Elitisti-Guru 2010

myky 5.3.2016 20:11

Totta turiset. No ainakin tietämättömille tuli infoa (onko niitä edes muita kuin minä). Itse pystyn kuvan tai siinä olevan näyttelijän perusteella tietämään/päättelemään kyseisen elokuvan noin 30% todennäköisyydellä suoraan, mutta siihen se jääkin. Loput leffa-arvaukset ovatkin helvetillisen tutkimisen tai puhtaan arvauksen tuotteita. Aikoinaan kävin jopa kiertämässä jokaisen vuokraamossa olevan elokuvan kannet, jotta saisi inspiraatioita (hulluutta tuokin).

Leffoja on tullut katsottua vuodesta 1980 alkaen todella ahkerasti (ei syntymävuosi, vaan vuosi jolloin tuli ensimmmäinen VHS ‑nauhuri vuokrattavaksi paikalliselta bensa-asemalta ja sen jälkeen alkoikin armoton jano nähdä lisää leffoja). Ensimmäiset vuokraukset olivat joku vuoristokiipeily ‑elokuva (ehkä tehtävä alpeilla) ja Riemukupla. Sitten tuli ensimmäinen leffa-kanava "Filmnet" kaapeliverkkoon ja sitä rataa :)

Neon Maniac 5.3.2016 20:24

Jassoo, että noinkin visvainen vilunkipeli on mahdollista näillä tiluksilla? Ensimmäinen kerta, kun kuulen. Tähän saakka ollut autuaan tietämätön moisen selkärangattomuuden mahdollistavasta muodollisuudesta. Mainiota aivojumppaa, johon on tullut otettua osaa juuri em. tähden. Lienen ilmeisen onnellisessa asemassa sillä kaikki omat veikkaukset ovat perustuneet, ja perustuvat täst'edeskin, yksinomaan henkilökohtaiseen muistikuvaan haetusta elokuvasta. "Kisafiilis"... Kilpailuko tämä onkin?

Edit. Yksi haastavimmista oli taannoinen kuva Arizona kytästä jota en yhdistänyt ysäriin, huolimatta moottorikulkukaluston osittain ajankohdalle otollisesta mallistosta.
myky 5.3.2016 20:46

Tähän näköjään ns. "helvetin vanhaan apuvälineeseen" törmäsin vahingossa vasta nyt tammikuun alussa, kun painoin vahingossa hiiren oikeaa nappia. Ihmettelin mikä hemmetin Hae kuvaa ‑toiminto tämä on. Vasta tällä viikolla tajusin/päättelin, että eipä tuota kukaan muu käytä kuin minä ja Mika. 

Eihän tämä mikään kilpailu ole, mutta kun olen osallistunut tähän kisaan vuodesta 2001 asti pelkällä perstuntumalla, niin halusin että jokainen on samalla viivalla. Muuten tässä kisassa ei ole mitään järkeä. Saa käyttää mutta ei ole pakko. Mutta kun ei pysty valvomaankaan sen käyttöä, niin kaikille tämä niksi tiedoksi.

Edit: Itselleni tuli arizona ‑kyttä tärppi tuli täysin vahingossa kokeilemalla. Mitä tuli Bad Boys 2:n, niin se taas oli piirtynyt verkkokalvoille sen verran hyvin, että oli suora tieto. Kohtaus kun oli suora kopio Jackie Chan Police Story 1:stä, niin särähti silmään heti ensi-illassa.

seagull 5.3.2016 21:09

No kisa tuo varmasti joidenkin mielestä on juontaen juurensa alkuaikoihin, jolloin guru oli vähän vakavahenkisempi. Ei tällaisista ns vääristä keinoista muuten keskusteltaisi tai kukaan niitä muutoin toisi esiin, ellei hommassa haluttaisi pitää varsinaista elokuvatietoutta mukana. Paremmuusjärjestys mitataan kuitenkin näkyvillä olevista järjestysnumeroista ja oikeat tiedot mitataan pisteillä, joten vähintään jonkinlaista leikkimielistä visailua edelleen pohjimmiltaan käydään. Kuvien tunnistaminen ei toisaalta välttämättä kerro oikein mistään muusta kuin kiinnostuksesta jonkinlaiseen elokuvavisailuun, jossa paremmutta tosin mitellään kuvantunnistamisen kautta. Itseä ei tosin ole kiinnostanut tämän tyyliset jutut enää pitkään aikaan.

Neon Maniac 5.3.2016 21:29

Hehe, klikkasin sitten TOP-50:ä ihka ensimmäisen kerran (kertonee jotain). Tosiaan, julkinenhan tuo ilmeinen "arvojärjestys" on. Oma osallistumishalu ottanut tuulta sitten '13.

MiR 5.3.2016 23:37

Onhan tuo ikävää, että tuolla tavalla voi huijata – sitähän se oikeasti on. Itse päädyin laittamaan kuvia Guruun siitä yksinkertaisesta syystä, että kun sinne ei niitä enää tullut ja pidin kisasta ja sen perusidesta niin paljon, niin ajattelin että pistetään kisaan taas henki päälle. Täältä on tulossa lisää kuvia tasaiseen tahtiin "huijasitte" tai ette.

Neon Maniac 6.3.2016 06:38
MiR (5.3.2016 23:37)

Täältä on tulossa lisää kuvia tasaiseen tahtiin "huijasitte" tai ette.

Bueno. Tällaista tule toisaalla harrastettuakaan, joten antaa palaa vaan. Eipähän suotta näivety pois sekään.
Conan Troutman 6.3.2016 13:18

Miksi huijata visassa, jonka osanottajia ei tunne ja josta ei voita mitään? Millaista paremmuudentuntoavoi saada Elitisti.netin kuvavisasta ? Lopetin kuvavisailun vuoteen 2015, kun hauskuus loppui.

Nyt ainakin tiedän, miksi loppui. Silloin tällöin kuitenkin lisäilen omia kuviani visaan ja olin tänään laittamassa pari lisää. Täytyykin harkita uudestaan...
C.W. Leadbeater 6.3.2016 13:34

Ai se on noin helppoa? Enpä aio silti mokoman takia asentaa uusia selainta, koska itseäänhän siinä vain puijaa, kun dopingit ovat nyt kaikkien tiedossa. Kieltämättä vähän ihmettelin, että onpa myky skarpannut tänä vuonna, kun pysyy noin hyvin Mikan kintereillä.

Onhan kaikenlaisen tiedonhaun tuomittavuudesta keskusteltu gurukisojen alusta asti, ja muistaakseni vihjeiden etsimistä, päättelyä sekä varmistavaa vertailua on pidetty vähintäänkin harmaalle alueelle astumisena. Mikahan jopa joskus paljasti oman järkeilymetodinsa ihan esimerkin kautta. Nykyisessä systeemissä, jossa vastausta ei tarvitse lukita, salapoliisihommat on voinut pitkälti korvata silkalla arvailulla – ja silti pisteitä menee jatkuvasti ohi, kun ei vain muista kokeilla oikeaa vaihtoehtoa.

Pisteiden nollausta en kannata (kröhöm) saati kisan lopettamista. Kuvien lisäämiseen vain enemmän omia kuvaruutukaappauksia netistä helposti löytyvien stillien sijaan, niin välineurheilun edut kaventuvat.

Neon Maniac 6.3.2016 15:21
Conan Troutman (6.3.2016 13:18)

olin tänään laittamassa pari lisää. Täytyykin harkita uudestaan...

Älkää nyt vittu ruvetko tuollaisen tähden nihkeilemää. Meitä omantunnon omaavia osallistujia lienee kaikesta huolimatta yhä se enemmistö.
myky 6.3.2016 16:50

Noh nykyinen järkeilymetodi käskikaksikolla on juuri tuo kuva haku ‑toiminto normaalin perstuntuman lisäksi. En tietysti voi sanoa Mikan puolesta mitään tai vastaan, sillä tämä on vain arvaus. Mutta kun katsoo kärkinelikon tuloksia viimevuodelta niin kävi mielessä että jostain saadaan apua:

1. 1283.96 2834.87 78.28% (555 / 709) Mika 2. 643.69 1280.35 40.79% (321 / 787) myky 3. 637.74 1284.85 39.90% (310 / 777) Conan Troutman 4. 625.94 1245.05 38.88% (304 / 787) C.W. Leadbeater

Nyt kun huomasin tuon toiminnon, niin 9 viikon ajan jokaisessa vaikeassa kuvassa oli kaksi täysin oikeaa vastausta ja nolla yritystä, eli minä ja Mika. Yksi tai kaksi kertaa olisin pitänyt vielä mahdollisena, mutta viikosta toiseen sama kaava ei ole mahdollista ilman tuota apuvälinettä. Jos vaikeaa kuvaa ei löydy kuva haulla, niin silloin ei ole Mikakaan saanut pistettä. Silloin on joku muu saattanut saada tärpin ja tuolloinkin yrityksiä kuvalla on ollut noin 50. Näin ollen päättelin, että sama metodi käytössä sekä minulla että Mikalla. 

Ei ole hauskaa kisailla pelkkää Mikaa vastaa, joten heitin tuon porsaanreiän esille.

Viimevuonna oli niin saatanan kova vääntö meikun ja Conanin ja C.W:n välillä, että tuli hiki joka ikinen viikko. Sijat vaihtuivat viikottain ja oli kunnon kilpailun makua ilman mitään apukonsteja. Tuli melkein mieleen tuo ensimmäinen guru-kisa vuodelta 2001, missä minä ja Mika taisteltiin kärkisijasta ihan tosissaan.

Itse jään odottelemaan, että nykyinen kolmonen eli sinä C.W pingot tuolle 264 pisteille, niin meikku iskeytyy takaisin mukaan kilpailuun ilman chromea. Mika suosittelen samaa.

EDIT: Ja korostan vielä että tämä ei ole mikään lynkkaus itseäni tai Mikaa kohtaan, vaan tuo väline on ollut täysin kaikkien saatavilla, mutta nähtävästi vain me kaksi tajusimme käyttää sitä. Siksi olisikin mielenkiintoista nähdä, että kun jokainen käyttää tuota, niin miten tasainen ja tiukka kisa saadaan. Itse voin taata, että en käytä tuota tekniikkaa enää, mutta voinko olla varma muista ja luottaako kukaan enää 100% rehelliseen kisaan? Jos vaikka viime metreillä on hitonmoinen taistelu voitosta, niin voitteko olla varmoja ettei kukaan klikkaa oikeaa hiiren nappia? Joten miten toimitaan? Luotetaan vai käytetään. Jos käytetään, niin minä ja Mika vedetään jarrut päälle ja kun 264 kilahtaa tauluun, niin sitten katsotaan kuka on kuka. Ja Conan älä nyt perkele luovuta. Sinun kanssa/sinua vastaan kisaaminen oli parasta pitkään aikaan. 

QCine 6.3.2016 19:36

"Pahimpia vastustajiamme olemme me itse"!

Kukin tavallaan, itse en edes harkitse kuvahakuja. Koen guruilun paitsi tietovisana, myös oman visuaalisen muistin terveellisenä testaajana. Ja toki myös tylynä, tarpeellisena muistuttajana siitä, miten vähän loppujen lopuksi tietää taiteenlajista, jota on harrastanut koko ikänsä. Ehdottomasti ylläpidon arvoinen elitisti-perinne.
Artisan 6.3.2016 20:09

No on tämä kyllä vähän masentava tieto etenkin nyt, juuri kun innostuin välivuoden jälkeen guruilusta uudelleen. Kieltämättä pikkuisen ihmetytti kun latasin tuon yhdeksän kuvan putken ja sitten Shamesta Mean Girlsiin ilmestyi ensin yksi ja heti kohta toinen tunnistus melkeinpä sitä mukaa kun kuvat tulivat näkyville. Tuntui vähän ihmeelliseltä, mutta tämä tietysti selittää asian. Hyvä että edes Bad Boys II oli hieman haastavampi. Kuvakaappauksia olen käyttänyt pelkästään jo vuosia mutta selvästi sekään ei tässä auta kuin satunnaisesti. Nyt kun katson noita viimeksi lataamiani kuvia niin ilmeisesti mustavalkoinen perseenkuva 2991 ja naisposeeraus 2986 eivät ole Chromella löytyneet mutta kaikki siitä välistä kyllä.

Tuossa riittävän haastavien kuvien hakemisessa on vaan aikamoinen homma eikä sitä vaivaa oikein viitsisi nähdä jos tietää että kilpailijat käyttävät kyseenalaisia apukeinoja. Itse en ole tämmöisistä mahdollisuuksista edes tiennyt joten oma tulokseni on kyllä rehellisesti ansaittu ja osittain siksi tietysti aika vaatimaton. Eikä apuvälineiden käyttö kyllä kiinnostaisikaan. Pitää miettiä jaksaako tämmöistä jatkaa.

seagull 6.3.2016 20:39

Kiinnostavintahan tässä kuviossa on enää se, että tapahtuuko lähiaikoina tahallisia romahduksia. Vai nousevatko kaikki yhtäkkiä samalle tasolle. Gurussa on ulkopuoliseksi jättäytyneen silmin jopa havaittavissa draamaa.

myky 6.3.2016 21:11

Yksi romahdus tulee välittömästi. Muista en tiedä. Mika on varmasti helvetin kova tietäjä ilman apujakin (sen kertoo jo alkuaikojen voittoputket kun google oli vielä siittiöinä palleissa), mutta viimevuoden murskavoitto oli hieman outo tai ainakin suuri tilastollinen poikkeama. Nyt seurasin, tutkin ja ihmettelin 9 viikkoa ja katsoin miten peli etenee kun tasataan puntit.

Jos Mika on ollut täysin tietämätön asia suhteen, niin nöyrimmät pahoitteluni. Mutta jos käyttää tuota ns. apukeinoa, mitä nyt ei ole varsinaisesti kiellettykkään (ja miten voisikaan, jos tämä tuli 99% osallistujista täytenä yllätyksenä), niin voisi ainakin kertoa oman näkemyksen asiasta ja himmailla chromen käyttöä.

Toinen taktinen veto tai apu on erittäin vaikeiden kuvien itse lisääminen jos käydään kamppailua kärkisijoista. Huomasin sen viimevuonna että silloin tunnistusprosentti paranee ja pääsee tasoihin toisen kanssa vaikka ei ole yhtä monta oikeaa vastausta. Tämä toimii vain ja ainoastaan kun tiedät että kuvaa ei voi löytää hakutoiminnolla ja sen että sen arvaaminen on lähes mahdotonta. Näin voit olettaa että kilpakumppanisi ei saa ainakaan sinun kuvista pisteitä. Toki vastapeluri voi lisätä omia kuvia, mutta tilastoja tutkimalla pystyy päättelemään ketä vastaan se puree ja se että salainen ase sitä vastaan on näköjään ollut chrome.

Itse en ole ikinä lisännyt yhtään kuvaa kisaan ja en sitä teekkään niin pitkää kun kisailen. Mutta tämä nyt ei varmaankaan tullut yllätyksenä vai tuliko tämäkin?