Elitisti-Guru 2010

Koston käsi 14.6.2010 23:28
Namfoodle ( 14.6.2010 23:25)
"33/47 oikeaa vastausta". Siellähän se lukee.

Tarkoitin/tarkoitimme siis aikaisempaa Perhonen lasikuvussa-kuvaa.
Koston käsi 15.6.2010 00:25
JaJa ( 14.6.2010 23:07)
Matti Lehto ( 14.6.2010 21:08)
JaJa ( 14.6.2010 19:43)
(The Lukewarm.) ( 14.6.2010 19:40)
Mussuttajilta taisi mennä tyystin ohi se että Perhonen lasikuvussa kuvassa esiintyi niinikään elokuvan ohjaaja Julian Schnabel eli ei tämä nyt olisi pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä että ohjaajia kuvissa heiluu.

Tämän takia itsekin ihmettelin, että nyt vasta reagoidaan...

Ja kuinkahan moni tämän kuvan tunnistikaan? En minä ainakaan. Eikä kyllä tullut mieleen kierroksen jälkeen ottaa selvää onko kuvassa ohjaaja vai joku elokuvan hahmo. Että tuli joo yllätyksenä.

En muista enää kuinka moni tunnisti, mutta oli se selkeästi kierroksen helpoin kuva.

Merkillistä että Lukewarmille ja JaJalle tuli yllätyksenä se ettei kaikki tunnistaneet leffaa eivätkä tunnistaneet Julian Schnabelia eivätkä tienneet ettei hän esiinny elokuvassaan, koska nämä kaikki jutut olisi pitänyt tietää jotta olisi voinut vetää johtopäätöksen että gurukuvissa voi esiintyä myös "ohjaaja ja näyttelijä jauhavat pillujuttuja"-kuvia. Jos oisin leffan tunnistanut ja hiffannut että kuvassa on ohjaaja ni olisin toki reagoinut aiemmin, linjaukset olisivat selvät, olisin vastannut TWBB, pistetilasto näyttäsi monen muunkin kuin itseni osalta erilaiselta eikä tarttisi mussuttaa.

Tässä nyt tuntuisi olevan liikaa triviaaleja juttuja jotka olisi "pitänyt tietää" kun ennen tuntui riittävän että tietää mistä elokuvasta mikäkin kuva on.

Toivottavasti ei nyt jengillä mene hermo mussutukseen, ajankuluahan suurimmaksi osaksi tämäkin (toki katkeraa sellaista kun sijoitus tippui ja into jatkamiseen laantui, heh).. Mutta mua kyllä ihan oikeasti kiinnostaa yleisesti mikä guruskaban varsinainen luonne ylipäätään on, siksi ois mielenkiintoista tietää millanen se Vuokralainen-kuva oli, mikä oli siitä syntyneen väännön lopputulos jne. Jostain oli kuitenkin jäänyt vahva päähänpinttymä ettei mainitunkaltaisia kuvia gurussa "voi olla", enkä näköjään ole ainut kenellä tämä päähänpinttymä oli.
Humphrey Bogart 15.6.2010 00:42

En mä edes kiinnittänyt mitään huomiota tohon toiseen hemmoon, kun heti DDL kiinnitti huomion. Otaksuin sen heti olevan TWBB ja sehän oli helppo sitten tarkistaa IMDB:n photograpseista. Paitsi tietysti jos toikin tarkistusmahdollisuus on pannassa Googlen lisäksi. Muuten on kyllä mainittava ettei ole juuri tullut käytettyä aikaa tällä kertaa googleiluun/IMDB:n käyttöön, jos elokuvan on tunnistavinaan sitten se on helppo tarkistaa eikä siinä sen kummempaa.

JaJa 15.6.2010 01:38

En ymmärrä miten Bitnikin aiempina vuosina vetämät gurut liittyvät tähän, koska eihän Bitnik ole tätä vetämässä. Vaikka olenkin itse niihin osallistunut, niin ei minulla ole mitään tiukkarajaisia sääntöjä jäänyt mieleen ja jos olisikin, niin miksi minun tarvitsisi niitä noudattaa. (toki olisi tällöin ilmoittanut etukäteen millaisia kuvia saattaa tulla, olisi se kyllä ollut aiheellista nytkin mutta nyt on myöhäistä) Tuskin missään on listattu gurusääntöjä mitenkään seikkaperäisesti?

Molemmat käytetyt behind the scenes ‑kuvat, eli Lasikupu ja There Will be... olivat harkittuja valintoja. Niinkuin aiemmin sanoin, niin seuraavana alkavasta kierroksesta eteenpäin niitä ei enää tule, jotta vastaavanlaiselta hämmennykseltä voitaisiin välttyä. Jos kuvia tulee jostain muusta lähteestä kuin suorana kuvana itse elokuvasta, niin ilmoitan niistä erikseen foorumilla kierroksen vaihtuessa.

Googlettaminen ja muiden apuvälineiden käyttäminen on edelleen kiinni vain kilpailijan omasta moraalista.

Voittajat eivät mussuta.
Koston käsi 15.6.2010 03:30

Niin, eli samaa mieltä tässä ollaan. Jos kerta 9 (?) vuoden aikana opitut käytännöt eivät välttämättä päde (vaikka päällisin puolin mikään ei ole muuttunut paitsi vetäjän nimimerkki), olisi siitä ollut aiheellista ilmoittaa etukäteen. Old habits die hard. Nyt homma selvisi vähän myöhässä mutta selvisi kumminkin ja karavaani kulkee.

Ja vaikka nyt selvisi ettei bitnikin vetämät gurut liity tähän niin mua yhä kiinnostaa mikä oli konsensus aikaisemmin vastaavien kuvien suhteen myös siksi että saataan olla väärässä koko "käytännön" suhteen ja TWBB:n kaltaiset kuvat ovat voineet olla kosher ennenkin (muistin varassa kun mennään). Eli selviäisi mussutanko pikkujutusta vai täysin turhasta. Tulisi samalla lopullinen selvyys myös Bittiksen gurun linjauksista eikä tarvitsisi mahdollisen uuden Bittis-Guru-kierroksen alkaessa puida taas samaa juttua.

Kello on puol neljä ja mulla on viiiiiiitun tylsää.
Jeremias Rahunen 15.6.2010 08:31

Onko aikaisempien vuosien Guru-tuloksia missään nähtävissä? Voisi hieman verrata omaa tulostaan vuosien varrella. Vai onko nyt eri määrä kierroksia kuin aiemmin. / muuta joka ei mahdollista suoraa vertailua.

JaJa 15.6.2010 09:07
Matti Lehto ( 15.6.2010 03:30)
Ja vaikka nyt selvisi ettei bitnikin vetämät gurut liity tähän niin mua yhä kiinnostaa mikä oli konsensus aikaisemmin vastaavien kuvien suhteen myös siksi että saataan olla väärässä koko "käytännön" suhteen ja TWBB:n kaltaiset kuvat ovat voineet olla kosher ennenkin (muistin varassa kun mennään). Eli selviäisi mussutanko pikkujutusta vai täysin turhasta. Tulisi samalla lopullinen selvyys myös Bittiksen gurun linjauksista eikä tarvitsisi mahdollisen uuden Bittis-Guru-kierroksen alkaessa puida taas samaa juttua.

Kello on puol neljä ja mulla on viiiiiiitun tylsää.

Eiköhän Bittis jossakin vaiheessa ilmaannu tänne kertomaan asiasta. Toivon mukaan ainakin.

Jeremias Rahunen ( 15.6.2010 08:31)
Onko aikaisempien vuosien Guru-tuloksia missään nähtävissä? Voisi hieman verrata omaa tulostaan vuosien varrella. Vai onko nyt eri määrä kierroksia kuin aiemmin. / muuta joka ei mahdollista suoraa vertailua.

Tuskin ainakaan Elitistillä on noita tallessa. Bitnikillä itsellään saattaa olla.
Red Right Hand 15.6.2010 12:01
(The Lukewarm.) ( 14.6.2010 19:40)
Mussuttajilta taisi mennä tyystin ohi se että Perhonen lasikuvussa kuvassa esiintyi niinikään elokuvan ohjaaja Julian Schnabel eli ei tämä nyt olisi pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä että ohjaajia kuvissa heiluu.

No itse tulin messiin vasta tätä edellisellä kierroksella, eli en ole mitään snaabeleita ollut näkemässä. Kuten sanottua, behind the scenet ovat mielestäni ihan ok, mutta tällä kertaa kuvallinen informaatio (eli joku pössyttelijältä näyttävä heppu nuhjuisessa nykypäivän svetarissa) oli vain niin paljon ristiriidassa elokuvan maailman kanssa että.

Tietty nää tyypit jotka lukevat päivät pitkät juorulehtiä, tietävät miltä joku Anderson näyttää, mutta itseäni ohjaajat kiinnostavat henkilöinä erittäin vähän jos ollenkaan, joten (elossa olevista) ohjaajista tunnistan suunnilleen ne tunnetuimmat (tyyliin Jackson, Eastwood, Spielberg, Godard, Polanski jne.).

Tottahan toki se sapettaa että tunnistin elokuvan HETI, mutta vastasin silti väärin ja yhdeksän sijasta tuli neljä pistettä. Mutta joo, jos käytäntö muuttuu, niin hyvä niin.
Artisan 15.6.2010 22:10

Äh. Tunnistin There Will Be Bloodin, mutta koska kuva ei ollut elokuvasta, oletin ettei se ollutkaan se. Mutta lisäksi olisin tunnistanut myös Man Bites Dogin! Onko tuo vanha kääpä sen ohjaaja sitten? Se oli vain heikko aavistus, mutta en viitsinyt vastata kun en ollut varma. Uudet kuvat ovat mahdottomia, niin kuin edellisetkin olivatkin, vaikka niistä pari tiesinkin, vaikka en vastannutkaan.

Jakel 15.6.2010 22:22

Kolme kertaa unohtanut vastata, mutta eipä sieltä kovin montaa pistettä olisi tullut vaikka olisinkin lähettänyt... Pohjalta voi vain nousta.

JaJa 15.6.2010 23:25

Helppo kierros meneillään!

Griffin 16.6.2010 19:08

Minulla on muistaakseni kaikkien aiempien kisojen tulokset tallessa kun tilastofriikkinä on tullut laskeskeltua pitkän juoksun pistetilanteita. Nyt ei ole paljoa jaksanut osallistua kisaan, mutta on ollut sen verran vaikeita kuvia, että sijoitus ei olisi paljoa parempi mitä tälläkään hetkellä. Aiempien kausien kiistanalaisimmat kuvat ovat olleet Usual Suspects ja Roots, mutta en muista että niistä mitään sen kauheampaa debattia olisi käyty.

Humphrey Bogart 18.6.2010 02:30

Roots oli sinetti sille ettei tv-sarjoja Guruun. Usual Suspectsia en edes muista. Maraton-taulukko on ainakin jäänyt edelliskerran jälkeen väliin. Tosin ykkösestä ei taida olla epäselvyyttä.

Mika 20.6.2010 07:49
JaJa ( 15.6.2010 23:25)
Helppo kierros meneillään!

Näin parin kierroksen jälkeen vaikeustaso on aika lailla samaa luokkaa kuin aikaisemmissa guruissa. Suurinpiirtein

kaksi helppompaa kuvaa ja sitten kaksi hankalampaa per kierros. Parilla alkukierroksella saa tulla virheitä, mutta

sitten ratkaisee tasaisuus. Eiköhän kolme oikein/kierros riitä pääsyyn kärki kolmikkoon.
JaJa 20.6.2010 22:15

Kierros on vaihtunut.

Yllättävän moni veti täydet pinnat viime kierrokselta, alkava kierros on toivoakseni hiukan haastavampi. wink.gif