Keräilijät, paljonko kotona elokuvia ?

Neon Maniac 26.1.2014 01:02
fangoria (25.1.2014 23:27)

Sitten kun tulee näitä että äsken kun ebaysta katsoin esim. tuon Halloween dvd:n hintaa siis sen Limited edition missä on hologrammi kansi niin niitä on nyt 2 myynnissä ebayssa ja toisen hinta on 65e ja toisen 70e. Mulla on niitäkin 2kpl hyllyssä jostain kumman syystä mutta toista ei vaan raaskis myydä. En edes tiedä menisikö missään kaupaksi vai onko vaan parempi pitää hyllyssä.

Ebay; vie omat, lainatut ja varastetut. Hyh!

Omani, joka siis yhden levyn julkaisu ja jossa koko etukannen peittävä paksu pleksinen "hologrammi/3D" ja kullanhohtoinen lukupinta, ostin vuosi takapakkia takaisin, myytyäni edellisen rahapulassa 2000-luvun alussa. Hinta 4€. Senttiäkään enempää ei kannata leffan ntsc-julkaisusta kärsiä, etenkään nyt, kun Dean Cundey'n valvovan silmän alla on ilmestynyt klassikon 35-vuotisjuhlaversio sinisäteenä. Ja toki hyllystä löytyy myös R2 UK DiviMax ‑julkaisu.
fangoria 26.1.2014 02:28

Niinhän se sinisäde tuppaa tekemään noin myynnin kannalta. Itse en näe syytä ostaa esim. halloweenia uudestaan sinisäteenä kun kerta on jo noi dvd:t ja onhan harvinaiset julkaisut aina harvinaisia vaikka tulisi julkaisu ties minkälaisena säteenä sekä itse silti jotenkin arvostaa enemmän kuin jotain uutta julkaisua.

Sekä tuo bluray on region A niin ainakaan suomesta hankittuna ei aluekoodivapaa oppo ole mikään halvimmasta päästä eli kaikki ei ihan heti sellaista hankikkaan mielellään. Itse varmaan joskus tulen ostamaan oppon. Ellei sitten ebaysta uskalla ostaa alue A:n soitinta. 200e saa kuluineen sonyn region A soittimen. Tiedä sitten että kuinka laadukas on.

Neon Maniac 26.1.2014 04:04

Ei se "harvinaisuus" välttämättä halutuksi vielä mitään tee, joskin oma arvostus antanee aihetta säilyttää kokoelmassa milloin mitäkin sitten sitäkin visummin. Ja kylläpä se vaan niin on Carpenter'n Halloween'sta puhuttaessa, mitä mainittuun Anchor Bay ‑dvd-julkaisuun tulee, jotta kyseessä on kuvanlaadullisesti kaikkea paitsi esimerkillinen printti. Hyvä myöskin huomioida julkaisuajankohta. Olkoonkin, että THX-sertifioidun masteroinnin mm. värimäärittelyllä on Cundey'n siunaus, jne. Jos tuon seikan on valmis sivuuttamaan, tarjoaa mm. DiviMax pal-julkaisu huomattavasti miellyttävämmän katselukokemuksen eikä yksistään ntsc-pal ‑vastakkainasettelua ajatellen.

Henkilökohtaisesti taas en näe mitään syytä olla hankkimatta rakkaasta elokuvasta tuota 35-vuotisjuhlaversiota jenkki- tahi uk blu-ray'a, jonka jälkeen saman uudelleenkauppaamisyritys esim. 4K:a muodostuukin lafkoille jo sitten turhankin työlääksi. Sitä 105" tv'ä (tykkiinhän emme luota), kun lähes varmuudella tuskin koskaan tulla tässä(kään) huushollissa näkemään. Ja kyllä blu-ray'n myötä siirtynee devarit tuosta leffasta seuraavalle omistajalle. Oma sinisädesiirtymäriitti pykälässä, mutta jo ennen kesää olis tarkoitus laitteistoa uusia, jolloin mm. aluekoodivapaa Oppo tullee talouteen. Veemäisen kallis, mutta muovirimpuloihin ei ole varaa panostaa, kun kuitenkin tähtää vähintään 10-vuoden käyttöikään. ***tanan kuluttajankusetusorgiat.
k-mikko 26.1.2014 10:07

Tuossa hologrammikansi-tupla-dvd:ssä on mukana myös se tv-versio, mikä kyllä ilmeisesti (en jaksa googlata sen enempää) on olemassa erillisjulkaisunakin, muttei halvalla. Mikä selittänee hintaa, ei pelkästään julkaisun harvinaisuus. Sinänsä keräilyesineiden hinnan järkevyyden arvioiminen on turhaa. (Omani myin kirpparilla muistaakseni femmalla, koska en Halloweenistä montaa versiota tarvitse.)

fangoria 26.1.2014 12:30

Joo kyllä se oppo taitaa olla hankinnan arvoinen A alueen soittimeksi. Tiedä jos ebaysta joskus löytäisi edulisemmin kuin suomesta ostettuna. Vähän sama kun mulla on sonyn bd soitin sekä cambridge audion bd soitin niin kyllä tuo sony on aika lelu verrattuna ca:han.

Enkä tosiaan tiedä miksi mulla on kaksi kappaletta noita halloween julkkia. Sama kuin jackie chanin se protector hk versio eli niitäkin on hyllussä kaksi dvd:nä :D Siitähän on näköjään dvdcomparen mukaan Amerikan ja Japanin sinisäde julkaisut missä on sekä us versio ettätuo re-edited hk versio.

Sitten pitää aina sekin kyllä muistaa jos päivittää että bd julkan pitää sitten olla reilusti silminnähtävästi parempi kuin dvd julkaisu. Aina kun näin ei ole kaikkien elokuvien kohdalla. Onhan se niin että nyt jos ostan Full contactin ja siitä tuleekin vaikka vuoden päästä sinisäde julkaisu niin ei sitä kauhean mielellään enään uudestaan ostaisi. Hard boiledista mulla on criterion collection levy ja se piisaa mulle vaikka kuvasuhde taitaa olla vähän eri kuin alkuperäinen ja siitäkin on sinisäteena julkaisu jenkeissä mikä on region all levy.

Oppon voi näköjään saada säkällä kuluineen 200-300e ebaysta.

boyka 27.1.2014 05:26
fangoria (25.1.2014 23:27)

Sarjoista Tales from the crypt on se tärkein joka ei vitriinistä poistu dvd soitinta pidemmälle koskaan ja toki on muitakin.

Tuosta löytyy hyllystä kaudet 1&2, kaverini sanoi sarjan taso romahti neloskaudella. Pitää kuitenkin itse varmistaa asialla hankkimalla loput 5 kautta sitten joskus...

fangoria 6.2.2014 12:50

Onhan se ainakin mulla niin että jos mulla on hyllyssä jo elokuat hyvillä julkaisuilla niin en mielelläni lähde enään uudestaa elokuvaa ostamaan blurayna. Elokuvan sisältö on kuitenkin sama. Tykilläkin katsottuna en niin välitä onko dvd vai bluray. Keräilyhän junnaa paikoillaan jos alkaisi kaikkia lempileffoja ostamaan uudestaan.

Kuitenkin on tää tuskaa tämä keräily. Nytkin aamun aikana on löytynyt ehkä hankinnan arvoisia elokuvia monta kymmentä ja kokoaika löytyy mielenkiintoisia. Viimeisimpinä Forbidden world (1982) ja Galaxy of terror 1981 sekä ne dokumentit War game sekä Threads. Sekä mulla on nyt sellainen ongelma että mun elokuvien katsominen on jämähtänyt jotenkin sillein että ostan elokuvia mutta ne on sitten hyllyssä katsomattomina koska se aika mikä menisi katsomiseen niin sen käytän elokuvien etsimiseen netistä.

Kokoaika kiinnostaisi katsoa mutta se vaan jää tällä hetkellä tuon keräilyn varjoon esim. Chinese boxer on ollut hyllyssä kohta vuoden ja Super inframan varmaan pari vuotta.

JPJ71 9.2.2014 16:56
fangoria (6.2.2014 12:50)

Kuitenkin on tää tuskaa tämä keräily. Nytkin aamun aikana on löytynyt ehkä hankinnan arvoisia elokuvia monta kymmentä ja kokoaika löytyy mielenkiintoisia. Viimeisimpinä Forbidden world (1982) ja Galaxy of terror 1981 sekä ne dokumentit War game sekä Threads. Sekä mulla on nyt sellainen ongelma että mun elokuvien katsominen on jämähtänyt jotenkin sillein että ostan elokuvia mutta ne on sitten hyllyssä katsomattomina koska se aika mikä menisi katsomiseen niin sen käytän elokuvien etsimiseen netistä.

Kokoaika kiinnostaisi katsoa mutta se vaan jää tällä hetkellä tuon keräilyn varjoon esim. Chinese boxer on ollut hyllyssä kohta vuoden ja Super inframan varmaan pari vuotta.

Tuo fangorian kuvailema ilmiö on aika mielenkiintoinen ja on pistänyt silmään usealtakin foorumilta:ihmiset ostavat roppakaupalla levyjä netistä,alennusmyynneistä,kirppareilta jne. ja sitten potevat syyllisyyttä kun eivät ehdi niitä katsomaan mutta lisää pitää saada..Omassa kokoelmassa on tällä hetkellä ainoastaan 20-30 katsomatonta elokuvaa mutta siitä huolimatta mielestäni levynkeräilijöiden pitäisi soveltaa samaa metodia kuin bibliofiilit:jokainen kirjoja tosissaan hyllyynsä haaliva tietää ettei KOSKAAN tule lukemaan kaikkia omistamiaan opuksia.

Neon Maniac 9.2.2014 18:41

Hmm... Omasta kokoelmasta, joka käsittää satoja nimikkeitä, ei löydy ainuttakaan katsomatonta elokuvaa. Itse asiassa näin on aina ollut, formaattiperiodista riippumatta. Tässä mielessä henkilökohtainen ajan hyötykäyttö on onnistunut edukseen. Syystä tahi toisesta toisinaan käsiin jääneet (joskin myydyt) tuplakappaleet on luonnollisestikin asia erikseen. Lähipiiristäkin löytyy hamstraajia, joiden hyllytilanne muistuttaa happy hour'a hullujenhuoneella – vailla sen suurempaa harkintaa. Eipä sillä, kukin tyylillään.

Antti Vanhala 9.2.2014 21:24
fangoria (26.1.2014 02:28)

Ellei sitten ebaysta uskalla ostaa alue A:n soitinta. 200e saa kuluineen sonyn region A soittimen. Tiedä sitten että kuinka laadukas on.

Lähempääkin saa perus-Panasonicia yms. tuohon hintaan aluekoodittomana. Omani toin lomamatkalta Best Buysta ja hyvin on toiminut kun ei sillä muuta tule katsottua kuin noita harvoja A-levyjä. Laadusta ei tietysti nykyään voi sanoa juuta tai jaata, kestää minkä kestää. Kun hdmi antaa ulos 24fps@1080p niin kuva ainakin on kunnossa.

fangoria 9.2.2014 23:07

Enkä niin koe että hamstraisin kaikkea kokoelmaan mikä eteen tulee. Jos käyn jossain tyyliin citymarketissakin niin ei sieltä juuri koskaan tule mukaan elokuvaa ostettua. 3 kertaa viimeisen kahden vuoden aikana ollaan käyty Tuurissakin ja vaikka siellä on se valikoima ihan kohtalainen niin vain yhden elokuvan olen sieltä ostanut. Enkä ostele mitään leffoja sen takia jos ovat alennuksessa. En osta koskaan mitään asiaa alennuksen takia. Ostan vaan jos tarvin ja yks hailee onko se ale vai ei. Tarkka ja valikoiva olen mitä hyllyyn ostan mutta niitä ennestään tuntemattomia mielenkiintoisia elokuvia vaan löytyy kokoaika tätäkin kautta kun noita ketjuja lueskelee.

Netistä nyt tulee aina eräästä putiikista suoraan nämä "perusleffat" kun aina sieltä ennakkovaraan mielenkiintoisia tulevia leffoja eli en jokaista uutuuselokuvaa sentään lähde ostamaan.

En kuitenkaan laita yhtäkään elokuvaa mistä en pidä kokoelman jatkoksi.

Kyllä sitä aikaa olisi katsoa kun lapset nukkuvat mutta aina jämähdän tähän koneelle ja tutkiskelen elokuvia. Tämä on loputon harrastus. Mielenkiintoisia elokuvia kun on tehty historian aikana "muutama"

boyka 10.2.2014 07:26

Minulla tuo hamstraus on lähtenyt hieman lapasesta....http://aijaa.com/cne6hr tuossa 3 riviä(7 pinoa) dvd:tä ovat katsomattomia ( noin 400 levyä) ja leffaboxit+sarjat ovat hyllyssä, niitäkin lähemmäs satakunta vilkaisematta. Laskin arviolta jos pystyisin katsomaan 24 tuntia vuorokaudessa niin menisi kolme kuukautta "urakkaan"...Tänä vuonna yritys olla "ostokiellossa" eli pakolliset vain plakkariin. Toistaiseksi niitä ovat tulevat ninja-shadow of tear, machete2, escape plan, dexter 8 ja sons of anarchy 6.

Ajoittain tulee hieman epämukava tunne kun ajattelee paljon € on kiinni niissä leffoissa joita ei ole tullut vielä katsottua. Hollywood kama on onneksi ollut pääosin edullista mutta hong kong, eurocrime/horror ja spaghettiwesternit ovat sitten jo syöneetkin tuhansia ja tuhansia...

No, kyllähän keräilystä nauttii ja on hieno tunne kun pitelee hyppysissään harvinaista kiekkoa jonka melkoisella varmuudella tietää laatuelokuvaksi jo ennen katsomista.

arrr

Hung Fist 10.2.2014 09:17

Hyllyssä katsomatta noin 65 elokuvaa.

Itse sain keräilyyn malttia vasta siinä vaiheessa kun lukukausimaksut alkoivat painaa sen verran päälle, ettei enää raha riittänyt. Viimeet pari vuotta on tullut ostettua vain runsas tusina nimikettä per vuosi. Ei katsomattomien määrä silti ole laskenut.

Ongelmana on nyt se, että kun teatterissa ja VoD palvelimissa on paljon kamaa, joka pitää katsoa nyt jos on katsoakseen ennen kuin katoavat, jo hankitut DVD- ja BD ‑levyt menevät välittömästi kakkosprioriteetille. Kyllähän ne siellä odottavat vaikka 5 vuotta – osa on odottanutkin.

Aiemmin ongelma oli siinä, että kun kansainvälisiä tilauksia sai venata viikkokaupalla ehti se isoin kipinä toisinaan sammua sillä välin – ja jonkin toinen kipinä syttyä. Sekä se, että rajoitettuja painoksia piti napsia silloin kuin niitä sai. Kaikista tyhmin juttu oli "yleissivistys" – ne elokuvat, jotka eivät aivan mahdottomasti kiinnostaneet, mutta (etenkin arvosteluita kirjoittaessa) pitäisi olla nähtynä.

fangoria 5.7.2014 11:11

Päivitetään vähän tätä sen verrran että nyt olen päättänyt karsia kokoelmaa ja varmaan joku 700-800 suomiteksteillä varustettua saa lähteä joista joku päälle 200 on blurayta ja loput dvd:itä. Pääosin kauhua jää hyllyyn. Sekin tosin on aika tuskaa joidenkin elokuvien kohdalla miettiä että raaskiiko myydä vai ei. Moni on itsestäänselvyys että ei myydä missään tapauksessa tai että myyntiin. Pääasiassa kuitenkin nyt olen päättänyt keskittyä kauhuun.

Sitten saa lähteä joku 20-30kpl julkaisuja missä ei ole suomitekstejä mutta noiden myyminen taitaa olla hankalempaa kuin suomiteksteillä varustettujen.

Sekä nyt muhun on iskenyt vhs into eli fix elokuvien ostaminen. Niitäkin ostan todella harkiten ja tarkkaan tutkien tietoja julkaisusta sekä itse elokuvasta.

Rauta 10.10.2014 22:05

Aikanaan päätin myös rajoittaa kokoelmani 1000 kappaleeseen. Uuuden tullessa joku vanha lähti pois. Mutta kun kiertoa oli tapahtunut noin 50 leffan verran, alkoi poisheitto vaikeutua. "Voisihan tuonkin kuitenkin säästää, eihän sitä tiedä vaikka..." Päätin jatkaa kokoelmaa Ingamar Bergmanin kuuluisan 1711 nimikkeen videokokoelman innoittamana 1713 saakka. Kalkkiviivoilla ollaan, 1690 (pääosa DVD, muutama kymmenen blu-rayta) jo löytyy. Tiedän kuitenkin tuonkin rajan jo fuulaksi. Vakaa uusi päätös on, että DVD:tä säilytän ainoastaan 2000 ja sen päälle kertyy enää BD:ä. VHS:t ovat jo muutama vuosi sitten häipyneet.

Tilaongelmaan olen tehnyt raa'an ratkaisun. 1000 DVD:tä on slim-CD koteloissa, loput Clas Ohlssonin CD-kansioissa. Kansipaperit on kaikki tallessa ja kansioituna, koteloita olen säilyttänyt (tyhjinä, uuden veroisina ja yläkaappiin ahdettuna) sen verran, että kiertoon lähtevät saa aina koteloitua siististi.