kuvattu pääsääntöisesti sisätiloissa. Elokuva pitää otteessaan 61‑minuuttisen kestonsa ajan, mutta rutiininomainen kerronta ei tarjoa suurta riemun aihetta. Ainoat visuaaliset kohokohdat nähdään kauniisti kuvatun lopetuskohtauksen aikana.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba esittää Alibissa rikostutkijatiimin uutta jäsentä. Rooli on laajuudeltaan kohtalainen, mutta ei juurikaan sisällä soolo-osuuksia. Komealla rocktähtikampauksella varustettu Chiba kärsii kuitenkin ensikertalaisen kankeudesta, jääden useissa kohtauksissa staattiseksi sivustakatsojaksi, joka vain odottaa vuoroaan lausua repliikkinsä. Varsinaisesta rimanalituksesta ei kuitenkaan ole kyse, ja on helppo ymmärtää nuoren näyttelijän hermostuneisuutta pitkäikäisen sarjan vakionäyttelijöiden keskellä. Chiban rinnalla nähtävät Tokue Hanazawa (vanhempi etsivä), Yuji Hori (tutkinnanjohtaja) sekä muut aiemmista elokuvista tutut tähdet ovat rooleissaan vakuuttavampia.

Viikkoa myöhemmin elokuvateattereihin saapunut 15 Year Old Woman on huomattavasti Alibia ryhdikkäämpi suoritus. Tarina alkaa tällä kertaa joen rannalta, josta löytyy 15‑vuotiaan tytön ruumis. Tutkinta johdattelee etsivät odottamattoman synkille vesille.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

15 Year Old Woman parantaa edeltäjäänsä verrattuna lähes kaikilla osa‑alueilla, mikä on suorastaan hämmentävää huomioiden, että kaikki keskeiset tekijät ohjaaja Shoichi Shimazua myöten ovat samoja. Ensimmäinen silmäänpistävä seikka on laadukas käsikirjoitus, joka sivuaa lapsiprostituution ja mielisairauden kaltaisia teemoja aikuisella otteella. Tarinan surullinen lopetus on suorastaan loistava ja tuo mieleen Akira Kurosawan kaltaiset isomman kaliiperin elokuvantekijät. On myös mielenkiintoista huomata kuinka paljon elokuva omaa temaattisia yhtäläisyyksiä vielä 50 vuotta myöhemmin valmistuneiden kohuelokuvien (esim. The World of Kanako, 2014) kanssa. 15 Year Old Woman pidättäytyy niiden mässäilevästä graafisuudesta, mutta sen iskuvoima on aivan yhtä vahva.

15 Year Old Womanin toinen oleellinen muutos edeltäjäänsä nähden on tapahtumien siirtäminen avariin ulkotiloihin. Joenvarsilla ja maaseudulla tapahtuva rikostutkinta saa ympärillensä paljon raikkaamman ilmapiirin kuin tunkkaisiin toimistoihin sijoittunut Alibi. Merkittävään rooliin nousevat kuvaaja Hanjiro Nakazawan (Female Prisoner #701: Scorpion, 1972) kameratyöskentely ja säveltäjä Isao Tomitan (Memoir of Japanese Assassins, 1969) surumielinen musiikki.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Sonny Chiba ‑katsauksen kannalta on ilahduttavaa havaita, kuinka paljon näyttelijä on parantanut otettaan elokuvien välillä. Chiba ei ainoastaan ota kohtauksia itsevarmasti hallintaansa, vaan myös puuhaa kaikenlaista pientä kuvien taustalla silloin, kun kameran fokus on muissa hahmoissa. Vaikutelma on välittömästi eläväisempi. Tuotannon yksityiskohtia tuntematta voimme vain arvailla, että kuvausten on täytynyt tapahtua elokuvien julkaisua vastaavassa järjestyksessä – niin selkeä on Chiban itseluottamuksessa tapahtunut muutos ja näyttelijälle suotu liikkumavara. Chiban tavaramerkiksi hieman myöhemmin vakiintunutta ylienergistä näyttelemistä ei kuitenkaan vielä nähdä – ehkäpä parempi niin.

Chiba palasi sarjaan myös sen seuraavassa osassa 12 Detectives, joka julkaistiin loppuvuodesta 1961. 12 Detectives on kuitenkin Chiban tähdittämistä osista heikoin. Peräti puolitoistatuntiseksi venähtänyt elokuva jätti Chiban ikävästi paitsioon eikä saanut muutenkaan kunnollista otetta tarinastaan. Näyttelijän ystäville Alibi ja aidosti laadukas 15 Year Old Woman tarjoavatkin antoisampia hetkiä.

kuvituskuva k
kuvituskuva l

Police Department Story jatkui Chiban elokuvien jälkeen vielä kolmen vuoden ajan. Viimeinen, 24. osa, julkaistiin joulukuussa 1964. Sarja heräsi sen jälkeen uudelleen eloon vuonna 1967, jolloin kaikki Police Department Story ‑elokuvat nähtiin televisiossa tunnin pituisiksi episodeiksi leikattuina. Elokuvien keskeiset hahmot jatkoivat tämän jälkeen seikkailujaan vielä televisiosarjassa Keiji‑san, jota tuotettiin 22 jaksoa vuosina 1967–1968. Chiba ei ollut Keiji‑sanissa mukana.

Versioinfo (19.12.2024):

Police Department Story ‑elokuvia ei ole julkaistu dvd:llä. Arvostelut perustuvat japanilaisiin VoD‑versioihin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Drifting Detective: Tragedy in the Red Valley (1961)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

Sonny Chiba eteni urallaan nopeasti pääosien esittäjäksi. Kahden Police Department Storyn (1961) jälkeen oli vuorossa ensimmäinen oma elokuva, western-henkinen Drifting Detective: Tragedy in the Red Valley. Elokuvassa periamerikkalainen juonikuvio viattoman farmarin maita tavoittelevista konnista siirtyy 60‑luvun japanilaiseen vuoristoon. Elokuvan ohjaimissa istui ensikertalainen Kinji Fukasaku (Battle Royale, 2000).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

61‑minuuttinen elokuva käynnistyy lentokoneen maahansyöksyllä, joka vie mukanaan pilotin ja vuorilla maata omistavan matkustajan. Poliisitutkinta toteaa onnettomuuden syyksi huonon sään, mutta pilotin sisko Misako (Shigemi Kitahara) ei ole selityksestä vakuuttunut. Matkatessaan onnettomuusseudulle Misako törmää liikemies Kidon (Takeshi Sudo) palkkaamiin rettelöitsijöihin, jotka ahdistelevat paikallista perhettä. Öykkärien tavoitteena on hiillostaa perhe pois omilta mailtaan, jotta alueella voitaisiin aloittaa liiketoimet. Avuttomien maanviljelijöiden tueksi rientää omatoiminen etsivä ja seikkailija Goro (Chiba).

Drifting Detective edustaa harvinaista alagenreä: nykyaikaan sijoittuvaa lännenelokuvaa. Hevosilla ratsastavat pyssysankarit, mutaiset tiet ja vuorilla sijaitsevat farmit ovat ehtaa western-kuvastoa, jota ainoastaan maastoon pudonnut lentokone sitoo nykyaikaan. Voidaan myös todeta, että vaikka Drifting Detective valmistui vuonna 1961, on se hengeltään 50‑lukulainen. Fukasaku ammentaa ilmiselvästi 50‑luvun amerikkalaisista lännenelokuvista, jotka nousivat Japanissa suosioon Rio Bravon (1959) myötä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Drifting Detective omaa myös japanilaiset juurensa, joskin nekin kurottavat Hollywoodin suuntaan. Etsivätarinat olivat suosittua viihdettä 60‑luvun taitteen Japanissa, samoin kuin western-henkiset, vaeltelevia sankareita kuvanneet watadori-elokuvat. Viimemainittu oli ennen kaikkea Nikkatsun genre, joka kulminoitui Akira Kobayashin The Rambling Guitarist (1959) ‑sarjaan. Myös Chiban seikkailunjanoinen ja paikalliseen elämänmenoon tempautuva etsivä on selvä watadori-hahmo.

Se mikä erottaa Goron useimmista muista watadoreista on jatkuva suunsoitto ja ilveily. Ajoitus menee kuitenkin välillä pieleen eikä kokematon Chiba ole sarjakuvamaisen suunsoiton parissa omimmillaan, vaikka tekikin ylienergisestä esiintymisestä tavaramerkkinsä. Samasta ongelmasta kärsii Chiban vastapari, roistoille työskentelevä Tetsu the Spade (Harumi Sone).

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba ja Fukasaku ovat ehdottomasti parhaimmillaan elokuvan toimintajaksoissa, joiden intensiteetti oli aikaansa edellä. Chiba ei ehdi lausua kuin kaksi repliikkiä ennen ensimmäistä tappelukohtausta. Kamppailulajeja ei ole mukana, mutta atleettisesti taidokkaan esiintyjän liikehdintä erottuu jo edukseen. Fukasaku puolestaan näyttää taitonsa tiukasti ohjatun aseellisen toiminnan parissa. Raivokkaat tulitaistelut ovat kuin monta budjettiluokkaa suuremmasta elokuvasta.

Drifting Detectiven suurin tähti on silti kuvaaja Masahiko Iimura. Aidoissa vuoristomaisemissa tallennetut kohtaukset näyttävät todella hienoilta ja vilisevät tyylikkäitä kuvakompositioita. Elokuvan visuaalinen ilme saattaa monet studiolavasteissa kuvatut isommat tuotannot häpeään. Myöhemmille Fukasaku-elokuville ominaista heiluvaa kameraa ei myöskään nähdä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Drifting Detective on kokonaisuutena poikamainen, mikä selittyy tekijöiden nuorella iällä. Fukasaku oli elokuvan ohjatessaan 30‑vuotias, Chiba hieman kahdenkymmenen paremmalla puolella ja käsikirjoittaja Fumio Konami 26‑vuotias. Nuori energia pitää kokonaisuuden liikkeessä, mutta liiallinen vitsikkyys ja ajoittainen lapsellisuus ovat myös sen rasite. Kerronta toimii parhaiten vakavammissa kohtauksissa ja toimintajaksoissa.

Chiba ja Fukasaku palasivat kankaille kaksi viikkoa myöhemmin jatko-osalla Drifting Detective: Black Wind in the Harbour (1961). Liki identtisellä näyttelijäkaartilla kuvattu elokuva sijoitti tapahtumansa merenrantakaupunkiin ja painotti dekkaritarinaa western-vaikutteiden sijaan. Maisemat eivät olleet enää yhtä hienoja, mutta näyttelijätyössä oli tapahtunut parannusta.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Drifting Detective ‑elokuvat aloittivat Chiban ja Fukasakun pitkäikäisen yhteistyön, joka jatkui Fukasakun kuolemaan saakka ja tuotti yhteensä 18 elokuvaa. Chiban astuttua kameran taakse omassa debyyttiohjauksessaan Yellow Fangs (1990) Fukasaku toimi hänen neuvonantajanaan. Chiba onkin todennut oppineensa elokuvanteon tärkeimmät taidot juuri Fukasakulta. Kaksikon historiasta kiinnostuneille Drifting Detective on heikkouksistaan huolimatta suositeltavaa katsottavaa.

Versioinfo (19.12.2024):

Toei on julkaissut elokuvan dvd:llä Japanissa. Levyllä ei ole tekstityksiä, mutta osaavat katsojat voivat lisätä ne itse.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Hepcat in the Funky Hat (1961)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

Sonny Chiban ja Kinji Fukasakun yhteinen taival sai alkunsa kahdessa Drifting Detective ‑elokuvassa. Kaksikko palasi yhteen myös Fukasakun kolmanteen ja huomattavasti mielenkiintoisempaan ohjaustyöhön Hepcat in the Funky Hat, jossa ohjaajan tulevat tavaramerkit olivat jo ahkerassa käytössä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Hepcat in the Funky Hat on kepeä dekkari, joka on rytmitetty kuin elokuvan pituinen toimintakohtaus. Chiba on elokuvan nimen mukainen hauska mies hassussa hatussa: etsivätoimistoa pyörittävän miehen hulivilipoika, joka kurvailee ympäriinsä avoautolla, viekoittelee naisia, sotkee itsensä muiden ongelmiin sekä pelastaa lopussa päivän. Juoni käynnistyy rikollisten kidnapatessa rikkaan bisnesmiehen pojan. Etsivätoimisto ottaa tapauksen tutkittavakseen samalla, kun asiasta autuaan tietämätön sankari vokottelee kaupungilla tapaamaansa nuorta naista (Hiromi Nakahara). Kyseinen kaunotar puolestaan kiristää rahaa samaiselta bisnesmieheltä ollen kuitenkin täysin tietämätön meneillään olevasta kidnappausdraamasta.

Drifting Detectivessä sarjakuvamaisesti sanaillut Chiba jatkaa Funky Hatissä samansuuntaisten maneerien viljelemistä, mutta onnistuu tällä kertaa huomattavasti paremmin. Drifting Detectivessä kepeä kujeilu oli hieman epäsynkassa jylhän western-kuvaston kanssa, mutta ylikierroksilla käyvässä Funky Hatissä ongelmaa ei ole. Chiban energinen ja monin osin improvisoitu esiintyminen on yksi elokuvan viihdyttävimmistä seikoista ja muodostaa nautittavan kontrastin tämän 70‑luvun tiukkailmeisille antisankareille.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hepcat in the Funky Hatin letkeys eroaa Fukasakun myöhempien rikoselokuvien synkästä nihilismistä kuin päivä yöstä. Pinnan alla kuplii kuitenkin tuttuja teemoja. Hepcat in the Funky Hat on ennen kaikkea nuorisokulttuurin juhlaa, jossa kangistuneet vanhat miehet jäävät auttamattomasti nuoren etsivän, tämän tyttöystävän sekä parhaan kaverin jalkoihin. Nuorten asema yhteiskunnassa oli Fukasakun vakioteema, jonka taustalla vaikutti sodan keskellä varttuneen ohjaajan epäluottamus vanhempaa sukupolvea kohtaan. Fukasakun myöhemmissä merkkiteoksissa Under the Flag of the Rising Sun (1972), Battles without Honor and Humanity (1973) ja Battle Royale (2000) teema toistui, joskin silloin liikuttiin paljon syvemmissä vesissä sotilasjohtajien, rikollispomojen ja auktoriteettien käskyttäessä nuorison sokeasti kuolemaansa.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Monet Fukasakun myöhempien vuosien tavaramerkeistä ovat nähtävillä Hepcat in the Funky Hatissä. Ohjaajalle ominainen villi kameratyöskentely ja tiukat lähikuvat saivat alkunsa juuri tässä elokuvassa. Alle tunnin pituinen elokuva etenee niin hurjalla vauhdilla, että sama tarina olisi kenen tahansa muun ohjaajan käsissä venähtänyt vähintään 20 minuuttia pidemmäksi. Tyylilajin voisi nimetä turboahdetuksi jazz-viihteeksi tapahtumien taustalla soivan musiikin mukaisesti. Fukasakun oman tyylin löytyminen tekee kokonaisuudesta huomattavasti mielenkiintoisemman kuin saman vuoden Drifting Detective ‑elokuvista.

Elokuvan lyhyt kesto juontuu myös osittain Toein tuotantostrategiasta. Drifting Detectiven tapaan Hepcat in the Funky Hat valmistui niin sanottuna b‑elokuvana. Aikakauden käytännön mukaisesti suuret studiot julkaisivat elokuvansa kaksoisnäytöksinä. Suurempibudjettinen a‑elokuva oli näytöksen yleisöharava pienemmän b‑tuotannon tuodessa rahoille lisävastinetta. Fukasakulta ei ottanut kauaa siirtyä a‑puolelle. Jo saman vuoden lopulta lähtien hänet kiinnitettiin Tetsuro Tamban ja Koji Tsururan kaltaisten tähtinäyttelijöiden elokuviin.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Hepcat in the Funky Hat on nautinnollinen pala nuoren ohjaajan ja näyttelijälupauksen varhaista historiaa ja ansaitsee suosituksen jo viihdearvojensa johdosta. Vauhdikasta tempoa pelkäämättömille tarjolla on mukaansatempaava pala 60‑luvun taitteen pop‑elokuvaa. Lyhyt kesto tulee silti tarpeeseen, sillä elokuvan hektinen kerronta taiteilee ylilyönnin rajoilla. Hepcat in the Funky Hat sai muutamaa kuukautta myöhemmin lähes yhtä viihdyttävän, mutta tunnelmoinnin sijaan monimutkaiseen juoneen panostavan jatko-osan Case of the 2 000 000 Yen Arm (1961), joka on niin ikään näkemisen arvoinen.

Versioinfo (19.12.2024):

Toei on julkaissut molemmat Funky Hat ‑elokuvat dvd:llä ilman tekstityksiä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Gang vs. G-Men (1962)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Kinji Fukasaku

Sonny Chiban uran alkua väritti nuoren tähden yritys löytää oma näyttelemistyylinsä. Chiba ei omannut alan koulutusta tai aiempaa näyttelijäkokemusta ennen päätymistään televisioon vuonna 1960, mistä tie valkokankaille kävi liki välittömästi. Chiba on myöhemmissä haastatteluissa todennut tunteneensa epävarmuutta omista kyvyistään esiintyessään tunnettujen veteraanitähtien rinnalla. Ensimmäisissä valkokangasrooleissaan Chiban näytteleminen oli hillittyä, mutta käänteentekevä hetki koitti ohjaaja Kinji Fukasakun piiskattua näyttelijän uusille urille.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Energinen ilmaisu muodostui Chiban tavaramerkiksi Fukasakun ohjaamissa Drifting Detective (1961) ja Hepcat in the Funky Hat (1961) ‑elokuvissa. Kesti kuitenkin vielä hetken, ennen kuin Chiban näyttelijätaidot hioutuivat parhaaseen teräänsä. Kaksikon viides yhteistyö Gang vs. G‑Men on pieni merkkipaalu Chiban näyttelijäuralla sekä nautittava palanen 60‑luvun alun japanilaista pop‑yakuza-elokuvaa.

Gang vs. G‑Men on neljäs osa väljästi toisiinsa sitoutuvien Gang-elokuvien sarjassa. Elokuva seuraa lain paremmalle puolelle siirtynyttä ex‑yakuza Tojimaa (Koji Tsuruta), joka pyörittää pientä kuorma-autoyritystä vaimonsa kanssa. Kaupunkiin rantautunut säälimätön gangsteri (Tetsuro Tamba) ajaa poliisivoimat kuitenkin pyytämään Tojiman apua rauhan palauttamiseksi kaduille. Käänne johdattelee 60‑luvun japanilaisissa elokuvissa suosittuun G‑Men eli Government Men ‑teemaan ex‑rikollisen päätyessä toimimaan hallituksen laskuun. Tojima kokoaa sekalaisen jenginsä koolle ja palaa kaduille gangsterin valeroolissa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Gang-sarjan aiempien elokuvien ohjaksissa istui Teruo Ishii, jonka elokuvia sävytti paitsi mustavalkoisuus, myös tietynasteinen realismi. Fukasakun ohjauksessa sarja puhkeaa täyteen väriloistoonsa, jota tyylitelty kameratyöskentely piristää entisestään. Kokonaisuus liikkuu samalla jonkin verran fantastisempaan suuntaan. Tyylitelty visuaalisuus, ajoittainen lavasteiden käyttö ja taustalla soivat jazz-sävelet antavat elokuvalle pop‑elokuvamaisen ilmeen, jota pienet realismin pilkahdukset värittävät.

Chiba on Fukasakun näkemyksessä avainroolissa. Näyttelijä esittää Tojiman vaimon pikkuveljeä, naiivin hyväsydämistä mutta toiminnannälkäistä "seitsemättä samuraita" (Mark Schilling, The Yakuza Movie Book), joka sekoittaa pakan tunkiessaan itsensä soluttautumisrooliin vihollisen riveihin. Tojiman kuullessa tempauksesta on jo liian myöhäistä onkia häntä kuiville; on vain toivottava, että nuori kuumakalle pitää päänsä kylmänä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiban roolisuoritus osuu tällä kertaa nappiin. Hahmon nuori energia ja sen alta paistava hermostuneisuus välittyvät kankaalle hienosti, eikä Drifting Detectivessä nähtyä yliyrittämistä enää nähdä. Ei olisi liioiteltua sanoa, että Chiba on koko näyttelijäkaartin piristysruiske, joka jättää kokeneet veteraanit useassa kohtauksessa varjoonsa.

Chiban vastapainona Tsuruta edustaa perinteisempää elokuvanäyttelemistä. Tsuruta oli Ken Takakuran ohella 60‑luvun yakuza-elokuvien suurin tähti – vanhan koulukunnan kunnianarvoinen näyttelijä, jonka olemusta Paul Schrader vertasi John Wayneen ja Robert Mitchumiin. Chiban ja Tsurutan muodostama kontrasti toimii erinomaisesti ja peilaa elokuvan tasapainoilua uuden ja vanhan välillä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Muutoin suoraviivaisesta tarinasta löytyy Chiban hahmon ohella toinenkin mielenkiintoinen käänne Tatsuo Umemiyan esittämän nuoren tappajan ilmaantuessa kuvioihin. Tojimalle kaunaa kantava mies aikoo tappaa kohteensa, mutta päätyykin pelastamaan hänet vihollisen kynsistä voidakseen selvitellä välit myöhemmin. Ninkyo-elokuvamainen vivahde jää lopulta hieman alikäytetyksi, mikä ei kuitenkaan häiritse Fukasakun elokuvakerronnan ollessa näin sujuvaa. Kokonaisuus on vauhdikkaasti rullaava viihde-elokuva, jota kelpaa suositella paitsi sen tähtien ystäville, myös muille lajityypistä kiinnostuneille.

Versioinfo (19.12.2024):

Toei on julkaissut elokuvan dvd:llä ilman tekstityksiä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Yakuza's Song (1963)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Miki Wakabayashi

Ennen 60‑luvun puolivälin historiallisia ninkyo-yakuzaelokuvia ja 70‑luvun ultraväkivaltaisia jitsuroku-kuvauksia Toei tuotti runsain määrin nykyhetkeen sijoittuneita rikoselokuvia. Lajityyppi ei koskaan vakiinnuttanut seuraajiensa kaltaista asemaa elokuvahistoriassa, sillä siltä puuttui niiden helposti määriteltävä identiteetti. Toimintaan ja trendikkäisiin nuorisoelokuviin perehtynyt Nikkatsu teki sitä paitsi jo samankaltaisia elokuvia tyylikkäämmin. Yakuza's Song, pääosassaan Sonny Chiba, edustaa kuitenkin Toein varhaista rikoselokuvaa sympaattisemmasta päästä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Chiba esittää elokuvassa tokiolaisen yakuza-jengin matala-arvoista jäsentä Shujia. Enemmän vapaalla kuin työtehtävissä viihtyvä nuori mies rakastuu opiskelijatyttöön (18‑vuotias laulaja Chiyoko Honma), joka paljastuu Shujin kanssa veljeilleen muusikon (Saburo Kitajima) pikkusiskoksi. Ammattipuolella alkaa myös tapahtua, kun jengin hoivaan lähetetään Kobessa ongelmiin ajautunut ylimielinen öykkäri (Harumi Sone, Chiban vastapari Drifting Detective ‑elokuvissa). Väkivaltainen muukalainen on ison pomon poika, minkä takia hänen rikoksiaan peitellään viattomien kustannuksella. Kuten odottaa saattaa, nuorison ihmissuhdekoukerot vedetään pian solmuun niljakkaiden rikollispomojen toimesta.

Yakuza's Songissa sekoittuu miellyttävästi Nikkatsu-henkinen nuorekas rakkaustarina sekä Toein vanhankantainen yakuza-elokuva. Studiolavasteet, vanhahtava musiikki ja kunniallisten ja kunniattomien rikollisten kuvaus ovat ehtaa Toeita. Pirteä romanssi sekä rannoille ja muihin ulkoilmatiloihin sijoittuvat kohtaukset puolestaan tuovat mieleen Nikkatsun tyylikkäät trendielokuvat. Oman vivahteensa soppaan lisää säveltäjä Tooru Funamuran spagettiwesternhenkinen tunnelmointi. Huomion arvoista on toki, että tämä tapahtui jo ennen italolänkkärien nousua.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Chiba jatkaa Yakuza's Songissa jo edellisvuoden Gang vs. G‑Menin (1962) viitoittamalla hillityllä linjalla. Valinta toimii todella hyvin: charmikkaan nuoren miehen esiintymistä on mukava seurata, eikä ole mikään ihme, että myös naisväki osoitti 60‑luvun alussa suosiotaan nousevalle tähdelle. Chiba löytää hyvän tasapainon hyväntuulisuuden sekä rikollisympyröihin liittyvän synkkyyden välille. Vastapari Honma on mitä ihastuttavin nuori nainen, vaikka hahmo onkin kuin suoraan romanttisten rikossatujen oppikirjasta lainattu.

Rikoselokuvana Yakuza's Songilla ei ole mitään poikkeuksellista tarjottavanaan. Chiba ja Sone kovistelevat toisiaan muutamaan otteeseen ja lopussa konflikti eskaloituu väkivaltaiseksi yhteenotoksi. Rikoskuvasto toimii lähinnä tarinan eteenpäin työntäjänä. Alkupuolen pientä yskähtelyä lukuun ottamatta tempo pysyy kuitenkin hyvin yllä. Elokuva saavuttaa ylimääräisiä tyylipisteitä pukemalla Chiban vuorotellen valkoiseen ja mustaan pukuun.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Yakuza's Song ei ole mitenkään ihmeellinen yakuza-kuvaus, mutta toimii yllättävän hyvin Nikkatsu-henkisenä nuorekkaana rikosromanssina. Sympaattisten Chiban ja Honman suhteesta alkaa aidosti välittää elokuvan mittaan ja loppua kohden myös jännitys tiivistyy rikollisten ottaessa toisistaan mittaa. Kokonaisuudesta muodostuu mallikas esimerkki viihdyttävästä ja vanhakantaisesta studiotuotannosta. 75‑minuuttisena elokuva ei ole pituudellakaan pilattu.

Versioinfo (19.12.2024):

Ei dvd‑julkaisua. Arvostelu perustuu japanilaiseen VoD‑versioon.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Navy (1963)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Shinji Murayama

Sonny Chiba nähdään taidemaalarina sodanvastaisessa draamaelokuvassa, joka sisältää yhden näyttelijän seesteisimmistä sivurooleista.

Kahden miehen ja yhden naisen nuoruutta sodan alla kuvaava The Navy sijoittuu eteläiseen Kagoshiman rannikkokaupunkiin. Chiba on elokuvassa sotilaan urasta unelmoiva koulupoika Takao. Merivoimien avattua kaupunkiin sotilaskoulun Takao ja sotimiseen aluksi varauksella suhtautunut paras kaveri Masato (Kinya Kitaoji) kirjaavat hakemuksensa. Takaolta evätään kuitenkin pääsy armeijaan heikon terveydentilan johdosta Masaton läpäistessä laivaston pääsykokeet. Nuoret miehet suuntaavat päinvastaisille poluille Masaton edetessä laivaston hierarkiassa ja Takaon pikku hiljaa muuttaessa mielensä sodan mielekkyydestä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

The Navy ei ole niinkään sotaelokuva vaan sota-ajan kuvaus. Kaneto Shindon (Kuroneko, 1968) kirjoittama elokuva piirtää toimivan ajankuvan aloittamalla Versaillesin rauhansopimuksesta vuonna 1919, jolloin Japani nousi yhdeksi maailman johtavista suurvalloista. Armeijan ja nationalismin kukoistus, sotilaalliset konfliktit ja Suuri Kanton maanjäristys on kirjoitettu päähenkilöiden nuoruusvuosien taustalle. Armeijan värvätessä nuoria miehiä riveihinsä heidän yksin jäävät perheensä ovat kärsijän roolissa. Lopussa ei odota voitto tai häviö, vaan pikkukaupungin poikien hautaaminen ja sodan jatkuminen. Pasifistinen viesti on selvä, vaikka elokuva osoittaakin kunnioitusta nuorten miesten idealismille.

The Navyn pääkaksikko on Kitaojin esittämä Masato sekä Takaon sisko Eda (Yoshiko Mita), joiden välille kehittyvä kiintymys kuvataan viehättävän vanhanaikaisesti ja pidättäytyneesti. Eda olisi valmis naimaan unelmiensa miehen, mutta Masano vastustaa ajatusta tiedostaen epävarmuuden omasta kohtalostaan. Suhde etenee yöllisten kävelyjen ja epätietoisen odottamisen merkeissä. Ensimmäinen suudelma nähdään elokuvassa vasta puolentoista tunnin kohdalla, 10 minuuttia ennen tarinan loppua.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Chiban esittämä Takao saa huomattavasti vähemmän laajakangasaikaa, mutta jo pelkkä ajatus Chibasta silmälasipäisenä taidemaalarina on kutkuttava. Takao matkaa Tokioon oppiakseen maalaamaan merivoimien aluksia, mutta puolijuoppo opettaja ohjeistaa hänet piirtämään paperille mieluummin alastomia naismalleja! Takao ottaa neuvosta vaarin, mutta oppii samalla jotain elämästä ja alkaa kyseenalaistaa nuoruutensa nationalistiset näkemykset. Elokuvan puolivälin hienossa kohtauksessa merivoimista lomalla oleva Masato kohtaa Takaon tämän pienessä taiteilija-asunnossa Tokiossa. Lapsuuden ystävät ajautuvat pian keskustelemaan sodasta ja huomaavat kuinka kauas heidän maailmankatsomuksensa ovat lipuneet toisistaan.

The Navy on hieno muistutus siitä, kuinka pätevä draamanäyttelijä Chiba kykeni parhaimmillaan olemaan. Miehen rauhallinen esiintyminen eroaa edellisvuosien hektisistä Drifting Detective ja Hepcat in the Funky Hat ‑elokuvista kuin yö päivästä. Chiban todellinen lahja oli toki toiminnan parissa, mutta mätkintäelokuvat jo puhki kuluttaneelle hänen 60‑luvun alkupuolen parhaat esityksensä ovat mukavaa vaihtelua. Chiban kohtaukset The Navyssä ovat rajallisuudestaan huolimatta erinomaisia ja näyttelijä kanavoi hienosti niin nuoruuden energiaa ja pettymystä kuin henkisen kasvamisen jälkeen löydettyä mielenrauhaa. Toista yhtä hillittyä roolia ei aivan helpolla löydä miehen filmografiasta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba nähtiin 60‑luvulla vielä useassa muussakin sotaelokuvassa, joista paras oli The Navyyn verrattuna viihdearvot aivan uudelle tasolle nostanut kommandoseikkailu Army Intelligence 33 (1968). The Navy ei nouse laadultaan poikkeukselliseksi, mutta piirtää toimivan kuvan sota-ajan vuosista hyvillä hahmoilla ja ajankuvalla sekä taatusti mielenkiintoa herättävällä Chiba-roolilla varustettuna.

Versioinfo (19.12.2024):

Toei on julkaissut elokuvan dvd:llä ilman tekstityksiä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Here Because of You (1964)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Ryūichi Takamori

Keskinkertainen ohjaaja Ryuichi Takamori luotsasi urallaan peräti 14 Sonny Chiba ‑elokuvaa eikä läheskään aina saanut aikaiseksi laadukasta jälkeä. Kaksikon tunnetuimpia yhteistöitä lienevät kaksi Bodyguard Kiba ‑elokuvaa sekä Yakuza Deka ‑sarjan kolmas ja neljäs osa. Chiban ja Takamorin ensimmäinen yhteinen elokuva, musikaalin aineksia sisältävä nuorisodraama Here Because of You, jossa Chiba esittää lukion liikunnanopettajaa, eroaa melko lailla heidän myöhemmistä elokuvistaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Odawaran rantakaupungissa kuvatun elokuvan keskiössä ovat eripuraiset lukiolaiset Hiroshi ja Chieko (Kazuo Funaki ja Chiyoko Honma), jotka eivät suoranaisesti rakasta toisiaan, mutta jonkinlaista kipinää heidän välillään on. Treffailulle ei riittäisi aikaakaan, sillä paineet yliopistoon pääsemisestä painavat päälle. Pahimmassa pulassa on luokkatoveri Akira (Masaaki Sakai), jonka isällä on pakkomielle saada poikansa Tokion yliopistoon. Nuorten liikunnanopettaja (Chiba) keventää tunnelmaa olemalla kaikin puolin mukava kaveri ja hengailemalla oppilaiden kanssa vapaa-ajallakin. Chiekokin on opettajaan hieman pihkassa ja pesee tämän pyykit saatuaan selville, että uusavuton mies on säilönyt muutaman kuukauden likaiset sukkansa kaappiin.

Sympaattinen liikunnanopettaja joutuu pulaan Akiran loukkaannuttua hänen tunnillaan. Oppilaan mäntti mutta vaikutusvaltainen isä (Ken Sudo) aloittaa opettajan potkuihin tähtäävään lokakampanjan ja tuo julkisuuteen opettajan väitetyn suhteen paikalliseen geishaan (Junko Miyazono). Konflikti huipentuu koulussa opettajien ja vanhempainyhdistyksen välillä pidettävään "oikeudenkäyntiin", jossa syytettyä opettajaa hiillostetaan jättämään työnsä. Oppilaat eivät kuitenkaan aio istua toimettomina, kun tekopyhä vanhempi sukupolvi yrittää oikeusmurhata heidän suosikkiopettajansa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Here Because of You lanseerattiin kahden nousussa olleen pop‑tähden yhteisprojektina. 19‑vuotias näyttelijä/laulaja Honma oli kovassa huudossa esiinnyttyään edellisvuonna peräti 13 elokuvassa, mukaan lukien Chiban tähdittämä Yakuza's Song. Laulajanuraansa aloitellut Funaki nähtiin elokuvassa yhdessä ensimmäisistä rooleistaan. Mies jatkoi näyttelemistä vastaisuudessakin, mutta löysi suurimman suosionsa vasta myöhemmin koko kansan rakastamana enka-laulajana. Elokuvan arvo on täten vain kasvanut vuosien mittaan sen muodostuttua oivalliseksi aikakapseliksi kahden tunnetun tähden varhaisvuosiin.

Chiban ystävät eivät tietenkään moisesta iskelmälaulajasta piittaa, vaan iloitsevat Chiban saadessa Funakia keskeisemmän roolin. Miehen esiintymisessä on nuorekasta hyväntuulisuutta, mutta myös opettajan rooliin kuuluvaa tunteiden hillitsemistä. Liikunnanopettajan hahmoon sisältyy myös pieni sisäpiirivitsi, olihan Chiba ennen näyttelijäuraansa lupaava taitovoimistelija, joka tähtäsi olympiatasolle.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Elokuvan suurin vetonaula on kuitenkin kerrassaan ihastuttava Honma, joka säteilee 60‑luvun elokuvatähden karismaa. Nuoren naisen pirteässä esiintymisessä on oman aikakautensa pölyttyneitä sukupuolikonventioita tuulettavaa kapinahenkeä, joka osoittaa ettei tyttöjen paikka ollut enää pelkästään hellan ääressä. Hahmo peilaa myös koko tarinan teemoja. Elokuva ottaa vahvasti kantaa nuorten puolesta esittäessään heidän vanhempansa tekopyhinä fossiileina, joita kiinnostaa ainoastaan oman maineen pönkittäminen lasten menestyksellä. Teema on ajankohtainen tänä päivänäkin osan japanilaisnuorista seuratessa vanhoillisten huoltajiensa toiveita koulutus-, ura‑ ja jopa avioliittovalinnoissa.

Ohjaaja Takamori on materiaalin parissa odottamattoman hyvässä vedossa – ehkäpä siksi, että kyseessä oli näytönhaluisen ohjaajan ensimmäinen elokuva. Tarina ei ole yllättävä, mutta elokuva etenee vauhdikkaasti musiikin, kuvauksen ja näyttelijöiden johdolla. Honman ja Funakin lauluja viljelevässä elokuvassa on mukana yksi musikaalijakso tarinan puolivälissä, ja samankaltainen energisyys värittää monia muitakin kohtauksia. Ilmaisussa on myös nähtävissä tietynasteista teatraalisuutta, mikä saa elokuvan tuntumaan ainoastaan hyvällä tavalla vanhanaikaiselta.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Here Because of You tähdättiin uuden nuorisoelokuvasarjan ensimmäiseksi osaksi. Myöhemmin valmistuneiden elokuvien siteet toisiinsa ovat kuitenkin niin huteria, että studio vaikuttaa unohtaneen alkuperäisen suunnitelman. Funaki ja Honma palasivat Takamorin ohjaukseen samana vuonna julkaistussa elokuvassa Dancing in Hawaii, jonka jälkeen Takamori ohjasi Honmaa vielä elokuvissa The Heart at Seventeen (1964) ja That Cute Girl (1965). Elokuvassa Sing to Those Clouds ohjaaja vaihtui Koji Otaan, mutta Honma ja Chiba toistivat Here Because of Youn roolinsa lähes sellaisinaan, joskin nimellisesti eri hahmoina. Chiba nähtiin myös pääosassa elokuvassa Dash to the Sun (1966), jossa hän esitti kitara kainalossa suurkaupunkiin saapuvaa nuorta muusikkoa.

Versioinfo (19.12.2024):

Toei on julkaissut elokuvan dvd:llä ilman tekstityksiä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria