Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Dracula (Pimeyden prinssi, 1958)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4.5/5

"It also, if I may be forgiven for saying so, brought me the blessing of Lucifer, the third and final nail in my coffin. Count Dracula might escape, but not the actors who play him." — Christopher Lee

Bram Stokerin romaani on innoittanut viimeisen sadan vuoden aikana lukuisia elokuvia: Max Schrek näytteli 20‑luvulla yön tummaa varjoa, Nosferatua, joka etsi kaunista uhriaan meren ylitse, ja saapui Ruususen unta uinuvaan Wisborgin kaupunkiin. Muutamia vuosi myöhemmin Bela Lugosi toi Stokerin hahmon äänielokuvien aikaan. Samaan aikaan filmattiin espanjankielinen versio samoissa lavasteissa Draculana nyt Carlos Villarías. 40‑luvulla lepakonsiipiään kokeilivat Lon Chaney nuorempi ja John Carradine. Ensin Chaney esiintyi mystisenä Alucardana ja myöhemmin Carradine Draculana kahdesti Erle C. Kentonin multihirviö-elokuvissa. Lugosi toisti vielä roolinsa Charles Bartonin Bud Abbott Lou Costello Meet Frankensteinissa (1948).

Suurin osa Dracula-filmatisoinneista on tehty vasta Hammerin vuoden 1958 version jälkeen. Christopher Lee sai tällöin oman tilaisuutensa, jonka käytti hyväksi. Draculasta tuli hänen ensimmäinen suuri menestyksensä, joka poiki Leelle mainetta, fanclubin sekä käytetyn auton. 60‑luvulle tultaessa kaikki tiesivät kuka on Christopher Lee. Ja yli neljänkymmenen vuoden päästä tästä, kaikki tietävät yhä kuka on Dracula: Christopher Lee.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Hammer iski vuonna 1957 kulta-arkkuun elokuvallaan The Curse of Frankenstein. Se oli Hammerin ensimmäinen suuri menestys ja samaa kaavaa päätettiin hyödyntää toistamiseen. Draculaa varten järjestettiin kokonaisuudessaan sama tuotantotiimi, ja näyttelijöidenkin puolelta löytyy monia tuttuja kasvoja. Paroni Frankensteinia näytellyt Peter Cushing sai kantaakseen tohtori Van Helsingin roolin, Valerie Gaunt muuntautui The Curse of Frankensteinin palvelustytöstä epäkuolleeksi palvelijattareksi ja Lee päätyi toistamiseen hirviöksi. Musiikin sävelsi James Bernard ja käsikirjoituksen loihti Jimmy Sangster. Kuvaajana loisti Jack Asher ja ohjaajana Terence Fisher, eli Hammerin paras tiimi. Elokuva toimii jokaisella osa‑alueella. Ei ollut ihme, että värillinen kauhuelokuva, joka ammentaa voimansa synkästä goottilaisesta kuvastosta kirkkaan punaista verta unohtamatta, nosti aikalaiskriitikoiden niskavillat pystyyn ja elokuva tuomittiin kuvottavaksi. Sitä Dracula ei suinkaan ole. Se on kaunis satu jossa kauhuelokuva genrenä vahvisti uuden väreillä kyllästetyn miljöönsä.

Ensimmäiset otokset, joissa Jonathan Harker, erinomainen John Van Eyssen saapuu syksyllä linnan luo, antoi tavattoman paljon kauhuelokuville vuosikausiksi eteenpäin. Harkerin inhimillinen hahmo ja hänen matkansa halki kuolemaa tekevän maiseman kohti Draculan linnaa, ja ne viettelykset jotka hän kohtaa, alustavat tarinan tulevat tapahtumat nerokkaasti. Lisää seuraa kun Harker näkee Draculan apurin vanhentuneen ruumiin arkussa. Puhutaan elokuvantekemisen hienoudesta, kun tekijät luovat kontrastin Harkerin nuoren ja puhdasihoisen, sekä tämän ystävän Lucyn mahdolliselle kohtalolle päätyä riutumaan vuosisadoiksi. Harkerin ja Draculan välinen kuvien ja sanojen kautta esitetty vuoropuhelu alustaa tehokkaasti kertomuksen Harkerin turmiosta sekä Lucyn (Carol Marsh) muuttumisesta kiltistä tytöstä kylmäksi yön olennoksi. Yksi kauhuelokuvien kirkkaimmista hetkistä koettaa, kun yö, hautausmaa ja lasta kammioonsa kuljettava elävä kuollut yhdistyvät Fisherin intensiiviseen ohjaustyöhön. Myös Van Helsingin ja Draculan viimeinen taistelu ansaitsee oman kiitoksensa, nivotaanhan siinä yhteen kaikki elokuvan teemat aivan ensimmäisistä mätänemiseen viittaavista kuvista alkaen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Hammerin Draculaa ei voi syyttää kuin pienimuotoisuudesta. Silti ei tule mieleen elokuvaa, joka olisi kyennyt enää tämän jälkeen muuttamaan Draculan olemusta yhtä peruuttamattomasti. Viimeinen merkittävä filmatisointi, Bram Stoker's Dracula (1992), palaa vanhaan lugosimaiseen teatraaliseen hahmoon, ja jää vajaaksi eläimellisyydessä, johon Hammerin versio luotti. Lee on kertonut elämänkerrassaan, kuinka katastrofaalisesti alkoi yksi ensimmäisistä Yhdysvaltojen näytöksistä: 50‑luvun kauhuelokuviin tottunut nuoriso ei tehnyt muuta kuin nauroi alkutekstien aikaan, odottivathan he näkevänsä lugosimaisen teatterihirviön, mutta kun Leen mustanpuhuva, syvä inhimillinen hahmo ilmestyi valkokankaalle, hiljeni koko sali. Draculasta tuli yhdessä hetkessä uskottava sekoitus vanhojen aikojen sivistystä ja kuoleman mukanaan tuomaa mitä raadollisinta raivoa. Unohtaa ei sovi myöskään elokuvan vaikutusta ympäri Eurooppaa. Muun muassa Mario Bava on yksi niistä ohjaajista, jotka kumarsivat Fisherin suuntaan. Hänen esikoisestaan The Mask of Satan (1960) löytyy monia hammermaisuuksia, kuten esimerkiksi ikkunasta tulvivan valon luonnoton peittyminen varjoon, sekä ristin jättämä polttomerkki iholla.

Onnistuneimmat kauhuelokuvat sisältävät myös psykologisia teemoja. Dracula jatkaa siksikin Hammerin yhteiskuntakriittistä pallottelua. Tarinan pinnan alta löytää helposti myyttejä niin naisen seksuaalisuudesta kuin tieteellisen maailmankuvan vaarallisuudesta. Hyveellinen nainen on aina koskematon, mutta nainen joka uhraa verensä vieraalle miehelle, tuhoaa samalla oman moraalinsa. Tästä ajatusmallista kehittyi suoranainen kauhuelokuvien klisee. Heti seuraavassa Draculassa kyseiseen teemaan yhdistetään myös seksuaalinen väkivalta. Vastaavasti tieteellinen eksaktius näyttäytyy liiankin kliinisenä. Van Helsingin tieteellinen maailmankuva tarjoaa inhimillisen turvan kaikkea yliluonnollista vastaan, mutta on pedanttiudessaan äärimmäisen kylmä. Ristiriita, johon Hammer palaa monissa elokuvissaan.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Osansa kritiikistä saa myös kristillinen etiikka. Yksin veri ja värit eivät tehneet elokuvasta sensaatiota.

Phil Hardy: "Kaikkein häiritsevin elementti on – ja jota muutamat kriitikot niin kovaan ääneen vastustivat – että monet sadistisista kohtauksista pannaan toimeen kristillisten moraalinvartijoiden toimesta: he ovat niitä jotka iskevät seipään seksuaalisuuteensa heränneiden naisten lihaan, eivätkä välitä heidän huudoistaan tai verestä joka pulppuaa ulos heidän ruumiistaan, vaan vailla armoa ajavat pois heistä nautinnon ja elämän niin että jäljelle jää pelkkä kuivunut ja sisäänsä käpristynyt noidan jäännös."

Teoksen tiedot:

Horror of Dracula

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Dracula, Prince of Darkness (Dracula – pimeyden ruhtinas, 1966)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Terence Fisher

Moninaisia kiistoja aiheuttanut Draculan ensimmäinen virallinen jatko‑osa muuttui todeksi vuonna 1966, kun Christopher Lee suostui viimein uusimaan roolinsa. Elokuvasta haluttiin tehdä uusi suuri Hammer-klassikko.

Dracula, Prince of Darknessin alku kuulostaa tutulta: Kahden pariskunnan lomamatka saa dramaattisen käänteen, kun he päättävät vierailla pienessä itäeurooppalaisessa kaupungissa. Matkan varrella he todistavat paikallisten asukkaiden alkukantaisia uskomuksia. Sattuma jättää heidät keskelle autiota tietä, eikä näköpiirissä ole mitään muuta kuin vanha synkkä linna. Hyväntahtoiset matkalaiset päättävät luottaa linnanherran vieraanvaraisuuteen ja perillä odottaa kuin odottaakin ystävällinen, mutta jokseenkin outo palvelija, Klove (Philip Latham). Ateria katetaan, viiniä kaadetaan laseihin, eikä isäntää ei näy missään. Yön saapuessa alkaa matkalaisista heikkohermoisin aavistella pahinta, mutta mitään ei ole enää tehtävissä. Seuraa yksi Hammer-elokuvien ikimuistoisimmista kohtauksista, jossa Dracula herätetään henkiin tuotantoyhtiön verisimpiin lukeutuvassa riitissä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Komeasta alusta huolimatta Leen paluu osui ongelmalliseen ajankohtaan. Hänen nimellään haluttiin elokuvaan ladata mahdollisimman paljon myyntiarvoa, mutta hänen aikansa valkokankaalla jätetään hyvin lyhyeksi. Ongelmat eivät loppuneet tähän: Osan Dracula, Prince of Darknessin budjetista söi sen kanssa rinta rinnan kuvattu Rasputin the Mad Monk. Elokuva kuvattiin kierrätetyissä lavasteissa kierrätetyillä rekvisiitoilla, ja käsikirjoituksen kanssa hätäiltiin (Kumpikaan käsikirjoittajista, Anthony Hinds tai Jimmy Sangster, ei halunnut nimeään alkuteksteihin). Polemiikkia on myös siitä kirjoittiko Sangster elokuvaan ainuttakaan repliikkiä Draculalle vai olivatko repliikit niin kauheita, ettei Lee suostunut lausumaan niistä ainuttakaan. Muutamissa kohtauksissa replikoinnin puuttuminen käy joka tapauksessa tuskallisen selväksi, sillä sen sijaan että Dracula sanoisi jotain, näytetään hänestä ylipitkäksi venytettyä reaktiokuvaa. Tämä ehkä selittää sen miksi kokenut Barbara Shelley näyttää olevan täysin pihalla kuvissa, joissa hän esiintyy yhdessä Leen kanssa. Omissa kohtauksissaan Shelley on kuitenkin erinomainen. Yhdestä näistä kohtauksista tuli Hammerin käänteentekevimpiin lukeutuva.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Shelleyn näyttelemän Helenin symbolinen joukkoraiskaus pöydän päällä on merkittävä pala Hammerin historiaa. Siitä on helppo lukea kauhuelokuvien nopea suunnan muutos sitten 60‑luvun puolenvälin, jossa eksplisiittisestä seksuaalisuudesta tuli merkittävä osa genren kuvastoa myös anglosaksisessa elokuvassa. Kohtaus toimi myös välietappina Veronica Carlsonin brutaalille kohtelulle Terence Fisherin synkimmässä elokuvassa Frankenstein Must Be Destroyed (1969), jossa raiskausteemaan ei enää pelkästään viitattu, vaan se materialisoitui todeksi tuottajien vaatimuksesta. Näyttelijät sittemmin kuvailivat kohtauksen tekemistä äärimmäisen kiusalliseksi. Myöhemmin 70‑luvun alkupuolella alettiin Hammerilla viljellä suorasukaista lesboilua (The Vampire Lovers, 1970), eksploitaatiota (The Legend of the 7 Golden Vampires, 1974) ja tirkistelyerotiikkaa (To the Devil a Daughter, 1976), mutta huolimatta tuotantoyhtiön kasvavasta panostuksesta erotiikkaan, pelattiin yhtiö ulos markkinoilta 70‑luvun puoleen väliin mennessä. Esimerkiksi Ranskassa samainen lähtölaukaus oli toteutunut jo 60‑luvun alussa Roger Vadimin lesbofantasian Et mourir de plaisir (1960) muodossa. 70‑luvulla Vicente Arandan raiskausfiktio La Novia ensangrentada (1972) sai Hammerien eroottiset teemat näyttämään koulupoikien puuhastelulta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Vuonna 1966 Hammerin Dracula, Prince of Darkness edusti joka tapauksessa Hammerin parasta ja rohkeinta tekemistä. Fisherillä oli jälleen käytössä huipputiimi – James Bernard, Bernard Robinson, Don Mingaye ja kuvaajana Michael Reed – mutta lopputuloksesta tuli ensimmäistä elokuvaa huomattavasti heikompi. Epäonnistumisen kruunaa jäällä tapahtuva loppuhuipennus, joka oli surkean tehosteensa takia vaatia Leen sijaisnäyttelijän Eddie Powellin hengen. Draculan hahmokaan ei ole ongelmaton. Ensimmäisessä osassa esiteltiin vuosisatoja elänyt myytti. Pahuuteen ja yli‑inhimillisyyteen oli siksi helppo samastua, kun taas tässä – kuten Jonathan Rigby huomauttaa – herätetään Dracula henkiin vain muutamaksi tunniksi, ennen kuin hän päättää päivänsä hyvin yksinkertaisella tavalla. Dracula on elokuvassa suorastaan inhimillisen heikko ja varsin helposti voitettavissa oleva olento. Syykin on selvä. Peter Hutchings kuvailee kirjassaan Terence Fisher (2001) kuinka ensimmäisessä osassa Draculan motiivit jäivät hämärän peittoon, koska tarinan käänteitä kuljetti Van Helsing tutkiessaan ikivanhaa myyttiä. Tämä säilytti mielenkiinnon myös Draculan hahmoon. Jatko‑osassa tätä mahdollisuutta ei enää ollut. Mimiikkaansa hyödyntävä Lee tekee sen minkä voi, mutta vain niiden kapeiden raamien sisällä jotka hänelle on annettu.

Loppupeleissä elokuva tarjoaa ainoastaan pari erinomaista kohtausta. Yksistään niiden takia tämä on silti nähtävä, ovathan ne tärkeä osa Hammer-elokuvien analogiaa ja kuuluvat kauhuelokuvien historiaan.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Dracula Has Risen from the Grave (Dracula nousee haudasta, 1968)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Freddie Francis

Dracula Has Risen from the Grave aloittaa siitä, mihin Hammerin edellinen Dracula-elokuva, Dracula, Prince of Darkness, päättyi. Terence Fisherin korvasi ohjaajana Freddie Francis, joka tunnettiin Hammerin studioilla paitsi erinomaisena kuvaajana myös tehtäväänsä pätevöityneenä ohjaajana. Käsikirjoittaja Sangsterin tilalle tuli puolestaan tuottajana paremmin tunnettu Anthony Hinds, joka kirjoitti yhden klassisimmista Hammerin aloitusjaksoista. Itse asiassa ensimmäistä kertaa kuvattiin saagan elokuviin prologi, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi.

Muita uutuuksia ovat entistä vauhdikkaampi kerronta, sekä myös näyttelijöitä inspiroinut sadunomainen miljöö, jossa Francis kuljettaa veristä tarinaa sarjakuvamaisin tehostekeinoin. Tuttua ja turvallista Hammeria puolestaan ovat sarjan ensimmäisestä elokuvasta lainattu kolmiodraama, kuten klassinen naiskuvakin, jossa tytön seksuaalisuus puhkeaa kukkaansa syntisten kosketusten myötä. Myös Hammerin ideologialle keskeinen oppipoika-opettaja ‑suhde – jossa nuorukaiset kuvataan fragiileina ja opastusta kaipaavina sankareina – kierrätetään taas kerran. Twistin tarinaan tuo kahden kirkonmiehen katastrofiin päättyvä matka Draculan linnanporteille. He kun haluavat sinetöidä pahuuden tyyssijan suurella ristillä. Kun heikkohermoisempi papeista kompuroi yön pimeydessä ja lyö päänsä kivetykseen – valuttaen verensä suoraan Draculan huulille – tulee hänestä kostoretkelleen lähtevän pahan oikea käsi.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kostoaan etsivä Dracula ei ollut mikään originaali idea. Monsignor Ernst Mullerin ja hänen veljentyttärensä taistelu pahan kiusauksia vastaan on toteutettu kuitenkin poikkeuksellisen romanttisessa miljöössä, jossa Marian ja Paulin öiset seikkailut kattoja pitkin ovat kuin viattomia päiväunia. Mariaa näyttelevä Veronica Carlson omien sanojensa mukaan nautti kuvaustauoista kierrellen Bernard Robinsonin luomissa tunnelmallisissa lavasteissa monine saduille tyypillisine elementteineen. Kokonaisuus onkin kuin kaunis painajainen, jota kuvaaja Arthur Grant ja ohjaaja Francis täydentävät lukuisten eriväristen kameralinssien avulla. Myös Christopher Leen hahmoa on terävöitetty. Tällä kertaa hänen syvään tunkevat ja vihaa sisällään kantavat silmät verestävät. Verellä on muutenkin aiempia elokuvia runsaampi merkitys, jonka suoruutta tehostaa yksinkertainen mutta tehokas dialogi.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Edellisten osien tapaan eroottiset viittaukset ovat jälleen kätkettyjä, eikä paljasta pintaa ole esillä kuin vilkkaan mielikuvituksen omaaville unelmoijille, mutta katsokaa mitä Lee tekee kädellään Marian sängyn vieressä olevalle nukelle samalla kun kumartuu juomaan Marian neitseellistä verta. Kuvien takaa löytyvä viesti on harvinaisen selvä. Ensimmäisen Draculan saaman kritiikin osalta on huomionarvoista, etteivät nuoria lihan himoihin langenneita naisia teurasta enää konservatiiviset tahot – ellei sellaiseksi lasketa Draculan apurina toimivaa langennutta pappia – vaan nyt paha pesee itse oman likapyykkinsä. Tässä mielessä kyseessä on aiempia osia säyseämpi kokonaisuus, jossa shokkiarvoja haetaan suoraan ruumiineritteiden kautta – ja niitä riittää. Francisin mottona on ollut vetää kaikki niin ylitse kuin hyvä maku suinkin vain sallii, alkaen alun hevosvaunuista joihin Dracula piiskaa vauhtia ennen näkemättömällä raivolla, puhumattakaan elokuvan lopetuksesta, joka kuljettaa tarinan fantastiseen kliimaksiin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Lopputuloksesta tuli valtaisa menestys, yksi Hammerin suurimmista. Verta, erotiikkaa ja popcorn-viihdettä osoittautui kokonaisuutena erinomaiseksi. Mutta niin viihdyttävä paketti kuin Dracula Has Risen from the Grave onkin, eivät lukuisat jatkuvuusvirheet ja Draculan suuhun kirjoitettu tyhjä dialogi antaneet odottaa hyvää tulevien jatko-osien suhteen.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Taste the Blood of Dracula (Dracula, paholaisen lähettiläs, 1970)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Peter Sasdy

Rooliinsa tuskastumaisillaan olevan Christopher Leen neljännen Draculan ohjasi unkarilainen Peter Sasdy, joka monen muun tavoin nousi Hammerin tiimiin tv‑sarjojen kautta. Hänen nopea pyrähdyksensä tuotantoyhtiössä kattoi kolme kokoillan elokuvaa joista parhaiten hänen tyylinsä pääsee oikeuksiin Elizabeth Bathoryn tarinaan pohjaavassa filmatisoinnissa Countess Dracula (1971). Edessä oli kuitenkin nopeasti se sama kohtalo joka koitti myös Alan Gibsonille, Brian Clemensille ja Roy Ward Bakerille: yritykset nostaa Hammer ylös suosta epäonnistuivat kerta toisensa jälkeen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Taste the Blood of Dracula ei onnistu lypsämään maitoa vanhasta lehmästä. Sasdylla oli käytössä joukko erinomaisia näyttelijöitä, joihin lukeutuvat kovaa nousua tehnyt seksisymboli Linda Hayden ja kulttimaineen haalinut Lee, sekä lupaavasti alkava käsikirjoitus. Ongelma puolestaan oli tuttu, kuinka saada tuoretta verta jo kolmesti kuopattuun ja ylösnousseeseen vampyyriin, tai edes ripaus siitä arvokkuudesta, joka hahmosta katosi elokuvasarjan toisen osan myötä. Ihme kyllä ongelma näyttää ratkenneen ainakin osittain Anthony Hindsin kirjoittamalla tarinalla, jossa kolme elämäänsä kyllästynyttä aristokraattia – veteraaninäyttelijät John Carson, Peter Sallis ja Geoffrey Keen – haluavat löytää jännitystä elämäänsä. Apuunsa he saavat Lordi Courtleyn (Ralph Bates).

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Courtley esittää herroille haasteen ja johdattaa heidät Draculan reliikkien luo. Haaste on saapua tulevana yönä vanhaan hautaholviin, jossa jokainen heistä saa käteensä verellä täytettävän pikarin. Herrojen muuntuessa vastahakoisiksi, muuntuu rituaali painajaiseksi: tapahtuu murha, ja miehet pakenevat takaisin perheidensä luo. He haluaisivat unohtaa kaiken, mutta paluuta ei enää ole – ovathan he maistaneet Draculan verta. Jokainen käsikirjoittaja-tuottaja Hindsin maneereista on ollut vielä toistaiseksi hyvässä käytössä, mutta sitten ilmestyy koko saagan suurin painolasti valkokankaille. Surullisesti Draculasta kertova elokuva voi hyvin aina kunnes nimikkohenkilö saapuu mukaan tarinaan. Sen jälkeen on kuin tornado pyyhkisi käsikirjoituksen yli vieden kaiken kehitystyön mukanaan ja viktoriaanisista perinteistä ammentava, sosiaalisia teemoja sisältävä tyylikäs kokonaisuus muuttuu täysin tyhjänpäiväiseksi kostotarinaksi.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Siinä missä Dracula: Prince of Darkness kierrätti edeltäjänsä ideoita, kierrättää sarjan neljäs osa Dracula Has Risen from the Graven vastaavia mutta sillä erotuksella että ideat hyytyvät tyystin ensimmäisen puolituntisen jälkeen. Tämän varmistamiseksi Leen suuhun on kirjoitettu idioottimaisia latteuksia, kuten "the first", "the second" ja "the third", eikä hänen hahmolleen ole keksitty mitään tekemistä. Milloin hän käy valkokankaalla sanomassa kaksi sanaa ja milloin hän kurkkii kukkaruukun takaa sillä aikaa kun hänen käskyläisensä suorittavat saamiaan tehtäviä. Samaan syssyyn näyttelijä jos toinenkin kadottaa roolinsa. Ensimmäisenä hukkaa hahmonsa viehättävää Alicea näyttelevä Linda Hayden. Hetkeä myöhemmin saman kohtalon kokee hänen rakastettuaan Paulia esittävä Anthony Higgins, jonka hahmosta kuoriutuu aneeminen Van Helsing ‑kopio.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Haydenin kohtalo on silti synkempi. Nähdäänhän Alicen ja hänen isänsä William Hargoodin (Keen) välisessä suhteessa Hammerin eroottisten teemojen kolmas kehitysvaihe: viittaus insestiin. Ilman Draculan läsnäoloa lopputuloksesta olisi saattanut syntyä uusia synkkiä uria ottava kauhuklassikko, To the Devil a Daughterin (1976) esiaste, jossa saatanalliset riitit ja aristokraattien harjoittama mielivalta kehittyvät moraalin rajoja etsiväksi jännitysnäytelmäksi. Mutta hukattu mahdollisuus on hukattu mahdollisuus. Haydenin komea roolisuoritus päättyy lapion heilahdukseen, jonka jälkeen Alicesta tulee täysin yksiulotteinen olento ilman minkäänlaista virkaa. Myös elokuvan lopetus on niin käsittämätöntä puuroa, ettei voi kuin ihmetellä mistä sarjan viidennen osan synty sai kipinänsä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Scars of Dracula (Vampyyrin arvet, 1970)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2/5

"It's one thing to look like death warmed up, quite another to look unhealthy... Everything was over the top, especially the giant bat whose electrically motored wings flapped with slow deliberation as if it were doing morning exercises." — Christopher Lee

Hammerista tulee kalkkuna

Hammerin Dracula jaksoi yllättävän pitkään yllättävän hyvin. Mitä oli jäljellä enää esimerkiksi Jason Voorheesista sarjan neljännessä osassa, puhumattakaan viidennestä jossa seikkailee enää pelkkä maski? Freddy Kruegerista ehti neljänteen osaan mennessä tulla tuhansien sielujen riivaama kauhusetä, joka taas kerran kuoltuaan halusi päästä kokeilemaan siipiään todellisessa maailmassa ja alkoi vainota sikiötä. Katkera Michael Meyers puolestaan halusi kostaa kokemansa vääryydet sisarentyttärelleen, mutta kohtasi kerta kerran jälkeen elävältä poltetun arkkivihollisensa tohtori Loomisin. Amityvillen paha henki pakeni ulos talostaan, jonka jälkeen talo muutti muotoaan kunnes oli nukkekoti. Tähän käytettiin noin kolme elokuvaa. Turhautunut Norman Bates soitteli yölinjalle. Chucky halusi naimisiin. Damien muuttui Deliaksi. Crittersit palasivat avaruuteen. Perästä seurasi Pinhead, ja Manaajan ohjasi Renny Harlin... Lista on loputon.

Näivettyneen elokuvasaagan oireet on helppo tunnistaa. Yksi keskeisimmistä tekijöistä on radikaali miljöön muutos, joskin poikkeuksiakin löytyy. Esimerkiksi jääräpäisen Children of the Corn ‑elokuvasarjan viidennelle osalle on annettu sangen originaali lisänimi: "Fields of Terror". Toisinaan yritetään palata alkuperäisteokseen tai sitä edeltävään aikaan, kuten käy Tremorsien (1990–2020) kohdalla. Tärkeää on myös, että elokuvan nimestä kasvaa sisältöä tärkeämpi myyntivaltti. Ei ole mitään väliä mitä nimikkopahis tekee kunhan se tekee sitä samaa kuin kaikki aikaisemmatkin kerrat, jotta vannoutuneet fanit saadaan huijattua goren perässä elokuvateattereiden ja videoliikkeiden kassoille. Varsinaiseen kalkkunakategoriaan päästään useimmiten kun hengentuotos alkaa muistuttaa enemmän tappajatomaatteja, myrkyllisiä kostajia tai trolleja – kuin sarjan originaalia avausta. Hammerin viides Dracula-filmatisointi ei ole tässä suhteessa poikkeus. Kriteerit kun eivät valehtele.


Scars of Dracula

Edellisten osien kierrättämisien jälkeen oli aika hakea vauhtia taas Bram Stokerin alkuperäisteoksesta. Scars of Draculaa olisi siksi mielekästä verrata vuoden 1958 Draculaan, jos vain elokuvassa olisi mitään ideaa. Vai miltä kuulostaa Dracula joka huitoo veitsen kanssa, tuijottaa tyhjyyteen, myrkyttää keiton ja antaa lepakon hoitaa kiusalliseksi käyneen pappismiehen? Hetkittäin tuntuu siltä kuin ohjaaja Roy Ward Baker yrittäisi tehdä syväanalyysin huonosta itsetunnosta kärsivästä vampyyrilordista ja hänen omituisista vieraistaan. Ensimmäinen vieras on nuori mies nimeltään Paul Carslon (Christopher Matthews), jonka kadottua häntä saapuvat etsimään hänen veljensä Simon (Dennis Waterman) ja tyttöystävänsä Sarah (Jenny Hanley). Seuraava tunti vietetään ihmetellessä heidän ja Draculan välistä kolmiodraamaa. Vaan missä luuraa tappajalepakko?

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Hammerin viides Dracula on sarjan ensimmäinen todellinen rimanalitus. Dracula huitomassa veitsellä, halvat lavasteet, kaiken päälle liimattu gore ja henkilöhahmot, jotka eivät reagoi ympäristöönsä mitenkään järkevästi, ovat vasta alkua. Tällä kertaa Draculan herättää henkiin paksu verta sylkevä lepakko, jonka lisäksi kreivillä on apunaan myrkytetty lihaliemi... Roolinsa kanssa tuskaillut Christopher Lee tiivisti lopputuloksen kahteen sanaan: "truly feeble." Tuottaja Aida Youngin sanat eivät ole sen lohduttavampia. Haastattelussaan vuonna 1996 hän toteaa pyyhkineensä koko elokuvan mielestään. Tämä on ihan ymmärrettävää. Elokuva tarjoaa kyllä verta ja nätin lopetuksen salamoineen kaikkineen, mutta käsikirjoitus on todella heikko ja tuotannossa on kiirehditty. Dialogi on tönkköä, eivätkä henkilöhahmot reagoi toisiinsa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Pientä vertailua on silti hyvä tehdä, toteutuvathan Scars of Draculassa kaikki ne heikkoudet jotka olivat ensimmäisen osan vahvuuksia. Kaikista selkeimmin tämä näkyy lavasteissa. Scott MacGregorilla ei ole ollut budjettia palauttaa elokuvaa aiempien osien väriloistoon: viktoriaaninen loisto on tyystin poissa, tilalla nähdään valkoista seinää. Samalla on tuhoutunut värien kylläisyys, joka muodosti tärkeän osan Draculan miljöötä ja kerrontaa. Simonin ja Sarahin saapumisesta ehtii kulua tuskin kolme minuuttia, kun Dracula jo kaappaa pyörtyneen Sarahin käsivarsilleen ja kantaa hänet syvemmälle linnaan veli Simonin ihmetellessä tapahtumien nopeita käänteitä. Entä kun puolalaista vientituotetta muistuttava lepakonkuvatus suorittaa joukkoteurastuksen paikallisessa kirkossa; eikö suuruudenhulluja suunnitelmiaan punovasta kulmahampaasta tule väkisinkin vitsi?

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Roy Ward Bakerin kohtalo oli ohjata sekä Hammerin mielenkiintoisimpia että huonoimpia elokuvia, joista Scars of Dracula kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan. Kyseessä ei ollut kuitenkaan viimeinen Dracula jonka hän ohjasi. The Legend of the 7 Golden Vampiresia ennen ehti valmistua vielä kaksi keskinkertaista elokuvasarjan jatko-osaa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Dracula A.D. 1972 (Draculan kosto, 1972)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Alan Gibson

Hammerin Dracula-sarjan kuudes osa valmistui viiden periodikauhun jälkeen. Sen idea oli tuoda roppakaupalla uusia aineksia loppuun palaneeseen konseptiin. Idea olisi saattanut toimia, jos elokuva olisi tehty alusta loppuun huolella. Tähän ei kuitenkaan enää Hammerin tuotantokoneisto antanut myöten.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Dracula A.D. 1972 kannattaa katsoa, jos ei keksi mitä sana Alucard tarkoittaa. Kyseisestä sanasta kun tehdään elokuvan juonen merkittävä käännekohta. Paljastetaan sen verran, että kaikki alkaa nätisti. Van Helsing ja Dracula – Peter Cushing ja Christopher Lee ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1958 – käyvät viimeistä taistelua 1800‑luvun loppupuolella. Dracula saa turpiinsa, mutta hänen onnekseen maailmassa riittää pahuuden palvelijoita, mistä johtuen hänen tuhkansa säästetään. Vihdoin vuonna 1972 tuhkille tulee käyttöä, kun nuorukainen nimeltä Johnny Alucard (Christopher Neame) päätyy puolivahingossa herättämään Draculan henkiin mustassa messussa seuranaan Van Helsingin jälkeläinen Jessica Van Helsing (Stephanie Beacham). Johnny ja Jessica saavat kuitenkin enemmän kuin tilasivat ja Dracula tilaisuutensa kostaa. Hän päättää tuhota kaikki Van Helsingin perilliset.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Dracula tulevaisuudessa. Kaksi sanaa, jotka muodostavat jokseenkin epätoivoisen lauseen. Ideoiden loputtua viiden aiemman osan myötä piti keksiä kokonaan jotakin uutta. Lisää epätoivoa löytyy elokuvan mainoslauseesta: "Past, present or future, never count out The Count!" Se on vähän kuin sanoisi, että missä ikinä ollaankaan, ei unohdeta vanhaa kunnon Draculaa, tai kuten ajatus alkuperäiselle kielelle kääntyy: "The good old fellow is here again!" Siinä missä ensimmäinen Dracula teki kauhusta puhdasta, riisuu Dracula A.D. hahmolta viimeisetkin arvokkuuden rippeet. Viidesti kuollut epäkuollut sinnittelee nyt tulevaisuuteen saakka, saa seurakseen raflaavia soundeja, typerää dialogia ja joukon hippejä. Positiivista on ainoastaan kahden Hammer-kaunottaren, Stephanie Beachamin ja Caroline Munron läsnäolo. Tarinan käännekohta on lainattu Robert Siodmakin Son of Draculasta (1943).

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Traagisesti kyseessä on kaikesta huolimatta parivaljakon ohjaaja Alan Gibson – käsikirjoittaja Don Houghton se parempi Dracula-elokuva. Vielä ei puhuta saagan surullisimmasta kohtauksesta, jossa Stokerin kirjoittaman – yhden maailmanhistorian myydyimmän – kirjan synnyttämä paha kuolee, koska Kristus sattui kantamaan päässään piikikästä kruunua.

Dracula A.D.:ssa pysytään vielä klassisissa elementeissä pukuja ja rakennuksia myöten sekä yritetään välttää kaikista pahimmat ylilyönnit. Tämä ei auta, koska elokuva ei tarjoa mitään muistettavaa. Se on sitä samaa vanhaa uudessa entistä rumemmassa paketissa. Molemmat Gibsonin Draculat oirehtivat aikakautta, jona Hammer alkoi olla elokuvayhtiönä menneen talven lumia. Tuotantotiimissä nähdään Hammer-veteraanit Don Mingaye, puvustuksesta vastaava Rosemary Burrows sekä leikkaaja James Needs, mutta kaksi vuotta myöhemmässä jatko-osassa, The Satanic Rites of Dracula, on mukana enää toinen Hammerin leikkaajista, Chris Barnes. Kaikki muut olivat lähteneet.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Satanic Rites of Dracula (Dracula elää ja voi hyvin, 1973)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.25/5

"There Is No Hope Left..."

Dracula A.D. 1972:n jatko-osassa Dracula jatkaa seikkailujaan nykyajassa. Maailmankuulu kreivi on päättänyt kehittää tappavan viruksen kostaakseen maailmalle. Maailmasta eivät kuitenkaan Van Helsingit lopu, joten hän saa vastaansa professori Larimer Van Helsingin (Peter Cushing), joka käy esi‑isiensä tavoin taisteluun yliluonnollista pahaa vastaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

The Satanic Rites of Dracula on oivaltava esimerkki Hammer-moguli James Carrerasin jääräpäisyydestä. Vuonna 1974 Hammer oli konkurssin partaalla, parhaat panokset oli käytetty loppuun, eikä tuotantoyhtiöllä ollut mitään mahdollisuuksia vastata kansainväliseen kilpailuun. Silti pukattiin ulos vielä kaksi Draculaa ja yksi Frankenstein. Jopa rooliinsa lopen kyllästynyttä Christopher Leetä maaniteltiin mukaan Dracula-sarjan viimeiseenkin osaan The Legend of the 7 Golden Vampires, josta tuli tissien, kungfun ja ihastuttavan Shih Szun kera Hammerin viihdyttävin vampyyriepisodi vuosikausiin. Tähti kuitenkin kieltäytyi, olihan rooli kiusannut häntä jo 15 vuotta. Siksi tämä jäi hänen viimeiseksi Draculakseen. Kenelle tahansa näyttelijälle leimautuminen yksiulotteiseksi karikatyyriksi on kova pala, mutta etenkin Leelle jonka ura pitää sisällään toistasataa roolisuoritusta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

The Satanic Rites of Dracula on viimeinen Hammer, jossa Cushing ja Lee nähdään yhdessä. Myös Freddie Jones, William Franklyn ja Richard Vernon kuuluvat elokuvan kokeneeseen näyttelijäkalustoon. Lisäksi halvan näköinen kuvaus tuo mukavasti potkua muutamiin elokuvan hetkiin, joista muistettavin koetaan synkässä kahleita sisältävässä varastotilassa. Valitettavasti itse pääpiru ei ole mitenkään tämän päivän hahmo. The Satanic Rites of Dracula olisikin toiminut paremmin, jos Dracula olisi jätetty kokonaan pois kuvioista. Se olisi kummasti vähentänyt tapahtumien naurettavuusaspektia, eikä jälleen kerran olisi tarvinnut kehittää täysin uniikkia, missään muussa vampyyrielokuvassa aiemmin käyttämätöntä keinoa surmata kyseinen verenimijä. Loppuratkaisu on tällä kertaa kaikessa suuruudessaan muistettava; muistettava, koska se on hyvin surullinen – surullinen, koska ottaa sydämestä nähdä Cushing ja Lee niin älyttömän absurdissa kohtauksessa, ettei Ed Woodkaan olisi moista keksinyt.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Apokalyptisena suuruudenhulluusvisiona elokuva tarjoaa silti jonkinlaista viihdykettä kaikille elähtäneen kauhun ystäville, varsinkin näin vuosikymmeniä myöhemmin. Omana aikanaan yleisö äänesti jaloillaan, eikä kriitikoiltakaan ollut luvassa suklaata – kohtalo jonka niin moni ajan Hammer koki. Tänä päivänä tunnelma on hieman sama kuin katselisi Köyliönjärven Lallia ajamassa vespalla pitkin Mannerheimintietä piispa Henrik kannoillaan, pyhä kirves kainalossa. Lisäksi hardcore-fanit voivat ihastella Leen värilinssejä, jotka mahdollistavat kolme eri tunnetilaa. Edessä olivat vielä viimeiset eläimelliset rääkäykset, viimeinen taistelu Van Helsingin kanssa ja punamusta viitta laskeutui Leen osalta lepoon ikuisiksi ajoiksi. Kolmekymmentäkuusivuotiaasta brittiläisestä tuntemattomuudesta oli kypsynyt 51‑vuotias tähti. Lee kertoi myöhemmin matkustaneensa Manastirea Snagovin luostariin Romaniaan. Siellä hän kohtasi silmästä silmään hänestä kuuluisuuden tehneen myytin. Oli aika jättää jäähyväiset.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Legend of the 7 Golden Vampires (Seitsemän vampyyrin legenda, 1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Roy Ward Baker, Chang Cheh

Hammeria myytiin vuoteen 1973 tultaessa pala palalta pois, kun Michael Carreras osti yhtiön isältään. Viimeinen yritys pelastaa brittikauhun lippulaiva jäi muutamaan elokuvaan, minkä jälkeen Hammer kohtasi saman kohtalon, joka oli aiemmin korjannut ulos markkinoilta Tigonin ja vei lopulta myös Amicusin hautaan vuoden 1975 alkupuolella.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Saadakseen uutta virtaa Hammerin kuihtuneeseen konseptiin, suuntasi Carreras katseensa Aasiaan ja lähti tekemään yhteistyötä Shaw Brothersin kanssa. Kutsuun vastasivat moguli Run Run Shaw ja hänen veljenpoikansa Vee King Shaw, joiden kanssa syntyi kaksi yhteistuotantoa, Shatter (1974) ja The Legend of the 7 Golden Vampires. Viimeksi mainittu tuli olemaan Hammerin viimeinen yritys hyödyntää Draculan mukanaan tuomaa markkina-arvoa. Christopher Lee ei enää palannut rooliin, mutta toinen vanha veteraani, Peter Cushing, suostui esiintymään vielä kerran Van Helsinginä. Hong Kongista mukaan lähtivät David Chiang (Vengeance, 1970) samoin kuin aikoinaan "miekkojen kuningattaren" Cheng Pei‑pein (Come Drink with Me, 1966; Golden Swallow, 1968) seuraajaksi kaavailtu Shih Szu (Jade Tiger, 1977). Skandinaavista naiskauneutta edusti Hammerin parista lehtien kansiin noussut norjalainen kaunotar Julie Ege (Creatures the World Forgot, 1971).

kuvituskuva c
kuvituskuva d

The Legend of the 7 Golden Vampiresin onnistuminen elää ja kuolee Cushingin ja vahvan roolityön tehneen Egen harteilla, sillä sympaattista veljeskunnan puhemiestä näyttelevä Chiang joutuu kamppailemaan suurimmat taistelunsa mitään sanomattoman brittidialogin kanssa. Myöskään Shih Szu ei pääse hyödyntämään kyvykkyyttään Mai Kwein roolissa vaikka tarjoaa mukavaa vaihtelua elokuvan taistelujaksoihin. Draculana nähtävä John Forbes-Robertson saa tilaa vieläkin vähemmän, eli vain kahden kohtauksen verran. Ylipäätään tarinankuljetus on taisteluiden väliin jäävien suvantovaiheiden täyttämistä, mikä jättää henkilöhahmojen kehittymiselle hyvin vähän tilaa. Yhdysvaltojen markkinoille tästäkin vielä karsittiin, ja elokuva pääsi levitykseen vasta toistakymmentä minuuttia lyhyempänä versiona vuonna 1979. Tarina Kiinaan saapuneesta Van Helsingistä, joka kohtaa myytin seitsemästä vampyyriveljeksestä ja heidän avukseen saapuneesta Draculasta, tuhottiin näin täysin eikä elokuvalle jäänyt muuta mahdollisuutta kuin flopata pahemman kerran.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Rahavirtoja saalistettiin kungfun ohella myös kevyellä eksploitaatiolla, joten vaatteita revitään rintojen yltä, alastomat tytöt vääntelehtivät sidottuina ja verta virtaa. Neljä vuotta aikaisemmin heti Dracula Has Risen from the Graven, tai viimeistään Taste the Blood of Draculan jälkeen, olisi Carrerasin yksinkertainen konsepti saattanut jopa toimia, sillä toisin kuin Dracula A.D. 1972:ssa onnistuu miljöön muutos erinomaisesti mantereen vaihtuessa. Taistelujen koreografiat suunnitteli Liu Chia-liang (Executioners of Shaolin, 1977; Eight Diagram Pole Fighter, 1983). Ohjaaja Roy Ward Bakerin ja koreografi Liun yhteistyö ei ole ollut kuitenkaan saumatonta, eikä taisteluissa päästä siksi lähellekään kungfu-cinemán kirkkaimpia saavutuksia, saati kaikkia niitä mahdollisuuksia joita genrejen yhdistäminen olisi voinut tarjota.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Modernin Lontoon tunkkaisten katujen vaihduttua Kiinan maaseutuun, olisi mielikuvituksen suonut päästä todella valloilleen. Mahdollisuudet nousta vuotta myöhemmin julkaistun Jimmy Wang Yu ‑klassikon Return of the Chinese Boxer (1975) tasolle kaatuvat lähinnä uusien ratkaisumallien puutteeseen. Wang Yu miksasi eri genrejä estottomalla asenteella, yhdeksänpiippuinen ase, zombiet ja dynamiitti kaikki hyödyntävät aasialaisen elokuvateollisuuden rikasta perintöä, kun taas The Legend of the 7 Golden Vampires kuorii ainoastaan hieman extraa pinnan päältä. Vasta loppupuolella mukaan saadaan dynaamisempia elementtejä, kun matkan varrella syntyneet romanssit joutuvat koetukselle.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Visuaalisesti komea tuotanto mädänneiden kiinalaisten vampyyrien vainoamasta pienestä kylästä ja kyläläisten taistelusta ikuista pahaa vastaan oli hyvä yritys Carrerasilta. Aivan viime vuosina elokuvan kulttimaine onkin ollut jälleen hitaassa kasvussa, ja kieltämättä The Legend of the 7 Golden Vampiresiin kiteytyy runsaasti nostalgiaa. Viimeistä kertaa kuullaan esimerkiksi James Bernardin säveltämää musiikkia pitkässä Hammer-tuotannossa. Huomiota kannattaa kiinnittää myös kuvaaja John Wilcoxin tallentamiin kirkkaisiin väreihin, jotka ovat tuulahdus tuotantoyhtiön kultaisilta vuosilta. Samoin on Peter Cushingin laita. Hän jätti Hammerin näiden yhteistuotantojen jälkeen, tai oikeammin Hammer lakkasi olemasta. Varomatonta katsojaa saattaa purra vielä lopuksi Shih Szu ‑kärpänen, joka johdattaa brittikauhun parista Shaw Brothersin rikkaaseen maailmaan. Tällöin hyllyyn tulee hankittua yksi jos toinenkin elokuva alkaen jo mainituista Chang Pei‑pein tähdittämistä ikivihreistä klassikoista.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria