Keräilijät, paljonko kotona elokuvia ?

JPJ71 26.11.2013 17:38

Kyllähän niitä aika paljon on,dvdtä n.1700 ja blu-raytä reilut 300 kappaletta.Tuossahan on periaatteessa puolet liikaa ja olenkin viimeiset pari vuotta yrittänyt noudattaa mr.bunglen ja Jeremiaksen yllä pyörittelemää ajatusta siitä että kokoelmasta tulisi lähteä yhtä monta elokuvaa kuin siihen tulee.Toisaalta vastustan tilannetta jossa kokoelma koostuisi pelkistä suursuosikeista,kyllähän jonkun Fritz Langin heikommatkin teokset pitää hyllystä löytyä.

Keräily aloitettin jo VHS-aikakaudella joten vaatekomerossa pölyttyy satoja kasetteja,lähinnä nuo ovat TV-nauhoituksia,osto/vuokranauhoja löytyy enää n.100 kappaletta.Fix-keräilijät voivat tosin rauhoittua,ei tuolta löydy kuin muutama semiharvinaisuus,Melvillen Yön sudet(Un Flic,1972),joku Kinskin tähdittämä spagu nimeltään Black killer ja "kruununa"Nickes sound cityn huippukuntoinen Astro zombies(no joo,elokuvaa ei pysty Tura Satanan läsnäolosta huolimatta katsomaan kuin kolmen promillen kumarassa)jonka onnistuin takavarikoimaan 20 vuotta sitten eräältä Pohjois-Suomalaiselta mulkulta joka ainakin 90-luvun alussa harrasti ohareita oikein urakalla.En aio mainita nimeä mutta kaikki tuolloin kasettien kanssa enemmän pelanneet tietänevät sen kyllä...

Lumettu 26.11.2013 20:52

Tällä hetkellä aivan liian paljon; hiukan yli 3000 DVD:tä ja reilusti yli 1000 Blu-ray:tä. BD-julkaisut ovat puolittain päivityksiä itselle merkittävimpien leffojen osalta, aivan kuten useimmilla keräilijöistä. Yksiöni ei voisi näyttää enempää divarilta, joten tarkoitus olisi päästä tällä hetkellä n. 300 myytävänä olevasta DVD- ja BD-levystä eroon..

fangoria 27.11.2013 21:50

dvd leffoja siinä 1500kpl ja blurayta 200-300 oli kun viimeksi laskin ja lisää tulee. Tämä keräily vaan pahenee. En edes kerkeä katsomaan kaikkia tilaamiani leffoja ja yhtäkään elokuvaa en myy pois. Kerran olen yhden dvd:n heittäny mäkeen kun oli niin huono ettei sitä kehdannu myydäkkään. Kuitenkin en siis omista yhtäkään leffaa minkä myisin pois. Moni leffa on vieläkin muoveissa ja joitain oon ostanu pariin kertaan kun en ole muistanut että mulla jo on se. EN ole tosin moneen kuukauteen laskenu kokoelmaa ja tuo leffojen lukumäärä on se mitä laskin alkuvuodesta eli voisin ehkä laskea uudelleen kunhan kerkiää vaimolta ja lapsilta.

EI tule meillä naputusta leffoista. Pidän kaikki leffat vitriineissä ja jokainen vitriini on lukittuna sekä jokainen vitriini on erilainen eli aina kun pitää ostaa uusi vitrini leffoille niin sen vitriinin pitää olla erilainen kuin muut sellainen hieno,,,vanhanaikasentyylinen tummaa kunnon puuta ja painava sekä jotenkin erikoinen kuten yksi vitriineistä on ns. venevitriini eli leffat pidetään arvoisessaan paikassa :D Olenkin sanonut että jos tulipalo tulee niin eka ikkunasta lentää pihalle lapset ja vaimo, sitten leffat ja viimeisenä vasta minä. Kuitenkin en osta ihan mitä leffoja tahansa sen takia että kokoelma karttuisi. Olen tarkka siitä mitä ostan.

tupes 3.12.2013 01:48

Dvd- 1500-2000+kpl?

blu-ray- 200kpl?

Vhs originaalit-6kpl

Vhs kopiot/dvd r-50+

Ennen keräily oli suht aisoissa, mutta ny kun muutti eri asuntoon ja vieressä on kirppari niin sieltä lähtee tietenkin melkein päivittäin mukaan näitä 1-5€ leffoja mitä ei vissiin ikinä tuu edes katsottua. unsure sulk

avustaja 3.12.2013 10:20

Millä perusteilla keräilijät keräävät näitä elokuvia? Tuntuu siltä, että kun puhutaan kokoelmista jotka käsittävät jo tuhansia elokuvia, ettei kokoelman laatu voi pysyä suhteellisen korkealla. Varsinkin jos hankintojen keskihinnat liikkuvat siellä alle 10€ paikkeilla. Itsestäni voin sen verran todeta, että kokoelma käsittää suunnilleen 500 elokuvaa jotka vaihtuvat enemmän tai vähemmän. Alkuun kokoelmaa tuli kartutettua kaikella 5€ anttila-matskulla, mutta nykyään yksittäisen elokuvan hinta liikkuu varmaankin siellä 15€-30€ välillä. Varsinkin jos haluaa laadukkaita julkaisuita kuten Camera Obscuralla on tapana julkaista, niin joutuu maksamaan.

Moreno 3.12.2013 21:38

Kaikki vähänkin mahdollisesti kiinnostava genre-elokuva joka on tehty ennen 2000-lukua päätyy hyllyyn. Useimpia en katso vasta kuin joskus kun tulee ahaa-elämys että "niin joo, toikin on hyllyssä, no perkele miksikäs ei" tai jos joku sattuu kyselemään että löytyiskö sitä ja sitä niin pakko pystyä vastaamaan että löytyy, hetikö katotaan. Komediat, draamat ja useimmat actionit yleensä vuokraan, niiden keräilykappaleiden ympärillä kun ei pyöri samanlaista rituaalimeininkiä kuin jännityksen, scifin ja kauhun.

Uuttakin tuotantoa tietysti ostan aina kun sattuu halvalla kävelemään vastaan tai on oikeasti hyvä leffa, mutta enimmäkseen määrätietoinen keräily keskittyy vanhaan obscure-osastoon.

Salt Flat Kid 3.12.2013 21:52

Silloinhan keräileminen menee hakoteille (=siihen pisteeseen ettei tule hommaamiaan leffoja juuri katsottua), jos pyritään keräämään täydellisiä kokoelmia. Esim. jonkun tietyn videomaahantuojien leffat, kaikki Bergmanit, Kurosawat, Van Dammet tms. tai vaikka kaikki Tähtien sodat versio nro X:nä (jotka on nähty miljoonaan kertaan, eikä enää jaksa katsoa). Väkisinkin näin leffoja alkaa kertyä enemmän ja enemmän, ja joista vain murto-osa saattaa kiinnostaa katselumielessä. Itseä ei hirveästi kiinnosta kerätä mitään täydellisiä kokoelmia, vaan sieltä täältä kiinnostavia eri leffoja. Ja pysyy joku tolkku harrastuksessa.

Ja vastaus kysymykseen. En ole laskenut määrää, mutta arviolta (kaikki formaatit mukana) noin 1000 leffaa.

Exhorder 3.12.2013 22:09

Oonkohan jo vastannut aiheeseen, en muista.

Itsellä about 120 dvd ja 160 vhs+kassukopiota

Jos ostan sikaa säkissä ja leffa on huono, niin pistän sen myytävien joukkoon.

seagull 3.12.2013 22:32
Salt Flat Kid (3.12.2013 21:52)

Itseä ei hirveästi kiinnosta kerätä mitään täydellisiä kokoelmia, vaan sieltä täältä kiinnostavia eri leffoja. Ja pysyy joku tolkku harrastuksessa.

Samanlainen idea ollut aina, joskaan en ole muutamaan vuoteen enää mitään keräillyt juuri siksi, että viimeinenkin tolkku katoaa helposti ja muovin määrä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. 600-700 levyä ollut aika vakio pitkän aikaa. Tuossakin läjässä on katsomattomia ties kuinka monen vuoden takaa. Jos ei olisi ollut laiska myymään niin rahanarvoista kamaa olisi saanut pois pölyttymästä ennen bd-aikakautta.

fangoria 23.1.2014 10:57
avustaja (3.12.2013 10:20)

Millä perusteilla keräilijät keräävät näitä elokuvia? Tuntuu siltä, että kun puhutaan kokoelmista jotka käsittävät jo tuhansia elokuvia, ettei kokoelman laatu voi pysyä suhteellisen korkealla. Varsinkin jos hankintojen keskihinnat liikkuvat siellä alle 10€ paikkeilla. Itsestäni voin sen verran todeta, että kokoelma käsittää suunnilleen 500 elokuvaa jotka vaihtuvat enemmän tai vähemmän. Alkuun kokoelmaa tuli kartutettua kaikella 5€ anttila-matskulla, mutta nykyään yksittäisen elokuvan hinta liikkuu varmaankin siellä 15€-30€ välillä. Varsinkin jos haluaa laadukkaita julkaisuita kuten Camera Obscuralla on tapana julkaista

avustaja (3.12.2013 10:20)

No se riippuu. On näitä tyyliin komedioitam, draamaa ym. tullut alle 5 e dvd:itä hankittua mutta sitten kun mennään aasialaisiin leffoihin ym. kauhu, gore jne. niin olen erittäin tarkka ja huolellinen mitä ostan. Nytkin mulla on ollut jonkinaikaa hakusessa Jackie chanin Police story 1-3 trilogia boksi IVL:n julaisuna. Armour of god 1-2 löytyy jo hyllystä IVL:n boksina. Jackie chanin protector leffasta joskus etsin sitä re-edited asia versiota aika kauan ja nyt niitä on jostain syystä hyllyssä kaksi kappaletta. Kuitenkin kaikinpuolin olen tarkka versioista mitä osta. Kuten Iron monkey on hyllyssä HKL collector's editionina eikä HKL Platinum editionina koska collectr's editionissa on parempi kuvanlaatu joka sekään ei mulle ole aina se tärkein kriteeri.

On hyllyssä sellasiakin yksittäisiä harvinaisuuksia mistä olen maksanut 50e--->

Mitenkähän tämä vastaus meni tuon nimimerkillä kenelle vastasin O_o Vaimo tuossa jokupäivä pohti sitä että pitäiskö myydä noi perusleffat ja pitäis noi harvinaisemmat ja ne mitkä oikeasti katsois moneen kertaan uudestaan. Toisaalta se voisi olla järkevää mutta mun sisäinen leffakerälijä ei raaskisi yhtäkään leffaa myydä pois.

Jakel 23.1.2014 11:51

Noiden perusleffojen myynnin ongelma on oikeastaan se, ettei niistä oikein saa mitään. Muutama euron kirpparilla tms. Niinpä itsekin olen laittanu ne vain laatikkoon ja vienyt vintille.

fangoria 23.1.2014 11:59

Niin mutta on se muutama eurokin /kpl jotain niin saa tilalle sellaisia leffoja mitkä säilyy hyllyssä mieluusti loppuelämän. Esim. 500 leffaakin jos myy 3e kpl tms. Erikseenhän ne kannattaa myydä eikä pakettina. Pakettina hinta olisi jotain 1e kpl mitä tuolla olen katsonut kun ihmiset myy satoja leffoja paketteina.

Jakel 23.1.2014 12:48

Toki noin, mutta onhan ne nykyisetkin ostettu jollain motiivilla (osa niistäkin varmaan 'loppuelämäksi'). Tuota kun sitten arvioi siihen, että edes kohtuullisen hinnan saaminen vaatii aika aktiivista otetta ja tekemistä, postittamista yms, kirppareiden viikkovuokrat syö tuottoa, niin satasenkin saaminen käteen vaatii aika lailla vaivaa. Ja senhän voi sitten vaihtaa 5 elokuvaan, joita ostovaiheessa olettaa pitävänsä loppuelämän (joka sitten pitää paikkaansa tai sitten ei).

Kysymys on siis lähinnä tekemisen ja vastikkeen hyötysuhteesta.

boyka 24.1.2014 06:38

"Siivoan" itse mieluummin pakettina kuin yritän hankkiutua eroon yksitellen vaikka hinta onkin mitä on sitten, jäänyt reiluun euroon kappalehinnaksi usein. Poissa silmistä, poissa mielestä. Toki selkeästi rahanarvoinen tavara realisoidaan muuta kautta kuin könttänä.

Noin 700 dvd:tä ja ~80 boksia tällä hetkellä, vajaa puolet vielä katsomatta.

Keräilykamaa ovat bronsonit, eurocrime ja tietyt honkkarileffat. Mainstream hollywoodit(joista suurin osa ostettu 2.5-4€/kpl, vuodessa ei montaa hollywoodia julkaista mitkä saatava oitis) laitan eteenpäin aika herkästi vaikka onhan säästettävien hyllyssä aika paljon stallonea, arnoldia, norrista ym...

fangoria 25.1.2014 23:27

Joo kyllä john woot, jackie chanit, bronsonit esim. väkivallan viholliset ym. ne tietyt honkkarit,kauhut toki ovat hyllyihin tulleet jäädäkseen. Sarjoista Tales from the crypt on se tärkein joka ei vitriinistä poistu dvd soitinta pidemmälle koskaan ja toki on muitakin.

Sitten kun tulee näitä että äsken kun ebaysta katsoin esim. tuon Halloween dvd:n hintaa siis sen Limited edition missä on hologrammi kansi niin niitä on nyt 2 myynnissä ebayssa ja toisen hinta on 65e ja toisen 70e. Mulla on niitäkin 2kpl hyllyssä jostain kumman syystä mutta toista ei vaan raaskis myydä. En edes tiedä menisikö missään kaupaksi vai onko vaan parempi pitää hyllyssä.