Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


New 7 Color Mask (1960)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Toshiro Suzuki

Sonny Chiban ura sai rakettilähdön vuodenvaihteessa 1960. Toei oli edellisvuonna lyöttäytynyt yhteen Nippon Educational Televisionin (nykyään TV Asahi) kanssa tuottaakseen ensimmäisen supersankaritelevisiosarjansa 7 Color Mask. Sarja starttasi kesällä 1959, mutta ajautui yllättäviin ongelmiin pääosaesittäjä Susumu Namishiman jätettyä roolinsa kesken tuotannon. Toei paikkasi tilanteen asettamalla ensikertalaisen Chiban Namishiman rooliin. Sarja nimettiin muutoksen yhteydessä uudelleen New 7 Color Maskiksi ja sen ensimmäinen jakso esitettiin 7.1.1960.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Chiba on sarjassa tuplapistooleja heilutteleva supersankari 7 Color Mask, siviilipersoonaltaan Etsivä Ran. Smokkiasuinen yksityisetsivä taistelee maailmanrauhan puolesta sarjakuvamaisia superroistoja vastaan. Ranin erikoisuus on naamioitua milloin taksikuskiksi, milloin kodittomaksi vanhukseksi. Etsivällä on ässänä hihassa 7 Color Mask ‑asu, joka tekee miehestä periaatteessa kuolemattoman.

New 7 Color Mask koostuu kolmesta 6–13 jakson pituisesta tarina-arkista. Ensimmäisessä seikkailussa moukarilla taotulta egyptiläiseltä näyttävä roisto saapuu Japaniin auttamaan superpahis Golden Kingiä. Kaksikon tavoitteena on löytää ja anastaa kätketty kansallisaarre. Muukalaiskammo jatkuu seuraavassa tarinassa, jossa Japania uhkaa "turmenialaisen" valtion perustamiseen tähtäävä terroristiryhmä. Jengin erikoisuus on kylvää ympäristöönsä myrkkykaasua erittäviä hämähäkkejä. Myös kolmannessa ja viimeisessä seikkailussa Japani on ulkomaalaisen uhan alla. Tarinan yksityiskohdat jäävät kuitenkin tältä erää selvittämättä, sillä Toei on hukannut jaksojen negatiivit. Tilanne oli sama jo 80‑luvulla, jolloin sarjasta julkaistiin videolla samat 13 ensimmäistä jaksoa kuin äskettäin dvd:llä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

New 7 Color Mask vaatii katsojaltaan aivotoiminnan nollaamista. Sarjassa kilttipukuiset naamiomiehet ovat osa normaalia katukuvaa ja poliisivoimat kiittävät kumartaen yksityisetsivän kiikuttaessa kaiken todistusaineiston heidän pöydälleen (tinanapit eivät itse saa ratkaistua ainoatakaan rikosta). Oma hupinsa irtoaa sankarin käppäisistä valeasuista. Peruukit ja tekoviikset menevät vastustajiin joka kerta täydestä ja heidän hämmennyksensä on aina yhtä suuri etsivän nykäistessä valeasun yhdellä ranneliikkeellä päältään. Alta paljastuu tyylikäs musta puku.

Chiba näyttää smokissaan kerrassaan tyylikkäältä, vaikka miehelle ei ole vielä karismaa kertynytkään. Muutamassa jaksossa kuvastoa maustetaan nahkatakilla, jolloin tuloksena on uudelleensyntynyt Akira Kobayashi. 19‑vuotias näyttelijä esiintyy kameran edessä itsevarmasti, mikä on yllättävää huomioiden hänen kankeutensa seuraavan vuoden valkokangasdebyytissä Police Department Story: Alibi (1961).

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba oli voimistelija‑ ja kamppailulajitaustansa ansiosta oiva veto rooliin, sillä atleettisesti kyvykäs esiintyjä nollasi tarpeen sijaisnäyttelijän käyttöön. Tokusatsu-sarjoissa normaalisti kaikki stuntit supersankariasussa suorittava "pukunäyttelijä" voitiin täten potkia hus helvettiin. Sarja muuttui Chiban myötä myös aiempaa toimintapainotteisemmaksi, vaikkei koreografioilta kannatakaan odottaa ihmeitä.

Chiballa kävi onni päästessään juuri New 7 Color Maskiin, sillä sarja erottuu edukseen tuotantoarvoillaan. Toei suunnitteli julkaisevansa episodit myös teattereissa yhteen leikattuina elokuvaversioina, minkä johdosta tuotantoon upotettiin normaalia enemmän rahaa ja sarja kuvattiin 35‑millimetriselle filmille. Chiban epäonneksi tosin ainoastaan Namishiman jaksot päätyivät valkokankaille.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

New 7 Color Maskin pahin rasite on epäinnovatiivinen käsikirjoitus, joka venyttää tarinoita. Tapahtumat polkevat turhan usein paikoillaan kunnes roistot jäävät aina kiinni siinä vaiheessa kun tarina-arkin on määrä tulla päätökseensä. Minkäänlaista draamallista kaarta ei tarinoihin saada aikaiseksi. Jokainen jakso myös päättyy cliffhangeriin sankarin vaikkapa räjähtäessä taivaan tuuliin, mutta kiipeli kuitataan aina yhtä mielikuvituksettomasti paljastamalla supervoimien pelastaneen naamiomiehen.

Lisäharmina kuvioissa roikkuu toinen etsiväpari, joka koostuu hassun hauskasta viiksiniekasta (Ryuichi Fujiyama) ja rillipäisestä tytöstä (Midori Urano). Kaksikon ainoa funktio on naurattaa keskenkasvuisia ja joutua jatkuvasti kidnapatuksi.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Hölmöilystään huolimatta – sekä osittain sen ansiosta – New 7 Color Mask on kohtalaisen viihdyttävää seurattavaa. Sarja jäi vain 26 jakson mittaiseksi, mutta on yhdessä alkuperäisen 7 Color Maskin kanssa toiminut inspiraationa monille myöhemmille televisiosarjoille ja sarjakuville aina Go Nagain Cutie Honeystä Warrior of Love Rainbowmaniin (1972), joka on sarjan epäsuora uusintaversio. Chiba ennätti sarjan jälkeen vielä muutamaan muuhunkin televisiorooliin ennen valkokangasuransa käynnistymistä alkuvuodesta 1961.

Versioinfo (15.4.2025):

Toein tekstittämätön dvd‑boksi sisältää sarjan kaksi ensimmäistä tarina-arkkia (jaksot 1–6 ja 7–13) sekä lisämateriaalina kolmannen tarinan ensimmäisen jakson.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Iron Sharp (Invasion of the Neptune Men, 1961)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Kōji Ohta

Sonny Chiban järjestyksessä viides elokuva Iron Sharp tunnetaan englanninkielisillä markkinoilla nimellä Invasion of the Neptune Men. Kahden eri nimikkeen erotteleminen on tällä kertaa enemmän kuin suotavaa, sillä televisiolevitykseen valmistettu englanninkielinen laitos on vuosien mittaan saavuttanut maineen yhtenä maailman huonoimmista elokuvista. Tuomio ei kuitenkaan pidä kutiansa elokuvan alkuperäisen ja huomattavasti laadukkaamman japaninkielisen version kohdalla.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Chiba on erikoisefektifilmissä supersankari Iron Sharp, siviilipersoonaltaan tieteismies Tachibana. Tuplaidentiteetillä varustettu sankari tekee päivätyönään duunia tiedekeskuksessa sekä pitää viikoittaista tiedeklubia kulmakunnan pikkupojille, joiden näkökulmasta elokuva esitetään. Pojat löytävät pellolta Neptunuksesta saapuneiden valloittajien avaruusaluksen. Kukaan ei tietenkään usko poikien tarinaa, ja vielä siinä vaiheessa kun maailman ydinreaktorit alkavat poksahdella, ovat suurvallat syyttämässä toisiaan kolmannen maailmansodan lietsomisesta.

Elokuvan keskiössä laulaen marssivat pikkupojat eivät onneksi ole ärsyttäviä, ellei sitten satu katsomaan elokuvan englanninkielistä versiota, jossa lapset ovat sietämättömiä ipanoita. Chiba itse jatkaa New 7 Color Maskin viitoittamalla linjalla esiintyen hyväntuulisesti ja itsevarmasti, joskin tulevien vuosien karismaa vielä vajaana. Hauskana yksityiskohtana Chiban esittämän Tachiban idoliksi mainintaan Yuri Gagarin. Elokuva julkaistiin kolme kuukautta sen jälkeen, kun Gagarin oli ensimmäisenä ihmisenä lentänyt avaruuteen. Filmi on muutenkin aikansa tasalla vahvoine kylmän sodan viittauksineen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Iron Sharpin tuotanto‑ ja levityshistoria on melkoisen mutkikas. Filmin juuret juontuvat television puolelle, jossa esitettiin vuosina 1960–1961 Matsushitan eli Panasonicin ideoimaa National Kid ‑supersankarisarjaa. Elektroniikkafirman ideana oli innostaa lapsia tieteen pariin vauhdikkaalla seikkailulla, jossa alasta kiinnostuneet pikkupojat varttuivat tiedemiehen kasvatuksessa ja kutsuivat lentävän supersankari National Kidin avukseen pahan uhatessa. Toein virallisen lausuman mukaan Iron Sharp tuotettiin National Kidin valkokangasjatkoksi. Elokuvaa varten juttu laitettiin pintapuolisesti uusiksi sankaria myöten, mutta perusidea säilyi samana.

Iron Sharpin on useissa yhteyksissä mainittu mehustaneen tuhokohtauksiaan Toein kolmannen maailmansodan visiosta The Final War (1960) lainatuilla otoksilla. Huhupuheista poiketen lainat ovat kuitenkin hyvin suppeita mikäli niitä todellisuudessa elokuvasta edes löytyy. Tarina muuttui kuitenkin omituiseksi amerikkalaisen Sam Lake Enterprises ‑firman hankittua The Final Warin Yhdysvaltain markkinoille myöhemmin 60‑luvulla. Levittäjä tiettävästi tukevoitti The Final Warin vähälukuisia tuhojaksoja Iron Sharpista varastetuilla kohtauksilla. Taivaalla leijailevat ufot kuitattiin huolettomasti Neuvostoliiton uusiksi sotakoneiksi.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Iron Sharp levisi Yhdysvaltoihin Walter Manley Enterprisesin toimesta englanniksi dubattuna versiona Invasion of the Neptune Men. Sama firma yhdisti myös kaksi Toein Prince of Space ‑elokuvaa (molemmat 1959) yhdeksi kokonaisuudeksi sekä leikkasi Shintoho-yhtiön yhdeksänosaisen Super Giant ‑elokuvasarjan (1957–1959) televisiolevitystä varten elokuviksi Invaders from Space, Atomic Rulers, Attack from Space ja Evil Brain from Outer Space (kaikki 1965). Myöhemmin 90‑luvulla Invasion of the Neptune Men joutui matalaotsaisen televisiobrändi‑ Mystery Science Theater 3000:n käsittelyyn. MST3K:n ideana on naureskella vanhoille elokuville liimaamalla kuvan alalaitaan teatteriyleisö, jossa istuvat mies ja kaksi robottia kommentoivat ivallisesti filmin tapahtumia.

Alkuperäisessä muodossaan Iron Sharp on vähintäänkin kelvollinen elokuva. Tieteisseikkailu on muotoilu aidon elokuvan formaattiin, filmin tuhojaksot ovat taiten tehtyjä ja letkeä tunnelma innostaa etenkin alussa. Sankarin kengurubensalla kulkeva lepakkoauto on kerrassaan riemastuttava. Budjetti vaikuttaa silti loppuneen hupaisasti kesken, sillä haalareissa ja peltikypärissä toikkaroivat ulkoavaruuden valloittajat ovat sanalla sanoen surkuhupaisa näky, eikä Neptunuksesta saapuneen avaruusaluksen sisustuskaan oikein vakuuta 60‑lukulaisine toimistotuoleineen. Aluksen ampumat ohjukset puolestaan näyttävät hämäävästi porkkanoilta. Aitoja ongelmia ei kuitenkaan ole muita, kuin elokuvan keskimmäisen kolmanneksen lievä laahaaminen tylsine tiedemieshahmoineen.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Televisiolevitystä varten valmistettu amerikkalainen laitos Invasion of the Neptune Men on tyystin eri tarina. Filmi rajattiin kivuliaasti pienelle ruudulle ja dubattiin raivostuttavan huonoilla ääninäyttelijöillä. Elokuvaa myös saksittiin sieltä täältä ja mehustettiin uudella kuvamateriaalilla. Pahin esimerkki on elokuvan viimeinen vartti, joka on leikattu aivan käsittämättömällä tavalla uusiksi yhdistämällä alkuperäisversion kolme erillistä taistelua yhdeksi isoksi loppusodaksi. Jakso on myös pidentynyt noin kuudella minuutilla. Pidennys on saatu aikaan lisäämällä elokuvaan arkistomateriaalia sekä kierrättämällä samoja kuvia uudelleen ja uudelleen parin minuutin välein eri asiayhteyksissä. Elokuvan alusta puolestaan on poistettu kokonaan Iron Sharpin (tässä versiossa Space Chief) esittelykohtaukset.

Arkistomateriaalin tienoilta lienee tarpeen tarttua elokuvan pienoista wtf‑mainetta nauttivaan kohtaukseen, jossa kaupungin keskustasta löytyy valtavalla Adolf Hitlerin kuvalla koristeltu rakennus. Koko komeus laitetaan tietenkin maan tasalle avaruusolentojen toimesta. Jakson on toisinaan väitetty olevan sodanaikaista arkistomateriaalia, toisinaan taas jostain muusta elokuvasta lainattu kohtaus. Japanilaisen salaisesta Hitler-pyhätöstäkin on vitsailtu. Totuus on toinen. Kohtauksessa näkyvä rakennus on Tokion keskustassa sijaitseva Tokyu Culture Hall, ja sen seinälle piirretty natsijohtajan kuva mainostaa ruotsalaista dokumenttielokuvaa Den blodiga tiden (1960). Natsisaksasta kertova filmi sai Japanissa ensi-iltansa helmikuussa 1961 nimellä Waga tôsô (Mein Kampf), kuten rakennuksen seinään on kirjoitettu. Se, että useimmat elokuvaa kommentoineet (ja sen efektejä huonoiksi mollanneet) arvostelijat eivät ole tunnistaneet "Hitler-rakennuksen" räjäytystä erikoisefektiksi, kertoo jotain elokuvantekijöiden ammattitaidosta.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Iron Sharp, tai pikemminkin Invasion of the Neptune Men, löytyy arvostelun kirjoittamishetkellä IMDb:n kaikkien aikojen surkeimpien elokuvien listalta sijalta 74. Kunniasta on kiittäminen tuhotyön tehnyttä Walter Manley Enterprisesia sekä viimeisen niitin iskenyttä MST3K:ta, jonka jälkeen Internetin lammaslaumat ovat olleet valmiita julistamaan elokuvan eeppisen huonoksi paskakasaksi. Ei kuitenkaan kannata säikähtää, sillä alkuperäinen japaninkielinen versio ei ole huono elokuva, vaan ainoastaan vähän hölmö perus-scifi, josta irtoaa hyväntuulista hupia sekä lajityypin että Chiban ystäville.

Chiban ura jatkui Iron Sharpin jälkeen päätoimisesti gangsterifilmien merkeissä, kunnes vuonna 1966 mies palasi scifin pariin elokuvilla The Terror Beneath the Sea ja Golden Bat.

Versioinfo (15.4.2025):

Toein tekstittämätön japanilainen julkaisu sekä sen pohjalta valmistetut tekstitetyt piraattijulkaisut sisältävät elokuvan alkuperäisen Iron Sharp ‑version. Dark Sky Filmisin tuplajulkaisu Invasion of the Neptune Men / Prince of Space sisältää leikatun englanninkielisen version vajavaisella 1.78:1 kuvasuhteella.

Teoksen tiedot:

Invasion of the Neptune Men

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Game of Chance (1966)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Ryūichi Takamori

Ninkyo-elokuvat eli ritarilliset yakuza-elokuvat olivat Toein merkittävin rahasampo 60‑luvun jälkipuoliskolla. Gangsterielämää romantisoineissa elokuvissa 1900‑luvun taitteen kunnialliset lainsuojattomat saivat vastaansa moraalittomia uuden aikakauden rikollisia. Lajityyppi sinkosi Ken Takakuran, Koji Tsurutan ja Junko Fujin kaltaiset näyttelijät viihdemaailman kirkkaimmalle taivaalle. Ei ollut ihme, että myös Sonny Chibaa testattiin oman ninkyo-sarjansa sankariksi. Yritys ei kantanut suurta taloudellista hedelmää, mutta tuotti epätavallisen ja mielenkiintoisen elokuvasarjan isän ja pojan suhteesta.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Chiba on Game of Chancessa viisivuotiasta poikaansa (Hiroyuki Sanada) paimentava yksinhuoltajaisä Bungo. Lapsen silmissä isäukko on roistoja kampittava sankari, joka pitää pojasta huolta "äitimuorin siirryttyä tuonpuoleiseen". Todellisuudessa Bungo on (elossa olevan) vaimonsa hylkäämä yakuza, joka on ansainnut rahansa huijaamalla korttipöydässä. Kintereillä roikkuvat velkojat ajavat kaksikon Tokioon, jossa tarkoituksena olisi dumpata poika tämän äidin hoidettavaksi. Suunnitelma ei mene putkeen ja Bungo päätyy paikallisen yakuza-klaanin palkkalistoille.

Vuoden 1963 tienoilla käynnistyneen ninkyo-genren säännöt alkoivat olla Game of Chancen julkaisun aikaan jo melko hyvin paperilla. Kyseessä oli, kuten Paul Schrader totesi vuoden 1974 esseessään, elokuvan lajityypeistä ehkäpä rajoittunein. Ninkyo-elokuvien hienous ei perustunut kaavasta poikkeamiseen, vaan kunnian, veljeyden ja velvollisuuden muodostamien vakioteemojen jalostuneeseen ja tyylipuhtaaseen käsittelyyn elokuvasta toiseen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Game of Chance harjaa lajityyppiä vastakarvaan. Elokuva rakentuu ninkyo-genren pilareille, mutta ei noudata sen sääntöjä. Lajityypin muut sankarit nielivät epäoikeudenmukaisuudet hammasta purren ja olivat valmiita menemään hautaan kunniansa nimissä. Tämä nosti heidät niin roistojen kuin heikkomielisen rahvaan yläpuolelle omaan ritarilliseen luokkaansa. Pohjimmiltaan hyveellinen mutta epärehellisyyksiin sortuva Bungo muistuttaa enemmän ninkyo-elokuvien sivuhahmoa – joka normaalisti maksaisi synneistään kuolemalla – kuin sankaria.

Nuotin vierestä laulaminen saattaa herättää hämmennystä, mutta se lykkää Game of Chancen samalla lajityypin omaperäisimpään laitaan. Asetelma on epäpuhtaudessaan mielenkiintoisempi kuin monien muiden ninkyo-elokuvien tuputtama moraali, jossa vain kunnia voi voittaa. Kovin syvällistä pureutumista aiheeseen ei silti kannata odottaa, sillä kameran takana istuu keskikertaisuuden kävelevä määritelmä Ryuichi Takamori (Bodyguard Kiba, 1973).

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Game of Chance eroaa lajityypin perusteoksista myös feminiinisyytensä johdosta. Tarina ajautuu pitkiksi ajoiksi melodraaman pariin Sanadan tavatessa biologisen äitinsä (Michiko Saga) sekä toisen huoltajaehdokkaan, nuoren ja söpön Terukon (Reiko Ohara). Chiban ja Sanadan välinen hellyttävä isä‑poika ‑suhde ei sekään edusta kovaotteista yakuza-toimintaa, jonka pariin palataan vasta loppuhuipennuksessa. Ongelmaa ei silti muodostu, sillä tunteellinen draama on yllättävän mukaansa tempaavaa pätevine näyttelijäsuorituksineen.

Game of Chancen mielenkiintoisinta antia on Chiban ja Sanadan yhteispeli, jota on ilo seurata etenkin tiedostaen heidän tulevaisuutensa. Synnyinnimellään Hiroyuki Shimosawa kreditoitu 5‑vuotias Sanada saa ensimmäisessä roolissaan lähes yhtä paljon aikaa kameran edessä kuin Chiba. Nuorekkaasti esiintyvä Chiba puolestaan lataa rakastavan isän rooliin tunteen paloa tavalla, jota ei olisi voinut kuvitella vähäeleiselle Takakuralle. Suoritus on tunteellisesti manipuloiva, mutta yhtä lailla viihdyttävä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Game of Chancestä ei ole lajityypin kärkitöiden haastajaksi, mutta epätyypillinen suuntautuminen ja tasokkaat näyttelijäsuoritukset pitävät mielenkiintoa tehokkaasti yllä. Chiba ja Sanada palasivat rooleihinsa jatko-osissa Game of Chance 2 (1967) ja Game of Chance 3 (1967), jotka kuvattiin ensimmäisestä osasta poiketen värielokuvina.

Versioinfo (15.4.2025):

Elokuvasta ei ole virallista dvd‑julkaisua. Harmailla markkinoilla kiertävä tekstitetty bootleg-levy pohjaa Toei Channelilla esitettyyn televisioprinttiin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Game of Chance 2 (1967)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Ryūichi Takamori

Game of Chance ‑sarjan ensimmäinen osa ravisteli lajityypin konventiota siinä määrin, ettei se enää tuntunut puhdasveriseltä ninkyo-elokuvalta. Jatko‑osa Game of Chance 2 starttaa vastoin odotuksia sitäkin tyypillisemmin lajityypin vakiokuvastoon kuuluvalla kohtauksella, jossa päähenkilö vapautuu vankilasta. Tarinallisesta jatkuvuudesta on samalla otettu luovia vapauksia, sillä edellisen elokuvan lopussa Bungo oli vielä vapaalla jalalla, eikä Jatko‑osa vaivaudu kertomaan mitä elokuvien välillä on tapahtunut.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Bungo on Game of Chance 2:ssa parannuksen tehnyt mies, joka vannoo jättävänsä uhkapelaajan elämän taakseen ja pitävän nuoresta pojastaan (Hiroyuki Sanada) parempaa huolta. Bungo lyöttäytyy yhteen pienen, maata kiertävän kunniallisen klaanin kanssa, joka ansaitsee elantonsa myymällä kankaita ja rihkamaa. Joukkio törmää kuitenkin ennen pitkää öykkäröivään uhkapelaajaklaaniin, joka asettaa Bungon vakaumuksen koetukselle.

Game of Chance 2 edustaa tyylipuhdasta ninkyo-elokuvaa, eli yakuza-elokuvan kunnia‑ ja velvollisuuskysymyksiä käsittelevää alahaaraa. Teema kiteytyy pikkukaupungissa, jossa kaidalla polulla pysyttelevät kauppiaat purevat hammasta kelvottomien roistojen hankaloittaessa heidän elämäänsä. Päähenkilö joutuu kamppailemaan suonissaan virtaavan yakuzan veren ja hänet joukkoonsa hyväksyneille kauppiaille annetun kaidalla tiellä pysymisen lupauksen välillä. Kiukaalle heitetään lisää vettä vääryyksien lisääntyessä päivä päivältä ja Bungon vanhan ystävän (Kunie Tanaka) päätyessä roistoklaanin palvelukseen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ninkyo-elokuvien perusteisiin palaaminen ei vähennä Game of Chance 2:n nautittavuutta. Päinvastoin, oli jo aikakin saada Chiba aidon asian pariin. Chiban nuorekas persoona soveltui sekä lapsen kanssa lumihangessa peuhaamiseen että hetkeä myöhemmin suoritettavaan stoalaiseen kävelyyn kohti vihollisen päämajaa lähes varmaan kuolemaan. Siinä missä jälkimmäinen kohtaus löytyy likipitäen jokaisesta Ken Takakuran ja Koji Tsurutan elokuvasta, olisi ensimainittua vaikea yhdistää heidän kunnia-arvoisiin persooniinsa.

Yuichi Ikedan laatima tarina sisältää jälleen runsaasti feminiinisiä painotteita Bungon pojan etsiessä itselleen äitihahmoa. Homma toimii yllättävän hyvin ja melodraama tuntuu täysin hyväksyttävältä genreltä, kun pääosissa ovat Chiba ja palosammuttimen kokoinen tulevaisuuden potkutähti Sanada. Ainoa pahemmin häiritsevä seikka on muutamassa kohdissa elokuvaan kirjoitettu ilmiselvä täytemateriaali sekä tarinan ajoittaiset selittämättömyydet, jotka laittavat pohtimaan onko leikkaamon lattialle jäänyt jotain tarinan kannalta oleellista.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Game of Chance 2 ei yllä lajityyppinsä paremmin kirjoitettujen elokuvien tasolle, mutta tarjoaa varsinkin Chiban ja Sanadan ystäville nautinnollisen puolitoistatuntisen. Yakuza-elokuvana Game of Chance 2 ei ole poikkeuksellinen, mutta isän ja pojan suhteen kuvauksena se on aidosti koskettava. Elokuva ansaitsee myös ylimääräisen sulan hattuunsa lähes koko tarinaa hallitsevista lumisista maisemista, joihin istutettuna sarjan perinteikäs teemalaulu kuulostaa entistä komeammalta.

Versioinfo (15.4.2025):

Elokuvasta ei ole virallista dvd‑julkaisua. Harmailla markkinoilla kiertävä tekstitetty bootleg-levy pohjaa Toei Channelilla esitettyyn televisioprinttiin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Game of Chance 3 (1967)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Ryūichi Takamori

Perinteisiä yakuza-elokuvia luokitellessa käytetään yleensä kriteerinä joko elokuvan suuntausta (ninkyo/jitsuroku/moderni) tai päähenkilön edustamaa ammattikuntaa (bakuto/tekiya/työvoima). Game of Chance ‑sarjan erikoisuus oli pakan laittaminen uusiksi jokaisessa elokuvassa. Avausosassa Sonny Chiban esittämä päähenkilö oli uhkapelaaja (bakuto), jatko-osassa puolestaan katukauppias (tekiya). Sarjan viimeisessä osassa valokeilaan nostetaan raskasta fyysistä työtä tekevät miehet.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Bungo (Chiba) saapuu tällä kertaa poikansa (Hiroyuki Sanada) kanssa vuoristokylään, jossa hän liittyy pieneen metsuriklaaniin. Muita rehellisiä raatajia alueella ei ole, sillä umpiliero yakuza-pomo (Tatsuo Endo) on pelotellut paikalliset luovuttamaan liiketoimensa itselleen. Bungon on jälleen hillittävä itsensä, kunnes lopulta kamelin selkä katkeaa ja mies ottaa oikeuden omiin käsiinsä.

Game of Chance 3 jatkaa edellisosan viitoittamalla puhdasverisen ninkyon linjalla. Elokuva alkaa menneisyydessä tapahtuvalla Bungon ja toisen miehen välisellä veitsitaistelulla auringonlaskua vasten. Taistossa menehtyneen miehen veli (Tetsuro Tamba) saapuu vuosia myöhemmin kaupunkiin etsimään Bungoa. "Se oli kunniallinen taistelu enkä kanna kaunaa, mutta en voi antaa ainoan veljeni tappaneen miehen elää. Tulevaisuudessa on hänen poikansa vuoro tulla minun perääni" mies selittää baarineidolle, tiivistäen samalla sen tunteiden ja velvollisuuden välisen ristiriidan, joka muodostaa ninkyo-elokuvien selkäytimen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Game of Chance 3 toistaa sarjan peruskuviot sen verran uskollisesti, että kokonaisuudessa alkaa olla jo turhankin tuttu maku laadukkaasta toteutuksesta huolimatta. Chiban ja Sanadan isä‑poika ‑suhde on jälleen elokuvan nautittavinta antia. Tetsuro Tamban sivurooli jää pinnalliseksi, mutta karismaattisen näyttelijän läsnäolo parantaa joka tapauksessa elokuvaa. Edelliselokuvan luminen näyttämö on vaihtunut tällä kertaa vehreisiin vuoristomaisemiin, jotka vangitsevat hienosti menneen maailman hengen.

Suurinta hämmennystä aiheuttaa jälleen tarinan laatinut Yuichi Ikeda, jolla oli tapana kirjoittaa tiettyjä elementtejä uusiksi kesken sarjan. Jatkuvuus tuntuu heittävän häränpyllyä, kunnes Bungon jo kertaalleen tapettu ex‑vaimo kävelee kuviin ja katsoja tajuaa sarjaan rebootanneen itsensä jossain vaiheessa. Temppu ei ollut mitenkään harvinainen aikakauden japanilaisissa elokuvasarjoissa, mutta Game of Chancesta poiketen niiden kirjoittajat muistivat yleensä informoida katsojaa asiasta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Game of Chance ‑sarja jäi Toein ainoaksi varteenotettavaksi yritykseksi leipoa Chibasta ninkyo-tähti. Näyttelijän hieman tunteellinen esiintyminen ei ehkäpä uponnut yleisöihin yhtä hyvin kuin Ken Takakuran ritarillisuus tai Koji Tsurutan romanttisuus, mutta Chiban ystäville sarja tarjosi nautittavan tilaisuuden nähdä hänet totutusta poikkeavassa roolissa. Chiban ei myöskään tarvinnut odotella enää kauaa oman suosionsa löytymistä, sillä seuraavana vuonna käynnistynyt televisiosarja Key Hunter (1968–1973) nosti muiden modernien toimintaviihdykkeiden kanssa hänet yhdeksi Aasian johtavista toimintatähdistä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Chiban poikaa sarjassa esittävä Sanada esiintyi seuraavien vuosien aikana muun muassa Takakura-elokuvissa New Abashiri Prison: Vagrant Comes to a Port Town (1969) ja Brutal Tales of Chivalry: I Sincerely Want to Kill You (1970) ennen palaamistaan koulun penkille. Vuonna 1973 Sanada liittyi Chiban elokuvakoulu Japan Action Clubiin. 80‑luvun taitteessa Chiba ja Sanada nähtiin usein sivuosissa toistensa elokuvissa, kunnes toimintadraama The Kamikaze Adventurers (1981) asetti miehet ensimmäistä kertaa täysin tasavertaisiin päärooleihin.

Versioinfo (15.4.2025):

Elokuvasta ei ole virallista dvd‑julkaisua. Harmailla markkinoilla kiertävä tekstitetty bootleg-levy pohjaa Toei Channelilla esitettyyn televisioprinttiin.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Memoir of Japanese Assassins (1969)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Sadao Nakajima

Sonny Chiban parhaisiin elokuviin lukeutuva poliittinen trilleri Memoir of Japanese Assassins valmistui yhteiskunnallisen kuohunnan keskellä. Japanin ulkopolitiikka ja suhteet Okinawasta käsin Vietnamin sotaa käyneeseen Yhdysvaltoihin olivat tapetilla. Vuonna 1968 nähtiin opiskelijaradikalismin nousu ja sitä seurannut välivaltainen yhteenotto poliisivoimien kanssa Tokion kaduilla. Tapahtumat iskivät sysäyksen japanilaisen puna-armeijan nousulle muutamia vuosia myöhemmin. Läheiset suhteet puna-armeijaan johtivat esimerkiksi äärivasemmistolaiset elokuvantekijät Koji Wakamatsun ja Masao Adachin viranomaisvainojen kohteeksi. Wakamatsu päätyi Yhdysvaltain mustalle listalle loppuelämäkseen ja Adachi vapaustaistelijoiden riveihin Palestiinaan ja lopulta vankilaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Valmistusaikansa ilmapiirin värittämä tosipohjainen Memoir of Japanese Assassins kuvaa poliittisen radikalismin ja salamurhien historiaa väkevästi. Ensimmäisen 20 minuutin aikana nähdään kuusi tosielämän salamurhaa alkaen vuoden 1860 Sakuradamon-tapauksesta, jossa kapinallissamurai (Tomisaburo Wakayama) leikasi maan Yhdysvalloille avanneen hallitsija Naosuke Iin pään irti. Verinen kalmanralli jatkuu lyhyinä katkelmina eri aikakausien salamurhiin, kunnes päädytään 1930‑luvun taitteeseen Chiban esittämän Sho Onuman seistessä oikeuden edessä. Mikä johti nuoren miehen Japanin talousministerin salamurhaan ja pahamaineisen League of Blood ‑nationalistijärjestön jäseneksi?

Memoir of Japanese Assassinsissä ei nähdä seuraavan vajaan kahden tunnin aikana yhtään murhaa. Elokuva keskittyy sen sijaan näyttämään Onuman kehityksen köyhästä tehdastyöläisestä poliittiseksi salamurhaajaksi. Onuma nähdään tarinan alussa uskollisena, mutta fyysisesti huonokuntoisena tehdastyöläisenä. Viranomaiskorruption ajettua tehtaan vararikkoon Onuma yrittää itsemurhaa ennen päätymistään vallankumouksellisia aikeita omaavan papin (karismaattinen Chiezo Kataoka) hoiviin. Mies on Nissho Inoue, jonka maailma tulisi myöhemmin tuntemaan League of Blood ‑järjestön perustajana. Papin johtama ryhmä valmistelee monivuotista suunnitelmaansa vallankumouksen käynnistämiseksi.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

142‑minuuttinen Memoir of Japanese Assassins ei ole helppo pala purtavaksi. Elokuva sisältää mielenkiintoisia keskusteluja terrorismin oikeutuksesta ja päästää väkivallalla ideologiaansa ajavat kapinalliset tarinan keskiöön. On huomion arvoista, kuinka lähes kaikki elokuvassa tapettavat historialliset henkilöt ottivat osaa hallituksen pyrkimykseen modernisoida ja avata Japani ulkomaailmalle, mukaan lukien aloitusjaksossa päänsä menettävä daimio Naosuke Ii, metsätiellä puukotettava valtionmies Toshimichi Okubo, pommilla räjäytettävä poliitikko Shigenobu Okuma, kaupungintalolla puukotettava viestintäministeri Toru Hoshi, kotonaan murhattava liikemies Zenjiro Yasuda, Chiban teilaamaksi joutuva liikemies Junnosuke Inoue sekä montaasin aikana tapetuiksi tulevat liikemies Dan Takuma ja pääministeri Tsuyoshi Inukai. Myös elokuvassa sivuttava pääministerin talon valtaus eli niin sanottu February 26 Incident tähtäsi länsimielisen hallituksen syrjäyttämiseen.

Memoir of Japanese Assassins ei silti asennoidu länsimaalaisvastaiseksi kannanotoksi, vaan pikemminkin raivoavaksi antipatiaksi vähäosaisten sortoa kohtaan. Elokuvassa tapettavat henkilöt esitetään korruption edistäjinä, mutta heidän länsimieliset poliittiset taustansa aukeavat vain historiaa tunteville katsojille. Useimmille aikalaiskatsojille tämä lienee tosin ollut yleistietoa. Oman lisänsä tuotannon tulenarkuuteen toi se, että vuonna 1940 elinkautisesta armahdettu Sho Onuma oli yhä elossa ja konsultoi elokuvantekijöitä kuvausten yhteydessä. Tyrmistyneet liberaalidemokraatit pyrkivät keskeyttämään elokuvan tuotannon ja onnistuivat lopulta sensuroimaan helmikuun 26. päivän hyökkäystä johtaneen Asaichi Isoben päiväkirjasta lainattua puhetta. Toei ei tästä lannistunut, vaan päin vastoi lykkäsi tosielämän Onuman kameran eteen elokuvaa mainostaneeseen traileriin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Chiba pääsee elokuvan pääroolissa tavattoman mielenkiintoisen materiaalin pariin. Näyttelijä oli aiemmin tuskaillut Japanin lähihistoriaa kuvanneiden puolivillaisten rikosdraamojen parissa (Ryuichi Takamorin ohjaamat North Sea Chivalry, 1967 ja The Tale of Kawachi Chivalry, 1967), mutta tällä kertaa hänellä oli käsissään erinomainen käsikirjoitus. Chiba tulkitsee huono-osaisen nuoren miehen kärsimystä, poliittista heräämistä ja melankoliaa kärsivällisesti ja uskottavasti, muutamaa yli menevää tunteen purkausta lukuun ottamatta. Suoritus kuuluu uran parhaisiin. Palkintona oli vuoden parhaan näyttelijän pysti Kyoto Citizens' Film Festivalta, jossa juhlittiin samana vuonna muun muassa Hideo Goshan mestariteosta Hitokiri (1969).

Memoir of Japanese Assassinsin saavutti julkaisunsa yhteydessä jonkin asteista suosiota äärioikeistolaisten katsojien parissa. Elokuvan ohjaaja Sadao Nakajima ilmaisi pettymyksensä tähän ja väitti vain pyrkineensä radikaalien kohdehenkilöiden puolueettomaan kuvaukseen. Oli asia niin tai näin, on selvää, ettei modernissa maailmassa voitaisi enää tehdä suurena studiotuotantona näin avoimesti poliittisia aiheita käsittelevää ja terrorismiin ilman tuomitsevaa asennetta suhtautuvaa elokuvaa.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Epätasaisen uran tehnyt Nakajima yltää Memoir of Japanese Assassinsissa yhteen uransa vahvimmista suorituksista. Tyylikkään pinnan alla kytee vihainen poliittinen lataus, jota säveltäjä Isao Tomitan toistolla pyörivät eeppiset musiikit vahvistavat. Kaikkein vakuuttavimmilleen elokuva yltää kameran taltioidessa dokumentaarista kuvamateriaalia köyhiltä kaduilta ja Chiban toistaessa buddhalaisia mantroja ranta-aallokossa saadakseen voimia pahan lyömiseen. Osalle yleisöstä rauhallisesti etenevän draaman ja verta ympäri kankaan roiskivan salamurhakavalkadin yhdistelmä voi olla liikaa, mutta molempia suuntauksia arvostavalle katsojalle kyseessä on todellinen herkkupala poliittisen elokuvan saralla.

Versioinfo (15.4.2025):

Toei on julkaissut elokuvan dvd:llä ilman tekstityksiä. Englantiystävällinen bootleg-levy löytyy myöskin harmailta markkinoilta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria