Mitä elitistit lukevat?

Ilja Rautsi 6.2.2004 12:43

Tämäkin on unohtunut. Elokuva-aiheisia:





Graham Chapman: A Liar´s Autobiography. Sitä mitä nimi sanoo, eli kaikki faktat eivät taatusti ole aivan kohdallaan mutta pöhkö tajunnanvirtatyyli ja sävy ylipäänsä paljastavat kyllä millainen mies oli kyseessä. Varsin hauska.



Peter Biskind: Easy Riders, Raging Bulls. En muista enää alaotsikkoa, mutta 60-70- lukujen Hollywoodista kertova kirja on todella hyvä. Elokuvatekijöistä tuolta ajalta selviää yhtä sun toista, enemmän ja vähemmän mielipuolista.



Ja olen viime päivinä selaillut Tarantino on Tarantinoa taas pitkästä aikaa.
Max Schreck 7.2.2004 11:31

Henry Baconin Audiovisuaalisen kerronnan teoria oli melkoisen perustavanlaatuinen ja ymmärrettävä paketti tällaisen kouluttamattomankin ihmisen näkökulmasta.



Jos haluat päteä kapakassa, et keksi mitään omaa sanottavaa tai sinulla on muuten vain epävarma olo itsestäsi, kannattaa opetella tästä pari fraasia.
Vinnie 9.2.2004 23:55

Paul A. Woods : Weirdsville USA – The Obsessive universe of David Lynch





Gene Simmons : KISS and make-up
Spiritual Boxer 10.2.2004 19:28

Kirjastosta parhaillaan lainassa elokuva-aiheisia:





Alaset: Musta pelili

Server: Asian Pop Cinema

McCarty: Video Screams 1983 Edition

Weisser: Asian Cult Cinema

Madison: Dracula: The First Hundred Years

Hokkanen & Virolainen: Roskaelokuvat

Scorsese on Scorsese
(The Lukewarm.) 15.7.2004 19:58
KCrimso (15.7.2004 18:37)


Frederic Raphael – Eyes Wide Open




Erittäin mielenkiintoinen kirja Eyes Wide Shutin käsikirjoitus-prosessiin itsensä kirjoittajan näkökulmasta. Kubrick oli kyllä kiehtova persoona vaikkakin tämä kirja tavallaan käsittelee enemmän Raphalia itseään kuin ohjaaja-neroa.


En ole kirjaa vaivautunut lukemaan. Sanottaanko, että useat ellei kaikki Kubrickin läheisesti tunteneet tahot ovat teilanneet 'Eyes Wide Open'in rahastavaksi itsetärkeilyksi. Sen totuudenmukaisuudesta ollaan montaa mieltä. Ensinnäkin kirja ilmestyi häkellyttävän nopeasti Kubrickin kuoleman jälkeen ja oikeastaan ratsasti tuolla markkinaraolla.



Uskoakseni Kubrick saattoi olla työtovereille erittäin erilainen riippuen siitä kuinka paljon hän heistä piti tai miten hyvin hän heihin luotti. Tässä toinen Kubrickin käsikirjoittajan näkökulma; suosittelen erittäin viihdyttävää luettavaa: http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/0094.html
KCrimso 15.7.2004 20:16
(The Lukewarm.) (15.7.2004 19:59)
En ole kirjaa vaivautunut lukemaan. Sanottaanko, että useat ellei kaikki Kubrickin läheisesti tunteneet tahot ovat teilanneet 'Eyes Wide Open'in rahastavaksi itsetärkeilyksi. Sen totuudenmukaisuudesta ollaan montaa mieltä. Ensinnäkin kirja ilmestyi häkellyttävän nopeasti Kubrickin kuoleman jälkeen ja oikeastaan ratsasti tuolla markkinaraolla.


Vai niin. Voi olla, mutta ei Kubrickia tuossa kirjassa mitenkään erityisen negatiivisessa valossa esitetä. Paljon pahempaa olen hänestä lukenut muista kirjoista joten enpä tiedä mitä valittamista "läheisesti tunteneilla tahoilla" oikeastaan on.
(The Lukewarm.) 15.7.2004 23:54
KCrimso (15.7.2004 20:17)
Vai niin. Voi olla, mutta ei Kubrickia tuossa kirjassa mitenkään erityisen negatiivisessa valossa esitetä. Paljon pahempaa olen hänestä lukenut muista kirjoista joten enpä tiedä mitä valittamista "läheisesti tunteneilla tahoilla" oikeastaan on.


Läheisesti tunteneilla tahoilla tarkoitin Kubrickin perhettä (vaimoa sekä lapsia). En ole ihan varma oliko teilaajien joukossa myös Cruisea, Kidmania tai muuta sakkia. Enemmän kaiketi närkästyttiin järjettömistä asiavirheistä ja Kubrickien talon mystifioimisesta... Kirjan julkaisusta on jo useampi vuosi enkä muista enää yksityiskohtia kovinkaan tarkkaan.



Mitä negatiivista olet lukenut?
KCrimso 16.7.2004 09:01
(The Lukewarm.) (15.7.2004 23:55)
Läheisesti tunteneilla tahoilla tarkoitin Kubrickin perhettä (vaimoa sekä lapsia). En ole ihan varma oliko teilaajien joukossa myös Cruisea, Kidmania tai muuta sakkia. Enemmän kaiketi närkästyttiin järjettömistä asiavirheistä ja Kubrickien talon mystifioimisesta... Kirjan julkaisusta on jo useampi vuosi enkä muista enää yksityiskohtia kovinkaan tarkkaan.



Mitä negatiivista olet lukenut?


Heh, suosittelen että luet kirjan itse ennen kuin alat arvioimaan sitä kolmansien osapuolien kommenttien pohjalta. Itse olen lukenut lähes kaiken Kubrickista mitä olen kirjastosta käsiini saanut ja ihmettelen kyllä kovasti miksi juuri tuo kirja herättäisi niin suuria tunteita Kubrickin lähipiirissä. Mitään lopullista totuuttahan mikään kirja ei voi kertoa enkä ainakaan minä sitä ole edes odottanut.



Negatiivinen oli ehkä hieman väärä sana. Lähinnä tarkotin Kubrickin persoonallisuuden pieniä omituisuuksia. Joita muuten tuodaan tuossa sinunkin linkittämässäsi artikkelissa huomattavasti enemmän esiin kuin Raphaelin kirjassa.
Ilja Rautsi 17.7.2004 13:42

Lukaisin eilen tuon Eyes Wide Openin, se oli hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen. Asiavirheistä en tiedä, mutta kyllä se aika rehellisen oloisesti oli kirjoitettu. Ei Raphael itseään sen vähemmällä päästä kuin Kubrickia. Varmastikin esim. keskusteluja on hiottu mutta ikään kuin maailmassa olisi yhtään muistelmaa tai elämänkertaa joka on "täysin rehellinen". Muistot vääristyvät kuitenkin helposti.





"Talon mystifiointia" esiintyy siinä määrin missä aina ja kaikkialla kun joku kirjoittaa Kubrickista jotakin. En edes tiedä miten siltä voisi välttyä jos kirjoittaa rehellisesti. Jospa Lukewarm lukisi ensin kuitenkin kirjan ihan itse ja kommentoisi sitten uudestaan.



Kubrick- kirjallisuudesta ainakaan John Baxterin elämänkerta ei kohtele maestroa yhtä silkkihansikkain kuin Harlanin (kylläkin hyvä) dokumentti, mutta ehkä sekin on vain ilkeä kasa valheita joita tunnetuilla kirjailijoilla on pakonomainen tarve tuupata markkinoille nerokkaista elokuvaohjaajista jotka kuitenkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin.
(The Lukewarm.) 17.7.2004 21:27
iljalumpsis (17.7.2004 13:43)
Lukaisin eilen tuon Eyes Wide Openin, se oli hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen. Asiavirheistä en tiedä, mutta kyllä se aika rehellisen oloisesti oli kirjoitettu. Ei Raphael itseään sen vähemmällä päästä kuin Kubrickia. Varmastikin esim. keskusteluja on hiottu mutta ikään kuin maailmassa olisi yhtään muistelmaa tai elämänkertaa joka on "täysin rehellinen". Muistot vääristyvät kuitenkin helposti.



"Talon mystifiointia" esiintyy siinä määrin missä aina ja kaikkialla kun joku kirjoittaa Kubrickista jotakin. En edes tiedä miten siltä voisi välttyä jos kirjoittaa rehellisesti. Jospa Lukewarm lukisi ensin kuitenkin kirjan ihan itse ja kommentoisi sitten uudestaan.



Kubrick- kirjallisuudesta ainakaan John Baxterin elämänkerta ei kohtele maestroa yhtä silkkihansikkain kuin Harlanin (kylläkin hyvä) dokumentti, mutta ehkä sekin on vain ilkeä kasa valheita joita tunnetuilla kirjailijoilla on pakonomainen tarve tuupata markkinoille nerokkaista elokuvaohjaajista jotka kuitenkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin.


Baxterin kirja on myös haukuttujen teosten listalla (ja sen olen jopa lukenut). Lobrutton elämäkertaa pidetään parempana... Näin muistikuvani kertovat.



Raphaelin kirjaa en todellakaan jaksaisi lukea.
Korson Antti 20.8.2004 10:01

nyt kun Richard Stanley on aktuelli Espoo Cinen vuoksi, suosittelen kaikille elitisteille Projections kolmosta ja siinä olevaa päiväkirjaa Dust Devilin kinkkisestä valmistumisprosessista. kipeää, todella kipeää

k-mikko 25.8.2004 21:52

Sain juuri (valitettavasti) loppuun Sleazoid Expressin. Mainion viihdyttävä kirja. Suosittelen, vaikka kaikkea lukemaansa ei ihan suosilla kannatakaan uskoa.

Vornander 20.9.2004 19:48

Postissa odottaa The Dirtin haamukirjoittaja Neill Straussin Jenna Jameson ‑kirja



How to Make Love Like a Porn Star: A Cautionary Tale!
Antti Tohka 21.9.2004 10:38
Vornander (20.9.2004 17:49)
Postissa odottaa The Dirtin haamukirjoittaja Neill Straussin Jenna Jameson ‑kirja

How to Make Love Like a Porn Star: A Cautionary Tale!







Lue pikimiten ja ilmoita mielipiteesi. Kirja oli turhan kallis sokkona ostettavaksi, vaikka sisälsikin paljon kivoja kuvia.
k-mikko 4.11.2004 10:43

Iltalukemisena ollut Jay Slaterin Eaten Alive. Kirja tuntuu kohtalaiselta, mutta kannibaali- ja zombiegenrejä ei ole kovin tarkkaan rajattu. Lyhyen johdannon (kirjoittajana Jim Van Bebber, taisi Slaterkin jotain sanoa) kirja etenee kronologisesti arvosteluina, joiden taso vaihtelee niinkuin kirjoittajatkin Kim Newmanista Slateriin. Slater kertoo juonen yleensä kokonaan. Eilen katsoin di Silvestron La lupa mannaran puoleen väliin ja sen jälkeen luin arvostelun kirjasta, mikä oli virhe, vaikken spoilereille arka olekaan. Lisäksi Slater viljelee rasittavia ja informaatioltaan vähäisiä alaviitteitä suunnilleen jokaisen henkilön kohdalla. Viittausten kohteet ovat kirjan lopussa, joten ärsyttävää edestakaisin pläräystä tiedossa. Toistaiseksi kirjan kohokohta on ollut Giovanni Lombardo Radicen arvostelu Deodaton Last Cannibal Worldista, joka ei nyt ollut mikään pulitzerin arvoinen kirjoitus, mutta alkoi mieltä ylentävästi "what a piece of shit" ‑kommentilla.