Mitä elitistit lukevat?

dodo 15.11.2003 00:20

Lähinnä kiinnostaa elokuva tai elokuviin muutoin liittyvät opukset.

Shocky 15.11.2003 03:26

Joskus kauan sitten luin läpi Aurum Encyclopedia of Film: Horror ja Science Fictionit ja se saa riittää. Ajattelin lukea lisää kirjoja sitten eläkkeellä ollessa kun ehtii

<_<



Silti jostain syystä nyt tuli tilastopiikki ja luin kaksi kirjaa putkeen:



The Evil Dead Companion on täynnä äärimmäisen mielenkiintoista tietoa trilogian, sekä parin lyhärin tekemisestä. Parhaat palat kuitenkin selviävät ko. leffojen loistavilta dvd-kommenttiraidoilta muutenkin, joten tämä ei ole pakkohankinta.

****



Luigi Cozzin "Giallo Argento – All about Dario Argento's Movies" on hieman kömpelösti kirjoitettu opus, jossa käsitellään Argenton ohjaamat ja tuottamat teatteri- sekä tv-elokuvat. Italialainen näkökulma on kirjan parasta antia: kerrotaan elokuvien tuotannon kiemuroista ja yleisön ja kriitikoiden reaktioista. Argenton tv-giallo/kauhu sarjat "Door to Darkness", "Giallo / Gli Incubi di Dario Argento" ja "Turno di Notte" olisivat tämän kirjan perusteella kovaa kamaa. Lopussa on filmauspäiväkirja Stendhal Syndromen tekemisestä, josta kävi ilmi mm. että Uffizi-gallerian kohtaukseen Argento halusi paljon japsituristeja, mutta ketkään turistit eivät halunneet käyttää koko päivää kuvauksiin, joten japsit piti hakea Firenzen ainoasta japsiravintolasta. Jotkut sitten mieluummin kuvailevat loputtomia kirkkoja yms. kuin ikuistavat itsensä legendaarisen ohjaajan elokuvaan..

***
k-mikko 15.11.2003 10:12

Tilaan Video Watchdogia. Tuon arvo on nykyään vähän niin ja näin, mutta seuraava numero 101 on jo juuri uusittua tilausta. Tavan vuoksi tulee myös Tähtivaeltaja, josta scifi-osuus ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa.





Kirjoista työn alla Slimetime, joka on aika työläs arvostelukokonaisuus. Hakuteokseksi se ei ole tarpeeksi kattavakaan. Todella monta kirjaa tekisi mieli laittaa tilaukseen, mutta budjetti ei taida antaa periksi enkä toisaalta osaa valita niistä vain yhtä tai kahta.
Young Hova 15.11.2003 15:24

Bouzereau: The DePalma Cut. Hyvä kirja Brian De Palmasta, todella paljon tietoa jota ei muualla ole tullut vastaan. Suosittelen lämpimästi, en tiedä löytyykö Elokuva-arkiston kirjastosta.

Ilja Rautsi 16.11.2003 13:38

Nyt on kesken Bob McCabe kasaan kokoama Pythons Autobiography joka vaikuttaa hyvin kattavalta. Myös todella hauska.

Martin 16.11.2003 14:28

Viimeksi luettu elokuviin liittyvä kirja on John Russell Taylorin

Alfred Hitchcock: Elämä ja elokuvat. Oikein hyvä ja mielenkiintoinen kirja, jossa parasta antia olivat varmaankin kaikki pienet nippelitiedot Hitchin luonteesta ja motiiveista tehdä elokuvia. Itse elokuviin olisi voinut mennä hieman syvemmällekin.



Eilen aloitin lukemaan (muijan ostamaa) Matti Paloheimon Seksiä ja väkivaltaa. Kysymyksiä elokuvatarkastajalle.



Ns. vessalukemisiani on ollut varmaan ikuisuuden Hännisen ja Latvasen Verikekkerit, joka on koluttu varmaan kymmeneen kertaa läpi sekä Von Baghin Rikoksen Hehku. Lisäksi tulee selailtua myös silloin tällöin muijan opiskeluun liittyviä kirjoja Elokuva ja Analyysi, Elokuva ja Historia jne.



Näitä nyt tällä hetkellä.
Dotcom 19.11.2003 16:09

Onko ketään lukenut Mendikin ja Schneiderin UNDERGROUND U.S.A:ta?



Hankkimisen arvoinen?
tinman 7.12.2003 01:47

Vihdoin on työn alla John Watersin Shokkiarvo. Jotenkin en kyllä usko läheskään kaikkea, mitä mies tuossa kertoo. Osa on varmasti ainakin vahvasti liioiteltua.

Petri Kopakkala 8.12.2003 19:41

Vessalukemistona tanakka pino Fangorioita. Hassunhauskaa lukea ohjaajien kunnianhimoisia suunnitelmia työn alla olevista elokuvistaan. Etenkin, kun suurin osa valmistuttaan osoittautuivat kunnon pökäleiksi.

chachi 8.12.2003 23:17

Tällä hetkellä on työn alla Forrest J. Ackermanin opukset FAMOUS MONSTER OF FILMLAND osat 1 & 2.

JMustonen 30.12.2003 00:55

Seuraavaksi lukuun menevät David Nivenin Bring On The Empty Horses ja Christopher Fraylingin Spaghetti Westerns – Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone. Aika pitkä tovi vierähti näitä ennen Fab Pressin Fear Without Frontiersin kanssa. Siitä jäi lopulta varsin suppea maku; turhan paljon elokuvien juonikuvauksia ja liian vähän juttua henkilöistä elokuvien takana.

k-mikko 30.12.2003 08:22
JMustonen (30.12.2003 00:56)
Aika pitkä tovi vierähti näitä ennen Fab Pressin Fear Without Frontiersin kanssa. Siitä jäi lopulta varsin suppea maku; turhan paljon elokuvien juonikuvauksia ja liian vähän juttua henkilöistä elokuvien takana.


Jos piti Mondo Macabrosta, niin kannattaako tuo hankkia?
JMustonen 30.12.2003 14:11
k-mikko (30.12.2003 08:23)
JMustonen (30.12.2003 00:56)
Aika pitkä tovi vierähti näitä ennen Fab Pressin Fear Without Frontiersin kanssa. Siitä jäi lopulta varsin suppea maku; turhan paljon elokuvien juonikuvauksia ja liian vähän juttua henkilöistä elokuvien takana.


Jos piti Mondo Macabrosta, niin kannattaako tuo hankkia?


Kyllähän tuon nyt lukee. Toimii lähinnä johdatuksena eri alueiden kauhu yms. elokuvaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sepostetaan lyhyesti elokuvien taustoja ja runsaasti juonta, eli jos ei halua spoilata tulevia katsomiskokemuksia joutuu harppomaan. Lisäksi esim. gialloja koskeva artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan netissä. Plussaa on, että kirja on aika kattava ja etenkin kolmas osa alkoi ruokkia ruokahalua, joskin juuri tuo osio taitaa mennä eniten päällekkäin just ton Mondo Macabron kanssa.
Antti Näyhä 31.12.2003 01:10

Taiteilijaelämänkertoja taas, eli Peter Morrisin

David Cronenberg: A Delicate Balance ja Polanskin Roman (parhaillaan menossa).



Ensinmainittu oli ihan kiinnostava, mutta ei kuitenkaan sisältänyt hirveästi mitään uutta. Kun ei se pirun jäärä taaskaan suostunut kertomaan elämästään juuri mitään. smile.gif Polanski sen sijaan kertoo omastaan auliisti, ja on kirjailijana lähes yhtä kovaa tasoa kuin elokuvantekijänäkin. Äärimmäisen kiinnostava ja viihdyttävä kirja, eikä yli 400-sivuisena lopu liian äkkiä keskenkään.
k-mikko 5.2.2004 15:28

Loris Curcin Masters of Shock Cineman tms. lukaisin läpi. Pelkkiä haastatteluja. Mitään kovin mielenkiintoista ei irti haastateltavista saatu, eli riippui täsmälleen haastateltavasta kiinnostiko vai ei. Typerää, että Curci ei keskittynyt manner-Eurooppalaisiin tekijöihin.





Nyt on melkein lopussa Corman on Corman. Hauskaa luettavaa.