Oscar-ehdokkaat julki
Häröä ei näkynyt sitten.
Animated Feature Film : HOWL'S MOVING CASTLE
Taitaa olla toista kertaa vasta animea ehdolla, viimeeksikin kyllä samalta ohjaajalta eli Spirited Away ja taisipa jopa voittaa.
Vanhojen vakioteemojen eli elämänkertojen ja historian rinnalle on siis noussut homoilu. Ainakin tälle vuodelle.
Helvetin vaikeaa kuitenkin kommentoida yhtään mitään, kun en ole nähnyt toistaiseksi muuta kuin Crashin ja HOMOFILMIN, joista jälkimmäinen vie voiton ylivoimaisesti.
Saattaa olla niin, että kun akatemia hautaa nyt BM:n Oscareihin, se on pessyt kätensä koko aiheesta, ja voi jatkaa taas hyvällä omallatunnolla ronhowardien ja tomhanksien palkitsemista, ilman syytöksiä vanhanaikaisuudesta ja rohkeuden puutteesta.
Elämäkerrat ja historia tosiaan jyräävät vahvasti. Malickin New World oli taas varmasti ihan liian esoteerinen vaikka molempiin noista meneekin. Parhaan elokuvan ehdokkaista nähty kaikki, antaisin joko Munichille tai HOMOFILMILLE, ja jompi kumpi niistä tulee taatusti sen voittamaankin. Varmaan jälkimmäinen. Muista:
Ohjaus:
Antaisin: Munich
Veikkaan voittavan: HOMOFILMI
Sovitettu kässäri:
Antaisin: A History of Violence
Veikkaan voittavan: HOMOFILMI
Alkuperäinen kässäri (Squid and the Whale näkemättä):
Antaisin: Syriana
Veikkaan voittavan: Crash
Miespääosa (Hustle & Flow näkemättä, eikä Viggoa perkele):
Antaisin: Heath Ledger
Veikkaan voittavan: Joaquin Phoenix
Miessivuosa:
Antaisin: William Hurt
Veikkaan voittavan: Paul Giamatti
Naispääosa (Walk the Line + Transamerica nähty):
Antaisin: Reese Witherspoon
Veikkaan voittavan: Reese Witherspoon
Naissivuosa (Junebug ja North Country näkemättä):
Antaisin: Rachel Weisz (pitäisi kyllä olla pääosa)
Veikkaan voittavan: Michelle Williams
Kuvaus:
Antaisin: The New World
Veikkaan voittavan: HOMOFILMI
Efektit (heh, ei Star Warsia):
Antaisin: King Kong
Veikkaan voittavan: King Kong
Enpä kyllä tajua tota William Hurtin ehdokkuutta. Ehdottomasti heikoin lenkki muuten mainiossa elokuvassa. Jos Hurt voittaa olisi vähintään kohtuullista että hän jakaa palkinnon imitoimansa Will Ferrellin kanssa.
Odotan kyllä innollla HOMOFILMIN voittokulkua. Mitä seuraavaksi? Jesse Jackson presidentiksi?
Vanhojen vakioteemojen eli elämänkertojen ja historian rinnalle on siis noussut homoilu. Ainakin tälle vuodelle.
Helvetin vaikeaa kuitenkin kommentoida yhtään mitään, kun en ole nähnyt toistaiseksi muuta kuin Crashin ja HOMOFILMIN, joista jälkimmäinen vie voiton ylivoimaisesti.
Saattaa olla niin, että kun akatemia hautaa nyt BM:n Oscareihin, se on pessyt kätensä koko aiheesta, ja voi jatkaa taas hyvällä omallatunnolla ronhowardien ja tomhanksien palkitsemista, ilman syytöksiä vanhanaikaisuudesta ja rohkeuden puutteesta.
Johan Hanks on saanut oscarinsa homoilusta?
Saattaa olla niin, että kun akatemia hautaa nyt BM:n Oscareihin, se on pessyt kätensä koko aiheesta, ja voi jatkaa taas hyvällä omallatunnolla ronhowardien ja tomhanksien palkitsemista, ilman syytöksiä vanhanaikaisuudesta ja rohkeuden puutteesta.
Johan Hanks on saanut oscarinsa homoilusta?
Kyllä noi aiemmat palkitut homoilut olleet enemmän homofobiaa levittäviä elokuvia. Huvittavaa sinänsä, että Jonathan Demme yritti Philadelphialla paikata Silence of the Lambsissa luotua negatiivista homppari-imagoa (Buffalo Bill). Paikkaus tapahtui tekemällä elokuva ihmisestä, tässä tapauksessa HOMOSTA, joka saa HIV- tartunnan pettäessään HOMOPUOLISIOANSA HOMOELOKUVATEATTERISSA. Ei mennyt musta ihan putkeen tämä kasvojen pelastus. Akatemia tykkää suuressa laupeudessaan palkita näyttelijöitä, joilla on (elokuvassa) jonkin sortin vamma/sairaus. HOMOFILMI olisi täten ensimmäinen elokuva, jossa HOMOT nähtäisiin normaaleina ihmisinä, ei vammaisina/sairaina.
Johan Hanks on saanut oscarinsa homoilusta?
Kyllä noi aiemmat palkitut homoilut olleet enemmän homofobiaa levittäviä elokuvia. Huvittavaa sinänsä, että Jonathan Demme yritti Philadelphialla paikata Silence of the Lambsissa luotua negatiivista homppari-imagoa (Buffalo Bill). Paikkaus tapahtui tekemällä elokuva ihmisestä, tässä tapauksessa HOMOSTA, joka saa HIV- tartunnan pettäessään HOMOPUOLISIOANSA HOMOELOKUVATEATTERISSA. Ei mennyt musta ihan putkeen tämä kasvojen pelastus. Akatemia tykkää palkita näyttelijitä, joilla on (elokuvassa) jonkin sortin vamma/sairaus. HOMOFILMI olisi täten ensimmäinen elokuva, jossa HOMOT nähtäisiin normaaleina ihmisinä, ei vammaisina/sairaina.
No joo, tottahan tuo on. Asiaa ei ole tullut ajateltua ihan noin, kun sen enempää Philadelphia kuin SOTL ei herättänyt henkilökohtaisesti mitään homofobioita. Eikä myöskään kenessäkään tuntemassani henkilössä. Mutta keskimääräinen amerikkalainen lienee asia erikseen.
Tuo vamma/sairaus ‑linja on surullisen totta.
Match Pointille ainoastaan Original Screenplay-ehdokkuus, olikos Woodyn ja Akatemian välit jokseenkin tulehtuneet vai mistä toi johtuu?
Enpä kyllä tajua tota William Hurtin ehdokkuutta. Ehdottomasti heikoin lenkki muuten mainiossa elokuvassa. Jos Hurt voittaa olisi vähintään kohtuullista että hän jakaa palkinnon imitoimansa Will Ferrellin kanssa.
Match Pointille ainoastaan Original Screenplay-ehdokkuus, olikos Woodyn ja Akatemian välit jokseenkin tulehtuneet vai mistä toi johtuu?
Tän ohella ihmetyttää suuresti erinomaisten Syrianan ja New Worldin vähäinen huomio.
Perkule, kun joka vuosi on ennakkoon jo selvillä, mikä elokuva kahmii tärkeimmät palkinnot. Tai ainakin melkein joka vuosi, viimeksihän MDB ja Aviator olivat aika tasoissa. Muuten on jännitys (jos sellaista on) aika lailla kateissa koko gaalasta.
Ilmeisesti nykyään kannattaa olla taustalla osa jossain teinisarjassa niin saattaa voittaa Oscarin. BH90210 on Swankin meriittejä ja Williamsilla Dawson's Creek. Hubaa.
Antaisin: Heath Ledger
Veikkaan voittavan: Joaquin Phoenix
Tuossa voi olla myös Hoffman aika vahvoilla. Toivottavasti. Lisäksi olen iloinen että Matt Dillon on ehdokkaana, jostain syystä olen aina sympatiseerannut kyseistä näyttelijää.
Spielberg ei ainakaan tänä vuonna juhli.
No ei se Match Point nyt loppujen lopuksi NIIN hyvä ole, en yhtään ihmettele ettei ole enempää ehdokkuuksia. New World on varmaan, kuten tuli sanottua, liian omaperäinen ja Syriana liian masentava. Traffichan oli paljon valoisampi ja henkilövetoisempi. Syrianassa ei ole mitään niin tunteisiin vetoavan hömelöä kuin Douglasin puhe Trafficin lopussa.