Lehtinainen, isäänsä etsivä siirtolainen ja ihmissalakuljettaja tekevät kukin vuorollaan huonon vaikutuksen suurrikolliseen, jolla on vähän hermot kireällä salamurhasuunnitelman todisteet sisältävän kasetin jouduttua hukkateille. Luonnollisesti epäonninen kolmikko joutuu lyömään hynttyyt yhteen päästäkseen tukalasta tilanteesta. Sinänsä ketterästi etenevä jännityskomedia ei ole ihan parasta Cinema Cityä, mutta Raymond Wongin ja Clifton Kon aivoriihestä on putkahtanut pari lähes nerokasta sketsiä, jotka ovat jo yksistään näkemisen arvoisia. Lisäperusteiksi kelpaavat Wong Chingin mainio gangsterihahmo sekä Olivia Cheng, Alan Tam ja Eric Tsang hyvin yhteen pelaavana sankarikolmikkona.
Joy Sales Legendary Collection
Lehtinainen, isäänsä etsivä siirtolainen ja ihmissalakuljettaja tekevät kukin vuorollaan huonon vaikutuksen suurrikolliseen, jolla on vähän hermot kireällä salamurhasuunnitelman todisteet sisältävän kasetin jouduttua hukkateille. Luonnollisesti epäonninen kolmikko joutuu lyömään hynttyyt yhteen päästäkseen tukalasta tilanteesta. Sinänsä ketterästi etenevä jännityskomedia ei ole ihan parasta Cinema Cityä, mutta Raymond Wongin ja Clifton Kon aivoriihestä on putkahtanut pari lähes nerokasta sketsiä, jotka ovat jo yksistään näkemisen arvoisia. Lisäperusteiksi kelpaavat Wong Chingin mainio gangsterihahmo sekä Olivia Cheng, Alan Tam ja Eric Tsang hyvin yhteen pelaavana sankarikolmikkona.
Karl Maka ja Yuen Woo Ping näyttelevät saman naisen perässä pyöriviä kilpakosijoita. Tosin tämä koko kupletin varsinainen juonikuvio käynnistyy vasta elokuvan viimeisellä kolmanneksella. Sitä ennen ohjaaja Clifton Ko tahdittaa kevyttä perhekomediaa kohtuullisen onnistunein vedoin, joskin ilman mitään päämäärää. Mieleenjääneitä kohtauksia olivat eritoten irroittelevan Leslie Cheungin ja Makan turina & juopottelusessio ja muut yhteenotot sekä loppupuolen kilpakosinnan mustamaalaukset. Kyseessä on siis Clifton Kon parempaa tuotantoa.
Changing Partner (1992) **½
Stakeout ‑leffaa osittain laineileva romanttinen komedia, jonka pääosissa nähdään Sandra Ng ja Anthony Chan. Molemmilla on ongelmia kotona siippojensa kanssa ja asiaa ei auta, kun heidät komennetaan vakoilemaan erästä rikollista näyttelemällä tämän naapuripariskuntaa. Tutuista ja yllätyksettömistä osasista kasattu elokuva oli parempi kuin ennakko-odotukset antoivat ymmärtää, vaikkei lopulta tarjonnutkaan mitään järin ihmeellistä.
Komediallinen taisteluelokuva ohjaaja Eric Tsangilta ja tuottaja Lo Weilta. David Chiang ja Norman Chu esittävät kilpailevia palkkionmetsästäjiä, jotka jahtaavat mystistä Spider ‑rosvoa, joka aikoinaan ryösti ison saaliin ja katosi jälkiä jättämättä. Tsang on osannut yhdistää varsin mukavalla tavalla pätkintää ja kevyehköä komediaa ilman, että kumpikaan syö toista. Pitkä loppumittelö on myös toimiva osa kokonaisuutta.
The Legend Of The Owl (1981) ***
David Chiangin ohjauksessa kolmihenkinen miespoppoo (David Chiang, Eric Tsang, Barry Chan) jäljittää keisarin kidnapattua jalkavaimoa toiminnallisessa pöhkökomediassa, jossa ei paikoin tunne olevan päätä eikä häntää. Suuri määrä komediasta on hutilyöntiä, mutta onnistumiset ja läskiksi lyöty meininki nostavat pätkän plussan puolelle. Länsimaisia elokuvia parodioidaan isossa määrin, osansa saavat mm. Tähtien sota, Tappajahai, westernit ja Alien.
Chow Yun-Fat ja Brigitte Lin päätähdittävät fataalia ja traagista romanssia, jossa uudelleensyntyneet rakastavaiset löytävät toisensa nyky-hongkongin miljöössä 2000 vuotta myöhemmin. Keskinkertaista melodraama.
Queen Of Underworld (1991) **½
Amy Yip näyttelee Helena Wongia, joka nousee köyhästä tarjoilijattaresta hongkongin suurimmaksi viihdetalojen pyörittäjäksi. Juoni koostuu pitkälti ennalta-arvattavista triadi-kuvioista ja kädenväännöistä. Seksiä, tissejä ja väkivaltaa tarjoillaan Cat III:n arvoisesti. Wong Jingin käsikirjoitus ja Sherman Wongin ohjaus ei kuitenkaan tarjoa mitään keskinkertaista ihmeempää.
A Fiery Family (1989) ***½
Wilson Tongin ohjaama rujo toimintapätkä, jossa veljekset joutuvat napit vastakkain triadi-pomonsa kanssa. Pian mäiskeessä on mukana myös koko perhe. Jälleen juonta ja yleisilmettä ammennetaan A Better Tomorrowsta, mutta lopputulos on silti itsenäinen ja mukavasti rullaava toimintadraama. Väkivaltaa on reilusti ja se on brutaalia, mikä tässä genressä on luonnollisesti plussaa.
Rikosdraama poliisin erikoisryhmästä, joka jahtaa paikallisia heroiinidiilereitä. Köyhä bussikuski sekaantuu vahingossa huumekuvioihin ja joutuu tahtomattaan poliisin vasikaksi ja keskelle ajojahtia. Sekavahko ja poukkoileva tarinankuljetus jättää hätiköidyn vaikutelman, mutta nakuilut, funkahtava soundtrack ja loppupuolen kungfuilut jättävät silti ihan viihdyttävän maun suuhun.
Triads The Inside Story (1989) ***½
Chow Yun-Fatin pääosittama rikosfilkka, jonka ohjauksesta vastaa Taylor Wong. Triadipomo menettää henkensä klaaninujakoissa ja hänen poikansa saapuu amerikan mantereelta sovittamaan isänsä kenkiä. Juonikuvio ei tarjoa mitään järin ihmeellistä, mutta lopputulos on silti kohtuullisen mainio ja viihdyttävä genretuotos, joskaan klassikoksi tästä ei ole. Nimekkääseen näyttelijäkaartiin kuuluu Fatin lisäksi mm. Roy Cheung, Michael Chan, Kenneth Tsang ja Shing Fui-On.
Dvd:n ekstroissa on normaalien trailerin ja kuvagallerian lisäksi kiinnostava tietopaketti triadien historiasta, koodeista ja käsimerkeistä.
Ronnie Yun ohjaama ja Raymond Wongin kirjoittama mustanpuoleinen komedia, jossa Alan (Alan Tam) puolivahingossa tappaa narkkarin ja alkaa leikittelemään tapausta tutkivan konstaapeli Billin (Bill Tung) kanssa. Keskinkertaista menoa, jota kuitenkin kummasti piristää irroitteleva Bill Tung ja Alan Tamin normia mehukkaampi rooli sekä oikein mainio cantopop-tunnari.
Silent Love (1986) **
Lau Ching-Wanin debyyttielokuva kertoo juuri vankilasta vapautuneesta Kellystä, joka lyöttäytyy yhteen nuorten, lähes kuuromykkien taskuvarkaitten kanssa. Alle keskitason selviytymisdraama, jonka tunnelmallisempi loppupuoli nostaa hivenen pisteitä. Ohjaana David Chiang.
Tony Aun ohjaama romanttinen draama, jonka pääosissa nähdään Carina Lau, Lawrence Ng ja Kenneth Tsang. Carol (Carina Lau) on rikkaan Edwardin rakastajatar, mutta kun kuvioihin pelmahtaa Edgar (Lawrence Ng) on kolmiodraama valmis. Rosamund Kwan nähdään Edgarin tyttöystävänä. Keskinkertaisuuden rajamailla kulkeva tarina ei missään vaiheessa yllätä käänteillään, mutta näyttelijäkaarti hoitaa hommansa mainiosti. Myös Lawrence Ng onnistuu, vaikken miehestä sen kummemmin ole koskaan välittänyt. Suuri osa elokuvan tunnelmasta on pakko lukea kuvauksesta vastanneen Christopher Doylen ansioksi. Jälki on kerrassaan hienoa ja nostaa muuten niin keskinkertaisen leffan osakkeita.
The Goofy Gang (1987) **
Stanley Fung ohjaa ja näytelee kevyenpuoleisessa draamakomediassa, jossa huonosti toimeentuleva kaveriporukka päättää illanistujaisissa kidnapata äveriään naisen rikkaiden klubilta ja vaatia siipalta lunnaat. Kuten arvata saattaa, ei homma mene aivan putkeen. Alle keskitason sutaisu, jonka kyllä katsoo, mutta tuskin toista kertaa. Richard Ng Ja John Shum vierailevat pienissä rooleissa.
David Wun ohjaama päätön ja todella heikko komediaräpellys. Neljä ihmistä valitaan nostamaan pahasti henkitoreissaan oleva tv-kanava pystyyn ennenkuin kilpaileva kanava syö loputkin mainostajat ja katsojat. Tehtävään palkatuilla jampoilla on kuitenkin suurempi mielenkiinto selättää kanavan kaunis pomonainen, kuin ideoiden kehittäminen. Luvassa on siis huonoja vitsejä, kehnoa improvisointia ja olematon käsikirjoitus. Pääosissa nähdään mm. Eric Tsang, David Wu ja Elizabeth Lee, joka on yksi elokuvan harvoista valopilkuista.
Goodbye Darling (1987) **
Raymond Wongin ohjaama, kirjoittama, tuottama ja näyttelemä komedia kertoo Tai Luk Mosta (Raymond Wong), joka luulee kuolevansa pian syöpään ja yrittää vaimonsa Josephinen (Cherie Chung) tietämättä etsiä hänelle uutta siippaa ennenkuin kuolo koittaa. Heikkoa komediaa yhdistellään puolivakavaan draamaan eikä lopputulos ole kovinkaan mairitteleva. Alle riman mennään, mutta John Shumin tuoma hössötys ja naapurin miestennielijä Pussy (Sally Kwok) tuovat hieman mielenkiintoa Raymond Wongin kohellukseen.
Eipä tässä ole juurikaan järkeä, mutta nopeatahtinen toimintatilanteiden luonti ja toistuvat ylilyönnit pitävät huolen, ettei tylsistymisestä ole pelkoa. Parhaimmillaan ensimmäistä osaa iskevämpi.
I Love Maria (1988) ***½
Alku horjahtelee, mutta vauhtiin päästyään elokuva tarjoaa erittäin viihdyttävää scifitoimintakomediaa. Tsui Harkin ja John Shumin yhteistyö pelaa jopa paremmin kuin Yes, Madamissa, vaikka vitsit ovat kautta linjan kehnoja, ja Sally Yeh on kaksoisroolissaan oikein mainio.
Ennakkoaavistukset povasivat pahasti jo nimen perusteella yhden tähden rykäisyä, mutta toisin kävin. Yllätyksetön kasvutarina kertoo nuoresta tytöstä Ah Meistä, joka nousee ryysyistä rikkauksiin levy-yhtiön pomon pongatessa nuoren lahjakkuuden. Kuten voi arvata pissa ja ura nousevat jossain vaiheessa päähän ja entinen elämä, kasvatusisä ja kaverit jäävät unholaan. Juonessa ei ole mitään ennennäkemätöntä, mutta tarinankuljetus, hyvät näyttelijät, hieno kuvaus (Tsui Hark) ja tarttuvat iskelmärallit nostavat normaalisti kovinkin kliseisen kuvion yllättävänkin katsottavaksi elokuvaksi.
Keep On Dancing (1988) **
Parhaimmillaankin vain keskinkertainen draamakomedia, jossa Cora Miao esittää identtisiä siskoksia, jotka vaihtavat paikkaa niin, että mielisairaalassa ollut pääsee hetkeksi vapauteen. Sekavahko ja tylsänpuoleinen farssi ohjaajilta Leung Po-Chi ja Kam Kwak-Leung. Elokuvassa nähdään myös mm. Richard Ng, James Wong, Eric Tsang ja Stanley Fung.
The Miracle Fighters (1982) ***½
Johdanto herättelee odotuksia, jotka romahtavat samantien traagisen sankarilesken tehdessä tilaa taoistipappien ja valeprinssin sietämättömälle naamanvääntely- ja pyllähtelyfarssille. Lopun mestaruusottelu osoittaa sen sortin järjettömyyttä, että potentiaalia olisi ollut vaikka mihin, mutta hukkaan menivät nekin ainekset. Korkeintaan *½.
Sylvia Chang esittää muotisuunnittelijaa, jonka 6-vuotias poika katoaa kotoaan äidin ollessa töissä. Kyseessä on tietenkin kidnappaus, jota poliisikaksikko ryhtyy selvittämään. Aineksista on saatu kasaan vain heikko ja unettava draama, josta jännitys on kaukana ja yleistunnelma on kovin väsähtänyt.
Sister Cupid (1987) *½
Ohjaaja Guy Lain heikko romanttinen draamakomedia ei sykähdytä, vaikka ruudulla vilkkuvat niinkin mehevät nimet kuin Maggie Cheung, Carol "Dodo" Cheng ja Jackie Cheung. Sekava ja suoraan sanoen hölmö juonikuvio riipii varsinkin alkupuolella, vaikkei käsikirjoittaja Joey Cheung nosta rimaa kovinkaan korkealle sen jälkeenkään. Maggie Cheung lienee elokuvan harvoja valopilkkuja.
Alfred Cheung ohjaa, käsikirjoittaa, tuottaa ja näyttelee komediallisessa oikeusdraamassa juristia, joka ei ole vielä voittanut yhtään keissiä ja saa käsiinsä ilmeisen valmiiksi hävityn murhajutun. Muissa rooleissa nähdään Tony Leung Ka Fai, Carina Lau, Carrie Ng ja Carol Cheng pienessä roolissa. Hyvinä hetkinäänkin vain keskinkertainen draama ei saa koskaan siipiä alleen eikä Alfred Cheung onnistu kameran edessä eikä takanaankaan.
Lady In Black (1987) **½
Brigitte Lin tähdittää trilleriä, jossa rahanahne aviomies (Tony Leung Ka-Fai) hylkää vaimonsa kuolemaan Thaimaan reissulla. Vaan kosto on suloista ja henkihieveristä toipunut May ei paina asiaa villaisella. Kivaa alkua ja loppua lukuunottamatta turhan keskinkertainen jännäri, jossa nähdään kuitenkin mainiot roolisuoritukset päätähdiltä.
Run Tiger Run (1984) ***
Raymond Wongin kirjoittama ja John Woon ohjaama lastenelokuva. Köyhää vekaraa Bennyä (Bin Bin) erehdytään luulemaan rikkaan perheen lapseksi ja hänet ja Teddy (Teddy Robin) vedetään mukaan älyttömään perintöjupakkaan. Tsui Hark nähdään isoisän roolissa. Keskinkertainen elokuva, jonka aivan käsittämättömän päätön kohellus ja hengästyttävän suvereeni meno nostavat sen kenties yhdeksi kovimmaksi tai sitten paskimmaksi lastenelokuvaksi. John Woon komediarykäisyistä pitäville suositeltavaa katseltavaa.
Unfaithfully Yours (1989) *½
Huono komedia ala Richard Ng. Ng esittää naimisissa olevaa liikemiestä, joka bisnesverukkeen turvin lentää Japaniin firmansa kauniin kirjanpitäjän kanssa. Ja tarkoituksena on tietenkin päästä tämän pöksyihin. Kuivat ja suorastaan hävettävän huonot sketsit seuraavat toinen toistaan ja vaikutelmaksi jää vasemmalla kädellä viikossa kuvattu Richard Ng:n nimellä ratsastava rahastus. Japanin lumiset maisemat ovat sentään hienoja.
The Wrong Couples (1987) **
Richard Ng esittää merimiestä, joka kotiin palattuaan huomaa vaimonsa karanneen toisen miehen matkaan ja vieneen asunnon alta ja rahat tililtä. Asunnon nykyinen vuokraneiti (Josephine Siao) kuitenkin suo tälle asuinsijan joksikin aikaa. Harmia elämään tuo myös lapsen huoltajuuskiista ja työpaikan löytäminen. Komedialliseksi draamaksi luokiteltava teos ei juurikaan sisällä hauskuutusta, vaan on Richard Ng:lle kovin epätyypillisesti vakavampaa tunnelmointia. Virkistävästä vaihtelusta huolimatta käteen ei jää edes keskinkertaista elokuvakokemusta.
The Musical Singer (1985) *½
Heikko kasvutarina tanssija Russellista (Russell Wong), jota sattumuksien kautta kositaan myös laulajaksi. Kohtalaisen huonoa draamaa parilla ihan kivalla cantopop biisillä. Ainoina valopilkkuina lienevät Anita Mui ja James Wong.