Elitisti-Guru 2010

myky 6.3.2016 21:49

Poistin itse postaukseni. Ajattelin empiiristä koetta, mutta tuskin tuota tarvitaan, eikä se olisi moraalisestikkaan oikein. 

C.W. Leadbeater 6.3.2016 22:14

En ole edes tutkinut, miten prosentit vaikuttavat omaan rankkaukseen, koska tätä ennen olen lisännyt vain muutaman kuvan. Tunnistusten määrästä on ollut helpompi hahmottaa, miten hyvin pysyy lähimpien kisaajien kyydissä. Ja vaikeiden kuvien lataamisessa on tietty se vaara, että pahin kilpailija nappaa tuplapisteet, jos sattuu olemaan ainoa tietäjä. Omalle kohdalle osuneista bonusautomaateista tuoreimmat Kenelle kellot soivat ja Deadbeat at Dawnin tunnistin ensinäkemältä, joten niitä ei tarvinnut arvailla. Sen sijaan oli mielenkiintoista seurata, kuinka monta yritystä kuvat keräsivät viikon aikana ja miten veikkailu kiihtyi umpeutumisen lähestyessä.

Tuurilla näkyy olevan suuri osuus myös jatkuvassa sarjamuodossa. Esimerkiksi viime vuoden lopulla suht turvalliselta näyttänyt 30 pisteen etumatka hupeni itselleni mahdottomiin kuviin parissa viikossa, eikä sen jälkeen ollut enää mitään mahdollisuuksia päästä takaisin palkintosijoille.

myky 6.3.2016 22:34

Nopea googletus ja tuo reverse image search engine julkaistiin noin vuoden 2011 kesäkuun paikkeilla. Vaikea sanoa, mistä asti sitä on käytetty, vai onko sitä edes kukaan muu käyttänyt kuin minä tänä vuonna. Tuon yllämainitun kokeen idea oli luoda mahdoton kuva (muokata itse tunistamattomaksi) ja lataa se nettiin metadatalla, missä kerrotaan mistä leffasta se on. Jos "hae kuvaa" toiminnon käyttäjiä olisi useampi, niin näin olisi saatu varmistus sen käytöstä. 

Ilmeisesti tämä oli hyvä juttu, että nostin tämän ns. epärehellisen apukeinon tietoisuuteen. Herättää keskustelua ja muutenkin on ollut mielenkiintoista/mukava kuulla muiden rehellisiä onnistumisia ja jännittelyä. 

Humphrey Bogart 6.3.2016 23:49

Gurukin herättää vuosien jälkeen keskustelua! No, eipä tällainen ympärivuotinen kisailu tietenkään aiheuta sellaisia intohimoja kuin ne oikeat guruilut aikanaan. Itse on tullut enemmänkin innostuttua osallistumaan Guruun viimeisen reilun vuoden aikana. Toki sitä ennenkin satunnaisesti mutta kun tulikin sattumoisin sellainen tiukka kilpailutilanne, niin huono häviäjä ‑syndrooma otti vallan ja on tullut käytettyä enemmänkin aikaa kuvien miettimiseen. Toki hiukan uudenkin kauden alkaessa kisailua on latistanut heti tuollaiset ylivoimaiset kisailijat ja onhan toi tiedettyjen kuvien määrä parhailla ollut aika uskomaton, että kieltämättä sitä miettii millä pelillä tuollaisia tuloksia revitään. Muistan kyllä Leadbeaterinkin mainitseman Mikan muinaisen selostuksen kuinka hän jonkin vaikeammankin kuvan ratkaisi joskus muinoin mutta kyllähän tämänkin guruilun aikana on ollut sellaisia kuvia ettei niistä kyllä omasta mielestä saa kirveelläkään mitään järkevää hakua esim. IMDB:sta aikaiseksi, vaikka kuinka käyttäisi advanced searchia. En kyllä tajua mitä iloa kuvan ns. ratkaisemisessa tuollaisessa mykyn esittämällä tavalla on?

myky 7.3.2016 06:11

Ei sitten niin mitään järkeä tuossa tekniikassa. Siksi esitin/paljastin sen, että jokainen tietää millä tulokset on nähtävästi saatu ja mitä vastaan kisaillaan. Googlen hakukoneservetit vastaan omat muistikuvat. Ja siinä valitettavasti hävitään. 9 viikon aikana kävi mielessä monia tapoja paljastaa tämä apuväline. En ollut varma onko se sallittua tai kuinka moni sitä käyttää. Lopulta vain päätin rykäistä sen tänne palstalle. Viime vuonna tein aivan älyttömän määrän tunteja kakkossijan eteen, mutta ykkössijalle ei ole ollut asiaa sitten vuoden 2001 jälkeen. Nyt tiedän miksi sitä on ollut myös todennäköisesti mahdotonta saavuttaa ainakin viimevuonna. Tämän vuoden aikana työkalu on antanut keskimäärin noin 50% avun ja loput on omasta muistista ja kokeiluista. Yllättäen olinkin kiinni kärkitaistelussa. Siis ihan perseestä jos suoraan sanotaan.

Mika 7.3.2016 18:10

Ihan ensimmäisen kisan pelasin aika pitkälle joko oikeasti tietämällä tai arvaamalla. Sitten aloin käyttää kunnolla imdb:n search-metodeja ja kun tarpeeksi käänsi ja väänsi niin niitä oppi myös käyttämään. Tämän olen myöntänyt jo aikoja sitten. Ja käytän tarvittaessa edelleen. Yksi keino, joka on toiminut myös jo ammoisista ajoista,tosin ei anna suoria vastauksia, mutta hyviä suuntia. Esim.jos Humphrey Bogart on tiennyt leffan niin se rajaa jo pois ison osan "roskaelokuvia". Ja muitakin kisaajia löytyy joiden lajimieltymykset on oppinut vuosien varrella tunnistamaan.

Image search on kyllä tuttu metodi siitä asti kun joku siitä kertoi 2011 ja se todellakin helpotti kuvien tunnistamista jos ne oli netistä napattuja valmiita kuvia. Itse leffoista tai trailereista kaapattuihin kuviin tuo ei toimi joten kannattaa käyttää niitä. Olen siis aina käyttänyt jotain systeemejä mikäli en ole heti leffaa tunnistanut. Mutta jotta systeemeistä on oikeasti jotain hyötyä niin pitää myös olla hyvä leffatuntemus genrestä kuin genrestä. Paitsi image search, jolla kuka vain voi löytää oikean vastauksen. Olen myös ladannut kisaan aika paljon kuvia.

Se on sitten toinen asia kannattaako tähän touhuun käyttää niin paljon aikaa ja vaivaa.
seagull 7.3.2016 22:32

Niin eli ei tässä nyt sittenkään ollut kyse muusta kuin siitä, että vain netistä guruun kaapatut kuvat löytyvät haulla. Paljon melua tyhjästä, varsinkin kun jossain foorumiosiossa (palaute ja kehitys muistaakseni) tästä jo pari vuotta sitten keskusteltiin. Muut hakumenetelmät lienevät ihan jokapäiväistä kauraa.

Jakel 8.3.2016 08:00

No höh, minäkin oletin, että tässä oli nyt jotain uutta älykästä palvelua hyödynnetty.

MiR 8.3.2016 09:30

Itse olen pistänyt melkoisesti kuvia guruun viime aikoina, enkä käytä mitään muuta kuin kuvakaappauksia. Joten kyllä se Mika on vaan aika Guru, kun lähes kaiken pystyy ratkomaan.

myky 8.3.2016 10:29

Mahtavaa kuulla. Jään odottelemaan, että muut kirii tuonne 264 pisteeseen. Firefox on hyvä.

Mika on guru.
Conan Troutman 10.3.2016 01:22

olin tänään laittamassa pari lisää. Täytyykin harkita uudestaan...

Älkää nyt vittu ruvetko tuollaisen tähden nihkeilemää. Meitä omantunnon omaavia osallistujia lienee kaikesta huolimatta yhä se enemmistö.

Kuvat 2994-2996 ovat minulta, kaikki kuvakaappauksina. 70-luvun leffoja, jos auttaa rajaamaan vaihtoehtoehtoja.
Neon Maniac 10.3.2016 19:53
Conan Troutman (10.3.2016 01:22)

Neon Maniac (6.3.2016 15:21)

Conan Troutman (6.3.2016 13:18)

olin tänään laittamassa pari lisää. Täytyykin harkita uudestaan...

Älkää nyt vittu ruvetko tuollaisen tähden nihkeilemää. Meitä omantunnon omaavia osallistujia lienee kaikesta huolimatta yhä se enemmistö.
Kuvat 2994-2996 ovat minulta, kaikki kuvakaappauksina. 70-luvun leffoja, jos auttaa rajaamaan vaihtoehtoehtoja.

Ei nyt sillä etteikö kuvista vuosikymmen(et) välittyisi, saati vinkkejä rajaamista varten tuolta osin tarvis, vaikka tokkopa tuosta haittaakaan ole. Muistikuvan mukaan mennään jatkossakin, mutta sanokaas, jotta mitä helvettiä tarkoittaa tuo "painotetut pisteet"?
myky 11.3.2016 18:50

Painotetut pisteet ovat kaiketi juuri sitä varten, että jos laittaa itse kuvia kyselyyn, niin silloin se pitää korvata jotenkin. Lisääjä kun ei voi itse osallistua kilpailuun.

Neon Maniac 12.3.2016 03:14

Olen kuviosta edelleen kujalla..

MiR 12.3.2016 10:42
Neon Maniac (12.3.2016 03:14)

Olen kuviosta edelleen kujalla..

No jos katsot vaikka minun pisteitä, niin painotettujen pisteiden valossa olen pari sijaa korkeammalla kuin muuten. Eli silloin se, että olen voinut arvata/tietää niin paljon vähemmän kuvia kuin muut tulee tavallaan hyvitetyksi.